نماینده ولیفقیه در استان فارس، گفت: دسترسی آسان به حرم شاهچراغ(ع) باید در اولویت مدیریت شهری باشد.
آیت الله دژکام، گفت: طرح اتصال خطوط یک و چهار متروی شیراز به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) به عنوان یکی از مهمترین طرحهای عمرانی و حملونقل شهری شیراز، وارد مرحله جدیدی از عملیات اجرایی شده است.
امام جمعه شیراز، گفت: طرحی که علاوه بر تسهیل تردد شهروندان و زائران، نقش مهمی در توسعه گردشگری مذهبی، کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر و ارتقای زیرساختهای حملونقل عمومی ایفا می کند.
نماینده ولیفقیه در استان فارس، در جریان بازدید از روند اجرای این طرح بر ضرورت تسریع در تکمیل آن تأکید کرد و گفت: دسترسی آسان و سریع مردم و زائران به حرم مطهر شاهچراغ(ع) از مطالبات مهم شهروندان است و باید در اولویت برنامههای عمرانی مدیریت شهری قرار گیرد.
آیتالله دژکام با اشاره به همزمانی اجرای این طرح با ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: امروز در جوار بارگاه نورانی حضرت شاهچراغ(ع) شاهد اجرای یکی از مهمترین طرح های عمرانی شهر شیراز هستیم طرحی که ثمرات آن سالها در خدمت مردم، زائران و توسعه فرهنگی شهر است.
امام جمعه شیراز، گفت: در شرایطی که کشور طی سالهای اخیر با فشارهای اقتصادی، تحریمها و تهدیدهای مختلف مواجه بوده، استمرار اجرای طرح های بزرگ عمرانی نشاندهنده عزم و اراده مدیران شهری و مجموعههای اجرایی کشور برای خدمترسانی به مردم است.
نماینده ولیفقیه در استان فارس، گفت: حجم گسترده فعالیتهای عمرانی انجام شده در شیراز نشان میدهد مدیریت شهری با جدیت مسیر توسعه را دنبال میکند و لازم است طرح های مرتبط با دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ(ع)، توسعه ناوگان حملونقل عمومی و راهاندازی اتوبوسهای برقی با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.
آیت الله دژکام، گفت: فاز نخست این پروژه مهم در سال آینده به بهرهبرداری برسد و بخشی از نیازهای حملونقلی زائران و شهروندان را برطرف کند.
شیراز؛ پیشتاز توسعه مترو در کشور
شهردار شیراز نیز گفت: اتصال خطوط یک و چهار مترو به حرم مطهر شاهچراغ(ع) از مهمترین اولویتهای عمرانی مدیریت شهری است و از امروز این پروژه در صدر برنامههای اجرایی، تجهیزاتی و تخصیص منابع مالی قرار گرفته است.
محمدحسن اسدی، گفت: شیراز در حال حاضر چهار خط مترو را به صورت همزمان در دست اجرا دارد و این موضوع جایگاه ویژهای برای این شهر در حوزه توسعه حملونقل ریلی شهری ایجاد کرده است.
اسدی، گفت: با وجود محدودیتهای ناشی از تحریمها و دشواریهای تامین تجهیزات و واگنهای مترو، عملیات اجرایی پروژهها بدون وقفه و به صورت شبانهروزی در حال انجام است و تلاش میکنیم روند پیشرفت طرحها با سرعت بیشتری دنبال شود.
او، همچنین از نزدیک شدن زمان بهرهبرداری از پروژه زیرگذر شهید دانشمند عباسی خبر داد و گفت: مجموعه مدیریت شهری علاوه بر توسعه شبکه حملونقل، در حوزههای مختلف خدمات شهری، ساخت و توسعه مساجد، اجرای طرح های فرهنگی و عمرانی و ارتقای زیرساختهای عمومی نیز برنامههای گستردهای را دنبال میکند.
اطمینان شورای شهر به اجرای طرح
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: طرح اتصال خطوط مترو به حرم مطهر شاهچراغ(ع) یکی از اصلیترین طرح های عمرانی شیراز محسوب میشود و اعضای شورای اسلامی شهر با جدیت از اجرای آن حمایت میکنند.
سید ابراهیم حسینی، گفت: مردم شیراز اطمینان داشته باشند که این طرح با تمام توان در حال پیگیری بوده و مدیریت شهری آن را در زمره اولویتهای اصلی خود قرار داده است.
حسینی، گفت: تکمیل این طرح میتواند تحولی اساسی در حملونقل عمومی مرکز شهر ایجاد کند و دسترسی شهروندان و زائران به حرم مطهر را به شکل قابل توجهی تسهیل نماید.
مشخصات فنی طرح
بر اساس اعلام مسئولان اجرایی، طرح اتصال خطوط یک و چهار متروی شیراز به حرم مطهر شاهچراغ(ع) شامل احداث تونلی به طول دو هزار و ۷۵۰ متر است که پنج ایستگاه مهم شهری را به یکدیگر متصل میکند.
این ایستگاهها شامل زند، چهارراه مشیر، سهراه نمازی، دستغیب و شاهچراغ(ع) است که پس از تکمیل، شبکه حمل و نقل ریلی مرکز شهر را به بارگاه مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) متصل می کنند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید گفت: اجرای طرحاتصال خطوط ۱ و ۴ مترو، این اقدام را یک حرکت زیرساختی ماندگار برای مدیریت بحران ترافیک و تسهیل دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) دانست.
رضا محمدیان، گفت: این طرح با هدف افزایش ظرفیت مسافری از ۱۲۰ هزار به ۲۰۰ هزار نفر در روز، نقشی حیاتی در عبور از محدودیتهای ترافیکی مرکز شهر ایفا می کند.
محمدیان، با اشاره به چالشهای ترافیکی در محدوده مرکزی شیراز، این طرح را یک اقدام پدافندی غیرعامل توصیف کرد.
او، گفت: با توجه به اینکه سالانه بیش از ۱۰۰ روز در ایام مناسبتهایی نظیر نوروز و محرم، منطقه مرکزی شهر با محدودیتهای ترافیکی روبروست، اتصال خطوط ۱ و ۴ با تعریف قابلیت دسترسی از چندین نقطه به بیرون، میتواند به عنوان یک راهکار استراتژیک برای مدیریت جریان ترافیک عمل کند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: این خط با قابلیت تعریف فازهای توسعهای بعدی، پتانسیل بالایی برای گسترش شبکه ریلی شهر دارد.
محمدیان، گفت: اتصال این دو خط نه تنها دسترسی به بناهای تاریخی، اماکن مذهبی و بافت فرسوده شهر را تسهیل میکند، بلکه موجب رونق چشمگیر گردشگری و فعالیتهای اقتصادی در منطقه می شود.
او، همچنین به بهبود خدماترسانی ایمنی و تسهیل دسترسی به پایانه احمدی از طریق این مسیر اشاره کرد و آن را طرحی ماندگار دانست.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به ملی بودن محدوده حرم مطهر شاهچراغ (ع)، خواستار ورود و مشارکت دولت در تأمین بودجه این طرح شد و گفت: با توجه به برنامهریزی برای اجرای سیستم اتوبوسهای برقی در این مسیر، انتظار میرود دولت سهم خود را در این پروژه ملی ایفا کند.
محمدیان، با قدردانی از تجربه مدیریتی و شهامت دکتر اسدی در شورای ششم، از تیم سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تشکر کرد و از شوراهای آینده خواست تا به جای تمرکز بر بازیهای سیاسی، مسیر توسعه زیرساختهای کلان شیراز را با همان جسارت ادامه دهند.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز نیز به تشریح جزئیات فنی و عملیاتی طرح ۲۸۰۰ متری اتصال خطوط ۱ و ۴ متروی شهر شیراز پرداخت.
علی کلانتری، گفت: این طرح با هدف ایجاد دسترسی مستقیم به بافت تاریخی و حرم مطهر شاهچراغ (ع) طراحی شده و از نظر مهندسی در تراز کلان و ملی اجرا میشود.
کلانتری، با ارائه جزئیات ساختاری پروژه، اعلام کرد که مقطع تونل در مسیر اصلی دارای عرض ۱۱.۵ متر و ارتفاع ۸.۵ متر است.
او، گفت: در محدوده ایستگاهها، به دلیل نیاز به فضای سکوی مسافری و رعایت استانداردهای خط اضطرار، عرض مقطع از ۱۱.۵ متر به ۱۳.۵ متر افزایش مییابد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: در ایستگاه شاهزاده قاسم، طراحی بهگونهای انجام شده که خط اتوبوس وارد فضای ورودی مترو شود.
کلانتری، گفت: در سازه کلی این خط، یک میدانگاه نیز پیشبینی شده است که قابلیت توسعه و اتصال به خط ۲ مترو را در فازهای آینده دارد.
او، گفت: با اشاره به چالشهای عملیاتی، از عبور از بالای خط یک مترو در شروع پروژه به عنوان یکی از پیچیدگیهای فنی یاد کرد.
این مقام مسئول، گفت: این طرح در دو شیفت کاری به صورت مستمر در حال اجرا است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: با توجه به ریسکهای موجود، روزانه در هر جبهه کاری بین ۲.۵ تا ۳ متر مربع حفاری انجام میشود تا ایمنی و دقت کار حفظ شود.
کلانتری، گفت: در حال حاضر، ایستگاه حرم با سه کارگاه فعال در حال انجام عملیات اجرایی است.
او، گفت: هزینه اولیه پیشبینی شده برای این پروژه ۴.۶ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به شرایط اقتصادی، اکنون ارزش آن به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
این مقام مسئول، گفت: اولویت اصلی در فاز نخست، تکمیل سریع و مطلوب محدوده حرم مطهر تا ایستگاه زند است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: در این مسیر، استفاده از اتوبوسهای برقی نیز در برنامهها تعریف شده است تا ترکیبی از حمل و نقل ریلی و جادهای مدرن در این محور ایجاد شود.
- نویسنده : مریم توانا

































