نصب دستگاه WIM  برای نخستین بار در محور‌ پلیس راه شیراز- فسا بلوار خلیج فارس
نصب دستگاه WIM  برای نخستین بار در محور‌ پلیس راه شیراز- فسا بلوار خلیج فارس
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز، گفت: اولین دستگاه WIM در محور‌های جاده‌ای و پلیس راه شیراز- فسا بلوار خلیج فارس نصب شده و امکان اندازه‌گیری وزن و سرعت خودرو‌ها بدون نیاز به توقف فراهم شده است.

عبدالجلیل شریفی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به نصب دستگاه WIM برای نخستین بار در محور‌های جاده‌ای و پلیس راه شیراز- فسا بلوار خلیج فارس گفت: با ارسال داده‌ها و تصاویر به صورت آنلاین به مرکز نظارت تصویری سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار، بهره‌گیری از زیرساخت‌های هوشمند و همکاری پلیس راهور، امکان بررسی لحظه‌ای تخلفات و اعمال قانون برای رانندگان فراهم است.

شریفی، گفت: نصب این سیستم باعث کاهش ترافیک، حفظ جان و مال شهروندان، مدیریت بهینه تردد ناوگان و خدمت‌رسانی به شهروندان می شود.

او، گفت: درشهر شیراز این سیستم این سیستم به صورت درون‌شهری و برون‌شهری اجرا شده  و در حال حاضر استان فارس ۳ دستگاه فعال در  محور کازرون-شیراز، سعادت‌شهر و  ادامه راه اندازی این سیستم در مسیر جهرم است.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه جرائم مربوط به اضافه تناژ و بار ناایمن بر اساس مصوبات شورای اسلامی و هماهنگی با پلیس راهور اعمال می‌شود، گفت: بر این اساس، هر میزان اضافه بار با جریمه مشخص محاسبه شده و در صورت تکرار، ضریب جریمه افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز، گفت: این جریمه‌ها از سوی شهرداری و پلیس راهور اعمال شده و به محض ثبت اطلاعات برای تمدید پروانه فعالیت و تسویه حساب‌های مرتبط استفاده می‌شود.

شریفی،با بیان آمار عملکرد سالانه سیستم‌های ثابت و سیار گفت: در یک سال اخیر  ۱۸ هزار و ۸۱۲ مورد بار اضافه تناژ و بار ناایمن ثبت شد که شامل خودرو‌های سنگین درون و برون‌شهری می‌شود و برخی خودرو‌ها از نظر وزن اضافه نداشتند اما از نظر حجم بار یا نحوه حمل، تخلفات ثبت شده‌ بود.

او، با بیان اینکه این سامانه یکپارچه هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده و این موضوع به‌ عنوان معضلی در کنترل تردد کامیون‌های خارج از شیراز وجود دارد، گفت: با این حال طرح WIM و سیستم نظارت هوشمند، گام مهمی در بهینه‌ سازی مدیریت حمل‌ ونقل بار، کاهش تخلفات و آسیب‌ های اجتماعی است.

این مقام مسئول، گفت: شهرداری شیراز به منظور ارتقای مدیریت حمل‌ و نقل بار و کاهش معضلات ترافیکی، اقدامات گسترده‌ای را در حوزه ساماندهی خودرو‌های باری انجام داد که این اقدامات شامل صدور پروانه فعالیت اشتغال، نصب سامانه‌های توزین در حال حرکت WIM، راه‌اندازی مرکز پایش تصویری و مکانیزه کردن بارانداز‌های شهری است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز با اشاره به اهمیت پرداخت عوارض گفت: برخی رانندگان و فعالان حمل‌ و نقل، فعالیت خود را در شهر‌های دیگر ثبت می‌کنند تا از پرداخت عوارض کمتر بهره‌ مند شوند، در حالی که آلودگی و آسیب به زیرساخت‌های شهر شیراز بر عهده شهروندان بوده و بر اساس قوانین، پروانه فعالیت اشتغال فارغ از محل صدور، در سراسر کشور معتبر است و تمامی خودرو‌ها باید بر اساس ضوابط و عوارض شهر محل فعالیت ساماندهی شوند.

شریفی، گفت: تا کنون ۶۴ هزار و ۷۵۴ پروانه فعالیت اشتغال صادر شده و شامل خودرو‌های سبک، سنگین و نیمه سنگین می‌شود که نسبت به سال ۱۴۰۰، این تعداد افزایش قابل توجهی داشته است و سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار اطلاعات کامل مربوط به اضافه تناژ، بار‌های ناایمن و پروانه‌ها را به تفکیک ارائه می‌ دهد.

او، از مرکز پایش تصویری شهرداری خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۱، مرکز کنترل و مانیتورینگ تمامی دوربین‌های سطح شهر را در اختیار دارد و با حضور پلیس راهور، اعمال قانون خودرو‌های بدون ساماندهی، خودرو‌های پارک شده در محل بارانداز‌ها و بار‌های ناایمن را انجام می‌دهد که در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ دوربین در این مرکز قابل دسترسی و ۳۳ سامانه اختصاصی سازمان نیز در حال بهره‌ برداری است.

این مقام مسئول، گفت: سامانه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌ که اپراتور‌ها به صورت مکانیزه اعمال قانون کنند و در آینده، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، کنترل بار‌های حجیم و خودرو‌های بدون ساماندهی به شکل دقیق‌تر و هوشمند انجام می شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز،گفت: شهرداری شیراز ۱۸۰ بارانداز در ۳۲ معبر اصلی و حاشیه‌ای شهر ایجاد کرده است.

شریفی، گفت: این مکان‌ها در خیابان‌های توحید، سعدی، زند و طالقانی واقع شده و بیشتر در محدوده تجاری و طرح قرمز قرار دارند که از این تعداد، حدود ۷۰ درصد تحت پوشش دوربین‌های مکانیزه هستند و در هشت ماه گذشته نیز ۲۷ هزار و ۸۸۲ مورد اعمال قانون برای پارک در محل ایستگاه‌های تخلیه بار انجام شده است.

او، گفت: هدف این است که در آینده نزدیک، تمامی بارانداز‌ها و ایستگاه‌های تخلیه بار در محدوده‌های زرد و سایر مناطق با امکانات مکانیزه و هوشمند تحت نظارت قرار گیرند تا معضل پارک و تخلیه غیرمجاز خودرو‌ها کاهش یابد.

این مقام مسئول، گفت: شهرداری شیراز با اجرای طرح های توزین در حال حرکت، ساماندهی پروانه فعالیت، مرکز پایش تصویری و مکانیزه کردن باراندازها، تلاش دارد مدیریت حمل‌ و نقل بار را به صورت هوشمند و یکپارچه انجام دهد که این اقدامات به حفظ ایمنی، کاهش تخلفات، مدیریت بهتر تردد ناوگان و کاهش آسیب به زیرساخت‌های شهری منجر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز، با ارائه گزارشی از روند اجرای پایانه بزرگ ۱۱۳ هکتاری شرق شیراز،گفت: ارزش اولیه قرارداد این طرح ۴۲ هزار میلیارد ریال بوده که با گذشت ۱۴ ماه از آغاز عملیات، پیش‌بینی می‌شود طی هشت ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

شریفی، گفت: بر اساس برآوردهای جدید، ارزش فعلی آن بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

او، گفت: این پایانه با هدف کاهش بخشی از ترافیک خودروهای سنگین در سطح شهر طراحی شده و قرار است با ارائه ۳۵ نوع خدمت شامل تعمیرگاه، سوخت‌ گیری، هتل، اقامتگاه، انبارداری و مراکز خرید، نیازهای فعالان حوزه بار را به‌ طور کامل تامین کند.

این مقام مسئول، گفت: این سازمان فعالیت خود را از سال ۹۰ آغاز کرده و از سال ۹۵ به‌ صورت مستقل ادامه داده که ماموریت اصلی آن ساماندهی و نظارت بر حمل‌ و نقل کالا در محدوده درون‌شهری است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز، گفت: شهروندان با اعتراض به این موضوع اقدام به جمع‌ آوری امضا نیز کرده‌اند.

شریفی، گفت: از سویی دیگر رانندگان نیز حق دارند و نمی‌توان از آنان انتظار داشت بدون فراهم شدن جایگزین مناسب، از پارک خودروهای سنگین در سطح شهر خودداری کنندزیرا پایانه فعلی اکبرآباد خدمات کامل را ارائه نمی‌دهد و طرح ۱۱۳ هکتاری با هدف رفع این مشکل طراحی شده است.

او، گفت: با بهره‌برداری از پایانه بزرگ شرق شیراز، تمامی خدمات مورد نیاز رانندگان شامل: تعمیرگاه، سوخت‌گیری، معاینه فنی، اقامت، رستوران و مراکز خرید در یک مجموعه متمرکز ارائه می شود و بارهای عمده نیز در همین پایانه به خرده‌بار تبدیل شده و برای توزیع در سطح شهر ارسال می‌شود.

این مقام مسئول، گفت: بخش پارکینگ  پایانه بزرگ شرق شیراز تا پایان امسال سال به بهره برداری می رسد که با تکمیل کامل مجموعه در مدت هشت ماه آینده، ورود خودروهای سنگین و نیمه‌ سنگین به سطح شهر کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره فاصله پایانه و میزان استقبال رانندگان گفت: پایانه فعلی اکبرآباد نقش توقفگاه  را دارد و به دلیل نبود خدمات جانبی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی‌ که پایانه ۱۱۳ هکتاری با ارائه خدمات جامع رفاهی، تعمیراتی و تجاری، جذابیت و کار آمدی بیشتری را برای رانندگان دارد.

شریفی، از برنامه‌ریزی برای ایجاد پایانه‌های دیگر در شمال‌غرب شیراز و مسیر‌های جاده خرامه و جاده کازرون نیز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این پایانه، دفاتر حمل‌ونقل و انبار‌های مزاحم سطح شهر به‌ ویژه محدوده‌های قرمز باید جمع‌ آوری و به این مجموعه منتقل شوند که محدوده‌های سبز، زرد و قرمز در شهر تعریف شده و بخش عمده انبار‌های مزاحم در محدوده قرمز قرار دارند و انتقال آنها ضروری است.

او، گفت: کارکرد فعلی انبارها، تخلیه بار توسط خودرو‌های سنگین در ساعت‌های مجاز شبانه و سپس توزیع بار توسط خودرو‌های سبک‌تر و همین کارکرد در پایانه ۱۱۳ هکتاری باز طراحی شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز، گفت: هنوز آمار دقیقی از تعداد انبار‌های مزاحم وجود ندارد و به‌دلیل نبود انجام مطالعات جامع حمل‌ و نقل بار در سال‌های گذشته، نیازسنجی کامل انجام نشده است و قرارداد مطالعات جامع حمل‌ و نقل بار تا پایان امسال منعقد می‌شود تا نیاز واقعی شهر در بخش بار مشخص شود.

این مقام مسئول، با بیان اینکه بر اساس برآورد‌های فعلی، این پایانه می‌تواند درصد قابل توجهی از ترافیک ناشی از حمل‌ونقل بار را کاهش دهد، اما میزان دقیق آن باید پس از تکمیل مطالعات مشخص شود، گفت: در نبود مطالعات و نیازسنجی ۱۰۰درصد، تعدادی از طرح های حوزه حمل‌ و نقل ضرورت‌ محور تعریف شده‌اند و اکنون برنامه این است که مطالعات بار تکمیل و همزمان طرح ساخت پایانه‌های دیگر در ورودی‌های شهر نیز دنبال شود.

شریفی گفت: شهرداری شیراز با راه‌اندازی سیستم توزین در حال حرکت در سطح شهر، تحولی بنیادین در مدیریت حمل‌ونقل بار و کاهش معضلات ترافیکی ایجاد کرده است.

او گفت: طرح WIM که از سال ۹۶ آغاز شده، شامل خرید ۶ تا ۷دستگاه باسکول ثابت و سیار توسط شهرداری است و شیراز به عنوان نخستین شهر کشور صاحب باسکول‌های توزین سیار شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری شیراز، ،گفت: این سیستم قابلیت وزن‌کشی خودرو‌ها تا حدود ۶۰ تن را دارد و با توجه به معضلات توزین خودرو‌ها به روش سنتی از جمله توقف، برخورد‌های اجتماعی و تبعات آن، تصمیم گرفته شد تا به جای توقف خودروها، سیستم توزین در حال حرکت در ورودی‌های شهر راه‌اندازی شود.

  • نویسنده : مریم توانا