سنگفرشهای خیس و فضای طراوتبخش، محیطی دلپذیر برای شهروندان فراهم کرده و تجربهای خوشایند از پیادهروی در این مسیر را رقم زده است.
عملیات پیادهروسازی این مسیر به طول ۵ کیلومتر و مساحت ۲۲ هزار مترمربع، با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجرا است.
در حال حاضر، شهروندان میتوانند از این مسیر ایمن و همسطح برای تردد و پیادهروی بهرهمند شوند. همچنین، عملیات پیادهروسازی در سمت غربی بولوار آغاز شده است.
روانسازی ترافیک در گلوگاه ورودی شمال غربی کلانشهر شیراز
ابرپروژه زیرگذر نیمهمسقف گویم بهعنوان پروژهای مهم و حیاتی در محور شریانی در گلوگاه ورودی چند استان و تسهیلگر گره ترافیکی شمال و شمال غرب و بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور در آخرین جمعه سال ۱۴۰۳ و در آستانه بهرهبرداری مورد بازدید مدیریت ارشد استانی و شهری قرار گرفت.
اَبَرپروژه عظیم و فرامنطقهای نیمهمسقف زیرگذر گویم بهعنوان بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور تا چند روز آینده وارد مدار بهرهبرداری خواهد شد تا کلانشهر شیراز شاهد تحول قابل توجهی در بحث زیرساختهای شهری باشد.
ابرپروژه زیرگذر نیمهمسقف گویم بهعنوان پروژهای مهم و حیاتی در محور شریانی در گلوگاه ورودی چند استان و تسهیلگر گره ترافیکی شمال و شمال غرب است.
این ابرپروژه شهری در آخرین جمعه سال ۱۴۰۳ و در آستانه بهرهبرداری مورد بازدید مدیریت ارشد استانی و شهری قرار گرفت.
استاندار فارس در این بازدید با بیان اینکه شهروندان شیراز عمدتاً از ترافیک این مسیر گلایهمند بودند، اظهار کرد: شرایط این منطقه ایجاب میکرد که نگرانی مردم هر چه سریعتر مرتغع و مشکل ترافیکی این منطقه حل شود.
حسینعلی امیری با اظهار خرسندی عنوان کرد: امروز پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم در زمانی کوتاه با همراهی و همکاری شورای شهر شیراز در شرایط خوبی قرار گرفته و نسبت به سه ماه پیش با روند پیشرفت فیزیکی مطلوب در زمانی فشرده و بسیج امکانات شهرداری شیراز آماده بهرهبرداری است.
وی با بیان اینکه پروژه زیرگذر گویم به یک زیرگذری خوب، با مختصات فنی قابل توجه و زیبا تبدیل شده است، تصریح کرد: تعریض در مسیرهایی که معارض دارد و بخشی یا تمام بخش اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار میدهد، کار بسیار سختی است.
نماینده عالی دولت در فارس همچنین عنوان کرد: یکی از ویژگیهای ارزشمند این پروژه این است که شهرداری شیراز توانسته بدون تقابل با مردم و قهر و غلبه، با کسب رضایتمندی کسانی که در مسیر ذینفع بودند این کار را به سامان برساند و هزینه قابل توجهی برای کسب رضایت شهروندان و کسبه این منطقه انجام دهد.
امیری با تقدیر از تلاش شهرداری شیراز و معاونت عمرانی استانداری و همچنین اهالی گویم در اجرای این ابرپروژه ابراز خرسندی کرد: مسافران نوروزی ۱۴۰۴ که از این مسیر وارد یا خارج میشوند با ترافیکی روان مواجه و با خاطرهای خوش شیراز را ترک خواهند کرد.
وی با تقدیر از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) بهعنوان مجری این پروژه کلان بیان کرد: بهرهبرداری از این پروژه چند ماه زودتر از زمانبندی، نشان از همت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) و شهرداری شیراز دارد.
سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم ضمن تقدیر از دستاندرکاران این پروژه، گفت: زیرگذر نیمهسقف گویم به زودی تقدیم مردم این کلانشهر خواهد شد.
شهردار کلانشهر شیراز نیز در این بازدید در این بازدید اظهار کرد: بالاخره انتظار مردم به سر آمد و طی روزهای آینده این پروژه به صورت کامل تقدیم شهروندان خواهد شد.
محمدحسن اسدی افزود: طول این پروژه به عنوان بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور، ۲۱۰۰ مترمربع است که به صورت کامل تکمیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: دفع آب.های سطحی، جدارهسازی و نورپردازی، نماسازی و …این پروژه به خوبی اجرایی شده است.
این مقام ارشد شهری افزود: در آستانه سال جدید، هموطنان در تردد از این مسیر به شهرستان سپیدان، استان کهگیلویهوبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و ورود و خروج به آزادراه اصفهان-شیراز شاهد ترافیک نخواهند بود، در حالیکه تا دو سال پیش مردم از گره ترافیکی شمال غرب شیراز گلایه داشتند.
اسدی با بیان اینکه پروژه زیرگذر گویم از دو سال پیش با کار جمعی، برنامهریزی و مدیریت همه جانبه شروع شد و امروز در آستانه بهرهبرداری قرار دارد، اعتبار این پروژه را با مجموع تملکات، جایجایی تأسیسات و اجرا ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: یکهزار میلیارد تومان اعتبار هم از سر قصرقمشه تا ابتدای زیرگذر هزینه شده است.
شهردار کلانشهر شیراز با تصریح بر اینکه در شرایطی که تردد و زندگی در این منطقه جریان داشت، این پروژه اجرایی شد و توقفی در کار شهرداری و پیمانکار به وجود نیامد، گفت: جداره سازی، بدنه سازی و نماسازی به طول ۳۸ هزار مترمربع هم در این پروژه کاری بی نظیر است.
به گفته وی؛ ۲۹ اسفندماه این پروژه بازگشایی و همزمان با عید سعید فطر به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
اسدی با بیان اینکه ورودی و خروجی این زیرگذر به صورت زیبایی طراحی شده و المان مدنظر طی دو ماه آینده به اتمام میرسد، گفت: درخواست ما از وزارت راه و شهرسازی این است که برای استانداردسازی و تعریض مسیر پس از گویم که سه راهی قلات تا پایان قطعه هفتم آزادراه اصفهان-شیراز را شامل میشود، اقدام کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم گفت: چند سال پیش متولیان، حل مباحث ترافیکی این منطقه را به عنوان یک دغدغه در دستور کار قرار دادند؛ احداث کمربندی در شمال و جنوب و یا یک پل روگذر برای حل مشکل ترافیک این منطقه مطرح شد که نهایتا مقرر شد که یک زیرگذر احداث شود.
محمود رضایی اضافه کرد: با مجموع پیچیدگیها در بحث اجرا، اما پروژه زیرگذر گویم از حیث طراحی و اجرا به پروژهای فوقالعاده در موقعیتی پرریسک تبدیل شده که به لحاظ فنی نیز پروژهای فاخر است و همچنین نسبت به پروژههای خروجی شهر شیراز، ویژگیهای شاخصتری دارد.
وی عنوان کرد: در ادامه قطعه هفتم آزادراه اصفهان-شیراز، عملیات اجرابی قطعه هشتم نیز به زودی آغاز خواهد شد و تلاش میشود تا ترافیک سنگین آزادراه به این مسیر وارد نشود.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز هم بیان کرد: در اجرای این پروژه از نظر ابعاد فنی جای تقدیر از شهرداری، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، پیمانکاران، سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و همه معاونتهای شهرداری دارد، چرا که پای کار آمدند تا با یک انسجام، اجرای پروژه به نتیجه برسد.
رضا محمدیان تأکید کرد: این پروژه مصداق این مدعاست که میتوان کار بزرگ را در برنامه زمانبندی مشخص و با شکل مطلوب و طراحی زیبا به اتمام رساند و نشاندهنده این است که اگر همدلی، پشتکار و توان فنی و مدیریتی باشد، کارهای بزرگتر از این هم در شهر و هم در کشور انجام خواهد شد، اما متاسفانه کمبود بودجه را در کشور بهانه میکنند در حالی که این موضوع را میتوان با پشتکار و همدلی تامین کرد.
وی با تصریح بر این موضوع که لیاقت مردم شریف شیراز بیش از اینهاست و باید پیشرفت زیرساختها در پروژههای اساسی بیش از این باشد، گفت: در ابتدای سال آینده عملیات اجرایی پروژههای جدید آغاز خواهد شد که امید است روند توسعه و عمران و پیشرفت در شهر زیبای شهر تداوم یابد.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه راهاندازی نوبت شب در روند پیشرفت فیزیکی این پروژه بسیار تأثیرگذار بود، گفت: نیمه سقف بودن پروژه موجب شد تا بخشی از تملکها به زمانهای بعدی موکول شود و همچنین با مهندسی ارزش، صرفه اقتصادی برای اجرای پروژه ایجاد شود.
۲۵ اسفندماه؛ سالروز شهادت سردار سرافراز شهید مهدی باکری و روز شهردار گرامی باد.
سبک و سیاق رفتار سردار سرافراز شهید مهدی باکری در عرصه مدیریت شهری با باور مجاهدت و خدمت سالهای دفاعمقدس قرین بود سبکی که الگوی شایسته مسئولان و مدیران اجرایی و یگانه راه تعالی و توسعه جامعه است.
- نویسنده : مریم توانا