این مراسم در فضایی معنوی و به مقصد تپه نورالشهدای شیراز برگزار گردید که با حضور حاضرین در جوار قبور مطهر شهدای گمنام همراه بود.
در این مراسم، حاضرین ضمن قرائت زیارت عاشورا و اهدای ثواب آن به ارواح طیبه شهدا، با آرمانهای والای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، قائد شهید حضرت آیتالله خامنهای (قدس سره الشریف)، حضرت آیتالله سید مجتبی خامنهای (مد ظله العالی)رهبر سوم ایران اسلامی و شهدای گلگونکفن انقلاب و جنگ های تحمیلی تجدید میثاق کردند.
پیام ادارهکل تبلیغات اسلامی فارس به مناسبت روز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی
معاون فرهنگی، پژوهشی وآموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس به مناسبت یکم تیر ماه روز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی پیامی ارسال کرد.
متن پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اول تیرماه، سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاعرسانی دینی، یادآور تدبیر حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) در بنیانگذاری نهادی انقلابی است که با هدف ترویج معارف ناب اسلامی، تقویت بنیانهای فرهنگی جامعه، صیانت از هویت دینی و انقلابی ملت و هدایت جریان تبلیغ دینی شکل گرفت و طی چهار دهه گذشته، همواره در خط مقدم پاسداری از ارزشهای اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی حضور داشته است.
در آستانه چهل و پنجمین سالگرد تأسیس این نهاد مبارک، فرصت مغتنمی فراهم آمده است تا ضمن گرامیداشت این مناسبت ارزشمند، نقش بیبدیل تبلیغ دینی در هدایت فرهنگی جامعه و مقابله با چالشها و آسیبهای فکری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
بیتردید تبلیغ دین در منظومه فکری انقلاب اسلامی، انتقال آموزهها و معارف نیست، بلکه حرکتی تمدنساز برای تعمیق ایمان، تقویت امید اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، ارتقای سبک زندگی اسلامی و زمینه سازی برای تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی به شمار میآید.
امروز در شرایطی که جهان با تحولات گسترده فرهنگی، رسانهای و اجتماعی مواجه است، سازمان تبلیغات اسلامی با حفظ مبانی و اصول اصیل انقلاب اسلامی، رویکردهای نوینی را برای ایفای مأموریتهای خود دنبال میکند.
مردمیسازی تبلیغ، تقویت شبکههای دینی و فرهنگی، حمایت از هیئات مذهبی، تشکلهای مردمی، مؤسسات فرهنگی و قرآنی، بهرهگیری هوشمندانه از ظرفیتهای رسانهای و فضای مجازی، تربیت و توانمندسازی کنشگران فرهنگی، جهاد تبیین و پاسخگویی به نیازها و پرسشهای نسل جدید، از مهمترین محورهای این حرکت تحولآفرین به شمار میرود.
رویکردی که بر این باور استوار است که تبلیغ دینی باید عالمانه، روزآمد، امیدآفرین و متناسب با اقتضائات زمان باشد تا بتواند بیش از پیش در دلها اثرگذار شود و جامعه را به سوی ارزشهای الهی رهنمون سازد.
در این روز فرخنده، شایسته است از تلاشهای ارزشمند و مجاهدتهای خالصانه خانواده بزرگ تبلیغ دینی در استان فارس صمیمانه تقدیر شود؛ از کارکنان خدوم و پرتلاش اداره کل و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانها گرفته تا مبلغان و مبلغات، ائمه جماعات، مدیران و اعضای هیئات مذهبی، مداحان و ذاکران اهلبیت(ع)، فعالان قرآنی، مؤسسات و خانههای قرآن، گروههای فرهنگی و جهادی، فعالان رسانهای و فضای مجازی و تمامی تشکلها و مجموعههای مردمی که با روحیهای مؤمنانه و جهادی، بار سنگین ترویج معارف اسلامی و خدمت فرهنگی به جامعه را بر دوش میکشند.
خداقوت و دستمریزاد به همه این عزیزان که با اخلاص، تعهد و مسئولیتپذیری در مسیر اعتلای فرهنگ اسلامی و انقلابی گام برمیدارند و سرمایه ارزشمند جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را شکل دادهاند. امید است به برکت عنایات الهی و توجهات حضرت ولیعصر(عج)، این مسیر نورانی با قوت و بالندگی بیشتری ادامه یافته و شاهد گسترش روزافزون معنویت، بصیرت، همبستگی اجتماعی و فرهنگ ناب اسلامی در سراسر میهن اسلامی باشیم.
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
احسان قاسمی
معاون فرهنگی ،پژوهشی وآموزشی
اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس
یکم تیر؛ سالروز تاسیس نهاد تبلیغ دینی در سایه ولایت
در اولین روز از تیرماه سال ۱۳۶۰، با صدور فرمانی تاریخی از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، نهادی نوین برای ساماندهی تبلیغات دینی و فرهنگی در ایران پس از انقلاب پا به عرصه وجود نهاد؛ سازمانی که امروز پس از چهار دهه، یکی از ارکان اصلی تبیین معارف اسلامی و گفتمان انقلاب محسوب میشود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت ایجاد یک ساختار منسجم برای فعالیتهای تبلیغی بیش از پیش احساس میشد.
این نیاز سرانجام در نخستین روزهای تیرماه سال ۱۳۶۰ به ثمر نشست؛ جایی که حضرت امام خمینی(ره) با صدور فرمانی، «سازمان تبلیغات اسلامی» را تأسیس کردند.
این نهاد در ابتدا با نام «نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی» و به صورت تشکلی مستقل، منسجم و وابسته به ولایت فقیه، با هدف پرداختن به امر تبلیغات دینی و اشاعه معارف اسلامی شکل گرفت.
دوران آغازین فعالیت این سازمان همزمان با اوجگیری جنگ تحمیلی بود و بخش مهمی از تلاشهای آن معطوف به فضای تبلیغی جبهههای جنگ شد تا بهعنوان کانون پویای امور فرهنگی در کنار رزمندگان ایفای نقش کند.
این نهاد سرانجام در چهاردهم فروردین ماه سال ۱۳۶۸ با نظر امام(ره) به «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر نام یافت و مسیر خود را با ساختاری جدید ادامه داد.
در طول این سالها، چهرههای سرشناسی نظیر آیتالله احمد جنتی، آیتالله مهدوی کنی و سید مهدی خاموشی عهدهدار مسئولیت آن بودهاند و از سال ۱۳۹۷، حجتالاسلام محمد قمی با حکم رهبر معظم انقلاب(شهید آیتالله سید علی خامنهای)، سکان هدایت این نهاد را در «گام دوم» نهضت تبلیغی بر عهده گرفت.
امروز، سازمان تبلیغات اسلامی در چهار دهه فعالیت خود، به یکی از نهادهای کلیدی در عرصه فرهنگ و تبلیغ دینی کشور تبدیل شده است.
این سازمان با برخورداری از شبکهای گسترده از ادارات استانی و فعالیت در حوزههای متنوعی از مسجد و منبر تا هنر و رسانه، رسالت ترویج و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال میکند.
یکم تیرماه، که در تقویم به نام «روز تبلیغ و اطلاعرسانی دینی» نیز شناخته میشود، فرصتی است برای مرور این مسیر پرافتخار و تجدید عهد با آرمانهای ناب اسلامی و انقلابی.
ملت ایران، پیامآوران دستاوردهای انقلاب در عرصه جهانی هستند
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: به مناسبت فرارسیدن اول تیرماه سالروز تأسیس این نهاد انقلابی، ضمن تبیین راهبردهای نوین تبلیغ دین، بر نقش محوری مردم در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور تاکید کرد.
جایگاه ملت ایران به عنوان مبلغان جهانی
حجتالاسلام والمسلمین محمد باقر ولدان، با تبریک روز تبلیغ و اطلاعرسانی به ملت ایران، گفت: امروز باید به تمام مردم ایران این روز را تبریک گفت، چرا که آحاد ملت ایران به مبلغان جهانی تبدیل شدهاند که دستاوردهای انقلاب و کشور را در سطح بینالمللی نشر میدهند.
حجت الاسلام باقر ولدان، گفت: ملت ما اکنون به «ملت مبعوث» تبدیل شدهاند که راه حضرت زینب (س) را دنبال میکنند؛ راهی که نماد تبیین، روشنگری و تابآوری در شرایط سخت زندگی است.
فلسفه وجودی و رسالت سازمان تبلیغات اسلامی
او، گفت: چهل و پنج سال پیش، بنیانگذار انقلاب اسلامی سنگ بنای این نهاد مقدس را گذاشتند. تبلیغ دین، میراث پیامبران الهی است و سازمان تبلیغات اسلامی بازوی مردمی برای ترویج معارف اسلام و انقلاب محسوب میشود.
این مقام مسئول، گفت: رسالت ما در این سازمان، تقویت ایمان، امید، هویت دینی و انسجام اسلامی است؛ ما تبلیغ را در سخن گفتن نمیبینیم، بلکه آن را به معنای ساختن سبک زندگی و جامعه میدانیم.
ماموریتها و راهبردهای کلان سازمان
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: ماموریت امروز ما شامل جهاد تبیین، مردمیسازی تبلیغ، توسعه مخاطبان به ویژه در میان نوجوانان و جوانان، شبکهسازی کنشگران فرهنگی و توانمندسازی گروههای مختلف از جمله هیئات، مساجد و مبلغان است.
حجت الاسلام باقر ولدان، گفت: تولید آثار فاخر برای فضای مجازی متناسب با نیاز مخاطبان، از دیگر اولویتهای ما است.
او، گفت: واقعیت این است که مأموریتهای فرهنگی بسیار وسیع شده و بدون مشارکت مردم، انجام این کار ممکن نیست؛ بنابراین در راهبرد جدید سازمان، «مردم» محور تحول فرهنگی قرار گرفتهاند.
این مقام مسئول، گفت: در ایام گذشته شاهد توفیقاتی در پویش «زندگی با آیهها»، شبکه «ربیون فارس»، حمایت از هیئات مذهبی، توانمندسازی مبلغان و فعالیتهای جهاد تبیین برنامههای فرهنگی محلهمحور و پشتیبانی از شبکههای دینی بودهایم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: برنامههای شاخصی نظیر «محفل»، «حسینیه معلی»، موسسه بینا، بنیاد هدایت، پویش «جانفدا» و «مهمانی کیلومتری غدیر» از جمله اقداماتی است که به همین منظور اجرا شده و مورد توجه قرار گرفتهاند.
حجت الاسلام باقر ولدان، گفت: تقویت نهضت مردمی تبلیغ دینی، توسعه شبکه امامان محله، تربیت نسل مؤمن، انقلابی و امیدآفرین، حضور مؤثر در فضای مجازی و حرکت از اجرای برنامههای مقطعی به سمت ایجاد جریانهای فرهنگی پایدار از اهداف اصلی ما است.
او، گفت: تلاش ما بر این است که هر مسجد به یک پایگاه حل مسئله فرهنگی تبدیل شود که به همین منظور شعار راهبردی ما این است که هر مسجد یک مرکز راهبری فرهنگی، هر محله یک شبکه فرهنگی و هر کنشگر یک مبلغ اثرگذار.
شناخت اصول منظومه فکری امام، شرط اصلی همافقی تمدنی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، با اشاره به اینکه بخش مهمی از خطاها در فهم منویات امام جامعه، ناشی از توقف در سطح الفاظ و مصادیق است، گفت: پیامها، احکام، دیدارها و بیانات، بیش از آنکه مجموعهای از توصیههای موردی باشند، حامل اصولی هستند که جهت حرکت را تعیین میکنند.
حجتالاسلام و المسلمین محمد باقر ولدان، گفت: اگر بنا است با افق فکری امام جامعه همسو شویم، راه آن حفظ عبارات یا تکرار کلیدواژهها نیست، بلکه باید اصول حاکم بر این منظومه فکری را کشف کرد.
حجتالاسلام ولدان، گفت: هر مطالبهای بر یک مبنا استوار است، هر تأکیدی ریشه در یک اصل دارد و هر هشدار از یک نگرانی بنیادین ناشی میشود.
او، با اشاره به فراخوان «حَیَّ عَلَى الْأُصُول» گفت: این دعوتی است به بازگشت به همین نقطه، یعنی عبور از ظاهر پیامها و رسیدن به مبانی.
این مقام مسئول، گفت: باید از خود پرسید که این سخن بر کدام اصل استوار بوده، این مطالبه از چه نگرشی برخاسته و این جهتگیری قرار است ما را به کدام مقصد برساند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: شناخت اصول، فهم فروع را آسان میکند، کسی که اصول را دریابد، در مسائل جدید نیز سرگردان نمیشود و میتواند مسیر را تشخیص دهد، اما کسی که تنها به مصادیق چشم دوخته است، با تغییر شرایط، دچار ابهام می شود.
حجتالاسلام ولدان، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر، نیازمند نهضت استخراج اصول از منظومه فکری امام جامعه هستیم.
او، گفت: این نهضت، غایتی جز فهم سخن ندارد، بلکه هدف اصلی آن تبدیل مبانی به برنامه، جهت و عمل است.
این مقام مسئول، گفت: در این صورت، همراهی با امام جامعه از سطح تبعیت شکلی فراتر رفته و به همافقی فکری و تمدنی ارتقا مییابد.
ملت ایران با فرهنگ شهادت، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: ملت ایران با تکیه بر باور شهادت و ولایتمداری، تهدیدهای دشمنان را به فرصتی برای انسجام، بیداری و اقتدار تبدیل کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر ولدان، در جمع عزاداران حسینی شیراز با تاکید بر اینکه حوادث اخیر موجب شکلگیری فصل جدیدی از بیداری و همبستگی ملی شده، گفت: ملت ایران امروز دیگر همان مردم پیش از جنگ نیستند، بلکه به «امت مبعوث»ی تبدیل شدهاند که سه ویژگی هجرت، جهاد و ولایت را در خود جمع کرده است.
حجت الاسلام ولدان، گفت: زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا کمتر از شهادت نیست و جامعه اسلامی باید همواره پرچم فرهنگ ایثار و مقاومت را برافراشته نگه دارد.
او، گفت: محرم امسال رنگ و بوی متفاوتی دارد و عزاداریهای حسینی از ماهها پیش در دل مردم آغاز شده است.
این مقام مسئول، گفت: شهیدانی که در این مسیر به لقاءالله پیوستند، عمر خود را در خدمت به مکتب اهلبیت(ع) و ترویج فرهنگ عاشورا سپری کردند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، با بیان اینکه ملت ایران وارثان مکتب شهادت هستند، گفت: جامعه امروز ایران در مسیر یک بعثت اجتماعی قرار گرفته، بعثتی که به معنای بیداری، مسئولیتپذیری و آمادگی برای ایفای نقش در تحقق آرمانهای الهی است.
حجت الاسلام ولدان، با تشریح ویژگیهای امت مبعوث گفت: نخستین ویژگی این امت هجرت از وابستگیها و رهایی از سلطه طاغوت بوده دومین ویژگی جهاد در عرصههای مختلف از خودسازی تا مقابله با دشمنان و سومین ویژگی نیز ولایتمداری و تبعیت آگاهانه از رهبری دینی است.
او، با اشاره به شرایط منطقه و دشمنیهای جبهه استکبار گفت: ملت ایران با اتکا به ایمان، فرهنگ مقاومت و روحیه ایثار توانسته در برابر فشارها و تهدیدها ایستادگی کند و این ایستادگی امروز به یکی از مهمترین مؤلفههای هویت ملی تبدیل شده است.
این مقام مسئول، گفت: مردم ایران در مسیر دفاع از آرمانها و ارزشهای خود ثابت کردهاند که از تهدیدها هراسی ندارند و فرهنگ شهادت همچنان الهامبخش حرکت جامعه اسلامی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: در خیمه حسینیم، خونخواه و جانفداییم» نماد وحدت و همبستگی ملت ایران حول محور ولایت و آرمانهای عاشورایی است و این مسیر تا تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی ادامه دارد.
معرفی رئیس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لامرد
در مراسمی با حضور مقامات استانی و محلی، رئیس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لامرد معرفی و از خدمات رئیس پیشین این مجموعه تجلیل شد.
مراسم تکریم و معارفه رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لامرد با حضور امام جمعه، فرماندار، اعضای شورای اداری ، روحانیون و فعالان فرهنگی این شهرستان و جمعی از مسئولان ارشد استانی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمد باقر ولدان، مدیرکل و حجتالاسلام والمسلمین احسان قاسمی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس همراه بود، از تلاشها و زحمات مخلصانه حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا آذرکردار، رئیس پیشین این اداره قدردانی به عمل آمد.
در پایان این مراسم با اعطای حکمی حجتالاسلام و المسلمین یونس قائدی، به عنوان رئیس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لامرد معرفی و سکان مدیریت این مجموعه فرهنگی و مذهبی را در شهرستان به دست گرفت.
لامرد دارالمقاومت و مشهد الشهدای فارس است
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، با تاکید بر جایگاه لامرد در فرهنگ ایثار و مقاومت، این شهرستان را «دارالمقاومت» و مشهدالشهدای فارس خواند و گفت: مکتب زینبی راه عبور از جنگ ترکیبی دشمن است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر ولدان، در مراسم معارفه مسئول جدید اداره تبلیغات اسلامی لامرد ، ماه محرم را ماه حزن و اندوه اهلبیت(ع)، ماه شهید جاوید امام حسین(ع) و ماه زندگی، آزادگی و عزت دانست و گفت: امیدواریم همه ما بتوانیم در این ماه، اقامه عزای سید و سالار شهیدان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.
حجت الاسلام ولدان، گفت: امنیت، عزت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران مرهون خون پاک شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای جنگ رمضان و همه شهدایی است که در راه دفاع از اسلام و میهن جان خود را فدا کردند.
او، گفت: این سازمان با هدف گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت جریانهای فرهنگی مردمی شکل گرفته و امروز نیز با تأکید بر منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهاد تبیین را به عنوان یکی از مهمترین ماموریتهای خود دنبال میکند.
این مقام مسئول، با اشاره به جایگاه شهرستان لامرد در فرهنگ ایثار و مقاومت، این شهرستان را دیار ایستادگی، مشهدالشهدا و نماد تلفیق دین، هنر و حماسه دانست و گفت: امروز لامرد به عنوان یک شهر جهانی و دارالمقاومت شناخته میشود و باید از ظرفیتهای معنوی، فرهنگی و حماسی این دیار برای تعالی جامعه بهره گرفت.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، با بیان اینکه ۲۳ شهید گرانقدر جنگ رمضان از شهرستان لامرد، ستارگانی درخشان در آسمان مقاومت هستند، گفت: این شهدا سرمایههای هویتی، معنوی و تاریخی مردم این منطقهاند و باید از انوار وجودی آنان برای تقویت روحیه ایثار، مقاومت و میهندوستی در جامعه استفاده کرد.
حجت الاسلام ولدان، با اشاره به جنایات دشمنان علیه کودکان و مردم بیگناه، بر ضرورت بازخوانی مفهوم خونخواهی در شرایط امروز تأکید کرد و گفت: سالها است ندای «یا لثارات الحسین» سر دادهایم و امروز که خون شهدای لامرد و شهدای مقاومت در امتداد خون شهدای کربلاست، باید در نوع مطالبهگری و خونخواهی، هوشمندانه و آگاهانه عمل کنیم.
او، با تاکید بر اینکه جنگ امروز، جنگی ترکیبی و چندلایه است، گفت: تنها راه نجات در این میدان، حرکت بر مدار مکتب زینبی است؛ چراکه کربلا با خون آغاز شد، اما با روایت حضرت زینب(س) جاودانه ماند.
این مقام مسئول، با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در ماندگاری پیام عاشورا گفت: اگر جهاد تبیین زینبی نبود، شعائر حسینی به دست ما نمیرسید.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: حضرت زینب (س) به ما آموخت که چگونه در دل تهدیدها، فرصتهای راهبردی خلق کنیم و با تابآوری مؤمنانه در برابر توطئههای دشمن بایستیم.
حجت الاسلام ولدان، همچنین شعار محوری ایام محرم و صفر را «در خیمه حسینیم؛ خونخواه و جانفداییم» اعلام کرد و گفت: دشمن تمام توان خود را برای ایجاد شکاف و انشقاق میان مردم و مسئولان به کار گرفته است، اما ما همچون حضرت زینب(س)، همه اقشار جامعه را ذیل پرچم امام حسین(ع) به وحدت، همدلی و مقاومت دعوت میکنیم.
شرکت ۳۰ هزار نفر در پویش مردمی درخواست تشییع رهبر شهید در شیراز
افزون بر ۳۰ هزار نفر در پویش مردمی درخواست تشییع رهبر شهید در شیراز شرکت کردند
پویش مردمی درخواست برگزاری مراسم تشییع و وداع با پیکر مطهر رهبر شهید در شهر شیراز، با استقبال گسترده مردم روبه رو شده و تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر با ثبت درخواست و امضای الکترونیکی، حمایت خود را اعلام کردهاند.
پویش مردمی درخواست برگزاری مراسم تشییع و وداع با پیکر مطهر رهبر شهید در شهر شیراز، با استقبال گسترده مردم روبهرو شده و تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر با ثبت درخواست و امضای الکترونیکی، حمایت خود را اعلام کردهاند.
این درخواست در سامانههای «کارزار» و «فارس من» درج شده و شهروندان با امضای الکترونیکی، خواستار فراهم شدن زمینه برگزاری این آیین در شیراز، به عنوان حرم سوم اهلبیت(ع)، شدهاند.
در متن این پویش آمده است: با توجه به جایگاه تاریخی، مذهبی و فرهنگی شیراز و ارادت عمیق مردم فارس و جنوب کشور به رهبر شهید، شایسته است امکان برگزاری مراسم تشییع و وداع در این شهر نیز فراهم شود تا مردم استانهای جنوبی کشور بتوانند در این آیین معنوی و تاریخی حضور پرشکوه داشته باشند.
طی شبهای گذشته نیز هیأتهای مذهبی مختلف استان فارس این مطالبه مردمی را از تریبونهای خود مطرح کرده و خواستار توجه مسئولان به این درخواست شدهاند.
همچنین جمعی از مردم با حضور در مراسمهای مختلف و در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون درخواست تشییع در شیراز، این شهر را به عنوان نماینده مردم استانهای جنوبی کشور برای برگزاری این آیین معرفی کردهاند.
درخواستکنندگان تأکید دارند بسیاری از مردم جنوب کشور به دلیل فاصله جغرافیایی، هزینههای سفر و محدودیتهای موجود، امکان حضور گسترده در شهرهای دیگر را ندارند و برگزاری مراسم در شیراز میتواند زمینه حضور اقشار بیشتری از مردم را فراهم کرده و از تمرکز جمعیت در یک نقطه بکاهد.
در این پویش همچنین با اشاره به جایگاه شیراز به عنوان حرم سوم اهلبیت(ع)، از مسئولان ذیربط خواسته شده است با نگاه ملی و توجه به ظرفیتهای مردمی جنوب کشور، این درخواست را بررسی و برای تحقق آن اقدام کنند.
ولایت، محبت، نصرت و تبعیت؛ چهار درس تاسوعای عباسی
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با تأکید بر جایگاه حضرت عباس(ع)، چهار اصل ولایت، محبت، نصرت و تبعیت را از مهمترین درسهای تاسوعای عباسی دانست و گفت: مؤمنان برای پیمودن راه حق باید این اصول را در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری کنند.
حجتالاسلام والمسلمین محمد باقر ولدان در جمع مردم، به مناسبت تاسوعای حسینی، با اشاره به جایگاه ویژه حضرت عباس(ع) در واقعه کربلا، بر ضرورت شناخت تکلیف مؤمنان نسبت به ولایت تأکید کرد.
حجتالاسلام باقر ولدان، گفت: تاسوعای عباسی، نهم محرم، متفاوت و سرشار از معناست؛ شبی که یادآور مقام و منزلت حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کنار امام حسین(ع) و پیش از اوج مصیبت عاشورا است.
حجتالاسلام ولدان، با مرور موضوعات گذشته گفت: محرم امسال، محرم متفاوتی است و امت باید با سه ویژگی اصلی هجرت، مجاهدت و ولایت پای کار امام حسین(ع) بیایند.
او، گفت: هجرت تنها به معنای جابهجایی ظاهری نیست، بلکه گاهی انسان باید در فکر و دل خود نیز به سوی حقیقت و خیر هجرت کند. همچنین جهاد، هر تلاشی نیست، بلکه مراتبی دارد و در صحنه رویارویی با دشمن معنا پیدا میکند.
این مقام مسئول، گفت: ولایت در جامعه دینی، هم بعد طولی دارد و هم بعد عرضی؛ از اطاعت از خدا و رسول گرفته تا پیوندهای ایمانی، خانوادگی و اجتماعی که موجب همبستگی و حرکت هماهنگ جامعه میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: اگر سایه ولایت از جامعه کوتاه شود، جامعه دچار انحراف، تفرقه و انفعال میشود و به جای حرکت فعال و هدفمند، به بیعملی و سردرگمی میافتد.
حجتالاسلام ولدان، در ادامه سه وظیفه اصلی انسان نسبت به ولایت را «محبت، نصرت و تبعیت» عنوان کرد و گفت: مؤمن باید ولی خدا را دوست داشته باشد، در یاری او بایستد و در نهایت از او تبعیت کند.
او، گفت: محبت، عاطفه را به میدان میآورد و نصرت، آمادگی برای یاری را معنا میکند؛ همانگونه که در زیارت آل یاسین بر آمادگی برای یاری امام زمان(عج) تأکید شده است.
این مقام مسئول، با اشاره به اهمیت تبعیت گفت: خداوند روی مسئله تبعیت حساب ویژهای باز کرده است؛ چنانکه فرموده اگر خدا را دوست دارید، از رسول او پیروی کنید.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: اگر انسان ولایتمدار نباشد و تبعیت درستی از ولایت نداشته باشد، در زندگی دچار لغزش و اختلال میشود؛ چه در رابطه با ولایت الهی و چه در پیروی از اولیای خدا.
حجت الاسلام ولدان، با اشاره به مقام حضرت عباس(ع) گفت: شب ابوالفضل(ع) است و باید به این شخصیت بزرگ به عنوان «عبد صالح» نگاه کرد؛ شخصیتی که عبودیت و عمل صالح را در بالاترین سطح به نمایش گذاشت.
او، گفت: حضرت عباس(ع) در کربلا، نمونه کامل تبعیت از ولایت بود و در این مسیر، دو رکن مهم را به نمایش گذاشت؛ مسئولیتپذیری و ادب.
این مقام مسئول، گفت: اگر بخواهیم رابطه میان عاشورا و ظهور را درست درک کنیم، باید سیره حضرت عباس(ع) را بهعنوان الگوی کامل تبعیت، اخلاص و وفاداری به ولایت بشناسیم.
مسئولیتپذیری و تبعیت حضرت عباس(ع)؛ راز منزلت سقای کربلا
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، با اشاره به جایگاه والای حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا گفت: پرسش مهم این است که چه شد ابوالفضل(ع)، ابوالفضل(ع) شد زیرا نام او امروز به عنوان مظهر گرهگشایی و پناه گرفتگان در دلهای مؤمنان زنده است. حضرت عباس(ع) در کنار امام حسین(ع) به مقامی رسید که امام سجاد(ع) فرمود تمام شهدا در قیامت به منزلت او غبطه میخورند.
حجت الاسلام ولدان، گفت: در روایات آمده است که حضرت عباس(ع) بهدلیل مقام والای خود، وثیقه شفاعت گنهکاران قرار میگیرد و این جایگاه، نشاندهنده عظمت شخصیت او در پیشگاه خداوند است.
او، گفت: نام و یاد حضرت عباس(ع) تنها یک یاد تاریخی نیست، بلکه نشانهای از وفاداری، معرفت و بندگی خالصانه است.
این مقام مسئول، با بیان اینکه مسئولیتپذیری از ویژگیهای اصلی حضرت عباس(ع) بود، گفت: انسان مؤمن باید نسبت به وظیفه خود در برابر خدا، دین و جامعه احساس مسئولیت داشته باشد و از تنبلی، سستی و بهانهتراشی فاصله بگیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: قرآن نیز کسانی را که برای فرار از مسئولیت، بهانه میآوردند، نکوهش کرده است.
حجت الاسلام ولدان، با اشاره به ماجرای تبوک گفت: گاهی برخی از همراهی با پیامبر(ص) سر باز میزدند و برای نرفتن به میدان، به گرما و دوری راه استناد میکردند، اما خداوند در قرآن این رفتار را توبیخ کرد. معیار رضایت الهی، تبعیت از رسول خداست، نه بهانهجویی و راحتطلبی.
او، گفت: مسئولیتپذیری یعنی انسان به جایی برسد که حتی اگر انجام وظیفه برای او سختی و هزینه داشته باشد، از آن عقبنشینی نکند.
این مقام مسئول، گفت: حضرت عباس(ع) در کربلا چنین بود و با اینکه میدانست جانبازی در راه امام زمانش پایان راه اوست، از میدان مسئولیت کنار نکشید.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: حضرت عباس(ع) در کربلا با جمله «وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا یَمینی اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی» نشان داد که دفاع از دین و ولایت برای او از هر چیز مهمتر است.
حجت الاسلام ولدان، گفت: این روحیه، همان مسئولیتپذیری حقیقی است که باید الگوی امروز جامعه باشد.
او، گفت: تبعیت از امام، مسئولیتپذیری در میدان حق و وفاداری تا پای جان، مهمترین درس حضرت عباس(ع) برای مؤمنان است؛ درسی که هم در کربلا معنا پیدا کرد و هم امروز باید در زندگی دینی و اجتماعی ما جاری باشد.
ولایتپذیری در سیره حضرت عباس(ع)؛ از مسئولیتپذیری تا ادب
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، با بیان اینکه مسئولیتپذیری رکن نخست تبعیت از ولایت است، گفت: اگر انسان مسئولیتپذیر باشد، ولایتپذیری برای او آسان میشود و دیگر با بهانهتراشی و اجتهادهای شخصی از مسیر حق فاصله نمیگیرد. در سیره حضرت ابوالفضل العباس(ع) این معنا بهروشنی دیده میشود و ایشان نمونه کامل پایبندی به مسئولیت در برابر امام زمان خویش بود.
حجت الاسلام ولدان، گفت: رکن دوم در تبعیت از ولایت، ادب است و حضرت امالبنین(س) فرزندانی مؤدب و مسئول تربیت کرد. تربیت درست فرزندان باید همراه با مسئولیتپذیری باشد تا کودک از همان ابتدا احساس کند در خانه، خانواده و جامعه وظیفه دارد و در برابر مسائل، روحیه انفعال و شکستپذیری نداشته باشد.
او، گفت: ادب در مسیر بندگی جایگاه بسیار مهمی دارد و انسان با ادب، محبوب و مقرب میشود.
این مقام مسئول، گفت: ادب یعنی در موارد تعارض میان خواسته شخصی و خواسته خدا، انسان جانب فرمان الهی را بگیرد و برای رعایت حق دیگران نیز خود را به تکلف وادارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: در سیره انبیا و اولیا، ادب همواره نشانه کمال بوده است.
حجت الاسلام ولدان، گفت: حضرت اسماعیل(ع) در برابر حضرت ابراهیم(ع) نهایت ادب را نشان داد و حضرت علیاکبر(ع) نیز در کربلا با ادب کامل در برابر امام حسین(ع) سخن گفت و مسیر حق را با رضایت و تسلیم پذیرفت.
او، با اشاره به رفتار حضرت عباس(ع) گفت: این حضرت در تمام عمر خود امام حسین(ع) را به نام صدا نزد و همواره با تعابیری چون «یا مولا»، «یا سیدی» و «یا اباعبدالله» ایشان را خطاب میکرد.
این مقام مسئول، گفت: حتی در آخرین لحظات نیز ادب را فراموش نکرد و این ویژگی، از او چهرهای ممتاز در تاریخ کربلا ساخت.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: ادب فقط در گفتار نیست، بلکه در رفتار و موضعگیری نیز معنا پیدا میکند. حرّ بن یزید ریاحی با حفظ ادب و حرمت در برابر امام حسین(ع) به نجات رسید و در روزگار معاصر نیز برخی چهرهها با حفظ حرمت ولایت، راه عزت را برگزیدند.
حجتالاسلام ولدان، گفت: حضرت عباس(ع) تجسم کامل مسئولیتپذیری و ادب در مسیر ولایت است؛ دو ویژگیای که انسان را به تبعیت درست میرساند و زمینهساز عاقبتبهخیری میشود.
تاسوعا کلید فهم عاشوراست؛ روزی برای آشکار شدن حقیقت انسانها
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی فارس، گفت: تاسوعا تنها مقدمه عاشورا نیست، بلکه کلید فهم این حماسه بزرگ است؛ روزی که در آن مرز میان دوستداران حق و یاران واقعی حق آشکار میشود.
حجتالاسلام و المسلمین احسان قاسمی، با اشاره به جایگاه ویژه تاسوعا در نهضت عاشورا گفت: در روایت عمومی از قیام امام حسین(ع)، نگاهها به روز دهم محرم و صحنههای شهادت معطوف میشود، اما برای فهم دقیقتر فلسفه قیام حسینی باید یک روز به عقب بازگشت.
حجتالاسلام قاسمی، گفت: تاسوعا در حقیقت مقدمه عاشورا نیست، بلکه کلید فهم عاشوراست؛ اگر عاشورا روز ظهور حماسه است، تاسوعا روز آشکار شدن حقیقت انسانها است.
او، گفت: عصر تاسوعا، هنگامی که سپاه عمر سعد آماده آغاز نبرد شد، امام حسین(ع) از طریق حضرت عباس(ع) یک شب مهلت خواست. این درخواست نه از سر نگرانی نسبت به سرنوشت جنگ، بلکه برای تحقق سه هدف اساسی بود؛ اتمام حجت با دشمن، آمادگی معنوی جبهه حق و آشکار شدن میزان وفاداری یاران.
این مقام مسئول، گفت: شب تاسوعا و شب عاشورا را باید از مهمترین صحنههای تاریخ تربیت اسلامی دانست. در آن شب، امام حسین(ع) بیعت را از یاران خود برداشت و آنان را در انتخاب راه آزاد گذاشت.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی فارس، گفت: در منطق قدرتهای دنیا، رهبران به دنبال افزایش پیروان هستند، اما در مکتب حسینی، معیار کثرت جمعیت نیست، بلکه کیفیت همراهی است.
قاسمی، گفت: امام میخواست یارانش آگاهانه بمانند، نه از روی احساسات، تعصب یا ملاحظات اجتماعی.
او، گفت: تاسوعا از این منظر روز غربال انسانهاست؛ روزی که مرز میان دوستداران حق و یاران حق آشکار میشود.
این مقام مسئول، گفت: بسیاری در طول تاریخ، حقیقت را شناختهاند و حتی به آن علاقه داشتهاند، اما هنگام پرداخت هزینه از صحنه کنار رفتهاند.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی فارس، گفت: کربلا نشان داد که شناخت حق شرط لازم است، اما شرط کافی نیست؛ آنچه انسان را در جبهه حق نگه میدارد، بصیرت همراه با استقامت است.
قاسمی، گفت: جایگاه حضرت عباس(ع) نیز از همین منظر قابل فهم است.
او، گفت: آنچه ایشان را به نماد تاسوعا تبدیل کرده، شجاعت یا مهارت رزمی نیست، بلکه اوج معرفت و ولایتمداری او است.
این مقام مسئول، گفت: حضرت عباس(ع) تمام توان، شخصیت و جایگاه خود را در مسیر حمایت از امام زمان خویش به کار گرفت و هیچگاه میان خواست خود و اراده امام فاصلهای ایجاد نکرد.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی فارس، گفت: از همین رو تاسوعا بیش از آنکه روز علمدار کربلا باشد، روز تجلی وفاداری آگاهانه به ولایت است.
قاسمی، با اشاره به تجربه کوفه گفت: مطالعه تاسوعا بدون بررسی تجربه کوفه ناقص است.
او، گفت: کوفیان از شناخت امام حسین(ع) بیبهره نبودند؛ بسیاری از آنان نامه نوشتند، دعوت کردند و از ضرورت حضور امام سخن گفتند، اما هنگامی که پای هزینه دادن به میان آمد، دلبستگیهای دنیوی بر باورهایشان غلبه کرد.
این مقام مسئول، گفت: بیماری اصلی جامعه کوفه کمبود آگاهی نبود، بلکه ضعف اراده در دفاع از حقیقت بود.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی فارس، گفت: پیام تاسوعا برای جامعه امروز نیز در همین نقطه نهفته است؛ هر جامعهای در مقاطع مختلف تاریخی با آزمونهایی روبهرو میشود که در آن مرز میان تماشاگران، همراهان مصلحتی و یاران واقعی آشکار میشود.
قاسمی، گفت: تاسوعا یادآور این حقیقت است که دفاع از حق همواره هزینه دارد و تاریخ را کسانی میسازند که در لحظه انتخاب، حقیقت را بر منفعت ترجیح میدهند.
- نویسنده : مریم توانا
































