دانشگاه‌های ایران باید به مرزهای دانش برسند
دانشگاه‌های ایران باید به مرزهای دانش برسند
وزیر علوم گفت: حفظ مرجعیت دانشگاه مرهون حفظ کیفیت دانشگاه است که دانشگاهیان نباید از توسعه علمی عقب بمانند، بلکه باید بر لبه مرز‌های دانش حرکت کنند

حسین سیمایی صراف، در نشست با شورای مدیریت آموزش عالی استان فارس که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم، به میراث علمی و تعهد اجتماعی شهید مطهری اشاره کرد و بر نقش اساسی دانشگاهیان به عنوان گروه‌های مرجع در جامعه تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان باید همچون شهید مطهری، نسبت به مسائل اجتماعی متعهد باشند.

وزیر علوم با اشاره به تاریخ ۱۰۰ ساله دانشگاه در ایران و نقش اساسی بزرگان و مشاهیر دانشگاهی در شکل‌گیری جایگاه کنونی آن، این موفقیت را حاصل تلاش‌های مستمر دانست.

سیمایی صراف که توسعه فرهنگ در ایران را هم مرهون بزرگان دانشگاهی می‌داند، عنوان کرد: متاسفانه بعضی از پیمایش‌ها نشان می‌دهد که ما کمی از جایگاه و مرجعیت پایین‌تر آمده‌ایم که یک هشدار است.

او تصریح کرد: حفظ مرجعیت دانشگاه مرهون حفظ کیفیت دانشگاه خواهد بود، لذا دانشگاهیان نباید از توسعه علمی عقب بمانند، بلکه باید بر لبه مرز‌های دانش حرکت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین عامل بعدی برای حفظ مرجعیت را انجام درست نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه ذکر و عنوان کرد: در واقع دانشگاه باید برای حفظ این مهم مسئله محور باشد.

سیمایی صراف با تاکید بر اینکه یک معلم و استاد خوب باید دلسوز دانشجویان باشد، عنوان کرد: علی‌رغم همه مشکلاتی که دانشگاه‌ها دارند، اما شکی نیست که پیشرفت‌های مهمی جمهوری اسلامی طی چهار دهه در عرصه‌های صنعت، کشاورزی، جاده، راه، صنایع دفاعی، هوا فضا، بهداشت و…داشته است.

او با تاکید بر این نکته که ساخت ایران، کار دانشگاه است و این پیشرفت‌ها هم حاصل دانشگاهیان ما هست، گفت: ایران امروز، ساخت دانشگاه است و در این رابطه باید قدردان ظرفیت‌های بیشتر دانشگاهیان برای پیشرفت و توسعه و آبادانی بیشتر ایران باشیم.

وزیر علوم در بخش پایانی سخنانش با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان این وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: براساس این تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه مقرر شده که چالش‌های ملی را به عنوان یک سازمان مرجع فهرست کند که رئیس جمهور شناسایی این چالش‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار کرده است.

سیمایی صراف تاکید کرد: به دنبال یک دانشگاه ماموریت گرا و مسئله محور هستیم.

علیرضا افشاری فر سرپرست دانشگاه شیراز هم ضمن اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزش عالی کشور، بر نقش کلیدی دانشگاه‌ها در ارتقاء کیفیت آموزشی، حفظ سرمایه‌های انسانی و توسعه‌ی مرز‌های دانش تاکید کرد.

او با اعلام آمادگی کامل دانشگاه شیراز برای همکاری با وزارت علوم در اجرای سند تحول آموزش عالی، خواستار توجه ویژه به موضوع ترمیم حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها و همچنین تامین مسکن مناسب برای آنها شدند.

افشاری فر همکاری گسترده با نهاد‌های استانی را برای حل مسائل منطقه‌ای و توسعه‌ی پایدار ضروری دانست.

چالش‌های مالی آموزش عالی در اجلاس شیراز بررسی می‌شود


با حضور نمایندگان مجلس، اجلاس معاونان مالی دانشگاه‌ها در شیراز به دنبال راهکارهای ارتقای آموزش عالی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: آموزش عالی به عنوان محور پیشرفت و توسعه پایدار، نقش کلیدی در تربیت نیروی انسانی، تولید دانش، گسترش نوآوری و فناوری به عهده دارد.

مهدی پندار تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی در سال‌های گذشته در حوزه شفاف سازی مابی و توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی علی‌رغم محدودیت‌های مالی ایجاد شده است.

او تاکید کرد: رشد هزینه آموزشی، رقابت دانشگاهها، نیاز به نوسازی آزمایشگاه‌ها و …ما را ناگریز به اتخاذ راهکار‌هایی خلاق برای درآمد پایدار کرده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم همچنین تنوع بخشی به منابع درآمدی از طریق درامد‌های غیر شهریه‌ای، بهینه سازی املاک دانشگاهها، تقویت همکاری‌های بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی و .. را از مواردی عنوان کرد که منجر به منابع پایدار مالی دانشگاه‌ها می‌شود.

پندار تصریح کرد: آینده روشن دانشگاهها، در گرو همدلی است.

او در ادامه سه محور اساسی هدایت خردمندانه منابع، ارائه راهکار‌های تقویت منابع پایدار، تقویت شبکه‌های مالی، برگزاری دوره‌های توانمند سازی و …را نیز برای کسب درآمد‌های پایدار ضروری دانست.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تصریح بر این نکته که آرمان ما شکل دهی به اکوسیستمی پویاست، گفت: هماهنگی نظام‌مند باید بر ضوابط حاکم شود.

پندار تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری و مشارکت در سه پنل تخصصی ضمن بهره مندی از نظرات اساتید، مسیر تحقق اهداف ذکر شده هموار شود.

سرپرست دانشگاه شیراز نیز در این اجلاس با اشاره به این موضوع که آموزش عالی با مشکلات و چالش‌های متعددی رو به رو است، تصریح کرد: ناکافی بودن اعتبارات دولتی، ساختار مالی ناکارآمد و تمرکز گرا، تعدد مراکز آموزش عالی.
حقوق و مزایای اعضای هیات علمی و پژوهشگران از جمله این چالش‌هاست.

علیرضا افشاری فر با تاکید بر این نکته که نیازمند بازنگری نظام بودجه‌ریزی در وزارت علوم هستیم، گفت: ساماندهی نیروی انسانی و انگیزش کارکنان برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و افت علمی باید به جد دنبال شود.

او تصریح کرد: بخشی از ناخرسندی از تخصیص دولتی به این مهم بر می‌گردد که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور باید دو درصد درآمد ناخالص ملی صرف امور پژوهشی شود که این امر محقق نمی‌شود.

سرپرست دانشگاه شیراز عنوان کرد: دانشگاه‌ها برای انجام وظایف ذاتی به شدت با کمبود اعتبار مواجه هستند.

به گفته افشاری‌فر، طی سال‌های اخیر با افت جایگاه علمی در دانشگاه‌ها و کشور مواجه بوده‌ایم که قابل قبول نیست؛ جایگاه اول به ترکیه رسیده و در بین کشور‌های اسلامی هم رتبه سوم پس از ترکیه و عربستان داریم.

او همچنین خواستار تمرکز بر ماموریت‌های منطقه‌ای و هدایت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های کارآمد و بین رشته‌ای شد.

سرپرست دانشگاه شیراز ضرورت تامین مسکن ویژه اساتید و کارکنان را از حداقل انتظاراتی عنوان کرد که باید در استان فارس دنبال شود.

افشاری‌فر در خصوص چالش‌های دانشگاه شیراز هم گفت: پراکندگی واحد‌های مختلف و فرسودگی بعض از خوابگاه‌ها از مهمترین چالش‌ها است.

 

  • نویسنده : مریم توانا