آغاز فعاليت خوشه صنعتی سنگ نی ريز به عنوان هشتمين خوشه استان فارس
09 تیر 1403 - 17:34
شناسه : 21543
توسعه خوشه های صنعتی از بسترهای مهم تحقق جهش توليد با مشاركت مردم محسوب می شود.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

در جلسه ای كه همزمان با دهه توليد و تجارت برگزار شد با انتخاب عامل توسعه ،فعاليت خوشه صنعتی سنگ نی ريز به عنوان هشتمين خوشه استان فارس آغاز شد.

مدير عامل شركت شهرک های صنعتی فارس گفت: تمامی مراحل توسعه خوشه صنعتی با مشاركت ذينفعان و توليدكنندگان پيش می رود و نقش دولت در اين زمينه حمايتی است.

سيد مسعود عظيمی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی شهرستان نی‌ریز در شرق استان گفت: راه‌اندازی طرح “خوشه سنگ نی‌ریز” می تواند تحول مناسبی در حوزه های بازاريابی و فروش ،صادرات ،ارتقای تكنولوژی و افزايش تعامل و همكاری بيشتر بين ذينفعان با انجام فعاليت های شبكه ای را فراهم كند.

او با اشاره وجود 25 معدن سنگ چينی با درجه خلوص بالا در اين شهرستان ،فعالیت شهرک صنعتی سنگ نی‌ریز به عنوان یکی از مهمترین شهرک‌های تخصصی سنگ کشور و خاورمیانه، گفت: استقرار و فعالیت 150واحد مرتبط با سنگ بری و فرآوری سنگ با اشتغالزایی یک هزار و ۷۰۰ نفر و ظرفيت توليد سالانه 13ميليون متر مربع سنگ فرآوری شده در این شهرک صنعتی بیانگر اهمیت ویژه آن در زمینه صنایع جانبی مرتبط با سنگ است و به همین دلیل نيز رايجاد و توسعه این خوشه صنعتی در دستور کار قرار گرفت.

مدير عامل شركت شهرک های صنعتی فارس، گفت:در مجموع در محدوده جغرافيايی شهرستان نی ريز با احتساب واحدهای خارج از شهرک صنعتی سنگ ،177واحد سنگبری به فعاليت می پردازند كه اين موضوع بستر مهمی را برای رشد شاخص های توليد و صادرات فراهم كرده و خوشه صنعتی می تواند هم افزايی لازم را برای تحقق اهداف توسعه اي فراهم كند.

عظيمی از دیگر اهداف راه‌اندازی خوشه سنگ را حمایت از فعالان بخش فراوري سنگ و سنگبري ها در حوزه هاي برندسازی و ارتقا کیفیت محصولات اعلام  کرد و گفت: واحدهای عضو خوشه‌های صنعتی از طريق همكاري و استفاده از مناسب از فرصت های موجود و مقابله با تهديدهای مشترک به افزايش بهره وری منجر می شود.

او، گفت: تقویت خوشه‌های صنعتی تقویت کننده و محرک صنایع کوچک و متوسط در عرصه تولید و بازار خواهد بود و اثرات اقتصادی مطلوبی را در سطح جامعه به همراه دارد.

خوشه صنعتی و کسب‌وکار به واحدهای کسب‌وکارمتمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و یا مشترکی را تولید و ارائه کرده و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی نیز برخوردارند، اطلاق می‌شود.

خوشه‌های کسب‌وکار می توانند در هریک از زیربخش های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند.

در استان فارس و با حمايت هاي شركت شهرک های صنعتی فارس تاكنون هشت خوشه گلاب و عرقيات گياهي ميمند فارس،سنگ شمال فارس،ترشيجات ،رب گوجه و شوريجات،خرمای جنوب ،فرش دستباف ،گياهان دارويی و مسقطي لار ايجاد شده اند كه خوشه سنگ نی ريز هشتمين خوشه استان فارس است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.