کشف یک دستگاه فلزیاب و دستگیری 2 متهم در شهرستان مرودشت
04 تیر 1403 - 14:28
شناسه : 21145
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس از کشف یک دستگاه فلزیاب در شهرستان مرودشت و دستگیری 2 متهم غیربومی خبر داد.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس از کشف یک دستگاه فلزیاب در شهرستان مرودشت و دستگیری 2 متهم غیربومی خبر داد.

سرهنگ مسعود رزمجویی، گفت : با گزارش یگان حفاظت شهرستان مرودشت، برابر اعلام پاسگاه انتظامی رامجرد، در پی مشاهده یک دستگاه خودروی سواری که در تاریکی و کنار جاده بدون سرنشین پارک شده بود پس از بررسی مشخص شد درب خودرو باز و خودروی مذکور دارای حکم توقیف از معاون اجتماعی دادگستری استان فارس است.

این مقام مسئول، گفت: صندوق‌عقب خودروی مذکور پس از هماهنگی‌های لازم و انتقال به پاسگاه انتظامی بازرسی و یک دستگاه فلزیاب و متعلقات آن به همراه یک دستگاه لپ تاب، یک عدد کلنگ و یک عدد بیلچه کشف و ضبط شد و پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد و مراتب از طریق این یگان و واحد حقوقی در حال پیگیری است.

رزمجویی، گفت: خرید، فروش، نگهداری و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است.

فروشندگان مکلف‌اند دستگاه‌های یادشده را فقط به اشخاصی که مجوز خرید از سازمان میراث فرهنگی کشور دریافت کرده اند بفروشند و نسخه‌ای از برگ فروش را مشتمل بر مشخصات خریدار و مشخصات فنی دستگاه به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال کنند.

مکان برگزاری کنسرت موسیقی بیرون از تختگاه تخت جمشید است/ارزیابی کیفی منظر صوتی در مجموعه جهانی تخت جمشید طی یک طرح پژوهشی با دانشگاه هنر تهران به صورت میدانی انجام شده است
مدیرپایگاه میراث جهانی تخت جمشید، با اشاره به برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در این مجموعه جهانی گفت: تخت جمشید از قوانین و مقررات میراث جهانی بهره مند است و برگزاری هر نوع برنامه در تخت جمشید در زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.
علیرضا عسکری چاوردی، با اشاره به برخی اظهار نظرها و شایعات در فضای مجازی مبنی بر تاثیر مخرب امواج صوتی بر آثار تاریخی گفت: در حال حاضر، مسئله تاثیر صوت بر بناهای تخت جمشید مطرح است و به همین دلیل مکان برگزاری کنسرت موسیقی بیرون از تختگاه تخت جمشید و در فاصله 50 متری در زیر سطح ارتفاع 17 متری تختگاه انجام می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، گفت: تختگاه تخت جمشید از بلوک های سنگی بزرگ بنا شده است و ارتفاع آن از سطح زمین حداکثر 20 متر بوده است و ارزیابی کیفی منظر صوتی در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برای تمام بناهای این مجموعه طی یک طرح پژوهشی با دانشگاه هنر تهران به صورت میدانی انجام شده است.
عسکری چاوردی، گفت: تایج حاصل از بیشینه، میانه و کمینه صوت، متوسط شدت صوت، نمودارهای اسپکتروگرام و شدت انرژی صوت در قالب نقشه های گرافیکی این طرح نشان می دهد منبع تولید صدا باید از داخل تختگاه تخت جمشید جدا شود و به بیرون از محوطه انتقال یابد بنابر این در تمهید اجراء برنامه موسیقی استاد علیرضا قربانی این موضوع لحاظ شده است و مکان اجراء برنامه به بیرون از تخت جمشید انتقال داده شد.
او همچنین با بیان اینکه منبع صوت مورد بررسی قرار گرفته است و محل تولید صوت به بیرون ازمحوطه انتقال یافته است گفت:صوت تمام اسپیکرها به سمت جنگل و فضای باز انتقال می یابد و روی صحنه از هدفون استفاده می شود همچنین میزان شوت صوت اسپیکرها غیر قابل برگشت به طرف تختگاه تخت جمشید است و انعکاس صوت انجام نمی شود.
این مقام مسئول، گفت: صوت در یک مسیر مستقیم به طرف جنگل هدایت می شود تا زمانی که طول موج آن به زمین بریزد و تمام شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، گفت: در حقیقت صوت با طی فاصله( از منبع) انرژی خود را ( در مقصد) از دست می دهد.
عسکری چاوردی، گفت: در این روش در حقیقت منبع صوتی و صوت در محیط بیرون تخت جمشید وجود دارد و همچنان تاثیرات حسی بر افراد خواهد داشت اما نمی تواند انرژی مخرب بر بنا داشته باشد.
 او، گفت: لبه تختگاه تا ارتفاع یک متر و نیم با عایق شیشه مانع گذاری شده است و موقعیت تجهیزات و بلندگوها به شیوه ای نصب می شود تا کمترین اثرات مخرب و مضر صوت نیز کاسته شود.
این مقام مسئول، گفت:شدت صوت و فاصله نسبت معکوس دارند به طوری که شدت صوت برابر با عکس مجذور فاصله از منبع صوت است
عسکری چاوردی، گفت: به عبارت دیگر اگر فاصله منبع 2 برابر شود، شدت صوت 4/ 1 کاهش می یابد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، گفت: با توجه به تمامی تمهیدات انجام شده باز هم در طول برنامه میزان شدت صوت پایش می شود و این مجموعه میراث جهانی اولویت اصلی خود را حفاظت از تخت جمشید قرار می دهد و در تمام ایام برگزاری برنامه تلاش می شود گراف های صوتی پایش و کنترل شوند.
عسکری چاوردی، گفت: مکان اجراء برنامه با توجه به وابستگی نمایش نور در پای صفه تخت جمشید انتخاب شده است تا صوت هیچ تاثیر مخربی بر تختگاه نداشته باشد.
او، گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ضمن استقبال از این برنامه باشکوه همکاری لازم با گروه موسیقی استاد علیرضا قربانی برای بهتر اجرا شدن این برنامه بعمل می آورد که در طول مدت زمان برگزاری تلاش می شود تامین امنیت و حفاظت کامل از مجموعه تخت جمشید بعمل آید.
 عسکری چاوردی، گفت: موسیقی بخشی از ارزش های معنوی و آسمانی این سرزمین است و تداوم حیات آن ابعاد معنوی روح فرهنگی این سرزمین را پویا نگه می دارد و تخت جمشید به همین نسبت والاترین ارزش های هنری و هویتی ایران زمین را در خود جای داده است و به همین دلیل صاحب احترام و کرامت، تکریم و احترام به تخت جمشید احترام به تاریخ مردم این سرزمین است.
عسکری چاوردی، گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از برگزاری کنسرت یکی از خواننده های پرآوازه فرزند این سرزمین استقبال می کند و بدون تردید، تخت جمشید خاستگاه  هنر و موسیقی این سرزمین است و فرزندان شایسته این سرزمین در خانه پدری خود با هدف صلح و پایداری امروز کشور سروده های زیبای خود را به نمایش می گذارد.
جای‌گیری 3 درخت و یک غار در سپیدان در فهرست ملی میراث طبیعی /پرونده مرمتی حمام تاریخی مسجد نبی، پل گچی و ساختمان امامزاده سید نورالدین گشوده می‌شود / ثبت ملی و نورپردازی تفرجگاه چله گاه
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از آماده‌سازی پرونده تفرجگاه چله گاه در شهرستان سپیدان برای ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی خبر داد و گفت: در حال حاضر 4 پرونده میراث طبیعی در این شهرستان شامل 3 درخت و یک غار در فهرست ملی قرارگرفته است.
محمد ثابت اقلیدی، به تعدد و تنوع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در شهرستان سپیدان اشاره کرد و گفت: در این شهرستان میراث طبیعی ارزشمندی قرار دارد که همواره موردتوجه گردشگران و طبیعت گردها قرار دارد.
 او، گفت: یکی از مناطق طبیعی و گردشگری در این شهرستان چله گاه است که با توجه به ظرفیت ها و ویژگی‌های که دارد هم‌اکنون پرونده ثبت ملی آن در فهرست میراث طبیعی در دست اقدام است.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه پروژه نورپردازی و روشنایی این منطقه گردشگری نیز در دستور کار است، گفت: سنگ‌فرش و مسیر دسترسی گردشگران نیز در تفرجگاه چله گاه اجرا می‌شود.
این مقام مسئول، با اشاره به ثبت ملی 4 پرونده میراث طبیعی در شهرستان سپیدان گفت: 3 چنار کهن‌سال در محوطه امامزاده سید نورالدین علوی (ع) با قدمت نزدیک به 850 سال و غار کنگره مینو در شش پیر در فهرست ملی جای گرفته است که طبق برنامه‌ریزی‌ها امسال محوطه‌سازی درختان انجام می‌شود.
او، گفت: پرونده مرمتی ساختمان امامزاده سید نورالدین علوی (ع) که در فهرست میراث ملی هم قرار دارد به‌زودی گشوده می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین از اقدام برای ثبت ملی و مرمت پل تاریخی گچی در شهر اردکان خبر داد و گفت: قدمت این پل به دوره قاجار برمی‌گردد و تلاش می شود تا هر چه سریع‌تر این اثر تاریخی در ثبت ملی شود.
او در ادامه سخنانش به مرمت حمام تاریخی مسجد نبی در شهر اردکان نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای مرمت این حمام تاریخی اعتبار 200 میلیون تومان اختصاص‌یافته است که طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها این اعتبار مرمتی افزایش می یابد.
صادرات 2 و نیم میلیون دلار صنایع‌دستی فارس / اشتغال 4 هزار و 758 نفر در حوزه صنایع‌ دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: از شهریورماه 1400 تا 1402 دو میلیون و 548 میلیون دلار صنایع‌دستی استان صادرشده است.
محمد ثابت اقلیدی، در جمع خبرنگاران به عملکرد معاونت صنایع‌دستی این اداره کل از شهریور 1400 تا خردادماه 1403 اشاره کرد و گفت : پیشرفت‌های مناسبی در حوزه صنایع‌دستی در دولت سیزدهم در استان فارس انجام شده است که برای نمونه می‌توان به اشتغال 4 هزار و 758 نفر در این حوزه اشاره می‌کرد.
ثابت اقلیدی، گفت : اشتغال صنایع‌دستی در سال 1400 به یک هزار و 88 نفر رسید که این رقم با 56 درصد افزایش در بازده زمانی شهریور 1402 تا خرداد 1403 به 2 هزار و 505 نفر رسیده است.
او به رشد 32 درصدی برگزاری دوره‌های آموزش صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: از شهریور 1400 تا خردادماه 1403 ، دو هزار و 922 کلاس آموزش برای انواع رشته‌های صنایع‌دستی در استان فارس برگزارشده است.
این مقام مسئول، گفت: طی مدت مذکور 4 هزار و137 پروانه تولیدی انفرادی 2 هزار 383 کارت شناسایی به از هنرمندان صنایع‌دستی در این استان صادرشده و همچنین حدود 17 پرونده کارگاهی نیز در اولویت انجام شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.