فرزندآوری در خانواده، بر ابعاد گوناگون زندگی اثر میگذارد از جمله مهمترین آثار فرزندآوری، می توان به سلامت جسمی و خشنودی والدین، ارتقای شخصیت انسانی و استحکام بنیان خانواده، رشد اجتماعی و افزایش مهارت اشاره کرد.
آسیب های تربیتی کودکان در خانواده های تک فرزند
رابطه خواهر و برادرها طولانی ترین رابطه در زندگی است؛ این رابطه در دوران کودکی و نوجوانی بیش ازپیش اهمیت می یابد؛ این رابطه می تواند دربرگیرنده دوستی و تنفر، وفاداری و عدم رازداری، جر و بحث های شدید، حمایت و محبت، امتحان نقش و خیلی موارد دیگر باشد.
خواهر و برادرها اولین گروه همتای کودک را تشکیل می دهند که در این بافت، کودکان از یکدیگر حمایت می کنند، به یکدیگر می تازند و از یک دیگر می آموزند؛ آنها از الگوهای مراوده ای خاصی برای گفت و گو، مشاجره، همکاری و رقابت استفاده می کنند؛ آنها می آموزند که چگونه قهر و آشتی کنند، چگونه از دیگران یاد بگیرند و چگونه هویت خود را به دیگران نشان دهند.
کودکان دارای خواهر و برادر، گرایش بیشتری به سازگاری اجتماعی دارند.
تک فرزندان گرچه ممکن است در برخی ویژگی ها مانند توانایی های خوب فکری و شناختی، سلامت روان، پیشرفت در زمینه های شغلی و تحصیلی، اعتمادبه نفس و خشنودی از زندگی، بالاتر از دیگران همسن و سالان باشند، اما آثار منفی تک فرزندی در مجموعه پژوهش ها بیشتر جلوه می کند.
تک فرزندان نسبت به کودکانی که خواهر و برادر دارند زمان بیشتری را با والدین می گذرانند، زود پخته می شوند که متناسب سن شان نیست و رفتارها و نگرش های بزرگسال را نشان می دهند.
تک فرزندان ممکن است فاقد حس همکاری، علاقه اجتماعی رشد یافته و نگرش طفیلی باشند و از دیگران توقع داشته باشند که از آنها محافظت کنند.
همچنین در مطالعاتی که بر روی مهارت های اجتماعی متمرکز شدند و این نتایج حاصل شد که تک فرزندان، پرخاشگر و مخرب تر هستند و در بین گروه دوستان محبوبیت کمتری دارند و بیشتر قربانی می شوند، در حالی که کودکان دارای خواهر و برادر، مهارت های همکاری بیشتری در گروه دوستان از خود نشان می دادند.
زهرا یزدان پناهی
دکترای تخصصی بهداشت باروری، سرپرست گروه آموزشی مامائی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ارایه خدمات درمانی به مصدومان حادثه بندر شهید رجایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پی حادثه در بندر شهید رجایی بندرعباس، از آمادگی کامل این دانشگاه برای ارائه خدمات درمانی به مصدومان این حادثه خبر داد.
سید بصیر هاشمی، گفت: اورژانس فارس با تمامی امکانات و تجهیزات در حالت آمادهباش کامل قرار گرفته است که در صورت اعلام نیاز، برای اعزام تیمهای امدادی و همچنین انتقال مصدومان، آمادگی کامل دارد.
مسئول ارشد حوزه سلامت گفت: پس از وقوع این حادثه، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه آمبولانس اورژانس فارس و بالگرد اورژانس لارستان به شهر بندرعباس اعزام شد و بالگردهای اورژانس شیراز، جهرم و داراب نیز در حالت آماده باش قرار دارد.
هاشمی همچنین از آماده باش پایگاه های جاده ای اورژانس فارس برای انتقال مصدومان به مراکز درمانی استان فارس در صورت نیاز خبر داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با توجه به امکان انتقال مصدومان به مراکز درمانی استان فارس، تمامی بیمارستانهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هماهنگی کامل، به حالت آمادهباش درآمدهاند تا در صورت نیاز، نسبت به پذیرش و ارائه خدمات تخصصی به مصدومان اقدام شود.
در پی حادثه در محدوده بندر شهید رجایی بندرعباس، با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی استان و اورژانس فارس به حالت آماده باش درآمده اند.
سلامت یکی از عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی عمومی و نتایج انتخابات
مشاور عالی وزیر بهداشت، حوزه آموزش را یکی از ابزارهای افزایش رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: همه نظام های سیاسی در همه کشورهای دنیا، بر روی رضایتمندی مردم حساسیت دارند که در انتخابات اکثر کشورها، حوزه سلامت تعیین کننده است چون مستقیما با مردم در تماس است.
علی جعفریان در اختتامیه بیست و ششمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و هفتمین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی در مرکز بین المللی همایش های رازی با بیان این مطلب، گفت: دکتر ظفرقندی هم از روز اول تاکید داشته که حوزه سلامت به هیچ عنوان سیاسی نیست و ماهیت سیاسی ندارد بلکه فنی و عقلایی و البته با تصمیمات مبتنی بر شواهد است.
مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت از ایجاد دسترسی، ارتقای کیفیت،کاهش هزینه ها و تحقق عدالت در سلامت به عنوان کارکردهای نظام سلامت یاد کرد و گفت: با تحقق این ۴ کارکرد، رضایتمندی مردم حاصل می شود.
مخاطبان نظام سلامت نیز فراگیران، بیماران، مصدومان و ذینقش ها شامل اساتید، کارمندان و نیروهای بهداشتی و درمانی هستند.
گام بزرگ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
او، با اشاره به قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۴، گفت: این قانون گام بزرگی برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی بود که گام موفقی هم بود چون نیاز کشور به نیروی انسانی خارجی را برطرف کرد.
جعفریان با بیان اینکه در دهه های ۷۰ و ۸۰ شاهد افزایش دو و سه برابری ظرفیت و پذیرش دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی بودیم، گفت: افرادی که عنوان می کنند ظرفیت دانشگاه ها در دهه های گذشته افزایش نیافته، حرف نادرستی می زنند البته تصمیم نادرستی نیز گرفته شد که در طول سه سال، ظرفیت برخی رشته ها، دو برابر افزایش یافت.
چالش های افزایش ظرفیت بدون تامین زیرساخت ها
او، گفت: فعالان حوزه آموزش پزشکی در ساختارهای محلی نیز چالش های افزایش ظرفیت بدون تامین زیرساخت ها چه مشکلاتی ایجاد کرده است که اگر مدیران وزارت بهداشت از مشکلات افزایش ظرفیت بدون تامین زیرساخت ها صحبت کنند، همه فکر می کنند وزارت بهداشت به دنبال منابع مالی است اما ساختارهای محلی باید با شنیدن این مشکلات و چالش ها از زبان غیرمسئولان، به درک آن بپردازند.
مشاور عالی وزیر بهداشت از بومی گزینی به عنوان یکی از ابزارهای افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی یاد کرد و گفت:چالش هایی در موضوع بومی گزینی در کشور داشته ایم البته نتایج مناسبی هم داشته است اما باید آفت های آن را به حداقل برسانیم و از مزایای آن استفاده کنیم.
جعفریان اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع را یکی از ابزارهای ایجاد دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در کشور دانست و گفت: در قالب این برنامه در مناطقی که دسترسی به خدمات با مشکل روبرو است، این دسترسی ایجاد می شود و تغییرات باید در برخی رشته ها رخ دهد.
او، گفت: تغییرات برخی رشته های فوق تخصصی مانند جراحی قلب و توراکس در ایجاد دسترسی مردم به خدمات تخصصی و فوق تخصصی موثر است و متقاضیان از آزمون دستیاری وارد این رشته ها می شوند که این تغییرات باید در برخی رشته های دیگر نیز ایجاد شود چراکه دوره های آموزشی کوتاه می شود و استقبال به رشته های کم متقاضی، افزایش می یابد.
جانشین وزیر بهداشت نقش مراکز توسعه آموزش(EDC) را در ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و آموزش پزشکی مهم ارزیابی کرد و گفت: این مراکز می توانند آموزش های موثر و صحیح به گروه های هدف و روش های آموزشی را بررسی کنند.
در رشته ما(جراحی) موضوعاتی در آموزش های نظری به پزشکان آموزش می دهیم که به درد آنها نمی خورد و به زحمت باید این موارد را اصلاح کنیم.
تردید برخی افراد در مورد استفاده از هوش مصنوعی
جعفریان با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای آموزشی و پیشرفته دنیا در آموزش پزشکی، گفت: برخی افراد نسبت به استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی، تردید دارند و این رویکرد در دوران تحصیل ما در دهه های گذشته نیز در مورد استفاده از پاورپوینت وجود داشت که عده ای در مورد استفاده از رایانه در آموزش، مخالف بودند.
مشاور عالی وزیر بهداشت تصریح کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که آموزش های آناتومی به روش های سنتی و همانند دهه های گذشته به دانشجویان ارائه شود و می توان از ابزارهای جدید و پیشرفته در این زمینه، بهره برد.
از دهه ها پیش به دنبال ارتقای کیفیت آموزش پزشکی بودیم
وی از مراکز توسعه آموزش به عنوان پیشگامان آموزش در کشور یاد کرد و گفت: رییس جمهور روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این همایش خواستار الگوبرداری نظام آموزشی کشور از پیشرفت های آموزش پزشکی شد. بنده در سال ۷۷ در دوره طرح در دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مرکز توسعه آموزش را راه اندازی کردم و از دهه های پیش در نظام سلامت به دنبال ارتقای کیفیت آموزش بودیم و باید مراقبت کنیم که از پیشرفت های روز دنیا، عقب نمانیم.
دکتر جعفریان از رعایت استانداردها و کیفیت آزمون ها به عنوان دو حوزه در ارتقای کیفیت آموزش پزشکی یاد کرد و گفت: همیشه آزمون های پزشکی مهم بوده و شعار دکتر حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز حفظ و ارتقای کیفیت آموزش در وزارت بهداشت و رعایت بالاترین استانداردها در کشور است.
به اقتصاد سلامت در آموزش های پزشکی توجه شود
جانشین وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت توجه بیش از پیش به موضوع اقتصاد سلامت در حوزه آموزش، ادامه داد: متاسفانه در حوزه آموزش پزشکی هیچ آموزشی از اقتصاد سلامت ارائه نمی شود و فارغ التحصیلان پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در هیچ مقطعی، آموزش های اقتصاد سلامت را فرا نگرفته و نمی گیرند که باید به آن توجه کرد.
وی افزود: متاسفانه برخی از فارغ التحصیلان تصور می کنند چون سواد دارند، هر دارویی که تازه در دنیا تولید شده را حتی با اثربخشی محدود و بسیار محدود می توانند برای بیماران نیازمند، تجویز کنند که این علامتی از سواد بالا نیست بلکه علامت بی توجهی نسبت به محیطی است که در آن کار می کنیم. اینکه یک بیمار حاضر است تمام زندگی اش را بفروشد تا دارویی را تهیه کند که آن دارو حداکثر ۱۵ درصد در بقای سه ماهه، اثرگذار است، انجمن های علمی هم باید کمک و ورود کنند.
بازبینی مجدد سهمیه های پذیرش دانشگاه ها
دکتر جعفریان عدالت در پذیرش دانشجویان و میزان تاثیرگذاری سهمیه ها را در برقراری عدالت آموزشی، حائز اهمیت دانست و گفت: این موضوع در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و وزارتخانه های بهداشت و علوم در زمینه بازبینی مجدد سهمیه های پذیرش دانشگاه ها کار می کنند تا عدالت در پذیرش دانشجویان، رعایت شود.
به گفته مشاور عالی وزیر بهداشت تامین عدالت در خدمات سلامت را نیز مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: کشوری به پهناوری قابل توجه ایران، با سختی هایی در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی دارد. وزیر بهداشت سوئد که مشکل اقتصادی ندارد در زمان مسئولیت بنده در دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایران آمده بود، عنوان می کرد که ما مشکل دسترسی به خدمات داریم چراکه برخی از مناطق سوئد، صعب العبور است.
مشکلات بیمارستانهایی که تراز اقتصادی مثبت ندارند
وی تاکید کرد: نیمی از بیمارستانهای دولتی در کشور، کمتر از ۱۰۰ تخت بیمارستانی دارند که تراز مثبت اقتصادی ندارند به جز برخی بیمارستانهای تخصصی که کاربرد بستری کوتاه مدت پیشرفته دارند که امکان دارد صرفه اقتصادی داشته باشد اما بیمارستانهای عمومی دولتی کمتر از ۱۰۰ تخت، صرفه اقتصادی ندارند.
دکتر جعفریان راهکار ایجاد و تقویت دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را راه اندازی بیمارستانهای جدید ندانست و گفت: در دهه ۷۰ که در لرستان دوره طرح را می گذراندم در منطقه ای با جمعیت ۸ هزار نفر، بیمارستان ۳۲ تختخوابی داشت که با ۴۰ نیروی انسانی، ۲ بیمار بستری داشت چون فاصله این شهر با مرکز استان، حدود ۷۰ کیلومتر بود.
جانشین وزیر بهداشت یادآور شد: هنوز هم برخی ساختارها برای راه اندازی بیمارستان در برخی مناطق کشور که شامل سطح بندی هم نمی شوند، اصرار دارند که بیمارستان ساخته شود که فارغ التحصیلان دانشگاه ها می توانند در مورد نادرست بودن احداث چنین بیمارستان هایی، اقناع سازی کنند.
توجه به اعضای هیات دولتی و حل مشکلات آنها
مشاور عالی وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت توجه به اعضای هیات علمی و حل مشکلات آنها، گفت: امیدواریم تا روز ۱۲ اردیبهشت و روز استاد، اخبار امیدوار کننده در مورد اعضای هیات دولت، منعکس شود؛ در حال حاضر مشکلات جدی در حوزه معیشتی، جذب هیات علمی جوان و فعال و نگهداشت آنها داریم.
وی ادامه داد: بنظر می رسد که شیب مهاجرت جامعه پزشکی و اعضای هیات علمی در ماه های اخیر، کند شده اما مهاجرت آنها هنوز مساله ای جدی در کشور و نظام سلامت است بنابراین اعتقاد داریم هیات علمی، محور هر فعالیت توسعه ای و پیشرفت در کشور است و پس از آن، مشارکت دانشجویان در امور دانشگاه ها و مشورت گرفتن از نظرات آنها هم در تصمیم گیری های صحیح، اهمیت ویژه ای دارد.
جانشین وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه همه فعالیت ها و نیروهای حوزه سلامت وابسته به آموزش هستند، گفت: آموزش در همه فعالیت ها، نقش جدی دارد و بدون ارائه آموزش نمی توان به نتایج مطلوب برسیم و از تلاش های فعالان حوزه آموزش تقدیر می کنیم.
برگزاری نخستین نشست هماهنگی برنامه عملیاتی مشترک وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز(نظام راهبری سلامت)
نخستین نشست هماهنگی برنامه عملیاتی مشترک وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز(نظام راهبری سلامت) برگزار شد.
رئیس مرکز سیاستگذاری و برنامهریزی دانشگاه در این باره گفت: پیرو ابلاغ برنامه عملیاتی مشترک وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور و معرفی سامانه (نظام راهبری سلامت)، نخستین نشست هماهنگی این برنامه با حضور مسوولان برنامهریزی معاونت ها و حوزه های تخصصی دانشگاه، به میزبانی مرکز سیاستگذاری و برنامهریزی برگزار شد.
دکتر «حسن جولایی» در این نشست بر لزوم توجه به عملکرد مبتنی بر برنامه در سطوح مشترک با وزارت بهداشت و همچنین اهمیت تدوین برنامه عملیاتی اختصاصی دانشگاه با توجه به اولویت های بالادستی و انتظارات ذینفعان تأکید کرد.
رئیس مرکز سیاستگذاری و برنامهریزی دانشگاه، ضمن معرفی سامانه نظام راهبری سلامت و سازوکارهای پیادهسازی برنامه در دانشگاه در سال جاری، به ضرورت ارتقای سطح تعاملات درون و برون بخشی در پیاده سازی برنامه ها نیز اشاره کرد.
اعضای این نشست نیز پیشنهادات خود را در خصوص افزایش اثربخشی پیادهسازی برنامه ها، ارائه دادند.
انتصاب معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز
با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «مانیکا نگهداری پور» به عنوان معاون بین الملل دانشگاه منصوب شد.
در متن حکم دکتر «سید بصیر هاشمی» رییس دانشگاه خطاب به دکتر «نگهداری پور» آمده است:
پیرو ابلاغ انتصاب شماره ۱۶۸۶/۰۱/۹/پ/۱۴۰۳ مورخ ۲۰/۱۰/۱۴۰۳ و با عنایت به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده مدیریتی سرکار عالی، به موجب این حکم به عنوان معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب می گردید. امیدوارم با استعانت از الطاف الهی، حسن تدبیر و رعایت تمام ضوابط و جهات شرعی و قانونی و در نظر داشتن منشور اخلاقی و اجرایی دولت چهاردهم، توجه به سیاست ها و اسناد بالا دستی و قانون هفتم پیشرفت کشور در حوزه سلامت و هماهنگی کامل با اینجانب در انجام امور محوله و اعتلای دانشگاه موفق باشید.
اهم وظایف و اختیارات جنابعالی به شرح ذیل تعیین می گردد:
۱- تدوین و پیگیری سیاست بین الملل سازی دانشگاه.
۲- توسعه همکاریهای علمی بین المللی و تدوین برنامه های همکاری و تفاهم نامه با دانشگاههای سایر کشورها.
۳- تشکیل و پیگیری مصوبات شورای عالی روابط بین الملل.
۴- برنامه ریزی جهت شناساندن دانشگاه در سطح بین المللی و پذیرش، آموزش و ارائه خدمت به دانشجویان خارجی با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه.
۵- همکاری با معاونت درمان دانشگاه در موضوع توریسم درمانی.
۶- برنامه ریزی و ارائه خدمات مورد نیاز برای سفر هیات های رسمی دانشگاه به خارج از کشور و همچنین هیات ها و مهمانان خارجی دانشگاه با همکاری دانشکده ها و گروههای آموزشی- پژوهشی.
۷- همکاری در برگزاری کلیه گردهمائی های علمی بین المللی از جمله کنگره، سمینار، همایش، سمپوزیوم و … .
۸- همکاری تنگاتنگ با حوزه ریاست و معاونین دانشگاه در جهت تدوین و اجرای کلیه سیاستهای بین الملل سازی دانشگاه.
۹- پیگیری راه اندازی ساختار سازمانی معاونت بین الملل با استفاده از تجربیات دانشگاههای دیگر و سیاست کلی وزارت بهداشت.
دکتر سید بصیر هاشمی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
برگزاری نخستین نشست شورای ساماندهی امور سالمندان استان فارس
نخستین نشست شورای ساماندهی امور سالمندان استان فارس با حضور رییس سازمان بهزیستی کشور، استاندار فارس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
نشست شورای ساماندهی امور سالمندان استان فارس با حضور دکتر «جواد حسینی»، رییس سازمان بهزیستی کشور، دکتر «حسینعلی امیری»، استاندار فارس، و دکتر «اورنگ ایلامی»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
دکتر «اورنگ ایلامی» در این نشست، سالمندی را یکی از چالشهای آینده نظام سلامت دانست و افزود: اگرچه این پدیده میتواند تبعات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی به دنبال داشته باشد، اما با برنامهریزی علمی، ارتقای زیرساختهای مراقبتی و تقویت مشارکت بینبخشی میتوان آن را به فرصتی برای توسعه پایدار تبدیل کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه تحلیلی از وضعیت سالمندی در سطح جهانی، منطقهای و ملی افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل، جمعیت سالمندان جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از یک و نیم میلیارد نفر خواهد رسید؛ این رشد بهویژه در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران و هند، چالشهایی جدی برای نظامهای سلامت، اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.
دکتر ایلامی با تاکید بر لزوم برنامهریزی ملی و استانی برای مدیریت این روند، راهحلهایی نظیر ایجاد مراکز خدمات جامع سلامت سالمند، توسعه بیمههای حمایتی، مناسبسازی شهرها و ترویج سالمندی فعال را در این نشست پیشنهاد کرد.
این نشست با هدف سیاستگذاری و همافزایی و برنامه ریزی سالمندی جمعیت، در سالن شهید قاسم سلیمانی استانداری فارس برگزار شد.
انتصاب رئیس و اعضای کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت بهداشت
«محمدرضا ظفرقندی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در احکامی جداگانه، دکتر «سیدمرتضی خاتمی»، دکتر «حسن حاجیلو» و «دکتر سیدابراهیم اسکندری» را به عنوان رییس و اعضای کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، منصوب کرد.
در این احکام آمده است؛
جناب آقای دکتر سیدمرتضی خاتمی
معاون محترم حقوقی و امور مجلس
به استناد بند ۱ ماده ۴ شیوهنامه کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی، مؤسسات و شرکت های تابعه و با توجه به تعهد، تجربه و سوابق جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان “رییس کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی” منصوب میشوید تا با استعانت از خداوند متعال و با رعایت جوانب شرعی و قانونی در راستای تحقق اهداف و وظایف کمیسیون یادشده اقدام نمایید.
بدیهی است، رؤسای محترم دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و مؤسسات تابعه و دیگر مسئولین مربوطه، همکاری لازم را با این کمیسیون معمول خواهند داشت. اهم انتظارات از کمیسیون مذکور به شرح زیر است:
۱- تدارک ظرفیت اداری مناسب به منظور ساماندهی اموال غیرمنقول تحت مالکیت، بهرهبرداری و تصرف این وزارت و سایر مؤسسات و سازمانهای تابعه و وابسته
۲- شناسایی اموال غیرمنقول، ایجاد بانک اطلاعاتی و تدوین سامانه مناسب به منظور بههنگامسازی اطلاعات کلیه اموال غیرمنقول موضوع شیوهنامه ابلاغی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
۳- برنامهریزی مناسب برای پیگیری اخذ اسناد املاک فاقد سند و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای اخذ سند تکبرگی در خصوص املاک دارای سند دفترچهای
۴- برنامهریزی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور حفظ و نگهداری اموال غیرمنقول و استفاده بهینه از آنها
۵- بررسی و اتخاذ تصمیم مبتنی بر مصالح سازمانی در خصوص اختلافات ملکی موجود بین واحدهای تحت پوشش
۶- رسیدگی به درخواستهای دانشگاهها و دانشکده ها و مؤسسات تابعه و وابسته در خصوص واگذاری املاک و اراضی مورد نیاز
۷- بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص فروش و دیگر معاملات موضوع مواد ۲۰ و ۹۱ آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاهها نسبت به اموال غیرمنقول دولت که تحت اختیار دانشگاه و دانشکده و سازمانهای تابعه و وابسته میباشند، به منظور طرح در هیأت وزیران
امید است در انجام وظایف مقرر، با رعایت قانونمداری و در راستای تحقق اهداف دولت موفق و سرافراز باشید.
جناب آقای حسن حاجیلو
قاضی محترم دادسرای ویژه حمایت از انفال و ثروتهای عمومی (مبارزه با زمینخواری)
جناب آقای دکتر سیدابراهیم اسکندری
رییس محترم مرکز حراست
به استناد بند ۵ ماده ۴ شیوهنامه کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی، مؤسسات و شرکت های تابعه و با توجه به تعهد، تجربه و سوابق جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان “عضو منتخب این جانب در کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی” منصوب میشوید تا با استعانت از خداوند متعال و با رعایت جوانب شرعی و قانونی در راستای تحقق اهداف و وظایف کمیسیون یادشده اقدام نمایید.
بدیهی است، رؤسای محترم دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و مؤسسات تابعه و دیگر مسئولین مربوطه، همکاری لازم را با این کمیسیون معمول خواهند داشت. اهم انتظارات از کمیسیون مذکور به شرح زیر است:
۱- تدارک ظرفیت اداری مناسب به منظور ساماندهی اموال غیرمنقول تحت مالکیت، بهرهبرداری و تصرف این وزارت و سایر مؤسسات و سازمانهای تابعه و وابسته
۲- شناسایی اموال غیرمنقول، ایجاد بانک اطلاعاتی و تدوین سامانه مناسب به منظور بههنگامسازی اطلاعات کلیه اموال غیرمنقول موضوع شیوهنامه ابلاغی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
۳- برنامهریزی مناسب برای پیگیری اخذ اسناد املاک فاقد سند و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای اخذ سند تکبرگی در خصوص املاک دارای سند دفترچهای
۴- برنامهریزی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور حفظ و نگهداری اموال غیرمنقول و استفاده بهینه از آنها
۵- بررسی و اتخاذ تصمیم مبتنی بر مصالح سازمانی در خصوص اختلافات ملکی موجود بین واحدهای تحت پوشش
۶- رسیدگی به درخواستهای دانشگاهها و دانشکده ها و مؤسسات تابعه و وابسته در خصوص واگذاری املاک و اراضی مورد نیاز
۷- بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص فروش و دیگر معاملات موضوع مواد ۲۰ و ۹۱ آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاهها نسبت به اموال غیرمنقول دولت که تحت اختیار دانشگاه و دانشکده و سازمانهای تابعه و وابسته میباشند، به منظور طرح در هیأت وزیران
امید است در انجام وظایف مقرر، با رعایت قانونمداری و در راستای تحقق اهداف دولت موفق و سرافراز باشید.
دکتر محمدرضا ظفر قندی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
فرزندآوری چالش های تک فرزندی در خانواده؛ مزایای چند فرزندی در خانواده
داشتن فرزند از اهداف مهم ازدواج و زندگی مشترک است وجود فرزندان در خانواده، آثار فراوانی برای والدین، جامعه و خود فرزندان به دنبال دارد.
فرزندآوری در خانواده، بر ابعاد گوناگون زندگی اثر میگذارد؛ از جمله مهمترین آثار فرزندآوری، می توان به سلامت جسمی و خشنودی والدین، ارتقای شخصیت انسانی و استحکام بنیان خانواده، رشد اجتماعی و افزایش مهارت اشاره کرد.
آسیب های تربیتی کودکان در خانواده های تک فرزند
رابطه خواهر و برادرها طولانی ترین رابطه در زندگی است؛ این رابطه در دوران کودکی و نوجوانی بیش ازپیش اهمیت می یابد؛ این رابطه می تواند دربرگیرنده دوستی و تنفر، وفاداری و عدم رازداری، جر و بحث های شدید، حمایت و محبت، امتحان نقش و خیلی موارد دیگر باشد.
خواهر و برادرها اولین گروه همتای کودک را تشکیل می دهند؛ در این بافت، کودکان از یکدیگر حمایت می کنند، به یکدیگر می تازند و از یک دیگر می آموزند؛ آنها از الگوهای مراوده ای خاصی برای گفت و گو، مشاجره، همکاری و رقابت استفاده می کنند آنها می آموزند که چگونه قهر و آشتی کنند، چگونه از دیگران یاد بگیرند و چگونه هویت خود را به دیگران نشان دهند.
کودکان دارای خواهر و برادر، گرایش بیشتری به سازگاری اجتماعی دارند.
تک فرزندان گرچه ممکن است در برخی ویژگی ها مانند توانایی های خوب فکری و شناختی، سلامت روان، پیشرفت در زمینه های شغلی و تحصیلی، اعتمادبه نفس و خشنودی از زندگی، بالاتر از دیگران همسن و سالان باشند، اما آثار منفی تک فرزندی در مجموعه پژوهش ها بیشتر جلوه می کند.
تک فرزندان نسبت به کودکانی که خواهر و برادر دارند زمان بیشتری را با والدین می گذرانند، زود پخته می شوند که متناسب سن شان نیست و رفتارها و نگرش های بزرگسال را نشان می دهند.
تک فرزندان ممکن است فاقد حس همکاری، علاقه اجتماعی رشد یافته و نگرش طفیلی باشند و از دیگران توقع داشته باشند که از آنها محافظت کنند.
همچنین در مطالعاتی که بر روی مهارت های اجتماعی متمرکز شدند و این نتایج حاصل شد که تک فرزندان، پرخاشگر و مخرب تر هستند و در بین گروه دوستان محبوبیت کمتری دارند و بیشتر قربانی می شوند، در حالی که کودکان دارای خواهر و برادر، مهارت های همکاری بیشتری در گروه دوستان از خود نشان می دادند.
دکتر «زهرا یزدان پناهی
دکترای تخصصی بهداشت باروری، سرپرست گروه آموزشی مامایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
خبر ویژه معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبنی بر افزایش چند برابری تخفیف شهریه ثبت نام فرزندان اساتید و کارکنان دانشگاه در مجتمع آموزشی علوم پزشکی شیراز
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز از افزایش چند برابری تخفیف شهریه ثبت نام فرزندان اساتید و کارکنان دانشگاه در مجتمع آموزشی دانشگاه، خبر داد.«عبدالخالق کشاورزی» با قدردانی از حمایتهای مشاور عالی رئیس دانشگاه و رئیس هیات امنا و همچنین همراهی صمیمانه تمامی اعضای هیات امنای مجتمع آموزشی علوم پزشکی شیراز، این اقدام را در راستای تکریم کارکنان دانشگاه و بازگشت به رسالت اصلی مجتمع آموزشی در جذب و پرورش نخبگان عنوان کرد.
این مقام مسئول در دانشگاه با اعلام اینکه در سال تحصیلی جدید، فرزندان کارکنان دانشگاه تا دو نفر مشمول ۲۵ درصد تخفیف شهریه و خانوادههای دارای سه فرزند، مشمول ۳۰ درصد تخفیف خواهند بود، افزود: همچنین در صورت تسویه نقدی شهریه، معادل ۱۰ درصد تخفیف مازاد از مبلغ باقیمانده کسر می شود.
دکتر کشاورزی، گفت: کارکنان محترم دانشگاه در صورت تمایل میتوانند با تکمیل فرم مربوطه، شهریه ثبتنام فرزندان خود را در قالب ۶ قسط تا پایان سال ۱۴۰۴ تسویه نمایند.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه همچنین از پرداخت ۱۰ درصد هزینه ثبتنام فرزندان بانوان سرپرست خانوار توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، به حساب این عزیزان در تمامی واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شهرستانها خبر داد.
تعداد مصدومان انفجار اسکله شهید رجایی از ۵۱۶ نفر گذشت/اعزام پزشکان متخصص به بندرعباس/تشکیل ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تشکیل ستاد بحران در این دانشگاه در پی حادثه انفجار در محدوده بندر شهید رجایی هرمزگان خبر داد.
«سید بصیر هاشمی» رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز وبدا از اعزام پزشکان متخصص و کادر درمانی به بندرعباس جهت تسریع در درمان مصدومین خبر داد.
او در همین رابطه گفت: ۳ اتوبوس آمبولانس ۵ بالگرد و چندین آمبولانس در صورت لزوم آمادگی اعزام به بندر شهید رجایی را دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که بیمارستانهای سوانح سوختگی امیرالمونین(ع)، شهید رجایی و نمازی شیراز برای پذیرش مصدومان حادثه انفجار اسکله شهید رجایی آمادگی دارند.
برپایه این خبر طبق اعلام دکتر یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، شمار مصدومان حادثه انفجار اسکله شهید رجایی از ۵۱۶ نفر گذشته است.
- نویسنده : مریم توانا