کسب رتبه برتر کشوری اداره نظارت و ارزيابی مراكز درمانی سرپایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص نظارت بر مراکز درمانی
14 تیر 1403 - 1:28
شناسه : 21930
بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اداره نظارت و ارزيابي مراكز درمانی سرپایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از نظر تعداد بازدیدهای انجام شده در کشور در سال گذشته جزو دانشگاه های برتر بوده است.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

رییس اداره نظارت و ارزيابي مراكز درماني سرپایی معاونت درمان دانشگاه با بیان اینکه نظارت صحیح، موجب ارائه خدمات بهتر و حفظ حقوق ارایه کنندگان و گیرندگان خدمات درمانی می شود، اعلام کرد: در حال حاضر، بیش از 4 هزار و 400 مرکز درمانی شامل مطب، درمانگاه تخصصی و عمومی، کلینیک و دیگر موسسات پزشکی و دفاتر کار در شیراز و شهرستان های استان فعالیت می کنند.
دکتر «رضا مرزبانی» با اشاره به اینکه بازرسی و پایش مراکز درمانی بر اساس برنامه ریزی های مدون در حال انجام است، افزود: مهمترین هدف از این بازرسی ها، بهبود و ارتقای کیفیت ارایه خدمات درمانی به بیماران است.
او نظارت مردمی را بازوی توانمند در حوزه نظارت دانست و با تاکید بر اینکه نظارت مردمی می تواند موجب شناسایی زودتر مراکز درمانی غیر مجاز شود، ادامه داد: سامانه های تلفنی 190 و 1819 به صورت شبانه روزی آماده دریافت و رسیدگی به شکایات شهروندان در حوزه درمان است.
دکتر مرزبان در خصوص نحوه شناسایی مراکز درمانی غیرمجاز نیز گفت: تمامی مکان‌های ارایه دهنده خدمات زیبایی و پزشکی، باید دارای مجوز قانونی و تابلوی معتبر باشند.
به گفته رییس اداره نظارت و ارزيابي مراكز درماني سرپایی معاونت درمان دانشگاه، هر گونه خدمات پزشکی بدون حضور پزشک، حتی در مراکز دارای مجوز، اقدام غیرقانونی و مخاطره آمیز است.

برگزاری آزمون استخدام ۲۳۲ بهورز در راستای ارائه خدمت در خانه های بهداشت استان فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزاری آزمون استخدام ۲۳۲ بهورز در راستای ارائه خدمت در خانه های بهداشت استان فارس در روز پنجشنبه چهاردهم تیر 1403 خبر داد.

عباس رضاییان زاده با تاکید بر نقش موثر حضور بهورزان در روستاها و مناطق دور افتاده و اینکه بهورزان پیشگامان حوزه سلامت در روستاهای محل سکونت خود هستند، گفت: در راستای ارتقای سلامت جامعه و ارائه مطلوب تر خدمات بهداشتی برای روستاییان و مناطق محروم، آزمون استخدام ۲۳۲ بهورز با هدف تامین نیروی انسانی در تعدادی از خانه های بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

او ادامه داد: برای شرکت در این آزمون، ۵۳۷ نفر نام نویسی کرده و با برگزاری این آزمون، ۲۳۲ نفر برای ارائه خدمت در خانه های بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز انتخاب می شوند.

دکتر رضاییان زاده افزود: با جذب این نیروها، نیاز فعلی دانشگاه به بهورز برآورده می شود و در طی سال‌های آینده برای خانه‌های بهداشت جدید و همچنین برای جایگزینی بهورزان خروجی (بازنشسته یا از کار افتاده) برنامه ریزی می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه توضیح داد: در راستای برگزاری این آزمون، هفت نشست کارگروه جذب بهورز در معاونت بهداشت با حضور مدیریت های بازرسی، منابع انسانی، حراست و هسته گزینش برگزار و موضوعاتی مانند نوع آزمون، مکان و زمان آزمون، طراحی سوالات، بررسی و پاسخگویی به شکایات در این کارگروه مطرح و بررسی شد.

در ادامه «احد امیری قرقانی» کارشناس مسوول آموزش بهورزی معاونت بهداشت دانشگاه نیز با بیان اینکه ۶۰ درصد نمره کل آزمون مربوط به آزمون کتبی و ۴۰ درصد مصاحبه است، اضافه کرد: پس از برگزاری آزمون کتبی، افراد پذیرفته شده در مرحله اول در صورت کسب نمره حد نصاب قبولی، 2 برابر ظرفیت به مرحله مصاحبه راه می‌ یابند.

او ادامه داد: پس از انجام مصاحبه توسط تیم مصاحبه کننده و جمع بندی نمرات کتبی و مصاحبه، پذیرفته شدگان به هسته گزینش دانشگاه برای انجام مراحل گزینش معرفی می‌شوند و پس از دریافت نظریه هسته گزینش، دوره آموزشی آنان در 9 مرکز آموزش بهورزی زیر مجموعه دانشگاه آغاز می‌شود و پس از اتمام دوره و فارغ التحصیلی در خانه‌های بهداشت پذیرفته شده، مشغول به ارائه خدمت به مردم محروم مناطق روستایی می شوند.

این مقام مسوول در دانشگاه گفت: نشانی محل برگزاری آزمون استخدام بهورزی، شيراز، كيلومتر 4 جاده صدرا، ورودي بيمارستان سوانح و سوختگي اميرالمومنين (ع)، جنب ساختمان مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان فارس، مركز جامع آزمون پرديس دانشگاه علوم پزشكی شيراز است.

امیری افزود: کارت ورود به جلسه تنها برای داوطلبان تایید شده نهــایی صادر شده و از روز دو شنبه دوزادهم تیر 1403 آغاز و تا يك ساعت پیش از برگزاری آزمون، از طریق سامانه https://samaa.sums.ac.ir توسط داوطلبان قابل دريافت است.

اختصاص پژوهانه سالیانه عملکرد محور به هر عضو هیات علمی تا سقف یک میلیارد و 300 میلیون ریال

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از تعریف و تخصیص پژوهانه سالیانه عملکرد محور با سقف یک میلیارد و 300 میلیون ریال به ازای هر عضو هیات علمی دانشگاه خبر داد که براساس امتیازهای پژوهشی محققان در پایگاه SciVal در مدت سه سال گذشته، منتهی به سال 2024 میلادی، محاسبه و تخصیص داده شده است.

محمدهاشم هاشم پور، گفت: پژوهانه یاد شده افزون بر دیگر انواع پژوهانه های تشویقی حمایتی و نیز افزون بر ساختار حمایت های رایج مالی در طرح های پایان نامه ای و غیر پایان نامه ای است که کلیات آن در شورای پژوهشی دانشگاه در پایان سال گذشته به تصویب رسید.

او افزود: مرور فرایندهای سازمان های حمایتگر تحقیقات در دانشگاه های داخلی و سازمان ها و موسسات بین المللی نشان می دهد که عملکرد گذشته محققان، یکی از شاخص ترین معیارهای تعیین سطح حمایت از پژوهشگران و تنظیم حمایت ها بر مبنای آن سبب افزایش بهره وری در حوزه پژوهش است.

هاشم پور بیان کرد: در همین راستا، توسعه ظرفیت های حمایت مبتنی بر عملکرد با هدف جهت دهی منابع موجود به سوی تحقیقات موثر، ارتقای بهره وری و نیز شناور شدن منابع مالی حمایت از پژوهش براساس خواست محققین و در سقف اعتباری آنان طراحی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز،گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه می توانند، مقدار پژوهانه عملکرد محور خود و همچنین آیین نامه این پژوهانه را در بخش مدیریت پژوهانه «سامانه پژوهشیار» مشاهده کنند.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای رتبه دوم بیشترین تعداد مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت در کشور

نشست های شورای عالی سه مرکز تحقیقات «روان پزشکی»، «سوء مصرف مواد» و «نوزادان» با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

رئیس دانشگاه در این نشست، با اشاره به ارتقای رتبه پژوهشی دانشگاه در سه سال گذشته گفت: با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود، به کمک سازماندهی مناسب می توان جایگاه مراکز تحقیقات را ارتقا بخشید.

سید وحید حسینی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای بیشترین تعداد مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت در کشور است که ظرفیت ویژه ای را برای اجرا و توسعه اهداف پژوهشی فراهم کرده است.

او ادامه داد: در این زمینه لازم است به بهره آوری مشترک از زیرساخت های مراکز تحقیقاتی، نگاه ویژه به اهمیت آموزش در پژوهش، ارتقای سطح کیفی پژوهش ها و حرکت به سوی کاربردی و فناورانه کردن مقالات، توجه داشت.

نشست شورای عالی سه مرکز تحقیقات روان پزشکی، سوء مصرف مواد و نوزادان، با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون تحقیقات و فناوری و اعضای شورای مراکز یاد شده برگزار و راهکارهای ارتقای توانمندی های این مراکز در حوزه های مختلف، بررسی شد.

4 مهارت مهم فرزندپروری در پیشگیری از اعتیاد فرزندان

تجربه مصرف مواد در سنین نوجوانی و جوانی دلایل متفاوتی دارد. بعضی از این علت ها مربوط به دوران رشد نوجوانان است. با توجه به اینکه نوجوانان در این دوران در پی کنجکاوی و یافتن هویت شخصی هستند، با مسایل متعددی در زندگی مواجه شده و با انواع مختلف مواد اعتیاد آور روبرو شده و توجه شان به این مواد جلب می شود.

 

همچنین با توجه به اهمیت نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد، علاوه بر آگاهی والدین از عوامل خطر و عوامل محافظ، نیاز است پیوند و روابط خانوادگی افزایش یابد؛ یکی از راه های بهبود روابط خانوادگی، آگاهی والدین از روش فرزندپروری موثر است.

مهارت های فرزند پروری

مهارت اول: چگونه می توان یک فضای امن عاطفی در خانواده ایجاد کرد؟

با فرزندمان صحبت کنیم؛ احساس های فرزندان را درک کنیم و به او احترام بگذاریم، گوش کردن فعال را تمرین کنیم، هفته ای یک بار فعالیتی مشترک را با فرزندمان ترتیب دهیم، روزانه دست کم 15 دقیقه به کاری که فرزندمان خواسته بپردازیم و از فعالیت های مثبت آنان حمایت کنیم.

مهارت دوم: چگونه ارتباط خوبی با فرزندتان داشته باشیم؟

بیشتر تشویقشان کنیم تا انتقاد، حواسمان به کنجکاوی فرزندمان باشد، همواره رفتار خوب را با واکنش فوری پاسخ دهیم، زمان غذا خوردن را برای در میان گذاشتن کارهای روزانه استفاده کنیم، مراقب زمان های پراسترس در زندگی فرزندمان باشیم و برای آخر هفته برنامه خانوادگی مفرح و نشاط آور تنظیم کنیم.

در خانواده هایی که روابط گرم و صمیمانه با فرزندان خود دارند، با آنان محترمانه برخورد می کنند؛ همچنین برای فرزندان خود ارزش زیادی قائل هستند و حمایت اجتماعی فراوانی برای فرزندان خود مهیا می کنند، این می تواند از آسیب پذیری آنان به تنش های روانی و روی آوردن به مصرف مواد پیشگیری کنند.

لازم به تاکید است، در صورتی که فضای عاطفی سرد، طرد کننده، سرزنش آمیز و فاقد صمیمیت در خانواده باشد، محیط خانواده از یک محیط محافظت کننده به یک محیط خطرزا برای سلامت روانی و اجتماعی فرزندان تبدیل شده و زمینه انواع انحرافات رفتاری از جمله خطر گرایش به مصرف مواد افزایش می دهد.

مهارت سوم: قانون های روشن و صریح بگذاریم و عواقب رعایت نکردن قانون را تعیین کنیم.

قوانین و انتظارات خود را پیشاپیش با فرزندانتان در میان بگذارید، رعایت قانون را تشویق کنید و عواقب قانون شکنی را دقیق رعایت کنید.

درباره عوارض مصرف مواد اطلاعات کافی را به دست آورید؛ در مورد اینکه چرا مصرف سیگار و الکل قابل قبول نیست، صحبت کنید؛ بگذارید فرزندانتان بدانند، مصرف مواد هرگز از طرف شما پذیرفته نمی شود.

مهارت چهارم: نظارت بر فرزندان را دست کم نگیریم.

نظارت نوعی مهارت ارتباطی است که والدین متناسب با رشد فرزندان خود به کار می برند؛ لازم است در مورد نگرانی های خود از بعضی رفتارها با آنها صحبت کنید و از نوع فعالیت های آنان آگاه شوید؛ در واقع نظارت و پایش والدین می تواند شامل: تعیین قوانین خانوادگی، تکنیک های پایش فعالیت های فرزندان، تحسین رفتارهای مناسب فرزندان و تعیین اصول انظباطی پایدار و‏ اعمال قواعد خانوادگی باشد.

«ندا محمدی»، کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز

افقی تازه برای درمان سرطان در شیراز، با افزوده شدن 3 دستگاه فوق پیشرفته به چرخه تجهیزات پزشکی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به افزوده شدن سه دستگاه فوق پیشرفته در زمینه درمان سرطان ها به خدمات درمانی در شیراز به ارزش پانصد میلیارد تومان، این دستاورد را افقی تازه در زمینه درمان سرطان ها در شیراز عنوان کرد.

 

مهرداد شریفی، گفت: نخستین دستگاه «سایبرنایف» جنوب کشور، همچنین یک دستگاه شتاب دهنده خطی و نخستین دستگاه «پت اسکن» در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با هدف درمان سرطان ها، به ارزش 500 میلیارد تومان خریداری و برای نصب در بیمارستان نمازی آماده است.

او با اشاره به اینکه بیمارستان نمازی شیراز، قطب پزشکی و سرطان شناسی کشور است، گفت: با تلاش اساتید و کارکنان این مرکز درمانی در سال گذشته، بالغ بر دو هزار بیمار مبتلا به سرطان در بخش رادیو آنکولوژی بیمارستان نمازی خدمات فوق تخصصی درمانی با تعرفه دولتی دریافت کرده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با قدردانی از حمایت های استاندار فارس، مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران و پیگیری های رییس و مسوولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ویژه مهندس «مهدی ترابی» مدیر تجهیزات پزشکی معاونت درمان دانشگاه در راستای تامین این دستگاه ها، افزود: با پیشرفت تکنولوژی، تلاش ‌های فراوانی برای دستیابی به روش‌ های نوین درمان سرطان انجام شده است تا در کنار روش‌های مرسوم همچون شیمی ‌درمانی، مورد استفاده قرار گیرد.

شریفی دستگاه‌های شتاب‌دهنده خطی را از جمله فناوری‌های مورد استفاده در این زمینه برشمرد که با تولید اشعه به بهبود بیماران مبتلا به سرطان کمک می کند و اضافه کرد: دستگاه شتاب دهنده با قابلیت درمان سه بعدی پیشرفته، بالاترین اثر درمانی را بر بافت های سرطانی دارد و کمترین آسیب را به بافت سالم بیماران وارد می کند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص دستگاه «پت اسکن» به عنوان ابزاری قدرتمند و غیرتهاجمی در حوزه پزشکی گفت: این دستگاه قادر به نشان دادن تغییرات متابولیک و عملکردی ‏ضایعه بوده و اطلاعاتی را در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها در اختیار پزشک قرار دهد که ممکن است از طریق سایر روش های ‏تصویربرداری مثل سی تی اسکن و ام آر آی به دست نیاید‎.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مهمترین کاربردهای «پت اسکن» ‎را در بیماری های ایسکمیک قلبی و بیماری های مغز عنوان کرد و افزود: همچنین دستگاه «پت اسکن» در ‏بیماری های بدخیم و سرطان ها نیز امکان تصویربرداری همزمان از ویژگی های متابولیک و آناتومیک ضایعه را به ویژه در ‏سلول های بدخیم با رشد سریع فراهم می آورد‎.‎

شریفی، گفت: دستگاه «‏پت اسکن» بیشترین کاربرد را در سرطان های ریه، لمفوم، سینه، ملانوم، مری، تومورهای سر و ‏گردن، تیروئید، تخمدان و سرویکس دارد.

او همچنین دستگاه «سایبر نایف» را یک دستگاه فوق پیشرفته برای درمان سرطان معرفی کرد که به عنوان دومین دستگاهی که به کشور وارد شده، به بیمارستان نمازی تحویل داده شده است و افزود: «سایبرنایف» یک فناوری پیشرفته برای رادیوسرجری غیرتهاجمی و بدون درد است و به‌منظور درمان سرطان در هر نقطه از بدن ارایه می‌شود.

دکتر شریفی با اعلام اینکه در سال گذشته 812 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به مجموعه درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزوده شده است، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری مراحل نصب این دستگاه ها انجام و در راستای ارایه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سرطان به چرخه درمانی افزوده می شود.

10 گام تغذیه ای در پیشگیری از کم خونی فقر آهن

کم خونی فقر آهن به عنوان شایع ترین اخـتلال تغذیـه ای در سراسـر جهـان شناخته شده است. وجود آهن در انجـام فرآینـدهای متـابولیکی نظیـر سنتز DNA، انتقال اکسیژن، خون سازی، عملکرد ناقل های عـصبی در سیستم عصبی ضـروری است.

آنمی فقر آهن زمانی بروز می کند که بـرای مـدت طـولانی مقـدار آهن دفعی بدن، بیش از آهن جذبی باشد که در نتیجـه آن، ذخیـره آهن بدن از دست می رود. تشخیص کم خونی از نظر آزمایشگاهی زمانی است که هموگلوبین یا هماتوکریت فـرد کمتـر از حـد مـورد انتظـار باشد.

علت های تغذیه ای ایجاد کم خونی فقرآهن:

مصرف ناکافی منابع غذایی حاوی آهن از جمله انواع گوشت گوشت قرمز
مصرف چای همراه با غذا و یا بلافاصله پس از غذا
مـصـرف نـاکـافـی مـواد غـذایی حاوی ویتامین C
مصرف نان هایی که در تهیه آنها از جوش شیرین استفاده شده
مصرف شیر همراه با غذا به ویژه در کودکان
توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر آهن:

در برنامه غذایی روزانه دو نوع آهن هم و غیر هم وجود دارد. از منابع آهن هم می توان به گوشت قرمز، مرغ، ماهی و جگر اشاره کرد. آهن غیر هم نیز در غذاهای گیاهی مانند غلات، حبوبات، سبزی ها، مغزها (پسته، بادام، گردو و فندق) و انواع خشکبار (برگه هلو، زردآلو، انجیر، کشمش، خرما) وجود دارد. آهن هم از قابلیت جذب بالایی برخوردار بوده و به میزان 20 تا 30 درصد قابلیت جذب دارد. در حالی که جذب آهن غیر هم به میزان 3 تا 8 درصد بوده و جذب آن بستگی به وجود عوامل کاهش دهنده و افزایش دهنده جذب آهن دارد.

انواع گوشت ها با ارزشی دوگانه، علاوه بر دارا بوده آهن هم نیز می تواند سبب افزایش جذب آهن غیر هم موجود در منابع گیاهی شود. یعنی اگر حتی مقدار کمی گوشت، در غذا وجود داشته باشد، آهن موجود در آن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی گیاهی می شود.

یکی دیگر از افزایش دهنده های جذب آهن، اسید اسکوربیک (ویتامین C) موجود در سبزی ها و میوه های تازه و خام است. با مصرف مقداری سبزی خوردن و یا انواع سالاد (شامل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم، کاهو) همراه بــا آب لیمـو یا آب نارنج تازه، جذب آهن غذاهای گیاهی افزایش می یابد.

مصرف میوه پس از غذا به عنوان دسر به علت داشتن ویتامین C به جذب آهن غذا کمک می کند.

استفاده از جوانه غلات و حبوبات می تواند موجب افزایش آهن قابل جذب در مواد غذایی شود. با جوانه زدن غلات، مقدار ویتامین C آن افزایش و میزان تانن و اسید فیتیک آنها کاهش یافته و میزان جذب آهن به حدود دو برابر افزایش می یابد.

با اضافه کردن مقدار کمی گوشت به غذاهای گیاهی (مثل سویا) جذب آهن آن افزایش می یابد.

از نوشیدن چای، قهوه و دمنوش های گیاهی یک ساعت قبل و یک تا دو ساعت پس از صرف غذا خودداری شود؛ تا حد امکان سعی کنید چای را به صورت کمرنگ و تازه بنوشید.

از مصرف شیر همراه با غذا خودداری شود چون کلسیم شیر از جذب آهن غذا جلوگیری می کند. مصرف ماست همراه با غذا به دلیل وجود اسید لاکتیک که افزایش دهنده جذب آهن است، مانعی ندارد.

از مصرف نان هایی که در تهیه آن از خمیر مایه یا خمیر ترش به جای جـــوش شیرین استفاده شده است، خریداری کنید؛ زیرا با انجام عمل تخمیر، اسید فیتیک مهار شده و مانعی در جذب آهن ایجاد نمی شود.

برای کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص آهن از جمله عوارض گوارشی مثل تهوع، درد معده و یا استفراغ توصیه می شود قرص آهن پس از غذا و یا شب قبل از خواب مصرف شود.

مکمل آهن را نباید همراه با چای، قهوه و یا شیر مصرف کرد، چون میزان جذب آهن به مقدار زیادی کاهش می یابد.

«نسرین دهش»، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان زرقان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.