اصل انتخابات، هدیه ای است که خون شهدا به ما داده است/ با حضور حداکثری در انتخابات، مردم‌سالاری اسلامی را به رخ جهانیان بکشیم
15 تیر 1403 - 2:13
شناسه : 21992
بیستمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای این نشست، ضمن تاکید بر مغتنم شمردن فرصت‌های تقرب به درگاه الهی، اظهار کرد: ماه محرم الحرام را پیش‌رو داریم، محرم با داشتن فضایل و برکات فراوان، فرصت ارزشمندی برای خودسازی انسان است، از این فرصت بی‌بدیل، خود را محروم نکنیم.

در قبال سفره حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، آن کسی مقرب تر است، که بیشترین بهره را از معنویت آن بردارد. در این عمر محدود و چند صباحی که در این دنیای فانی حضور داریم، سعادتمند آن است که به مدد اهل‌بیت(ع)، توشه ای برای آخرت خود ذخیره کند و در مسیر قربة الی الله، گام بردارد.

همه چیز فانی است، تنها چیزی که برای انسان ماندگار است، همانا توشه آخرتش است ولاغیر.

همه انسان ها در هر پست و مقام و مسئولیتی و با هر سطح درآمد و زندگی، رفتنی هستند.

«کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ، وَ یَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ»؛ (هر چه بر روى زمین است، فانى شدنی است. تنها ذات پروردگارت باقى می‌‌‏ماند، که داراى صفات جلال و جمال است) (آیه ۲۶ سوره الرحمن).

کلانتری، در ادامه خاطره ای از سفر حج خود بیان کرد، و گفت: آنجا آقایی بود که یک ویلچر داشت و کسانی که ناتوان بودند را سوار بر آن می کرد و آن ها را به سعی صَفا و مَروه می برد.

یعنی هفت بار پیمودن فاصله بین دو کوه صفا و مروه که «مَسْعی» نام دارد و حدود ۳۹۵ متر است، در مجموع نزدیک به سه کیلومتر پیاده روی است.

به ایشان گفتم شما که اینجا ناتوان ها را «سعی» می کنید، آیا در قبال آن هزینه ای هم دریافت می‌کنید، که پاسخ داد خیر، «لِوَجْهِ اللَّه» است. تنها همین کارهایی که به نیت رضای خدا انجام می‌شود، برای انسان ماندگار است، و نه ثروت و مادیّات. فرصت های محدود خدمت به خلق خدا و گام برداشتن در راستای قربة الی الله و رضای خدا را باید بسیار غنیمت شمرد. آن چیزی که در قیامت ارزشمند است و جایگاه ها را مشخص می کند و مراتب بندگی ما را در آنجا رقم می زند، همین «لِوَجْهِ اللَّه» است و چیز دیگری نیست.

وی تصریح کرد: «لِوَجْهِ اللَّه» می تواند باز کردن گره از کار کسی و کمک به نیازمندان باشد، حرف درست زدن، ننشستن سر سفره حرام، کسب روزی حلال، نشست و برخاست در جای درست، و انجام هرآنچه که در جهت کسب رضای خدا باشد.

تلاش کنیم همین محرمی که هفته آتی شروع می شود، این هم «لِوَجْهِ اللَّه» باشد، یعنی نیت کنیم که توشه آخرت و منفعتی از آن به دست آوریم و خسارت نباشد، خسارت یعنی اینکه انسان به یک موقعیتی برسد ولی اینقدر گیج باشد که نتواند از آن موقعیت استفاده بکند، به عبارتی موقعیت های طلائی را از دست بدهد، این ایام الله ها هم اینگونه هستند، موهبت و گوهرهای الهی هستند که اگر آن ها را از دست دهیم، دچار خسارت می‌شویم.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، که جمعه ۱۵ تیرماه است، این هم یک فرصت برای کشور و خود ما می‌باشد. انتخابات هم لوجه الله است. حب و بغض، در هیچ شرایطی از جمله در انتخابات مفهوم ندارد، اگر بخواهیم از نگاه قرآن حرف بزنیم، مومن واقعی کسی است که جاهایی که حق است، پای حق بایستد وَلو علیه خودش و یا حتی خانواده‌اش باشد. حق، نظام اساسی است که اگر پایمال شود، همه چیز بهم می خورد. بنده بارها تاکید کرده ام که اصل انتخابات، هدیه ای است که خون شهدا به ما داده است.

در رژیم گذشته، انتخابات به معنای واقعی کلمه وجود نداشت، همان طور که شاهد بودید، امسال در عربستان برای آوردن صندوق ها و رأی‌گیری از حجاج ایرانی، مخالفت شد و درنهایت با سختی اجازه دادند اخذ رأی صورت بگیرد و آن هم بی سر و صدا، اینکه درب های هتل ها بسته باشد و کسی هم متوجه نشود، پِلاکاردی هم زده نشود، بعضی از زائرین می‌پرسیدند که چرا اجازه نمی دهند این کار انجام بشود، خب دلیلش این است که اگر مردم آن ها متوجه انتخابات بشوند، انتظار پیدا می‌کنند که آن نظام خودکامه برای آن‌ها هم انتخابات برگزار کند. و برای حکومتشان مسئله‌ساز می‌شود. لذا به صورت مخفیانه صندوق ها را آوردند و رأی‌گیری را انجام دادند.

او، گفت: شهدای بسیاری در این کشور در سلول های ساوک و زیر شکنجه، خونشان ریخته شده، و بعد ها در دفاع مقدس، این صندوق های رأی را خدا به ما عطا کرده است.

بعضی ها اینقدر غافل هستند که مع الأسف، قدردادن این فرصت نیستند.

اگر انتخابات نباشد یعنی حکومت رضاخان، رضاخان یعنی هرچیز که من گفتم همان حق است و دستور من برو برگردی ندارد و هرکس هم که گفتم اعدام، باید اعدام بشود، یعنی هم قانون گذار، هم مجری و هم قاضی هستم.

اگر به صندوق های رأی بی توجهی کنیم، یعنی چنان حکومت دیکتاتورمآبانه ای می‌خواهیم.

انتخابات نشأت گرفته از دین ما و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام است، مگر می‌شود آن را شوخی گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ادامه به بیان چند نکته پیرامون انتخابات پیش‌رو پرداخت و گفت: اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند حضور حداکثری اولین هدف بسیار مهم است.

یعنی مردم‌سالاری اسلامی را به رخ جهانیان بکشیم، اگر کوتاهی کنیم آن نظام بین المللی سلطه است که گفتمان خودش را قالب می کند.

یعنی در حقیقت، این زورآزمایی است .نکته دیگر، این است که دقت کنیم به چه کسی رای بدهیم، بنده در جلسات «ولایت فقیه» بیان کردم که ما می خواهیم یک دانه قند از قندان برداریم، زیرا مسلمان هستیم  دقت می کنیم طاهر است یا نجس، حلال است یا حرام، مال غصبی نیست و به همه این موارد توجه می‌کنیم، اسلام برای یک حبه قند اینقدر دقت می کند، آن وقت برای قوه مجریه یک کشور بی عتنا باشد!.

اکثریت مطلق بودجه کشور، در دست قوه مجریه است، و قوای مقننه و قضائیه بودجه محدودی دارند.

شاید روی هم رفته، بیست درصد از کار کشور دست این دو قوه باشد، و هشتاد درصد کار، در قوه مجریه متمرکر است و دراین نظام ریاستی که ما داریم، امضاء رئیس جمهور است که همه‌ی کار را رقم می زند. در رفت و آمد دولت ها، برای ده تا بیست هزار مدیر، حکم مسئولیت زده می شود.

با حضور گسترده در انتخابات و انتخاب فرد اصلاح، به وظیفه شرعی خودمان به نحو احسن عمل کنیم. آن قدرتی که قانون اساسی به رئیس جمهور داده، خیلی قدرت بزرگی است، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی کشوراست، افرادی که نسبت به اصل انتخابات بی توجه هستند و مشارکت در این عرصه مهم و سرنوشت‌ساز برایشان مهم نیست را با تبیین اهمیت آن، بیدار کنیم که اِن‌شاءالله انتخابات با مشارکت حداکثری برگزار شود.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه فردی را انتخاب کنیم که کشور را دچار چالش نکند، گفت: نظام بین الملل دارای یک چارچوب مشخص است که سازمان ملل و شورای امنیت در آن حضور دارند، شورای امنیت سازمان ملل، پنج عضو دائم دارد که در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های این شورا حق وتو دارند. گاهی می‌شود تمام دنیا رأی به آتش بس دارند، همانند قضیه غزه، اما با وتوی یک عضو شورای امنیت، یعنی آمریکا، آتش بس رد می‌شود و جنگ و تجاوز رژسم صهیونیستی ادامه می‌یابد. یا سند ۲۰۳۰، یک بخش از نظام بین الملل است و همه باید تسلیم بشوند.

در نظام بین الملل، سازمان ملل که در حال حاظر ۱۹۲ کشور جهان عضو آن هستند، عملا کاره ای نیست، می تواند بر اساس نظر اکثریت کشورها قطع‌نامه صادر بکند، اما الزام آور نیست. و البته تک‌رأی یک عضو شورای امنیت بالاتر از نظر تمامی این کشورها است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران روبروی نظام بین الملل است، گفت: نظام سلطه بین الملل چیزی به نام انقلاب اسلامی را قبول نمی‌کند که یک مرجع تقلید پیدا بشود و این حرف ها را بزند.

ما هم نمی‌توانیم کشوری را که در آن بزرگترین انقلاب مردمی جهان انجام شده تحویل نظام بین الملل بدهیم و ببینیم که برجام یا سند ۲۰۳۰، چه می گوید، یعنی این دیوانگی است که این همه شهید بدهیم، انقلاب کنیم و در ادامه برویم و منتظر باشیم که نظام بین الملل چه می گوید!. حرف نظام بین الملل این است که من می خواهم شما نباشید. اما آن چیزی که قرآن وعده می دهد خلاف این نظام بین الملل است. «وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»؛ (و ما اراده كرديم كه بر آن مردم ضعيف شده در روى زمين منّت گذاريم و آنان را رهبران مردم كرده و وارثانشان نماييم)(آیه ۵ سوره قصص).

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، تصریح کرد: نظام ظالم بین الملل می‌گوید که مستکبرها حاکم باشند، پنج قدرت جهان حق وتو دارند، حق وتو یعنی یک کشور، رای کل جهان را زمین بزند، اما قرآن می گوید نه؛ «وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ»، این اصل قدرت و ضد نظام بین الملل است.

انقلاب هم بر اساس این شکل گرفته است.

شاید به تنهایی نه، اما وقتی همه با هم باشیم، می‌توانیم در نظام قرآنی نقش مثبت ایفا کنیم، امروز به برکت خون شهداء، به‌ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی، نظام بین الملل به این نکته اذعان دارد که در برابر ایران، کاری نمی‌تواند انجام دهد و به استیصال و درماندگی رسیده است.

وقتی همه باهم حرکت کنیم اینگونه می شود و آن وعده الهی تحقق پیدا می‌کند.

 

اهتزاز پرچم عزای حسینی بر فراز گنبد حرمین مطهر احمدی و محمدی (ع)

در آستانه فرا رسیدن محرم الحرام، سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام، غرق عزا و ماتم است.

به‌ همین مناسبت، عصر امروز پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳، در آیینی معنوی با حضور خدام حرم مطهر، ضمن سیاه‌پوشی این بارگاه منور، پرچم‌های سرخ‌فام حرمین مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و برادر بزرگوارشان حضرت سید میرمحمد(ع)، با پرچم عزای شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، تعویض شد.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.