دیدار مربیان، کارشناسان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با آیت الله دژکام
دیدار مربیان، کارشناسان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با آیت الله دژکام
جمعی از مربیان، کارشناسان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با حضور در دفتر امام جمعه شیراز، با آیت‌الله لطف‌الله دژکام دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست که با هدف مرور عملکرد تابستانی کانون و تبیین برنامه‌های فرهنگی و تربیتی سال تحصیلی جدید برگزار شد، حاضران گزارشی از دستاوردها، طرح‌ها و اقدامات شاخص کانون در ماه‌های اخیر ارائه دادند.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، در این دیدار با اشاره به عملکرد تابستانی مراکز فرهنگی در شرایط خاص موسوم به جنگ دوازده‌روزه، گفت: با وجود فضای بحرانی، فعالیت مراکز نه‌تنها متوقف نشد، بلکه رشد ۴۰ درصدی در تعداد اعضا و میزان امانت کتاب نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شد.

علی خواجه‌ نژادیان، گفت: این آمار بیانگر پویایی مراکز، تعهد مربیان و اعتماد خانواده‌ها به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی کانون است.

خواجه‌نژادیان، گفت: این تداوم فعالیت، نشان‌دهنده پایبندی کانون به ماموریت خود در تربیت نسلی مقاوم، آگاه و مسئولیت‌پذیر حتی در شرایط بحرانی است.

او، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، از اجرای طرح ملی تقویت مهارت خوانش در استان فارس خبر داد و گفت: این طرح به‌ صورت آزمایشی در ۲۰۰ کلاس درس اجرا می شود.

این مقام مسئول، گفت: هدف اصلی این برنامه ارتقای سواد پایه، بهبود مهارت درک مطلب و افزایش انگیزه مطالعه در بین کودکان و نوجوانان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، گفت: از اجرای طرح «کانون‌یاران» به‌عنوان طرحی مکمل یاد کرد که با هدف ارتباط‌گیری مستمر با مدارس، از طریق نمایندگان فرهنگی در مدارس، زمینه گسترش فعالیت‌های فرهنگی کانون را در فضای آموزشی فراهم می‌کند.

علی خواجه‌ نژادیان، گفت: به پیوند مفاهیم دینی، اخلاقی و هنری در فرآیند تربیت کودک اختصاص داشت.

خواجه نژادیان، از اجرای یک دوره آموزشی ده‌جلسه‌ای با محوریت مفاهیم نهج‌البلاغه در مرکز شماره یک شیراز خبر داد و گفت: این برنامه تلاش دارد مفاهیم عمیق اخلاقی و تربیتی را با زبانی کودکانه و قابل فهم، برای نسل کودک و نوجوان بازگو کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، گفت: با استفاده از ظرفیت معنوی ائمه جمعه و روایت آن‌ها از قصه‌های دینی، می‌توان روایتی شیرین و اثرگذار برای انتقال مفاهیم اعتقادی به کودکان فراهم کرد.

او، گفت: مشارکت امام جمعه موقت ارسنجان در یکی از این برنامه‌ها منجر به کسب رتبه بین‌المللی در جشنواره قصه‌های نود ثانیه‌ای شد که الگویی موفق از پیوند دین و هنر در تربیت نسل آینده محسوب می‌شود.

مدیرکل کانون فارس از افتتاح قریب‌الوقوع «باغ علم کودک» خبر داد.

این مقام مسئول، با اشاره به حمایت سازمان برنامه و بودجه در راه‌اندازی این مرکز، آن را گامی مهم در تلفیق آموزش علمی و تربیت دینی کودکان دانست و گفت: باغ علم کودک در راستای تحقق تربیت متوازن در زیست‌بوم فرهنگی استان طراحی شده است.

اهمیت شناخت استعدادهای الهی انسان به‌ویژه در دوره کودکی

پس از ارائه این گزارش، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، با استناد به آیه شریفه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ»، بر اهمیت شناخت استعدادهای الهی انسان به‌ویژه در دوره کودکی تأکید کرد و گفت: انسان با بالاترین قابلیت‌ها آفریده شده و وظیفه نهادهای تربیتی فراهم‌سازی بستر رشد این سرمایه خدادادی است.

او، گفت: با قدردانی از تلاش‌های انجام‌ شده در کانون، خواستار تعامل پیوسته و متعهدانه میان این نهاد و سایر نهادهای فرهنگی و دینی شد و افزود که این همکاری می‌تواند نقش مهمی در توسعه فرهنگی جامعه ایفا کند.

امام جمعه شیراز، با اشاره به سوابق همکاری خود با کانون پرورش فکری جهرم، به دو موضوع کلیدی رسیدگی به مسائل معیشتی مربیان در چارچوب عدالت اجتماعی، و ، لزوم توجه ویژه به نقش تربیتی کانون در شکل‌دهی شخصیت کودکان اشاره کرد.

این مقام مسئول، گفت: با وجود درآمد بالای کشور، ساختار توزیع منابع نیازمند بازنگری است و پیگیری این مطالبات باید در قالب برنامه هفتم توسعه و با همراهی نمایندگان مجلس انجام شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه مشکلات معیشتی نباید مانع ایفای نقش فرهنگی مربیان شود، گفت: کانون باید بتواند نقش خود در رشد فکری، رفتاری و شخصیتی کودکان را برای افکار عمومی به‌درستی تبیین کند زیرا این شفاف‌سازی، بخشی از مأموریت «جهاد تبیین» است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند.

او، گفت: تربیت کودک را فرآیندی چندلایه دانست که نباید تنها به تفکر محدود شود، بلکه ابعاد شخصیتی و رفتاری نیز باید هم‌زمان مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه شیراز، گفت: ابزارهایی مانند بازی و قصه‌گویی در کانون توانسته‌اند این سه حوزه را به‌صورت درونی و منسجم در کودکان نهادینه کنند. آیت‌الله دژکام نماز را نمونه‌ای از تربیت جامع دانست و گفت: این فریضه الهی علاوه بر وجه عبادی، در شکل‌گیری شخصیت و تقویت قدرت انتخاب کودکان در سن تکلیف نقش مهمی دارد و دستیابی کودک به سطحی از آگاهی که بتواند خود انتخاب کند، نتیجه تربیتی بلندمدت و هدفمند است.

نشست با طرح دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پرسش‌های مربیان ادامه یافت و امام جمعه شیراز با دقت و حساسیت به آن‌ها پاسخ گفت.

او، با اشاره به رفع مسائل و تقویت جایگاه فرهنگی کانون و برنامه‌ریزی برای بازدید از مراکز کانون پرورش فکری فارس در آینده ای نزدیک خبر داد.

این دیدار با روایت قصه‌ای اخلاقی از سوی آیت‌الله دژکام به پایان رسید.

قصه‌ای که مانند بسیاری از فعالیت‌های تربیتی کانون، پیام‌هایی از ایمان، امید و انتخاب آگاهانه در خود داشت.

  • نویسنده : مریم توانا