ساخت خط سه مترو به طول ۱۰ کیلومتر
27 خرداد 1403 - 11:01
شناسه : 19668
خط سه متروی شیراز به طول ۱۰ کیلومتر و هشت ایستگاه در حال ساخت است.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

شهردار شیراز گفت: این خط در پنج سال گذشته طی دفعات طولانی تفاهم‌نامه اجرای آن تمدید شده که به دنبال آن تنها طی سه سال یک شیفت هفت متری حفاری و پس از آن اجرای طرح تعطیل شد اما با ورود شورای ششم و شهرداری فعلی، تفاهم‌نامه فسخ شد و توانستیم با شرکت شمس عمران مجدد انعقاد تفاهم‌نامه داشته باشیم که از ورودی شهرک گلستان شیفت ورودی آن عملیات اجرای خط سه آغاز شد.

محمد حسن اسدی، گفت: حجم خاکبرداری ایستگاه میلاد ۸۳ هزار متر مکعب، عرض‌ایستگاه ۲۸ متر و حجم بتن‌ریزی ۱۹ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است.

 رئیس سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این باردبد گفت: ایستگاه میلاد دومین ایستگاه از خط سه مترو شیراز است که عملیات ساخت آن به صورت زیرزمینی است اما به دلیل ابنکه جریان تردد  نباید در محور ابتدای زیرگذر صنایع، نبش بزرگراه امام خمینی (ره) غرب به جهت ایجاد ترافیک مختل نشود، مقرر شد ایستگاه زیرزمینی ساخته شود که هزینه اجرایی و زمان بیشتری صرف این طرح می شود.

امیر یقطین، گفت: ساخت ایستگاه‌ های مترو در شیراز مانند ایستگاه وکیل، در خط دو ایستگاه استقلال و امام حسین (ع) به‌صورت زیرزمینی اجرا شده است که در خط سه ایستگاه میلاد و آرین نیز به‌ صورت زیرزمینی ساخته می‌شوند که اجرای ایستگاه زیر زمینی شامل در نظر گرفتن یک زمین در مجاورت ایستگاه است تا با یک رمپ دسترسی عملیات اجرای کار در زیر زمین آغاز شود.

این مقام مسئول، گفت: در اجرای ایستگاه میلاد یک رمپ دسترسی تعبیه و این رمپ مسیر دسترسی به خیابان اصلی و رسیدن به محل اصلی اجرای این‌ ایستگاه انجام شد که از سوی دیگر طراحی شیب رمپ به گونه‌ای است که به تراز بلیت فروشی دسترسی دارد.

او، گفت: با تعبیه دسترسی مورد نیاز پله برقی، آسانسور و تأسیسات مورد نیاز برای ساخت گالری، یک دسترسی مناسب ایجاد می شود تا محور کمربندی و ترافیک‌هایی که از اطراف وارد می‌شود در جذب مسافر به ایستگاه‌های مترو باشد و ایستگاه میلاد یک نیز ایستگاه دیگر در ضلع شمال  است که در مقابل مسجد رسول اعظم (ص) قرار دارد.

یقطین، گفت: در اجرای عملیات ساخت ایستگاه از ۱۱۴ شمع که باید در اطراف سازه این‌ ایستگاه ایجاد شود ۱۰۰ شمع تکمیل و می‌توان گفت ساخت شمع‌های زیرزمینی ایستگاه به پایان رسیده است.


 معاون حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز گفت: با توجه به اینکه این محدوده، تبادل مسافر از شهر صدرا است و از محور قره پیری با اتوبوس تندرو به شهر شیراز متصل می‌شود، این نقطه تبادل با شهر صدرا است که می توان در این نقطه حجم ترافیک ورودی از شهر صدرا به شیراز را کنترل کرد.

هادی شه دوست شیرازی، گفت: در ضلع شمال غرب این طرح دو قطعه زمین تملک شده است که تملک یک زمین باقی‌مانده و طراحی ساخت یک پارکینگ طبقاتی انجام شده است که می‌توان با این اقدام خودروهایی که از سمت شمال غرب به این محدوده وارد می شوند پارک کنند و از طریق مترو ادامه مسیر بدهند و برای اینکه  اتوبوس‌های شهر صدرا وارد شیراز نشوند، یک پارک سوار در محور شهرک باهنر پیش‌بینی شده تا تبادل مسافر انجام شود.

این مقام مسئول، گفت: یکی از اقدامات بی‌نظیر در این طرح ساخت و طراحی پله‌های برقی سه وجهی است که راه ورودی و ضلع جنوب غرب و شمال غرب را به یکدیگر متصل می‌کند که این فضا پل‌های عابر پیاده‌ای است که می‌تواند دسترسی به ورودی‌های مترو را تکمیل کند.

او، گفت: برای کنترل ترافیک ورودی از شمال غرب و تبادل مسافر، این محور به‌همراه ایجاد پارکینگ طبقاتی پیش‌بینی شده است و به‌زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، گفت: یکی از نقاطی که مطالعات آن در حال انجام  بوده، تقاطع غیرهم‌سطح جهاد سازندگی است تا تبادل مسافر از شهر صدرا و شهرک‌های شمال غرب را از چند مقطع به قطار شهری شیراز متصل شود تا حجم ورودی مسافر از شمال‌غرب شیراز به وسیله حمل‌ونقل عمومی انجام شود.

 رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: خط سه مترو که ادامه خط یک است، ۱۰ کیلومتر طول دارد که عملیات حفاری آن در شهرک گلستان و پنج ایستگاه آغاز شد و پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

رضا محمدیان، گفت: با توجه به تراکم جمعیت منطقه شمال‌غرب شیراز و رشد شهر در این منطقه طی دو دهه گذشته جمعیت بسیاری را جذب کرده  ودارای اهمیت بسیاری بوده که طول ۱۰ کیلومتری این خط  به خط یک متصل می‌شود که در تردد شهری و کاهش ترافیک مؤثر است و ادامه این خط به سمت گویم در دست مطالعه قرار دارد.

محمدیان ، گفت: بازبینی مطالعات طرح ترافیکی شهر شیراز بر اساس ضابطه ۷۷۷ نیز به تأیید و تصویب مراجع مربوطه رسیده است و انتظار می‌رود طی سه ماه آینده مطالعات به‌صورت کلی تایید و تعیین تکلیف شود.

این مقام مسئول، گفت: هم‌زمان با اجرای خط سه، خط چهار و اتصال خط یک به چهار و ادامه فاز دوم خط دو در حال اجرا است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده با بهره‌برداری از این خطوط، تأثیر مطلوبی در رفع مشکل ترافیک شهر شیراز ایجاد شود.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.