حافظیه با رویداد چشمه حکمت به پیشواز بیستم‌های طلایی می‌رود
حافظیه با رویداد چشمه حکمت به پیشواز بیستم‌های طلایی می‌رود
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه، ضمن اعلام آغاز سلسله رویدادهای تخصصی «چشمه حکمت»، این جریان را گامی نوین در پیوند اندیشه‌های نخبگان با فضای معنوی حافظیه دانست.

هاشم شایق،گفت: با الهام از آموزه‌های لسان‌الغیب و این مصرع «حافظ از چشمه حکمت به کف آور جامی»، برند «چشمه حکمت» را به عنوان چتر حمایتی تمام فعالیتهای ادبی، فرهنگی، هنری و تخصصی مجموعه تعریف کرده‌ایم.

شایق،گفت: هدف اصلی ما ایجاد یک پیوند نظام‌مند تا روز ملی بزرگداشت حافظ (۲۰ مهرماه) است؛ مسیری که آن را «چشمه حکمت» نامیده‌ایم و قرار است در بیستم هر ماه، با حضور اساتید تراز اول و صاحب‌نام، ذهن جامعه دانشگاهی و پژوهشگران را معطوف به لایه‌های عمیق معرفتی حافظ سازیم.

او، گفت: رویکرد ما در “چشمه حکمت” برگزاری شود یا برنامه‌های عمومی صرف نیست، بلکه تمرکز بر نشست‌های تخصصی با حضور اندیشه ورزان، نخبگان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و حافظ‌پژوهان است.

این مقام مسئول، گفت: در هر نشست، دو سخنرانی علمی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای توسط اعضای برجسته آکادمیک ارائه می‌شود که با بخش‌های هنری کوتاهی نظیر موسیقی سنتی و غزل‌خوانی همراه خواهد بود تا پویایی فضا حفظ شود.

مدیر مجموعه حافظیه در خصوص مدل اجرایی این رویداد گفت: این برنامه ها اقلب با مساعدت حامیان و متولیان فرهنگی دغدغه‌مند برگزار می‌شود.

شایق، گفت: اگرچه در حال حاضر این رویداد در سطح استان و درون‌مجموعه‌ای اجرا می‌ شود اما افق ما ملی کردن این جریان فکری است تا حافظیه به کانون دائمی جوشش حکمت در کشور تبدیل شود.

او،گفت: نخستین حلقه از این زنجیره طلایی، روز دوشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۵ ساعت ۱۸:۳۰ در محل حافظیه، با سخنرانی استاد منصور پایمرد و دکتر حسین علیان برگزار می شود.

این مقام مسئول، در پایان از تمامی متخصصان و ارادتمندان به ساحت لسان‌الغیب دعوت کرد تا در این مسیر علمی و معرفتی همراه مجموعه حافظیه باشند.

 اجرای طرح های مرمتی و خدماتی در یک ماه گذشته

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه، با تاکید بر جایگاه بی‌بدیل این مجموعه به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی و گردشگری کشور، از اجرای مجموعه‌ای از اقدامات مرمتی، حفاظتی و خدماتی در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: حفظ اصالت تاریخی، ارتقای کیفیت خدمات و نگهداری مستمر از این میراث ارزشمند، از اولویت‌های اصلی مجموعه حافظیه به شمار می‌رود.

هاشم شایق، با اشاره به اهمیت حافظیه به عنوان یکی از پربازدیدترین مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی کشور گفت: حافظیه تنها یک بنای تاریخی نیست، بلکه نمادی از هویت فرهنگی، ادبی و تاریخی ایران بود که نگهداری و حفاظت از آن نیازمند برنامه‌ریزی مستمر و اقدامات تخصصی در حوزه‌های مرمت، حفاظت و خدمات‌رسانی است.

شایق، گفت: طی یک ماه گذشته ساماندهی و یکپارچه‌سازی سیستم‌ صوتی در نقاط مختلف این مجموعه انجام شد، یزدی‌بندی طاق مقبره صاحب‌دیوانی که به دلیل فرسودگی، بخشی از آن فرو ریخته بود، بدون فوت وقت و با هدف کنترل و جلوگیری از آسیب های بیشتر، ضمن ایمن سازی و تثبیت سقف و سایر قسمت های بنا، مرمت این طاق زیبا و تاریخی توسط یکی از معماران زبردست و ماهر شیرازی (استاد مزکا) انجام شد و همچنین به منظور حفاظت بیشتر از سنگ مزار تاریخی و ارزشمند حافظ عزیز که متعلق به دوره زندیه است، شیشه محافظ بر روی این اثر فاخر که آسیب دیده بود مجدد نصب شد.

او، گفت: بهبود زیرساخت‌ها و ارتقای خدمات مورد نیاز بازدیدکنندگان نیز همواره در دستور کار قرار دارد. بر همین اساس عملیات مناسب‌سازی و بهسازی کیوسک بلیت‌فروشی مجموعه انجام شد و همزمان با تغییر فصل، فضای سبز و گل‌های فصلی آرامگاه در قسمت ها و باغچه های مختلف مجموعه نیز تعویض و با گونه‌های جدید جایگزین شدند تا فضای مجموعه از طراوت و زیبایی بیشتری برخوردار باشد.

این مقام مسئول، همچنین از اتمام مرمت بخشی از کاشیکاری سنتی پیشانی آرامگاه خانوادگی قوام در ضلع جنوبی این بنا خبر داد و گفت: بخش دیگری از این کاشیکاری ها در قسمت های مختلف ضلع جنوبی این آرامگاه که نیاز به مرمت فوری دارد، در دست اقدام است که پس از اتمام آن اطلاع رسانی انجام می شود.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه، گفت: تمامی اقدامات مرمتی با رعایت ضوابط و اصول فنی میراث فرهنگی انجام می‌شود تا ضمن حفاظت از اصالت تاریخی بناها، شرایط مناسبی برای بهره‌مندی گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب ایران فراهم شود.

آیین‌های محرم در استان فارس

استان فارس از کانون‌های مهم آیین‌های فرهنگی است که با حفظ عناصر اعتقادی و مذهبی مردم، طی سالیان متمادی جلوه‌گر مراسم‌های باشکوهی در ایام محرم بوده است.

مردم شهرستان‌های فارس هرساله با آغاز ایام سوگواری سیدالشهدا با برپا کردن خیمه‌ها و آذین‌بندی هیئت‌ها، سیاه‌بندی تکیه‌‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر در منازل.

استان فارس از کانون‌های مهم آیین‌های فرهنگی است که با حفظ عناصر اعتقادی و مذهبی مردم، طی سالیان متمادی جلوه‌گر مراسم‌های باشکوهی در ایام محرم بوده است.

مردم شهرستان‌های فارس هرساله با آغاز ایام سوگواری سیدالشهدا با برپا کردن خیمه‌ها و آذین‌بندی هیئت‌ها، سیاه‌بندی تکیه‌‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر در منازل، به استقبال این ایام می‌روند.

مردم این دیار در این ایام با حضور در محل‌های عزاداری و تشکیل مجالس نوحه‌سرایی و سینه‌زنی به ابراز ارادت خود به سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

سبک خاص برگزاری برخی از آیین‌های سنتی که مردم فارس در این ایام برگزار می‌کنند از قدمت زیادی برخوردار است که حتی نام تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

چارچوگردانی و چک‌ چکو در استهبان، عم کبار و تعزیه در خرم‌بید، آیین خیمه‌های برافراشته و تعزیه در زرقان، تعزیه در صحرا‌ رود فسا، مراسم عاشورا در روستای دوان کازرون، تعزیه در مرودشت مراسم پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب، مراسم عزاداری در لار، مراسم سینه‌زنی قطاری در شهر شیراز،هفت منبرون داراب،بارگاه گردانی بیرم از آیین‌هایی است که در فهرست آثار معنوی کشور به‌عنوان آثار ناملموس به ثبت رسیده‌اند.

چک‌چکو

مراسم چک چکو یکی از آیین‌هایی است که در شهر استهبان برگزار می‌شود.

امامزاده پیرمراد (ع) محل تجمع عزاداران حسینی این شهرستان است و آیین چک‌چکو که نشانه چکاچک شمشیر اشقیا و ضرب سم اسبان است در عصر عاشورا اجرا می‌شود.

این مراسم هرچند قدمتی ۲۰۰ ساله دارد اما هرسال با شور و حرارتی خاص توسط نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان محله‌ها با تجمع در میدان اصلی شهر برگزار می‌شود.

چک‌چکو در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

در این مراسم که شکلی نمادین از اتفاقاتی است که در عصر عاشورا برای امام حسین (ع) و یاران باوفایشان رخ داد، عزاداران به‌ صورت دایره حلقه می‌زنند و در دستانشان دو قطعه چوب یا سنگ می‌گیرند و با نوحه‌خوان همنوایی می‌کنند و قطعات چوب و سنگ را به هم می‌زنند، صدایی که از این حرکت به گوش می‌رسد نمادی از صدای سم اسبان و برخورد شمشیرها در عصر عاشورا است.

بر اساس روایت مورخان، پس از شهادت امام حسین(ع) لشکریان یزید به دستور شمر لعین با اسب‌هایشان بر جنازه شهدای کربلا تاختند و آیین چک‌چکو، واکنش به سم‌کوبی اسبان اشقیا بر بدن‌های مطهر اولیاست.

چارچو (نخل‌گردانی)

مراسم سنتی چارچوگردانی شب عاشورا نیز در حسینیه محله اَهر استهبان برگزار می‌شود.

چارچو از اتاقکی چوبی باکف مستطیلی تشکیل شده است.

در این مراسم از ابتدای شب دسته‌های عزادار، زنجیرزن و سینه‌زن به حسینیه محل چارچوگردانی می‌روند.

این عزاداری‌ها با سینه‌زنی دایره شکل آغاز می‌شود و پس‌ازآن گروهی از جوانان درحالی‌که بر سر می‌زنند، این نوحه را تکرار می‌کنند، پس‌ازآن ۱۶ نفر از جوانان چهار طرف چارچو را بلند می‌کنند و وسط میدان می‌چرخانند.

پس از سه بار چرخش، چارچو را به‌جای خود در ساختمان حسینیه منتقل می‌کنند که تا سال دیگر در همان‌جا باقی می‌ماند.

مراسم عزاداری در روستای تاریخی دوان کازرون

اهالی روستای دوان کازرون نیز هرسال به یاد عاشورای حسینی مراسم ویژه‌ای به‌جا می‌آورند که قابل‌توجه است.

آن‌ها تمام کوچه‌ها را غبارروبی و محل‌های عزاداری را سیاه‌پوش می‌کنند.

در دوان دو محله وجود دارد که محله پایین و بالا نامیده می‌شود.

سینه‌زنی از شب هفتم محرم شروع می‌شود و گروه سنج و دمام‌زن در محل تجمع شروع به نواختن سنج و دمام می‌کنند، پس‌ازآن، مردم محله پایین در میدان کنار بقعه شاه سلیمان و مردم محله بالا در میدان کنار مسجد جامع دوان جمع می‌شوند.

محل تجمع عزاداران، میدانی است که وسط آن را سه دایره متحدالمرکز به فاصله چند متر تشکیل می‌دهد.

دایره کوچک‌تر که در مرکز قرارگرفته محل سینه‌زنی کودکان، دایره دوم محل سینه‌زنی جوانان و دایره سوم که بزرگ‌تر است به بزرگان و ریش‌سفیدان اختصاص دارد.

در این مراسم یک نفر تک‌خوان اشعار مراثی است و بقیه به او جواب می‌دهند.

تعزیه صحرا رود فسا

از دیگر مراسم‌های عزاداری ثبت‌شده در فهرست ملی کشور می‌توان به اجرای یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های میدانی کشور در صحرا رود شهرستان فسا اشاره کرد.

این نمایش از آیین‌های عاشورا است و بسیاری مناطق فارس ازجمله لامرد، فسا، داراب ،استهبان و شیراز شاهد اجرای تعزیه‌های بزرگ در سالیان طولانی بوده است.

برخی قدمت مجالس شبیه‌خوانی در شهرستان فسا را با توجه به آثار باقی‌مانده، به بیش از ۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.

عم کبار در خرم‌بید

مراسم عباس‌خواهی در زبان محلی عم کبار،(عموی بزرگ )نام دارد که در شهرستان خرم‌بید بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و یکی از باشکوه‌ترین مراسم در شمال استان فارس است.برخی معتقدند

واژه عم کبار که درواقع عمه کویار است بنا بر اعتقاد عوام، خطاب به حضرت زینب (س) و منظور از یار، یار حضرت امام حسین (ع) یعنی حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.

در این مراسم علم‌هایی از مناطق مختلف شهرستان به مسجد جامع شهر آورده می‌شود و عزاداران اشعار خود را می‌خوانند و یک نفر در وسط ایستاده و چند نفر دور علم حلقه می‌زنند و با حرکاتی خاص و خواندن اشعار مذهبی، به‌صورت گروهی دور علم می‌چرخند.

برافراشتن خیمه در زرقان

در زرقان، برافراشتن بیرق و چادرهای عزا، آیینی است که باسابقه چند صدساله در فهرست ملی ثبت‌شده است. ۲۷ ذی‌الحجه مردم در حسینیه این شهر با برافراشتن چادرهای بزرگ به پیشواز محرم می‌روند.

سینه‌ زنی قطاری مردم شیراز

در شیراز نیز نوعی سینه‌زنی خاص شیرازی‌ها وجود دارد به نام قطاری، این نوع عزاداری به‌صورت دسته‌جمعی اجرا می‌شود و مسیر حرکت عزاداران دایره‌ای حلزونی و پیچ‌درپیچ است.

این نوع عزاداری در ماه محرم در چند مسجد و حسینیه شیراز همچنان برگزار می‌شود. این سینه‌زنی به شکل حلزونی اجرا می‌شود، یعنی ابتدا عزاداران می‌ایستند، دو گام برمی‌دارند و بر سینه می‌زنند و می‌گویند حَسیِن که البته همان حسین است پس‌ازآن در نیمه سینه‌زنی نفرات اول به نفرات آخر می‌رسند و چون به شکل حلزونی حرکت می‌کنند به رأس که رسید سینه‌زنی تمام می‌شود و این نوع سینه‌زنی اکنون در مسجد بغدادی درمحله لب اب شیراز برگزار می‌شود.

سینه‌زنی سنتی لارستانی‌ها

ازجمله مراسم های سنتی و دیرین که ریشه در فرهنگ و تاریخ و تمدن جنوب فارس دارد، عزاداری سنتی و سینه‌زنی مردم لارستان است، این آیین که با زمزمه نوحه‌های جان‌سوز همراه است هرسال در حسینیه‌ها و تکایای این دیار کهن به شکل آیینی برگزار می‌شود.

عزاداری محرم در لارستان در مناطق مختلف بنا بر ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و یا جغرافیایی، متکثر و متنوع می‌شود.

در بعضی مناطق دسته‌های سینه‌زنی ایستا و بی‌حرکت و در بعضی دیگر متحرک و درحرکت هستند، بعضی جاها ریتم ضربه به سینه، تخت است و بعضی جاها رقصان و مواج، در شهر لار که سینه‌زنی‌اش به‌ عنوان نمونه کلی سینه‌زنی سنتی لارستان شناخته می‌شود، قریب به ده محله در قالب دو دسته جداگانه در مسیری مشخص حرکت و در یک مکان مشخص مراسم ختم را برگزار می‌کنند.

مراسم پرچم در فورگ داراب

در این مراسم سنتی و آیینی مردم شهر دوبرجی بخش فورگ بر اساس رسم دیرینه بیرق عزا را با چاووشی خوانی و نوحه‌سرایی روی پشت‌بام مهدیه شهر نصب می‌کنند و به استقبال ماه محرم می‌روند.

چاووش‌خوانی اول محرم در سوریان بوانات

چاووش‌خوانی یکی از آیین‌های قدیمی و سنتی در پاسداشت آغاز ماه محرم است و در اقدامی یکپارچه، چاوش‌خوانان و پیر غلامان منطقه از سه مسجد امام حسین (ع)، مسجد صاحب‌الزمان (عج) و مسجد جامع به‌طرف حسینیه امام صادق (ع) حرکت و در بین راه به گروهی از چاوش‌خوانان و همراهان که به‌ عنوان سفیران محرم هستند با چاوشی‌خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان برای نصب در سر در منازل و مغازه‌ها، خبر از شروع ماه محرم و عزای حسینی می‌دهند و به آنان می‌پیوندند.

علاوه بر مراسم های یادشده در همه شهرها و روستاهای استان فارس آیین‌هایی برگزار می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است، همه این آیین‌ها ریشه در فرهنگ ارادت و دوستی اهل‌بیت دارد، از فسا، داراب، نی‌ریز، زرین‌دشت در شرق فارس تا سپیدان، ممسنی، رستم، کازرون، در غرب و لار، لامرد، مهر، خنج، گراش و جهرم در جنوب همه دارای فرهنگ‌های مختلف و درعین‌حال متحد در برگزاری آیین‌های عاشورایی است.

آباده، اقلید، بوانات، خرم‌بید و پاسارگاد در شمال شیراز، مرودشت، سروستان، کوار، خرامه، فیروزآباد در نقاط مرکزی استان فارس و فراش‌بند و قیر و کارزین در جنوب غربی این استان همگی دارای آیین‌های خاص در ماه محرم هستند.

در مطالعات آیین‌های شیعی، بر دو وجه اهمیت اعتقادی آن‌ها و دیگری اهمیت تاریخی آن‌ها برای اجتماعات شیعی تأکید می‌شود. آیین‌های عاشورایی و عزاداری‌های محرم در راستای تعظیم شعائر دینی و در راستای تقویت بعد تاریخی و جنبه اعتقادی است که در هر شهر و روستا به‌نوعی جلوه‌گر می‌شود.

مژگان ثابت‌قدم
کارشناس مسئول ثبت میراث ناملموس و مردم‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان فارس

فعال‌سازی ظرفیت اقتصادی ایوان قدمگاه راهکاری برای جلوگیری از تخریب

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، با اشاره به وضعیت ایوان تاریخی قدمگاه، فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی این مجموعه را یکی از راهکارهای مؤثر برای حفاظت و جلوگیری از تخریب آن دانست و از بررسی راهکارهای واگذاری برخی آثار تاریخی به بخش خصوصی در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی خبر داد.

بهزاد مریدی، گفت: از ایوان قدمگاه بازدید کرده‌ام و در برخی بخش‌ها لازم است تمهیداتی برای این مجموعه در نظر گرفته شود.

مریدی،گفت: دبیرخانه ماده ۷ برای همین موضوع پیش‌بینی شده است تا بتوانیم برخی آثار تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از این طریق ظرفیت‌های اقتصادی آن‌ها را فعال کنیم.

او، گفت: ایوان قدمگاه نیز از جمله آثاری است که می‌توان درباره بهره‌گیری از این ظرفیت برای آن برنامه‌ریزی کرد، چراکه اگر اقتصاد این مجموعه فعال شود، حفاظت از آن نیز رقم می خورد.

این مقام مسئول، گفت: اگر قرار است آثار تاریخی جان بگیرند و از وضعیت فعلی خارج شوند، باید به اهل آن سپرده شوند و از ظرفیت‌های موجود برای نگهداری و بهره‌برداری صحیح از آن‌ها استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، با اشاره به آسیب‌های ناشی از وندالیسم در آثار تاریخی گفت: در موضوع وندالیسم باید فرهنگ‌سازی انجام شود؛ زیرا حفاظت از میراث فرهنگی تنها برعهده دستگاه‌های اجرایی نیست و نیازمند مشارکت و همراهی مردم است.

مریدی، گفت: بخشی از آسیب‌هایی که به آثار تاریخی وارد می‌شود ناشی از کمبود آگاهی نسبت به ارزش و اهمیت این آثار است و برای کاهش این آسیب‌ها باید اقدامات فرهنگی و آموزشی در دستور کار قرار گیرد.

او، گفت: این موضوع به شرط رعایت ملاحظات جدی و تخصصی میراث فرهنگی قابل اجراست؛ همان‌گونه که از ظرفیت خیرین نیز در این حوزه استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول، گفت: تمامی اقدامات لازم برای راه‌اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی انجام شده است و تلاش داریم از این ظرفیت برای حفاظت و نگهداری بهتر آثار تاریخی بهره ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس،گفت: می‌توان مالیات‌دهندگان را ترغیب کرد که مالیات خود را صرف بخش‌های مختلف از جمله حوزه میراث فرهنگی کنند.

مریدی، گفت: از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده‌ایم امسال ۲۰ تا ۲۵ مکان نفیس تاریخی معرفی شوند تا مالیات‌دهندگان بتوانند مالیات خود را به این آثار اختصاص دهند.

او، گفت: بسیاری از مالیات‌دهندگان علاقه‌مند هستند که مالیات آن‌ها صرف مجموعه‌هایی مانند حافظیه، تخت جمشید یا مجموعه زندیه شود و ما این مسیر را در کنار انجمن‌های خیریه دنبال می کنیم.

ظرفیت‌های شگرف افراد دارای معلولیت در تمامی عرصه‌ها دیده شود

مدیرکل بهزیستی استان فارس، در مراسم اختتامیه جشنواره «طعم امید ۶»، با انتقاد از عدم اجرای کامل قوانین حمایتی، خواستار دیده شدن ظرفیت‌های شگرف افراد دارای معلولیت در تمامی عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی شد.

حمید گودرزی، در این مراسم که با حضور برگزیدگان منطقه ۶ کشور برگزار شد، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و کارشناسان متخصص دبیرخانه مناسب‌سازی، گفت: ای کاش در این مراسم، فضایی فراهم می‌شد تا خودِ شرکت‌کنندگان از تجربیات، محبت‌ها، ناکامی‌ها و محدودیت‌هایشان سخن می‌گفتند؛ چرا که شنیدن صدای آن‌ها تاثیرگذارتر از هر سخنرانی است.

گودرزی، گفت: ما اگر تنها بخش کوچکی از “قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت” را در دستگاه‌های اجرایی پیاده می‌کردیم، امروز بسیاری از مشکلات مرتفع شده بود.

او، گفت: واقعیت این است که مشکل از افراد دارای معلولیت نیست، بلکه مشکل ما مدیرانی هستیم که باید برای این عزیزان بسترسازی کنیم.

این مقام مسئول، گفت: ما توانمندی را سراغ داریم که با وجود فلج بودن از ناحیه سینه به پایین، معیشت هفت خانواده را تأمین می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس، گفت: جشنواره “طعم امید” تنها گوشه‌ای از این اقیانوس ظرفیت و پتانسیل را به نمایش گذاشته است.

گودرزی، گفت:این الگوی موفق تعامل بین‌دستگاهی می‌تواند فراتر برود. با تجربیات ارزشمند موجود، می‌توان سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز دخیل کرد تا شاهد درخشش معلولان در عرصه‌های فرهنگ، ادب و هنر نیز باشیم.

او، در پایان از تمامی نهادها، خیرین و دستگاه‌های اجرایی خواست تا با عمل به وظایف قانونی و اخلاقی خود، زمینه را برای دیده شدن و مشارکت اجتماعی کامل نخبگان دارای معلولیت فراهم کنند.

«طعم امید» به «لیگ جهانی آشپزی معلولان» تبدیل شود

رئیس کنسرسیوم گردشگری خوراک ایران و عضو شورای راهبری فائو، در اختتامیه مسابقه و جشنواره «طعم امید۶»، از برنامه‌ریزی برای برگزاری لیگ بین‌المللی آشپزی معلولان با مشارکت کشورهای همجوار و برگزاری المپیاد کشوری خبر داد.

علیرضا دژبد، گفت: ایده اولیه این مسابقات در سال ۱۴۰۳ شکل گرفت و اکنون در ششمین منطقه شاهد برگزاری موفق آن هستیم.

دژبد، با اشاره به پایان رقابت‌های منطقه جنوب، تصریح کرد: با اتمام مسابقات در سایر مناطق و مرکز، برترین‌های این دوره به مسابقات نهایی راه می یابند که به صورت یک المپیاد کشوری و در تراز استانداردهای بالا برگزار می شود تا قهرمانان واقعی آشپزی ایران معرفی شوند.

عضو شورای راهبری فائو ،گفت: در حال حاضر لیگ جهانی منظمی برای رقابت آشپزی افراد دارای معلولیت نداریم. پیشنهاد ما این است که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای همجوار از جمله ارمنستان منعقد کنیم تا برترین‌های کشوری ما بتوانند در قالب یک لیگ بین‌المللی با رقبای خارجی به رقابت بپردازند و توانمندی ایرانی را به دنیا نشان دهند.

رئیس کنسرسیوم گردشگری خوراک ایران در پایان از داوران تخصصی این دوره و همچنین تیم‌های اجرایی در استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد قدردانی کرد.

«طعم امید» به جریانی مردمی و توقف‌ناپذیر تبدیل شده است

دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر وزارت میراث فرهنگی، در مراسم اختتامیه جشنواره منطقه ۶ کشور، بر لزوم استمرار توانمندی‌های افراد دارای معلولیت در سطح ملی و بین‌المللی تأکید کرد و این رویداد را ثمره هم‌افزایی بی‌نظیر ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی دانست.

محمد اسماعیل شیخ‌ قرائی، گفت: این طرح که از یک پیشنهاد ساده آغاز شد، اکنون چنان ساختارمند و نهادینه شده است که دیگر نمی‌توان به عقب بازگشت.

شیخ‌ قرائی، گفت: حتی اگر مدیران دولتی ابراز خستگی کنند یا با محدودیت بودجه مواجه شوند، این جریان باید توسط خودِ مردم و تشکل‌ها ادامه دارد.

او، گفت: در این چند روز، گرمای وجود هنرمندان چهار استان جنوب (فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، سختی و گرمای طاقت‌فرسای تابستان را از تن ما زدود.

این مقام مسئول، گفت: من با ۲۲ سال سابقه فعالیت در این حوزه، شهادت می‌دهم که این چهار استان با حداکثر توان خود، منظر زیبایی از توانمندی معلولان را به رخ کشیدند.

دبیر میز گردشگری، گفت: به عنوان یک فرد دارای معلولیت، صمیمانه دست مریزاد می‌گویم به خانواده‌های عزیزان سندروم‌دان، معلولان جسمی و نابینایان که با جدیتی مثال‌زدنی در کنار فرزندانشان ایستادند تا این حماسه خلق شود.

تجلیل مدیرکل میراث فرهنگی فارس از اسطوره‌های زنده اراده و توانمندی

اختتامیه جشنواره و مسابقه آشپزی «طعم امید» (منطقه ۶ کشور) با حضور هنرمندان و شرکت‌کنندگانی از استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر به میزبانی شهر صدرا برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، در این مراسم با قرائت اشعاری در ستایش کلام و اراده، شرکت‌کنندگان این جشنواره را «معماران امید» خطاب کرد و گفت: خدا اراده را بر هر محدودیتی برتری بخشید؛ امروز در این محفل، امید نه یک رویا، بلکه اسطوره‌ای زنده است که در جان و خاک ما کیمیا شده است.

بهزاد مریدی، گفت: میهمانانی از بوشهر آمدند با نفس دریا و مروارید تا در ساحل ایمان، اسطوره‌ای نو پدید آید.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس، گفت: ببینید که معلولان این سرزمین چه معماران امیدی هستند که با هر گام دشوار، زمین را به لرزه درآورده‌اند.

در این مراسم که با هدف نمایش توانمندی‌های جامعه معلولان و بازتولید میراث خوراک در منطقه جنوب کشور و مشخص شدن برگزیدگان منطقه ۶ شامل استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان برگزار شد، برگزیدگان این منطقه جهت اعزام به مرحله نهایی و کشوری در تهران معرفی شدند.

شیراز در راه تبدیل شدن به شهر گردشگری دسترس‌پذیر

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین اختتامیه جشنواره «طعم امید ۶»، از برنامه‌ریزی برای انتخاب شیراز به عنوان سومین شهر گردشگری دسترس‌پذیر ایران و میزبانی از رویداد بین‌المللی خوراک ایران و ارمنستان خبر داد.

مصطفی فاطمی فیروزآبادی، در این مراسم که با حضور برگزیدگان مراحل استانی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در شهر صدرا برگزار شد، با اشاره به دو رویکرد اصلی این جشنواره گفت: معرفی خوراک‌های ایرانی به عنوان یک جاذبه مغفول‌مانده و همچنین ارتقای دسترس‌پذیری اماکن گردشگری برای افراد دارای معلولیت، دو اولویت اساسی ماست که در قالب میزهای تخصصی با مشارکت فعال بخش خصوصی و تشکل‌ها دنبال می‌شود.

فاطمی فیروزآبادی، گفت: ما به دنبال تحقق مفهوم شهر گردشگری دسترس‌پذیر هستیم که گامی فراتر از مناسب‌سازی شهری است.

او، گفت: در این طرح، یک محور کامل گردشگری شامل تمامی تأسیسات، مغازه‌ها و مسیرهای پیاده برای معلولان استانداردسازی می‌شود.

این مقام مسئول، گفت: از دکتر مریدی، شهردار محترم شیراز و استانداری فارس تقاضا دارم با همکاری ستاد مناسب‌سازی، شرایطی را فراهم کنند تا شیراز پس از توقفی که در این مسیر داشت، به عنوان سومین شهر ایران در این حوزه معرفی شود.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارتخانه با تمجید از نقش پررنگ متخصصان فارسی در میزهای تخصصی خوراک و دمنوش کشور، گفت: بسیاری از پیشرانان حوزه خوراک در ایران، از چهره‌های شاخص استان فارس هستند. در حال حاضر جشنواره “نوادار” در ارمنستان با حضور پررنگ فعالان این استان در حال برگزاری است و پیشنهاد مشخص ما این است که رویداد برگشتِ این جشنواره بین‌المللی، به میزبانی شهر شیراز یا صدرا برگزار شود.

فاطمی فیروزآبادی، گفت: هدف ما در میزهای گردشگری، واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی است.

او، گفت: حضور تیم‌های تخصصی در حوزه خوراک‌های ملل و ایرانی و همچنین تشکل‌های حوزه معلولان در این جشنواره، نشان‌دهنده مسیر درست ما در مردمی‌سازی گردشگری است.

معرفی برگزیدگان جشنواره «طعم امید ۶» راهیافته به مرحله کشوری

با برگزاری رقابت نهایی در شهر صدرا، اسامی برگزیدگان چهار استان جنوب کشور در جشنواره منطقه‌ای «طعم امید ۶» اعلام شد و برترین‌های هر گروه، جواز حضور در مرحله کشوری را کسب کردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، گفت: مسابقه نهایی این جشنواره منطقه‌ای، امروز دوشنبه ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۵ به میزبانی هتل رز شهر صدرا و با رقابت فشرده هنرمندان استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

حیدرعلی زاهدیان‌نژاد، با اشاره به سطح بالای کیفی مسابقات و دقت نظر هیئت داوران، نتایج نهایی را اعلام کرد و گفت: در گروه نابینایان فاطمه همایون از استان فارس، در گروه جسمی – حرکتی؛ فریده شعیبی از استان خوزستان و در گروه سندروم داون؛ فاطمه ذاکری از استان بوشهر عناوین برتر را به خود اختصاص دادند و به مرحله کشوری راه یافتند.

زاهدیان‌نژاد، گفت: ۳ برگزیده این مرحله، ضمن دریافت جوایز نفیس، به عنوان نمایندگان منطقه ۶ کشور به مرحله نهایی و کشوری مسابقات “طعم امید” راه یافتند تا برای کسب عنوان قهرمانی ایران با برگزیدگان سایر مناطق به رقابت بپردازند.

او، گفت: علاوه بر نفرات برتر، با نظر هیئت داوران، ساناز نویدفر از استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل مهارت چشمگیر، شایسته دریافت جایزه ویژه جشنواره شناخته شد.

  • نویسنده : مریم توانا