پیام مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به مناسبت هفته جهاد کشاورزی
پیام مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به مناسبت هفته جهاد کشاورزی
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به مناسبت هفته جهاد کشاورزی پیامی را صادر کرد.

متن پیام مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس  به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به این شرح است:

به نام یکتا خالق هستی

هفته جهاد کشاورزی، تکرارِ پیوندِ جاودانِ اندیشه، تفکر و عمل است؛ جایی که خردِ آدمی با آب و خاکِ گره می‌خورد تا از دلِ خاک، حیات برویاند.

کشاورزی تنها یک پیشه نیست، بلکه تکریمِ نعمت و عبادت در محرابِ زمین است. با سپاس از همه کسانیکه با پیمان‌بستن با طبیعت و عناصر حیات، امنیت غذایی را برای این سرزمین به ارمغان آورده اند

هفته بزرگداشت جهاد کشاورزی فرصت مغتنمی است تا از جهادگران کوشا و توانمند این نهاد برخاسته از قلب جامعه تقدیر به عمل آمده و از تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی این سنگرسازان بی سنگر و حماسه سازان بی ادعا تقدیر بعمل آید.

به خاطر داشته باشیم که جهادگران در یک هفته از تقویم خلاصه نمی شوند بلکه در ثانیه ثانیه لحظات زمان حضور دارند و با تمام وجود و عشقی برآمده از احساس مسئولیت در راه ساختن ایرانی آباد گام برمیدارند و پاسخگوی امنیت غذایی مردمان این کشور عزیز هستند.

از این رو به نمایندگی از مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری این هفته را به تمام پیش آهنگانِ تولید و نگهبانانِ امنیت غذایی و اقتدار ملی تبریک عرض نموده توفیقات روزافزون ایشان را از خداوند منان خواستارم.

شهرام منتصری

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس

پیام تبریک مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به مناسبت روز جهانی مقابله با بیانزایی

آبخیزداری استان فارس در پیامی ۱۷ ژوئن، ۲۷ خرداد روز جهانی مقابله با بیانزایی  پیام تبریکی منتشر کرد متن پیام به این شرح است.

به نام خداوند جان آفرین

زمین را از نیاکان خود به ارث نبرده‌ایم، بلکه آن را از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم.

روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی هر سال در ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خردادماه برگزار می‌شود و بر اهمیت حفظ خاک و مراتع تأکید دارد. شعار «شناخت، احترام و احیای مراتع» به شناخت چالش‌ها، احترام به طبیعت و تلاش برای احیای زمین اشاره دارد.

این روز فرصتی برای توجه به خشکسالی‌های مکرر و حفاظت از منابع طبیعی است.

در آستانه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی فرصتی دست داد تا درباره موضوعی سخن بگوییم که به‌طور مستقیم با زندگی، معیشت، امنیت غذایی، سلامت و آینده همه جامعه ارتباط دارد.

بیابان‌زایی تنها گسترش شن‌های روان و مناطق خشک نیست؛ بلکه فرآیندی تدریجی است که طی آن خاک حاصلخیز، پوشش گیاهی و توان تولیدی سرزمین از بین می‌رود.

نتیجه این روند، کاهش تولیدات کشاورزی، مهاجرت روستاییان، افزایش فقر، تشدید گرد و غبار و تهدید امنیت غذایی جوامع است.

امروزه تغییرات اقلیمی، افزایش دمای زمین، کاهش بارندگی‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، سرعت بیابان‌زایی را در بسیاری از مناطق جهان افزایش داده است.

در کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان، این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاهش منابع آب زیرزمینی، فرسایش خاک، تخریب مراتع و جنگل‌ها و وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی، زنگ خطری است که همه ما باید آن را جدی بگیریم.

با این حال، نباید فراموش کنیم که بخش قابل توجهی از این چالش‌ها حاصل رفتارهای انسانی است و بنابراین راه‌حل آن نیز در گرو اصلاح رفتارها و شیوه‌های مدیریت ماست. ا

ستفاده بهینه از منابع آب، جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، توسعه کشاورزی پایدار، احیای مراتع، کاشت گونه‌های بومی و مقاوم به خشکی و مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با بیابان‌زایی به شمار می‌روند.

امروز بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عمومی نیاز داریم. هر شهروند می‌تواند با مصرف مسئولانه آب، حمایت از محیط زیست و مشارکت در برنامه‌های حفاظت از منابع طبیعی و احیای بیابانها، سهمی در حفظ سرزمین خود داشته باشد. آینده محیط زیست تنها به تصمیم‌های کلان وابسته نیست؛ بلکه به انتخاب‌های روزانه تک‌تک احاد جامعه نیز بستگی دارد.

روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی فرصتی است تا بار دیگر تعهد خود را نسبت به حفاظت از خاک، آب و پوشش گیاهی تجدید کنیم.

سرزمین سالم، زیربنای توسعه پایدار، رفاه اجتماعی و امنیت نسل‌های آینده است.

اگر امروز برای حفظ منابع طبیعی اقدام نکنیم، فردا هزینه‌های بسیارسنگینی را متحمل می شویم.

برآن هستیم تا به منظور رسیدن به ایرانی سرسبز و آباد با اراده ای برگرفته از همت بلندی که در تک تک ایرانیان وجود دارد، دست در دست یکدیگر و با همدلی، دانش، مسئولیت‌پذیری و مشارکت جمعی، در مسیر حفظ زمین و منابع ارزشمند آن گام برداریم و میراثی ماندگار برای فرزندان خود به جا بگذاریم.

شهرام منتصری
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس

بازپس‌گیری ۲۳۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی تصرفی در شهرستان رستم

ابرابر تبصره ذیل ماده۵۵، و دستور مقام قضایی میزان ۲۳۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی این شهرستان که به صورت غیر مجاز تبدیل به باغ گردیده بود، توسط نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ، قلع و قمع، و رفع تصرف و به وضع سابق بازگردانده شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان با اعلام این خبر گفت: متجاوزان به انفال باید بدانند در صورت دست درازی به اراضی ملی بدون هیچ گونه مماشات با آنها در چارچوب قانون برخورد  و نسبت به تشکیل پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی اقدام و سپس با ارجاع به مراجع قانونی و قضایی در محاکم قضایی با جدیت با متصرفان برخورد می شود.

سادات، گفت: مسئولیت پذیری مردم و به ویژه همیاران طبیعت نقش مهمی در شناسایی متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی و حفظ و حراست از این سرمایه ارزشمند داشته و با مجموعه منابع طبیعی شهرستان تعامل بسیار خوبی دارند که قابل تقدیر است.

او، گفت: همیاران طبیعت با عشق و علاقه و تعصبی که نسبت به ،طبیعت شهرستان دارند می توانند نقش موثری در سرسبزی آینده این مرز وبوم داشته باشند.

نسل سبز در مسیر حفاظت از جنگل ها و مراتع شهرستان سرچهان

گروهی از دانش آموزان سرچهان با اصول حفاظت از منابع طبیعی آشنا شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان با اعلام این خبر افزود کارگاه آموزشی با موضوع (اصول پیشگیری و اطفاء حریق ، همیاران طبیعت و نقش آن ها در مدیریت پایدار منابع طبیعی ) با هدف مشارکت اجتماعی، فعالیت‌های داوطلبانه و تقویت احساس مسئولیت پذیری در قبال طبیعت برای دانش‌آموزان بسیجی سرچهان برگزار شد.

کبری میر شکاری، گفت:در این کارگاه آموزشی ،توضیحاتی در مورد نحوه مشارکت در عملیات پیشگیری و اطفاء حریق، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه همیار طبیعت و دعوت از آنان برای مشارکت در پویش های بذر کاری و نهال کاری بود که دانش‌آموزان از این پویش استقبال کردند و زمینه‌ای برای تداوم فعالیت‌های داوطلبانه  به منظور حفظ انفال در سطح مدرسه و جامعه فراهم شد.

رفع تصرف ۱۲۰۰۰مترمربع از اراضی ملی شهرستان زرین دشت

با حکم دستگاه قضایی ذیل تبصره یک ماده ۵۵ مساحت ۱۲ هزار مترمربع از اراضی ملی شهرستان زرین دشت رفع تصرف و قلع و قمع و به نفع دولت آزاد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت با اعلام این خبر گفت: به منظور گشت زنی ماموران یگان حفاظت شهرستان زرین دشت در اراضی ملی پلاک الحد و مشاهده کاشت نهال گز شاهی و اعلام به دادستانی شهرستان و صدور حکم قضایی مربوطه، با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان اجرای حکم در پلاک فوق انجام شد.

حسن فتوت، با اشاره به جدیت نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در برخورد با زمین‌خواران و متجاوزان به اراضی ملی گفت: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی ضمن نظارت و گشت زنی مستمر در اراضی ملی اجازه هیچ گونه تعرض و یا ساخت و ساز غیرمجاز و کاشت نهال مثمر را به افراد سودجو و فرصت طلب نداده و با متصرفان قاطعانه برخورد می کنند.

پای کار ایران می‌مانیم

مقابله با کشت گیاهان ممنوعه در اراضی ملی نی‌ریز

هر نوع کشت گیاهان ممنوعه در اراضی ملی ممنوع است و یگان حفاظت منابع طبیعی با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نی‌ریز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان با اشاره به گستردگی عرصه‌های منابع طبیعی گفت: حفاظت از اراضی ملی نیازمند پایش مستمر، مشارکت مردمی و همکاری نزدیک دستگاه‌های مسئول است.

مهدی وطن‌ دوست، گفت: هرگونه کشت غیرمجاز و ممنوعه در این عرصه‌ها، تعرض به حقوق عمومی و منابع ملی محسوب شده و دراین راستا با هرگونه تخلف در این زمینه مطابق قانون برخورد می کند.

وطن‌ دوست، گفت: در این نشست، راهکارهای پیشگیری از کشت گیاهان ممنوعه، افزایش گشت و پایش عرصه‌های ملی و تقویت همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خرید تجهیزات اطفای حریق به همت خیرین شهرستان مهر

به منظور تقویت توانمندی‌های حفاظت از منابع طبیعی و اطفای حریق در شهرستان مهر، دو دستگاه دمنده توسط خیرین منطقه به اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مهر اهدا شد.

بر رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مهر،ضمن قدردانی از حسن نیت و نگاه مسئولانه خیرین شهرستان گفت: مشارکت مردمی و حمایت خیرین از تجهیزات حفاظتی، نقشی حیاتی در کاهش خسارات ناشی از حریق و حفظ میراث طبیعی منطقه دارد.

یونس رحمت، گفت: این اهدای ارزشمند نشان‌دهنده پیوند عمیق میان جامعه و مسئولان در جهت صیانت از سرمایه‌های طبیعی شهرستان مهر است و می‌تواند در فصل‌های حساس، نقش تعیین‌ کننده‌ای در مهار سریع آتش‌سوزی‌ها ایفا کند.

هشدار به رانندگان متخلف وسایل نقلیه سنگین کشاورزی

به اطلاع رانندگان وسایل نقلیه سنگین از جمله تراکتور، لودر، گریدر و بلدوزر می رساند هرگونه شخم زنی، خاک برداری ، خاکریزی ، برداشت مصالح کوهی ، عملیات معدنی، تخریب پوشش گیاهی و سایر تغییر کاربری در عرصه های منابع طبیعی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون اخذ مجوز از ادارات منابع طبیعی جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد و در صورت مشاهده با متخلفان برابر مقررات شدیدا برخورد و در اولین فرصت بنام متخلفین پرونده کیفری تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع داده می شود.

به دارندگان دستگاهای سنگین هشدار داده میشود فریب متخلفان و متجاوزان به عرصه های منابع طبیعی را نخورده واز هر گونه تغییر کاربری در عرصه های منابع طبیعی خوداری کنند.

پیام تسلیت شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به مناسبت تاسوعا و عاشورا ی حسینی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به مناسبت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش پیامی منتشر کرد.

متن پیام به این شرح است:

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین

در این ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، دل‌ها را به یاد آن امام مظلوم و یاران باوفایش، غرق در اندوه و تأمل می‌کنیم. عاشورا نه‌تنها یادآور ایثار و مقاومت در راه حق است، بلکه دعوتی است به پاسداری از ارزش‌هایی که حیات بشر و زمین به آن وابسته است.

همان‌گونه که امام حسین (ع) با فداکاری خود، کرامت انسان و عدالت را حفظ کرد، امروز نیز حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، بخشی از همان مسئولیت اخلاقی و انسانی است.

آب، خاک، جنگل و هوا، امانت‌هایی هستند که باید مانند حرمت کربلا، از گزند غفلت و نابودی در امان بمانند.

اینک برای حفاظت ازمنابع طبیعی بیش از هر زمان دیگر به همت و تلاش و مشارکت احاد جامعه نیازمندیم تا این امانت ارزشمند را به نسل آینده تحویل دهیم.

این ایام را به مردم فهیم استان فارس و عاشقان اهل بیت (ع) و مجموعه خدوم منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس تسلیت و تعزیت عرض می نمایم

شهرام منتصری مدیرکل

منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس

بازدید بانوان شاغل اداره کل منابع طبیعی فارس از نمایشگاه دستاوردهای زنان کارآفرین و خلاق استان

بانوان شاغل اداره کل منابع طبیعی فارس از نمایشگاه دست آفریده و محصولات خانگی زنان کارآفرین استان در مرکز فنی و حرفه ای فارس بازدید کردند.

در این بازدید مشترک که با هدف حمایت از ظرفیت های بانوان در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی انجام گرفت بانوان همکار در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس و بانوان دفترامور بانوان و خانواده استانداری فارس، از نمایشگاه و فروشگاه محصولات خانگی ایران ماهر(کارافن) برگزارشده توسط جوانان ماهر، زنان کارآفرین و خلاق در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس بازدید کردند.

تجهیز نیروهای عملیاتی یگان حفاظت شهرستان کوهچنار به همت خیرین

به منظور ارتقای توان عملیاتی و اطفا حریق در شهرستان کوه چنار با پیگیری و حمایت دستگاه قضایی و خیرین اقلام زیر جهت اداره نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهچنارخریداری شد.
لیست اقلام خریداری شده به شرح زیر است:
5 دستگاه دمنده با همکاری خیرین و دستگاه قضایی
15 جفت کفش و پاپوش جهت قرقبانان و افراد شرکت کننده در اطفا حریق
6 عدد کیف کوهنوردی برای قرقبانان
6 دست لباس جهت قرقبانان و یگان حفاظت شهرستان جهت شرکت در اطفا حریق
12 چراغ قوه هدلایت جهت قرقبانان
12 عدد چفیه
2 جفت دستکش
1 عدد سمپاش زمبه ای جهت اطفا حریق
1 دستگاه علف بر برای ایجاد آتش بر
2 عدد کلاه آتش نشانی اطفا حریق و ۲ عدد محافظ صورت
40 آب معدنی شل بزرگ و ۸۰ شل آب معدنی کوچک
اغذیه و کنسرو جهت آتش سوزی ها

دیدار رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با رئیس دیوان عالی کشور

همزمان با هفته قوه قضاییه، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در دیوان عالی کشور با رئیس این نهاد عالی قضایی دیدار و درباره راهکارهای تقویت همکاری‌های مشترک در حفاظت از منابع طبیعی، اراضی ملی و صیانت از انفال گفت‌وگو کرد.

همزمان با هفته قوه قضاییه، رضا افلاطونی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در دیوان عالی کشور با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین بر اهمیت صیانت از انفال، حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور تأکید کرده و نقش تعامل، هماهنگی و همکاری مؤثر میان دستگاه‌های اجرایی و قضایی را در پیشگیری از تخریب، تصرف و تعرض به عرصه‌های ملی مورد بررسی قرار دادند.

افلاطونی، در این دیدار با اشاره به اهمیت حمایت‌های حقوقی و قضایی از منابع طبیعی کشور، بر ضرورت استمرار همکاری‌های مشترک میان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و دستگاه قضایی برای حفاظت هرچه بهتر از عرصه‌های ملی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، نیز با اشاره به جایگاه منابع طبیعی در حفظ منافع عمومی و توسعه پایدار، بر حمایت دستگاه قضایی از اقدامات قانونی و تخصصی در راستای صیانت از اراضی ملی و مقابله با تخلفات و تجاوز به این عرصه‌ها تاکید کرد.

در پایان این دیدار، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، از تلاش‌های ارزشمند قضات و کارکنان دستگاه قضایی در مسیر تحقق عدالت، صیانت از حقوق عامه و حفاظت از سرمایه‌های ملی قدردانی کرد.

پیام تبریک شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به مناسبت هفته قوه قضاییه

به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه پیامی از سوی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس منتشر گردید متن پیام به شرح زیر است:
به نام خداوند جان و جهان
با سلام و احترام
فرارسیدن هفته قوه قضاییه را به تمامی تلاشگران عرصه عدالت و قانون، به‌ویژه رییس کل دادگستری ،معاونین ،قضات و دیگر نیروهای گرانقدر در دستگاه قضایی استان فارس، صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم.

قوه قضاییه به‌عنوان سنگر استوار عدالت، نقش بی‌بدیلی در حراست از انفال الهی و صیانت از منابع طبیعی کشور ایفا می‌کند.

در شرایطی که سودجویان و مخربان محیط زیست و منابع طبیعی، با تعدی به اراضی ملی، جنگل‌ها، مراتع و منابع آب و خاک، میراث طبیعی نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازند، حضور مقتدرانه و قاطع دستگاه قضا در کوتاه کردن دست متجاوزان و متخلفان، ضامن حفظ این سرمایه‌های ارزشمند است.

امید است با تداوم رویکرد عدالت‌ محور و حمایت قاطع از قوانین منابع طبیعی، شاهد تقویت هرچه بیشتر حراست از انفال باشیم و این هفته، فرصتی برای بازنگری در مسئولیت مشترک ما در حفظ این امانت الهی باشد.

جا دارد به پاس این تلاش خستگی‌ناپذیر به نمایندگی از طرف مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس صمیمانه مراتب تشکر و قدردانی خود را بابت همراهی و همکاری مجموعه قضایی استان فارس با منابع طبیعی در احقاق حقوق دولت ،اعلام داشته سربلندی و موفقیت شما را در خدمت به آب و خاک این سرزمین از خداوند متعال خواستارم.
با احترام
شهرام منتصری
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس

برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق در شهرتان سرچهان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان، گفت: به منظور برنامه‌های پیشگیرانه جهت صیانت از پوشش گیاهی و کاهش خسارات ناشی از حریق در فصل گرما، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق در جنگل ها و مراتع در مرتع قلات عشایری کردند.

کبری میرشکاری، گفت: در این کارگاه آموزشی که با حضور رئیس و کارشناسان اداره منابع طبیعی و مرتع داران قلات عشایری برگزار و آموزش‌های کلی در خصوص اصول پیشگیری از وقوع حریق در جنگل ها و مراتع و همچنین نحوه ی صحیح مهار آتش و استفاده از تجهیزات اطفاء حریق ارائه شد.

میرشکاری، گفت: در این جلسه مرتع‌داران ملزم به بکارگیری دو نفر قرقبان جهت گشت و کنترل در تمام طول سال در این منطقه جنگلی و بحرانی شدند.

با همکاری سازمان منابع طبیعی و UNDP؛ ۱۰ مزرعه خورشیدی در زیست‌بوم‌های بیابانی و جنگلی ایجاد می‌شود

در نشستی مشترک با حضور دکتر رضا افلاطونی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و دکتر آیشانی مداگانگودا-لبه، سرپرست دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری برای «تدوین و عملیاتی‌سازی سند طرح ارتقای تاب‌آوری روستایی در زیست‌بوم‌های بیابانی و جنگلی ایران» به امضا رسید.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، ۱۰ مزرعه خورشیدی در مناطق هدف به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی و اجتماعی ایجاد می شود.

این طرح مناطق بیابانی استان‌های کرمان، جنوب کرمان، گلستان و خراسان رضوی و همچنین زیست‌بوم‌های جنگلی استان‌های فارس، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد را پوشش می‌دهد.

معادن نباید به قیمت نابودی منابع طبیعی باشند

در حالی‌که تب فعالیت‌های معدنی در بسیاری از استان‌ها بالا گرفته، هشدار جدی «افلاطونی: بهره‌برداری معدنی نباید به بهای تخریب منابع طبیعی تمام شود بار دیگر این پرسش را پررنگ کرده است که توسعه اقتصادی تا کجا می‌تواند پیش برود، بی‌آنکه پوشش‌های ارزشمند گیاهی، خاک و آب کشور قربانی شوند؟

تاکید افلاطونی بر خط قرمز منابع طبیعی در توسعه معدنی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفت: بهره‌برداری معدنی نباید به بهای تخریب منابع طبیعی تمام شود»؛ این جمله محوری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سی‌وسومین نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های آبخیزداری بود؛ نشستی که با محوریت کنترل بیابان‌زایی و با حضور معاونان، مدیران ستادی و مدیران‌کل استانی برگزار شد.

رضا افلاطونی، با اشاره به این‌که ایران روی کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد، گفت ایران به‌طور طبیعی با تهدید بیابان‌زایی روبه‌رو است، اما همین تهدید می‌تواند با اتکا به دانش، خلاقیت، مدیریت صحیح و فناوری‌های نوین، به فرصتی برای تحقق توسعه پایدار و تقویت تاب‌آوری سرزمین تبدیل شود.

توسعه پوشش گیاهی؛ سپر اصلی در برابر بیابان‌زایی

افلاطونی، در توضیح راهکارهای اصلی مقابله با بیابان‌زایی، بر ضرورت توسعه پوشش گیاهی در مناطق بیابانی و خشک تأکید کرد و گفت: اجرای موفق طرح‌های بیابان‌زدایی بدون برنامه‌ریزی علمی و دقیق ممکن نیست.

او، گفت: انتخاب گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم هر منطقه، توجه به وضعیت منابع آبی، شرایط جغرافیایی و ویژگی‌های اقلیمی، از پیش‌شرط‌های اساسی برای موفقیت طرح‌های جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی است؛ طرح‌هایی که باید همسو با برنامه‌های کلان توسعه‌ای کشور و در چارچوب ملاحظات فنی و زیست‌محیطی اجرا شوند.

فناوری‌های نوین و راهکارهای دانش‌بنیان در خدمت منابع طبیعی

این مقام مسئول، با اشاره به نقش فناوری و نوآوری در مدیریت منابع طبیعی، استفاده از فناوری‌های روز، روش‌های نوآورانه و راهکارهای دانش‌بنیان را عامل افزایش اثربخشی اقدامات مقابله با بیابان‌زایی دانست.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفت: بهره‌گیری از ابزارهای نوین پایش و مدیریت، می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف منابع، پیش‌بینی بهتر مخاطرات و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

افلاطونی، همچنین آمایش سرزمین و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز را از ارکان توسعه پایدار معرفی کرد و گفت: هرگونه برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از منابع، از جمله بهره‌برداری معدنی، باید با نگاه جامع به سرزمین و در چارچوب این اصول صورت گیرد تا از تخریب منابع طبیعی و پوشش‌های گیاهی جلوگیری شود.

بهره‌برداری معدنی نباید به بهای تخریب منابع طبیعی تمام شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع معادن و توسعه اقتصادی ناشی از آن پرداخت.

افلاطونی، با اشاره به این‌که معادن یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشور هستند، هشدار داد: «افلاطونی: بهره‌برداری معدنی نباید به بهای تخریب منابع طبیعی تمام شود». به‌گفته وی، هر نوع بهره‌برداری معدنی باید با رعایت کامل ملاحظات زیست‌محیطی، اصول آبخیزداری و حفظ پوشش‌های ارزشمند گیاهی همراه باشد.

او، از مدیران‌کل منابع طبیعی در استان‌ها خواست با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اختیارشان، نظارت بر فعالیت‌های معدنی را جدی‌تر و مؤثرتر دنبال کنند، بر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی اصرار داشته باشند و با بهره‌گیری از سازوکارهای جبران خسارت، زمینه احیای منابع طبیعی و بازگرداندن وضعیت اکوسیستم‌های آسیب‌دیده را فراهم کنند.

اقتصاد منابع طبیعی و تامین مالی پایدار برای طرح‌های بیابان‌ زدایی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از ضرورت توجه به اقتصاد منابع طبیعی سخن گفت و تأکید کرد اگر برای طرح‌های حفاظت، احیا و بیابان‌زدایی، مدل‌های پایدار تامین مالی تعریف نشود، اجرای بسیاری از برنامه‌ها با کندی و وقفه مواجه می شود.

افلاطونی، بهره‌گیری از روش‌های نوین تامین مالی را راهی برای تقویت طرح‌های منابع طبیعی دانست و به ظرفیت خیرین، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی سازگار با طبیعت اشاره کرد.

او، گفت: این ابزارها می‌توانند منابع مالی پایدار مورد نیاز برای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی و حفاظت از اراضی ملی را تامین کنند.

صیانت از اراضی ملی و برخورد با واگذاری‌های غیرقانونی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفت: صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از هرگونه واگذاری غیرقانونی، خط قرمز سازمان منابع طبیعی است.

حمایت از طرح‌های توسعه‌ای، از جمله طرح‌های معدنی، تنها زمانی قابل‌قبول است که در چارچوب قانون، با رعایت ملاحظات محیط‌زیستی و با حفظ منافع ملی و منابع طبیعی کشور انجام شود؛ رویکردی که شعار افلاطونی: بهره‌برداری معدنی نباید به بهای تخریب منابع طبیعی تمام شود» را از سطح یک هشدار رسانه‌ای به سطح یک سیاست اجرایی ارتقا می‌دهد.

بهره‌گیری از تجارب موفق استان‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، به اهمیت تبادل تجربه میان استان‌ها در حوزه مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی پرداخت.

حسن وحید، با اشاره به برگزاری برنامه‌های روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی در سراسر کشور گفت: توجه به بیابان‌زایی در سطح سیاست‌گذاری ملی افزایش یافته و جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح‌های احیا و مقابله با بیابان‌زایی، از تجارب ارزشمند و موفقی برخوردار است که برخی از آن‌ها در مجامع بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

او بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، همکاری‌های بین‌بخشی و توسعه تعاملات بین‌المللی را لازمه تحقق اهداف برنامه‌های منابع طبیعی دانست و گفت: اجرای یکپارچه اقدامات حفاظت، احیا و مدیریت پایدار سرزمین می‌تواند اثربخشی برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی را به‌طور محسوسی ارتقا دهد.

نقش نوآوری و مشارکت مردمی در مدیریت پایدار سرزمین

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گزارشی از تجربیات موفق و خلاقانه استان‌ها ارائه کرد و بر اهمیت نوآوری و جامعه‌نگری در مدیریت پایدار سرزمین تأکید داشت.

غلامرضا هادربادی، با قدردانی از عملکرد استان‌های بیابانی در برگزاری برنامه‌های روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی گفت: محدودیت منابع مالی و شرایط سخت اقلیمی نباید بهانه‌ای برای توقف یا کاهش کیفیت برنامه‌ها باشد.

هادربادی، گفت: استفاده از روش‌های خلاقانه و کم‌آب‌بر، می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری اقدامات بیابان‌زدایی را افزایش دهد.

او، مشارکت جوامع محلی و خیرین را از مهم‌ترین عوامل موفقیت طرح‌های بیابان‌زدایی دانست و گفت: ایجاد منافع اقتصادی برای مردم محلی و تقویت حس تعلق به زمین و منابع طبیعی، زمینه‌ساز حفاظت پایدار از این منابع خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بر ضرورت توجه ویژه به اقدامات خلاقانه در ارزیابی عملکرد استان‌ها و تداوم حضور فعال ایران در مجامع بین‌المللی مرتبط با مقابله با بیابان‌زایی تأکید کرد؛ حضوری که به‌گفته او، می‌تواند تجربه‌های ایران را به اشتراک بگذارد و مسیر بهره‌گیری از تجارب جهانی را نیز هموارتر کند.

پیام رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به مناسبت هفته قوه قضائیه

رضا افلاطونی با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، از تلاش‌های صادقانه رئیس محترم قوه قضائیه، قضات شریف و تمامی کارکنان خدوم این دستگاه و همکاری ارزشمندشان در حفاظت از منابع طبیعی قدردانی کرد.

حقوق جنگلبانان با دستور رئیس سازمان در اولویت پیگیری قرار گرفت

در پی دستور دکتر رضا افلاطونی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نشست ویژه‌ای به‌منظور بررسی وضعیت پرداخت حقوق و مطالبات جنگلبانان برگزار شد.

  • نویسنده : مریم توانا