این نمایشگاه که در نگارخانه سرو تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برپا شده، شامل آثاری از ۲۶ عکاس استان است که تا ۲۶ مرداد ماه برپا است و صبح و بعد از ظهر پذیرای عموم علاقمندان خواهد بود.
معاون فرهنگی و رسانهای فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: در این آثار جلوههایی از مهر، همدلی و حضور اجتماعی مردم را به تصویر کشیده شده و پاسداشتی از نگاه متعهد و هنرمندانه عکاسان است.
حسن دهقان اظهار کرد: عکاسان جوان و باسابقه فارس، با هر رویکرد و دیدگاهی، آثار خود را به این نمایشگاه ارائه کردند و منتخبی از بهترین آثار به نمایش گذاشته شد.
امروز جهان کمتر میشنود؛ امروز جهان بیشتر میبیند
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تمجید از هنرمندان تجسمی استان و ابراز خرسندی از گردهمایی عکاسان خبری در این نمایشگاه و ارائه آثار بیان داشت: امروز جهان کمتر میشنود؛ امروز جهان بیشتر میبیند.
مهدی رنجبر با تسلیت درگذشت استاد فرشچیان، اثرگذاری تابلو ظهر عاشورا را یادآور شد و اظهار داشت: کدام دیالوگ از شکسپیر، کدام صفحه و کتاب از چخوف و تولستوی، یا کدام نوشته ژان پل سارتر توانسته است تابلو جیغ ادوارد مونک را فریاد بزند؟ و کدام دیالوگ از چرمشیر و بهرام بیضایی و کدام صفحه از جلال و یا احمد محمود می تواند تابلو ظهرعاشورای استاد فرشچیان را به حجم تبدیل کند؟
شات های شورانگیز دلالت بر کیستی عکاسان دارد
مهدی پارسایی، معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس نیز با اشاره به عکسهای به نمایش درآمده با موضوع همدلی اجتماعی مردم شیراز، گفت: این عکسها نشان میدهد که چه روزهایی را گذراندیم و چه رودها و دره ها را پشت سر گذاشتیم و اکنون قوی تر هستیم.
او با اشاره به تفاوت عکاسان خبری و خبرنگاران، اظهار کرد: چنانکه در پایان کتیبه های کاشی کاری مساجد تاریخی فارس نوشته شده، آثار هنرمندان دلالت بر کیستی آنها دارد.
او ادامه داد: آثاری با محتوای همدلی دلالت بر کیستی عکاسان خبری دارد که مایه مباهات و افتخار است.
در پایان گواهینامه دو زبانه شرکت در نمایشگاه به ۲۶ عکاس حاضر اهدا شد.
سوگواره روایت عشق به ایستگاه سوم رسید
موسسه فرهنگی هنری بهونه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس «سومین سوگواره روایت عشق» را به بهانه یادمان استاد علیرضا حیدرپورفرد، هنرمند فقید آیین های سنتی و پیشکسوت تعزیه استانی و کشوری، برپا میکند.
این رویداد هنری از ۲۲ تا ۲۴ مردادماه جاری در محوطه بیرونی تالار حافظ؛ همزمان با فرا رسیدن ایام سترگ و ارزشمند اربعین حسینی، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ برگزار خواهد شد که با اجرای سید علیرضاموسوی هنرمند هنرهای صحنه ای و تئاتر، تقدیم عاشقان حضرت حسین و شهروندان می گردد.
در همین راستا گروه تعزیه ای به سرپرستی عبدالصمد فهندژ سعدی، آیین سنج و دمام با هدایت محمد مشهدی زاده و دیگر نوازندگانی از جمله سید محسن خیراندیش، ابراهیم ارقمی، رضا حقیقی فرد در این برنامه هنرنمایی خواهند کرد.
همچنین، نماهنگ ناشنوایان نیز توسط مسلم رخصتی بخش، مداحی رضا ده بزرگی که از ذاکرین اهل بیت می باشد و قاریان کشوری در این فضای معنوی و هنری اجرا می شود و طراحی گرافیکی این سوگواره نیز بر عهده بهنام چارئی گذاشته شده است.
گام بلند شهرداری و فرهنگ و ارشاد برای احداث و بهسازی سالنهای تئاتر
تماشاخانه استاد هودی میزبان محفلی شد برای دیدار مشترک محمدحسن اسدی شهردار کلان شهر شیراز و مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که با همراهی جمعی از هنرمندان تشکیل گردید و برای سرعت بخشیدن احداث و بهسازی سالنهای تئاتر شیراز گفتگو های موثر و رایزنی های اساسی انجام شد.
در دیدار مدیریت ارشد شهری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که با همراهی جمعی از هنرمندان در تالار استاد هودی برگزار شد بر تقویت همکاریهای شهرداری و فرهنگ و ارشاد به منظور راهبرد ارتقای فعالیتهای فرهنگی تاکید شد.
گامی راهبردی برای ارتقای سطح فعالیتهای فرهنگی و هنری
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست صمیمی با تأکید بر نقش مؤثر شهرداری شیراز در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری، از پیشبرد پروژههای مشترک خبر داد و این همکاریها را گامی راهبردی برای ارتقای سطح فعالیتهای فرهنگی و هنری در شیراز دانست.
او، در این نشست با بیان اینکه شهرداری شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل گستردهای در حوزههای مختلف فرهنگی دارند، تقویت همکاریهای مشترک این دو نهاد را راهبردی برای ارتقای فعالیتهای فرهنگی دانست.
مهدی رنجبر، گفت: شهرداری شیراز بهعنوان یک نهاد تأثیرگذار در عرصه فرهنگی، نقش مؤثری در ارتقای فضای معنوی و فرهنگی شهر ایفا کرده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی به برنامههای مشترک فرهنگی نظیر توسعه کتابخانههای عمومی، برنامههای ملی و مذهبی برنامههایی که در نقاط گردشگری شهر همچون حافظیه برگزار میشود، اشاره کرد و گفت: همکاری هرچه بیشتر بین این دو نهاد میتواند منجر به اجرای برنامههای پربار و سازندهای برای شهروندان شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه با اشاره به پروژههای فرهنگی شهرداری شیراز، احداث مجموعه تئاتر نصر را اتفاقی مبارک برای این شهر قلمداد کرد و گفت: این مجموعه که در کنار امکانات مطلوب، دارای سه سالن نمایش نیز هست، کمک شایانی به هنرمندان عرصه نمایش خواهد کرد.
رنجبر، گفت: در شهر شیراز، به موازات پیشرفتهای عمرانی که همگان شاهد آن هستند، شهرداری به همان میزان نیز در حوزه فرهنگی فعال بوده است.
او، با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز طرحهای ارزشمندی در حوزه فرهنگی دارد، به راهاندازی مجتمع ۲۰ هزار نفری فرهنگی–هنری در شیراز اشاره کرد و گفت: همه تلاشمان را برای پیشبرد این طرح که طرحی بزرگ و تأثیرگذار برای شهر شیراز است، به کار بستهایم و در این مسیر نیازمند همراهی و مساعدت شهرداری نیز هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تصریح بر این موضوع که با همت شهرداری شیراز و حمایتهای بیدریغ استاندار فارس رویدادها و پروژههای فرهنگی مهمی در شیراز در حال وقوع است، ابراز امیدواری کرد که این فعالیتها بتواند به رشد فرهنگی و هنری شیراز کمک شایانی کند.
احداث سالنهای تئاتر در شیراز، گامی به سوی ارتقای هنر و غنیسازی زندگی فرهنگی شهروندان
محمدحسن اسدی با تأکید بر نقش کلیدی هنرهای نمایشی در ارتقای فرهنگ عمومی، از احداث و بهسازی چندین سالن تئاتر در نقاط مختلف شهر خبر داد و این اقدامات را گامی مهم در جذب استعدادهای هنری، تقویت هویت اجتماعی و غنیسازی زندگی فرهنگی شهروندان دانست.
شهردار کلانشهر شیراز در این نشست که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر و سینما، که با حضور رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز و تنی چند از مدیران شهرداری همراه بود، به تشریح برخی اقدامات فرهنگی شهرداری پرداخت.
محمدحسن اسدی با بیان اینکه توجه به هنر و بهویژه هنرهای نمایشی و تقویت زیرساختهای فرهنگی، شهرداری شیراز اقدام به ساخت چندین سالن مدرن در نقاطی از شهر کرده است، گفت: این طرح ها که با هدف دسترسی آسانتر شهروندان به فضاهای فرهنگی اجرا یا در حال اجرا هستند، گامی مؤثر در ارتقای هنر و غنیسازی زندگی فرهنگی شهروندان است.
اسدی، با اشاره به تصور برخی افراد مبنی بر محدود بودن وظایف شهرداری به اجرای طرح عمرانی مانند احداث تقاطعهای غیرهمسطح، زیرگذر، مترو گفت: یکی از اولویتهای مهم، توسعه و اجرای طرح های فرهنگی و ورزشی است.
شهردار شیراز با بیان اینکه احداث سالنهای تئاتر میتواند به جذب استعدادهای هنری و تقویت هویت اجتماعی کمک کند، به مراحل اجرایی احداث سالن تئاتر نصر اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا این سالن فاخر را تا پایان سال به بهرهبرداری برسانیم.
اسدی ، گفت: شهرداری علاوه بر وظایف کالبدی، عمرانی، خدماتی برای ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی شهروندان از طریق طرح های فرهنگی، تفریحی و ورزشی گامهای بلندی برداشته است که این طرح ها شامل بوستانها، کتابخانههای عمومی، سالنهای ورزشی، برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی و… میشوند که همه به تقویت نشاط جمعی و شهری کمک میکنند.
شهردار شیراز گفت: عقیده دارم توسعه شهری بدون توجه به ابعاد فرهنگی ناقص خواهد بود و شهرداری پروژههای متعددی را اجرا کرده و برنامههای بلندمدتی دارد.
این مقام ارشد شهری شیراز از بهسازی سالن تئاتر استاد هودی در بوستان آزادی خبر داد و با تأکید بر حفظ و احیای میراث فرهنگی و هنری گفت: ما باید قدر داشتههایمان و هنرمندانی نظیر استاد هودی، مهدی فقیه و اصغر همت را بدانیم.
وی بر توجه ویژه به بزرگان فرهنگ و هنر شیراز و ضرورت پاسداشت یاد و آثار آنها تأکید و بیان کرد: استاد هودی از پیشکسوتان تئاتر محسوب میشود که نقش مهمی در توسعه هنرهای نمایشی این شهر ایفا کرده است.
اسدی عنوان کرد: بهسازی این سالن گام مهمی در احیای فضای فرهنگی شیراز و تجلیل از هنرمندان است.
وی به احداث سالن تئاتر امین تارخ اشاره و بیان کرد: این سالن به پاس خدمات ارزشمند این استاد فرهیخته و پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما نامگذاری شده است که توانسته هزار صندلی به مجموعه سالنهای سینمایی شیراز بیفزاید.
اسدی گفت: امین تارخ، از چهرههای ماندگار سینما و تئاتر ایران، با سالها فعالیت هنری و آموزشی، تأثیر عمیقی بر فرهنگ و هنر گذاشته است و نامگذاری این سالن به نام او، قدردانی از زحمات و تعهد او به هنر است.
شهردار شیراز ابراز امیدواری کرد: چنین اقداماتی تداوم یابد تا میراث هنری پابرجا بماند.
پروژههای فرهنگی شهرداری شیراز، فرصتساز برای هنرمندان و غنیسازی زندگی فرهنگی شهروندان
مصطفی کیانیرحیمی، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز، نیز هنرمندان را جزو داراییهای معنوی دانسته و نقش آنان در توسعه فرهنگی شهر را ارزشمند قلمداد کرد.
وی با اشاره توسعه متوازن بهعنوان یکی از اولویتهای شهری گفت: نگاهی به پروژههای شهری نشان میدهد که اجرای پروژههای فرهنگی بهعنوان بخشی از این راهبرد، مورد توجه مدیریت شهری بوده است.
کیانیرحیمی ساخت سالنهای تئاتر در شیراز را از جمله برنامههای مدیریت شهری برای تقویت فرهنگ و هنر عنوان کرد و گفت: یقیناً این پروژهها در ایجاد فرصتهای جدید برای هنرمندان و گروههای تئاتر محلی و ملی، غنیسازی زندگی فرهنگی شهروندان، ترویج هنرهای نمایشی بهویژه در میان نسل جوان و افزایش تعاملات اجتماعی میتوانند نقش تأثیرگذاری ایفا کنند.
هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر نیز به بیان نظرات خود جهت ارتقای هنر پرداختند و احداث سالنهای تئاتر در شیراز را نقطهعطفی بر رشد کیفی آثار هنری دانستند و اذعان داشتند: اقدامات فرهنگی نهتنها به غنیسازی اوقات فراغت شهروندان کمک میکند، بلکه بستری برای نمایش استعدادهای هنری، هستند.
خبرنگاری در عصر هوش مصنوعی»کالبد شکافی شد

خبرنگاری در عصر هوش مصنوعی در شیراز کالبدشکافی شد
کارگاه تخصصی «خبرنگاری در عصر هوش مصنوعی» ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ با تدریس دکتر حمید ضیاییپرور، استاد ارتباطات و متخصص هوش مصنوعی، در شیراز برگزار شد.
این برنامه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه سلسله برنامههای هفته خبرنگار و با حضور روزنامهنگاران، فعالان رسانه و دانشجویان رشته ارتباطات، به بررسی ابعاد گوناگون تحول دیجیتال در عرصه خبر پرداخت.
در ابتدای نشست، حسن دهقان، معاون فرهنگی و امور رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با اشاره به ضرورت ارتقاء مهارتهای رسانهای متناسب با تحولات جهانی گفت: روزنامهنگاری سنتی در کشور ما در دورههایی توانست با اتکا به تجربه، مهارت و دانش، جایگاه خود را بهعنوان مرجع خبری حفظ کند.
امروز اما دنیای رسانه در حال تجربه یک جهش فناورانه است که اگر ما به موقع وارد آن نشویم، نهتنها عقب میمانیم، بلکه سهمی هم در تولید روایتهای آینده نخواهیم داشت.
او، با تأکید بر اینکه استان فارس باید در این عرصه نقشآفرین باشد افزود: «همانطور که در گذشته، رسانههای فارس توانستهاند در حوزه روزنامهنگاری سنتی جریانساز باشند، اکنون هم باید در حوزههای نوپای رسانهای مثل روزنامهنگاری دیجیتال، دادهمحور و هوش مصنوعی پیشگام باشند.
این یعنی خبرنگاران ما باید ابزارهای نو را بشناسند، شیوههای نوشتار در فضای دیجیتال را بیاموزند و بتوانند از فناوری برای ارتقاء دقت، سرعت و کیفیت خبر استفاده کنند.
دهقان برگزاری کارگاههای تخصصی را یک اقدام ضروری برای تحقق این هدف دانست و گفت: «آموزش در حوزه رسانه نباید فقط تئوریک باشد. باید خبرنگار را در معرض تجربه عملی با ابزارهای جدید قرار داد، او را با نمونههای موفق آشنا کرد و فضای آزمون و خطا فراهم آورد. در این صورت است که رسانههای ما میتوانند متناسب با نیازهای روز جامعه و مخاطب حرکت کنند.
پس از سخنان دهقان، دکتر ضیاییپرور به بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر چرخه تولید، پردازش و انتشار خبر پرداخت و نمونههایی از ابزارهای هوشمند در گردآوری اطلاعات، تحلیل داده و نگارش خودکار خبر ارائه داد.
هوش مصنوعی هم فرصت است و هم تهدید / خبرنگاری در معرض حذف مشاغل نوشتاری
در نشست تخصصی و کارگاه آموزشی «هوش مصنوعی در خبر و رسانه» که توسط حمید ضیائیپرور، طراح «وبلاگ خبرنگار»، مولف ۱۴ جلد کتاب درباره هوش مصنوعی در عرصه خبری و دارنده سههزار مقاله معتبر بینالمللی در زمینه خبرنگاری و هوش مصنوعی، برگزار شد، با اشاره به نقش پررنگ هوش مصنوعی در جهان مدرن گفت: «هوش مصنوعی» با قدرتِ تکنولوژی خود بسیار کاربردی است. شاید اگر میگفتیم «هوش ماشینی» بهتر از اصطلاح «هوش مصنوعی» بود که سر زبان ما ایرانیها جاری است.
او، گفت: شغل خبرنگاری و سایر مشاغلی را که با نوشتن سر و کار دارند را جزو اولین حرفههایی دانست که با کاربردی شدن هوش مصنوعی در زندگی انسانها در ردیف حذف قرار میگیرند و تاکید کرد: در ده سال آینده هر شغلی که نتواند از این ابزار استفاده کند در معرض حذف قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: خود صحه بر پیشبینی دانشمندان میگذارم که طی پنج دهه آینده «هوش مصنوعی» از انسان پیشی خواهد گرفت، زیرا ابزارهای هوش مصنوعی در برابر هیچ مسئلهای ساکت نمیمانند و بلافاصله شروع به تحلیل و آنالیز میکنند.
ضیائیپرور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا تسلط رو به رشد هوش مصنوعی ممکن است انسانها را به سمت «بیسوادی و وابستگی مطلق» سوق دهد، پاسخ داد: «هوش مصنوعی مثل همه فناوریهای دیگر هم فرصت است و هم تهدید. تهدید برای کسانی که قابلیتهای هوش مصنوعی را نشناسند: اینکه کجا اطلاعات جعلی میدهد، کجا تنبلی ذهنی ایجاد میکند و کجا انسانها را «خنگپرورده» میسازد؛ اینها زیان است اما اگر بدانیم از چه ابزاری چگونه استفاده کنیم، کجا بر آن نهیب زده تا اطلاعاتش را بهروزتر در اختیارمان بگذارد و راستیآزمایی کند، هوش مصنوعی سرشار از فرصتهای مثبت برای ما انسانها خواهد بود و موجب دانشافزاییمان می شود.
این مدرس؛ با مقایسه هوش مصنوعی و فضای مجازی گفت: «هوش مصنوعی مانند فضای مجازی میتواند اگر نادرست استفاده شود انسان را تنبل کند و تواناییهای انتقادی را از بین ببرد.
در عین حال اصطلاحی به نام «تراکم علم» در هوش مصنوعی وجود دارد که به معنای بهرهگیری از دانش دیگران برای تعقل و حل مسائل پیچیده است.
بهطور مثال: «همانطور که اختراع و تولید خودرو در آغاز با مضراتی همراه بود و به «ارابه مرگ» شهرت یافت اما رفتهرفته عیوب آن برطرف شد بهنحوی که کشوری مثل فنلاند با رفع عیوب خودروهای خود و گذراندن سالی بدون مرگ در تصادفات؛ جشن «یک سال بدون مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی» را برگزار کرد.
وی در پایان تاکید کرد: ما باید «سواد هوش مصنوعی» بیاموزیم؛ یعنی بدانیم چگونه و از چه ابزاری استفاده کنیم تا کسبوکارها و دانش خود را در حوزههای مختلف مثل پزشکی، نظامی و فنی و … ارتقا دهیم. هوش مصنوعی قادر است خودروهای خودران را هدایت کند، آنالیزها را انجام دهد، روندها را پیشبینی کند و حتی در پیشگویی اتفاقات جهانی کمک کند؛ به شرط آنکه درست آن را بشناسیم، از فناوری نهراسیم و نگریزیم، آن را به چالش بکشیم و مجبور به بهبود کنیم و در نهایت؛ نباید از فناوری فاصله بگیریم.
این کارگاه با طرح پرسشهای تخصصی شرکتکنندگان و ارائه نمونههای عملی از کاربرد هوش مصنوعی در تولید خبر به کار خود پایان داد.
برگزاری نشست «سایه روشن» با محوریت تجربه زیسته زنان خبرنگار
نشست تخصصی و تجربهنگاری «سایه روشن» با موضوع بررسی تجربه زیسته زنان خبرنگار در رسانه، سهشنبه ۱۶ مردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در «سرای سخن» مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار میشود.
این برنامه با میزبانی زهرا مشتاق، روزنامهنگار و کنشگر اجتماعی شناختهشده، به گفتوگو پیرامون چالشها، فرصتها و واقعیتهای حرفه خبرنگاری از منظر زنان میپردازد. در این نشست شش بانوی خبرنگار شیرازی شامل زهرا جعفری، نجمه اشرفی، فاطمه مقدم، فاطمه رفاهت، لیلا غضنفری و سیده مریم ترابی حضور خواهند داشت و هر یک تجربهها و مشاهدات خود را از سالها فعالیت حرفهای در حوزه رسانه با مخاطبان در میان خواهند گذاشت.
هدف این نشست، مرور فراز و فرودهای فعالیت خبری زنان در سطوح محلی و ملی، بازخوانی نقشآفرینی آنان در تحولات اجتماعی، و ایجاد بستری برای همافزایی تجربیات نسلهای مختلف روزنامهنگاران زن است.
معاونت فرهنگی و امور رسانهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با همکاری خانه مطبوعات استان و مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با برگزاری چنین رویدادهایی تلاش دارد فضایی گفتوگومحور و مستندنگر برای بررسی مسائل صنفی و محتوایی حوزه رسانه ایجاد کند تا ضمن ثبت تجربهها، از آنها برای ارتقاء سطح حرفهای و اخلاقی روزنامهنگاری بهره گرفته شود.
خبرنگاران مؤلف، مخاطب را به سفری عمیقتر در دل مسائل میبرند
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه، در روز و هفته و دقایقی از سال که به نام خبرنگار مزین شده، نگاهها به سوی گروهی از اهالی رسانه معطوف میشود که با تلاشی مضاعف، مرزهای خبرنگاری صرف را درنوردیدهاند و به “خبرنگاران مؤلف” تبدیل شدهاند، گفت: این افراد نه تنها رویدادها را گزارش میکنند، بلکه با تحلیلهای عمیق، پژوهشهای مستمر و نگارشهای مستند، به خلق آثاری ارزشمند در حوزههای مختلف میپردازند.
سید علی اصغر محدث،گفت: خبرنگاران مؤلف با تکیه بر دانش و تخصص خود، به فراتر از بازتاب صرف وقایع میروند. آنها با درک ریشهها، عوامل و پیامدهای هر رویداد، خواننده را به سفری عمیقتر در دل مسائل میبرند. این رویکرد، نه تنها به افزایش آگاهی عمومی کمک میکند، بلکه باعث غنای محتوای رسانهای و ارتقاء جایگاه حرفه خبرنگاری میشود.
درگیر عصری هستیم که اخبار کوتاه و بیبنیه به سرعت در فضای مجازی منتشر میشوند
محدث، گفت: اهمیت خبرنگاران مؤلف در دنیای امروز که با سرعت فزاینده اطلاعات و اخبار سطحی مواجهیم، دوچندان است. در عصری که اخبار کوتاه و بیبنیه به سرعت در فضای مجازی منتشر میشوند، نقش این روزنامهنگاران متفکر و محقق، در پالایش اطلاعات و ارائه تحلیلهای قابل اعتماد، حیاتی است.
او، گفت: آنها با قلم خود، به عنوان دیدبانان آگاهی و حافظان حقیقت، به جامعه خدمت میکنند و میراثی ارزشمند از تفکر و تعمق بر جای میگذارند.
مراسم تکریم و پاسداشت ایام خبرنگار، فرصتی است تا از این تلاشگران عرصه قلم و اندیشه قدردانی کنیم؛ کسانی که با تعهد و تخصص، نه تنها خبر میرسانند، بلکه دانش میآفرینند و مسیر را برای درک عمیقتر از جهان هموار میکنند.
تالار مرکزی شیراز بدون سرمایهگذاری تکمیل نمیشود/ «سپهر» درمان آشفتگی رسانهها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مطرح کرد
مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه تالار مرکزی شیراز برای تکمیل نیازمند معجزه است و اعتبارات دولتی قادر به تکمیل این پروژه نیست، گفت: این تالار بدون سرمایهگذاری بخش خصوصی تکمیل نمیشود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، بیان کرد: تکمیل تالار مرکزی شیراز نیازمند یک و نیم هزار میلیارد تومان اعتبار است و برای تامین این بودجه تلاش کردیم که سرمایهگذاران را پای کار بیاوریم.
او افزود: با سه سرمایهگذار به طور جدی وارد مذاکره شدهایم تا در نهایت برای تکمیل این زیرساخت بزرگی فرهنگی و هنری شیراز، به مرکز معرفی شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تالار مرکزی شیراز حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: بیتردید سرمایهگذاران خصوصی نیز به نفع شخصی خود می اندیشند و همراه کردن آنها سخت است اما کار خود را کرده و سرمایه گذار را شناسایی کردهایم.
رنجبر اضافه کرد: امیدواریم سه سرمایهگذار بتوانند با شرایطی که وزارتخانه برای آنها میچیند به توافق برسند و تالار مرکزی شیراز به سرانجام برسد.
او ادامه داد: حوزه فرهنگ دیربازده است به همین دلیل ترغیب و جذب سرمایهگذار به این حوزه دشوار است اما رایزنیهایی را آغاز کردهایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یادآور شد: در یک دهه اخیر رشد سینمایی در شیراز خوب بوده اما این توسعه در دیگر شهرهای استان خوب نبوده و شهرهای بزرگی مانند لامرد و مرودشت داریم که هر یک بیش از ۲۰۰ هزار جمعیت دارند اما از زیرساختهای مناسبی در این زمینه بهره مند نیستند.
رنجبر با بیان اینکه شهری با جمعیت بالا که از سینما بیبهره باشد از مدنیت ساقط است، اعلام کرد: ۲ شهر پرجمعیت فارس در طرح احداث سینما در شهرهای با بیش از ۱۰۰ هزار جمعیت قرار گرفته است.
او گفت: ظرفیت سینمایی مرکز فارس به اندازهای خوب است که می کوشیم امسال بخش بین المللی فیلم فجر و یا بخش کودک و نوجوان جشنواره را در شیراز میمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره توسعه زیرساختهای فیزیکی فرهنگ و هنر فارس، بیان کرد: تقریبا هر ۶ ماه یکبار به سرانه فضای سینمایی استان افزوده میشود و خوشحالیم که تقویت این سرانه از سوی بخش خصوصی در اماکنی چون مراکز تجاری اتفاق میافتد و سرمایه گذاری در حوزه سینما زودبازده بوده است.
رنجبر درباره زیرساختهای نرم افزاری حوزه فرهنگ و هنر استان نیز گفت: تمام تلاشمان را میکنیم تا به هیچ رویداد فرهنگی، هنری و رسانهای که دارای مخاطب باشد نه نگوییم و هیچ مجوز فعالیت هنری را لغو نکنیم.
او اظهار کرد: اهالی فرهنگ و هنرمندان همواره در جذب و تقویت سرمایه اجتماعی جامعه کمک کننده بوده و نقش موثری را ایفا کردهاند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به فرآیند غیر حرفهای راهاندازی یک پایگاه خبری و تحلیل، گفت: اما برای سره از ناسره کردن رسانهها میتوان اقداماتی را انجام داد.
با استفاده از هوش مصنوعی، سامانهای با عنوان «سپهر» طراحی شده تا فضای رسانهای استان را پایش و پالایش کند. این سامانه تا ۲ ماه آینده رونمایی میشود و امیدواریم که پایلوت شود و در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.
رنجبر ادامه داد: چندین جلسه با انجمن صنفی سابق خبرنگاران و خانه مطبوعات برگزار شده و تلاش کرده ایم برای پایش فضای رسانهای استان قدمهایی برداشته شود.
او اظهار کرد: به این منظور، با استفاده از هوش مصنوعی، سامانهای با عنوان «سپهر» طراحی شده تا فضای رسانهای استان را پایش و پالایش کند. این سامانه تا ۲ ماه آینده رونمایی میشود و امیدواریم که پایلوت شود و در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه هرچه صنف و خانه مطبوعات قویتر باشد، دادخواهی خبرنگاران بهتر انجام میشود، گفت: بنا را بر انتخابات مجدد گذاشتیم تا مخاطب بیشتری در آن شرکت کند و اصناف و انجمنهای قوی تری شکل گیرد که بتواند قدرتمندتر مسائل و مشکلات جامعه خبرنگاران را پیگیری کنند.
رنجبر اعلام کرد: اگر بدانیم که با خانه مطبوعات به نتیجه نمیرسیم، انجمن صنفی خبرنگاران بار دیگر راه اندازی میکنیم.
تجلیل مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از عملکرد ایرنا در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن تبریک هفته خبرنگار به خبرنگاران ایرنا مرکز فارس، گفت: وجهه هویت ایرانی اسلامی در استان قوی است، بویژه وجود امامزادگان و سومین حرم اهل بیت (ع) حضرت احمد بن موسی(ع) و برخورداری از ابنیههای تاریخی و هویت غنی ایرانی، می تواند در تقویت هویت ملی ایرانی و اسلامی میانجیگری کند.
رنجبر از خبرنگاران ایرنا خواست تا این موضوعیت را به عنوان رسالت دولت قویتر دنبال کند.
او با قدردانی از فعالیت خبرنگاران و عملکرد ایرنا فارس در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، بیان کرد: خبرنگاران به میان مردم رفتند و کوشیدند تا آرامش را به جامعه برگردانند.
رنجبر همچنین خواست تا در ادامه نیز خبرنگاران ایرنا به عنوان افرادی که میتوانند اتحاد و همدلی را به مردم برگردانند، به جای جای استان بروند و اتحاد و مقاومت ملی و پاسداشت هویت ملی را تقویت کنند.
تالار مرکزی شیراز سال ۱۳۹۰ در فضایی ۱۷ هزار و ۸۰۰ مترمربعی کلنگ زنی شد تا با زیربنای ۱۴ هزار مترمربع ساخته شود و ۳۶ ماه بعد بهرهبرداری شود اما این برنامه زمانبندی محقق نشد و تکمیل این پروژه فرهنگی سالها است برزمین مانده است.
قرار است تالار مرکزی شیراز با ویژگیهایی منحصر به فرد بنا شود و یک سالن ۷۰۰ نفره قاب صحنهای و تخصصی ویژه تئاتر با سن متحرک، یک پلاتوی حرفهای و محیط تمرین ویژه گروه های نمایشی، یک سالن تخصصی ۹۰۰ نفره اجرای موسیقی، بخشهای ویژه گالری، آموزشی، اداری، رستوران، کافی شاپ و مهمانسرا را در خود جای دهد.
روایت زنان خبرنگار استان فارس از سایهروشن حرفهای پرتعارض/ «وقتی مجاهد خندید» با امضای زهرا مشتاق
تجربههای موفق و ماندگار بانوان خبرنگار نشان میدهد، هنگامی که وظایف و انتظارات دشوار حرفه خبرنگاری بر شانه زنان گذاشته شود، آن را با قلب و روح خود به دوش میکشند و «میان خود و حرفهشان» میایستند و از پس نگرانیهای دوگانه، به چشمانداز روشنتر آنسوی سنگلاخها مینگرند.
زنان خبرنگار همچون دیگر بانوان نقشآفرین اجتماعی با چالشهایی از جنس متفاوت مواجه هستند؛ مسائلی مضاعف که باید آنها را به اضافه همه مشکلات و مسائل ذاتی این حرفه کرد که زن ومرد نمیشناسد.
اگر حرفه خبرنگاری با فعالیت گاه ۲۴ ساعته و در بیشتر روزها، کار ۱۲ ساعتی، خو گرفته است، باید فشار و خستگی روحی آن را برای بانوان با توان ۲ خواند و اگر حساسیتهای این حرفه، فشار روحی بالایی را به خبرنگار تحمیل میکند، سهم بیشتری از آن بانوان است
.جامعه بانوان خبرنگار فارس نیز همسو با کشور، پرشمار است؛ کمتر رسانهای از حضور آنها بی بهره مانده و با همه تلاشهای انجام شده، اما هنوز نمیتوان فضای رسانهای را عاری از نگاه کلیشهای و دور از نابرابری به زن دانست؛ هر چند که بسیاری از مشکلات به چنگ و دندان تجربههای موفق متعدد آنها حل شده است.
چنانکه حسن دهقان، معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست ” سایه روشن” گفت هر چند توجه و اشاره به تفاوت جنسیتی را در این زمینه درست نمیداند اما در شرایط حاضر باید برای برخی نادیدهانگاریها کاری کرد.
او با اشارهای کوتا به تاریخ خبرنگاری و روزنامهنگاری در فارس و شیراز، از زنان موفق این عرصه یاد کرد که جریانساز شدند و در قامت یک کنشگر اجتماعی نقش آفرینی کرده و ماندگار شدند.
نمونه آن نصرتالملوک کشمیری که نخستین سرمقاله او در مجله ندای ایران را میتوان «مانیفستی» خبرنگاری بانوان در نظر گرفت؛ اینکه «چرا قلم به دست گرفتم» تا هدف مقدس خبرنگاری و قلم زدن را از یاد نبریم.
در این نشست که با موضوع تجربه زیسته زنان خبرنگار در رسانه برگزار شده بود، ۶ بانوی خبرنگار فارسی از تجربههای خود در این وادی سخن گفتند و در پس آن به بیان چالشهای سترگی پرداختند که بانوان باید در نبرد با آنها دست به خبرنگاری بزنند.
تلاش برای خبرنگاری در جدال با تعارض نقش زنانه
مساله فشارهای روحی، روانی و جسمی حاصل از تعارض نقشهای شغلی و شخصی بانوان و تلاش مضاعف آنها برای برآوردن انتظارات و وظایف خانوادگی و حرفهای موضوعی بود که اگر چه فاطمه رفاهت، خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد، اما سخنی مشترک بود که بیشتر خبرنگاران تجربههای مشترکی از آن داشتند.
آنجا که زهرا جعفری خبرنگار باسابقه فارسی با بغضی در گلو از دشواریهای ایفای توامان مادری و خبرنگاری گفت، که سبب شده تا فرزندش «خبرنگاری را بدترین شغل دنیا بداند».
او با بیان اینکه هر دو نقش مدام روی یکدیگر سایه میاندازد، گفت: بانوان خبرنگار هر روز در ایستادن میان خود و حرفهشان تکه تکه میشوند؛ آنها هزینههای بسیاری میدهند اما همچنان ایستادهاند چرا که آسیب درست از جایی آغاز میشود که به مرز دانایی میرسیم.
بانوان خبرنگار هر روز در ایستادن میان خود و حرفهشان تکه تکه میشوند؛ آنها هزینههای بسیاری میدهند اما همچنان ایستادهاند چرا که آسیب درست از جایی آغاز میشود که به مرز دانایی میرسیم.
در این هنگام، اشکهای نشسته در چشمان بیشتر بانوان خبرنگار، شاهد تجربههای مشترک بود و چنانکه که زهرا مشتاق نویسنده، مستندساز، خبرنگار و کنشگر نام آشنای ملی، این سخن فرزندش را شاهد آورد که «تو مامان فرزندان سیستان هستی».
فاطمه مقدم و زهرا اشرافی نیز در ابتدای سخنان خود بر وجود این مساله در زیست بانوان خبرنگار صحه گذاشتند و آن را سخنی مشترک دانستند.
فاطمه رفاهت درباره این واقعیت، گفت: اگر چه همه بانوان شاغل سطحی از این تعارض را تجربه میکنند، اما ویژگیهای ذاتی حرفه خبرنگاری، این مساله برای بانوان خبرنگار بیشتر و فشارهای ناشی از آن را دوچندان کرده است.
او ادامه داد: در این مسیر ایفای بی کم و کاست یکی، باعث از دست دادن خودخواسته موفقیت در دیگری میشود و در طی سالهای خبرنگاری بارها پیش میآید که ایفای نقش در یکی از نقشهای خبرنگاری و خانوادگی، بخشی از دیگری را فدا کرده باشد.
به عقیده او، از آنجا که بانوان موفق خبرنگار در چنین رقابتی نابرابر و ریشهدار در تاریخ اجتماعی کشور، توانستهاند کنشگری کنند، فعالیت آنها جای تجلیل و قدردانی دارد.
حمایتهای کماکان نابرابر
موضوع دیگر که در هرجا سخن از ایفای نقش اجتماعی زنان به میان میآید، به روشنی نمایان است؛ واکنش اجتماعی و حمایت از زنان برای این نقشآفرینی است.
چنانکه لیلا غضنفری با اشارهای طنازانه از آرزوی خود برای گزارش یک فوتبال در حافظیه سخن گفت و با خنده، آن را به پای جو حاکم بر تماشاچیان گذاشت یا آنجایی که زهرا مشتاق از روزهایی گفت که عزم خود را برای سفر به افعانستان طالبان و آفرینش «وقتی مجاهد خندید» جزم کرده بود.
او گفت: برای حمایت از این سفر و تامین مالی تهیه گزارش به چند روزنامه و رسانه که برای آنها قلم زده بودم مراجعه کردم و ایده خود را در میان گذاشتم اما پاسخ همه منفی بود.
او که در انتها با پس انداز شخصی خود برای تهیه گزارشی خواندنی و روایتگر راهی سفر شد و امروز گفت: بی بی سی و ایران اینترنشنال «مفت و مجانی» گزارش من را منتشر و از آن استفاده کردند.
دیگر خبرنگاران نیز تجربههایی اینچنین را داشتند که هر یک در اثنای سخنان خود به آن اشاره کردند.
تجربه خبرنگاری و بیاعتمادی ریشهدار به زنان
تجربه دیگری هم که در میان بسیاری از بانوان خبرنگار مشترک بود، بی اعتمادی عمومی به اطلاعرسانی آنها بود که البته بخشی از آن نیز به کاهش مرجعیت رسانهای برمیگردد.
زهرا مشتاق که بسیاری از نوشتههای او در سطح کشور جریان ساز شده، یکی از تجربههای خود را اینگونه بیان کرد: هنگامی که در میان ۱۰ خبرنگار برگزیده کشور قرار گرفتم، فرزندم گفت گمان میکنم پدرم (که مستندساز است) این گزارشها را نوشته و به نام شما منتشر شده است.
او البته این را هم گفت که چند نوبت دیدم که پسرم گزارشهای منتشر شده من در شرق را یواشکی در کوله خود جای میدهد تا به مدرسه ببرد و به همکلاسیهایش نشان دهد و از این استقبال خوشحال میشوم.
لیلا غضنفری نیز با شوخ طبعی گفت: با اینکه در خانواده آنها ۲ خواهر خبرنگار هستند اما پدرش همواره اخبار را از فضای مجازی و گاه تلویزیون – آن هم با صدای بلند – دنبال میکند و چندان اعتمادی به نوشتههای ما ندارد.
زهرا جعفری هم تجربهای مشابه داشت، که در «سایه روشن» به اشتراک گذاشت؛ یکبار مادرم داشت خبری را از رادیو گوش میکرد که خودم اطلاعات آن را به آقای خبرنگار داده بودم اما هنگامی که از او خواستم رادیو را خاموش کند تا شخصا موضوع را برای او تعریف کنم، رادیو درست میگوید.
دغدغههایی که زن و مرد نمیشناسد
اما در پس همه سنگلاخهایی که بانوان خبرنگار از آن میگذرند، دغدغههایی هست که زن و مرد نمیشناسد و ذهن بیدار هر خبرنگار حرفهای و درستکاری را به خود مشغول میکند.
یکی آزادگی و مسئولیتپذیری خبرنگاران است که نجمه اشرفی خبرنگار جوان استان فارس به آن اشاره کرد و از خبرنگاران دعوت کرد تا یک نه بلند به مسئولان رسانههایی بگویند که از آنها میخواهند تا بدون دستمزد بنویسند و نیاز مالی خود را از طریق نشستهای خبری و دستگاهها و نهادهای مختلف تامین کنند؛ چرا که این مساله به روشنی به آزادگی و حریت قلم آنها آسیب میزند.
خبرنگاران یک نه بلند به مسئولان رسانههایی بگویند که از آنها میخواهند تا بدون دستمزد بنویسند و نیاز مالی خود را از طریق نشستهای خبری و دستگاهها و نهادهای مختلف تامین کنند
نکته دیگری که او به آن اشاره کرد، ضعف تولید محتوای اثرگذار در رسانههای فارس بود، تا جایی که بیشتر مطالب منتشر شده مشترک و دنباله رو و برآمده از نشستهای خبری و ارائه آمار و ارقام مسئولان بدون تحلیل است.
اشرفی از خبرنگاران خواست تا عمیقتر بنگرند و با تولید محتوای حرفهای اثرگذار باشند؛ هر چند گفت این را میداند که این تولیدات به صرفه اقتصادی نیست اما «خداوند برکت آن را جاری خواهد کرد».
بخشی از تبادل نظرهای این نشست به سوی آسیب شناسی فضای رسانهای استان و خمودگی و رکود حاکم بر آن رفت و هر یک از حاضران از سید علی اصغر محدث روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و علی محمد پشوتن تا بانوان حاضر، در این زمینه اظهار نظر کردند.
فاطمه مقدم، خبرنگار باسابقه فرهنگ و هنر فارس در این میان، راهکار همافزایی رسانههای فارس برای افزایش اثرگذاری را پیشنهاد داد و از تجربه جذاب خود با پشوتن برای بهبود وضعیت سعدیه شیراز سخن گفت: در فارس، هنگامی کار نتیجه میدهد که مکرر شود و به این دلیل هم افزایی بسیار اثرگذار است.
از خبرنگاری تا کنشگری اجتماعی
زهرا مشتاق که این روزها در قامت یک کنشگر اجتماعی، بویژه برای بهبودی مناطق محروم و روستایی کشور شناخته میشود و مستندها و گزارشهایی جریان ساز را ارائه کرده، معتقد است که از جایی به بعد و پس خبرنگار به سوی کنشگری میرود؛ وقتی بارها از تجربههای تلخ فقر نوشتید، به سوی کنشگری خواهید رفت.
هنگامی که لیلا غضنفری پس از بیان هر تجربه موفق و اثرگذار بانوان خبرنگار « اینها تجربه زیسته زنان خبرنگار است» را ترجیعبند میکرد و وقتی زهرا مشتاق از اثرگذاری در مناطق محروم میگفت لبخندهای شوق، به پهنای صورت بر چهرهها نقش میبست و هنگامی که از سختیهای راه گفته می شد، دردهای مشترک، اشک میشد و از دیدهها میچکید.
او از تجربه خود در انعکاس مشکلات تا کنشگری برای بهبود وضعیت جامعه روستایی و مناطق محروم ایران سخن گفت و با شوق و بغض گفت: امروز به عشق روستاییها، در دانشگاه «توسعه روستایی» میخوانم.
این نویسنده و مستندساز با بیان اینکه موفقیت در روزنامهنگاری تنها بسته به دانش دانشگاهی نیست، گفت: خبرنگاری، غیر از آموزش به تجربه بسیار وابسته است.
مشتاق از تجربه خود در همسفری با یک کنشگر اجتماعی به نام شهین اربابی سخن گفت، هنگامی که پوشش جشنواره سینمایی فجر که آن را «ایام حج خبرنگاران حوزه سینما» خواند رها کرد و به سیستان رفت و مسیر خبرنگاری او را رقم زد.
اشک و خنده در سایهروشن خبرنگاری بانوان
نشست سایه روشن، هم اشک داشت، خوب هم داشت و هم لبخند داشت و هم شور و شوق؛ هنگامی که لیلا غضنفری پس از بیان هر تجربه موفق و اثرگذار بانوان خبرنگار « اینها تجربه زیسته زنان خبرنگار است» را ترجیحبند میکرد و وقتی زهرا مشتاق از اثرگذاری در مناطق محروم میگفت لبخندهای شوق، به پهنای صورت بر چهرهها نقش میبست و هنگامی که از سختیهای راه گفته می شد، دردهای مشترک، اشک میشد و از دیدهها میچکید.
در پایان این نشست، «وقتی مجاهد خندید» با امضای زهرا مشتاق به بانوان خبرنگار فارس هدیه شد.
- نویسنده : مریم توانا