زبان هنر بهترین مسیر برای فرهنگ سازی
زبان هنر بهترین مسیر برای فرهنگ سازی
در دیدار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با امام جمعه آباده و نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری؛ مهدی رنجبر از فرهنگ و هنر به عنوان دو حوزه از هم ناگسستنی یاد کرد و حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا دانا، زبان هنر را بهترین مسیر برای فرهنگ سازی دانست.

حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا دانا، امام جمعه آباده در این دیدار، زبان هنر را بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و گفت: زبان هنر با خلق آثار ارزشمند از سوی هنرمندان متعهد می‌تواند ترویج هر چه بهتر فرهنگ ایرانی و اسلامی را به دنبال داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان آباده، گفت: روح معنویت می بایست در خلق آثار فرهنگی و هنری نمایان باشد، شهرستان آباده ظرفیت های بسیار مساعدی در حوزه فرهنگ و هنر دارد که امید است حمایت لازم از هنرمندان آباده انجام شود.

آمادگی کامل برای اجرای فعالیت فرهنگی و هنری

مهدی رنجبر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز از آمادگی کامل برای اجرای فعالیت فرهنگی و هنری در راستای مصوبات شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: فرهنگ و هنر دو حوزه از هم ناگسستنی هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه با عنایات خاصه حضرت حق بتوانیم مسیر فرهنگ و هنر را با همراهی و حمایت مسئولان به منظور اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به قله های موفقیت و افتخار آفرینی برسانیم، گفت: این همراهی با خلق آثار ارزشمند هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه آنهم در صحنه های مختلف تاثیر گذاری بشتری دارد.

فستیوال موسیقی با ۱۸ اجرا از کلاسیک تا جَز

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از آغاز فستیوال موسیقی «شیراز بهشت ایرانی» خبر داد و گفت: شیراز، شهر شعر و ادب و هنر، اینک میزبان رویدادی کم‌نظیر در عرصه موسیقی شده است.

سولماز دهقانی، گفت: این فستیوال با اهدافی بلند مدت و به منظور معرفی و ارتقای ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان فارس با حضور برجسته ۱۸ گروه موسیقی در سبک‌ها و ژانرهای مختلف، گشایش یافته و تا ۸ خردادماه ادامه دارد.

نمایش تنوع و غنای فرهنگی

در آستانه برگزاری فستیوال باشکوه موسیقی «بهشت ایرانی» در شیراز، دهقانی، با ابراز خرسندی از اجرای این رویداد هنری، گفت: این جشنواره؛ نه تنها بستری برای شنیدن نغمه‌های دل‌نشین است، بلکه فرصتی مغتنم برای هنرمندان پرتلاش «هنر اول» در خطه فارس نیز فراهم می‌آورد و شیراز را بیش از پیش به «بهشت ایران» که در نامش نهفته است، نزدیک می‌سازد.

دهقانی، گفت: برگزاری این فستیوال را گامی مهم  برای شناساندن و پررنگ کردن جایگاه هنرمندان موسیقی استان فارس و همچنین نمایش تنوع و غنای فرهنگی این منطقه در سطح ملی و بین‌المللی دانست.

او، همکاری‌های انجام شده با شهرداری شیراز، مؤسسه سیماب هنر و مؤسسه پردیس هنرهای زیبای شیراز را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ستودنی خواند و گفت: این همراهی‌ها، نقطه آغازی برای برگزاری رویدادهای بزرگ‌تر و مستمر در آینده باشد.

اصالت با خلاقیت و سنت با نوآوری

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شیراز بهشت ایرانی را فراتر از یک رویداد صرف موسیقایی توصیف کرد و گفت: این فستیوال با محوریت موسیقی در تلاش است تا گستره وسیع‌تری از دستاوردهای فرهنگی و هنری استان را به نمایش بگذارد و هر ساله با نمایشگاه‌های جانبی شامل: آثار صنایع دستی، نقاشی و عکس هنرمندان برجسته، فرصتی ارزشمند برای آشنایی مخاطبان با ابعاد گوناگون هنر در فارس را عرضه کرد تا از تلفیق این هنرها؛ تصویری جامع از «شیراز بهشت ایرانی» ارائه ‌دهد که در آن، اصالت با خلاقیت و سنت با نوآوری در هم آمیخته است.

موسیقی؛ زبانی جهانی

دهقانی، گفت: برگزاری این رویداد، یادآور یکی از ۱۷ جشن کهن ایران باستان است و ما تلاش داریم تا ضمن حفظ و احیای این سنت‌های ارزشمند، جلوه‌هایی از هنر موسیقی ایرانی را که همواره در میان ملت‌های جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است، به رخ جهانیان بکشیم. چرا که موسیقی، زبانی جهانی است و ما با ارائه بهترین‌های هنر موسیقی ایران، می‌توانیم نام و آوازه این سرزمین را در سطح بین‌المللی طنین‌انداز سازیم.

برنامه فستیوال «شیراز بهشت ایرانی» در شیراز

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: فستیوال یاد شده از اردیبهشت ماه با اجرای “ارکستر زهی شیراز، کوارتت و رسیتال” به سرپرستی “فرزاد خاوند” با سبک «کلاسیک» آغاز به کار کرد و تا جمعه ۸ خرداد ماه ادامه دارد.

دهقانی، گفت: طی این مدت ۱۸ گروه موسیقی در ژانرهای گوناگون به روی صحنه می رود که تنوع برنامه‌ها، پاسخگوی ذائقه‌های مختلف مخاطبان خواهد بود: ارکستر زهی شیراز، کوارتت و رسیتال (سرپرست: فرزاد خاوند) – سبک کلاسیک: گروه پارامونت (سرپرست: محمد گرامی) – سبک: فیوژن ارکستر زهی شیراز، آنامبل باروک و رسیتال (سرپرست: ارسلان قهرمانی) – سبک: کلاسیک ارکستر زهی شیراز، آنامبل شماره ۱ (سرپرست: فرزاد خاوند) – سبک: کلاسیک بداهه‌نوازی تنبور (سرپرست: وحید رادفر) – سبک: مقامی ارکستر آفرینش (سرپرست: پرهام شناسا) – سبک: کلاسیک دونوازی سه‌تار و تنبک (سرپرستان: مهدی ریحانی و کورش مولفی) – سبک: سنتی و ارکستر فیلارمونیک شیراز (سرپرست: احسان سالاری) – سبک: کلاسیک گروه دلکوک (سرپرست: بشیر علیزاده) – سبک: تلفیقی گروه پلی‌بی با همراهی عباس سرافراز – سبک: فیوژن گروه اَبا (سرپرست: سالار نادری دره‌شوری) – سبک: فولکلور (قشقایی) گروه دوپ شیراز (سرپرست: علی تولایی) – سبک: کوبه‌ای (تلفیقی) ارکستر شوددا (سرپرست: فرزاد سلیمانی) – سبک: سنتی گروه حام (سرپرست: حامد فقیهی) – سبک: پاپ کلاسیک گروه کر پارسه/سرو (سرپرست: طیب فقیه) – سبک: کُرال گروه مهبان (سرپرستان: مهدی زارع، علیرضا صدیقی‌نسب، فرزاد سلیمانی) – سبک: سنتی گروه کر ارکستر سمفونیک فارس / ارکستر ایرانی سنا (سرپرست: ابراهیم بذرافکن) – سبک: کلاسیک و گروه آنامبل تئاتر (سرپرست: رامینا روزی‌طلب) – سبک: جز (مراسم اختتامیه فستیوال)

دعوت از هنرمندان و علاقه‌مندان

سولماز دهقانی، ضمن تأکید بر اهمیت حضور پرشور مردم و هنرمندان در این فستیوال، از تمامی هنرمندان عرصه موسیقی و عموم علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر دعوت کرد تا با حضور خود، رونق‌بخش این رویداد مهم هنری باشند.

دهقانی، گفت: این فستیوال، نقطه عطفی در معرفی و توسعه موسیقی استان فارس باشدو علاقه‌مندان برای تهیه بلیت رایگان می‌توانند به وب‌سایت todayevent.ir مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۷۵۱۴۹۰۴۲ تماس حاصل نمایند.

فتح‌المبین داراب «روستای برتر»، امیرسالار میمند«شایسته تقدیر»

معاون گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: فتح‌المبین داراب «روستای برتر قرآنی» و امیرسالار میمند عنوان «شایسته تقدیر» را کسب کرد.

سارا گرگین، از افتخارآفرینی دو روستای این استان در ارزیابی شورای سیاست‌گذاری انتخاب روستاها و عشایر برتر قرآنی کشور خبر داد و گفت: روستای «فتح‌المبین» شهرستان داراب با تکیه بر فعالیت‌های مستمر و مردمی، عنوان «روستای برتر قرآنی» را از آن خود کرد و «امیرسالار» میمند نیز به پاس اقدامات اثرگذار در آموزش و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) شایسته تقدیر شناخته شد.

گرگین، گفت: در ارزیابی‌های صورت‌گرفته از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری انتخاب روستاها و عشایر برتر قرآنی کشور، دو روستای استان فارس موفق شدند در سطح استانی عناوین برتر و شایسته تقدیر را کسب کنند.

او، گفت: روستای «فتح‌المبین» از توابع شهرستان داراب با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، مشارکت فعال اهالی و استمرار برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ترویجی در حوزه قرآن کریم، به عنوان «روستای برتر قرآنی» معرفی شد؛ عنوانی که نشان از نهادینه‌شدن فرهنگ انس با قرآن در تار و پود زندگی مردم این منطقه دارد.

این مقام مسئول، گفت: همچنین روستای «امیرسالار» از توابع بخش میمند با اجرای برنامه‌های اثرگذار در زمینه آموزش قرآن و ترویج معارف نورانی اهل‌بیت(ع)، توانست عنوان «شایسته تقدیر» را از آن خود کند که این امر بیانگر پویایی فرهنگی و دغدغه‌مندی اهالی این روستا است.

رئیس گروه قرآن و عترت استان فارس ضمن تبریک این موفقیت به مردم مؤمن و فعالان فرهنگی این دو روستا گفت: این انتخاب ارزشمند، جلوه‌ای روشن از ایمان عمیق، همت جهادی و تلاش‌های خالصانه مردم این مناطق در مسیر ترویج سبک زندگی قرآنی است و می‌تواند الگویی الهام‌بخش برای سایر روستاهای استان باشد.

گرگین، گفت: توسعه فعالیت‌های قرآنی در روستاها و مناطق عشایری از اولویت‌های راهبردی این گروه است و امید می‌رود با تداوم حمایت‌ها و هم‌افزایی نهادهای فرهنگی، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای درخشان قرآنی در اقصی نقاط استان پهناور فارس باشیم.

رونمایی از کتاب پایداری فرهنگی در روزهای جنگ

از کتاب «پایداری فرهنگی در روزهای جنگ» رونمایی شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گردهمایی مدیران ادارات شهرستان‌های شرق استان که با حضور معاونان این اداره کل برگزار شد، ضمن رونمایی کتاب «پایداری فرهنگی در روزهای جنگ» و با بیان اینکه، هشت پلاتو نمایشی در شهرستان های فارس تجهیز شده اند، کرد.

مهدی رنجبر، گفت: امسال رویدادهای ملی و استانی در چهار منطقه استان که زیرساخت‌های فرهنگی شایسته ای را داشته باشند، گسترش بیشتری دارد.

صدای انفجار نمی‌تواند طنین بلند فرهنگ را به حاشیه براند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در این هم اندیبشی، کتاب «پایداری فرهنگی در روزهای جنگ» را، قصه همان دست‌هایی که نگذاشتند چراغ هنر در تندباد حادثه خاموش شود دانست و گفت: این مجلد ارزشمند، حکایت استقامتی است که ثابت کرد در پایتخت فرهنگی ایران‌زمین، حتی صدای انفجار هم نمی‌تواند طنین بلند فرهنگ را به حاشیه براند.

رنجبر، گفت: این اثر ماندگار که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تدوین شده، روایتی مستند و جامع از ایستادگی، امیدآفرینی و فعالیت‌های جهادی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در دوران حساس جنگ رمضان است که نشان می‌دهد چگونه هنر توانست در برابر هجمه‌های دشمن، قامت راست کند.

فرهنگ، ستون فقرات امنیت ملی است

او، گفت: ما در میانه یک نبرد تمام‌عیار، آموختیم که فرهنگ، نه یک ویترین تشریفاتی، بلکه ستون فقرات امنیت ملی است.

این مقام مسئول، گفت: این کتاب، گواهی است بر اینکه در سخت‌ترین روزهای جنگ، جبهه فرهنگی ما نه‌تنها تعطیل نشد، بلکه با رویکردی تهاجم‌گونه و خلاقانه، امید را در کالبد جامعه دمید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: وظیفه ما امروز، تبیین این مجاهدت‌هاست تا آیندگان بدانند هنرمند این مرز و بوم، در روز واقعه، کجا ایستاده بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، تاکید کرد: این کتاب یک گزارش اداری نیست؛ بلکه سندی زنده از حضور آگاهانه مردم و نخبگان است. از خبرنگارانی که در خط مقدم اطلاع‌رسانی بودند تا گروه‌های فرهنگی، هنری و نمایشی و موکب‌های فرهنگی در شهرستان‌هایی چون لارستان، لامرد، اوز، اقلید، کازرون و دیگر نقاط استان؛ همه و همه در این حماسه سهیم بودند.

فرهنگ، نیازمند نگاهی میدانی و جسورانه‌

رنجبر، با اشاره به اینکه، مشارکت با بخش خصوصی برای رونق فعالیت های اختصاصی حوزه فرهنگ و هنر در اولویت است، بدین موضوع پرداخت که مدیریت فرهنگی در اتاق‌های دربسته معنا ندارد و روسای شهرهای استان نیز این مهم را با همتی که بخرج داده اند، آن هم با دستان خالی ثابت کرده و در این کتاب هم نشان داده شد که چگونه در تمام لحظات بحرانی، با نگاهی راهبردی پای در میدان کار گذاشته اند و برهمگان ثابت گردیده که توسعه فرهنگی و ادبی، نیازمند حضوری است که «خستگی» را به رسمیت نشناسد.

او، بر این باور است: امروز باید پذیرفت که فرهنگ، نیازمند نگاه‌های میدانی و جسورانه‌ای است که به هنرمندان، ادبا، فرهنگ‌وران و فرهنگ‌دوستان و اهالی رسانه؛ روحیه خستگی‌ناپذیر در هدایت فعالیت‌های آنها بدمد و اگر امروز شاهد انسجام بی‌نظیر هنرمندان و فرهنگ‌ورزان در شهرستان‌ها و مرکز استان هستیم، به لطف قلم و همت‌ و اراده‌های آهنینی بود که در مقاومت برای توسعه فرهنگی هنری، چیزی کم نگذاشتند و کتاب «پایداری فرهنگی در روزهای جنگ» گواه، سند و افتخاری به این داشته‌ها است.

این مدیر فرهنگی استان فارس، گفت: مقبولیت و انتظارات عامه مردم از صنف هنرمندان و فرهنگ‌ وران در آغاز هر حرکتی؛ مدیرانی است که در این شرایط، هنر را سپر جنگ ترکیبی کنند و اجازه ندهند غبار فراموشی بر روی حماسه‌های معاصر بنشیند و توسعه فرهنگی فارس، امروز مدیون ایستادگی کسانی است که مسئولیت را نه یک منصب، بلکه یک جبهه همیشگی برای خدمت می‌دانند.

حماسه «ایران اسلامی» در قاب هنر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، گفت: اعتقاد راسخ ما بر این است که حافظه تاریخی یک ملت، تنها با روایت‌های نظامی و سیاسی کامل نمی‌شود.

رنجبر، گفت: آنچه روح ایران را در سخت‌ترین دوران، از جمله جنگ رمضان، زنده و پویا نگه داشت، اصالت فرهنگی و روایت‌های هنرمندانه‌ای بود که از بطن مردم جوشید و این کتاب، ادای دینی به تمامی مجاهدانی است که با قلم و هنر خود، جبهه مقاومت را تقویت کردند.

او، گفت: این مجموعه، روایت پیوند عمیق هویت ملی و مردم‌باوری است. ما در این اثر، از پویش‌های ملی «حماسه ایرانی» و «وطن به روایت من» تا برنامه‌های جهانی همچون «دوستی سعدی» را مستند کرده‌ایم.

این مقام مسئول، گفت: حتی در سخت‌ترین شرایط، اجازه ندادیم فضای فرهنگی جامعه دچار رخوت شود؛ از فعالیت‌های پرشور کودکان و نوجوانان گرفته تا آیین‌های بیعت با رهبری و خدمات فرهنگی موکب‌ها، همگی نشان از یک «وحدت ملی» بی‌نظیر دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، گفت: پایداری فرهنگی یعنی اینکه هنر در روز واقعه، نه یک حاشیه، بلکه خودِ متن مقاومت و انسجام اجتماعی باشد.

هنر، کارآمدترین سپر در برابر «جنگ ترکیبی» است

رنجبر، گفت: باید پذیرفت که مدیریت فرهنگی در دوران مدرن، نیازمند «شجاعت در تصمیم» و «حضور در صحنه» است؛ همان‌گونه که در تدوین این اثر مشاهده شد؛ شاید اگر این هم‌گرایی میان مدیران شهرستان‌ها و نگاه تمرکززدایی استان نبود، بسیاری از این حماسه‌های محلی در پیچ و خم تاریخ گم می‌شد و باید دانست که هنر، کارآمدترین سپر در برابر «جنگ ترکیبی» است و شاید! بهترین راه برای صیانت از آرمان‌های انقلاب، همین مسیر «مردم‌سپاری» فعالیت‌های فرهنگی باشد که در این کتاب به خوبی تبیین شده است.

طنین «نغمه‌های رضوی» کلید خورد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با اشاره به اینکه در نشستی و با هدف اعتلای موسیقی فاخر مذهبی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان این اداره کل و دانشگاه فرهنگ و هنر فاضل شیراز منعقد شد، گفت: این رویداد که با انتصاب ارکان اجرایی نخستین جشنواره ملی دوسالانه آهنگسازی «نغمه‌های رضوی» همراه بود، نویدبخش جریانی نو در خلق آثار ماندگار هنری با محوریت سیره امام مهربانی‌ها و تکریم از خادمین رضوی است؛ جریانی که قرار است شکوه اختتامیه خود را در شهرستان هنرپرور آباده به نظاره بنشیند.

تفاهم‌نامه‌ای از جنس آوا و نوا

مهدی رنجبر، گفت: در این نشست، شاهد هم‌گرایی نهاد اجرا و نهاد دانشگاهی بودیم که با حضور چهره‌های فرهنگی از جمله رامین جعفری، رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر فاضل شیراز، سولماز دهقانی، معاون هنری اداره کل، آلاله پروانه، رئیس گروه هنری، علیرضا توانگرزمین، کارشناس موسیقی، ابراهیم بذرافکن، دبیر جشنواره و حبیب ‌مهذبیه، ناظر جشنواره برگزار شد.

رنجبر، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، دانشگاه هنر فاضل به عنوان بازوی علمی و فکری این رویداد ملی، مسئولیت سنگین پشتیبانی علمی، طراحی مبانی تخصصی آهنگسازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را بر عهده گرفت و در همراهی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس متعهد به حمایت‌های اداری، تسهیل در صدور مجوزها و پشتیبانی کامل اجرایی شد.

او، گفت: آهنگسازی در این جشنواره برگرفته از نغمه های رضوی و در سبک ایرانی است و آثار پس از شرکت در کارگاه های آموزشی مورد بررسی و داوری نهایی قرار می گیرند و در طول جشنواره هم این کارگاه ها به عنوان برنامه جنبی اجرا می‌شود و خادمین رضوی نیز تکریم می‌شوند.

شیراز؛ خاستگاه موسیقی فاخر و حریم امن معنویت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با تبیین جایگاه استراتژیک شیراز، گفت: شیراز نه تنها سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی، بلکه از دیرباز خاستگاه و مهد موسیقی اصیل و فاخر ایرانی بوده و برهمین مبنا، پیوند میان فضایل معنوی بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) و ظرفیت‌های بی‌بدیل هنری این خطه را بستری یگانه برای خلق آثاری در تراز جهانی با محوریت معارف رضوی دانست.

رنجبر، گفت: با تصمیمی قطعی و در راستای سهم‌دهی به ظرفیت‌های منطقه‌ای، مراسم اختتامیه این جشنواره ملی در شهرستان آباده برگزار می شود تا شاهد شکوه هنر رضوی در سراسر جغرافیای فرهنگی فارس باشیم.

موسیقی نجیب و متعهد

این مدیر فرهنگی استان اظهار داشت: انتظار می‌رود با انعقاد این تفاهم‌نامه و آغاز به‌کار رسمی دبیرخانه، نخستین جشنواره ملی دوسالانه آهنگسازی نغمه‌های رضوی بتواند خلأ موجود در تولید آثار باکیفیت و ارکسترال مذهبی را پر کرده و با شناسایی استعدادهای جوان در کارگاه‌های تخصصی، جریانی از «موسیقی نجیب و متعهد» را در کشور رهبری کند.

رنجبر، گفت: پیش‌بینی می‌شود انتخاب «شهرستان آباده» به عنوان میزبان اختتامیه، الگویی موفق برای برگزاری رویدادهای ملی در سطوح محلی و تقویت هویت هنری شهرستان‌ها در سال‌های آینده باشد.

اعطای احکام مسئولیت

در بخش دیگری از این مراسم، احکام مسئولیت بذرافکن به عنوان دبیر جشنواره و حبیب ‌مهذبیه به عنوان ناظر جشنواره توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اهدا شد.

دبیر جشنواره در این نشست متعهد شد با تکیه بر دانش آکادمیک دانشگاه هنر فاضل و بهره‌گیری از توان اساتید تراز اول کشور، بستری را فراهم کند تا نغمه‌های تولید شده، آیینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ و هنر رضوی باشند.

پاسداشت آزادسازی خرمشهر در تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب

مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در پیامی جامع، ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، این ایام را برهه تاریخی تقابل اراده‌های آهنین ملت با توهمات دشمنان و تجدید بیعت با آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست.

بسم رب الشهداء و الصدیقین

سوم خردادماه، روزی است که در تقویم تاریخ ایران اسلامی، با واژگان زرین استقامت، شجاعت و خداباوری حک شده است.

عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس، نه تنها یک پیروزی نظامی، بلکه نماد عینی قدرت لایزال الهی و تجلی اخلاص رزمندگانی بود که با تکیه بر ایمان قلبی، خرمشهر را از چنگال دشمنان رها ساخته و برگ زرینی بر افتخارات این مرز و بوم افزودند.

امروز که در آستانه فرارسیدن این حماسه بزرگ هستیم، سایه سنگین فراق رهبر شهیدمان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فضایی از حزن و اندوه را در سراسر میهن اسلامی پدید آورده است.

این فرصتی است تا بار دیگر پیوند ناگسستنی خود را با راه و آرمان‌های ایشان بازخوانی کنیم. این سوگواره بزرگ، تنها نمایش حزن نیست؛ بلکه عرصه‌ای است برای تبدیل این غم جانکاه به اراده‌ای پولادین و عزمی راسخ که دشمنان قسم‌خورده این نظام و توهمات واهی آنان را در برابر سد مستحکم وحدت ملت ایران، به زانو در خواهد آورد.

حماسه آزادسازی خرمشهر، پیام‌های عمیقی برای ما دارد؛ پیامِ عبور از سختی‌ها با تکیه بر ایمان و ولایت‌مداری. امروز، ملت شریف ایران با بیعت مجدد با جانشین خلف امام شهید، حضرت آیت‌الله العظمی سید مجتبی خامنه‌ای، یک‌ صدا اعلام می‌دارند که در ادامه مسیر مقاومت ذره‌ای تردید به خود راه نخواهند داد.

اینجانب، با قلبی آکنده از اندوه به دلیل فراق آن پیشوای فرزانه و با روحی سرشار از افتخار برای گرامیداشت حماسه سوم خرداد، ضمن عرض تبریک و تسلیت هم‌زمان به محضر فرماندهی معظم کل قوا، خانواده‌های معزز شهدا، ایثارگران و عموم مردم ولایت‌مدار استان فارس، از همه آحاد جامعه دعوت می‌نمایم تا با حضور پرشور و حماسی در مراسم بزرگداشت، علاوه بر پاسداشت یاد و خاطره رهبر شهیدمان، بار دیگر وحدت و انسجام ملی را در برابر دیدگان جهانیان به تصویر کشیده و پاسخی قاطع به دشمنان صهیونیستی و آمریکایی دهند.

از درگاه خداوند سبحان مسئلت دارم که توفیق تداوم آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و پیمودن راه روشن شهدا را تحت عنایات حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه) نصیب یکایک ملت ایران گرداند.

روابط‌عمومی؛ سرفصلی از اخلاق و هنر

سیدعلی‌اصغر محدث برای چندمین دوره متوالی به عنوان مدیر روابط‌عمومی برتر در جریان همایش خانواده روابط عمومی استان فارس منتخب گردید و با حضور مدیران استانی، کارشناسان و مدیران روابط عمومی و اصحاب رسانه؛ لوح و هدایای خود را از دستان دکتر حسینعلی امیری استاندار فارس با همراهی مهدی رنجبر مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، دریافت کرد.

همزمان با گرامیداشت هفته روابط‌عمومی و ارتباطات، پرونده ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان بسته شد و برترین‌های این حوزه در شاخص‌های مختلف معرفی شدند.

این موفقیت برای سیدعلی‌اصغر محدث، که در دوره‌های پیشین نیز بارها این جایگاه را به خود اختصاص داده است، تکرار شد تا بار دیگر ثبات در مدیریت حرفه‌ای و خلاقیت در عرصه ارتباطات فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مهر تأیید دریافت کند.

معیارهای برتری؛ از هوش مصنوعی تا روایتگری حقیقت

او، گفت: انتخاب برترین‌ها در جشنواره ها می بایست بر اساس شاخص‌های سخت‌گیرانه‌ای همچون: مهارت‌افزایی تخصصی، تولید محتوای خلاقانه، مدیریت افکار عمومی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین صورت بگیرد.

این مقام مسئول، با تاکید بر اینکه روابط‌عمومی در عصر کنونی از یک جایگاه ستادی ساده به خط مقدم «روایتگری حقیقت» و «مدیریت بحران» تغییر ماهیت داده است، بهتر است تا عملکرد را در انطباق با این استانداردهای روزآمد کرد تا شایسته تقدیر قرار بگیریم.

روابط‌ عمومی؛ سرفصلی از اخلاق و هنر

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در حاشیه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از جایگاه کسب‌شده، روابط‌عمومی را نه فقط یک نام در تقویم، بلکه سرفصلی از اخلاق، علم و هنر دانست.

سید علی‌اصغر محدث، گفت: خواسته مشترک مردم و ما در روابط‌عمومی‌ها، شفافیت، صداقت، دسترسی برابر به اطلاعات صحیح و تقویت گفت‌وگوی مؤثر و دوطرفه میان مدیران و افکار عمومی است.

محدث، گفت: تحقق این مطالبه، جز با حرفه‌ای‌گری، آموزش مستمر، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پایبندی به اخلاق ارتباطی ممکن نخواهد بود و ما باید در تمامی شرایط، پرچم‌دار این مسیر باشیم.

او، گفت: نقش بی‌بدیل روابط‌عمومی‌ها در روایت حقیقت، صیانت از سرمایه اجتماعی و تقویت همدلی ملی است.

این مقام مسئول، گفت: اعتماد عمومی، بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان و جامعه است و ما متعهد به پاسداری از این سرمایه در تمامی سطوح هستیم.

هشدار نسبت به غیبت متخصصان ارتباطات در تصمیم‌گیری‌های کلان فارس

پیشکسوت حوزه روابط عمومی و مدیر روابط‌ عمومی فرهنگ و ارشاد فارس با انتقاد از حذف جایگاه تخصصی اطلاع‌رسانی در کارگروه‌های استانی، بر لزوم عبور از نگاه‌های سنتی و «بنرمحور» برای مقابله با جنگ روایت‌ها تأکید کرد و با اشاره به فرارسیدن هفته ارتباطات، به کالبدشکافی چالش‌های این حوزه پرداخت و گفت: امروزه در بسیاری از کمیته‌های اجرایی و کارگروه‌های راهبردی استان، جایگاه روابط‌ عمومی‌ها و متخصصان افکار عمومی خالی است؛ این در حالی است که در دنیای مدرن، شاخص‌هایی نظیر تعامل دیجیتال و مشارکت خبری، هویت اصلی یک سازمان را تعریف می‌کنند.

او، با نقد صریح رویکردهای قدیمی در دستگاه‌های اجرایی گفت: روزگاری وظایف این بخش در چاپ پلاکارد و نصب بنرهای مناسبتی خلاصه می‌شد، اما تداوم این نگاه در عصر حاضر، به معنای نادیده گرفتن مطالبات واقعی و دغدغه‌های نسل جوان است و تصریح کرد: روابط‌ عمومی تخصص‌محور باید نماینده افکار عمومی در سازمان باشد و با شناسایی آسیب‌های لایه‌های مختلف جامعه، این گزارش‌ها را برای تصمیم‌گیری به سطوح مدیریتی منعکس کند.

به اعتقاد این پیشکسوت حوزه روابط عمومی، اگر روابط‌ عمومی به نگارش رویدادهای اداری و اخبار یک‌سویه بسنده کند، از رسالت ذاتی خود که همانا ایجاد ارتباط دوسویه است، باز می‌ماند

سدی در برابر نبرد رسانه‌ای و اخبار جعلی

مدیر روابط‌ عمومی فرهنگ و ارشاد فارس، این نهاد را خط مقدم جبهه اطلاع‌رسانی در برابر روایت‌های کاذب دانست و گفت: در شرایطی که جبهه استکباری صهیونیستی-آمریکایی با تولید اخبار جعلی به دنبال ایجاد رعب و ناامیدی است، روابط‌ عمومی‌های فرهنگی با اجرای رویدادهای زنده و گسترده در بطن جامعه، مرجعیت خبری را بازپس گرفتند.

او، گفت: آرامش اجتماعی ثمره عینیت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در کف جامعه است؛ وقتی یک اتفاق مثبتِ واقعی در شهر رخ دهد، بازتاب آن در رسانه‌ها به شکلی طبیعی افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده و تلاش رسانه‌های بیگانه برای بزرگ‌نمایی سیاهی‌ها را خنثی می‌کند.

تخصص‌گرایی؛ شرط بقای سازمان‌ها در عصر ارتباطات

محدث، گفت: روابط‌ عمومی به عنوان «هنر هشتم» یک علم پویا و دائم‌التغییر است.

او، گفت: نبود بودجه کافی، چارت‌های سازمانی نامناسب و غلبه نگاه‌های غیرتخصصی، از مهم‌ترین موانع شکوفایی این حوزه در ایران به شمار می‌روند.

این مقام مسئول، گفت: جذب خبرنگاران در بدنه اطلاع‌رسانی دستگاه‌ها گامی مثبت برای تقویت شفافیت است.

مدیر روابط‌ عمومی فرهنگ و ارشاد فارس، گفت: مدیران استانی باید از خود بپرسند که چقدر برای پاسخگویی به افکار عمومی عطش دارند و چه میزان برای ارتقای استقلال حرفه‌ای روابط‌ عمومی‌های زیرمجموعه خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند زیرا بدون صداقت و شفافیت، بهره‌وری سازمان در هاله‌ای از ابهام باقی می ماند.

خانواده شهید محمدباقر محمدی تکریم شد

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، گفت: همزمان با این ایام، برنامه‌های هفته روابط‌عمومی در فارس با محوریت تکریم شهدا، آموزش‌های تخصصی نظیر کارگاه‌های هوش مصنوعی در روابط‌عمومی و خبرنویسی حرفه‌ای و همچنین تجلیل از پیشکسوتان این حوزه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و حرفه‌ای‌گری برگزار شد و با تجلیل از خانواده شهید محمدباقر محمدی از شهدای صنعت برق، یاد و خاطره این شهید خدمت جنگ رمضان گرامی داشته شد.

محدث گفت: در این آیین که به میزبانی برق منطقه ای فارس و شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان فارس برگزار شد، پیش از سخنان استاندار چند تن از مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی استان و حسن

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، در فضایی صمیمی و مطالبه‌گرانه به تبیین دیدگاه‌ها، چالش‌ها و دغدغه‌های حرفه‌ای خود در حضور مقام عالی دولت در استان پرداختند.

دهقان، گفت: همزمان با این رویداد، پوستر جشنواره «آیینه آگاهی» که با هدف بازنمایی تولیدات، دستاوردها و توانمندی‌های فعالان عرصه ارتباطات استان فارس طراحی شده است، رونمایی شد و پایان‌بخش این همایش خانواده روابط‌ عمومی فارس، تقدیر از ۳۵ روابط عمومی منتخب در حوزه اطلاع‌رسانی موثر در بیان و تبیین طرح های هفته دولت، دهه فجر، طرح اقتصادی دولت و جنگ رمضان بود.

رفع موانع و تسریع در بهره‌برداری طرح های فرهنگی​

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی هنری شهرستان پاسارگاد تأکید کرد.

مهدی رنجبر ، در جریان بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهرستان پاسارگاد، بر لزوم مولدسازی ساختمان‌های اداری این اداره برای تکمیل طرح های

رنجبر، گفت: پاسارگاد را ظرفیتی تمدنی و فرهنگی برای معرفی هویت ایرانی اسلامی در سطح جهان خواند و خواستار تبدیل آن به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های دیپلماسی فرهنگی ایران شد.

او، گفت: در این گام بلند، با اشاره به اهمیت تکمیل پروژه‌های فرهنگی نیمه‌تمام، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای مولدسازی سه ساختمان متعلق به این اداره در پاسارگاد تأکید کرد.

این مقام مسئول، گفت: همان‌گونه که در شیراز با تامین اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین اپرای حافظ اجرا شد، در پاسارگاد نیز می‌توان با همدلی مسئولان، اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته را برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی به نتیجه رساند و خواهان همراهی در عزم جدی مسئولان برای رفع موانع مالی و تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌های فرهنگی در این شهرستان هستیم.

رفع موانع و تسریع در بهره‌برداری طرح های فرهنگی

رنجبر، همچنین خطاب به مسئولان شهرستان پاسارگاد، خواستار ارائه طرحی جامع با عنوان «آبان پاسارگاد» به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شد و بر ضرورت تدوین برنامه‌های ماندگار فرهنگی برای این منطقه تاریخی تأکید  کرد و گفت: در این طرح انتظار داریم با محوریت ظرفیت‌های فرهنگی و هنری پاسارگاد تدوین شود تا گامی مهم در جهت معرفی عمیق‌تر و جامع‌تر این میراث گران‌بها به نسل‌های آینده و جهانیان باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، پاسارگاد را تنها یک منطقه گردشگری ندانست، بلکه آن را «ظرفیتی تمدنی و فرهنگی برای معرفی هویت ایرانی اسلامی در سطح جهان» توصیف کرد و گفت: این ظرفیت، با حمایت مسئولان، برنامه‌ریزی فرهنگی دقیق و بهره‌گیری خلاقانه از هنر، بتواند به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های دیپلماسی فرهنگی ایران در سطح بین‌المللی تبدیل شود و این چشم‌انداز، پاسارگاد را نه تنها به عنوان نمادی از گذشته پرافتخار ایران، بلکه به عنوان کانونی پویا برای تعاملات فرهنگی در عصر حاضر معرفی می کند.

پاسارگاد؛ قلب تپنده فرهنگ و تمدن

مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در جلسه شورای اداری شهرستان پاسارگاد با تأکید بر جایگاه تمدنی و فرهنگی این خطه تاریخی گفت: پاسارگاد و تخت‌جمشید ظرفیت آن را دارند که به نماینده فرهنگی ایران در جهان تبدیل شوند و برنامه‌های فرهنگی این منطقه باید با کیفیتی جهانی طراحی و اجرا شود.

در جلسه شورای اداری شهرستان پاسارگاد که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی از جمله مهدی رنجبر مدیر کل و مهدی احمدی معاون فرهنگ و ارشاد فارس، مهدی زینلیان فرماندار، جعفر عزیزپور معاون عمرانی فرمانداری، حسین اسبقی معاون سیاسی فرماندار، رجبی شهردار مادر سلیمان و غلامرضا دادوند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاسارگاد برگزار شد، مهدی رنجبر با اشاره به عظمت تاریخی و تمدنی این سرزمین اظهار داشت: ما جزو پنج ملت بزرگ دنیا هستیم که صاحب حماسه و تمدن هستیم و این داشته‌های بزرگ فرهنگی، هویتی و تاریخی سرمایه اصلی ملت ایران به شمار می‌رود.

تمدن بزرگ در شهری کوچک

رنجبر، با اشاره به جایگاه جهانی پاسارگاد گفت: شاید جمعیت پاسارگاد ۳۵ هزار نفر باشد، اما این سرزمین از نظر قدمت و تمدن، هم‌تراز بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی جهان است و می‌تواند در عرصه بین‌المللی بدرخشد.

او، گفت: سرمایه اجتماعی این شهرستان بسیار ارزشمند است و اگر مدیران استانی و ملی در کنار ظرفیت‌های مردمی قرار گیرند، اتفاقات بزرگی در حوزه فرهنگ، هنر و تمدن در پاسارگاد و تخت‌جمشید رقم می خورد.

بازتاب برنامه‌های نوروزی تخت‌جمشید با محتوایی جهانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در برنامه نوروز سال گذشته؛ ضمن سپاسگزاری از حسینعلی امیری، استاندار فهیم و فرهیخته فارس که با حمایت‌های خود موجب اجرای برنامه‌ها شد، اشاره کرد و گفت: در شرایط سخت فرهنگی و هجمه‌های چندین ساله، توانستیم در نوروز یکهزار و جهارصد و پنج، برنامه هنری عظیمی در پاسارگاد و تخت‌جمشید اجرا کنیم که بازتاب جهانی داشت و در فضای مجازی به عنوان محتواهای مهم دست به دست شد.

رنجبر، گفت: این اتفاق نشان داد که فرهنگ و هنر می‌تواند بسیاری از شکاف‌های بین نسلی و حتی اختلافات میان ملت‌ها را کاهش دهد.

او، گفت: امروز باید برنامه‌های فرهنگی با کیفیت بالا و اثرگذاری جهانی طراحی شوند زیرا کمیت مهم نیست، بلکه کیفیت و اثرگذاری بین‌المللی اهمیت دارد.

معرفی هیئت مدیره انجمن عکاسان فارس

شیراز با برگزاری پرشور و با حضور گسترده عکاسان، انتخابات اولین دوره هیئت مدیره انجمن عکاسان استان فارس به پایان رسید.

این رویداد مهم، نقطه عطفی در تاریخ هنر عکاسی فارس به شمار می‌رود و نویدبخش تحولی شگرف در این عرصه هنری است.

در این انتخابات که با نظارت دقیق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و هیئت مؤسس انجمن برگزار شد، عکاسان با مشارکت حداکثری خود، سرنوشت انجمن را در دستان خود رقم زدند.

این مشارکت، نه تنها نشان‌دهنده پویایی جامعه عکاسی فارس است، بلکه نمایانگر اعتماد و همراهی عکاسان با رویکردهای نوین این اداره کل در جهت توسعه و ارتقای هنرهای تجسمی است.

در طول برگزاری انتخابات، شاهد حضور پررنگ و چشمگیر مسئولان فرهنگی و هنری استان، پیشکسوتان، اساتید، مدرسین، هنرجویان، دانشجویان و دانش آموزان بودیم.

مهدی رنجبر، رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، به همراه سرکار خانم سولماز دهقانی، معاون فرهنگی این اداره و جناب آقای روح الله رنجبریی رئیس گروه امور سینمایی وسمعی وبصری و جناب آقای نبی زاده رئیس حراست با حضور در محل رای‌گیری اداره کل، از نزدیک روند برگزاری انتخابات را نظارت کردند.
آمار و اطلاعات تکمیلی:

بر اساس گزارش کمیته نظارت بر انتخابات، جمع کل آرای معتبر شمارش شده ۲۰۰۷ رأی بوده و ۵۴ رأی نیز به دلیل مغایرت با آیین‌نامه‌ها، باطل اعلام شده است.

در مجموع، ۲۰۶۱ رأی در این انتخابات دریافت شده که از این تعداد، ۱۸۰۴ رأی متعلق به اعضای رسمی انجمن و ۲۵۷ رأی از سوی افراد آزاد (غیر عضو) ثبت شده است.

تعداد کل شرکت‌کنندگان در این انتخابات ۴۵۸ نفر بوده که از این میان، ۳۳۸ نفر عضو و ۱۲۰ نفر غیرعضو بوده اند.

فرآیند ثبت‌نام، احراز هویت، و شمارش آرا به صورت کامل و یکپارچه از طریق سامانه سراسری بهار انجام شد.

این سامانه، با ارائه ابزارهای قدرتمند و دقیق، امکان نظارت لحظه‌ای بر تمام مراحل انتخابات را فراهم آورد و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این امکان را داد تا با اطمینان کامل، سلامت و شفافیت انتخابات را تضمین نماید.

نقش سامانه سراسری بهار

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همواره پیشگام در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش بوده‌ است.

سامانه بهار نقش محوری در پیشبرد اهداف و برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر و آموزش ایفا می‌کند.

این زیرساخت هوشمند و یکپارچه، با ارائه امکانات منحصربه‌فرد، به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه خدمات فرهنگی و هنری و مدیریتی و آموزشی و رتبه بندی در کشور شناخته می‌شود.

انجمن عکاسان استان فارس، با همکاری و هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، از این زیرساخت هوشمند برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود در حوزه عکاسی استفاده می‌کند.

با بهره‌گیری از ظرفیت این زیرساخت هوشمند، انجمن توانسته است گام‌های موثری در جهت تحقق سیاست‌های خود بردارد.

سامانه بهار، زیرساختی هوشمند و یکپارچه است که امکانات بی‌نظیری را در اختیار قرار داده و به به عنوان یک دستاورد مهم و موفقیت‌آمیز در ابزارهای نوین، فرآیندهای داخلی را تسهیل و دسترسی به منابع اطلاعاتی را برای این مجموعه گسترش داده است.

این سامانه، با قابلیت‌های پیشرفته خود در زمینه‌های ثبت‌نام، احراز هویت، نظارت، پیگیری، تحلیل داده‌ها به اداره کل کمک می‌کند تا با دقت و سرعت بالا، فرآیندهای فرهنگی و هنری را مدیریت کند و از بروز هرگونه تخلف جلوگیری نماید.

بیان موضع مسئولان:

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این انتخابات، گفت: «انتخابات انجمن عکاسان فارس، گامی مهم به منظور ارتقای جایگاه هنر عکاسی در استان و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی است.

مهدی رنجبر، همواره از ظرفیت‌های نوآورانه برای حمایت از هنرمندان و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی استقبال کرده است.

رنجبر، گفت: سامانه بهار، با ارائه امکانات بی‌نظیر، نقش بسزایی در برگزاری این انتخابات و تضمین سلامت و شفافیت آن ایفا کرد.

این سامانه، به انجمن عکاسان فارس کمک می‌کند تا با استفاده از داده‌های دقیق و به‌روز، فعالیت‌های خود را به صورت کارآمدتر و هدفمندتر مدیریت کند و اطلاعات لازم را برای سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در اختیار اداره کل قرار دهد.

از طریق این سامانه، امکان پایش اطلاعات، فعالیت و رتبه‌بندی هنرمندان، کمک به ثبت‌نام در صندوق اعتباری هنر و به برخورداری از بیمه هنرمندان، صدور مجوزهای عکاسی و تصویربرداری، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، و ایجاد یک بستر شبکه ارتباطی قدرتمند بین تمامی هنرمندان سراسر کشور فراهم شده است.

با حمایت اداره کل و بهره‌گیری از این زیرساخت هوشمند، توسط انجمن عکاسان استان فارس، هنرمندان فارس به راحتی می‌توانند به تمامی خدمات و امکانات دسترسی داشته باشند، در جریان رویدادهای هنری کشور قرار گیرند و با هنرمندان دیگر تعامل داشته باشند.

این سامانه، به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز کمک می‌کند تا با نظارت بر عملکرد انجمن و ارائه راهنمایی‌های لازم، فرآیندهای فرهنگی و هنری را به طور موثرتری مدیریت کند و خدمات مطلوب‌تری به هنرمندان ارائه دهد.

معاون فرهنگی اداره کل، نیز با اشاره به اهمیت مشارکت هنرمندان در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی، گفت: اداره کل، همواره از فعالیت‌های انجمن عکاسان فارس حمایت می کند که به منظور تحقق اهداف این انجمن، تمام تلاش خود را به کار می بندد.

سولماز دهقان، گفت: سامانه بهار با ارائه امکاناتی نظیر ثبت‌نام آنلاین، احراز هویت الکترونیکی، و انتشار فوری نتایج، به تسهیل این فرآیند کمک شایانی کرده است و ما از این بابت بسیار خرسندیم.

مسئول گروه سینمایی اداره کل، نیز با تبریک به منتخبان و قدردانی از برگزارکنندگان انتخابات، گفت: هیئت مؤسس انجمن عکاسان فارس، به عنوان یک پشتیبان و راهنما در کنار هیئت مدیره جدید خواهد بود و تمام تلاش خود را برای حمایت از فعالیت‌های این انجمن به کار می بندد.

روح‌الله رنجبری، گفت: استفاده از این زیرساخت هوشمند در این انتخابات، نشان‌دهنده تعهد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ارتقای شفافیت و کارایی فرآیندهای فرهنگی است.

نماینده ناظر بر انتخابات اداره کل اداره کل، نیز در حاشیه انتخابات گفت: انتخابات انجمن عکاسان فارس با سلامت کامل و رعایت قانون برگزار شد.

محمد باقر خدادوست، گفت: از همه کسانی که در برگزاری این انتخابات تلاش کردند، تشکر می‌کنم. سامانه بهار با ارائه ابزارهای نظارتی قدرتمند، به ما کمک کرد تا با اطمینان کامل، صحت و قانونمندی انتخابات را تایید کنیم.

ریاست حوزه حراست اداره کل، ضمن تایید سلامت فرآیند انتخابات، گفت: حراست این اداره، بر تمام مراحل برگزاری انتخابات نظارت کامل داشت و اطمینان حاصل کرد که انتخابات با رعایت قوانین و مقررات انجام شده است.

نبی‌زاده، سامانه بهار با ارائه امکانات گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها، به ما کمک کرد تا به سرعت و دقت بالا، هرگونه تخلف احتمالی را شناسایی و برطرف کنیم. ما از شفافیت و قانونمندی این انتخابات رضایت کامل داریم.»

نماینده رسمی هیئت مؤسس انجمن عکاسان فارس، با بیان عرض تبریک به تمامی فعالان هنر عکاسی در استان فارس، گفت: هیئت مؤسس انجمن عکاسان فارس، همواره در کنار هیئت مدیره جدید است که تمام تلاش خود را برای حمایت از فعالیت‌های این انجمن به کار  می بندد.

حمید حساس، گفت: ما اطمینان داریم که با همکاری و هم‌افزایی، می‌توانیم آینده‌ای روشن و پربار برای هنر عکاسی در استان فارس رقم بزنیم.

حساس، گفت: انتخابات اخیر انجمن عکاسان فارس را شاهد بودیم؛ انتخابی که با مشارکت بی‌نظیر عکاسان گران‌قدر و با نظارت دقیق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت مؤسس انجمن برگزار شد.

او، گفت: این مشارکت گسترده، نه تنها بیانگر پویایی و نشاط جامعه عکاسی فارس است، بلکه نشان‌ دهنده اعتماد عمیق هنرمندان به رویکردهای نوین و حمایتی اداره کل در جهت توسعه و ارتقای هنرهای تجسمی است.

این مقام مسئول، گفت: به عنوان نماینده هیئت مؤسس، از تمامی فعالان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد مهم، به‌ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

نماینده رسمی هیئت مؤسس انجمن عکاسان فارس، گفت: از صمیم قلب به اعضای منتخب هیئت مدیره تبریک عرض می‌کنم و اطمینان دارم که با همدلی و هم‌افزایی، گام‌های موثری برای ارتقای جایگاه عکاسی در استان بر دارد.

حساس، گفت: لازم می‌دانم به نقش بی‌بدیل سامانه سراسری بهار، زیرساخت هوشمند و یکپارچه این سامانه، اشاره ویژه‌ای داشته باشم.

او، گفت: انجمن عکاسان فارس، به عنوان نخستین انجمن در شاخه هنرهای تجسمی در استان فارس، مفتخر است که به طور کامل از امکانات این زیرساخت هوشمند پیشرفته بهره‌مند شده است.

این مقام مسئول، گفت: این سامانه، با ارائه ابزارهای قدرتمند و دقیق، فرآیند ثبت‌نام، احراز هویت و شمارش آرا در انتخابات اخیر را به شکلی شفاف، امن و سریع انجام داد.

نماینده رسمی هیئت مؤسس انجمن عکاسان فارس، گفت: اما خدمات این زیرساخت هوشمند فراتر از برگزاری انتخابات است. این زیرساخت هوشمند، دریچه‌ای نو به سوی امکانات و خدمات بی‌نظیر برای هنرمندان فارس گشوده است.

حساس، گفت: با استفاده از این زیرساخت هوشمند، هنرمندان فارس به راحتی می‌توانند به تمامی خدمات و امکانات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دسترسی داشته باشند، انجمن با بهره‌گیری از این سامانه توانسته است گامی بلند در ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به هنرمندان بردارد.

او، گفت: این سامانه، امکانات بی‌نظیری را برای مکانیزه کردن کلیه امور انجمن فراهم آورده است.

این مقام مسئول، گفت: در حال حاضر، تمامی درخواست‌های هنرمندان به صورت کاملاً مکانیزه و برخط با انجمن در ارتباط هستند.

نماینده رسمی هیئت مؤسس انجمن عکاسان فارس، گفت: این امر، علاوه بر افزایش سرعت در پاسخگویی، به بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

حساس، گفت: سامانه بهار همچنین امکان رصد و شفاف‌سازی کامل درآمدهای و هزینه‌های امور مالی انجمن را برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای محترم انجمن فراهم می‌کند.

او، گفت: این شفافیت، گامی مهم در جهت ارتقای اعتماد و پاسخگویی است.

این مقام مسئول، گفت: در نهایت حساس بیان نمود: «از این پس، کلیه صدور گواهی‌ها (شامل مجوزهای عکاسی، معرفی و ارجاع هنرمندان به مراکز نیازمند نیروی عکاسی و تصویربرداری، مدارک دوره‌های آموزشی و حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، کارت عضویت و نظارت بر دوره‌های آموزشی برای هنرجویان، اساتید و مدرسین) به صورت آنلاین و از طریق این زیرساخت هوشمند انجام می‌شود.

نماینده رسمی هیئت مؤسس انجمن عکاسان فارس، گفت: این امر، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، به افزایش شفافیت و سرعت در ارائه خدمات کمک می‌کند. همچنین نیز با استفاده از امکانات سامانه بهار، تالارهای گفت‌وگوی آنلاین برای ارائه خدمات مشاوره و تبادل نظر بین اعضا ایجاد شده است.

حساس، گفت: همچنین، امکان تشکیل و برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین، یا دورهمی‌های مباحثه علمی برای هنرمندان فراهم شده است.

اعضای منتخب هیئت مدیره انجمن عکاسان فارس:

بر اساس نتایج شمارش آرا، اسامی اعضای منتخب هیئت مدیره به ترتیب کسب آرا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- آقای ادیب حدائق (عضو اصلی) با کسب ۲۵۶ رای
2- آقای علیرضا عباسی (عضو اصلی) با کسب ۲۲۴ رای
3- خانم فریبا مساعدی (عضو اصلی) با کسب ۲۱۸ رای
4- خانم لیلی نوروزی سده (عضو اصلی) با کسب ۲۱۸ رای
5- آقای محمد دولتشاه (عضو اصلی) با کسب ۲۰۴ رای
6- آقای محمدرضا عاطفی (بازرس موقت در صورت تائید اعضا هیئت مدیره) با کسب ۱۳۰ رای
7- آقای پیمان بنائی (عضو علی‌البدل) با کسب ۹۳ رای

اطلاعیه مهم:
به اطلاع می‌رسد، به دلیل درخواست شخصی، سرکار خانم زهرا خسروشاد (با کسب ۲۴۱ رای) از عضویت در هیئت مدیره کناره‌گیری کردند. همچنین، جناب آقای محمود رضا مرادی مهرآبادی نیز از کاندیداتوری خود انصراف دادند. لذا، هیئت مدیره نهایی انجمن عکاسان فارس، متشکل از اعضای ذکر شده در بالا خواهد بود.

پیام تبریک به منتخبان

انجمن عکاسان فارس، ضمن تبریک به اعضای منتخب هیئت مدیره، برای آن‌ها آرزوی موفقیت در انجام وظایف خطیر خود دارد.

امید است با همت و تلاش جمعی، بتوانیم آینده‌ای روشن و پربار برای هنر عکاسی در استان فارس رقم بزنیم.

ادامه راه و تعهد به نوآوری

با تشکیل هیئت مدیره جدید، فصل نوینی در تاریخ انجمن عکاسان فارس آغاز می‌شود. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، متعهد به حمایت مستمر از انجمن عکاسان فارس و بهره‌گیری از این زیرساخت هوشمند در ارتقای کیفیت و کارایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان است.

انتظار می‌رود هیئت مدیره جدید با برنامه‌ریزی دقیق، توجه به نیازهای عکاسان و استفاده از ظرفیت‌های موجود، بتواند انجمن را به یک تشکل پیشرو و تاثیرگذار در سطح استان و کشور تبدیل کند.

بیایید با تکیه بر هنر و خلاقیت، و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند سامانه بهار، گامی بلند در جهت ارتقای فرهنگ و هنر استان فارس برداریم.

پاسداشت بیش از نیم‌قرن تلاش پیشکسوت چاپ

از محمدابراهیم صبوری‌آزاد، پیشکسوت صنعت چاپ استان فارس با بیش از نیم‌قرن تلاش و تعهد، تکریم شد و به پاسداشت خدمات ارزشمند ایشان، جمعی از مسئولان فرهنگی با حضور در چاپخانه استاد محمدابراهیم صبوری‌آزاد، از این پیشکسوت نام‌آشنا و چهره ماندگار صنعت چاپ و بسته‌بندی که متولد ۱۳۲۵ است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرده، تقدیر به عمل آوردند.

در این دیدار که با همراهی جمشید رضایی، معاون فرهنگی و امور رسانه ای فرهنگ و ارشاد استان، نیره محمدی، رئیس گروه امور فرهنگی و مهدی خداجو، کارشناس امور چاپ، انجام شد فرصتی مغتنم برای قدردانی از زحمات نسل‌های پیشین فراهم آورد و از تلاش‌های بی‌وقفه و یک عمر فعالیت محمدابراهیم صبوری‌آزاد در حوزه صنعت چاپ، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

رضایی، گفت: صنعت چاپ فارس وام‌دار دستان توانمند استادانی است که با عشق و ممارست، این صنعت را به جایگاه امروز رسانده‌اند. حضور فعال استاد صبوری‌آزاد از آغاز تأسیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان در سال ۱۳۹۵، نمونه‌ای بارز از مسئولیت‌پذیری و تعهد به ارتقای فنی این حوزه است.

او، گفت: تجارب گران‌بهای پیشکسوتانی همچون جناب صبوری‌آزاد، سرمایه‌ای عظیم برای نسل جوان این صنعت محسوب می‌شود.

این مقام مسئول، گفت: همت ایشان که از تاسیس واحد چاپ و جعبه‌سازی صبوری در شیراز تا کسب عناوین متعدد در جشنواره‌های استانی روز صنعت چاپ در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۴۰۴ به‌عنوان چاپخانه‌دار نمونه، پیشکسوت برتر و فعال نسل اول را در بر می‌گیرد، الگویی شایسته برای فعالان این عرصه است.

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس، گفت: استاد صبوری‌آزاد که سال‌ها در کنار برادران خود در این صنعت فعالیت داشته است، هم‌اکنون از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در حوزه چاپ و بسته‌بندی استان فارس به شمار می‌رود.

تکریم برگزیدگان نظام پیشنهادات حوزه فرهنگ

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با هدف تقویت فرهنگ مشارکت و قدردانی از خلاقیت کارکنان، پاداش برگزیدگان نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای اداری خود را با اهداء لوح و هدایایی معرفی کرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در این اداره کل، گفت: به منظور ارج نهادن به مشارکت فعال و خلاقانه همکاران در ارائه راهکارهای سازنده، کمیته نظام پیشنهادات پس از ارزیابی‌های دقیق، تعدادی از کارکنان را موفق به کسب امتیاز کامل در این چرخه دانست.

مهدی احمدی، گفت: به استناد شیوه‌نامه اجرایی و با هدف تقویت فرهنگ نوآوری، افزایش کارایی و بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی، پرداخت پاداش به این افراد ایده‌پرداز در دستور کار قرار گرفت.

احمدی، گفت: این اقدام نه تنها قدردانی از تلاش‌های خلاقانه همکاران محسوب می‌شود، بلکه انگیزه‌ای مضاعف برای پویایی و مشارکت حداکثری در سطح مجموعه ایجاد می کند.

او، گفت: طبق لیست اعلامی توسط سرکار خانم مریم جاهدیان کارشناس برنامه‌ریزی، آمار و اطلاعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن قدردانی از این بانوی فرهنگی، با اختصاص و پرداخت پاداش به همکاران واجد شرایط شامل: آقایان غلامعباس خانی‌زاده، آرین رزمجویی، محمد سجاد شاه‌محمدی و خانم‌ها سمیه فریدونی‌نژاد و فاطمه قرایی از آنها تکریم به عمل آمد و با حضور هادی فرخی رئیس امور اداری این اداره کل لوح تقدیرو هدایایی دریافت کردند.

درخشش سینمای تجربی ایران در جشنواره جهانی

در حالی که جهان مدرن در گرداب روزمرگی و مصرف‌گرایی غوطه‌ور است، یک اثر سینمایی از شیراز توانسته است با زبانی شاعرانه و تصویری، آینه‌ای در برابر این آشفتگی بگیرد.

فیلم تجربی «کفچلیز»، ساخته‌ی راحله (شیوا) بافهم، در تازه‌ترین موفقیت بین‌المللی خود، توانسته است از سد فیلترهای سخت‌گیرانه عبور کرده و به جمع آثار منتخب بیست‌ و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های شاعرانه «زبرا ۲۰۲۶» در برلین راه یابد؛ رویدادی که به عنوان معتبرترین پاتوق جهانی برای پیوند میان شعر، تصویر و سینمای آوانگارد شناخته می‌شود.

بازخوانی «آیه‌های زمینی» در عصر انباشت زباله‌ها

فیلم «کفچلیز» نه تنها یک اقتباس، بلکه یک بازآفرینی دغدغه‌مند از شاهکار جاودان فروغ فرخزاد، یعنی «آیه‌های زمینی» است.

این اثر، روایتگر زنی است که در جست‌وجوی کرامت انسانی و در پی یافتن معنایی نوین از خلقت و زایشی دوباره است با این حال، او در دنیای صنعتی و مصرف‌گرای امروز، خود را نه در میان معنا، که در انبوه زباله‌های مادی و فکری اسیر می‌بیند.

بافهم در مقام نویسنده، کارگردان و بازیگر، با درک عمیق از فضای سورئال و تلخ شعر فروغ، مخاطب را به سفری درونی می‌برد که در آن مرز میان واقعیت و کابوس در هم می‌شکند.

سمفونی تجسمی؛ تلاقی تصویر و آوا

نکته‌ متمایز «کفچلیز» که داوران جشنواره «زبرا» را مجذوب خود کرده، ساختار صوتی-موسیقایی چندلایه و مهندسی‌شده‌ی آن است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های گروه موسیقی طرح های کُداس، در کنار طراحی صدای الکتروآکوستیک کامیار بهبهانی، تجربه‌ای شنیداری خلق کرده است که با ناخودآگاه مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

این اثر با ترکیب آواهای سنتی همچون: کمانچه عباس سرافراز، پیانو وحید کریم‌پور و تنبک کریم ابراهیمی با بافت‌های مدرن سینتی‌سایزر، جهانی را ساخته است که در آن کلام به تصویر، و تصویر به ارکستر تبدیل می‌شود.

حضوری در کلاس جهانی

انتخاب کفچلیز برای حضور در silent green Kulturquartier «فستیوال محله فرهنگی سبز خاموش» فضایی که قلب تپنده‌ی هنر آلترناتیو در آلمان است؛ تأییدی بر بلوغ سینمای تجربی ایران است.

این موفقیت با حمایت و به تهیه‌کنندگی، انجمن سینمای جوانان ایران و تیمی متشکل از هنرمندان خلاق میسر شد.

عوامل این فیلم که شامل: مدیر فیلمبرداری، مسعود احمدی، مشاور کارگردان، آرش رصافی، دستیار کارگردان، مجید یزدانشناس،تدوین، محسن دانشور بیری و شیما سهم‌الدین و نویسنده، کارگردان و بازیگر، طراح صحنه و لباس، شیوا بافهم، صداگذار و آهنگساز، کامیار بهبهانی، صدابردار، مجید یزدانشناس، دستیار صدا، فرهاد میلان، انیماتور: محمد کچویی، پوستر و تریلر، میلاد محمودیان، گریمور، زینب نعمتی، اصلاح رنگ: محسن دانشور،دستیار تصویر، امید مروج، منشی صحنه، هیوا هاشمی، برنامه‌ریز: فریده شیرزادی، مدیر تولید و عکاسی، امین غفارپور، دست به دست هم داده تا اثری متولد شود که فراتر از مرزهای جغرافیایی، دغدغه‌های مشترک انسان معاصر را فریاد می‌زند.

تاریخچه جشنواره

بیست‌ و دومین دوره جشنواره «زبرا» از ۴ تا ۷ ژوئن ۲۰۲۶، در حالی میزبان این اثر ایرانی خواهد بود که «کفچلیز» با تکیه بر اصالت شعر فارسی و جسارت روایت سینمایی، خود را به عنوان یکی از بخت‌های درخشش در این رویداد مطرح کرده است.

موفقیت این فیلم، بار دیگر ثابت کرد که هنرمندان ایران، حتی در میانه‌ی هیاهوی زباله‌های فکری عصر جدید، هنوز می‌توانند نور کرامت انسانی را در قاب‌های سینمایی بازیابند.

آغاز یازدهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از استارت یازدهمین رویداد فاخر و ملی جشنواره‌های روستاها و عشایر دوستدار کتاب خبر داد.

آنگاه که آفتاب بر دامنه‌های زاگرس می‌تابد و عطرِ پونه با نغمه‌ی کوچ ایلات می‌آمیزد، قصه ناتمام نمی‌ماند؛ بلکه در میان خطوط کتاب، شکوفه می‌دهد. امروز، ایران فرهنگی شاهد برپایی یازدهمین دوره از حماسه‌ «جشنواره روستاهای دوستدار کتاب» است.

جشنی برای تجلیل از پیوند ناگسستنی «کوچ‌نشینان خردمند» با واژه‌های مقدس، این داستان کوتاه از سید علی‌اصغر محدث در باب بابی گشودنی و ورق خورده از کتاب.

از خشت خام تا کهکشان کلمات؛ روایتی از یک تبار

در سال ۱۳۹۳، بذری افکنده شد تا عدالت فرهنگی، نه یک واژه‌ی مجرد، که در دوردست‌ترین نقاط این سرزمین، به بار بنشیند.

جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از آن روز تا امروز، نه تنها راهی برای ترویج خواندن، که پناهگاهی برای پاسداشت هویت ایرانی بوده است.

در استان فارس، مهد تمدن و مأمن ایلات پرآوازه‌ای چون: قشقایی، خمسه، سرخی، نفر، دشمن‌زیاری و اینانلو.

این جشنواره جانی تازه یافته است؛ گویی که هر سیاه‌چادر، اکنون کتابخانه‌ای است که آسمان پرستاره‌ی شب، سقف بلند آن است.

فراخوان به عیاران قلم و اندیشه

ادار کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از تمامی مردمان صبور روستایی و جوامع عشایری سراسر ایران دعوت کرد تا با معرفی یک «مسئول طرح» در هر واحد روستایی یا عشایری، روایتگر شایستگی‌های خود باشند.

این رویداد در حوزه‌‌های؛ آموزش، آفرینش و آگاهانش، در پی شکوفایی استعدادهایی است که در پس غبار کار و تلاش، نهفته مانده‌اند.

مسیر مشارکت و ثبت افتخار

علاقه‌مندان می‌توانند برای پیوستن به این قافله‌ی دانایی، به سامانه رسمی ww.tarvijeketab.ir مراجعه کرده و با ثبت آنلاین فعالیت‌ها شامل: عکس، فیلم کوتاه و مستندات، نام خود را در تاریخ فرهنگی این مرز و بوم ثبت کنند.

نحوه ارزیابی

هر فعالیت خلاقانه، قابلیت تکرار تا ۱۰ بار را داراست با حداکثر ۴۰ امتیاز و داوری آثار ظرف ۴۸ ساعت پس از بارگذاری انجام می شود.

جوایز و حمایت‌ها

سید علی‌اصغر محدث؛ اعطای عنوان «روستای دوستدار کتاب»، اهدای کتاب و بن‌های حمایتی، کمک‌هزینه اجرای برنامه‌های فرهنگی و میزبانی از قصه‌گویان و مربیان برجسته کشوری را جوایز و حمایت‌های این دوره‌ جشنواره دانست.

تقویم این بهار فرهنگی

آغاز فعالیت‌ها را مهرماه ۱۴۰۵ و پایان مهلت ثبت را آبان و اختتامیه باشکوه را نیمه اول دی‌ ماه امسال‌ عنوان کرد و گفت: این جشنواره با هم‌افزایی نهادهای سترگی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت آموزش و پرورش، معاونت توسعه روستایی، خانه کتاب و ادبیات ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود تا ثابت کند در هر گوشه‌ای از این خاک، چراغ دانایی، روشن‌تر از همیشه می‌تپد.

نخستین همسفر نجیب هر کوچ‌نشین و روستایی

بیایید با پیوستن به این کاروان، آینده‌ای را رقم بزنیم که در آن، کتاب، نخستین همسفر هر کوچ‌نشین و نجیب‌ترین هم‌نشین هر روستایی است.

اعلام فراخوان ملی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان

طرح ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با شعار الهام‌بخش آینده‌ات را بساز در سراسر کشور کلید خورد.

این رویداد ملی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه گروهی و تقویت مهارت‌های تحلیلی، از تمامی کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال برای نقش‌آفرینی در بزرگترین باشگاه کتابخوانی ایران دعوت می‌کند.

موج‌ سواری تابستانه

جام باشگاه‌های کتابخوانی که بستری برای تعاملات سازنده است، با تشکیل گروه‌های ۸ تا ۱۲ نفره و همراهی یک مربی بزرگسال (آشنا به فعالیت‌های گروهی و فضای مجازی) فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این دوره در چهار گروه سنی: ۷ تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۲ سال، ۱۳ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۱۷ سال برگزار می‌شود تا با موج‌سواری تابستانه ادبی کودک و نوجوان و اهدافی چون: افزایش سرانه مطالعه، تقویت تفکر انتقادی، مهارت استدلال، اعتمادبه‌نفس و توسعه کتابخانه‌های کوچک محلی محقق گردد.

مسیری برای درخشش

شرکت‌کنندگان می‌توانند با انجام فعالیت‌های امتیازدار شامل: بحث و گفت‌وگو، معرفی کتاب، نامه‌نگاری به نویسندگان، تولید پادکست، ساخت فیلم کوتاه و فعالیت‌های خلاقانه در فضای مجازی، مسیر خود را برای کسب رتبه برتر هموار کنند. در پایان، بر اساس مستندات ثبت شده، ۳ باشگاه برتر در هر شهر معرفی می شود.
تقویم اجرایی جام
پایان تیر ۱۴۰۵: مهلت انتخاب مربیان و ارسال کتاب‌های رایگان.
پایان مرداد ۱۴۰۵: مهلت ثبت فعالیت‌ها.
شهریور ۱۴۰۵: آغاز رسمی رقابت.
مهر ۱۴۰۵: داوری آثار.
آبان ۱۴۰۵: مراسم اختتامیه ملی.
همین امروز باشگاه خود را بسازید!

روابط‌ عمومی فرهنگ و ارشاد فارس خواستار شد: کودکان و نوجوانان فرصت را از دست ندهید؛ برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر و پیوستن به این جریان فرهنگی، باشگاه کتابخوانی خود را تشکیل دهید و با ثبت فعالیت‌های خلاقانه، نام خود را در فهرست برترین‌های کتابخوانی کشور ثبت کنید.

پیامی از جنس فرهنگ به پاسداشت تقارن عید غدیر و سالگرد ارتحال امام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ با گرامیداشت عید سعید غدیر خم و سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، این تقارن معنادار را یادآور پیوند همیشگی انقلاب اسلامی با فرهنگ ولایت دانست.

مهدی رنجبر، در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر خم و همزمانی آن با سی‌وهفتمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر ایران، ضمن تسلیت این ضایعه جانسوز، بر جایگاه والای امام راحل در ترویج فرهنگ ولایت و عدالت تأکید کرد.

رنجبر، با بیان اینکه چهاردهم خردادماه، روزی اندوه‌بار و ماندگار در حافظه تاریخی ملت ایران است، گفت: امام خمینی(ره) تنها یک رهبر سیاسی نبود، بلکه معمار بزرگ بیداری، ایمان و عزت ملت ایران بود؛ شخصیتی که با الهام از آموزه‌های ناب اسلامی و فرهنگ علوی، نهضتی الهی را پایه‌گذاری کرد که تا امروز چراغ راه آزادی‌خواهان جهان است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، با اشاره به تقارن این ایام با عید سعید غدیر خم گفت: غدیر، عید ولایت و استمرار خط نبوت در پرتو امامت است و امام خمینی(ره) نیز با جان و دل، مروج همین حقیقت بزرگ بود.

او، گفت: این همزمانی فرصتی است تا بار دیگر بر پیوند عمیق انقلاب اسلامی با مکتب امیرالمؤمنین علی(ع) تأمل کنیم.

این مقام مسئول، در ادامه با تسلیت این ایام به جامعه فرهنگی، هنری، فرهیختگان، اصحاب قلم و عموم مردم ولایت‌مدار استان فارس گفت: هنرمندان و اهل فرهنگ، رسالتی خطیر در پاسداشت اندیشه‌ها و آرمان‌های بانی انقلاب اسلامی بر عهده دارند؛ چرا که فرهنگ، زبان ماندگار انقلاب و آیینه روشن حقیقت است.

بیعتی از جنس خورشید

در آستانه «عید الله‌الاکبر» و هم‌زمان با ایام سوگ معمار کبیر انقلاب، شیراز، سومین حرم اهل‌بیت (ع)، مهیای برگزاری اجتماعی باشکوه برای تجدید بیعت با ولایت و گرامیداشت یاد پیر جماران می‌شود؛ رویدادی که در آن، نورانیت قرآن و شکوه غدیر در هم می‌آمیزند.

در آستانه این رویداد، معاون گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در گفت‌وگویی ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در این اجتماع باشکوه، گفت: تقارن جشن باشکوه غدیر با سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، فرصتی ناب برای پیوند میان آرمان‌های انقلاب اسلامی و چشمه جوشان غدیر است.

امسال ما در حالی به استقبال عید سعید غدیر خم می‌رویم که با یاد و نام امام راحل (ره)، بنیان‌گذار نهضت الهی در ایران، تجدید عهدی دوباره می‌کنیم و در این فضای آکنده از معنویت، مفاهیم والای ولایت را بازخوانی خواهیم کرد.

سارا گرگین، گفت: این محفل که با همت مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سپاه ناحیه بقیه‌الله (عج) و دارالقرآن بسیج استان برگزار می‌شود، فرصتی است تا علاوه بر تجلیل از مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای جنگ رمضان، شهیدان والامقام “ایرج پروین‌روح” و “رحمان رضایی”، شاهد تلاوت‌های فاخر قاریان ممتاز کشوری و استانی باشیم.

جزئیات برنامه

گرگین، گفت: سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پروین، مسئول تعلیم و تربیت سپاه فجر استان، تلاوت استاد حاج حسام قانعی و امیررضا شوکتیان، و برپایی محفل انس با قرآن، محوری‌ترین بخش‌های این ضیافت است.

او، گفت: برای خردسالان نیز برنامه‌های شاد عروسک‌گردانی تدارک دیده شده و در پایان برنامه، قرعه‌کشی هدایای معنوی متبرک از حرم مطهر مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) انجام می شود.

مکان دیدار عیدانه

گرگین، در پایان، وعده دیدار را امشب، چهارشنبه ۱۳ خردادماه، ساعت ۲۰:۳۰ در ابتدای دروازه سعدی، روبه‌روی آموزش و پرورش ناحیه ۴، نبش پارک حضرت ولیعصر (عج) اعلام کرد و گفت: از تمامی دل‌دادگان مکتب علوی دعوت می‌کنیم با حضور گرم خود در موکب قرآن و عترت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، شکوه غدیر و اقتدار امت اسلامی را به نمایش بگذارند.

تکریم خانواده شهید قاسمی سیف آبادی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در دیدار با خانواده شهید باقر قاسمی سیف آبادی در کازرون گفت: پاسداشت خانواده‌های معظم شهدا، تنها یک ملاقات تشریفاتی یا مناسبتی نیست؛ بلکه ادای احترام به بزرگ‌ترین سرمایه‌های معنوی کشور و فرصتی برای تجدید پیمان با ارزش‌های والای ایثار، مقاومت و فداکاری است.

مهدی رنجبر، گفت: خانواده‌های شهدا با صبوری و استقامت خود، بخشی از تاریخ پرافتخار این سرزمین را رقم زده‌اند و حضور در کنار آنان، یادآور مسئولیت سنگین جامعه در حفظ راه شهیدان است.

رنجبر، گفت: این دیدارها علاوه بر تقویت روحیه تکریم و قدردانی، نقش مهمی در زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در میان نسل جوان دارد.

او، گفت: به باور آنان، شهدا تنها متعلق به گذشته نیستند، بلکه چراغ راه امروز و فردای جامعه‌اند و خانواده‌های آنان، راویان صادق این مسیر نورانی به شمار می‌روند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه، سرکشی به خانواده معظم شهدا همچنین پیام روشنی به جامعه دارد، گفت: امنیت، استقلال و عزت امروز، حاصل مجاهدت کسانی است که جان خود را در راه وطن تقدیم کردند. از این رو، توجه مستمر به این خانواده‌ها و حضور صمیمانه در کنار آنان، یک وظیفه اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود.

رنجبر در پایان با تکریم از خانواده شهید باقر قاسمی سیف آبادی، گفت: این دیدارها نه‌تنها موجب دلگرمی خانواده‌های معظم شهدا می‌شود، بلکه به مسئولان و نسل‌های جدید یادآوری می‌کند که مسیر پیشرفت و سربلندی کشور، از دل وفاداری به آرمان‌های شهدا می‌گذرد.

 هنر، سلاح تاب‌آوری
در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان کازرون با حضور مهدی رنجبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، جمشید رضایی، معاون فرهنگی و سولماز دهقانی، معاون هنری و هیأت همراه، بر ضرورت تبدیل هنر به ابزاری برای تاب‌آوری اجتماعی در برابر چالش‌های اقتصادی و فرهنگی تأکید شد.

در این نشست، ضمن بازخوانی توانمندی‌های هنری شهر تاریخی کازرون، بر لزوم گذار از برنامه‌های گذرا به سمت فعالیت‌های ریشه‌دار و اثرگذار تأکید شد.

گسترش فرهنگ؛ از بوته تا ریشه

امام جمعه شهرستان کازرون، در این نشست با ابراز اشتیاق برای تعامل با حلقه هنرمندان، بر اهمیت شنیدن صدای فعالان فرهنگی تأکید کرد.

حجت‌ الاسلام عبدالحسین مهبودی، با اشاره به ضرورت تداوم فعالیت‌های هنری در مناسبت‌های مذهبی و اجتماعی، گفت: ما در انتظار استمرار اجرای برنامه‌های هنری هستیم؛ هنر نباید تنها به مناسبت‌های خاص محدود شود.

مهبودی، گفت: کلیه فعالیت‌ها باید ریشه‌ای انجام شود، نه بوته‌ای. چرا که اقدامات بوته‌ای پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

او، گفت: همچنین پیشنهاد تشکیل یک صندوق پیامک مردمی برای دریافت نظرات و اولویت‌بندی پیشنهادات هنرمندان را مطرح کرد تا مسیر بهبود شرایط فرهنگی هموارتر شود.

این مقام مسئول، گفت: شعر و هنر باید حلقه گمشده‌ای برای اصلاح فرهنگ باشد. ما با نگاهی مهربان و مدنی، بر اصلاح ایرادات تأکید می‌کنیم تا جامعه به سمت شادمانی و رضایت حرکت کند.

امام جمعه شهرستان کازرون، با اشاره به پیشینه تاریخی کازرون، «تعزیه» را از ارکان اصلی پیشینه فرهنگی این شهر باستانی در جهان دانست.

هنر در خدمت تاب‌آوری اجتماعی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با تمجید از زیرساخت‌های غنی و کهن شهر کازرون در حوزه فرهنگی، نقش هنرمندان را در برنامه‌های کلان ملی برجسته کرد.

مهدی رنجبر، با اشاره به پنجمین برنامه کلان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «تاب‌آوری اجتماعی»، گفت: در شرایطی که کشور با جنگ اقتصادی و جنگ ترکیبی دشمن روبرو است، اصحاب فرهنگ و هنر باید با استفاده از توانمندی‌های خود در نمایش، شعر و فیلم، برنامه‌های اجتماعی کلانی را برای ارتقای تاب‌آوری مردم اجرا کنند.

گزارش عملکرد و تعهد آینده

در ادامه این نشست، حسین فروزنده، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کازرون، از دستاوردهای سال گذشته این شهرستان خبر داد و گفت: با تکیه بر همکاری‌های بین‌دستگاهی، ماهانه برنامه‌های هنری متنوعی روی صحنه رفته و تلاش‌ها برای تقویت سینمای شهر در جریان است.

این نشست در حالی پایان یافت که تمامی حاضران بر یک شعار مشترک تأکید کردند: در هر قدم، در کنار هنرمندان هستیم.

هم‌افزایی فرهنگ، رسانه و مدیریت برای توسعه کازرون

مژده تشکیل شعبه خانه مطبوعات و برگزاری بخشی از جشنواره مطبوعات استان فارس در کازرون
در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و حمایت از جریان رسانه‌ای، نشست مهمی با حضور مهدی رنجبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، جمشید رضایی، معاون فرهنگی و سولماز دهقانی، معاون هنری با زین‌العابدین نیک‌مرام، فرماندار کازرون و جمعی از اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ برگزار شد.

این نشست به بررسی چالش‌ها و ترسیم مسیر آینده فرهنگی شهرستان پرداخت.

پل زدن میان نسل‌ها با ابزار هنر و کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس، در این نشست با اشاره به موفقیت‌های اخیر استان در مدیریت گفتمانی، از ایجاد پیوند میان نسل‌ها سخن گفت.

مهدی رنجبر، گفت: با تکیه بر سه رکن دنیا، کتاب و هنر، توانستیم شکاف میان‌نسلی را برطرف کرده و نسل جدید را به دل جامعه بازگردانیم.

رنجبر، گفت: با حمایت استاندار فارس، ما توانستیم با حضور بزرگان و برندهای فرهنگی، یک فضای حماسی و مسالمت‌آمیز در استان ایجاد کنیم که در آن هنر و شعر نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

او، گفت: حوزه فرهنگ، برخلاف حوزه‌های دیگر، حوزه ارزش‌هاست که مورد تأکید ویژه رهبری نیز قرار دارد.

کازرون؛ پیشتاز رسانه در استان فارس

فرماندار کازرون، ضمن ارج نهادن به جایگاه علمی و سواد رسانه‌ای بالای اهالی این شهر، کازرون را پس از شیراز، پیشتاز رسانه در استان دانست.

زین‌العابدین نیک‌مرام، با اشاره به شرایط حساس و حماسی منطقه و افتخار شهرستان در تقدیم شهدای هسته‌ای و نظامی، بر ضرورت ایجاد توازن میان نیازهای معیشتی و فرهنگی تاکید کرد.

نیک‌مرام، گفت: خواستار توجه ویژه به امنیت شغلی خبرنگاران، فراهم کردن مسکن و بیمه برای آنان و همچنین توجه نمایندگان مجلس به مشکلات مالی اصحاب رسانه شد.

او، با اشاره به ضرورت حفظ سینمای پیام و حمایت از ساخت مدرسه هنر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مجموعه سوره، خواستار همراهی سایر مسئولان شد

مژده های بزرگ برای اهالی رسانه سرزمین ساسانی

معاون فرهنگی استان فارس، با استقبال از مطالبات مطرح شده، از تصمیمات راهبردی برای ارتقای سطح فرهنگی کازرون خبر داد.

جمشید رضایی، در پاسخ به ۱۸ چالش مطرح شده، تلاش می‌کنیم شعبه‌ای از خانه مطبوعات استان فارس را در کازرون مستقر کنیم.

رضایی، همچنین از برنامه‌های آتی از جمله برگزاری اولین دوره آموزش حرفه‌ای منطقه‌ای برای خبرنگاران و مسئولان روابط عمومی این شهر خبر داد و گفت: ما نشست‌های مکرری برای شنیدن نقدها و راهکارها داریم.

علاوه بر این، مژده می‌دهیم که در تلاش هستیم تا اختتامیه جشنواره مطبوعات استان فارس را در تقویم استان، ثبت و مردم خونگرم منطقه شما اولین‌ها در شنیدن این خبر هستند، بخشی از این جشنواره را در کازرون برگزار کنیم.

‌نتیجه و دستاوردهای سفری به قدمت کهن شهر:
۱. تعهد به حمایت از رسانه: بررسی امکان استقرار شعبه خانه مطبوعات در کازرون.
۲ ارتقای سطح کیفی: برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران منطقه.
۳. حمایت از زیرساخت‌ها: تاکید بر پیگیری ساخت مدرسه هنر و حفظ اماکن فرهنگی مانند سینما پیام.
۴. تعامل مستمر: توافق بر برگزاری نشست‌های دوره‌ای برای شنیدن دغدغه‌های فرهنگی و رسانه‌ای.

تزریق بودجه پنج ملیارد تومانی برای ساخت پلاتو نمایش

مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در نشستی که در جمع هنرمندان کازرونی برگزار شد از فراهم آوردن زمین برای ساخت پلاتو نمایشی و تزریق دو میلیارد تومان تجهیزات فرهنگی به کازرون خبر داد و فرماندار این منطقه نیز با اعلام تزریق بودجه پنج ملیارد تومانی برای ساخت این پلاتو نمایشی، قول مساعد داد.

فرماندار شهرستان کازرون، در این نشست صمیمانه گفت: ساخت «پلاتو» یا همان سالن‌های نمایش بلک‌باکس و تمرینی برای جامعه هنری و تئاتر، فراتر از ایجاد یک فضای فیزیکی صرف است.

زین العابدین نیک مرام  گفت: اهمیت این فضاها در پویایی، خلاقیت و اقتصاد هنر تئاتر نقشی کلیدی دارد و بسیاری از گروه‌های تئاتری، به‌ویژه گروه‌های جوان، توان مالی یا دسترسی لازم برای اجاره سالن‌های بزرگ و رسمی را ندارند.

نیک مرام  گفت: پلاتوها به عنوان فضاهایی با هزینه کمتر، امکان «تجربه کردن» را برای هنرمندان فراهم می‌کنند. این یعنی تمرکز از «هزینه‌های سربار سالن» به «کیفیت اثر هنری» تغییر می‌یابد.

ساخت پلاتو نمایش ایجاد فرصت برای جریان‌های نوظهور

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نیز گفت: در پلاتوها، به دلیل ابعاد کوچک و نزدیکی فیزیکی تماشاگر به بازیگر، «ارتباط حسی» عمیق‌تری شکل می‌گیرد.

مهدی رنچبر، گفت: تماشاگر جزئیات بازی، تنفس و انرژی بازیگر را از نزدیک حس می‌کند. این تجربه برای مخاطب بسیار جذاب‌تر و تاثیرگذارتر از تماشای نمایش از فاصله دور در سالن‌های بزرگ است.

رنجبر، گفت: پلاتوها  برای اجرا نیستند؛ بلکه مکان‌هایی برای کارگاه‌های بازیگری و کارگردانی، جلسات نقد و بررسی و پژوهش‌های میدانی تئاتری هستند و این مراکز به عنوان یک «محل تجمع» برای تبادل دانش میان هنرمندان با تجربه و هنرجویان عمل می‌کنند.

او، گفت: ساخت پلاتو نمایش یعنی «ایجاد فرصت برای جریان‌های نوظهور» و اگر تئاتر را به عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم، پلاتوها «ریه‌های تنفسی» آن هستند که اجازه می‌دهند ایده‌های تازه نفس بکشند و پیش از آنکه در ابعاد بزرگ‌تر روی صحنه بروند، پخته و کامل شوند. بدون پلاتوها، تئاتر به سمت کلیشه و رکود پیش می رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در جمع هنرمندان شهرستان کازرون، ضمن تأکید بر نقش حیاتی فرهنگ و هنر در ایجاد آرامش اجتماعی، از برنامه‌های گسترده این نهاد برای توسعه زیرساخت‌ها و برگزاری رویدادهای ملی در سطح شهرهای استان خبر داد و از تزریق دو میلیارد تومان تجهیزات فرهنگی به کازرون و تلاش برای ترمیم شکاف نسل‌ها در فارس خبر داد.

تلاش برای ترمیم شکاف میان‌نسلی

یکی از محورهای اصلی سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، تمرکز بر تعامل نسل‌ها بود.

رنجبر، گفت: هدف ما این است که شکاف میان نسل‌ها را پر کنیم و نقش چسب میان‌نسلی را ایفا کنیم.

او، گفت: برای این منظور، تلاش شده تا نسل جدید فرصت صحبت کردن و شنیده شدن داشته باشد.

این مقام مسئول، گفت: ما حتی در حوزه‌های فیلم و موسیقی، هنرمندان برتر ملی و جهانی را به استان دعوت کردیم تا با حضور آن‌ها، پلی میان نسل‌ها ایجاد کرده و از درزهای میان آن‌ها جلوگیری کنیم.

از سال شیراز تا سال رویدادسازی در سطح شهرستان‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نیز گفت: امسال تمرکز استان فارس بر «جریان‌سازی رویدادهای ملی و بین‌المللی» در حریم تمامی شهرهای استان است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، گفت: پس از موفقیت‌های سال گذشته، امسال هدف ما برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در سراسر استان است تا از این طریق سرمایه‌های اجتماعی ایجاد کرده و حوزه هنر را ترقی دهیم.

رنجبر ، گفت: همان‌طور که جشنواره ملی نمایش در لارستان و جشنواره موسیقی رضوی در آباده برگزار می‌شود، شهرستان کازرون نیز می‌تواند بر اساس ظرفیت های منحصر به فرد خود، جشنواره‌ها و رویدادهای ملی را از ما مطالبه کند و میزبان آن‌ها باشد.

تجهیزات میلیاردی برای تقویت حوزه هنر

در این نشست که با حضور سولماز دهقانی، معاون هنری استان، جمشید رضایی، معاون فرهنگی فارس و حسین فروزنده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد این شهر برگزار شد، مهدی رنجبر بر اهمیت «سپر فرهنگی» در حفظ هویت و ایجاد آرامش برای مردم تأکید کرد که به منظور حمایت عملی از هنرمندان، از یک اقدام مهم خبر داد و گفت: به منظور تزریق انرژی و امکانات به حوزه فرهنگی و هنری کازرون، به میزان دو میلیارد تومان تجهیزات شامل دو نور تخصصی و سه پرده نمایش خریداری شده است تا در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

رونمایی کتاب به تماشای قلم چهار کودک

از کتاب به تماشای قلم چهار کودک رنمایی شد.

شکوفایی رنگ‌ها؛ رونمایی نسخه‌های یاران دوست‌داشتنی؛ پیدای پنهان؛ شکوفایی ذهن در تماشای قلم کودکان/ در تماشای پیوند هنر و اندیشه؛ روایت حمید نشاط از جادوی نگاه کودکان در مراسم رونمایی از چهار کتاب: ثنا زارعی (جنگل پر ماجرا)، هدی زارعی (پلنگ‌هایی به نام های خال‌خالی و لوسی)، روشنا آوازه (بچه اسب و دوستانش)، آندیا دانشپور (تنگ ماهی) و لیانا محبوبی (جوجه‌های طلایی)

در آموزشگاه هنری مکرم، شاهد لحظه‌ای ماندگار بودیم؛ جایی که چهار کودک بین هفت تا دوازده سال، روبه‌روی حمید نشاط نشسته بودند تا از حاصل تلاش خود پرده بردارند.

آن‌ها چهار کتاب نوشته بودند؛ آثاری که حمید نشاط با خواندن آن‌ها، با حیرتی عمیق مواجه شد. این منتقد می‌گوید: تعجب بسیار کردم وقتی دیدم علاوه بر داشتن پیرنگ و در بعضی جاها خرده پیرنگ، ساختار دراماتیک روایت ارسطویی را نیز در داستان‌سرایی رعایت کرده‌اند.

نشان دادن مسیر و رها کردن ذهن

نشاط، در این میان، پای صحبت فائزه فرصتیان، تسهیل‌گر این مسیر و شناخت‌کننده دنیای کودک، نشست. وی با نگاهی امیدوارانه به توانمندی‌های کودکان ابراز کرد: روزی که این کار را شروع کردم و طرحش را نوشتم، هیچ‌کس باور نمی‌کرد عملی باشد.

همه می‌گفتند بزرگسالان هم در نوشتن داستان وا می‌مانند، چه برسد به کودکان؛ کاری که بیشتر داستان‌نویسان طراز اول کودک در آن ناتوانند. اما من به خلاقیت و ذهن باز کودکان باور بسیار عمیقی دارم.

معتقدم همان‌طور که «توران میرهادی» گفته است، قدم‌های کوچک، کارهای بزرگ را می‌سازند.

وی با تبیین روش خود افزود: از طریق آموزش تکنیک‌های داستان‌نویسی با طراحی بازی و نمایش و هم‌زمان تمرین تکنیک‌های نقاشی به کودکان یاری رسانده است.

از نظر وی: تسهیل‌گری یعنی نشان دادن مسیر به کودک و سپس رها گذاشتن او با ذهن خلاقش؛ چرا که دستکاری نکردن نقاشی‌ها و روایت‌های کودکان، یکی از اصلی‌ترین وظایف است.

فراتر از آموزش؛ تسهیل روند اندیشیدن

حمید نشاط با اشاره به نو بودن این کنش در ایران، از فائزه فرصتیان پرسید که چگونه کودکان را به عنوان داستان‌نویسان و تصویرگران مستقل تربیت کرده است.

فرصتیان با تواضع پاسخ داد: من کسی را تربیت نکردم، من روند اندیشیدن را برای این کودکان که خود پتانسیل اندیشمند بودن را داشته‌اند، تسهیل کرده‌ام.

وی تأکید کرد: امروز برای کودکانمان بیش از هر چیز به تسهیل‌گری نیاز داریم؛ کسی که مسیر را روشن کند و روند رسیدن را آسان سازد، بی‌آنکه بخواهد مدل فکری خود را تحمیل کند.

درک عمیق تجربیات کودک و تعهد به مسیر

فائزه فرصتیان خاطرنشان کرد: نباید کودکان را ساده تصور کرد، چرا که آن‌ها برداشتی به‌شدت شخصی و نو از جهان پیرامون دارند که می‌تواند برای همسالان و بزرگسالان راهگشا باشد؛ حتی اگر داستان‌هایشان گاهی سویه‌های سوگنامه‌ای برخاسته از تجربه‌های واقعی‌شان داشته باشد.

وی با نگاهی مسئولانه از تجربه‌ای شخصی گفت که در آن، برای حمایت از یکی از کودکان، مسیر ثبت ملی و چاپ نمونه کتاب را تا پایان پیش برده است، چرا که وظیفه تسهیل‌گر، نشان دادن راه بروز شناخت به کودک است.

تسهیل‌گرم نه کاسب

این تسهیل‌گر نویسندگان کودک تأکید کرد: در ادامه این مسیر و راه‌اندازی دوره‌های پیشرفته و مقدماتی بر اصالت کار خود پافشاری دارم چون من تسهیل‌گر اندیشیدن کودکان هستم، نه یک کاسب که از راه کتاب‌سازی نان بخورد.

جمله‌ای شیرین از یک رونمایی پر بار

نشاط در پایان چه زیبا گفت: “چراغ‌ها را خاموش می‌کنند و می‌رویم اما شادی بچه‌ها در من ادامه پیدا می‌کند.

تجلی هنر ایرانی
رئیس گروه امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از آغاز هشتمین نمایشگاه مد و لباس شیراز در تالار تشریفات ماهلین خبر داد و این رویداد هنری را که از ۱۹ تا ۲۱ خرداد پذیرای علاقه‌مندان و پیوندی در حوزه خلاقیت طراحان و تولید ملی دانست.

آلاله پروانه خبر از آغاز به‌کار هشتمین نمایشگاه مد و لباس در شیراز از عموم مردم فرهنگ‌مدار و علاقه‌مندان به هنرهای کاربردی، دعوت کرد تا به تماشای این صنعت همیشه پر حرف بنشینند.

او، گفت: این رویداد تخصصی هنر که از ۱۹ تا ۲۱ خردادماه ۱۴۰۵ از ساعت ۱۱ الی ۲۲ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود، بستری است برای تجلی ظرفیت‌های بی‌بدیل طراحان، تولیدکنندگان پوشاک، هنرمندان حوزه مد و فعالان صنایع خلاق که با هدف حمایت از تولید ملی، ترویج پوشش فاخر ایرانی-اسلامی و توسعه کسب‌وکارهای خلاق طراحی شده است.

رئیس گروه امور هنری فرهنگ و ارشاد فارس، ضمن هدف از این دوره از نمایشگاه را؛ ایجاد پیوندی پایدار میان تولیدکنندگان، طراحان و مصرف‌کنندگان، تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر، و معرفی توانمندی‌های بومی به مخاطبان دانست.

او خواستار شد: تمامی فعالان، کارآفرینان، فروشندگان پوشاک و هم‌استانی‌های عزیز با حضور گرمابخش خود در این نمایشگاه، ضمن آشنایی با جدیدترین دستاوردهای صنعت مد، از تولیدات ارزشمند ایرانی حمایت کنند.

پروانه، در پایان درباره مکان این رویداد نشانی داد: شیراز، بلوار استقلال (زرهی)، حدفاصل بعثت و قدوسی شرقی، تالار تشریفات ماهلین.

احیای تعاونی ناشران فارس

احیای تعاونی ناشران استان فارس پس از سال‌ها وقفه و عدم فعالیت، یکی از اتفاقات ارزشمند و امیدبخش در حوزه فرهنگ و نشر استان به شمار می‌رود.

با همت، دغدغه‌مندی و پیگیری جمعی از ناشران فرهیخته استان، مقدمات شکل‌گیری مجدد این تشکل صنفی با حضور ناشران، کتابفروشان و نویسندگان مؤثر فراهم شده و امیدواریم به‌زودی شاهد آغاز رسمی فعالیت آن باشیم.

جمشید رضایی، با اشاره به اینکه صنعت نشر، یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه فرهنگی هر جامعه است و بدون وجود تشکل‌های صنفی فعال، مستقل و تخصصی، امکان پیگیری مؤثر مطالبات ناشران، برنامه‌ریزی برای توسعه بازار کتاب و ارتقای جایگاه نشر با دشواری‌های فراوانی مواجه ، گفت: تعاونی ناشران می‌تواند به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و مردم‌نهاد، نقش مهمی در هم‌افزایی میان ناشران و کتابفروشان، ساماندهی مسائل صنفی، دفاع از حقوق فعالان این حوزه، ارتقای کیفیت تولیدات فرهنگی و ایجاد تعامل مؤثر با دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی ایفا کند.

رضایی، گفت: استان فارس به عنوان یکی از خاستگاه‌های مهم فرهنگ، ادب و اندیشه در کشور، ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه نشر دارد.

او، گفت: حضور ناشران باسابقه و صاحب‌نام، کتابفروشان، نویسندگان و پژوهشگران برجسته، مراکز علمی و دانشگاهی معتبر و همچنین پیشینه درخشان فرهنگی استان، ضرورت برخورداری از یک تعاونی پویا و فعال را بیش از پیش نمایان می‌کند.

این مقام مسئول، گفت: بدون تردید، انسجام‌بخشی به ظرفیت‌های موجود و استفاده از توان جمعی ناشران می‌تواند زمینه‌ساز رونق بیشتر صنعت نشر در استان باشد.

رئیس گروه امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: امروز صنعت نشر با چالش‌های متعددی از جمله افزایش هزینه‌های تولید، تغییر الگوهای مصرف فرهنگی، گسترش فضای دیجیتال، مسائل مربوط به توزیع و فروش کتاب و همچنین ضرورت توسعه بازارهای جدید مواجه است.

رضایی، گفت: عبور موفق از این چالش‌ها نیازمند شکل‌گیری نهادهای صنفی توانمند و مطالبه‌گر است تا بتوانند با بهره‌گیری از خرد جمعی، راهکارهای عملی و مؤثری را برای توسعه این حوزه ارائه دهند.

او، گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از نخستین روزهای مطرح شدن موضوع احیای تعاونی ناشران، این مطالبه را یک ضرورت فرهنگی و صنفی دانسته و در چارچوب وظایف قانونی خود تلاش کرده است زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری مجدد این تشکل فراهم شود.

این مقام مسئول، گفت: اعتقاد ما بر این است که هر اندازه تشکل‌های صنفی حوزه فرهنگ و هنر تقویت شوند، مسیر توسعه فرهنگی استان نیز هموارتر خواهد شد.

رئیس گروه امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: بر همین اساس، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تمامی ظرفیت‌های قانونی، اجرایی و مشورتی خود را برای تسهیل روند تأسیس و آغاز فعالیت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان به کار می گیرد که پس از تشکیل نیز از برنامه‌ها و فعالیت‌های این مجموعه در چارچوب قوانین و مقررات حمایت می کند.

رضایی، گفت: معتقدیم موفقیت و پایداری تعاونی در گرو مشارکت حداکثری ناشران، حفظ انسجام صنفی، پرهیز از نگاه‌های فردی و حرکت در مسیر منافع جمعی خانواده نشر استان است.

او، گفت: با راه‌اندازی مجدد تعاونی ناشران فارس، شاهد شکل‌گیری فصلی تازه در فعالیت‌های صنفی حوزه نشر استان باشیم؛ فصلی که در آن ناشران و کتابفروشان و نویسندگان مؤثر بتوانند با صدایی واحد، نقش مؤثرتری در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، توسعه کتاب‌خوانی، حمایت از تولید محتوای فاخر و ارتقای جایگاه فرهنگی فارس در سطح ملی ایفا کنند.

این مقام مسئول، گفت: بی‌تردید تقویت نشر، تقویت فرهنگ است و هر گامی که در مسیر توانمندسازی ناشران برداشته شود، در نهایت به توسعه سرمایه فرهنگی جامعه منجر می شود.

رونمایی  از کتاب جشن تولد کلمات

از رونمایی کتاب «جشن تولد کلمات» است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در دیداری صمیمی، دو سویه و پربار با دو ستون برجسته فرهنگ و هنر، استاد شاپور پساوند، نویسنده، پژوهشگر و شاعر نامدار، و استاد اصغر همت، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر و تلوزیون به همراه جمشید رضایی، معاون امور فرهنگی و رسانه، نیره محمدی، رئیس امور فرهنگی، سمیه فریدونی‌نژاد، کارشناس انجمن‌های ادبی و مشاور حوزه‌های خانواده و بانوان به گفتگو نشستند و از یک عمر فعالیت ادبی استاد پساوند تکریم به عمل آورد.

مهدی رنجبر، با اشاره به اینکه، با شهردار کلان‌‎شهر شیراز و معاونین ایشان مذاکره‌ای مبنی بر این حرکت تاثیرگذار فرهنگی اجتماعی شده و قول های مساعدی برای تحقق آن انجام شد، گفت: اگر نامگذاری خیابان‌ها به نام اهالی فرهنگ، ادب و هنر برجسته به یکی از روش‌های محبوب برای پاسداشت فرهنگ و هنر تبدیل شود، این اقدام، علاوه بر زنده نگه داشتن یاد چهره‌های اثرگذار، به شهرها هویت فرهنگی تازه‌ای می‌بخشد و رهگذران را هر روز با نام‌هایی آشنا می‌کند که بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر سرزمینمان هستند.

این مقام فرهنگی استان فارس، گفت: وقتی خیابانی به نام یک هنرمند نامگذاری می‌شود، آن نام فقط روی تابلو نمی‌ماند؛ بلکه به بخشی از حافظه جمعی مردم تبدیل می‌شود.

رنجبر، گفت: از این رو، این حرکت فرهنگی نه یک تغییر ساده در تابلوهای شهری، بلکه به عنوان ادای احترام به میراث هنری در حافظه تاریخی استان و کشور، ماندگار خواهد شد.

او، گفت: در شهرهایی همچون شیراز به عنوان مهد فرهنگ،ادب و هنر، این طرح ظرفیت آن را دارد تا با استقبال گسترده شهروندان و هنرمندان همراه شود و باعث می شود نام بزرگان هنر بیش از پیش در فضای عمومی دیده شود و چنین تصمیم‌هایی می‌تواند نسل جوان را با هنرمندان تأثیرگذار آشنا کند و حس تعلق فرهنگی را افزایش دهد.

این مقام مسئول، گفت: این نامگذاری‌ها، فرصتی را فراهم می‌کند تا هنر از سالن‌های نمایش و موزه‌ها، کتابخانه ها و نگارخانه ها فراتر برود و دیواره ای تا مرز ابدیت باشد؛ برای مردمی که هر روز آدرس خود را از هنر میجویند تا یادآور خلاقیت، زیبایی و ماندگاری باشد.

رونمایی کتاب «جشنِ تولد کلمات» است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: در دنیایی که سرعت حرف اول را می‌زند و خواندن سطور طولانی گاه به فراموشی سپرده می‌شود، مراسم رونمایی از مجموعه شعر» چیزی فراتر از یک مراسم فرهنگی ساده است؛ این لحظه، همان نقطه‌ای است که یک اثر از «خلوتِ شاعر» به «خاطره‌ مخاطب» پرتاب می‌شود.

رنجبر، گفت: رونمایی، تپشِ قلبِ ادبیاتِ معاصر است و وقتی شاعری در حضور دوست‌دارانش از کتابش پرده برمی‌دارد، کلمات از روی کاغذ جان می‌گیرند.

او، گفت: این مراسم نشان می‌دهد که هنرِ کلام هنوز زنده است و هنوز مخاطبانی هستند که برای شنیدنِ یک غزل یا یک شعر سپید، مشتاقانه گرد هم می‌آیند.

این مقام مسئول، گفت: در عصر دیجیتال که ارتباطات اغلب مجازی شده، رونمایی از کتاب شعر، فرصتی برای «دیدار» است. خواننده نه تنها کتاب، بلکه «جهان‌بینی» شاعر را ملاقات می‌کند.

شنیدنِ صدای شاعر وقتی اشعارش را می‌خواند، برشی از روح اوست که به مخاطب هدیه داده می‌شود؛ تجربه‌ای که هیچ اپلیکیشن یا فایل متنی جای آن را نمی‌گیرد.

در جست‌وجوی قله‌های کلام؛ وقتی تجلیل با آرمان‌گرایی ادبی گره می‌خورد

در حالی که ادبیات همواره در پی معنای عمیق‌تر است، حضور مدیران فرهنگی استان فارس در کنار یکی از ستون‌های پژوهش و شعر، بیش از آنکه یک عیادت رسمی باشد، به تامل در سرنوشت کلام بدل شد. هیئتی از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به ریاست مهدی رنجبر که در دیداری صمیمانه با شاپور پساوند، نویسنده و پژوهشگر برجسته، به گفتگو و تجلیل از میراث فکری ایشان پرداختند.

نگاهی فراتر از افق‌های نزدیک

در این نشست، شاپور پساوند با نگاهی تیزبین و آرمان‌گرایانه، از دغدغه‌های بنیادین خود در پهنه ادبیات سخن گفت. وی بر این باور است که برای رسیدن به شکوهی پایدار، نباید به جرقه‌های گذرا و تشویق‌های سطحی بسنده کرد. پساوند با نگاهی تحلیلی به جریان‌های جاری، بر ضرورت گذار از «حرکت‌های تکه تکه‌ای» به سوی یک «تحول منسجم» تأکید ورزید.

وی در تبیین چشم‌انداز خود، از استعاره‌ای درخشان برای توصیف وضعیت ادبیات استفاده کرد و میان «فتح تپه‌ها» و «فتح قله‌ها» تمایز قائل شد و خاطرنشان کرد: هدف نهایی، نه دستیابی به موفقیت‌های مقطعی و تکراری بلکه رسیدن به قله‌های بلند کلام است. از نظر وی، فتح قله نیازمند تیمی از طراحان و شاعران است که بتوانند جریانی مستمر و رویش‌های تازه ایجاد کنند تا ادبیات از حالت پدیده‌های گذرا خارج شده و به شکلی ماندگار، هویت خود را بازسازی کند.

سیر تکاملی؛ از غزل تا سبک سپید

این شاعر و پژوهشگر در بخشی از این گفتگو، به بازخوانی مسیر هنری خویش پرداخت و از سه مرحله‌ گذار در زیست ادبی خود سخن گفت. پساوند که دوران نخست فعالیت خود را با غزل‌سرایی و سپس با رباعیات سپری کرده، اکنون در این برهه از عمر هنری، به سوی تجربه‌های نو در قلمرو «سبک سپید» و «شعرهای غیرطبیعی» گام برداشته است؛ مسیری که نشان از پویایی و میل به کشف نواحی ناشناخته‌ معنا دارد.

در این نشست، از اثر تازه‌ این شاعر پرآوازه با عنوان «نامم بر لبان تو» سخن به میان آمد؛ اثری که با رویکردی متفاوت، فراتر از کلمات، به دنبال ایجاد دگرگونی در جهان هستی و تعالی بخشیدن به روح آدمی است.

همانگونه که پساوند می‌گوید: این اثر، تجلی تلاش ادیب و شاعر؛ برای پیوند زدن کلام با عمیق‌ترین لایه‌های وجودی انسان است؛ آثاری که با هدف روح‌بخشیدن به جهان، در انتظار شنیده شدن در لبان مخاطبان است.

چکش کاری هنر بازیگری؛در گفتگوی دیپلماسی فرهنگی مهدی رنجبر با پیشکسوت هنر نمایش

 ضرورت گذار به ساختارهای ماندگار

در جریان این دیدار، استاد اصغر همت با ارجاع به دیدگاه‌های تأمل‌برانگیز شاپور پساوند، بر ضرورت گذار از موفقیت‌های مقطعی به سوی «نهادینه‌سازی اصیل» تأکید کرد.

او، با اشاره به استعاره‌ متمایز پساوند میان «تپه» و «قله»، گفت: هنر برای دستیابی به جایگاه واقعی، نیازمند فراتر رفتن از دستاوردهای گذرا و عبور از چرخه‌های تکراری است.

همت، گفت: برای رهایی از تمرکززدایی و پویایی دوباره‌ مراکز هنری، باید به جای تغییرات سطحی، به دنبال بازسازی شالوده‌ها و ریشه‌های فرهنگی بود تا هنر، نه به عنوان یک پدیده‌ مقطعی، بلکه به عنوان یک جریان نهادینه‌شده در جامعه حضور یابد.

هنر حضور؛ بازگشت به معنای تمرکز و حواس پنج‌گانه

اصغر همت، با نگاهی تخصصی به ماهیت بازیگری، از مفهوم «هنر حضور» سخن گفت.

همت، با تبیین جایگاه والای بازیگر بر صحنه، بر این باور بود که هنر نمایش، فراتر از واژه‌ها، در گروی تمرکز مطلق و به‌کارگیری حواس پنج‌گانه است.

از نظر این هنرمند برجسته: بازیگر حرفه‌ای کسی است که می‌تواند در میان هیاهوی صحنه، بر تمرکز خود چیره شود، آنچه نیست را ببیند و آنچه شنیدنی نیست را بشنود؛ تا بدین ترتیب، تجربه‌ای زنده و عمیق از واقعیت را به مخاطب هدیه دهد.

چالش نسل نو؛ گذار از حفظ کردن به سوی زیستن در نقش

اصغر همت، در ادامه به ضرورت ارتقای سطح کیفی در آموزش‌های نسل جدید هنرمندان پرداخت و با نگاهی پدرانه و دغدغه‌مند، بر لزوم عبور از سطح حفظ کردن متن و حرکت به سوی درک عمیق نقش تأکید کرد.

همت، گفت: هنر نمایش برخلاف تکرار مکانیکی کلمات، در گروی تعامل زنده و شنیدن و گوش‌سپردن به هم‌بازی خود است.

او، گفت: با بازگشت به اصول حرفه‌ای و تقویت قدرت تمرکز، می‌توان از حالت‌های تک‌بعدی عبور کرد و به شکوهی دست یافت که در آن تئاتر نه تنها یک اجرا بلکه تجربه‌ای بی‌نظیر از حضور و تمرکز باشد.

 تاکید بر نقش هنر با تعزیه خوانی در روایتگری جنگ علیه ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان لامرد بر ضرورت اجرای یک طرح مهندسی فرهنگی در این شهرستان تاکید کرد و از برنامه‌های جدید برای ترکیب هنر تعزیه، موسیقی و ادبیات با روایتگری حماسه مقاومت و تجلیل از ایثارگری شهدا خبر داد.

نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان لامرد با حضور مهدی رنجبر، مدیرکل و مهدی احمدی، معاون توسعه مدریت و منابع انسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، حجت‌الاسلام محمدجواد آزاد، امام جمعه، و علی علیزاده، فرماندار شهرستات لامرد و موسی موسوی، نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر برگزار شد.

در این نشست، مهدی رنجبر، با اشاره به اینکه حضور ایشان به دستور استاندار فارس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، اعلام کرد: هدف از گردهم آمدن ما؛ ایجاد یک تحول و اتفاق مهم در نقشه فرهنگی و مهندسی فرهنگی استان در شهرستان لامرد است.

رنجبر، گفت: کمیته شورای فرهنگ عمومی استان می‌تواند حمایت‌های گسترده‌ای از دبیرخانه و قرارگاهی سوگواره ملی تعزیه لامرد به‌عمل آورد.

او، گفت: این شورا امروز گرد هم آمده است تا بستری برای روایتگری حماسه مقاومت در برابر تجاوزات صهیونیستی-آمریکایی به ایران عزیزمان فراهم کند؛ حماسه‌ای که با شهادت رهبر معظم و ییست و دو شهدای گرانقدر همراه ایشان آغاز شد.

تلفیق جانفشانی در هنر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، با اشاره به اهمیت بازنمایی شجاعت و جان‌فشانی‌ها، از نمونه‌های بارز ایثارگری و نقش خانواده‌های شهید در حفظ این میراث گفت: ما در نظر داریم هنر تعزیه را با سایر رشته‌های هنری از جمله نمایش، موسیقی و شعر درآمیزیم تا روایتگری از آداب جنگ و حماسه‌های بزرگ را با نگاهی عمیق‌تر به انجام برسانیم.

مهدی رنجبر، با اشاره به ضرورت مقابله فرهنگی با تبلیغات دشمن توسط،قشر خاکستری جامعه، بر اهمیت استفاده از هنر برای نمایش حقیقت‌های تاریخی و معاصر تأکید کرد.

هنر تعزیه محوریت شهدای لامرد

رنجبر، گفت: امسال، سوگواره تعزیه ملی را با محوریت شهدای لامرد برگزار خواهیم کرد.

ده خبرنگار، ده خانواده شهید

در این سفر، دبیر شورای فرهنگ عمومی، ضمن اشاره به دیدار اخیر خود و همراهان خبرنگارش با ده خانواده از شهدای لامرد، از پروژه‌های فرهنگی آینده خبر داد.

او، گفت: قرار است به تدوین کتاب‌هایی با قلم نویسندگان بزرگ ادبیات کشور مبادرت ورزیم تا رنج و حماسه شهدایمان را به تصویر بکشیم.

این مقام مسئول، گفت: تا این آثار به عنوان میراثی ماندگار (آنتیک) باقی بمانند.

رنجبر، گفت: با استفاده از دستگاه‌های موسیقی که جریان امام حسین (ع) و یارانش را زنده نگاه می‌دارند، آثار موسیقیایی، رمان‌ها و سایر رشته‌های هنری را در سطوح ملی و استانی تولید خواهیم کرد تا نام شهیدان همواره در اوراق تاریخ و ذهن نسل‌ها جاودان بماند.

 از ابزار سرگرمی تا بازوی روایتگری حماسه

او، گفت: گذار از مرزهای سرگرمی به سمت «وظیفه اجتماعی و ملی» است.

این مقام مسئول، گفت: هنر در این چشم‌انداز، قرار است به ابزاری قدرتمند برای مهندسی فرهنگی تبدیل شود که با پیوند دادن سنت‌های اصیل مانند تعزیه با ادبیات و موسیقی مدرن، نقش «حافظ و روایتگر» حماسه‌های ملی را ایفا کند و تضمین‌کننده ماندگاری ارزش‌ها و ایثارگری‌ها در تاریخ نسل‌های آینده باشد.

لامرد در متن یک جنایت جنگی قرار داشت

در این نشست نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز با تشریح ابعاد حادثه، گفت: با گذشت چند ماه از این فاجعه، مستندهای متعددی درباره این حادثه تولید شد اما هنوز بسیاری از ابعاد آن برای افکار عمومی کشور ناشناخته مانده است.

موسی موسوی، گفت: همه شهدا نزد ملت ایران عزیز و گرانقدر هستند، اما نوع حادثه‌ای که در لامرد رخ داد با بسیاری از حوادث دیگر تفاوت داشت؛ در این شهرستان مناطق مسکونی به‌طور مستقیم هدف قرار گرفتند و ابعاد این جنایت جنگی بسیار گسترده بود.

نماینده مردم لامرد و مهر در خانه ملت، گفت: در جریان این حادثه؛ خبرنگاران و رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله برخی رسانه‌های معتبر بین‌المللی از منطقه بازدید کردند و از نزدیک در جریان ابعاد این جنایت قرار گرفتند.

موسوی، گفت: براساس گزارش‌های منتشر شده چندین موشک به سمت شهرستان لامرد شلیک شد که بخش عمده‌ای از آنها در مناطق مسکونی فرود آمد و خسارت‌های سنگینی وارد کرد.

او، گفت: یکی از موشک‌ها به سمت مجموعه ورزشی منطقه اصابت کرد که نشان‌دهنده هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های غیر نظامی است.

این مقام مسئول، گفت: مردم لامرد در آن روزها به معنای واقعی درگیر شرایط جنگی بودند و آثار این حادثه همچنان در زندگی مردم و خانواده‌های داغدار باقی مانده است.

مظلومیت شهدای لامرد باید برای افکار عمومی تبیین شود

رئیس خانه مطبوعات استان فارس، نیز در این نشست با اشاره به نقش رسانه‌ها در ثبت و روایت حوادث تاریخی گفت: رسانه‌ها یکی از ارکان اصلی نظام اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در جامعه هستند اما در بسیاری از مواقع از ظرفیت‌های آنان به‌طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

سید غیاث‌الدین ملک‌حسینی، گفت: در روزهای وقوع حادثه، به دلیل محدودیت‌های ارتباطی و قطع اینترنت، امکان حضور بسیاری از خبرنگاران و مستندسازان در منطقه فراهم نشد و همین مسئله موجب شد بخشی از واقعیت‌های حادثه به‌ طور کامل ثبت و مستندسازی نشود.

ملک‌ حسینی، گفت: مردم لامرد علاوه بر خسارت‌های جانی، با آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی مواجه شدند و شهادت بیش از ۲۰نفر از شهروندان این شهرستان؛ زخمی عمیق بر پیکره منطقه بر جای گذاشت.

او، گفت: افکار عمومی کشور باید از ابعاد مظلومیت مردم لامرد آگاه شوند و رسانه‌ها در این زمینه رسالتی مهم برعهده دارند؛ هر چند حوادث دیگر مناطق کشور نیز قابل توجه بوده‌اند اما نباید اجازه داد حادثه لامرد در سایر رویدادها کمتر دیده شود.

این مقام مسئول، گفت: برگزاری برنامه‌های مشترک رسانه‌ای میان استان‌های فارس و هرمزگان تولید مستندهای مشترک، انتشار ویژه‌نامه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند در معرفی هر چه بهتر ابعاد این حادثه موثر باشد.

رئیس خانه مطبوعات استان فارس، گفت: هنوز حق شهدای لامرد آن‌گونه که شایسته است ادا نشده و مطالبه‌گری مردم منطقه برای توجه بیشتر به این حادثه، مطالبه‌ای به حق و قابل دفاع است؛ حفظ یاد و نام شهدا و روایت درست این فاجعه تاریخی، وظیفه‌ای ملی و فرهنگی است که باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی، هنرمندان، رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی دنبال شود.

لامرد ظرفیت تبدیل شدن به قطب نمایش فارس را دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها، لامرد را دارای ظرفیت تبدیل شدن به قطب نمایش استان دانست.

مهدی رنجبر، در جمع هنرمندان، اصحاب فرهنگ و رسانه شهرستان لامرد، با تاکید بر لزوم عبور از فضای گلایه و حرکت به سمت اقدام و عمل، گفت: جهان با سرعت در حال تغییر است و نباید فرصت‌ها را از دست داد.

رنجبر، گفت: بسیاری از اتفاقات بزرگ پس از سال‌ها به ثمر می‌نشینند و امروز نیز برای انجام کارهای ماندگار و ثبت رویدادهای مهم تاریخی و فرهنگی زمان مناسبی است.

او، گفت: ایجاد سینما، خانه مطبوعات و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی از نیازهای مهم این شهرستان است و فعالان فرهنگی و هنری می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت هنر، نقش مؤثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ترویج ارزش‌های فرهنگی ایفا کنند.

این مقام مسئول، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور مؤثر اهالی فرهنگ و هنر در عرصه‌های اجتماعی هستیم و انتظار می‌رود نخبگان فرهنگی در مسیر پاسداشت یاد و نام شهدای جنگ رمضان و خدمت به مردم نقش‌آفرینی کنند.

تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و تسهیل فرآیندهای اداری و صدور مجوزها

رنجبر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و تسهیل فرآیندهای اداری و صدور مجوزها را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل برشمرد و گفت: توسعه فعالیت‌های هنری در گرو فراهم شدن بسترهای لازم برای هنرمندان و فعالان فرهنگی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، با بیان اینکه لامرد از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه هنرهای نمایشی برخوردار است، گفت: این شهرستان می‌تواند به یکی از قطب‌های نمایش استان فارس تبدیل شود.

او، گفت: با این حال، کمبود امکانات فرهنگی و رفاهی از جمله سینما در یکی از ثروتمندترین شهرهای استان قابل تأمل است و باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم شود.

آمادگی در تاسیس شعبه‌ای از خانه مطبوعات در لامرد

مهدی رنجبر، از آمادگی این اداره‌کل برای حمایت از تاسیس شعبه‌ای از خانه مطبوعات و رسانه‌های استان فارس در شهرستان لامرد خبر داد و گفت: تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای و صنفی خبرنگاران از اولویت‌های حوزه فرهنگ است.

اختصاص بودجه به پؤوژه‌های فرهنگی و هنری

رنجبر، گفت: بازگشت بودجه‌های تخصیص‌یافته به پروژه‌های فرهنگی و هزینه‌کرد آن‌ها در شهرستان‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

او، گفت: سال گذشته نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنر استان پرداخت شده است.

این مقام مسئول، از ارائه تسهیلات حمایتی به فعالان حوزه نشر و کتابفروشی خبر داد و گفت: کتابفروشان بر اساس مواد ۱۸ و ۱۹ می‌توانند از تسهیلاتی تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بهره‌مند شوند.

توسعه مؤسسات تک‌ منظوره موسیقی

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، با اشاره به سند ملی موسیقی، بر توسعه مؤسسات تک‌ منظوره موسیقی در شهرستان‌ها تأکید کرد و آن را گامی مهم در مسیر رشد فعالیت‌های هنری دانست.

برنامه‌ریزی برای حمایت و ارتقای هنر آیینی تعزیه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که با همراهی مهدی احمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی، سیده زکیه سجادی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد و جمعی از خبرنگاران در این نشست حضور داشت، در پایان با اشاره به جایگاه ارزشمند تعزیه در فرهنگ اسلامی و ایرانی، از برنامه‌ریزی برای حمایت و ارتقای این هنر آیینی خبر داد و بر رونمایی از آثار مکتوب و یادمان‌های مرتبط با شهدای جنگ رمضان به عنوان بخشی از برنامه‌های فرهنگی استان تأکید کرد.

روایتی از شهادت زهرا اسدی‌نژاد

مدیرکل فرهنگ فارس در سرزمین لاله‌های پَرپَر: هجمه‌ ترکش‌های ممنوعه؛ روایتی از شهادت زهرا اسدی‌نژاد
در سفری آکنده از حزن و تکریم، مهدی رنجبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به همراه مهدی احمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی و هیئتی از اصحاب رسانه، با خانواده داغدار فاجعه‌ لامرد دیدار کرد و غمگنانه به هیأت همراه گفت: سکوت معنادار کودکان مجروح شهیده اسدی‌نژاد، فریاد بلند مظلومیت ایران است.

مهدی رنجبر، در نخستین ایستگاه از این سفر، در حالی که در حیاط منزل شهیده «زهرا اسدی‌نژاد» با کودکان مجروح و معصوم او که در بستر بیماری و میان هراس تنهایی، آیات کلام‌الله را زمزمه می‌کردند روبرو شد، با لحنی آکنده از تأثر گفت: مدت‌ها از ملکوتی شدن ۲۱ لاله خونین‌بال لامرد می‌گذرد؛ از همان عصر شوم و خونباری که چهار موشک متوالی متجاوز، داغ سوگی عمیق بر سینه فارس و داغ ننگی ابدی بر پیشانی مدعیان دروغین حقوق بشر حک کرد.

رنجبر، در تشریح عمق این جنایت جنگی که با سلاح‌های کشتار جمعی ممنوعه در لامرد رقم خورد، گفت: این موشک‌ها پیش از اصابت به زمین، در ارتفاعی نزدیک باز شده و بالغ بر صدوهشتادهزار ترکش مرگبار از هر موشک را به اطراف پرتاب کرده بودند که سالن ورزشی و منازل مسکونی اطراف ورزشگاه شهید نعیمی لامرد را نشانه گرفت و تیجه‌ این قساوت، ۲۰۰ مجروح، قطع عضو و شهادت مظلومانه‌ی دختران، زنان و مردانی بود که ۲۱ شهید این حادثه؛ هرکدام زخمی بر دل‌مان است که هرگز بر روح و روان مردم صلح‌خواه ایران التیام نخواهد یافت و سندی خدشه‌ناپذیر از جنایت متجاوزان است.

در پایان، مهدی رنجبر با تکیه بر رسالت فرهنگی نهاد متبوعش، عهد بست: ما متعهد می‌شویم که ایثارگری‌ها، فداکاری‌ها و تمام آنچه بر شهرستان لامرد گذشت را به عنوان سند مکتوب و زنده تاریخ از رشادت‌های ایران، در قالب کتابی مصور و جامع، همراه با مستندات، اطلاعات دقیق و تصاویر گویا منتشر کنیم تا جهانیان بدانند بر این دیار چه گذشت.

با حکم مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس دبیر نوزدهمین سوگواره ملی تعزیه «عاشوراییان» لامرد معرفی شد

مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با انتصاب «جلال بردیده» به عنوان دبیر نوزدهمین سوگواره ملی تعزیه «عاشوراییان» لامرد از امضای تفاهم‌نامه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری خبر داد و در جمع هنرمندان و پیشکسوتان تعزیه شهرستان لامرد، ضمن تکریم از زحمات اهالی این هنر آیینی، گفت: تعزیه یک نمایش نیست، بلکه بازخوانی تاریخ است.

در آستانه رویدادی بزرگ و در قلب ارادت‌ورزی مردم دیار جنوب به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع)، حسینیه «بیت‌العباس» شهرستان لامرد، امروز میزبان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بود و در حاشیه بازدید از خانواده‌های شهدای جنگ رمضان در شهرستان لامرد، حکم دبیر نوزدهمین «سوگواره تعزیه کشوری عاشوراییان» را به «جلال بردیده» اعطا کرد.

در جریان سفر یک‌روزه مهدی رنجبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به شهرستان لامرد، تفاهم‌نامه برگزاری این سوگواره ملی با حضور مهدی احمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع نیروی انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سیده زکیه سجادی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد و جمعی از اصحاب رسانه استان که مدیرکل را در این سفر همراهی می‌کردند، میان مسئولان فرهنگی استان و دست‌اندرکاران این رویداد در حسینیه بیت‌العباس به امضا رسید.

پیوند با تاریخ؛ ۷۲۴ سال ایستادگی بر مدار تعزیه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در جمع هنرمندان تعزیه این شهر گفت: آنچه این رویداد را در سطح کشور متمایز می‌کند، پیشینه و ریشه دواندن این هنر آیینی در تار و پود شما مردم خونگرم جنوبی استان فارس است که توانسته‌اید سنت تعزیه‌خوانی را به قدمتی ۷۲۴ ساله برسانید و این نشان از عمق باورها و پیوند ناگسستنی مردمان شما در این دیار با سیره حسینی دارد؛ ریشه‌ای که امروز به درختی تنومند تبدیل شده تا میزبان بیستمین دوره از سوگواره ملی تعزیه باشد.

تعزیه؛ روایتگر تقابل همیشگی حق و باطل

مهدی رنجبر، در جمع هنرمندان و پیشکسوتان تعزیه شهرستان لامرد، ضمن تجلیل از زحمات اهالی این هنر آیینی، با بیان اینکه تعزیه یک نمایش نیست، بلکه بازخوانی تاریخ است، گفت: تعزیه خوانان، راویان صادق مظلومیت اهل‌بیت(ع) هستند.

رنجبر، گفت: شهدای گرانقدر جنگ رمضان این شهر، تبلور عینی پیروان حقیقی حسین(ع) در عصر حاضرند؛ انسان‌های آزاده‌ای که قصه کربلا توسط یزیدیان زمان برای آن‌ها تکرار شد و با تقدیم ۲۱ شهید، در مسیر حق ایستادگی کردند.

او، گفت: این سوگواره فرصتی است تا هنرمندان، مفاهیم عمیق ایثار و مقاومت را با زبان هنر تعزیه به نسل جدید منتقل کنند.

این مقام مسئول، گفت: تأکید ما بر برگزاری این سوگواره، رعایت دقیق دستورالعمل‌های فرهنگی و هنری است تا در شأن جایگاه والای این هنر همچنان فاخر ملی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: بیستمین دوره سوگواره تعزیه کشوری، فرصتی است تا با نگاهی نو به این هنر اصیل، شکوه عزاداری و هنر تعزیه را در سطح ملی به نمایش بگذاریم.

رنجبر، گفت: بنابراین این مراسم باید به‌گونه‌ای باشد که لایق مقام والای شهدای کربلا و سرافرازی عاشقان اهل‌بیت(ع) باشد

صدور حکم دبیری نوزدهین سوگواره کشوری

در بخش پایانی این نشست، رنجبر با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات نخبگان عرصه هنر دینی، طی حکمی «جلال بردیده» را به عنوان دبیر نوزدهمین سوگواره ملی تعزیه کشور منصوب کرد.

اعطای این حکم در جوار حسینیه بیت‌العباس، در واقع آغاز به کار رسمی ستاد برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی است که با مشارکت هنرمندان برجسته سراسر کشور و با هدف تعمیق آموزه‌های عاشورایی در بستر هنر اصیل تعزیه برگزار می شود.

این تفاهم‌نامه که با حضور مهدی احمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل ارشاد فارس منعقد شد، گامی بلند در راستای حمایت از زیرساخت‌ها و منابع لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این سوگواره ملی در شهرستان لامرد محسوب می‌شود.

حضور خبرنگاران استان فارس در این سفر یک‌روزه، نشان‌دهنده اهمیت این رویداد ملی در تقویم فرهنگی استان فارس و کشور است که با نگاهی ویژه به ظرفیت‌های آیینی جنوب کشور دنبال می‌شود.

برگی از تقویم سوگواره

این سوگواره در دهه آخر ماه صفر، در مجموعه فرهنگی-مذهبی «ابوفاضل» شهرستان لامرد برگزار می شود که میزبان گروه‌های تعزیه‌خوانی از سراسر کشور است.

شهیده هلما احمدی‌زاده؛ نورِ خانه‌ای که در تلاقی موشک و ورزشگاه خاموش شد

در دیدار دوم، هیئت بلندپایه فرهنگی متشکل از مهدی رنجبر، مدیرکل، مهدی احمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سیده زکیه سجادی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد و خبرنگاران؛ به سوگ دختری نشستند که قرار بود روزهای پیش رو، شمع تولدش را روشن کند، اما دست جنایتکارِ صهیونیست، او را از آغوش پرمهر خانواده ربود و نامش را در تقویمِ ایثار لامرد جاودانه ساخت.

مهدی رنجبر، در دیدار با خانواده شهیده «هلما احمدی‌زاده»، کودک ۱۰ ساله‌ای که نهم اسفند ۱۴۰۴ در ساعات آغازین جنگ رمضان، در حمله موشکی رژیم صهیونیستی و آمریکا به ورزشگاه شهید نعیمی به آسمان پر کشید، با چشمانی اشکبار گفت: هلما، تنها فرزند خانواده‌ای ورزشکار و پرامید بود که عشق به والیبال را در رگ‌هایش داشت.

او قرار بود در ۱۹ اسفند، شمع تولدش را روشن کند، اما اکنون، رد نبودنش، بیش از هر زمان دیگری در اتاق، میان وسایل بازی‌اش و در صدای آرام گریه‌های مادرش طنین‌انداز است.

وی با ستایش صبر خانواده این شهیده، تأکید کرد: این تصاویر و این سکوت‌های سنگین، روایتگر جای خالی دختر بهشتی شماست که به گفته پدر، نور خانه بود و ما وظیفه داریم این روایت دردناک را با قلمی متعهد برای تاریخ ثبت کنیم؛ قولی که امروز می‌دهیم، ثبت لحظه به لحظه‌ی این وقایع در کتابی مصور است تا عظمت ایثار این خاندان و قساوت دشمن بر تارک تاریخ بدرخشد.

شهید محمود نجفی؛ سند مکتوب ایثار معلمی که حصار جانِ کودکان شد

محمود فوتبال؛ روایتی از آموزگاری که با جانش سپر بلای نوجوانان شد در میان انبوه برنامه‌های چیده شده فرهنگی و هنری برای شهر شهیدپرور شهرستان لامرد

مدیرکل، مهدی احمدی،معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی فرهنگ و ارشاد فارس، سیده زکیه سجادی رئیس فرهنگ و ارشاد لامرد و اصحاب رسانه با خانواده شهید «محمود نجفی»، مربی ورزش و فوتبالیستی خوش‌نام دیدار کردند که در نهمین روز از ماه مبارک رمضان، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشت و با تن خسته، حصاری از عشق بر گرد کودکان بازیگوش کشید تا ترکش‌های کینه‌توز دشمن، جان آنان را نستاند.

مهدی رنجبر، در منزل شهید محمود نجفی، جوان ۲۳ ساله‌ی مهربان و شوخ‌طبعی که کلاس‌های فوتبالش همواره مملو ازنوجوانانِ مشتاق بود، با ادای احترام به مقام شامخ این معلم شهید گفت: محمود، مربی محبوب فوتبال بود که پیش از افطار نهم رمضان، زمانی که پسران و دختران لامردی در مجموعه ورزشی شهرک ایثار مشغول بازی بودند، در ساعت ۱۷، با یک جنایت جنگی، آرامش آنان به تلاطم نشست.

رنجبر، گفت: با جان‌فشانی، پیکرِ خویش را سپر ترکش‌ها کرد تا نهال‌های جوان این شهر از آسیب مصون بمانند.

او، گفت: این شهید، سندی زنده از رشادت‌های کلیه اقشار ایرانی است و ما مصمم هستیم تمامی مستندات و اطلاعات فداکاری‌های این شهید و هم بهشتییانش را در قالب یک کتاب مصورِ ماندگار ثبت و منتشر کنیم تا نام «محمود نجفی» به عنوان الگوی ایثار و فداکاری، برای نسل‌های آینده لامرد و ایران به یادگار بماند.

بهشت، میعادگاه آوینا و پروانه‌های کوچک

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در توصیف شهیده آوینای کوچولو و دیدار با خانواده این شهیده، گفت: دخترک ۲ ساله‌ای که قصه‌ پروازش دل آسمان را خون کرد.

در آخرین بخش از این سفر سرشار از اندوه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه متشکل از: مهدی احمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی ایشان، سیده زکیه سجادی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد و جمعی از خبرنگاران با خانواده شهیده «آوینا برزگر» دیدار کردند و با خشم از این عمل غیر انسانی رژیم صهیونی-آمریکایی اظهار داشت؛ «آوینا» کودک ۲ ساله که‌ بی‌گناهی‌اش، گواه بر سبوعیت دشمنی است که حتی از خون خردسالان نیز شرم نمی‌کند.

در این دیدار با خانواده شهیده «آوینا برزگر»، مهدی رنجبر با تبیین ابعاد این فاجعه‌ که منجر به شهادت ۱۶ نفر در خانه و خیابان و ۵ نفر در سالن ورزشی شهید نعیمی شد، خطاب به خانواده این شهید بهشتی گفت: دشمن متجاوز که همه چیز را به مسلخ کینه برده بود، شهادت آوینای ۲ ساله را رقم زد؛ کودکی که پس از یک عمل جراحی دشوار و ۲۴ ساعت تقلا برای بقا، سرانجام در بیمارستان آسمانی شد.

رنجبر، گفت: شما مردم صبور و مقاومی هستید؛ ادای دین و وظیفه‌ام ایجاب می‌کند که هر چه سریعتر روایت‌نامه‌های تازه از بهشت را جمع‌آوری کنم اعم از اسناد، عکس‌ها و شرح این جنایات و فداکاری‌ها را و در کتابی مصور و جامع، به دست تاریخ آیندگان بسپارم تا فراموش نشود که چگونه این شهر در آتش دشمن سوخت و چگونه مردمانش با ایثارگری‌های بی‌بدیل، سندی دیگر بر مظلومیت و عظمت ایران اسلامی نوشتند.

هنرمندان مستقر در پایگاه‌های فرهنگی لامرد تکریم شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در بازدید میدانی خود از «ورزشگاه شهید نعیمی» لامرد؛ ضمن ابراز تأثر عمیق از فاجعه انسانی رخ‌داده، بر لزوم زنده نگه‌داشتن یاد شهدای این حادثه تأکید و این مجموعه را “ورزشگاهی با زخم عمیق” عنوان کرد و همچنین در بازدید از پایگاه‌های فرهنگی هنرمندان در جنوب استان، هنر را به عنوان سنگر مقاومت برشمرد.

مهدی رنجبر، به همراه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی این اداره‌کل، سیده زکیه سجادی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد و جمعی از اهالی رسانه، در محل ورزشگاه شهید نعیمی شهرستان لامرد حضور یافتند.

این بازدید که در فضایی آکنده از حزن و اندوه صورت گرفت، با هدف بررسی ابعاد ویرانی‌های ناشی از حملات اخیر انجام شد.

او، در این بازدید، با اشاره به تقدیم ۲۱ شهید والامقام در این شهر که بیشتتر آمار شهدا در این مکان ورزشی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، گفت: ورزشگاه شهید نعیمی که باید مأمن نشاط و پویایی جوانان لامرد می‌بود، اکنون به سند گویایی از مظلومیت و شجاعت مردم این دیار بدل شده است.

۲۱ ستاره‌ای که در این خاک آسمانی شدند، نه تنها عزیزان یک شهر، بلکه سرمایه‌های معنوی کل استان فارس هستند.

ما وظیفه داریم با بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی و هنری، روایت این ایستادگی و مظلومیت را برای نسل‌های آینده ثبت و ضبط کنییم.

حرمت‌گاه خون‌های ریخته

این ورزشگاه تنها یک بنای فیزیکی نیست، بلکه حرمت‌گاه خون‌های ریخته‌شده‌ای است که هرگز فراموش نمی شود.

فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام توان خود را برای گرامیداشت یاد این شهیدان و انعکاس ابعاد این فاجعه در سطح ملی به کار خواهد بست.

یادآوری داغ بر دل مانده

در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۴، شهرستان لامرد واقع در جنوب ایران، هدف اصابت دو موشک قرار گرفت.

این حمله جنایت‌بار منجر به تخریب ورزشگاه لامرد و برخی منازل مسکونی و شهادت حداقل ۲۱ نفر، از جمله ۴ کودک بی‌گناه، و مجروح شدن ۱۰۰ تن دیگر شد. این حادثه تنها اندکی پس از حمله موشکی به مدرسه‌ای در میناب رخ داد که موجی از اندوه و خشم را در سراسر کشور برانگیخت.

هنر، سنگر مقاومت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در سفر به شهرستان لامرد با حضور در موکب‌های هنری که از اسفندماه سال گذشته همزمان با آغاز روزهای سخت مقاومت در این منطقه برپا شده‌اند، ضمن قدردانی از نقش‌آفرینی هنرمندان، بر تداوم جهاد تبیین و روایت هنرمندانه از ایثارگری‌های این دیار تاکید کرد.

مهدی رنجبر همچنین در بازدید از موکب‌های هنری شهر لامرد با اشاره به استمرار فعالیت این پایگاه‌ها از اسفندماه تاکنون، گفت: این موکب‌ها تنها یک فضای فیزیکی نیستند؛ بلکه سنگرهایی برای انتقال مفاهیم والای انسانی و دینی هستند که هنرمندان عزیز ما در خط مقدم آن قرار دارند.

رنجبر، با تأکید بر جایگاه ویژه شهرستان لامرد در عرصه فرهنگ و ایثار، گفت: وقتی از هنر در لامرد سخن می‌گوییم، ناخودآگاه یاد و نام ۲۱ شهید سرافراز این خطه در ذهن متبادر می‌شود.

او، گفت: هنرمندان ما امروز با فعالیت‌های خود در این موکب‌ها، در واقع مروج همان فرهنگ شهادتی هستند که ریشه در خاک لامرد دارد.

این مقام مسئول، گفت: هر اثری که در این فضا تولید یا ارائه می‌شود، ادای دینی است به خون پاک آن شهدای گرانقدر که امنیت و عزت امروز ما مرهون فداکاری‌های آنان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در پایان این بازدید، با «خسته نباشید» و «خداقوت» به تمامی دست‌اندرکاران این موکب‌ها، گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خود را موظف می‌داند تا از ظرفیت‌های خلاقانه هنرمندان که با رویکرد جهاد تبیین در این جنگ ۴۵ روزه فرهنگی پای کار ایستاده‌اند، با تمام توان حمایت کند تا این روایتگری هنرمندانه در حافظه تاریخی استان ثبت و ماندگار شود.

«هنر و توان» روایتی از زنجیره ارزش هنرمندان با نیازهای ویژه

نمایشگاه هنرهای تجسمی و کاربردی «هنر و توان» با محوریت «زنجیره ارزش تولیدات هنرمندان دارای معلولیت، که به مناسبت دهه ولایت با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در شیراز برگزار شده بود به پاسداشت عید غدیرخم با استقبال پرشور خیرین، هنرمندان و مسئولین استانی به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه، افراد دارای معلولیت‌های ذهنی، حرکتی و جسمی حلقه‌های مختلف زنجیره تامین یک اثر هنری را از ایده‌پردازی تا اجرای نهایی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

این رویکرد آموزشی، نمایشی از توانمندی این عزیزان در یک نظام تولیدی هدفمند بود.

مدیر مسئول مؤسسه پیام آفرینان قاصدک، در حاشیه این رویداد با اشاره به نقش شرکت تعاونی فراگیر ملی مدارس استثنایی فارس به عنوان میزبان، گفت: هدف ما نشان دادن توان هنرمندان خاص در یک زنجیره ارزش کامل فرهنگی هنری بود.

امین صالحی، همچنین مقرر شد دومین نمایشگاه از این مجموعه در هفته کارآفرینی و مهارت، در محل کارگاه توان برگزار شود.

صالحی، گفت: این تصمیم به منظور استمرار زنجیره ارزش و پیوند هنر با بازار کار مهارت‌ محور اتخاذ شده است.”

زهرا عبدیان دبیر موسسه هنرنوآفرینان نیز در این رویداد گفت : ما در راستای اهداف عالیه خود یعنی ترویج کارآفرینی اجتماعی ، پس از موفقیت در رویدادهای نقش و نوا و از قلم تا پیکسل تلفیقی کاربردی از هنر خطاطی، طراحی دیجیتالی و سرامیک سنتی را با هنرمندان این کارگاه و هنرمندان علاقه مند دیگر به نمایش گذاشتیم که با استقبال بازدیدکنندگان روبرو شد.

مدیر کارگاه توان و میزبان این رویداد، از تداوم حرکت در مسیر اشتغال و هنر خبر داد و گفت:  هنرمندان ما در این کارگاه همه روزه مشغول تولید و عرضه دستاوردهای خود هستند و این یک جریان مستمر است، نه یک رویداد مقطعی.

سید ولی رضوی، گفت: در حاشیه این نمایشگاه، واحد فروش اینترنتی کارگاه توان نیز آغاز به کار کرد تا دسترسی مخاطبان به این محصولات هنری تسهیل شود.

رضوی، گفت: این رویداد توسط مؤسسه فرهنگی هنری «پیام آفرینان قاصدک» با همکاری سازمان مردم نهاد «هنرنوآفرینان» و به میزبانی کارگاه توان با حمایت کانون تبلیغاتی “رنگین کمان” در شیراز برپا شد.

او، گفت: علاقه‌مندان می توانند برای بازدید از روند تولیدات مستمر این توان خواهان، به آدرس شیراز، خیابان هجرت، کوچه ۱۲، کارگاه توان مراجعه فرمایند.

روایت جانسوز شهادت الهام زائری در حمله تروریستی به لامرد

مهدی رنجبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به همراه مهدی احمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی خود، سیده زکیه سجادی رئیس فرهنگ و ارشاد لامرد و جمعی از خبرنگاران در منزل خانواده شهید «الهام زائری»؛ نوجوان والیبالیست و عاشق فرهنگ ملی که در جریان جنگ رمضان به شهادت رسید، با آن‌ها دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار صمیمی که در فضایی آکنده از عطر شهادت برگزار شد، مهدی رنجبر با تسلیت به خانواده زائری، ابعاد فرهنگی و انسانی این واقعه را تبیین کرد.

وقتی لامرد در آتش جنگ سوخت؛ روایت یک فاجعه

رنجبر، گفت: در نهم اسفندماه ۱۴۰۴، دشمن با وحشی‌گری تمام، قلب شهر لامرد را هدف قرار داد.

او، گفت: حمله به سه مرکز عمومی، شامل یک باشگاه ورزشی و دو منطقه مسکونی، تنها یک عملیات نظامی نبود؛ یک جنایت علیه انسانیت بود، ما نه تنها شاهد از دست رفتن همشهریان خود بودیم، بلکه شاهد پر کشیدن ارواح پرگار زندگی‌ همچون الهام عزیز بودیم.

الهام؛ شقایقی که شاهنامه و تعزیه در رگ‌هایش جاری بود

این مقام مسئول، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این شهیده نوجوان گفت: اینکه شهیده دوازده ساله‌ی ما در کنار تعصب به ورزش والیبال، دلبسته شاهنامه‌خوانی و تعزیه بوده، نشان‌دهنده هویت اصیل و چندوجهی نوجوانان این مرز و بوم است.

او دختری بود که میان دنیای کودکانه‌اش با عروسک‌ها و دنیای قهرمانی‌اش در زمین والیبال، پلی از معنویت و هنر ساخته بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: دست‌نوشته الهام مبنی بر اینکه می‌خواست با پیشرفت در ورزش، باعث افتخار والدینش شود، بزرگ‌ترین سند مظلومیت نسلی است که آرزوهایشان توسط مدعیان جهانی حقوق بشر به خاک و خون کشیده شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، در بخش دیگری از سخنان خود به ماهیت سلاح‌های استفاده شده در این حمله اشاره کرد و گفت: تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد که موشک‌های پیشرفته شرکت “لاکهید مارتین” آمریکا نه برای تخریب نظامی، بلکه برای کشتار جمعی و حداکثر آسیب به انسان‌ها طراحی شده‌اند.

رنجبر، گفت: ساچمه‌هایی که طبق گفته پدر بزرگوار شهید، زمین آسفالت را سوراخ‌سوراخ کرده بود، گواهی بر این است که لامرد به آزمایشگاه تسلیحات غیرانسانی غرب تبدیل شده است.

او، گفت: حمله به سالن ورزشی کودکان، اوج بزدلی دشمن است؛ جایی که حتی یک فرد نظامی یا سیاسی حضور نداشت و تنها جرم الهام و دوستانش، شوق به ورزش و زندگی بود.

پیوند تعزیه عاشورا با گودال قتلگاه لامرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، با تجلیل از سوابق ۲۸ ساله احمد زائری، پدر شهیده الهام، در هنر تعزیه‌خوانی، گفت: اینکه پدر شهیده، صحنه شهادت دخترش را به گودال قتلگاه تشبیه می‌کند، نشان از عمق ایمان این خانواده دارد. الهام که از دو سالگی با چادر “حضرت رقیه‌ای” در مجالس تعزیه همراه پدر بود، سرانجام خود نیز به قافله شهدای کربلا پیوست و خواب او با لباس سبز، نویدبخش جایگاه رفیع او است.

تعهد برای ثبت تاریخی روایت الهام

رنجبر در پایان این دیدار، گفت: نام و یاد الهام زائری نباید در آمارهای جنگی محصور بماند. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس متعهد است که داستان زندگی، آرزوها و مظلومیت این شهیده را در قالب آثار مکتوب و هنری تدوین کند تا جهانیان بدانند حقوق بشر آمریکایی چگونه قد و قواره بلند یک دختر والیبالیست ایرانی را هدف گرفت.

برای تو می‌خوانم، ای تمام جان من…
در بخشی از این دیدار پدر این شهیده به سرایش شعری برای دختر پرپر شده‌اش تحت عنوان “ماهتاب خانه‌ی بابا” پرداخت:
دختر من ای تمام جان من
عشق خوش آغاز بی پایان منجان فدای خنده های هر شبت
برد دل را لعل زیبای لبت
یاد بادا شعر خوانی‌های تو
یاد آن شیرین زبانی‌های تو
درفشان خانه‌ی بابا بیا
گوهر یکدانه‌ی بابا بیا
خانه بعد از رفتن تو تار شد
قلب ما از هجر تو غمبار شد
تو طبیب جسم بیمار منی
مرهمی بر جان تب دار منی
بی تو در کاشانه ما عشق نیست
در فراقت غیر گریه چاره چیست؟
دخترم ای پاره‌ی جان و تنم
روز و شب هر دم صدایت می‌زنم
خود تو آرامش بده جان مرا
مرهمی شو زخم پنهان مرا
زخم نه
بلکه دل صد پاره‌ای
غیر نالیدن ندارم چاره‌ای
ماهتاب خانه‌ی بابا کجاست؟
دختر دردانه‌ی بابا کجاست؟
بشکند آن دست بی‌پروای پست
اینچنین دردانه‌ی ما را شکست
من نمیدانم گناه او چه بود؟
جرم آن گل
آن گل خوشبو چه بود؟
در بهار عشق از بس ناز شد
رو به او باغ شهادت باز شد
غرق خون شد آن گل سرخ و سپید
عاقبت مثل شقایق شد شهید
رهبرا ای جان فدای نام تو
اینک آن الهام ما الهام تو
کن شفاعت نزد زهرا مادرت
یک به یک ما را به قربان سرت
آن گل پرپر در این دشت و دمن
همسفر شد با امام خویشتن
«الهام» نماد پیوند ورزش، هنر و شهادت است
در این دیدار، پدر شهیده الهام زائری

 موفقیت‌های فرهنگی مرهون تعامل صادقانه با رسانه‌ها است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با تاکید بر نقش حیاتی رسانه‌ها در موفقیت مدیران، گفت: تمامی فعالیت‌هایم در مسئولیت‌های مختلف، مدیون شفافیت و تعامل سازنده با اصحاب رسانه بوده است.

مهدی رنجبر، با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس و دیدار با سجاد خسروانیان رئیس و خبرنگاران این خبرگزاری در استان، با اشاره به اهمیت حضور نیروهای جوان و متخصص، از تغییرات مثبت، افزایش دقت و سرعت در اطلاع‌رسانی ایرنا در دوره اخیر مدیریتی این خبرگزاری در استان قدردانی کرد و این تحولات را نقطه عطفی در ارتقای کیفیت اخبار دانست.

نگاه ملی و بین‌المللی به فرهنگ فارس

رنجبر، گفت: با بیان اینکه فعالیت‌های جاری و خدمات روتین ادارات جزء وظایف ذاتی دستگاه‌ها محسوب می‌شود، گفت: نگاه مدیریت فرهنگ و هنر استان فارس در سال اخیر، فراتر از امور روزمره و با رویکردی ملی و بین‌المللی بوده است.

او، استان فارس را به واسطه پیشینه تمدنی چند هزار ساله و جایگاه معنوی ویژه، نقطه اتصال هویت ایرانی و اسلامی دانست و گفت: ظرفیت‌های فرهنگی، ادبی و تاریخی این سرزمین، لزوم رقم خوردن اتفاقات ویژه در سطح بین‌المللی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

این مقام مسئول، گفت: نقش استاندار را در نگاه کلان به مسائل استان و مدیریت موفق رویدادهای بزرگ فرهنگی در شرایط حساس منطقه‌ای، کلیدی و تاثیرگذار برشمرد.

شیراز و فارس به قطب برگزاری رویدادهای بین‌المللی تبدیل شده‌اند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با تشریح دستاوردهای یکسال اخیر، برگزاری رویدادهای شاخص بین‌المللی از جمله جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره بین‌المللی شعر فجر را نشان‌دهنده ارتقای جایگاه فرهنگی این استان دانست.

رنجبر، با تاکید بر اینکه برگزاری این رویدادها در شیراز پس از تنش‌های منطقه‌ای، پیام‌آور امنیت و اقتدار ایران بوده است، هماهنگی چهار سفر استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمتر از یک سال در استان فارس را گواهی بر تبدیل شدن این استان پهناور به کانون رویدادهای ملی و بین‌المللی برشمرد.

اولویت‌های مدیریت فرهنگی استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اولویت‌هایی همچون مردمی‌سازی، عدالت فرهنگی، رونق اقتصاد هنر و به‌ویژه تقویت سرمایه و تاب‌آوری اجتماعی تاکید کرد و گفت: مدیریت فرهنگی استان برای دستیابی به این اهداف، گفتمان‌سازی میان‌نسلی و تعامل نزدیک با مردم را در اولویت قرار داده است و در این مسیر از هیچ تلاشی برای تسهیل‌گری در امور فرهنگی دریغ نشده است.

رنجبر، با اعلام تغییر رویکرد در سال پیش‌رو، از تمرکززدایی از شیراز و برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای ملی در شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: با شناسایی ظرفیت‌های تاریخی و هنری شهرهایی نظیر داراب، کازرون، نی‌ریز، لامرد و آباده، مسیر میزبانی این شهرستان‌ها از جشنواره‌های بزرگ فراهم خواهد شد.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس نیز در این دیدار با تاکید بر سیاست راهبردی ایرنا برای هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی، از آمادگی این رسانه برای تعریف و تدوین پیوست رسانه‌ای جهت طرح‌های کلیدی و بنیادی استان خبر داد.

سجاد خسروانیان همچنین با تقدیر از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، برگزاری جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی به میزبانی شیراز در شرایط خاص را اقدامی ماندگار و از افتخارات مدیریتی این اداره کل برشمرد.

در این دیدار سولماز دهقانی معاون هنری و سینمایی، سارا گرگین معاون گروه قرآن و عترت، علی‌اصغر محدث مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

تکریمِ یک عمر قلم‌داری استاد مالک‌زاده پیشکسوت رسانه ای

مهدی رنجبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، جمشید رضایی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای، سیدعلی‌اصغر محدث، مدیر روابط‌ عمومی، به همراه محمد(پویا) محسنی عضو شورای اطلاع رسانی استان، سجاد خسروانیان رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس و جمعی از خبرنگاران و عکاسان خبری به عیادت از غلامرضا مالک‌زاده، پیشکسوت و مربی برجسته رسانه‌ای استان فارس همت گماردند و با حضور جمعی از فعالان حوزه فرهنگ و رسانه مهمان خانه این پیشکسوت رسانه شدند تا هم از او عیادت و هم دیداری تازه کنند.

این دیدار که با حالتی عاطفی و حماسی همراه بود، نه تنها پاسداشتی برای یک عمر خدمت، بلکه سکوی پرتابی برای برنامه‌های آموزشی گسترده در حوزه خبرنویسی در فصل پیش رو تلقی شد.

در آغوش مهر؛ وقتی تجربه در پیشانی احترام می‌درخشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در لحظه‌ای پراحساس با در آغوش کشیدن غلامرضا مالک‌زاده، فراتر از یک دیدار رسمی، پیوند عمیق میان نسل‌های رسانه‌ای را به تصویر کشید.

مهدی رنجبر، با بیان تأثر خود از وضعیت جسمی این بزرگ مرد گفت: با در آغوش کشیدن ایشان، دریافتم که چقدر دلتنگ این فعال رسانه‌ای شریف هستم.

او مردی است که یک عمر شرافتمندانه قلم زده و با وجود تغییر مدیریت‌ها، هرگز قلم از دستانش بر زمین نیفتاد و چراغ راه بسیاری از دانش‌آموختگان و خبرنگاران بوده است.

این مقام مسئول، با اشاره به مسیر پرافتخار مالک‌زاده گفت: تجربه ایشان که از خرمشهر آغاز شد و با خدمت در ترکیه و سپس شیراز ادامه یافت، سرمایه‌ای بی‌بدیل برای ما است.

تابستان آموزش؛ استراتژی جدید فرهنگ و ارشاد برای ارتقای سطح خبرنویسی

در ادامه این دیدار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس از یک تصمیم راهبردی خبر داد.

تقویت زیرساخت‌های رسانه‌ای، تلاش می‌شود در تابستان سال جاری، دوره‌های آموزشی گسترده و با ظرفیت بالا (بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر) برای خبرنگاران در شیراز برگزار شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر حمایت مالی و پشتیبانی از این دوره‌ها گفت: این اقدام را یکی از دستاوردهای مهم خود در شورای فرهنگ عمومی می‌دانیم.

ما بسیار مشتاقیم که جناب آقای مالک‌زاده، به عنوان استاد و مربی، در این دوره‌های کوتاه‌مدت و تخصصی حضور داشته باشند.

وی همچنین با یادآوری نقش رزمندگان رسانه در شرایط ناگوار و دفاع از کیان و حماسه کشور، خبرنگاران را «رزمندگان میدان خبر» نامید که در سخت‌ترین شرایط، همپای دلاوران، به جنگ دشمن و نبرد با بی‌ اطلاعی رفته‌اند.

لوح تقدیر و پاسداشت آبرو؛ وقتی خدمت، بزرگترین پاداش است

معاون فرهنگی و رسانه‌ای استان، در این مراسم با خواندن لوح تقدیر مالک‌زاده، از خدمات ۳۴ ساله و مجاهدت‌های بی‌وقفه‌ ایشان در مقام استاد و راهنمای دانشجویان رشته خبر قدردانی کرد.

جمشید رضایی به نقل از دیدگاه مدیرکل فرهنگ و ارشاد، تاکید کرد: تجربه مالک‌زاده همواره چراغ دانایی است.

در این میان، رنجبر با عبارتی تکان‌دهنده خطاب به مالک‌زاده گفت: امضای من، ارج و آبرو برای شما نمی‌آورد؛ بلکه این آبرو برای من است که خدمتگزار شما باشم.

مکتب مالک‌زاده؛ از «نرم خبر» تا شفافیت در رسانه

سجاد خسورانیان، رئیس خبرگزاری ایرنا، نیز در سخنان خود به نقش کلیدی مالک‌زاده در تربیت خبرنگاران جنوب کشور اشاره کرد و گفت: بیش از سه دهه است که بخش اعظم خبرنگاران جنوب کشور، تحت تعلیم و تربیت ایشان و در مکتب ایشان پرورش یافته‌اند.

مالک‌زاده نه تنها یک مدیر، بلکه صاحب سبک و ایده و متخصص حوزه “نرم خبر” است.

او، با تاکید بر لزوم انتقال تجربیات به نسل جدید، گفت: به دنبال آن هستیم که از نگاه حرفه‌ای ایشان در بخش تولیدات محتوایی و مطالبات مردمی برای رسیدن به شفافیت و “اتاق شیشه‌ای” استفاده کنیم.

حفاظت از مرجعیت فرهنگی شیراز

غلامرضا مالک‌زاده، نیز در پاسخ به این همه محبت، با وجود ناخوشی جسمی، با نگاهی استراتژیک به مسائل فرهنگی، بر حفظ اصالت و مرجعیت فرهنگی استان فارس و شهر شیراز تاکید کرد.

مالک‌زاده، با اشاره به تاریخ کهن این استان گفت که حفظ این مرجعیت در جهان، از دغدغه‌های همیشگی ایشان است.

پیوند میان تجربه ماندگار و آینده‌نگری حرفه‌ای

این دیدار، فراتر از یک عیادت ساده، پیوند میان «تجربه ماندگار» و «آینده‌نگری حرفه‌ای» بود. عیادت مدیران ارشد فرهنگی استان از غلامرضا مالک‌زاده، نشان‌دهنده درک عمیق مسئولیت در قبال پیشکسوتان و در عین حال، تعهد به توسعه علمی و تخصصی رسانه در استان فارس است.

طرح دوره‌های آموزشی تابستانی و تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های اساتیدی چون مالک‌زاده، گامی بلند در جهت ارتقای کیفیت خبرنویسی و پاسداشت میراث رسانه‌ای جنوب کشور محسوب می‌شود.

دیداری کوتاه و سازنده با غلامرضا مالک‌زاده؛ تداوم جهد فرهنگی در صدای استاد رسانه فارس

ایرنایی‌ها او را به نام استاد مالک‌زاده می‌شناسند؛ استاد برای او تنها یک لقب تشریفاتی نیست، بلکه برآمده از فعالیت ده‌ها خبرنگاری است که پیش او آموزش دیده و دست به قلم شده‌اند و یادداشت‌ها و گزارش‌هایی که هر یک، کلاس درس روزنامه‌نگاری است؛ خبرنگار و دبیر پیشکسوت ایرنا اکنون روزهای بازنشستگی خود را همراه با مهمان ناخوانده بیماری می‌گذراند.

غلامرضا مالک‌زاده زاده دی ماه ۱۳۴۳ در خرمشهر مقاوم است که سال ۵۹ همراه با خانواده در شیراز ساکن و ماندگار شده است.

رتبه نخست مالک زاده جوان در آزمون استخدامی ایرنا

سال ۱۳۷۰ بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی برای جذب خبرنگار در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی کرد، مالک‌زاده ۲۷ ساله که پیش از آن نیز برای روزنامه اطلاعات می‌نوشت، در آزمون شرکت کرد و اول شد؛ او در ایرنا خبرنگاری کرد، دبیری کرد، دبیر منطقه هشت (جنوب کشور) شد و در مقطعی نیز مدیریت خبرگزاری جمهوری اسلامی فارس را به عهده گرفت.

اما او بیش از همه نوشتن را دوست داشت؛ ساعت‌ها و روزها وقت می‌گذاشت تا واژه‌ به واژه و سطر به سطر گزارش‌ها، یادداشت‌ها و نوشته‌هایش، درست، مستند، به جا و صد البته موثر باشد.
تربیت ده‌ها خبرنگار و دبیر خبری و آغاز سال‌های بازنشستگی

غلامرضا مالک‌زاده بیش از ۳۰ سال تمام در ایرنا قلم زد، خبرنگاری، دبیری کرد و اسفند ۱۴۰۰ از خانه ۳۰ ساله خود رفت.

روزی که می‌رفت تا دوران بازنشستگی خود را آغاز کند، ده‌ها خبرنگار و حتی دبیر خبری را در فارس و دیگر استان‌های منطقه جنوب کشور تربیت کرده بود؛ آنهایی که اگرچه از سختگیری‌های او خاطرات شیرینی نقل می‌کنند، اما همه در این قول متفق‌اند که اگر امروز «درست و اصولی» می‌نویسند، مدیون همین آموزش‌های عملی است.

استاد مالک‌زاده می‌رفت تا نفسی تازه کند و دمی از خستگی ۳۰ سال فعالیت دشوار رسانه‌ای بیاساید که متوجه شد، مهمان ناخوانده بیماری به جسم او هجوم آورده و مبارزه با «لشکر کارسینوم» را آغاز کرد.
دیدار با استاد مالک زاده‌؛ کوتاه و آموزنده

این دیدار یک ساعته علاوه بر دقایق شیرینی که به خاطره بازی گذشت، بسیار هم آموزنده و پرمایه بود؛ هم برای مدیران فرهنگی استان و هم برای خبرنگارانی که حالا این گزارش را می‌خوانند.
بیشتر ایرنایی‌های جنوب کشور پرورش یافته مکتب مالک‌زاده هستند

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز فارس در این دیدار با اشاره به ۳۰ سال فعالیت حرفه‌ای استاد مالک‌زاده در ایرنا، گفت: بخش اعظمی از خبرنگاران جنوب کشور تربیت یافته مکتب او هستند.

سجاد خسرانیان بیان کرد: حیف است که کوله‌بار دانش و تجربه استاد مالک زاده در خانه بماند و خوب است با تعریف دوره‌های آموزشی خبرنگاری از این سرمایه ارزشمند، بیشترین استفاده را کرد.

او ادامه داد: او سال‌ها مدرس دوره‌های آموزشی تخصصی بوده که برای خبرنگاران ایرنا، سایر رسانه‌ها و فعالان حوزه روابط عمومی برگزار شده و در روزهای بازنشستگی نیز با پیام‌ها و توصیه‌ها، ما را یاری کرده‌اند.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز فارس با بیان اینکه این خبرگزاری ضمن بیان دستاوردهای دولت، بیان مطالبه‌های مردم را نیز از نظر دور نداشته است، گفت: با توجه به اینکه استاد مالک زاده قلم خوبی در نرم نویسی دارد، خوب از تجربیات وی به خبرنگاران جوان آموزش داده شود.
بیان یک پیشنهاد آموزشی برای شورای اطلاع‌رسانی فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: می‌توانیم در تابستان آینده کلاس گسترده همگانی برای آموزش خبرنویسی به خبرنگاران شیراز برگزار کنیم تا صدها نفر از خبرنگاران استان از تجربیات ۳۰ ساله استاد مالک‌زاده بهره‌مند شوند.

مهدی رنجبر، گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هزینه مالی برگزاری این دوره آموزشی را متقبل می شود.

مقرر شد پیشنهاد برگزاری این دوره آموزشی به عنوان یکی از مصوبات، در شورای اطلاع‌رسانی فارس نیز مورد بررسی قرار گیرد.
از پیشنهادات سازنده تا توصیه جدی مالک‌زاده به خبرنگاران تازه‌کار

غلامرضا مالک‌زاده از دیدار و عیادت مدیران فرهنگی فارس و ایرنایی‌ها قدردانی کرد، اما چنانکه از روحیه آزاده او برمی‌آمد، پیشنهاد کرد تا دیدار با برادر شهید حسین مالکی و عیادت از مادر شهید که به بیماری آلزامر دچار شده و تجلیل از خدمات سیروس رومی و بهمن پگاه راد به روزنامه نگاری و ادبیات کودک فارس نیز در برنامه قرار گیرد، پیش از آن که خدای ناکرده، دیر شود.

او چند توصیه به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس کرد؛ نخست اینکه مرجعیت فرهنگی فارس که از قرن ششم به این سو در تاریخ زبانزد بود، حفظ شود.

این پیشکسوت رسانه گفت: بسیاری گمان می‌کنند که مرجعیت فرهنگی شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران به جشن‌های هنر برمی‌گردد در حالی که عقبه آن به ورود خواجوی کرمانی به شیراز و زندگی شاعران بزرگ در این شهر می‌رسد.

به گفته مالک‌زاده، هیچگاه فارس به کشاورزی و صنعت شناخته نشده بلکه همیشه در فرهنگ و هنر مرجعیت داشته و این مرجعیت باید حفظ شود و ارتقا یابد.

وی پیشنهاد کرد: در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود تا خیابانی به نام «ایران» در شیراز نامگذاری شود و خیابان‌هایی نیز در این شهر به نام شهرستان‌های فارس و برعکس، نامگذاری شود.
پیشنهاد راه‌اندازی مرکز مطالعات رسانه‌های جنوب کشور در شیراز

او یک پیشنهاد سازنده دیگر هم داشت، اینبار برای آموزش مداوم و بروزرسانی دانش خبرنگاران فارس و استان‌های جنوبی کشور.

مالک‌زاده گفت: هزینه چندانی هم ندارد، می‌توان فراخوان داد و از ظرفیت فعالان رسانه‌ای استفاده کرد، خبرنگارانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، می‌توانند محتواهای علمی رایگان را ترجمه و برای آموزش مداوم و به روز خبرنگاران، در این مرکز منتشر کنند.

او ادامه داد: بسیاری از محتواهای آموزشی رایگان به زبان های خارجی منتشر شده که در زمینه خبرنگاری بسیار ارزشمند و آموزنده است.
خبرنگاران به دنبال خبر بروند، نه تبلیغ

وقتی جمع میهمان از استاد مالک‌زاده خواستند تا توصیه‌ای به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران جوان بکند؛ بی پرده گفت: به دنبال خبر بروید، نه تبلیغ.

او توضیح داد: هنگامی که همان شنیده را مستقیم بنویسی، تبلیغ خواهد بود اما وقتی آن را بررسی و با احتیاط و مستند منتشر کردی، خبر است.

مالک‌زاده با بیان اینکه خبر به معنای استناد، احتیاط و سپس انتشار است، تاکید کرد: هر جا از شما خواسته شد چیزی را ننویسید، هوشیار باشید که همان، خبر است.
توصیه‌ای برای پیشگیری از گسست رابطه رسانه و مردم

پیشکسوت رسانه فارس ادامه داد: توصیه من‌ برای برقراری رابطه روابط مردم و رسانه نیز تقویت عمومی سواد رسانه‌ای است.

او همچون همیشه، راهکارهایی عملی را به این توصیه مفهومی خود الصاق کرد و افزود: هر روز یک شعار سواد رسانه‌ای را بر سردر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بنویسید؛ مثلا «هر کس در حوزه مسئولیت خود اظهار نظر کند» یا «صحت خبر را با منبعی که خبر می‌دهد بسنجید».

در ادامه این دیدار پویا (محمد) محسنی عضو شورای اطلاع رسانی استان فارس که ۹ بار تن خود را به تیغ جراحان سپرده و ۶ بار با تومورهای سرطانی مبارزه کرده، ضمن آرزوی سلامتی کامل برای غلامرضا مالک‌زاده او را به مقاومت و مبارزه با بیماری مهاجم دعوت کرد.

در پایان این دیدار با تقدیم لوح و دسته گلی از ۳۰ سال تلاش فرهنگی و رسانه‌ای قدردانی شد و با دل‌هایی پر از نشاط از این دیدار آموزنده و امیدوار برای بهبودی زودهنگام این استاد پیشکسوت، از او خداحافظی کردیم.

ابراز امیدواری مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس از دائمی شدن نمایشگاه‌های ملی مد و لباس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با ابراز امیدواری از تداوم برگزاری نمایشگاه مد و لباس در فصل‌های آینده و میزبانی دائمی شیراز از استان‌های دیگر، گفت: تنوع غرفه‌ها و حضور طراحان و تولیدکنندگان از استان‌های مختلف، این نمایشگاه را به محلی برای عرضه سلیقه‌ها و سبک‌های متنوع در حوزه پوشاک تبدیل کرده است.

مهدی رنجبر، در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه مد و لباس استان فارس گفت: این رویداد در یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود، یعنی روز افتتاحیه، با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شده است.

حضور طراحانی از فراسوی فارس

رنجبر، گفت: این نمایشگاه، همان‌طور که مشاهده می‌شود، طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها و مدل‌های لباس را پوشش می‌دهد و غرفه‌های حاضر تنها به استان فارس محدود نیستند؛ بلکه شماری از آن‌ها از استان‌های دیگر نیز در این رویداد شرکت کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه استقبال خوبی از نمایشگاه انجام شده است، گفت: این نمایشگاه نخستین نمایشگاه سال ۱۴۰۵ است و امیدواریم که در فصل‌های آینده نیز تکرار شود تا شیراز بتواند میزبان استان‌های دیگر در حوزه مد و لباس باشد.

تاکید بر ترویج مد و لباس اسلامی‑ایرانی

رنجبر، همچنین با تاکید بر اهمیت ترویج مد و لباس اسلامی‑ایرانی گفت: این رویداد می‌تواند زمینه‌ساز گسترش و تقویت این حوزه در کشور باشد.

حضور فعالان باسلیقه در عرصه طراحی و دوخت

او، با اشاره به حضور فعالان طراحی، دوخت و عرضه پوشاک در نمایشگاه گفت: در میان غرفه‌ها، بسیاری از افراد از جمله طراحان و تولیدکنندگان باسلیقه‌ای حضور دارند که آثار خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

رضایت غرفه‌داران از فروش؛ نشانه هماهنگی با سلیقه مخاطب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به گفتگوهای خود با غرفه‌داران گفت: بیشتر آن‌ها از میزان فروش خود رضایت داشتند و این موضوع نشان می‌دهد که اگر طراحان و تولیدکنندگان، لباس‌های متناسب با سلایق متنوع مخاطبان در استان فارس و سراسر ایران اسلامی ارائه کنند، می‌توانند با استقبال خوب خریداران روبه‌رو شوند.

هشتمین نمایشگاه مد و لباس شیراز، روایتی از اصالت پارسی در قالب هنر نوین اسلامی

هشتمین نمایشگاه سراسری مد و لباس ایران، در شیراز گشایش یافت؛ رویدادی که فراتر از یک ویترین تجاری، تداوم تمدن کهن فارس را در قاب هنر معاصر ایرانی-اسلامی به نمایش گذاشته و تا ۲۱ خرداد میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه مد و لباس شیراز نه صرفا یک نمایشگاه، که روایتی تصویری از تداوم تمدن فارس تا هنر ایرانی-اسلامی در عصر معاصر به شمار می‌رود.

اگرچه امروز شاهد دکوراسیونی مدرن در محل نمایشگاه هستیم، اما ردای نقش و نگار لباس‌ها، هنوز هم راز و رمز هزار و یک شب و اصالت نقوش تخت جمشید را با خود حمل می‌کند.

در این رویداد، طراحان و هنرمندان استان فارس که به اعتقاد کارشناسان جزو برترین‌های ایران و منطقه به شمار می‌روند، توانسته‌اند پلی میان شکوه پوشاک اصیل ایرانی و سادگی متعهدانه تمدن اسلامی ایجاد کنند.

این رویداد باشکوه، فراتر از نمایش صرف پوشاک، دریچه‌ای به سوی گنجینه تمدن اسلامی-ایرانی است؛ جایی که تار و پود لباس‌های فاخر، حکایتگر اصالت پارسی است و در کنار آن، هنر نوین، نقشی نو بر این بوم کهن می‌زند تا زیبایی و وقار را همزمان به نمایش گذارد.

در عصری که سرعت تحولات، گاه اصالت‌ها را به ورطه فراموشی می‌کشاند، این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای بازنگری، احیا و معرفی گران‌مایه‌ترین داشته‌های فرهنگی ما در حوزه پوشاک است.
پیوند با تمدن اسلامی و اصالت پارسی

ریشه‌های پوشاک ایرانی، عمیقا در تاریخ پربار تمدن اسلامی و میراث غنی ایران باستان تنیده شده است.

طرح‌ها، نقوش، رنگ‌ها و حتی جنس پارچه‌ها، هر کدام داستانی از دوران‌های طلایی هنر و معماری ایران را بازگو می‌کنند.

ظرافت و دقت در دوخت و گلدوزی‌هایی که هنر دست زنان هنرمند ایرانی را به نمایش می‌گذارند، بخشی از هویت بصری و فرهنگی ما هستند که در لباس‌های فاخر امروزی بازآفرینی شده‌اند.

این نمایشگاه، عرصه‌ای است برای نشان دادن اینکه چگونه می‌توان با الهام از این گنجینه بی‌پایان، پوشاکی فاخر و درخور شأن تمدن اسلامی-ایرانی خلق کرد.
هنر نوین در لباس‌های فاخر

آنچه این نمایشگاه را متمایز می‌سازد، تلفیق هوشمندانه هنر نوین با طرح‌های اصیل ایرانی است.

طراحان خلاق با بهره‌گیری از تکنیک‌های روز دنیا، از برش‌های مدرن و نوآورانه گرفته تا استفاده از متریال‌های جدید و رنگ‌بندی‌های جسورانه، به لباس‌های سنتی جانی تازه بخشیده‌اند.

این هنر نوین نه تنها لطمه‌ای به اصالت طرح‌ها نزده، بلکه بر زیبایی، جذابیت و کاربردی بودن آن‌ها افزوده است؛ امروز شاهد لباس‌هایی هستیم که در عین پایبندی به ریشه‌های فرهنگی، پاسخی شایسته به نیازها و سلایق جامعه مدرن هستند.

از پیراهن‌های شب با گلدوزی‌های ظریف و مدرن گرفته تا مانتوهایی با طرح‌های الهام‌گرفته از نگارگری ایرانی و تزئین‌شده با تکنیک‌های جدید، همه نشان از بلوغ و خلاقیت طراحان ایرانی دارند.
لزوم افزایش رویدادها و حمایت از طراحان بومی

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در حاشیه این نمایشگاه گفت: هشتمین نمایشگاه مد و لباس شیراز که به همت موسسه مهر نیکان برگزار شد، با استقبال پرشور شهروندان و حضور چشمگیر برندهای مطرح حوزه پوشاک همراه بوده است.

سولماز دهقانی با اشاره به حضور حدود ۳۰ تا ۴۰ برند فعال و توانمند در این نمایشگاه، شیراز را دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای برای میزبانی از رویدادهای تخصصی مد و لباس در طول سال دانست.

وی وجود رشته‌های دانشگاهی و هنرستانی طراحی مد و لباس و همچنین فعالیت برندهای صاحب‌نام در این شهر را از جمله پتانسیل‌های کلیدی برشمرد که می‌تواند زمینه را برای شکوفایی بیش از پیش این صنعت فراهم کند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود، شرایط اقتصادی سال‌های اخیر و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها را فرصتی برای رشد و بالندگی مزون‌ها و برندهای داخلی عنوان کرد و گفت: امروزه بسیاری از شهروندان در غیاب برندهای خارجی، با اشتیاق از محصولات باکیفیت و طراحی‌های داخلی استقبال می‌کنند و برای بهره‌مندی از هنر طراحان ایرانی حاضر به پرداخت هزینه مناسب هستند.

دهقانی با تاکید بر ضرورت تقویت این جریان، از تمامی فعالان، طراحان و متخصصان این حوزه دعوت کرد تا با ثبت موسسات رسمی، بستری قانونی و حرفه‌ای برای برگزاری کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای تخصصی مد و لباس فراهم کنند.

او، اطمینان داد که دستگاه‌های ذی‌ربط با رویکردی حمایتی، تمامی تلاش خود را برای تسهیل روند صدور مجوزها و ثبت موسسات به کار خواهند گرفت تا موانع موجود از سر راه فعالان این عرصه برداشته شود.
ظرفیت‌های بی‌نظیر شیراز در صنعت مد و لباس

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با اشاره به ظرفیت‌های خلاقانه در طراحی لباس‌های روزمره و همچنین سبک‌های سنتی و برگرفته از فرهنگ ایران باستان، بر اهمیت تلفیق اصالت با سلیقه مدرن تاکید کرد.

دهقانی، گفت: برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ‌تر در بازار رقابتی، لازم است هنرمندان این حوزه با شناخت دقیق نیاز جامعه و بازار، میان خلاقیت‌های نوآورانه و تقاضای موجود تعادل ایجاد کنند تا علاوه بر حفظ اصالت لباس ایرانی، محصولاتی جذاب و کاربردی به بازار عرضه شود که پاسخگوی نیاز نسل امروز باشد.

زیبایی در کنار اصالت

هدف اصلی این نمایشگاه، ارائه پوشاکی است که در اوج زیبایی، اصالت خود را حفظ کند؛ این به معنای دوری از تقلید صرف و رویکردی خلاقانه به طراحی است.

لباس‌های فاخر معرفی‌ شده، نمونه‌هایی بارز از این رویکرد هستند؛ لباس‌هایی که وقار، متانت و شکوه را به ارمغان می‌آورند و در عین حال، با بهره‌گیری از ظرافت‌های هنری و طراحی‌های منحصربه‌فرد، چشم‌نواز و جذابند.

این نمایشگاه، دعوتی به تجربه‌ای نو از پوشیدن است؛ تجربه‌ای که در آن، هر قطعه لباس، نه تنها پوششی برای تن، بلکه نمایانگر هویت، فرهنگ و ذوق هنری است.
حمایت از تولیدکنندگان بومی و پوشش عفیفانه

مدیر برگزاری نمایشگاه مد و لباس شیراز نیز، گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، تسهیل دسترسی شهروندان به کالاهای باکیفیت ایرانی، تقویت جایگاه طراحان و حمایت عملی از تولیدکنندگان بومی استان فارس است.

محمدحسین شاکری‌ زاده شیرازی، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این نمایشگاه که به‌ صورت فصلی و با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارائه مستقیم محصولات برنامه‌ریزی شده، در این دوره ویژگی متمایزی دارد و آن تمرکز ویژه بر عرضه محصولات بیش از نود درصد از طراحان و تولیدکنندگان بومی استان فارس است.

شاکری‌ زاده شیرازی، با اشاره به چالش‌های پیش‌روی فعالان این حوزه، از عدم تحقق وعده‌های مسئولان در سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: پیش‌تر قول‌هایی مبنی بر اختصاص فضای نمایشگاهی ثابت، اعطای تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین و فراهم‌سازی مکان‌های مناسب برای برگزاری منظم این رویداد در چهار فصل سال داده شده بود که متاسفانه تا به امروز عملیاتی نشده‌اند.

او، با تاکید بر اینکه تامین هزینه‌های سنگین برگزاری نمایشگاه بر عهده بخش خصوصی است، گفت:  قیمت‌های بالای اجاره‌ بها در مکان‌های مختلف، فشار مضاعفی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند و انتظار می‌رود دستگاه‌های مرتبط با ارائه تخفیف در اجاره سالن‌ها و همکاری در زمینه تبلیغات محیطی، بخش خصوصی را در این مسیر یاری کنند.

شاکری‌ زاده شیرازی، گفت: در این میان، از همکاری و حمایت ویژه شهردار شیراز و مجموعه شهرداری تقدیر کرد و خواستار استمرار و تقویت این نگاه حمایتی شد.

این مقام مسئول، گفت: خروجی این نمایشگاه تنها محدود به فروش مستقیم نیست، بلکه فضایی ارزشمند برای برندسازی و معرفی طراحان و مزون‌داران به مردم فراهم شده است.

مدیر برگزاری نمایشگاه مد و لباس شیراز، با توجه به نیاز جامعه به دسترسی به محصولات پوشش عفیفانه، این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای شهروندان است تا با تولیدات باکیفیت داخلی آشنا شده و ضمن حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان بومی، نیازهای پوششی خود را در فضایی مناسب تامین کنند.

رنگ و پارچه؛ روایتگر فرهنگ غنی شیراز

در گوشه‌گوشه این نمایشگاه، خبری از کپی‌کاری بی‌هویت از مدهای غربی نیست؛ آنچه در این رویداد می‌بینیم، پوشش فاخر ایرانی است.

یادآوری هویت ملی و دینی در صنعت پوشاک

نمایشگاه مد و لباس شیراز، بیش از آنکه یک رویداد تجاری باشد، رویدادی فرهنگی و هنری است که ضرورت توجه به هویت ملی و دینی در صنعت پوشاک را یادآوری می‌کند.

این نمایشگاه، گامی موثر در جهت معرفی توانمندی‌های طراحان ایرانی و هدایت بازار به سمت انتخاب پوشاکی است که هم زیبا، هم اصیل و هم منطبق بر ارزش‌های فرهنگی ما باشد.

امیدواریم این رویداد، نقطه آغازی برای تحولات عمیق‌تر در صنعت مد و پوشاک ایران باشد.

هموطنان و علاقه‌مندان برای بازدید از این رویداد می‌توانند به نشانی شیراز، بلوار استقلال (زرهی)، حدفاصل خیابان بعثت و قدوسی شرقی، تالار تشریفات ماهلین مراجعه کنند.

حافظان قرآن روستای برتر کشور تکریم شدند

در مراسم ویژه ای با حضور سید محمدیوسف کاظمی فرماندار ویژه داراب و مهدی احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، تکریم و قدردانی از حافظان قرآن روستای برتر کشور انجام شد و در ادامه، سارا گرگین معاون گروه قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد افارس، اعلام داشت، فتح‌المبین داراب «روستای برتر قرآنی» و امیرسالار میمند عنوان «شایسته تقدیر» را کسب کرد.

 قرآن کریم بهترین هدایتگر انسان در عصر حاضر است

مراسم تجلیل از حافظان قرآن کریم روستای فتح‌المبین، به‌عنوان روستای برتر قرآنی کشور، با حضور سید محمد یوسف کاظمی فرماندار ویژه شهرستان داراب، مهدی احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، کوچکی مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان فارس، سارا گرگین معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نجفی بخشدار مرکزی، روحانیون، جمعی از مسئولان، قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به کلام وحی برگزار شد.

فرماندار ویژه شهرستان داراب، در این مراسم با تبریک موفقیت‌های قرآنی روستای فتح‌المبین، گفت: ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت نسل‌های مأنوس با قرآن، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های فرهنگی و معنوی جامعه است.

سید محمد یوسف کاظمی، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، جامعه بشری نیازمند بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن کریم است و این کتاب آسمانی می‌تواند مسیر سعادت، آرامش و تعالی انسان را ترسیم کند.

کاظمی، گفت: همچنین کسب عنوان روستای برتر قرآنی استان فارس توسط فتح‌المبین را افتخاری ارزشمند برای شهرستان داراب دانست و بر حمایت از برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در سطح شهرستان تأکید کرد.

فتح‌ المبین داراب روستای برتر، امیرسالار میمند«شایسته تقدیر

معاون گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در ادامه اعلام داشت، فتح‌المبین داراب «روستای برتر قرآنی» و امیرسالار میمند عنوان «شایسته تقدیر» را کسب کرد.

سارا گرگین، از افتخارآفرینی دو روستای این استان در ارزیابی شورای سیاست‌گذاری انتخاب روستاها و عشایر برتر قرآنی کشور خبر داد و گفت: روستای «فتح‌المبین» شهرستان داراب با تکیه بر فعالیت‌های مستمر و مردمی، عنوان «روستای برتر قرآنی» را از آن خود کرد و «امیرسالار» میمند نیز به پاس اقدامات اثرگذار در آموزش و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) شایسته تقدیر شناخته شد.

گرگین، گفت: در ارزیابی‌های صورت‌گرفته از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری انتخاب روستاها و عشایر برتر قرآنی کشور، دو روستای استان فارس موفق شدند در سطح استانی عناوین برتر و شایسته تقدیر را کسب کنند.

او، گفت: روستای «فتح‌المبین» از توابع شهرستان داراب با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، مشارکت فعال اهالی و استمرار برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ترویجی در حوزه قرآن کریم، به عنوان روستای برتر قرآنی معرفی شد؛ عنوانی که نشان از نهادینه‌شدن فرهنگ انس با قرآن در تار و پود زندگی مردم این منطقه دارد.

این مقام مسئول، گفت: روستای «امیرسالار» از توابع بخش میمند با اجرای برنامه‌های اثرگذار در زمینه آموزش قرآن و ترویج معارف نورانی اهل‌بیت(ع)، توانست عنوان «شایسته تقدیر» را از آن خود کند که این امر بیانگر پویایی فرهنگی و دغدغه‌مندی اهالی این روستا است.

رئیس گروه قرآن و عترت استان فارس ضمن تبریک این موفقیت به مردم مؤمن و فعالان فرهنگی این دو روستا گفت: این انتخاب ارزشمند، جلوه‌ای روشن از ایمان عمیق، همت جهادی و تلاش‌های خالصانه مردم این مناطق در مسیر ترویج سبک زندگی قرآنی است و می‌تواند الگویی الهام‌بخش برای سایر روستاهای استان باشد.

گرگین، گفت: توسعه فعالیت‌های قرآنی در روستاها و مناطق عشایری از اولویت‌های راهبردی این گروه است و امید می‌رود با تداوم حمایت‌ها و هم‌افزایی نهادهای فرهنگی، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای درخشان قرآنی در اقصی نقاط استان پهناور فارس باشیم.

در پایان این مراسم، از ۲۶نفر از حافظان قرآن کریم روستای فتح‌المبین با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

فیلم بلند «زیر آب های سوزان» در راه جشنواره‌ای بین المللی

فیلم بلند «زیر آب های سوزان» کاندید بهترین فیلم بلند در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «قلبت را دنبال کن» شد.

این پنجمین حضور بین المللی فیلم بلند مهاجران به کارگردانی مسعود احمدی و تهیه کنندگی شیما پورسهم الدین است.

ماموریت جشنواره فیلم «قلبت را دنبال کن» ترویج فیلمسازان با استعداد در تمام سنین است که فیلم‌هایشان قلب را لمس می‌کند.

این اثر چندی پیش در میان فیلمهای غیرسینمایی، مجوز اکران خود را از شورای بازبینی دریافت کردند که از میان آن ها، «زیر آب‌های سوزان» نیز به تهیه‌کنندگی شیما پورسهم‌الدین و کارگردانی مسعود احمدی از شیراز در این ژانر قرار دارد و به تازگی اکران خود را در سینما گلستان شیراز نیز بر پرده برده است.

کارگردان این اثر سینمایی با بیان اینکه، فیلم دارای سبک سورئال است و فضای تجربی دارد و کل فیلم در آب فیلمبردای شده؛ خلاصه فیلم “زیر آب های سوزان” را اینگونه تشریح کرد: غواص در زیر آتش دشمن، همرزمش را پیدا نمی کند و در وسط امواج و بدون اسلحه، با گذشته، حال و آینده می جنگد.

او، در باره داستان فیلمش می افزاید: غواص در زیر آب های سوزان، خودش را گم کرده و می بینیم که در وسط آتش بار دشمن، سربازی در عملیات غواصی قرار دارد، تنها به دنبال همرزم خود می گردد.

در این بین دچار توهماتی است که انگار از اثرات موج هاست و با گذشته و حال خود درگیر است.

احمدی عوامل فیلم را اینگونه معرفی کرد: نویسنده و کارگردان: مسعود احمدی بازیگران: شیما پورسهم الدین فخری امامی مجید امین زاده گوهری حسن فلاح میترا مؤمنی محمد اکبری علی حسن ¬نژاد رنجبر مجید توکل ارسلان صادقی مبینا خیری پویان هوشیار جواد گرانمایه خلاری رضا حیدری هادی کریمی محمد مهدی دهقانی زاده کاوه خواجه آریا منصوری داریوش فیروزی علیرضا فیروزی رحیم عباسی شیرازی نژاد مهدی حقیقت مطلق مشاور کارگردان: محمدرضا عرب مشاور هنری: دکتر سید مصطفی موسوی دستیاران کارگردان: مهرداد سهامی تدوین، تصحیح رنگ و صداگذاری: شیما پورسهم الدین فیلمبردار: مسعود احمدی دستیار فیلمبردار: امید مروج حسینی صدابردار: جواد گرانمایه خلاری، محمدحسن کشاورزی گریم: مریم احمدی طراح لباس: روجا اکبرپور طراح صحنه: مجید امین زاده، محمد اکبری آهنگساز: علی ربیعی مدیر تولید: علی حسن نژاد رنجبر جانشین تهیه: جواد گرانمایه خلاری مشاور مالی: محمدعلی کاشی زاده تهیه کننده: شیما پورسهم الدین.

جشنواره فیلم Follow Your Heart یک رویداد سینمایی بین‌المللی است.

این جشنواره خود را به عنوان بستری برای فیلم‌سازانی معرفی می‌کند که هدفشان خلق آثاری با «تاثیرگذاری عاطفی عمیق» بر مخاطب جهانی است ادیشن میامی: در هتل هیلتون میامی آونتورا و سالن سینما در Aventura Mall برگزار می‌شود.

ادیشن نیویورک: برنامه‌های آن در مکان‌های نمادینی مانند AMC Empire 25 در میدان تایمز اسکوئر برگزار می‌شود.

تاریخ برگزاری: هر سال در دو نوبت برگزار می‌شود.

ادیشن میامی در ماه ژانویه و ادیشن نیویورک در اوایل ژوئن (در سال ۲۰۲۶ مصادف با ۱۴ تا ۱۶ خرداد) برگزار شده است.

جشنواره از یک رویکرد حرفه‌ای برای داوری آثار استفاده می‌کند.

هیئت داوران: متشکل از کارشناسانی با تخصص‌های مختلف از جمله فیلمبرداران، کارگردانان، بازیگران، روزنامه‌نگاران و حتی کارآفرینان است.

تشکیل کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی بحران

معاونت سیاسی، امنیتی استانداری فارس از تشکیل کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی بحران خبر داد

نشست شورای اطلاع‌رسانی استان فارس به میزبانی فرهنگ و ارشاد، برگزار شد و در این جلسه، جلیل حسنی معاونت سیاسی، امنیتی استانداری فارس از تشکیل کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی بحران خبر داد و مهدی رنجبر نیز در مقام دبیر شورا و مدیر کل ارشاد، گفت: جوامعی که در زمان بحران از نهادهای رسمی اخبار صادقانه و شفاف می‌شنوند، حتی در سخت‌ترین شرایط نیز انسجام خود را حفظ می‌کنند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از تشکیل کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی بحران با رویکرد چابک، کوچک و عملیاتی ذیل شورای اطلاع‌رسانی استان خبر داد و گفت: این کارگروه با عضویت دستگاه‌های مرتبط حسب نوع بحران، مسئولیت هماهنگی رسانه‌ها، اتاق وضعیت رسانه‌ای و مستندسازی را بر عهده دارند.

جلیل حسنی در نهمین نشست شورای اطلاع‌رسانی استان که به ریاست وی برگزار شد، با اشاره به رویکرد چابک، کوچک و عملیاتی کارگروه بحران در هسته تصمیم‌سازی و هماهنگی، اتاق وضعیت رسانه‌ای، هماهنگی رسانه‌ها و روابط‌عمومی دستگاه‌ها و مستندسازی، گزارش‌گیری و ارزیابی، گفت: کارگروه اطلاع‌رسانی بحران ذیل شورای اطلاع‌رسانی استان با عضویت دبیر شورای اطلاع‌رسانی و مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل مدیریت بحران استان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی و اعضای حقیقی شورای اطلاع‌رسانی در کنار نماینده دستگاه‌های مرتبط با نوع بحران حسب مورد، تشکیل می شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، با تاکید بر ماهیت متغیر درگیری‌های منطقه، گذار از رویکردهای تئوریک به اقدامات عملیاتی را ضروری خواند و از فعال‌سازی اتاق‌های عملیات بحران و آسیب‌شناسی نظام اطلاع‌رسانی برای مقابله با روایت‌های دشمن خبر داد.

حسنی گفت: ما همچنان در میانه یک جنگ هستیم که با وجود شدت و ضعف در تبادل آتش، هنوز به پایان نرسیده است.

قدرت ترکیبی، معادلات را تغییر داده است

او، با اشاره به فرصت‌های بالقوه‌ای که در جریان نبردهای اخیر به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شدند، گفت: امروز “قدرت ترکیبی” حاصل از هم‌افزایی جمعیت، جغرافیا و تکنولوژی در کنار تسلیحات نوین، معادلات را تغییر داده است.

این مقام مسئول، گفت: انسجام و وحدت مردم در قالب قدرت نرم، اثرگذاری‌ای دارد که کمتر از قدرت سخت نیست و تبلور عینی این مولفه‌ها در میدان، به‌ویژه در نقاط استراتژیکی چون تنگه هرمز، بازدارندگی ملی را به اثبات رسانده است.

تسلط بر «روایت اول»؛ تنها راه مقابله با استراتژی دشمن

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، گفت: تجربه ثابت کرده است دشمن هیچ چارچوب ثابتی در رفتارهایش ندارد و نمی‌توان بر روی حرف‌ها یا وعده‌هایش حساب کرد؛ چرا که ممکن است در اوج مذاکرات، وارد عملیات جنگی شود.

حسنی، گفت: در روزها و هفته‌های آتی، تسلط بر «روایت اول» و اعتمادسازی در میدان، تنها راه مقابله با استراتژی‌های دشمن است.

لزوم بومی‌سازی اطلاع‌رسانی تا سطح روستاها

جانشین استاندار در شورای اطلاع‌رسانی استان با مقایسه ماهیت جنگ‌های نوین با دفاع مقدس، بر لزوم بومی‌سازی اطلاع‌رسانی در کوچک‌ترین واحدهای تقسیماتی از جمله روستاها تاکید کرد.

او، از اعضای شورای اطلاع‌رسانی استان خواست تا با توجه به گذشت بیش از ۱۰۰ روز از تحولات اخیر، آسیب‌شناسی دقیقی از نقایص و ایرادات موجود در نظام اطلاع‌رسانی استان انجام دهند تا با شناسایی درست نقاط ضعف، مسیر حرکت به سمت عملیاتی کردن فرصت‌ها هموار شود.

از خبررسانی صرف تا ارشاد و حلقه اتصال با رسانه‌ها

حسنی، با نقد رویکردهای صرفا کلان و تئوریک در برنامه‌های توسعه‌ای، بر ضرورت تبدیل مصوبات به عمل تاکید کرد و با اشاره به اینکه هنر اصلی، تبدیل سندها به اقدامات میدانی است، دستور داد تا اتاق عملیات بحران با حضور نمایندگان واکنش‌سریع فعال شود و نقش دستگاه‌های اطلاع‌رسانی از خبررسانی صرف به ارشاد و حلقه اتصال با رسانه‌ها تغییر یابد تا زیرساخت‌های ارتباطی در برابر بحران‌ها مقاوم شوند.

اطلاع رسانی در زمان بحران سپر دفاعی ایجاد می‌کند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز که میزبان این نشست بود، با اشاره به اینکه، در دنیای پرشتاب امروز که اخبار و اطلاعات با سرعتی فراتر از نور در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، مفهوم «اطلاع‌رسانی در زمان بحران» از یک فعالیت اداری ساده، به یک سپر دفاعی حیاتی برای جوامع تبدیل شده است، گفت: وقتی بحرانی رخ می‌دهد، اولین چیزی که در کنارِ تخریب‌ها فرو می‌ریزد، «احساس امنیت» است. در چنین لحظاتی، ذهن انسان به دنبال آن می‌گردد تا مسیر درست را تشخیص دهد؛ و این تشخیص چیزی جز «اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و مسئولانه نمی تواند باشد.

اطلاع‌رسانی در زمان بحران فقط اعلام خبر نیست

مهدی رنجبر، گفت: بحران‌ها محیطی ایده‌آل برای رشد شایعات هستند و وقتی مردم تشنه‌ دانستن باشند اما از منابع رسمی خبری دریافت نکنند، شکافِ آگاهی با حدس و گمان‌های خطرناک پر می‌شود.

رنجبر، گفت: اطلاع‌رسانی به‌ موقع، مانند پادزهری عمل می‌کند که هیولای شایعه و وحشت دسته‌جمعی را پیش از آنکه کنترل شهر را به دست بگیرد، زمین‌گیر می‌کند.

او، گفت: مردمِ «آگاه»، قهرمانان محلی خود هستند.

این مقام مسئول، گفت: تفاوت در این است که بدانند «چه کاری باید انجام دهند». اطلاع‌رسانی در زمان بحران فقط اعلام خبر نیست؛ بلکه آموزش لحظه‌ای است.

شنیدن اخبار صادقانه و شفاف، انسجام را حفظ می‌کنند

شاید جذاب‌ترین نکته در اطلاع‌رسانی بحران، نقش آن در «بقا و پایداریِ حکمرانی و اعتماد عمومی» باشد. جوامعی که در زمان بحران از نهادهای رسمی اخبار صادقانه و شفاف می‌شنوند، حتی در سخت‌ترین شرایط نیز انسجام خود را حفظ می‌کنند.

اطلاع‌ رسانی، پیوندی نامرئی بین مردم و مسئولان ایجاد می‌کند؛ پیوندی که در روزهای عادی دیده نمی‌شود اما در روزهای سخت، ستون اصلی بقای جامعه است.

وضعیت جسمانی استاد رحیم هودی پس از جراحی قلب رضایت‌بخش است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، از آخرین وضعیت جسمانی استاد رحیم هودی، پیشکسوت هنرهای نمایشی فارس خبر داد و گفت وضعیت جسمانی این پیشکسوت پس از جراحی قلب رضایت‌بخش است.

مهدی رنجبر، با اشاره به آخرین وضعیت جسمانی استاد رحیم هودی، پیشکسوت هنرهای نمایشی فارس، از بهبود شرایط عمومی این هنرمند پس از عمل جراحی قلب خبر داد.

رنجبر گفت: استاد رحیم هودی از پیشکسوتان نام‌آشنای تئاتر فارس و ایران هستند که با وجود سن بالای ۸۰ سال، همچنان در سال‌های اخیر نیز در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت داشته‌اند.

او، گفت: ایشان که سابقه تدریس ریاضی را نیز در کارنامه خود دارند، سال‌هاست با عشق و علاقه در حوزه نمایش فعالیت می‌کنند و در آثار متعدد تئاتری، سینمایی و تلویزیونی حضور داشته‌اند.

این مقام مسئول، گفت: استاد هودی حدود دو هفته پیش به دلیل مشکلات قلبی بستری شدند و پس از بررسی‌های پزشکی، عمل کارگذاری باتری قلب برای ایشان انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: در دوران بستری موفق به دیدار ایشان شدم و پس از ترخیص نیز از طریق خانواده در جریان روند درمان قرار گرفته‌ام.

رنجبر، با بیان اینکه پزشکان برای تسریع روند بهبودی، استراحت و آرامش را برای این هنرمند پیشکسوت توصیه کرده‌اند، گفت: حال عمومی و روحی استاد هودی خوب است و اکنون دوران نقاهت را در منزل سپری می‌کنند.

او، گفت: پزشکان تماس‌ها و ملاقات‌ها را محدود کرده‌اند تا ایشان در آرامش کامل روند درمان را پشت سر بگذارند.

این مقام مسئول، گفت: استاد هودی از چهره‌های ماندگار تئاتر استان هستند و یکی از سالن‌های نمایش شیراز نیز به نام ایشان نامگذاری شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: این سالن از فعال‌ترین مجموعه‌های نمایشی شهر به شمار می‌رود.

رنجبر، گفت: استان فارس همواره یکی از خاستگاه‌های اصلی هنر نمایش کشور بوده و هنرمندان بزرگی را به جامعه فرهنگی ایران معرفی کرده است.

او، گفت: ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تلاش می‌کنیم ارتباط مستمر با پیشکسوتان هنرهای نمایشی داشته باشیم و در کنار آنان باشیم.

این مقام مسئول، گفت: در حال حاضر برخی از هنرمندان باسابقه استان به دلیل کهولت سن یا بیماری نیازمند توجه بیشتری هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: از جمله استاد نادر شهسواری که در سال گذشته نیز طی جشنواره تئاتر استان از ایشان تجلیل شد و همواره پیگیر وضعیت درمانی ایشان بوده‌ایم.

رنجبر، گفت: به محض آنکه شرایط جسمانی استاد هودی اجازه دهد، بار دیگر به دیدار ایشان می رویم.

او، گفت: در حال حاضر جای نگرانی خاصی وجود ندارد و روند بهبودی ایشان رضایت‌بخش گزارش شده است.

پیشکسوت برجسته هنرهای نمایشی فارس که از او با عنوان «پدر تئاتر فارس» یاد می‌شود، بیش از شش دهه از عمر خود را صرف آموزش، ترویج و توسعه هنر نمایش کرده است.

رحیم هودی، گفت: علاوه بر فعالیت‌های گسترده تئاتری، در آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی نیز ایفای نقش داشته و دارنده نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

گذار از رویکردهای تشریفاتی شورای فرهنگ عمومی و تاکید بر حکمرانی فرهنگی

در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان فارس، ساختار جدید این شورا با هدف گذار از رویکردهای تشریفاتی به سمت حکمرانی فرهنگی عملیاتی، تبیین و تشریح و در این نشست که با حضور جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی استان برگزار و بر جایگاه ویژه شورای فرهنگ عمومی به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شیراز تأکید شد.

در ابتدای این جلسه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، ضمن خوش آمد به همه حضار، گزارش مختصری در مورد هدف از تشکیل این جلسه و همچنین تشریح کمیته های ششگانه پرداتختند.

مهدی رنجبر، با اشاره به نقش محوری و ابتکار عمل آیت الله دژکام، نماینده معزز ولی فقیه در استان و رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس، در ایجاد کمیته فرهنگ ارتقای سلامت، گفت: فارس یکی از استان های پیشرو در برگزاری جلسه های کمیته های تخصصی در سطح کشور است.

تأکید بر الزام اجرایی مصوبات

سردار وجدیان در این نشست با تشریح جایگاه قانونی شورا، گفت: شورای فرهنگ عمومی در هر استان تحت نظر نماینده ولی‌فقیه تشکیل می‌شود و استاندار به عنوان نایب‌رئیس، بازوی اجرایی این نهاد است.

او، با تاکید بر اینکه مصوبات این شورا پس از ابلاغ رسمی توسط استاندار، دارای ضمانت اجرایی برای تمام دستگاه‌های ذی‌ربط است، به فعال بودن سه معاونت فرهنگی، اجتماعی و راهبردی در نهاد نمایندگی ولی‌فقیه استان فارس اشاره کرد و افزود: «ذیل معاونت راهبردی، ۱۶ کارگروه تخصصی نیز فعال هستند که وظیفه پشتیبانی فکری و راهبردی از جبهه فرهنگی استان را بر عهده دارند.

راه‌اندازی ۶ کمیته تخصصی برای رفع شکاف سیاست تا اجرا

جاجرمی‌زاده، نیز با اشاره به ضعفِ تاریخی در تبدیل سیاست‌های کلان به اقدامات عملیاتی، از تغییر ساختار کمیته‌های تخصصی خبر داد.

او، گفت: مطابق آیین‌نامه، شورا دارای مجمع عمومی و کمیته‌های تخصصی دائمی است. در استان فارس، با پیشنهاد حضرت آیت‌الله دژکام، علاوه بر ۵ کمیته ملی، کمیته ارتقای فرهنگ سلامت نیز به عنوان ششمین بازوی تخصصی شورا افزوده شد.

این مقام مسئول، گفت: این کمیته‌ها وظیفه دارند تصمیمات تخصصی را برای تصویب نهایی به مجمع عمومی ارائه دهند تا پس از آن به برنامه‌های عملیاتی تبدیل شوند. فهرست کمیته‌های شش‌گانه و متولیان آن‌ها به شرح زیر است:

هنر و رسانه (فرهنگ و ارشاد اسلامی)
امور دینی (سازمان تبلیغات اسلامی)
تعلیم و تربیت (اداره کل آموزش و پرورش)
امور اجتماعی، خانواده و رصد (دفتر امور اجتماعی استانداری)
اقتصاد فرهنگ (اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری)
ارتقای فرهنگ سلامت (کمیته اختصاصی استان فارس)

رویکرد تحولی به مدیریت فرهنگی

در ادامه مباحث، بر نقش هدایت‌گر حضرت آیت‌الله دژکام به عنوان رئیس شورا در نظارت بر اجرایی شدن مصوبات تأکید شد.

سخنرانان متفق‌القول بودند که مدیریت فرهنگی استان فارس با تکیه بر ظرفیت‌های دینی، حماسی و تمدنی این خطه، باید به سمت بهره‌گیری از توان نخبگان، اساتید دانشگاه و متخصصین در قالب این کمیته‌ها حرکت کند.

کمیته هنر و رسانه؛ پیشران اعتلای فرهنگی

یکی از کمیته‌های محوری، «هنر و رسانه» است که مسئولیت آن بر عهدهٔ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. این کمیته وظیفه دارد تا در حوزهٔ تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان، رویکردهای راهبردی را تدوین و اجرا نماید.

کمیته امور دینی؛ تقویت مبانی اعتقادی و معنوی

به منظور تاکیدات بر مبانی دینی، «کمیته امور دینی» با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی، به دنبال تقویت بنیان‌های اعتقادی و معنوی جامعه از طریق برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و تبلیغی است.

کمیته تعلیم و تربیت؛ سرمایه‌گذاری بر نسل آینده

«کمیته تعلیم و تربیت» که مسئولیت آن به اداره کل آموزش و پرورش سپرده شده، بر اهمیت آموزش و پرورش نسلی آگاه، متعهد و خلاق تأکید دارد. این کمیته در پی هم‌افزایی ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی برای اعتلای فرهنگ عمومی است.

کمیته امور اجتماعی، خانواده و رصد؛ پیوند با متن جامعه

دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مسئولیت «کمیته امور اجتماعی، خانواده و رصد» را بر عهده دارد.

این کمیته با تمرکز بر مسائل اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده و رصد آسیب‌های فرهنگی، تلاش می‌کند تا سیاست‌های فرهنگی را با نیازهای واقعی جامعه هماهنگ سازد.

کمیته اقتصاد فرهنگ؛ پیوند فرهنگ و معیشت

کمیته اقتصاد فرهنگ که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی آن است، به دنبال شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر است.

هدف این کمیته، ایجاد هم‌افزایی میان فعالیت‌های فرهنگی و پیشرفت اقتصادی استان است.

کمیته ارتقای فرهنگ سلامت؛ رویکردی نوین در سلامت عمومی

جدیدترین عضو شورا، «کمیته ارتقای فرهنگ سلامت» است که به پیشنهاد مستقیم حضرت آیت‌الله دژکام راه‌اندازی شده است.

این کمیته با تمرکز بر جنبه‌های فرهنگیِ سلامت، به دنبال ارتقای سطح آگاهی عمومی و ترویج سبک زندگی سالم در میان شهروندان است.

این تشریح وظایف، گامی دیگر در جهت شفاف‌سازی سازوکار اجرایی شورای فرهنگ عمومی استان فارس است که انتظار می‌رود با عملیاتی شدن فعالیت این کمیته‌ها، شاهد تحولی نوین در مدیریت فرهنگی استان باشیم.

جاجرمی‌ زاده نیز با تأکید بر لزوم انسجام ساختاری، گفت: باید ارتباط میان کمیته‌های تخصصی با نهادهای فرهنگی ملی و استانی به شکل رسمی برقرار باشد.

او، به خاص بودن تشکیل کمیته ارتقای فرهنگ سلامت اشاره کرد و دلیل آن را وجود بخشنامه ملی در وزارت بهداشت و لزوم پیگیری فرهنگی این موضوع در استان دانست.

این مقام مسئول، همچنین بر اهمیت حضور یک روحانی متخصص در این کمیته تأکید کرد.

 ساختار شورا، جلوه‌ای از «حکمرانی دینی» است

نکات کلیدی و راهبردی این جلسه را حضرت آیت‌الله دژکام، رئیس شورا، با سخنان خود ترسیم کرد.

ایشان با تقدیر از حضور اعضا و مسئولان، این اقدام را نخستین بار در تاریخ شورای فرهنگ عمومی بر اساس آخرین بخشنامه‌های ملی دانست و گفت: صرف انتصاب افراد کافی نیست؛ آنچه اهمیت دارد، تعهد واقعی و انگیزه درونی است.

آیت‌الله دژکام، با بیان ریشه‌های تاریخی و ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی،گفت: ویژگی منحصربه‌ فرد ایران، ارائه ایده «حکمرانی الهی» به جهان است. از شعار “حکومت اسلامی” تا “جمهوری اسلامی”، این ساختار به تدریج شکل گرفته و همچنان در حال تکامل است.

او، این فرآیند را بخشی از پروژه بزرگ‌ترِ ساخت «نظام حکمرانی دینی و اسلامی» توصیف کرد و بر نقش شورای فرهنگ عمومی در پیشبرد این هدف تأکید ورزید.

ضرورت هم‌افزایی «جمهوریت» و «ولایت»

آیت‌الله دژکام به دغدغهٔ برخی نخبگان و مردم دربارهٔ نحوهٔ پیوند خواسته‌های عمومی با احکام اسلام اشاره کرد و گفت: اگر مردم در یک نظام جمهوری اسلامی، چیزی برخلاف احکام اسلام بخواهند، تکلیف چیست؟

او، گفت: در چنین شرایطی، وظیفهٔ فقیه جامع‌الشرایط، هم بیان حکم الهی و هم جلب قلوب مردم است تا مفهوم «جمهوریت» و «ولایت» به درستی در کنار هم معنا یابد و عملیاتی شود.

شورا؛ نهادی برای «تمدن‌سازی» و مقابله با «تهدیدات نرم»

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس، شورا را یک نهاد تشریفاتی ندانست، بلکه آن را ابزاری برای «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» در چارچوب سبک زندگی ایرانی-اسلامی توصیف کرد.

با اشاره به گزارش‌های امنیتی مبنی بر فعالیت‌های سازمان‌یافته و هزینه‌بر برخی فرقه‌ها و گروه‌ها، بر ضرورت «جهت‌دهی صحیح» و «ساماندهی رفتارهای اجتماعی» توسط شورا برای مقابله با «تهدیدات نرم» دشمن تأکید نمود.

تمایز «فرهنگ» و «فرهنگ عمومی»؛ قانون‌مداری در عمل

آیت‌الله دژکام نسبت به برداشت‌های نادرست از وظایف شورا هشدار داد و تبیین نمود که شورا قانوناً مسئول تمامی مسائل فرهنگی نیست، بلکه دایرهٔ اختیارات آن در حوزهٔ «فرهنگ عمومی» تعریف شده است. این در حالی است که مردم گاه انتظار دارند نماینده ولی‌فقیه در تمام شئون فرهنگی دخیل باشد. وی با تأکید بر لزوم عمل در چارچوب قانون، تنها در موارد استثنایی مانند امور بلاتکلیف یا مسائل حزبی که صاحب مشخصی ندارند، ورود شخصی امام‌جمعه را مجاز دانست.

عملیاتی‌سازی مصوبات و لزوم «میدان‌داری» اعضا

در این جلسه، بر اهمیت «ساماندهی تجمعات خودجوش مردمی» و لزوم «نفوذ کلمه» و «چتر حمایتی شورا» بر این تحرکات تأکید شد تا از انحراف آن‌ها جلوگیری شود.

همچنین، خطاب به اعضای کمیته‌ها، ضرورت «انگیزه جدی برای کار عملیاتی» و فراتر رفتن از «گرفتن حکم صرف» مورد تأکید قرار گرفت، چرا که صرف ابلاغ اداری، تغییری در کف جامعه ایجاد نمی‌کند.

واقع‌بینی در مطالبات، لازمهٔ حکمرانی فرهنگی

حضرت آیت‌الله دژکام، رئیس شورا، در این نشست بر لزوم مدیریت واقع‌بینانهٔ مطالبات عمومی تأکید کرد و هشدار داد که شورا نباید به نهادی شعاری و بدون توان اجرایی تبدیل شود.

ایشان بیان داشتند که «مطالبات باید متناسب با اختیارات و امکانات مسئولان باشد» و بر این نکته تأکید کردند که باید «در چارچوب مقررات و ضوابط، به حداکثرِ ممکن‌ها دست یافت.

آیت‌الله دژکام، نقش شورا را در «هدایت جامعه» و «پشتیبانی از نظام اسلامی» در بلندمدت دانست و گفت: این فرآیند تدریجی است و نباید انتظار حل همه مشکلات را در کوتاه‌مدت داشت.

ایشان رویکرد عملیاتی و نه نمادین شورا را مورد تاکید قرار داد و گفت: وظیفه شورا کمک به «جهت‌دهی مطالبات مردمی» و «حفظ چارچوب ساختارمند جنبش‌های اجتماعی» است.

صدور احکام اعضا؛ ورود رسمی به مرحلهٔ اجرا

در بخش قابل توجهی از این جلسه، احکام انتصابی اعضای کمیته‌های مختلف توسط آیت‌الله دژکام به ایشان اعطا شد.

این اقدام نشان‌دهندهٔ ورود رسمی شورا به مرحلهٔ اجرایی و تثبیت ساختار سازمانی آن بود.

از جمله افرادی که احکام خود را دریافت کردند، می‌توان به حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد متولی، رضا وجدیان، دکتر محسن جاجرمی‌زاده، دکتر عباس فرج‌زاده، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا مهرآوری، دکتر محمدرضا کریمی، دکتر لیلا قهرمانی، حجت‌الاسلام والمسلمین امین کشاورزی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین هدایی، دکتر علیرضا بیابان‌نورد سرستانی، دکتر معصومه دستغیب و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی خوش‌رنگ اشاره کرد.

خانه بزرگان ادب، بخشی از حافظه فرهنگی استان است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با احمد ارشاد؛ که فراتر از یک خوشنویس، و معمار خط است و با رمزگشایی از جادوی قلم؛ هنر خوشنویسی را در کتاب؛ نظام‌مند کرده تا سال‌ها تجربه‌اش، در پژوهش و نویسندگی راهنمای نسل‌های آینده شود، در دیداری صمیمی به گفتگو نشست.

جمشید رضایی، در ادامه سلسله دیدارهای فرهنگی با چهره‌های اثرگذار ادب فارس، به همراه جمعی از اهالی فرهنگ و هنر از جمله فرهاد ارشاد هنرمند عرصه هنرهای نمایشی و نویسندگی به منزل استاد “احمد ارشاد”؛ خوشنویس، گرافیست، پژوهشگر و نویسنده پیشکسوت رفت و در این نشست صمیمی گفت: در حالی که هنر خط همواره با نگاهی شهودی و تجربی آموزش داده می‌شد، اکنون نام “احمد ارشاد” با انجام مراحل تحقیق و پژوهشی که وی در یادگیری این هنر به کار برده، توانسته روش‌های آموزشی را به یک «متد علمی و کتابی» تبدیل کرده و اکنون، مسیر خوشنویسی را برای نسل‌های آینده هموارتر داشته است.

 خانه بزرگان ادب، بخشی از حافظه فرهنگی استان است

او، با اشاره به جایگاه استادان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر گفت: خانه این بزرگان، فقط یک خانه نیست؛ بخشی از حافظه فرهنگی فارس است و حضور در کنار آنان، ادای احترام به سال‌ها تلاش بی‌وقفه برای اعتلای فرهنگ این سرزمین می باشد.

جمشید رضایی، گفت: آنچه استاد ارشاد انجام داده، فقط خلق اثر نیست؛ او برای آموزش هنر، روش ساخته و این یعنی ماندگارترین شکل اثرگذاری. چنین چهره‌هایی سرمایه‌های واقعی فرهنگ فارس‌اند.

مسیر آفرینش و اندیشه

در دیدار اخیر معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با احمد ارشاد، فقط یک عیادت ساده نبود؛ روایتی از احترام به پیشکسوتان، پاسداشت حافظه فرهنگی و تکریم سال‌ها تلاش هنری بود.

چهره‌هایی چون احمد ارشاد، نه‌ تنها بخشی از تاریخ هنر فارس‌اند، بلکه با آثار، آموزش‌ها و پژوهش‌های خود، نسل‌های تازه را نیز به مسیر آفرینش و اندیشه پیوند زده‌اند.

او، در ادامه این شخصیت ادبی را از آن دست هنرمندانی دانست که رد پایش در آموزش، گرافیک، خوشنویسی و پژوهش، همچنان زنده و اثرگذار است؛ نامی که با احترام باید از او یاد کرد و تجربه‌اش را سرمایه‌ای برای آینده فرهنگ این سرزمین دانست.

از نی‌ریز تا شیراز

احمد ارشاد، در مهرماه ۱۳۱۶ در نی‌ریز فارس چشم به جهان گشود.

او، گفت: از همان سال‌های کودکی و نوجوانی، در فضای خانه پدربزرگ و در میان کتاب‌های خطی و نقاشی‌های دیواری، با هنر انس گرفت.

ارشاد، گفت: نخستین جرقه‌های علاقه‌اش به هنر را از معلم کلاس سوم خود، زنده‌یاد اسماعیل دانشور، گرفت؛ معلمی که هم خوش‌خط بود و هم دستی در نقاشی داشت.

وی، آنگاه در سال ۱۳۳۴، پس از گذراندن دانشسرای مقدماتی در شیراز، وارد عرصه آموزش شد و به برازجان رفت.

همان‌جا بود که در کنار زنده‌یاد کاظم احمدی، به کار نقاشی و عکاسی پرداخت و نخستین نمایشگاه خود را نیز با همکاری او و یکی از شاگردانش، جهانبار عشایری، برپا کرد.

گام‌های هنر

ارشاد در سال ۱۳۴۳ به شیراز بازگشت و سه سال بعد، در محضر استاد غلامحسین صابر، نقاشی را به‌صورت جدی‌تر دنبال کرد.

آشنایی با کلاس‌های تئوری هنر، وی را به سمت گرافیک سوق داد و نخستین نشانه طراحی‌شده‌اش در سال ۱۳۴۸ برای دبستان گلزار کودک به چاپ رسید؛ اثری که آغاز راهی تازه در فعالیت‌های هنری او بود.

سال ۱۳۵۰، احمد ارشاد برای ادامه آموزش به انستیتو هنر تهران اعزام شد و در آنجا با استادان برجسته رشته‌های مختلف هنری همکاری و آموزش دید.

پس از بازگشت به شیراز در سال ۱۳۵۲، فعالیت خود را به‌ عنوان مربی پرورشی و مسئول برنامه‌های هنری فوق‌برنامه ادامه داد.

رد پای ماندگار

این طراح و خوشنویس؛ در سال‌های بعد با آثار مرتضی ممیز و جریان نوین گرافیک ایران آشنا شد و در نمایشگاه «۵۰ سال گرافیک ایران» نیز حضور داشت.

پس از انقلاب اسلامی نیز در جایگاه دبیر هنر و سرگروه آموزشی هنر به فعالیت خود ادامه داد و نقش مهمی در آموزش و هدایت نسل‌های تازه هنرمندان ایفا کرد و در سال ۱۳۸۳ نیز در نمایشگاه بزرگداشت مرتضی ممیز شرکت کرد؛ حضوری که نشان از پیوند مستمر او با جریان‌های جدی و اثرگذار هنر معاصر داشت.

خطی که آموزش شد

از ویژگی‌های مهم کارنامه احمد ارشاد، توجه ویژه او به «خط ریز» و شیوه آموزش آن از نخستین سال‌های معلمی است. وی برای این بخش از هنر، روشی منسجم و قانونمند تدوین کرد؛ روشی که سال‌ها در آموزش معلمان و دانش‌آموزان به کار گرفته شد و اکنون نیز به‌صورت کتاب منتشر شده است.

کتاب و پژوهش

احمد ارشاد در سال گذشته، کتاب «خاطرات سفر اروپا» را منتشر کرد و اکنون نیز چندین اثر تازه از او در دست آماده‌سازی است؛ از جمله نشانه‌ها، طرح‌های مدال، طرح جلد کتاب و کارهای اپتیک رنگی که به‌زودی منتشر می شوند.

بخش مهمی از فعالیت‌های او نیز به آماده‌سازی و تدوین کتاب اختصاص دارد؛ حوزه‌ای که به گفته نزدیکانش، بخش عمده‌ای از وقت و انرژی او را به خود مشغول می‌کند. آثار این پژوهشگر و نویسنده نیز تاکنون توسط علی محمدی، انتشارات تخت‌جمشید و مهسا عمادی به چاپ رسیده است.

سوگواره ملی تعزیه و مراسم شهدای کربلا با روایتگری شهدای جنگ رمضان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به پاسداشت زنده نگه داشتن یاد و نام مقام شهدای کربلا و فرا رسیدن ایام محرم و صفر، گفت: هنرهای نمایشی و آیینی، ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای ترویج معارف الهی و پرورش استعدادهای جوان هستند و محرم نه‌تنها یک واقعه تاریخی، بلکه منبع الهام بی‌پایانی برای فرهنگ و هنر جوامع دین‌مدار است و بر همین مبنا امسال، سوگواره ملی تعزیه عاشورائیان لامرد و مراسم تعزیه و شهدای کربلا در شیراز با روایتگری شهدای جنگ رمضان، برپا  می شود.

مهدی رنجبر، با اشاره به اینکه، از شکوه اشعار عاشورایی گرفته تا ظرافت‌های خطاطی و قدرت نمایش‌های آیینی، همگی نشان‌دهنده تمدن عمیق و پیوند ناگسستنی باورهای مذهبی با جلوه‌های هنری هستند، در سخنانی با نگاهی به نقش کلیدی هنر در ایام سوگواری، گفت: فرهنگ عاشورا در تمام عرصه‌های هنری ما حضور پررنگ و فعال دارد و در پرتو این واقعه عظیم، هنرهای منحصربه‌فردی پدید آمده‌اند که در خدمت عزاداری سیدالشهداء (ع) قرار دارند که از هنر تعزیه‌ خوانی و نقالی گرفته تا خط‌ نگاره‌ها، نقاشی‌های دیواری، طراحی بیرق‌ها و آرایش دسته‌های عزاداری؛ همگی از زیبایی‌های فرهنگی این دوران محسوب می‌شوند.

تعزیه‌خوانی؛ مکتبی برای شکوفایی استعدادها

اوبا تمرکز بر هنر تعزیه‌خوانی که در این ایام به شدت رواح و رونق دارد، آن را یکی از جذابترین و غنی‌ترین ثمرات فرهنگ عاشورا دانست و افزود: «تعزیه» مجموعه‌ای است زیبا و دلپذیر که با بهره‌گیری هوشمندانه از عناصر پرجاذبه‌ای همچون شعر، سخنوری، موسیقی و نقالی، به یکی از مؤثرترین ابزارهای تبلیغ تشیع تبدیل شده است. این هنر نه تنها بستری برای سوگواری است، بلکه مکتبی ارزشمند برای آموزش اصول دینی، پرورش مبانی اخلاقی و شکوفایی استعدادهای هنری جوانان به شمار می‌رود.

هنر، ابزاری برای جاودانگی واقعه کربلا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس با تأکید بر جایگاه استراتژیک هنرمندان در این ایام تصریح کرد: هنر، تأثیرگذارترین ابزار برای انتقال ارزش‌های عاشورا و برقراری ارتباط عمیق با مخاطبان است. با توجه به اینکه قیام حضرت امام حسین (ع) در حقیقت نوعی هنرنمایی در مسیر حفظ ارزش‌های الهی بود، هنرمندان امروز نیز می‌توانند با استفاده از زبان گویای هنر، این واقعه باشکوه را تا نسل‌های آینده جاودانه کنند.

فراخوان برای ارتقا و صیانت از اصالت هنری

وی ضمن تأکید بر اهمیت دقت در بازنمایی وقایع، بر ضرورت ارتقای کیفیت آثار هنری تأکید کرد و گفت: برای آنکه این میراث بزرگ در اوج شکوه خود باقی بماند، باید همواره به دنبال تصفیه و صیانت از این هنرها باشیم. هدف ما، تقویت این ظرفیت‌ها و حرکت به سوی دقت بیشتر در نقل وقایع بر اساس متون تاریخی معتبر است. با تمرکز بر اهداف ائمه اطهار (ع) و انجام مطالعات دقیق، می‌توانیم هنری خلق کنیم که هم مایه افتخار تمدنی باشد و هم رسالت تبلیغی خود را با بالاترین سطح کیفیت به انجام برساند.

دعوت‌از هنرمندان و ارادتمندان مکتب حسینی (ع)

مهدی رنجبر دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ابراز کرد: ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، فرصتی مغتنم برای تبیین ارزش‌های متعالی عاشورا و تقویت پیوند معنوی جامعه با این واقعه بزرگ است. در این میان، هنر به عنوان زبان گویای عواطف و اندیشه‌ها، نقشی بی‌بدیل در انتقال پیام سرخ حسینی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه کربلا ایفا می‌کند. بدینوسیله، مفتخریم تا از تمامی هنرمندان ارجمند، اعم از: شاعران و نویسندگان آیینی، مرثیه‌سرایان و مداحان اهل بیت (ع)، هنرمندان خوشنویس و نقاش (با موضوع عاشورا)، بازیگران و کارگردانان نمایش‌های آیینی (مانند تعزیه، شبیه‌خوانی)، عکاسان و مستندسازان (با تمرکز بر جلوه‌های محرم) و سایر فعالان عرصه‌های هنری متعهد؛ دعوت کنیم تا با حضور خلاقانه و مشارکت مؤثر خود، در مراسم ویژه ایام محرم، زینت بخش محفل عزاداران و ارادتمندان اهل بیت (ع) باشند تا بر غنای فرهنگی و معنوی این ایام بیافزایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان یادآور شد: امسال سوگواره ملی تعزیه عاشورائیان لامرد و مراسم تعزیه و شهدای کربلا در شیراز با روایتگری شهدای جنگ رمضان، برپا می شود.

پاسخگویی مدیران حوزه فرهنگ در «میز ارتباطات مردمی»

دیدار چهره به چهره و پاسخگویی مستقیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به مطالبات مردمی با حضور مسئولان این اداره کل در «میز ارتباطات مردمی» شبانه استانداری فارس برگزار شد.

مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به همراه جمعی از معاونین از جمله جمشید رضایی معاون فرهنگی و امور رسانه‌ای، در شامگاه دوشنبه ۲۵ خردادماه از ساعت ۲۰:۳۰ لغایت ۲۲ در محل تجمعات خودجوش شبانه مردمی شیراز در مجاورت میدان امام حسین علیه‌السلام شیراز حاضر شدند.

در این نشست صمیمانه که در قالب میز ارتباطات مردمی استانداری فارس (سامد) برگزار گردید، مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و جمعی از مدیران و کارشناسان به صورت چهره‌به‌چهره به صحبتهای جمعی از شهروندان گوش سپردند و به سوالات آنان پاسخ گفتند.

در این برنامه شهروندان تقاضا و درخواست های خود را بطور مستقیم با مدیران حوزه فرهنگ و معاونین این مدیریت درمیان گذاشته و پاسخ مناسب دریافت داشتند.

از رونمایی کتاب شهدا تا سوگواره‌ ملی تعزیه‌

مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام خبر سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهر لامرد، اهداف این سفر را که با رویکرد پاس‌داشت شهدای این شهر است، شرح داد و گفت: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح سه‌شنبه در سفری یک‌روزه وارد شهرستان لامرد در استان فارس شد تا ضمن دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان، از نزدیک در جریان وضعیت مناطق آسیب‌دیده از حملات اخیر قرار گیرد.

تبیین جنگ و شهادت مردم مظلوم لامرد

برنامه‌ریزی سفر سید عباس صالحی با هماهنگی استانداری فارس و دفتر نماینده‌ مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی انجام شد. بعد از سفر وزیر فرهنگ به میناب و استان هرمزگان، ایشان به فارس و شهر لامرد؛ شهر شهدای مظلوم آمد.

برنامه‌ این سفر، یک روزه است و وزیر به رونمایی چند اثر که توسط اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و به منظور روایت‌گری شهدای جنگ مضان تهیه شده است، می‌پردازد و رونمایی از چند کتاب انجام می‌شود. بعد از آن، برنامه‌ی رونمایی از نوزدهمین سوگواره‌ی ملی تعزیه‌ی لامرد را با رویکرد روایت‌گری شهدای جنگ رمضان خواهیم داشت و همچنین، وزیر با خانواده‌های شهدا دیدار و از آن‌ها دلجویی می‌کند.

به‌ طور کلی این سفر به منظور روایت‌گری و تبیین جنگ و شهادت مردم مظلوم لامرد و شرح وضعیت آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

به وعده‌‌ی خود عمل کردیم

ما هفته‌ گذشته همراه با گروهی ده نفره از اصحاب رسانه‌ فارس و ریاست خانه‌ مطبوعات در سفری دو روزه به لامرد به دیدار خانواده‌های شهدا رفتیم و توانستیم به ۶ خانواده‌ی شهید سر بزنیم و پای درددل آن‌ها بنشینیم. حالا با گذشت یک هفته از سفر قبلی، به وعده‌ی خود که همان روایت‌گری در قالب چاپ و نشر کتاب است عمل می‌کنیم تا به امید خدا دو کتاب‌ روایت زندگی این شهدا با حضور وزیر رونمایی ‌شود و در ادامه، برای همه‌ی این شهدا هرکدام یک کتاب به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم و چاپ خواهد شد.

پاس‌داشت شهدا؛ سرلوحه‌ی نسل جدید

پاس‌داشت این شهدا و گرامی‌داشت آ‌ن‌ها از طریق روایت‌گری اعم از صحنه‌های حماسی تعزیه و برنامه‌های فرهنگی دیگر، نقش تأثیرگذاری بر غنای فرهنگی و تایید اصالت هویت ایرانی اسلامی ما برای نوجوانان و جوانان دارد و نسلی که تازه قدم در راه شناخت و آگاهی از نظام و وطنش برداشته است.

ایران اسلامی از دیرباز چه در افسانه‌ها، چه روایت‌ها، چه وقایع جنگی مثل سه جنگ تحمیلی، چه نبردهای تاریخ و در شاهنامه‌ی حماسی فردوسی و ابیات سایر بزرگان ادبی ما، قهرمانانی بزرگ داشته و همواره در عرصه‌ی قدرت از جنبه‌های معنوی و مادی سرآمد بوده است.

افراد شاخص این مرزوبوم، همیشه در زمره‌ی برترین‌های دنیا بوده‌اند.

بنابراین پاس‌داشت نخبه‌های فرهنگی و هنری که در لامرد و سایر نقاط ایران به شهادت رسیده‌اند، می‌تواند سرلوحه‌ای برای نسل جوان و نوجوان ما باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد لامرد شد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح سه‌شنبه در سفری یک‌روزه وارد شهرستان لامرد در استان فارس شد تا ضمن دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان، از نزدیک در جریان وضعیت مناطق آسیب‌دیده از حملات اخیر قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقبال سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار و جمعی از مدیران لامرد وارد این شهرستان شد و قرار است در جریان این سفر با خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی دیدار کند.

محمدرضا نوروزپور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران این وزارتخانه، صالحی را در این سفر همراهی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دیدار خواهد داشت.

بازدید از مناطق آسیب‌دیده در جنگ اخیر و همچنین دیدار با خانواده جانباز «نهال واثقی» از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر است.

در حمله موشکی عصر شنبه نهم اسفندماه ۱۴۰۴ از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا به لامرد، ۲۱ نفر شهید و حدود ۱۰۰ نفر نیز مجروح شدند؛ در جریان این حمله، مناطق مسکونی و یک سالن ورزشی به‌طور مستقیم هدف قرار گرفت.

زهرا غلامی، الهام زائری، رباب دهدشتی، سیاوش شهبازی، ایلیا خاتمی، جعفر حاتمی، عابدین غریب‌دوست، حسین ابراهیمی، محمود نجفی، رحمان منصوری، سیدرضا موسوی، سکینه شعبانی، زهرا اسدی‌نژاد، علیرضا عباسی، سیده هلما احمدی‌زاده، معصومه منفرد، ابوذر امیری، فرهاد نجفی، حمید امینی، آوینا برزگر و عبدالمصور رحمانی از شهدای این حمله تروریستی هستند.

در این حملات، چهار نقطه از شهرستان لامرد شامل یک سالن ورزشی، ۲ نقطه مسکونی و یک سالن در مجاورت مدرسه، هدف قرار گرفتند.

لامرد در جنوب فارس و ۳۶۵ کیلومتری شیراز واقع شده است.

تکریم وزیر فرهنگ از خانواده شهدا و اهالی فرهنگ و هنر لامرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین ساعات حضور خود در شهرستان لامرد، با خانواده معظم شهدای جنگ تحمیلی سوم، جانبازان و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سید عباس صالحی صبح امروز (سه‌شنبه) در سفری یک‌روزه وارد شهرستان لامرد در استان فارس شد تا ضمن دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان، از نزدیک در جریان وضعیت مناطق آسیب‌دیده از حملات اخیر قرار گیرد.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران این وزارتخانه، صالحی را در این سفر همراهی می‌کنند.

محمدرضا نوروزپور در بازدید از مناطق آسیب‌دیده در جنگ اخیر و همچنین دیدار با خانواده جانباز «نهال واثقی» از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر است.

در حمله موشکی عصر شنبه نهم اسفندماه ۱۴۰۴ از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا به لامرد، ۲۱ نفر شهید و حدود ۱۰۰ نفر نیز مجروح شدند؛ در جریان این حمله، مناطق مسکونی و یک سالن ورزشی به‌طور مستقیم هدف قرار گرفت.

صالحی با خانواده شهدای جنگ تحمیلی سوم و اهالی فرهنگ و رسانه لامرد دیدار کرد

زهرا غلامی، الهام زائری، رباب دهدشتی، سیاوش شهبازی، ایلیا خاتمی، جعفر حاتمی، عابدین غریب‌دوست، حسین ابراهیمی، محمود نجفی، رحمان منصوری، سیدرضا موسوی، سکینه شعبانی، زهرا اسدی‌نژاد، علیرضا عباسی، سیده هلما احمدی‌زاده، معصومه منفرد، ابوذر امیری، فرهاد نجفی، حمید امینی، آوینا برزگر و عبدالمصور رحمانی از شهدای این حمله تروریستی هستند.

در این حملات، چهار نقطه از شهرستان لامرد شامل یک سالن ورزشی، ۲ نقطه مسکونی و یک سالن در مجاورت مدرسه، هدف قرار گرفتند.

لامرد در جنوب فارس و ۳۶۵ کیلومتری شیراز واقع شده است.

خون پاک شهدا آینده‌ای روشن را رقم می‌زند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی رمضان در شهرستان لامرد، با تاکید بر جایگاه زرین این مقطع از تاریخ ایران، گفت: همان‌گونه که عاشورا فرصتی تاریخی برای اسلام پدید آورد، رخدادهای جنگ تحمیلی نیز زمینه‌ساز جهشی تازه برای کشور شده است و خون‌های پاک، پشتوانه این حرکت خواهند بود.

سیدعباس صالحی با اشاره به جایگاه والای این دوران اظهار کرد: این مقطع از تاریخ ایران، دوره‌ای زرین و طلایی است؛ البته ما برای تبیین این جایگاه، از تمثیل اهل‌بیت سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان استفاده می‌کنیم؛ در حالی که فاصله آن عظمت با هر مثال و تشبیهی چنان زیاد است که اساسا مقایسه کردن نیز دشوار به نظر می‌رسد.

عاشورا فرصتی تاریخی بود؛ جنگ تحمیلی نیز چنین فرصتی برای ایران است

وی با به‌کارگیری تشبیه تاریخی از واقعه کربلا، افزود: اما همان‌گونه که حادثه کربلا و عاشورا فرصتی تاریخی برای اسلام و تشیع پدید آورد، اتفاقاتی که در جنگ تحمیلی سوم رخ داده نیز فرصتی برای ایران عزیز ماست؛ برای ایران اسلامی، ایران انقلابی و ایران اهل‌بیتی؛ بی‌تردید این حوادث زمینه‌ساز یک دوره جهش تازه خواهد شد و خون‌های پاکی که پشتوانه این جهش هستند، آینده‌ای روشن را رقم خواهند زد.

جنگ تحمیلی، زمینه‌ساز جهشی تازه برای ایران اسلامی/خون پاک شهدا آینده‌ای روشن را رقم می‌زند

تاکید رهبری بر هنر دفاع مقدس، برای تاب‌آوری ملی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه راهبردی مقام معظم رهبری تصریح کرد: تاکید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب بر ادبیات و هنر دفاع مقدس نیز با همین نگاه صورت گرفت؛ اینکه این آثار، جان‌مایه‌ای برای تقویت تاب‌آوری ملی و استمرار مسیر پیشرفت کشور فراهم می‌کنند.

وظیفه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در این مسیر سنگین است

صالحی با خطاب قرار دادن فعالان عرصه فرهنگ و رسانه، خاطرنشان کرد: در ادامه این راه، وظیفه ما به عنوان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آن است که مسئولیت خود را به بهترین شکل انجام دهیم.

حادثه لامرد، آزمایشگاه سلاح جدید دشمن و روایتگر مظلومیت و حماسه ایرانیان بود

وزیر فرهنگ: حادثه لامرد، آزمایشگاه سلاح جدید دشمن و روایتگر مظلومیت و حماسه ایرانیان بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حادثه موشک باران لامرد در اولین روز جنگ تحمیلی سوم را روایتی از مظلومیت، حماسه و مقاومت ملت ایران دانست و گفت: این کار قتل عامی انسانی و آزمایشی برای سلاحی جدید بود چون دشمن قصد داشت منطقه را میدانی برای تمرین و فروش تجهیزات نظامی خود قرار دهد.

سید عباس صالحی، همچنین در حاشیه دیدار با خانواده شهدای جنگ رمضان در لامرد و اهالی فرهنگ و رسانه این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ملت شهیدپرور ایران، مردم خوب استان فارس و به طور خاص مردم ولایی و شهیدپرور لامرد، شاهد اتفاقی سخت، تلخ و ویژه در روز اول جنگ تحمیلی بودند که با خود حماسه‌های فراوانی داشت.

وی افزود: روایت این اتفاق با کندی صورت گرفت، اما جریان لامرد بخشی دیگر از جنایت های ددمنشانه و اهریمنانی را که به ایران عزیز ما تجاوز کردند، به نمایش گذاشت؛ اینکه دشمن چهار موشک را به این منطقه شلیک کرد که قبل از اصابت به زمین، در ارتفاع ۱۵ متری منفجر شده و هر موشک حاوی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار ترکش بود، نوعی قتل عام انسانی را رقم زد؛ خوشبختانه شرایط آن روز به گونه‌ای بود که خداوند کمک کرد و تعداد شهدا کمتر بود؛ اما جریان لامرد مبنایی برای یکی از قتل عام‌های وحشیانه و بسیار گسترده در این سرزمین شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این حادثه همچنین آزمایش یک سلاح جدید توسط دشمن بود که آنها قصد داشتند تمرین آن را در اینجا آغاز کرده و این منطقه را میدانی برای آزمایش های نظامی و فروش های بعدی خود قرار دهند؛ مردم شهیدپرور لامرد از همان ابتدای وقوع این حادثه، آن را به عنوان یک حماسه در دل خود جای دادند و امروز، شهدا و مجروحان این واقعه، روایتگران این مظلومیت خاص ملت ایران هستند.

صالحی افزود: کسانی که در این اتفاق به شهادت رسیدند، مجروحان عزیزی که هنوز رنج مجروحیت را تحمل می کنند، همگی روایتگران این زخم عمیق بر پیکره ملت ایران در یکی از بزرگترین تجاوزهایی هستند که به این سرزمین، منطقه و جهان شد.

رسالت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در روایت مظلومیت

وی با تاکید بر وظیفه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، بیان کرد: ما به عنوان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه موظفیم که این مظلومیت را روایت کنیم؛ در روز اول محرم هستیم و همانطور که بارها شنیده ایم، اگر زینب (س) نبود، کربلا در کربلا می ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حوزه روایت، حوزهای اساسی برای بازگویی مظلومیت های مردم ایران و

همچنین رشادت ها و حماسه هایی است که آفریدند تا دشمنان ایران بدانند که هرگونه طمع به این مرز و بوم و خاک، با پاسخی سنگین از سوی مردم غیور و سلحشور ایران روبرو خواهد شد.

حادثه لامرد، میناب و ناوچه دنا؛ سه ضلع مظلومیت مردم ایران

صالحی با اشاره به حمایت از ناشران و تولیدکنندگان آثار مرتبط با شهدای لامرد، افزود: باید تلاش کرد مسئله لامرد، حادثه میناب و ناوچه دنا، به عنوان سه ضلع اصلی مظلومیت مردم ایران در دفاع مقدس سوم، در معرض دید قرار گیرد؛ تلاش ما این است که با روایتگری، نسل های آینده را به این دوره تاریخی پیوند دهیم.

  • نویسنده : مریم توانا