مراسم جشن عید سعید غدیر در حرم شاهچراغ
06 تیر 1403 - 0:21
شناسه : 21276
مراسم جشن عید سعید غدیر با حضور آیت الله دژکام در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ
متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این‌ مراسم به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم خدای متعال در آیه ۶۷ سوره مائده می فرماید ” يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ” در ابتدا عید الله اکبر، عید سعید غدیر خم را به همه جامعه بشری، امت عظیم اسلامی، جامعه تشیع، ملت شریف و سربلند ایران و خصوصا شما برادران و خواهران ایمانی تبریک عرض می کنم و از خدای متعال می خواهم که عیدی همه ما را در این روز شریف مغفرت و رحمت خودش در آخرت و سعادت و سربلندی همه شما عزیزان در دنیا قرار بدهد.
عیدی بزرگی که امروز دریافت کردیم این بود که رهبر عظیم الشأن ما، مایه امید، آرامش و اطمینان قلبمان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در مراسم عیدی که در محضر ایشان برگزار شد سخنرانی فرمودند و انشاالله در این برهه حساس از حیات سیاسی اجتماعی ملت ایران، همه از رهنمون های معظم له استفاده کافی می بریم.
یاد شهیدان خدمت بالاخص شهید رئیسی عزیز را گرامی می داریم و از خدای متعال علو درجات آن بزرگ مرد و توفیق ادامه راه خدمت توسط مدیران محترم کشور جمهوری اسلامی ایران را می طلبیم.
آنچه که خیلی خلاصه می خواهم عرض کنم و عقد اخوت بخوانیم این است که روز عید غدیر به عنوان روز عید ولایت یک آدابی دارد و باید در تقویت این آداب در جامعه تلاش کنیم.
این جلساتی که ما می گیریم می خواهد یادآور غدیر اول باشد، در غدیر اول مردم با امیرالمومنین بیعت کردند و این جلسات جلسه بیعت است با امیرالمومنین و فرزند حی ایشان حضرت ولی عصر ارواحنا فدا و نائب امام زمان(عج) که الحمدالله در کشور ما زیر پرچم نائب امام زمان(عج) زندگی می کنیم و از این جهت این جلسات در چنین ایام خاصی بر خیلی کارهای دیگر مقدم است.
 برخی کم توجهی به مناسبت های خاص و اشتباهات در جامعه ما وجود دارد چنان که روز غدیر اول چنین اشتباهاتی بود و اعتنا به کلام پیامبر گرامی اسلام نکردند و نتیجه آن را هزار چند صد سال است که می کشیم، امروز هم اگر ما اعتنا نکنیم همان مسئله است.
پس بیداری و توجه به اهمیت این مناسبت ها باید به صورت ویژه مدنظر عزیزان باشد و کوتاهی جا ندارد چون ضرر آن متوجه خودمان می شود. نکته دیگری که خدمت شما عرض می کنم این است که همه می دانیم امروز، روز عید ولایت حضرت امیر المومنین است.ما از ولایت امام علی(ع) چه نصیبمان می شود؟آنچه که هر انسانی از قبول ولایت کسب می کند چیست؟ولایت علی توصیه الهی است و این توصیه چه چیزی دربردارد که خدا از خوبی آن گفته است.
بنده این موضوع را یک مرور سریع می کنم.
با ولایت پذیری ما هویت پیدا می کنیم، مگر نمی گویند خودشناسی خداشناسی است؟اگر ولایت را نپذیریم خودشناس نمی شویم.
خودِ برتر هر انسانی مقام ولایتی است که در دل دارد و اعتقاد به آن خود فرد می شود. اینکه ملت ایران با همه فشار دشمنان ۴۵ سال است که ذلت را نمی پذیرد برای این است که درونش با ولایت امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پیوند خورده است و این هویت است که پیدا می کنیم.
اینکه می گوییم در روز عید کاری کنیم که بچه ها دلشان به مهر اهل بیت زنده شود برای این است که به آنها هویت فردی و ملی می بخشیم.
مشخصه ملت ایران این است که دوستدار اهل بیت(ع) است و ایرانی با حب علی و اولاد علی شناخته می شود.
دل های همه ملت با امیرالمومنین پیوند دارد و فایده این پیوند این است که ما ملت بی هویتی نیستیم که هر کس بیاید ما فوری هم رنگ او شویم بلکه هر کس در طول تاریخ آمده و پا درون ‌مرز ما گذاشته است ما به برکت علی و اولاد علی هم رنگ او نشده ایم و او رنگ و بوی ما را گرفته است و این عظمت ولایت پذیری شما مردم است.
بهترین خط قرآن را شیرازی ها یاد کسی دادند که از آن سوی دنیا آمده است، شیراز آمده که یاد بگیرد هویت ایرانی یعنی چه و بقیه را به رنگ خود می کنند و این به خاطر ولایتی است که در دل شما موج می زند و به خاطر عشق علی(ع) است که خودتان را نمی بازید در برابر‌کسانی ‌که لشکرکشی کردند در مقابل شما و زور، قدرت و پول داشته است اما می گویید همه زور و قدرت و پول تو باید بیاید در خدمت دستگاه امیرالمومنین باشد.
این هویت ایرانی اسلامی شیعی شماست، ولایت یعنی هویت پیدا می کنید.
فایده دیگر ولایت این است که به ما معنویت می دهد.نماز سمبل و نشانه معنویت است و روح نماز ولایت است و بدون ولایت علی نماز قبول نیست.
با ولای علی نماز قبول می شود. حاجی ها که رفته اند و دور خانه خدا چرخیده اند حجشان با ولایت علی تمام می شود، نماز با حب و ولایت علی نماز می شود.
در کتاب دعای کافی می خوانیم که خدایا ما که نماز می خوانیم بچه های پیامبر را جلو خود قرار می دهیم و برای قبول شدن نماز ما در صفی هستیم که وقتی می گوییم “ایاک نعبدوا و ایاک نستعین” یعنی ما که پشت سر امام زمان(عج) ایستاده ایم و فقط خدا را می پرستیم و فقط خدا را بندگی می کنیم و فقط از خدا یاری میطلبیم. معنویت با ولایت اوج می گیرد.
ولایت به ما ملت انسجام می دهد، امروز دور هم جمع شده ایم‌ اما انسجام ملی ما روز عاشورا و تاسوعا نشان داده می شود که به نام علی و اولاد علی جمع می شویم.
زمزمه ‌کربلا و عاشورا در وجود مردم می پیچد و زیر پرچم امام ‌حسین(ع) قرار می گیرند و انسجام ملی پیدا می کنند، همین انسجامی که صهیونیست ها از آن خیلی می ترسند، همان که گفتند ایرانی ها دو چیز دارند که اگر نتوانیم از آنها بگیریم هیچ وقت بر ایرانی ها پیروز نمی شویم، یکی پرچم امام حسین(ع) و دیگری انتظار امام زمان(عج) است.
ولایت تمدن می سازد، قرآن کریم می فرماید “وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا”، روزی که امام حکومت بر کره زمین کند تمدن اسلامی خود را نشان خواهد داد و جهان به نور امام روشن می شود و امام صادق(ع) فرموده است که رب الارض امام معصوم شما است البته نه به معنای خدای متعال که خداوند شریک ندارد اما رب به معنای کسی که مدیریت می کند و خلیفه خداست، “إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً “. یکی از کارهایی که ولایت می کند این است که ما را با هم برادر می کند.
تا پدر نباشد برادری ایجاد نمی شود.عقد اخوت با حضور پدر است، حضرت علی(ع) پدر ماست و ما زیر بال و پر پدر برادر می شویم.
حالا که با محبت و عشق به ولایت امیرالمومنین جمع شده ایم مثل هر سال دستان یکدیگر را گرفته و عقد اخوت را می خوانیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.