حسین سیمایی صراف با بیان اینکه اگر سه اقدام را آغاز کرد، میتوان دانشگاهها و وضعیت معیشت اساتید را ارتقاء و رتبه علمی کشور هم افزایش داد،گفت: آمایش، مولدسازی و پذیرش ، به اختیار دانشگاه است و در کشور به هر تخصصی که نیاز است باید توجه و طبق آن دانشجو پذیرش کرد.
او، گفت: باید بررسی کنیم که چه مسیری باید برویم که بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در خصوص آموزش عالی محقق کنیم و باید برای آن راهکار عملیاتی ارائه داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه باید منافع ملی را بر منافع شخصی ارجحیت دهیم، در خصوص مسکن دانشگاهیان و اساتید گفت: برای حل مسکن دانشگاهیان و اساتید جدی هستیم.
او، گفت: حتی برای ارزیابی مدیران دانشگاهها، میزان توفیق آنان را برای مسکنسازی دانشگاهیان اعم از کارمندان و هیئت علمی بررسی میکنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین مباحث مطرح شده در خصوص حقوق و دستمزد دانشگاهیان را درست دانست و گفت: در این زمینه طرح دادیم که همان مدلی که برای افزایش حقوق اساتید در سال ۸۲ اجرا شده است، دوباره اجرایی شود و برای کارکنان هم فوقالعاده ویژه پیشنهاد دادیم.
وزیر علوم با بیان اینکه گلایههای دانشگاه آزاد هم در خصوص کیفیت و نظمپذیری درست است، در خصوص قطع برق در دانشگاهها و خوابگاههای دانشجویی گفت: از استاندار فارس درخواست دارم که در این زمینه پیگیری داشته باشند. درست است که قطع برق یک موضوع ملی است و دیروز هم در هیئت دولت این را مطرح کردیم که حداقل برق دانشگاهها و خوابگاهها تنها در یک ماه آینده که این مراکز فعال هستند، قطع نشود و امیدواریم این مسئله اجرایی شود.
هدفگذاری برای دوبرابر شدن اشتغال در پارکهای علم و فناوری
وزیر علوم گفت: تولید واحدهای مستقر در پارکهای علم و فناوری مبتنی بر دانش است و صادرات خارجی خوبی دارد؛ امسال فعالیت این پارکها، حدود یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.
حسین سیمایی صراف امروز در جمع خبرنگاران در شیراز گفت: امروز نیاز اصلی کشور سرمایه گذاری برای تولید است که دانشگاه در این زمینه میتواند دو قدم بردارد.
سیمایی، گفت: نخست، تقویت ارتباط با صنعت با استفاده از ظرفیت قانون جهش دانشبنیان است که ظرفیت بزرگی در آن نهفته است و دوم توسعه پارکهای علم و فناوری است.
وزیر علوم ، گفت: در زمان حاضر ۱۶۰ هزار نفر در پارکهای کشور شاغل هستند که همه از نخبگان و فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند.
او، گفت: تولید واحدهای مستقر در پارکهای علم و فناوری مبتنی بر دانش است و صادرات خارجی خوبی دارد که امسال فعالیت این پارکها، حدود یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشت.
برنامه وزارت علوم در این دوره این است که اگر این شمار به ۵۰۰ هزار نفر نرسد، دست کم دوبرابر شود.
وزیر علوم ، گفت: پارکهای علم و فناوری بازوهای جدی دانشگاه و توسعه کشور هستند و اگر بتوانیم شرکتهای دانش بنیان را بیشتر حمایت کنیم، فرمایش رهبری را در این حوزه تحقق بخشیدهایم.
سیمایی صراف، گفت: یکی از دغدغههای اقتصادی مهاجرت، درآمد و بخشی از آن مسکن است.
او، گفت: ما در این دوره برای تامین مسکن دانشگاهیان عزم جدی داریم و از آنجا که در فارس، استاندار نیز به طور جدی پیگیر این مساله است، فارس میتواند در این زمینه پیشرو باشد.
استاندار فارس نیز گفت: توسعه پارکهای فناوری یکی از برنامههای اساسی ما است.
حسینعلی امیری افزود: طی بازدید دو هفته پیش از پارک علم و فناوری فارس، چالشها و مشکلات آن بررسی شد و برای رفع اسن مسائل و توسعه این پارک برنامهریزی شده است.
او، گفت: برای اینکه محصولاتمان قابل رقابت باشد و هزینه تولید را کاهش دهیم، چارهای نداریم جز اینکه تولیداتمان مبتنی بر دانش باشد.
مهاجرت نخبگان؛ چالشی بزرگ برای آموزش عالی
وزیر علوم گفت: مهاجرت نخبگان به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات است.
حسین سیمایی صراف در آیین تجلیل از خیران آموزش عالی فارس، گفت: فعالیت خیران آموزش عالی، مصداق سود جاودانه و خیر هوشمند است.
او، گفت: امیرکبیر و دارالفنون ماندگار شد و مقدمه تاسیس دانشگاه تهران شد و دانشگاههای مدرن را برای ایران به ارمغان آورد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: خیران امروز هوشمند شدهاندخیر هوشمند آن است که به جای کار خیر احساسی، کار خیر با استراتژی و ماندگار انجام شود.
سیمایی صراف اضافه کرد: امروز خیران کشور وارد مرحله جدیدی از خیر شدهاند و آن وقف علمی است که مصداق خیر هوشمند است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی، میلیونها فارغالتحصیل دانشگاهی تربیت شدهاند، اما بخش قابل توجهی از آنان از کشور خارج میشوند.
سیمایی صراف همچنین گفت: مهاجرت نخبگان دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی و کمبود مکان مناسب و آزمایشگاه برای مطالعه و پژوهش دارد که سبب میشود برخی از آنان با اشک و اندوه وطن را ترک کنند.
لزوم تمرکز بر مسئله آمایش در دانشگاهها
استاندار فارس با تاکید بر مسئله آمایش در توسعه دانشگاهها، گغت: علاوه بر توسعه مرزهای علم به تعمیق علوم نیز نیاز داریم.
حسینعلی امیری هم از سرآمدان علمی و فرهنگی دانشگاه شیراز اظهارداشت: دانشگاهها و اعضای هیات علمی در بسیاری از نقاط دنیا مسئله محور عمل میکنند، اما در کشور ما چنانکه باید ارتباط ساختاری میان عرصه اجرایی و دانشگاهی وجود نداشته است.
او افزود: بسیاری از پایان نامههای دانشگاهی پس از دفاع، در قفسه کتابخانهها خاک میخورند و لازم است ارتباطی ساختارمند میان دانشگاه و جامعه برای حل مشکلات جامعه تعریف شود.
استاندار فارس از اعضای هیات علمی و دانشگاههای فارس درحواست کرد تا بر فعالیت مسئله محور تمرکز کنند.
امیری با بیان اینکه یکی از محورهای توسعه فارس گردشگری است و سند توسعه گردشگری استان در حال تهیه و تدوین است، گفت: دانشگاههای فارس بویژه دانشگاه شیراز باید در این سند برای خود نقش تعریف کند.
او ادامه داد: امروز دیپلماسی علمی در دنیا متداول است و دانشگاههای فارس، بویژه موسسه استنادی علم و فناوری جهان اسلام میتواند در توسعه گردشگری علمی فارس نقش قابل توجهی داشته باشد.
استاندار فارس با تاکید بر مسئله آمایش در توسعه دانشگاهها، عنوان کرد: علاوه بر توسعه مرزهای علم به تعمیق علوم نیز نیاز داریم.
امیری بیان کرد: همه ما نسبت به دانشگاهها دین داریم و باید با ایجاد رشتههایی که مشکلاتی از کشور را حل کنند این دین را ادا کنیم.
او با اشاره به موضوع مسکن اساتید دانشگاههای فارس، افزود: حل این مشکل وظیفه اداری، اسلامی و اخلاقی من است و شایسته نیست اساتید به دلایلی اینچنین در تنگنا قرار بگیرد.
استاندار فارس قول داد که از اختیارات خود برای حل مشکل مسکن اساتید استفاده و اقدام کند.
او گفت: در آموزههای اسلامی توصیه شده که هر فرد یا عالم، یا معلم و یا متعلم باشید و هر کدام از این سه جایگاه، دارای فضیلت است.
استاندار فارس همچنین گفت: امروز در کنار دانش و آموختن، کسب دانایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی دانش داشته باشند نیز بدون دانایی در حل مسائل اجتماعی با مشکل مواجه میشوند.
تحولات آینده ایران، زنمحور خواهد بود
دستیار اجتماعی رئیسجمهور با اشاره به ظرفیتهای زنان ایرانی در خیر جمعی، تشکلپذیری و مدیریت مشارکتی به عنوان الگویی بینظیر، گفت: تحولات آینده ایران زنمحور خواهد بود، لذا سیاستگذاران باید به این واقعیت توجه کنند.
علی ربیعی، در همایش بین المللی «زنان، قدرت و مدیریت سیاسی ایران» که به میزبانی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شعبه شیراز برگزار شد، گفت: مسئله جایگاه زنان در ماههای اخیر ذهنمشغولی بسیاری از فعالان اجتماعی بوده است.
او با بیان اینکه موضوع مواجهه با حجاب و حضور زنان در جامعه بخشی از فعالیتهای ما را به خود اختصاص داده است، گفت: ایران در مواجهه با مسائل زنان دچار پنهانسازی و حذف زنان از عرصههای عمومی شده که این روند به پیچیدگیهای اجتماعی دامن زده است.
رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، با اشاره به ظرفیتهای زنان ایرانی در خیر جمعی، تشکلپذیری و مدیریت مشارکتی به عنوان الگویی بینظیر، گفت: تحولات آینده ایران زنمحور خواهد بود، لذا سیاستگذاران باید به این واقعیت توجه کنند.
ربیعی از نخبگان خواست برای تدوین نظریهای جامع در خصوص جایگاه زنان تلاش کنند تا از تناقضات و تعارضات اجتماعی کاسته شود.
او، گفت: این نگاه سطحی و غیرواقعی بود و به جای تمرکز بر حقوق و مشارکت واقعی زنان، به تبلیغات و تغییرات ظاهری محدود شد.
دستیار اجتماعی رئیس جمهوری بر این باور است که در این دوران، شباهت به نظامهای اجتماعی کشورهای توسعهیافته ملاک قرار گرفت، اما از مطالبات واقعی زنان فاصله زیادی وجود داشت.
ربیعی با اشاره به دوران پس از انقلاب اسلامی، سالهای منتهی به پیروزی انقلاب را طلاییترین دوره مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان توصیف کرد و گفت: با دور شدن از این مقطع حضور زنان در عرصههای عمومی محدود شد و حتی در برخی تفکرات، زنان به عنوان عامل گناه مردان قلمداد شدند.
او ، گفت: این رویکردها نه از نظریهپردازی، بلکه از فشارهای اجتماعی ناشی شدهاند.
با این حال، هنوز نظریهای جامع که جایگاه زنان را در سیاست، قدرت و کنشگریهای اقتصادی و فرهنگی با توجه به واقعیتهای ایران تعریف کند، تولید نشده است.
رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات همچنین تغییرات جمعیتی و ارزشی را عامل تعارض بین ارزشهای رسمی و جاری دانست و گفت: افزایش تحصیلات زنان، کسب مشاغل تخصصی و تغییر ارزشها به سمت ابراز وجود، بهویژه در میان زنان، شدت بیشتری یافته است؛ این تغییرات با محدودیتهای موجود، چالشهایی مانند پوشش اجباری را به وجود آورده است.
ربیعی، گفت: از سه رویکرد در مواجهه با مسائل زنان سخن گفت و افزود: گروه نخست به نظریههای غربی تک بعدی تکیه دارند که با واقعیتهای فرهنگی ایران سازگار نیست و محکوم به شکست است.
گروه دوم بر برداشتهای سنتی و تکبعدی از متون دینی استوار است که پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. گروه سوم، رویکرد میانهرو، تلاش دارد با توجه به هویت فرهنگی و دینی و حمایت از حقوق زنان، به توازن برسد.
استفاده از دادههای ISC برای جلوگیری از خطا در آموزش عالی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت استفاده از دادههای موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای آموزش عالی به دلیل جنبههای هشداردهنده و آموزندهی آن تاکید کرد.
حسین سیمایی صراف در بازدید از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، بر اهمیت نقش این مؤسسه در ارائه گزارشهای دقیق و اثرگذار برای سیاستگذاریهای کلان تأکید کرد.
او با اشاره به نگرانیها درباره مهاجرت نخبگان و جایگاه علمی کشور، خواستار ارائه گزارشهایی کوتاهتر، گویاتر و هشداردهندهتر از سوی ISC شد تا توجه مدیران را به چالشها جلب کرده و آنها را به اقدامات اصلاحی ترغیب کند.
وزیر علوم، رتبهبندی دانشگاهها را عاملی انگیزشی برای رقابت دانست و بر لزوم استفاده از دادههای ISC در فرآیند سیاستگذاری تأکید کرد.
بازنگری آییننامه استخدامی دانشگاهها و اولویت مسکن دانشگاهیان
صراف با اشاره به بازنگری آییننامه استخدامی کارکنان دانشگاهها با مشارکت ۵۰ دانشگاه، بر عزم جدی وزارت علوم در تأمین مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاهها تأکید کرد و از برگزاری مستمر کارگروه مسکن دانشگاهیان خبر داد.
او از مدیران ISC و دانشگاههای فارس درخواست کرد تا پروژه تأمین مسکن دانشگاهیان را با جدیت پیگیری کنند و در صورت مواجهه با موانع حقوقی، وزارت علوم و استانداری برای رفع موانع اقدامات لازم را انجام دهند.
همکاری ISC با نظام رتبهبندی شانگهای و توسعه سکوهای علمی
محمدمهدی علویان مهر، رئیس مؤسسه ISC، در این نشست، ضمن معرفی ISC بهعنوان یکی از سه نظام استنادی معتبر جهان در کنار اسکوپوس و ISI، به فاصلهی موجود با دو مؤسسه آمریکایی و اروپایی اشاره کرد.
او با اشاره به تکلیف قانون برنامه توسعه هفتم برای افزایش نمایه سازی نشریات از سه هزار به ده هزار عنوان، بر نیاز به زیرساختهای لازم برای تحقق این هدف تأکید کرد.
علویان مهر همچنین از نقش ISC در رتبهبندی دانشگاهها و پژوهشگاهها و شناسایی دانشمندان یک و دو درصد برتر کشور خبر داد و به همکاری بالقوهی ISC با نظام رتبهبندی شانگهای در سفر پیشروی وزیر علوم به چین اشاره کرد.
رئیس ISC در ادامه به راهاندازی سه سکوی علمی «نان»، «دانا» و سکوی سرآمدان علمی کشور اشاره کرد که با هدف به همرسانی ایدهها و نیازهای صنعت و جامعه با پژوهشگران ایجاد شدهاند و از برنامههای این مؤسسه برای توسعهی بینالمللی این سکوها خبر داد
در دانشگاهها باید کیفیت جایگزین کمیت گرایی شود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با رؤسای دانشگاه و مراکز آموزش عالی فارس گفت: باید پایان برخی سیاستها در آموزش عالی کشور اعلام شود و کیفیت گرایی باید جایگزین کمیت گرایی در دانشگاهها شود.
حسین سیمایی صراف با بیان اینکه اگر سه اقدام را آغاز کرد، میتوان دانشگاهها و وضعیت معیشت اساتید را ارتقاء و رتبه علمی کشور هم افزایش داد، افزود: آمایش، مولدسازی و پذیرش ، به اختیار دانشگاه است و در کشور به هر تخصصی که نیاز است باید توجه و طبق آن دانشجو پذیرش کرد.
وی با تصریح اینکه هنوز نتوانستیم سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب و ابلاغیات شورای عالی انقلاب را در این زمینه اجرایی کنیم، گفت: باید بررسی کنیم که چه مسیری باید برویم که بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در خصوص آموزش عالی محقق کنیم و باید برای آن راهکار عملیاتی ارائه داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه باید منافع ملی را بر منافع شخصی ارجحیت دهیم، در خصوص مسکن دانشگاهیان و اساتید گفت: برای حل مسکن دانشگاهیان و اساتید جدی هستیم. حتی برای ارزیابی مدیران دانشگاهها، میزان توفیق آنان را برای مسکنسازی دانشگاهیان اعم از کارمندان و هیئت علمی بررسی میکنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین مباحث مطرح شده در خصوص حقوق و دستمزد دانشگاهیان را درست د انست و گفت: در این زمینه طرح دادیم که همان مدلی که برای افزایش حقوق اساتید در سال ۸۲ اجرا شده است، دوباره اجرایی شود و برای کارکنان هم فوقالعاده ویژه پیشنهاد دادیم.
وزیر علوم با بیان اینکه گلایههای دانشگاه آزاد هم در خصوص کیفیت و نظمپذیری درست است، در خصوص قطع برق در دانشگاهها و خوابگاههای دانشجویی گفت: از استاندار فارس درخواست دارم که در این زمینه پیگیری داشته باشند. درست است که قطع برق یک موضوع ملی است و دیروز هم در هیئت دولت این را مطرح کردیم که حداقل برق دانشگاهها و خوابگاهها تنها در یک ماه آینده که این مراکز فعال هستند، قطع نشود و امیدواریم این مسئله اجرایی شود.
اصلاح قوانین و بهینهسازی بودجه دانشگاهها، ضروری است
رئیس دیوان محاسبات کشور با توجه به محدودیت منابع مالی کشور، بر لزوم استفاده بهینه از بودجه تاکید کرد و از وزارت علوم و دانشگاهها خواست تا با ارائه سیاستهای بهبوددهنده، در بهینهسازی بودجه دانشگاهها و اصلاح قوانین و مقررات همکاری کنند.
سیداحمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات، در آیین اختتامیه اجلاس معاونان اداری و مالی دانشگاهها در شیراز، اعلام کرد که تمرکز این سازمان بر پیشگیری از تخلفات مالی است نه صرفاً برخورد پس از وقوع تخلف.
او، گفت: شیوه سابق رسیدگی به تخلفات پس از ترک خدمت مدیران، منسوخ شده و اکنون دیوان محاسبات با مشاوره و آموزش مداوم به مدیران، در طول فرآیندهای مالی، از بروز تخلفات پیشگیری میکند.
دستغیب تأکید کرد که کارکنان دیوان محاسبات در سراسر کشور آموزش دیدهاند تا بدون مداخله در امور اجرایی، نقش مشاورهای خود را ایفا کنند. کاهش تعداد پروندههای ورودی به دیوان، به عنوان معیاری برای موفقیت در این رویکرد جدید در نظر گرفته شده است.
او با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه، بر لزوم اجرای تکالیف مالی و احصای قوانین مرتبط تأکید کرد و به عدم اجرای کامل برخی تکالیف مالی در برنامههای توسعهی گذشته اشاره کرد.
دستغیب همچنین به عدم استقلال مالی دانشگاهها با وجود وجود آییننامهی اجرایی ماده ۱۴۴ قانون برنامه (سال ۸۴) اشاره کرد و این مسئله را ناشی از بیتوجهی به حسابرسی و بودجهریزی عملیاتی در عمل دانست.
او، نتیجه این بیتوجهی را صرف وقت و منابع قابل توجه در تمرکزگرایی حوزه مالی دانست که مانع از انجام فعالیتهای توسعهای در دانشگاهها میشود.
رئیس دیوان محاسبات، با انتقاد از نبود استفاده بهینه از ظرفیتهای درآمدزایی دانشگاهها، خواستار افزایش چشمگیر درآمد اختصاصی آنها شد.
او با اشاره به وجود ۲۱۸۵ واحد دانشگاهی (۷۵۹ واحد غیرانتفاعی) و ۶۷۸ پروژه نیمهتمام در وزارت علوم با میانگین پیشرفت ۴۷ درصد و نیاز به ۳۰ همت اعتبار برای تکمیل (با احتساب هزینههای سال گذشته)، بر ضرورت شفافسازی نرخ تملک داراییها در سال ۱۴۰۴ تاکید کرد.
دستغیب، معاونان اداری مالی دانشگاهها را موظف به گزارشگیری مستمر از پروژههای نیمهتمام و مناسبات مالی کرده و ضمن اعلام وضعیت مطلوب حساب خزانهی دانشگاهها بر اساس پایشهای برخط دیوان محاسبات، ارزیابی مثبتی از عملکرد وزارت علوم ارائه داد.
او با تأکید بر ضرورت اجرای بودجهریزی عملیاتی و حسابداری بهای تمامشده در دانشگاهها، از دانشگاه شیراز به عنوان پیشرو در این زمینه و تولیدکنندهی اولین نرمافزار مرتبط نام برد و پیشنهاد الگوبرداری از تجربیات این دانشگاه برای توسعهی این سیستم در سطح کشور را ارائه داد.
دستغیب با اشاره به وجود اساتید متخصص در حوزهی مالی عمومی در دانشگاه شیراز، بر لزوم بهرهگیری از نیروی متخصص در مدیریت مالی دانشگاهها تاکید کرد و وزارت علوم را به کسب رتبهی یک در بودجهریزی عملیاتی و حسابرسی عملکرد در سال آینده فراخواند.
او، موفقیت در این زمینه را نشانهای از استفادهی بهینه از ظرفیتهای دانشگاهها دانست و از ظرفیت مالی دانشگاهها برای کمک به وزارت علوم استقبال کرد.
رئیس دیوان محاسبات با اشاره به کمبود راهکارهای مالی در حوزه پژوهش، به معضل نهادهای موازی در کشور پرداخت و با بیان اینکه حدود صد شورای عالی در طول تاریخ کشور تشکیل شده و آخرین مورد آن شورای عالی نظارت مالی اداری بر برنامه هفتم است، بر ضرورت بررسی همپوشانیهایی مانند معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم تاکید کرد.
دستغیب از مسئولان دانشگاهها و وزارت علوم خواست تا با جسارت نظرات خود را در این خصوص ارائه دهند و از همکاری دیوان محاسبات در این زمینه خبر داد.
او با توجه به محدودیت منابع مالی کشور، بر لزوم استفاده بهینه از بودجه تاکید کرد و از وزارت علوم و دانشگاهها خواست تا با ارائه سیاستهای بهبوددهنده، در بهینهسازی بودجه دانشگاهها، اصلاح قوانین و مقررات و… همکاری کنند.
دستغیب از وزارت علوم و بهویژه معاونان اداری مالی دانشگاهها درخواست کرد تا بهعنوان همکاران دیوان محاسبات، در ارتقاء بهرهوری و استفاده شایسته از ظرفیتهای علمی کشور مشارکت فعال داشته باشند و الگویی برای سایر نهادها باشند.
- نویسنده : مریم توانا






























