آغاز به کار مرکز «از مشاور بپرس» در مجتمع تخصصی و فوق تخصصی امام رضا(ع) و شهید مطهری
08 تیر 1403 - 2:03
شناسه : 21391
مدیر مجتمع تخصصی و فوق تخصصی امام رضا(ع) و شهید مطهری، از راه اندازی مرکز «از مشاور بپرس» در این مجتمع درمانی خبر داد.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

«سید علی شمس نیا، گفت: این مرکز با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری‌ در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در راستای پاسخگویی و راهنمایی به پرسش های مراجعان در زمینه ازدواج، خانواده، تربیت فرزند و مهارت های زندگی راه اندازی شده است.

او افزود: این مرکز در نوبت کاری صبح در روزهای شنبه تا چهارشنبه، به جز روزهای تعطیل، فعال است و خدمات مشاوره ای به صورت رایگان به مراجعان ارایه می شود.

شمس نیا ادامه داد: مرکز «از مشاور بپرس» یک مرکز مشاوره روانشناختی محسوب می ‌شود که با هدف ارائه خدمات مشاوره رایگان روانشناختی به افراد و خانواده‌ها راه اندازی شده است.

در آیین آغاز به کار مرکز «از مشاور بپرس»، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید مقامی» مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر مجتمع درمانگاهی امام رضا(ع) و شهید مطهری، مدیر بسیج جامعه پزشکی، حراست، حجت الاسلام «شیردل» مسوول شورای فرهنگی و جمعی از مسئولان مجتمع تخصصی و فوق تخصصی امام رضا(ع) و شهید مطهری، حضور داشتند.

توسعه سلامت شهرستان کازرون، در دولت سیزدهم

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور و سایر شهدای خدمت، عملکرد شبکه بهداشت و درمان این شهرستان در دولت سیزدهم را اعلام کرد.

محسن معینی، گفت: دولت سیزدهم در حالی آغاز به کار کرد که ایران درگیر همه گیری ویروس کرونا بود، اما تدبیر و همت دولت سیزدهم در زمینه تامین واکسن و انجام واکسیناسیون گسترده مردم، کنترل و مهار همه گیری بیماری در کشور را به همراه داشت.

او افزود: راه اندازی فاز نخست بیمارستان حضرت امام علی(ع) در سال 1401، فعال سازی روند ساخت پروژه ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان درمان با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، مرکز درمان بستر «بالاده» با 85 درصد پیشرفت فیزیکی، پایگاه سلامت «شیخ ابوتراب» با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری با 50 درصد پیشرفت فیزیکی از مهمترین اقدامات عمرانی در حوزه سلامت شهرستان بوده است.

رئیس حوزه سلامت کازرون ادامه داد: بهره برداری از مرکز خدمات جامع سلامت روستایی «مهرنجان» و خانه بهداشت روستای «گیخ» در سال 1401، بهره برداری از خانه سرایداری و پانسیون پزشک مرکز خدمات جامع سلامت روستایی «دریس» و پایگاه اورژانس خیر ساز جاده ای «انارستان» و پایگاه اورژانس شهری شماره دو، در دو سال گذشته نیز انجام شده است.

معینی اضافه کرد: یک دستگاه آمبولانس به ارزش 30 میلیارد ریال از سوی نیکوکار عرصه سلامت به اورژانس پیش بیمارستانی اهدا و با خرید سه دستگاه موتور به ارزش سه میلیارد ریال به همت مسوولان حوزه سلامت استان، پایگاه موتورلانس اورژانس نیز به چرخه خدمت اورژانس پیش بیمارستانی این شهرستان اضافه شده است.

او راه اندازی مرکز نجات فرزندان سقط با عنوان «نفس» و مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) با هدف بررسی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آغاز ساخت خانه بهداشت روستاهای «خسروآباد» و «مهرنجان» و بهره برداری از پروژه همراه سرای بیمار در بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) را از دیگر خدمات اضافه شده به حوزه سلامت کازرون در دولت مردمی، برشمرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کازرون اضافه کرد: غربالگری 74 درصد جمعیت بالای 18 سال شهرستان در پویش ملی سلامت و شناسایی هزار و 30 بیمار دیابتی و هزار و 655 بیمار مبتلا به فشارخون بالا، رسیدگی و پاسخگویی به دو هزار و 95 مورد شکایات بهداشتی ثبت شده در سامانه 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام هفده هزار و 544 مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در قالب اجرای طرح تشدید کنترل مراکز عرضه مواد غذایی در ساعت های غیر اداری و ایام تعطیل، انجام چهار هزار و 872 مورد آزمایش های میکروبی، 360 مورد آزمایش های شیمیایی و 168 هزار و 200 مورد کلرسنجی از منابع و شبکه های تامین آب شرب نقاط شهری و روستایی، از مهمترین فعالیت کارشناسان بهداشت در طول سه سال گذشته به شمار می رود.

معینی افزود: اجرای ماده 13 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و تعطیلی 32 واحد صنفی متخلف، کشف و معدوم سازی بیش از سیزده هزار کیلوگرم انواع مواد غذایی غیر مجاز و تاریخ گذشته، تشکیل 680 فقره پرونده و برخورد با متخلفان بهداشتی از طریق ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 39 تعزیرات حکومتی و رسیدگی و پاسخ دهی به هزار و 825 مورد استعلام رسیده از مراجع صدور پروانه کسب و سایر ادارات متولی، از عملکردهای واحد سلامت محیط شبکه بهداشت و درمان کازرون در دولت سیزدهم است.

رییس حوزه سلامت کازرون با اشاره به اضافه شدن بخش MRI بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) به چرخه خدمت شهرستان با مبلغی افزون بر 60 میلیارد ریال از سوی نیکوکار کازرونی، از اتمام پروژه بخش شیمی درمانی این مرکز درمانی خبر داد و گفت: با راه اندازی این بخش، بیماران مبتلا به سرطان، از خدمات مورد نیاز شیمی درمانی در کازرون بهره مند خواهند شد.

معینی از مردم و کارکنان حوزه سلامت دعوت کرد با حضور پرشور خود در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب فردی اصلح و ادامه دهنده راهزاری و منش شهید جمهور، مسیر روشنی را برای کشور به ویژه در حوزه سلامت باز کنند.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز

به مناسبت عید سعید غدیر خم، نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دولت سیزدهم، همزمان با تعدادی از دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

در این نمایشگاه که به یاد سیدالشهدای خدمت، شهید آیت الله رییسی و زنده نگه داشتن یاد شهدای سلامت برپا شد، اهم دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه معاونت های هشت گانه، معرض دید عموم قرار گرفت.

بهره برداری از 155 پروژه عمرانی از جمله 4 بیمارستان، 78 واحد بهداشتی و 22 پایگاه اورژانس به متراژ حدود 90 هزار مترمربع و اعتباری قریب به هزار میلیارد تومان، تامین تجهیزات پزشکی سرمایه ای به ارزش 1600 میلیارد تومان، افزایش، تجهیز و نوسازی 825 تخت بیمارستانی عادی و ویژه، انجام 3898 جراحی پیوند اعضا، بیش از 523 جراحی پیوند مغز استخوان و انجام 486 جراحی کاشت حلزون شنوایی، غربالگری بیش از 138 هزار نوزاد از نظر ابتلا به بیماری های متابولیک ارثی، از جمله دستاوردهای دانشگاه بود که در این نمایشگاه، معرفی شد.

کاهش 40 درصدی زمان صدور پروانه های خوراکی و آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی، قرارگیری نام 47 عضو هیات علمی دانشگاه در فهرست پژوهشگران پر استناد دو درصد برتر جهان در سال 2022 میلادی، قرار گرفتن در ردیف هزار دانشگاه نخست جهان در رتبه بندی شانگهای 2023، امضای 12 تفاهم نامه علمی آموزشی با دانشگاه های معتبر جهان، کسب مقام نخست کشوری در مسابقات قرآن و عترت وزارت بهداشت طی هشت سال متوالی، از دیگر دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه بود.

بازدید دکتر «محمدهادی ایمانیه» استاندار فارس و «عبدالعلی کریمی» مشاور اجرایی استاندار فارس، از جمله رویدادهای این نمایشگاه یک روزه بود.

همچنین کارشناسان بهداشت با حضور در غرفه دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به ارائه خدمات غربالگری سلامت به مراجعان پرداختند، همچنین به مناسبت عید سعید غدیر، از مراجعان به نمایشگاه دانشگاه نیز پذیرایی شد.

به مناسبت عید سعید غدیر، نمایشگاهی نیز در محل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با موضوع دستاوردهای دانشگاه برپا شد.

روش های مقوی کردن غذای کودک

تغذیه سالم یکی از دغدغه های والدین برای کودکان است. مراقبت تغذیه ای در کـودکـان بــه ارتقای شاخص های رشد، دریافت غذای سالم و مغذی و ایجاد باورها و عادت های صحیح غذایی در کودکی و بزرگسالی منجر می شود.

یکی از راه های بهبود کیفیت مواد غذایی مصرفی در کودکان، مقوی سازی و مغذی سازی غذای کودک است. این موضوع به ویژه در کودکانی که دچار اختلال رشد شده اند و باید انرژی بیشتری دریافت کنند، بسیار حایز اهمیت بوده و لازم است در برنامه غذایی کودک مورد توجه قرار گیرد.

در طول دو سال نخست زندگی، بیشترین رشد سلول های مغزی رخ می دهد و ارتباطات عصبی شکل می گیرد که اثرات مطلوبی بر توانایی های یادگیری در سال های آتی دارد. بنابراین تغذیه مناسب کودکان در این دوران نقش مهمی در رشد و تکامل مطلوب آنان به عهده دارد.

افزودن برخی مواد غذایی با هدف افزایش مقدار انرژی غذا را مقوی کردن غذا می گویند.

روش های مقوی کردن غذا

روش های زیر برای مقوی سازی غذای کودک توصیه می شود:

غذاها با آب کم پخته شود. بعد از پخت تکه های جامد غذا مانند گوشت، حبوبات، سیب زمینی و سبزی ها را از آب سوپ جدا و له کره، سپس کم کم آب سوپ را به آن اضافه کرده تا یک پوره غلیظ درست شود.

به غذای کودکان مقدار کمی (به اندازه یک قاشق مرباخوری) کره، روغن زیتون یا روغن مایع اضافه شود. این کار بدون آنکه حجم غذای کودک را افزایش دهد مقدار کالری آن را افزایش می دهد، ضمن آنکه بلع غذا برای کودک آسان تر می شود. در ضمن باید توجه داشت اگر مقدار زیادی روغن به غذا اضافه شود ممکن است کودک زودتر احساس سیری کند و نتواند همه غذایش را بخورد. اگر کودک رشد مناسبی دارد، اضافه کردن روغن بیشتر در غذای کودک ضرورت ندارد، زیرا باعث افزایش وزن کودک می شود.

بر روی نان یا بیسکویت کودک که اغلب به عنوان میان وعده مصرف می شود، کمی کره یا روغن مایع مالیده شود.

انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته دارای انرژی، پروتئین و ریزمغذی ها به میزان مناسبی هستند. از این مواد غذایی به صورت پودر شده می توان برای مقوی کردن غذای کودک استفاده کرد.

توجه داشته باشید که میزان شکر موجود در غذای کودک در محدوده دستور تهیه غذا باشد. غذاهای شیرین ضمن تغییر ذائقه کودک می تواند جایگزین غذاهای اصلی و حتی شیر مادر شده و به دلیل فقدان ریزمغذی ها، موجب ابتلای کودک به سوء تغذیه شود.

لیلا یاری

کارشناس مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیض

دعوت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای مشارکت پرشور در انتخابات ریاست جمهوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انشتار پیامی، از عموم ایرانیان و به ویژه جامعه دانشگاهیان برای مشارکت پرشور در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهور اصلح، دعوت کرد.

سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه در این پیام با اشاره به نقش آحاد جامعه در تعیین سرنوشت، حضور پرشور در این رویداد ملی را عرصه ای دیگر از نمایش آگاهی و هوشمندی ملت ایران عنوان کرد.

در متن پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمده است:

ایرانیان سرافراز در طول سال های باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی و در گذر از برهه های سرنوشت ساز و تاریخ ساز بسیار، همواره توانسته اند با حضور فعالانه و آگاهانه در تمامی عرصه ها، نقش سازنده ای در آبادانی و پیشبرد مسیر توسعه وطن اسلامی ایفا کنند و این راه پرافتخار میسر نگردیده جز به همت و همدلی، که رمز استواری ایران عزیز است.

هشتم تیر، عرصه ای دیگر از افتخارآفرینی ایرانیان در نقش آفرینی برای سازندگی و شکوفایی جلوه های توسعه ایران است که با مشارکت پرشور و حضور حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رقم می خورد و بی تردید در این رویداد سرنوشت ساز نیز ایرانیان بار دیگر با نمایش جلوه های آگاهی و هوشمندی، حماسه آفرینی خواهند کرد.

با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، به ویژه شهید آیت الله رئیسی و تمامی شهدای سرافرازی که به بهای جان، پرچم پرافتخار ایران اسلامی را بر فراز قله های بالندگی به اهتزاز درآوردند و از عموم هموطنان به ویژه جامعه دانشگاهیان فرهیخته برای مشارکت پرشور در انتخابات روز هشتم تیر و انتخاب رئیس جمهور اصلح برای داشتن فردایی بهتر و ایرانی سربلند، دعوت می کنم.

امید است این انتخابات با حضور گسترده مردم عزیز ایران در انتخاب فردی شایسته برای ریاست جمهوری کشور، بتواند سرفصلی امیدآفرین و گامی پرتوان در مسیر پیشرفت هر چه بیشتر وطن عزیزمان باشد.

دکتر سید وحید حسینی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز خبر داد: برای نخستین بار در کشور، آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بهره برداری می رسد.

مهرداد شریفی در بازدید از پروژه آماده افتتاح آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی، گفت: هوش مصنوعی می تواند در تشخیص و دسته بندی بیماری، تعیین درمان منحصر به فرد، مدیریت داده های پزشکی، تحلیل داده های پزشکی ، تهیه بیوبانک و آموزش، کارکردهای مفید و موثری داشته باشد.

شریفی، گفت: با توجه به روند رو به رشد بهره گیری از هوش مصنوعی در پزشکی، در صورتی که هم اکنون برنامه ریزی مناسبی برای پیشبرد این فناوری در علوم پزشکی صورت پذیرد، کشورمان در سال های آتی، جایگاه بسیار مناسبی در این فناوری در سطح منطقه ای و بین المللی دارد.

شریفی، ساخت و تجهیز آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده های زیستی با اعتباری بیش از 17 میلیارد تومان به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.

بررسی راهکارهای همکاری و هم افزایی پارک های علم و فناوری استان فارس

در نشست هم اندیشی روسای پارک های علم و فناوری استان فارس، ظرفیت های تولیدی هر یک از این مجموعه های فناورانه تشریح و راهکارهای همکاری و هم افزایی آنها در راستای ارتقای فناوری در استان از جمله با امضای تفاهم نامه، بررسی و هم اندیشی شد.

رئیس پارک علم و فناوری سلامت گفت: برگزاری این نشست ها، می تواند سبب همدلی و تقویت زیست بوم فناوری استان شده و در حوزه های زیرساختی، حمایت از شرکت ها، مشاوره، بازار فروش و سرمایه، تأثیرات مطلوبی به وجود آورد.

محمدهاشم هاشم‌‌‌‌پور، با اشاره به نقش اساسی زیرساخت ها در رشد حوزه فناوری و ضمن تاکید بر پیگیری تخصیص اعتبارات استانی به پارک ها و تخصیص اعتبار برای دادن تسهیلات به شرکت های زیرمجموعه پارک ها، گفت: در این زمینه، تقویت دیدگاه مشترک سبب هدفمندی در تأمین تجهیزات و استفاده بهینه از امکانات می شود.

او با بیان ضرورت تشکیل شورای عالی پارک های استان و راه اندازی صندوق مشترک برای حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان، اعلام کرد: پارک علم و فناوری سلامت آمادگی دارد تا زیر ساخت های خود را طی قرارداد هایی شفاف برای استفاده شرکت های دانش بنیان در اختیار آنها قرار دهد.

امین‌رضا ذوالقدر،رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز با تاکید بر استفاده بهینه از امکانات و فضاهای موجود و جلوگیری از هدر رفت منابع و فعالیت های پراکنده، گفت: شناسایی استعدادها و فراهم کردن بستر مناسب برای جوانان علاقمند در حوزه فناوری باید در اولویت قرار گیرد.

مظفر والی رئیس پارک فناوری صدرا هم در این نشست با ارایه راهکارهایی در زمینه همدلی و هم افزایی بیشتر پارک های علم و فناوری استان، بیان کرد: با راه اندازی این سه پارک در استان، شرایط مطلوبی در حوزه فناوری به وجود آمده است.

در نشست هم اندیشی روسای پارک های علم و فناوری استان که به میزبانی پارک علم و فناوری سلامت، در پردیس شهید دوران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار شد، دکتر «سید نورالدین فرجی» و مهندس «علی عوض پور»، از معاونان پارک علم و فناوری سلامت نیز، پیشنهادهایی را به منظور تقویت همکاری ها در زیست بوم فناوری استان، ارائه کردند.

ارائه نزدیک به 16هزار خدمت سلامت محور در بیمارستان صحرایی جهادی شهدای سلامت فارس، در بخش قادرآباد

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس، از ارایه 15 هزار و 954 خدمت سلامت محور در بیمارستان صحرایی جهادی شهدای سلامت فارس، در بخش قادرآباد خبر داد.

سرهنگ پاسدار «حسین صمصام» با اشاره به برپایی بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی جهادی شهدای سلامت فارس در بخش قادرآباد، از 29 خرداد 1403 تا یکم تیر سال جاری، از ارایه 15 هزار و 954 خدمت در حیطه های مختلف پزشکی در این خدمت جهادی، در بخش قادرآباد خبر داد.

او ادامه داد: از مجموع 15 هزار و 954 خدمت سلامت در این بیمارستان صحرایی طی مدت چهار روز برپایی، پنج هزار و 306 خدمت مربوط به ویزیت بیماران در کلینیک های تخصصی، هزار و 720 خدمت مربوط به ویزیت پزشکان عمومی و دو هزار و 780 خدمت نیز مربوط به خدمات دندان پزشکی بوده است.

سرهنگ پاسدار صمصام همچنین از انجام 20 عمل جراحی در اتاق عمل سیار این بیمارستان صحرایی و انجام 10 عمل جراحی در بیمارستان امام جعفر صادق(ع) سعادت شهر به عنوان بیمارستان پشتیبان، با حضور اساتید دانشگاه خبر داد.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس از دیگر خدمات ارایه شده در بازه زمانی برپایی بیمارستان صحرایی در بخش قادرآباد، به انجام هزار و 800 تست آزمایشگاهی، انجام 160 مورد سونوگرافی، 160 مورد نوار قلب و خدمات دیگری شامل رادیولوژی، سی تی اسکن، اکوکاردیوگرافی، پایش سلامت، تزریقات، پانسمان، سرم تراپی و مشاوره ناباروری اشاره کرد.

او اضافه کرد: همچنین در این مدت، سه هزار و 400 نسخه تجویز شده از سوی پزشکان جهادی حاضر در بیمارستان، تامین دارو شد.

سرهنگ پاسدار صمصام اجرای رزمایش بین سازمانی برای آمادگی و هم افزایی در بحران های احتمالی، ارزیابی منابع انسانی و تجهیزاتی برای بحران های احتمالی، به کارگیری و آماده به کار کردن تجهیزات بیمارستان صحرایی و تیم های واکنش سریع، آمادگی و حفظ انسجام جهادگران سلامت، کاهش حجم تردد و مراجعه های غیر ضروری به مراکز درمانی مرکز استان، خودسازی، تقویت روحیه معنوی و ترویج فرهنگ جهاد و ایثار در بین اساتید، کارکنان و دانشجویان، کمک به افزایش امید به زندگی با ارتقای سطح سلامت و برطرف کردن مشکلات بهداشتی و درمانی در منطقه هدف را از مزایای برپایی این بیمارستان صحرایی برشمرد.

بیمارستان صحرایی بخش قادرآباد، از سه شنبه، بیست و نهم خرداد 1403، آغاز به کار کرد و تا یکم تیر سال جاری، با حضور روزانه 20 پزشک متخصص و فوق تخصص، 10 دندان پزشک، پنج پزشک عمومی، چهار داروساز، 40 پیراپزشک و 35 نیروی پشتیبان و با ارائه خدمات رایگان به بیماران و مراجعان برپا شد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس، ضمن تشکر از حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز در بیمارستان صحرایی و حمایت معنوی ایشان، از حمایت های ویژه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونت های دانشگاه، مجموعه استانداری، فرمانداری شهرستان خرم‌بید، سپاه فجر فارس، سازمان های بیمه گر، بیمارستان مسلمین و خیرین سلامت در برپایی بیمارستان صحرایی بخش قادرآباد قدردانی کرد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.