سنت‌سازی اجتماعی نیازمند علم، اخلاص و مقبولیت است
سنت‌سازی اجتماعی نیازمند علم، اخلاص و مقبولیت است
در آستانه 12 مرداد ماه سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) حجت الاسلام و المسلمین موسی پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به همراه معاونین و مدیران این نهاد انقلابی با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی، در این دیدار با اشاره به عظمت ایام پیش‌رو، به تبیین جایگاه اجتهاد اجتماعی و سیاسی در نظام اسلامی پرداختند و بر لزوم فهم صحیح سنت‌های صالح اجتماعی برای هدایت جامعه تأکید کردند.

جوادی آملی، گفت: جریان سیدالشهدا برای همه ما اصل فراموش‌نشدنی است؛ ماه صفر هم پیام خاص خود را دارد و امیدواریم گرامی داشته شود خصوصا جریان اربعین، شکوهمندی خاصی به دین داده و اهل بیت علیهم‌السلام حافظ این نظام‌اند.

او، با تأکید بر اینکه  برای اداره جامعه، افزون بر اجتهادهای علمی، به اجتهاد سیاسی و اجتماعی نیاز است، گفت: اجتهاد فقط منحصر به حوزه یا در دانشگاه و منحصر به مباحث علمی نیست؛ اینکه مجتهدی بداند چه فتوا دهد یا استادی تنها در رشته خود متخصص باشد، برای اداره یک جامعه کافی نیست. برای اداره جامعه، علاوه بر اجتهاد علمی، اجتهاد اجتماعی و سیاسی نیز لازم است؛ کسی می تواند جامعه را اداره کند که هم مجتهد علمی و هم دارای درک عمیق اجتماعی و سیاسی باشد. این‌گونه نیست که با اجتهادهای معمول حوزه یا دانشگاه، بشود جامعه را در بزنگاه‌ها هدایت کرد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیث «مَن سَنَّ سُنَّهً حَسَنهً عُمِلَ بهامِن بَعدِهِ کانَ لَهُ أجرُهُ» گفت: مجتهد واقعی کسی است که بتواند در جامعه سنت‌سازی کند؛ بداند چه روزی، چه پیامی را چگونه و به چه نحوی به مردم برساند.

راهپیمایی روز قدس، ایام‌الله دهه فجر و حرکت‌هایی از این دست، سنت‌گذاری اجتماعی است که از درک سیاسی اجتماعی دین برآمده است و ریشه در متن دین دارد، نه عرفیات یا عادت‌های اجتماعی.

او، گفت: سنت‌گذاری در جامعه خون می‌خواهد، اخلاص می‌خواهد، و بالاتر از همه، مقبولیت. نه هر کسی می‌تواند سنت‌گذار باشد، و نه هر دعوتی اثرگذار است. باید کسی سخن بگوید که مردم دل به او داده باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت تأثیرگذاری اجتماعی گفت: درست است که حضور مردم تعیین‌کننده است، اما دل‌های مردم به دست ما نیست، مردم با هر صدایی همراه نمی شوند، دل‌ها با هر شعاری حرکت نمی‌کنند، این‌طور نیست که هرکس بخواهد بتواند با وعده و وعید، مردم را به صحنه بیاورد. حتی به پیامبر (ص) فرمود که اگر تمام ثروت‌های زمین را هم خرج کنی، دل‌ها به سوی تو نمی‌آیند، مگر آنکه ما بخواهیم! صاحب دل‌ها جای دیگری است و اگر کسی علم صائب و عمل صالح داشته باشد، آن وقت دل‌ها به او رو می‌آورند.

این مقام مسئول با تبیین این نکته که اصل ماجرا، ارتباط با کسی است که کلید دل‌ها در دست او است، گفت: باید دل را به صاحب دل‌ها سپرد.

خداوند فرمود: دل‌ها از آنِ ماست. پس باید با کلیددار دل‌ها معامله کنیم؛ یا از سر بندگی، یا از سر عشق. راه اول، راه خریدار و فروشنده است؛ خدا می‌گوید این کار را بکن، ما هم می‌گوییم چشم.

اما راهی بالاتر نیز بود راه محبت، راهی که شهدا رفتند، که عاشقانه جان دادند، نه فقط از سر تکلیف.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با ارج نهادن به مقام شامخ شهدا، گفت: این ملت بزرگوار، شهدای بزرگی تقدیم کرده است، این شهداء مسیر عبودیت را به راه محبت رسانده‌اند؛ نه از سر تکلیف، بلکه با عشق به حق. این راه شهیدان است و باید آن را زنده نگاه داشت.

در پایان، آیت الله جوادی آملی با آرزوی توفیق برای مسئولان کشور و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، گفت: ما باید دل‌ها را به اهل‌بیت نزدیک کنیم و این مردم را که همه‌چیز داده‌اند، در مسیر حق نگه‌داریم. هر جامعه‌ای که سنتی صالحه در آن شکل گرفته و مردم با آن همراه شده‌اند، باید آن را حفظ کند و نگذارد از بین برود.

این وظیفه نخبگان و مجتهدان جامعه است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران است که به هماهنگی و انسجام فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی نظام می‌پردازد. این نهاد در۱۲مرداد۱۳۵۹ با دستورحضرت آیت الله العظمی امام خمینی (رحمت الله علیه) رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

  • نویسنده : مریم توانا