آتش سوزی در جنگل های بلوط کهمره سرخی شیراز
آتش سوزی در جنگل های بلوط کهمره سرخی شیراز
 به آتش کشیدن پس چر زراعی در مزرعه ای در شهرستان کازرون ،جنگلهای بلوط کهمره سرخی شیراز را طعمه حریق کرد.

در پی تماس تلفنی با شماره ۱۵۰۴ در ساعت ۱۴ مورخ ۳۱ خردادماه و اعلام گزارش مبنی بر ایجاد حریق در مزرعه ای در شهرستان کازرون و سرایت آتش به مراتع همجوار، ضمن تماس با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کازرون راستی آزمایی شد و با تایید گزارش پیگیری آتشسوزی در دستور کار گرفت و اقدامات لازم انجام شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، گفت: آتش سوزی مذکور با تلاش نیروهای یگان حفاظت شهرستان و همکاری تشکل های مردمی و دیگر داوطلبان در عملیات در ساعات پایانی روز ۳۱ خرداد یافت.

شهرام منتصری، گفت: بدلیل وزش بادهای موسمی که هرساله در چنین روزهایی می وزد،آتش پنهان زیر لاش برگها روشن شد و جبهه آتش در دامنه کوه گسترش و با رسیدن به پوشش متراکم گونه‌های علفی یکساله با سرعت به سمت خط‌ الرأس پیشروی کرد که با تلاش زایدالوصف نیروهای اعزامی برای دومین بار در ساعت ۴ بامداد ۱ تیرماه اطفا شد.

منتصری، گفت: اما گردبادهای قدرتمند و پر سرعت که همه ساله با وزش تندبادهای موسمی ایجاد می شود که سرعت آن به ۶۵ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت می رسد با جابجایی تکه های نیمه افروخته زیر خاکستر منجر به ایجاد حریقی با چند جبهه شد و شرایط را برای مهار آتش با مشکل مواجه کرد.

او، گفت: در ساعت ۱۶ اول تیرماه آتش با گذشتن از مرز شهرستان کازرون و با ورود به دشت بکک وارد بخش کهمره سرخی شهرستان شیراز شد که با توجه به اعزام فرمانده یگان‌ حفاظت و آماده باش نیروهای یگان حفاظت اداره کل و شهرستان شیراز به سرعت به منطقه عزیمت کنند و علی رغم صعب‌العبور بودن ارتفاعات با بهره گیری از توان چهار پایان جهت حمل وسایل و تجهیزات و مواد غذایی و آب خود را به محل رسانده و در ساعات پایانی موفق به اطفای حریق شدند و عملیات پایش تا ۶ ساعت بعد ادامه داشت.

این مقام مسئول، گفت: با شدت گرفتن باد برای چندمین بار آتش از میان مناطق سوخته شعله ور شد گویی دگربار نیروهای منابع طبیعی را به مقابله دعوت می کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، گفت: در پی اعلام آتش سوزی مجدد و اعلام وضعیت اضطراری و بحرانی در کهمره سرخی شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ضمن حضور در منطقه مدیریت میدانی عملیات را عهده دار شد.

منتصری، گفت: مشکل اصلی و عامل کندی عملیات صعب العبور بودن ارتفاعات بود که موجب اتلاف زمانی بالغ بر ۲٫۵ تا ۳٫۵ ساعت جهت رسیدن به حریق میشد که این مشکل نیز با تماس های مکرر و رایزنی های مدیر کل از ساعات اولیه صبح به نتیجه رسید و ۲ فروند هلی کوپتر از سوی اورژانس و هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

او، گفت: هلی برن نیروهای عملیاتی همراه با تجهیزات انفرادی در دستور کار قرار گرفت و در مجموع حاصل این تلاش ۳ پرواز توسط هلی کوپتر هلال احمر اول تیرماه در پرواز سوم بدلیل سرعت وزش باد و حرکت آتش،خلبان موفق به پیاده کردن نیروها نشد و ۸ پرواز توسط هلی کوپتر اعزامی از اورژانس در روز دوم تیرماه بود.

این مقام مسئول، گفت: در ساعت ۰۴:۰۰ بامداد روز ۲ تیرماه عملیات با خاموشی کامل آتش به‌ صورت کامل پایان یافت و نیروهای حاضر در منطقه به منظور پایش و جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد آتش تا ساعت ۱۲ در محل استقرار یافتند.با این حال،به دلیل وسعت منطقه تحت تأثیر حریق،پایش کامل تمامی نقاط  به خصوص پرتگاه‌ها و ارتفاعات با شیب بالا امکان‌پذیر نبود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، گفت: با وزش باد و وجود کانون‌های پنهان آتش در برخی نقاط و حرکت گردبادهای بسیار قدرتمند آتش در ساعت حدود ۱۳ روئیت شد و بخشی از منطقه بار دیگر درگیر آتش‌سوزی گردید که وسعت آن نسبت به روزهای گذشته به مراتب کمتر است.

موسوی مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی با اعلام ساعت ۲۰ مورخ ۳ تیرماه در زمان تنظیم خبر گفت: هم اکنون مدیرکل و فرمانده یگان حفاظت در محل مستقر هستند و حسب دستور ایشان نیروهای تازه نفس از سایر شهرستانهای استان به محل عزیمت و آماده حرکت به سمت حریق واقع در ارتفاعات بخش کهمره سرخی شیراز هستند.

از زمان وقوع حریق با تدابیر مدیر کل و معاون برنامه ریزی کلیه نیازهای افراد حاضر در عملیات اعم از آب و غذا و سوخت دمنده ها و غیره توسط همکاران پشتیبانی و افراد اعزامی و با استفاده از چهار پایان مرتفع گردیده و کمبودی از این بابت وجود نداشته است.

نیک‌مرام فرماندار ویژه شهرستان کازرون اعلام کرد، آتش‌سوزی گسترده در مراتع و جنگل‌های بلوط منطقه بَکَک بخش جره و بالاده، از عصر روز یکشنبه ۳۱ خردادماه آغاز شده و اکنون پس از گذشت ۴ روز، بخش وسیعی از ارتفاعات روستا‌های بکک، سیریزجان، سویس و دشت بکک را درگیر کرده و حتی به بخشی از ارتفاعات شهرستان شیراز نیز سرایت کرده است.

علی‌رغم حضور مستمر و شبانه‌روزی نیرو‌های اداره منابع طبیعی شهرستان کازرون، قرقبانان، دهیاران، مرتعداران، نیرو‌های مردمی و پشتیبانی بخشدار جره و بالاده در عملیات اطفای حریق، به علت وزش باد شدید، صعب‌العبور بودن منطقه و گستردگی حدود ۳۰۰ هکتاری عرصه دچار حریق، آتش پس از چندین مرحله مهار مجدداً شعله‌ور شده و جنگل‌های کهنسال و ارزشمند بلوط منطقه را تهدید می‌کند.

از آنجا که دسترسی به کانون‌های آتش‌سوزی مستلزم بیش از ۴ ساعت کوهنوردی در مسیر‌های سخت و کوهستانی است، از همه نیرو‌های مردمی، به‌ویژه گروه‌های کوهنوردی، فعالان محیط زیست، جوانان توانمند و افراد بومی آشنا به منطقه درخواست می‌شود در این شرایط حساس برای کمک به مهار آتش و جلوگیری از بروز فاجعه زیست‌محیطی گسترده، به یاری نیرو‌های عملیاتی بشتابند.

علاقه‌مندان و داوطلبان برای هماهنگی حضور و دریافت اطلاعات لازم، با شماره ۰۹۱۷۷۲۱۰۶۱۲ تماس بگیرند.

حفظ سرمایه‌های طبیعی و جنگل‌های ارزشمند بلوط زاگرس، مسئولیتی همگانی است.

مهار آتش سوزی در جنگل‌های بلوط فارس

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، از مهار آتش در ارتفاعات کوهمره سرخی و مناطق پیرامون آن خبر داد.

غلامرضا غلامی، گفت: آتش در همه نقاط ارتفاعات کوهمره سرخی و مناطق پیرامون آن فرونشسته است و در حال حاضر هیچ نقطه آتش‌سوزی فعالی در این منطقه وجود ندارد.

غلامی، گفت: آتش‌سوزی منابع طبیعی در این منطقه از شب گذشته (چهارشنبه) مهار شده و پایش به‌طور مداوم در حال انجام است.

او، گفت: با این حال، به دلیل وجود خار و برگ خشک در منطقه، اگر باد شدت بگیرد، احتمال شعله‌ور شدن و آتش‌سوزی مجدد وجود دارد؛ به همین علت، نیرو‌های منابع طبیعی و نیرو‌های محلی همچنان مناطق درگیر آتش‌سوزی را پایش می کنند.

این مقام مسئول، گفت: آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات کوهمره سرخی شیراز و بالاده کازرون از روز دوشنبه، اول تیرماه، آغاز شد و به مدت سه روز، پوشش گیاهی ارزشمند این منطقه را سوزاند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، گفت: این حریق در حالی رخ داد که جغرافیای سخت منطقه، وجود صخره‌ها و دره‌های عمیق، دسترسی نیرو‌های امدادی را به کانون‌های حریق با دشواری بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده بود؛ همچنین وزش باد شدید نیز هر لحظه شعله‌ها را به جبهه‌های تازه‌ای می‌کشاند.

غلامی، گفت: با وجود تمام این موانع، تلاش شبانه‌روزی ۲۰۰ نیروی عملیاتی باعث شد که شعله‌های آتش فرونشیند و در حال حاضر پایش منطقه برای پیشگیری از آتش سوزی مجدد ادامه دارد.

  • نویسنده : مریم توانا