تولید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی هدف‌گذاری شد
تولید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی هدف‌گذاری شد
معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تأکید بر اصلاح سبد سوخت کشور از برنامه تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی خبر داد.

معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه افتتاح نمایشگاه خودرو شیراز با اشاره به ضرورت اصلاح سبد سوخت کشور، گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت صمت در چارچوب برنامه پنج‌ساله، مدیریت سبد سوخت است که در همکاری با وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و سایر نهاد‌های مرتبط، در حال تدوین معیار‌های مصرف سوخت برای خودروسازان هستیم.

سید حامد عاملی ، گفت: پس از ابلاغ رسمی سبد سوخت، خودروسازان موظف خواهند شد بخشی از تولیدات خود را به خودرو‌های برقی و هیبریدی اختصاص دهند. این سیاست ضمن کاهش مصرف سوخت، بهره‌وری را ارتقا داده و به توسعه فناوری‌های نوین کمک خواهد کرد.

عاملی، گفت: مطابق اهداف برنامه هفتم توسعه، سالانه باید ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی در کشور تولید شود و برای تحقق این هدف، حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

او، گفت: این طرح گامی مهم در کاهش مصرف سوخت و توسعه فناوری‌های نوین خودرو است.

این مقام مسئول، گفت: اجرای دقیق این برنامه، صنعت خودروی کشور را در مسیر توسعه پایدار و همسو با الزامات زیست‌محیطی و اقتصادی قرار دهد.

توسعه پلتفرم‌های بومی و مهار قیمت خودرو، اولویت صنعت خودروسازی
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر جایگاه پیشران صنعت خودروسازی، خواستار حمایت از توسعه پلتفرم‌های داخلی و کنترل قیمت تمام‌شده خودرو برای تأمین رضایت مصرف‌کننده شد.

سنعلی محمدی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم فسا، در حاشیه نمایشگاه خودرو شیراز، صنعت خودروسازی را یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: این صنعت، با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، مسیر پیشرفت را آغاز کرده و باید با حمایت هدفمند، به جایگاه شایسته خود برسد.

وی با اشاره به تلاش نخبگان ایرانی در طراحی و توسعه خودرو‌های جدید افزود: شکل‌گیری پلتفرم‌های خودرویی بومی، می‌تواند بستر مناسبی برای جذب سرمایه، افزایش اشتغال و توسعه صنایع وابسته فراهم کند.

محمدی همچنین با اشاره به توانمندی‌های موجود در استان فارس گفت: دستاورد‌های عرضه‌شده در نمایشگاه خودرو شیراز، نشان‌دهنده حرکت روبه‌جلوی صنعت خودروی کشور است، اما برای تثبیت این روند، باید خطوط تولید به فناوری‌های نوین مجهز شود.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که بررسی چالش‌های صنعت خودرو در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات، کنترل قیمت تمام‌شده خودرو است. اصلاح زنجیره تأمین، تأمین مواد اولیه و شفاف‌سازی ساختار هزینه‌ها، از راهکار‌های کاهش قیمت برای مصرف‌کننده است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی تأکید کرد و گفت: باید صنعتی پویا، رقابت‌پذیر و مورد اعتماد مردم بسازیم؛ صنعتی که همزمان با رشد تولید، رضایت مصرف‌کننده را نیز جلب کند.

 

  • نویسنده : مریم توانا