برپایی چهارمین نشست ستاد اربعین در فارس
برپایی چهارمین نشست ستاد اربعین در فارس
چهارمین نشست ستاد اربعین استان در استانداری فارس برگزار شد.

استاندار فارس در چهارمین نشست ستاد اربعین استان گفت: اگرچه پیاده روی اربعین حسینی ، یک رویداد خودجوش مردمی است ، اما مسئولان وظیفه تسهیل خدمات رسانی به زائران را دارند.

امیری، با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال ۲۵۰ هزار زائر اربعین از استان فارس عازم عراق شوند، گفت: حدود ۴۰ دستگاه اجرایی و خدماتی در فارس متولی خدمت رسانی به زائران هستند.

او، بر فراهم کردن تسهیلات سفر توسط دستگاه‌ها برای زائران در حوزه‌های مختلف اعم از حمل و نقل، مواد غذایی، تردد در مرز، اسکان، خدمات کنسولی تاکید کرد.

در این جلسه تمامی دستگاه‌های متولی خدمات اربعینی ، از آمادگی‌های خود برای خدمت رسانی به زائران در استان و در مسیر‌های پیاده روی نجف و کربلا گفتند.

نحوه ثبت نام و دریافت ارز، خدمات حمل و نقل، اسکان و خدمات رفاهی بین راهی، تهیه بلیط، پوشش رسانه‌ای مراسم، سامانه‌های ثبت شکایات، خدمات موکب‌ها و برخی مشکلات پیش بینی شده و ارائه راه حل از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

به گفته مدیر کل حج و زیارت استان تاکنون ۴۳ هزار نفر زائر از فارس برای اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند.

زینلی، گفت: از سمت این سازمان هیچ گونه کاروانی زیارتی برای اعزام به مراسم اربعین حضور ندارد و مردم میتوانند انفرادی یا گروهی اقدام به سفر کنند.

روابط عمومی مسئولانه، کلید عبور از بحران اعتماد اجتماعی در عصر هوش مصنوعی

محمدجواد برزگر، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، با تأکید بر نقش حیاتی روابط عمومی در دنیای پیچیده امروز، گفت: «در عصری که فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، دنیای ارتباطات را به سرعت متحول کرده‌اند، وظیفه روابط عمومی‌ها فراتر از اطلاع‌رسانی صرف است و آنها باید به عنوان پل‌های اعتماد اجتماعی ایفای نقش کنند.»

محمدجواد برزگر با اشاره به افزایش گسترده اطلاعات نادرست، دیپ‌فیک‌ها یا جعل عمیق و حجم وسیع داده‌های تولید شده توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی، افزود: «این تحولات فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای ارتقای کیفیت ارتباطات سازمانی فراهم کرده، اما همزمان چالش‌های جدی در حوزه شفافیت، حقیقت‌محوری و اخلاق حرفه‌ای به وجود آورده است. اگر روابط عمومی‌ها نتوانند با مسئولیت‌پذیری و صداقت عمل کنند، خطر کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی گسترده، سازمان‌ها و نهادها را تهدید خواهد کرد.»

او در ادامه اظهار داشت: «بحران اعتماد اجتماعی در بسیاری از جوامع، به ویژه جوامع در حال توسعه، ناشی از تجربه‌های ناامیدکننده در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که این بحران، فضای ارتباطی را با موانع جدی روبرو کرده است. در چنین شرایطی، روابط عمومی‌های حرفه‌ای باید با بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های هوش مصنوعی، ضمن حفظ اخلاق و شفافیت، به ایجاد گفتمان‌های جدید و بازسازی اعتماد عمومی کمک کنند.»

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، همچنین بر ضرورت تغییر رویکردها و روش‌های تولید پیام‌های ارتباطی تأکید کرد و گفت: «تکنولوژی‌های نوین امکان تحلیل دقیق احساسات و نیازهای مخاطبان را فراهم آورده است و این فرصت باید به شکل هوشمندانه و اخلاقی در طراحی کمپین‌های ارتباطی هدفمند به کار گرفته شود تا روابط عمومی‌ها به جای صرفاً تبلیغات، به بازیگران کلیدی حکمرانی شفاف و پاسخگو تبدیل شوند.»

او با اشاره به اهمیت آموزش و ارتقای مهارت‌های تخصصی در حوزه روابط عمومی خاطرنشان کرد: «آموزش‌های تخصصی، ارتقای سواد رسانه‌ای و فرهنگ مسئولیت‌پذیری ارتباطی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین طراحی سیاست‌ها و چارچوب‌های نظارتی هوشمندانه برای کاربرد هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات سازمانی، از جمله اقداماتی است که تضمین‌کننده آینده موفق روابط عمومی خواهد بود.»

برزگر در پایان تاکید کرد: «روابط عمومی، بیش از هر زمان دیگر، به عنوان یک حرفه راهبردی شناخته می‌شود که نقش حیاتی در ایجاد پل‌های ارتباطی میان نهادها و مردم و عبور از چالش‌های پیچیده جامعه امروز دارد. حفظ صداقت، شفافیت و مسئولیت‌پذیری، تنها راهکارهای موثر برای بازسازی اعتماد اجتماعی و پیشبرد اهداف توسعه پایدار است.

نقش بی‌بدیل رسانه در توسعه و تاب‌آوری جامعه/ مدیران فارس به دیدار خبرنگاران می‌روند
با گرامیداشت هفته خبرنگار، بر اهمیت بی‌بدیل رسانه‌ها در پیشبرد توسعه، تبیین واقعیت‌ها و افزایش تاب‌آوری اجتماعی تأکید شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس با اشاره به فرارسیدن هفته خبرنگار، گفت: رسانه‌ها نه فقط در شرایط عادی، بلکه در بزنگاه‌های حساس مانند بحران‌ها، حوادث غیرمترقبه و حتی شرایط جنگ روانی، همواره نقش موثر، سازنده و شجاعانه‌ای ایفا کرده‌اند.

وی با قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان فارس افزود: رسانه‌ها بازوان توانمند جریان اطلاع‌رسانی صادقانه هستند و بدون تردید، عملکرد حرفه‌ای آن‌ها در مقاطع مختلف زمانی، کمک شایانی به حفظ آرامش و ارتقای آگاهی عمومی کرده است.

او با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط مدیران با رسانه‌ها تصریح کرد: به مناسبت هفته خبرنگار، نامه‌ای به تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان ارسال شده و از آنان خواسته‌ایم با حضور در دفاتر رسانه‌ها و دیدار چهره‌به‌چهره با خبرنگاران، ضمن قدردانی از زحمات این قشر شریف، به اهمیت و ارزش واقعی رسانه در مدیریت افکار عمومی و توسعه استان توجه کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری فارس خاطرنشان کرد: نگاه دولت وفاق ملی به رسانه‌ها، نگاهی هم‌دلانه و همراهانه است و امیدواریم با تداوم این ارتباط دوسویه، بتوانیم زمینه‌ساز شکوفایی هرچه بیشتر سرمایه اجتماعی و انسجام درونی جامعه باشیم.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به مناسبت هفته خبرنگار خبر داد و گفت: این اداره کل برنامه‌های متنوع فرهنگی و رسانه‌ای را در دستور کار دارد که جزئیات آن در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

روابط عمومی بدون هوش مصنوعی، از تحولات آینده جا می‌ماند / دوره‌های تخصصی ادامه‌دار خواهد بود

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس از برگزاری دوره آموزشی «تولید محتوای خبری در روابط عمومی» با تمرکز بر بهره‌گیری از هوش مصنوعی خبر داد و اعلام کرد: این دوره‌ها در حوزه‌های مختلف تخصصی ادامه خواهد داشت.

محمدجواد برزگر با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای آینده روابط عمومی‌هاست، گفت: «سازمان‌هایی که امروز برای ارتقای دانش فناورانه روابط عمومی خود برنامه‌ریزی نکنند، فردا در مدیریت افکار عمومی و رقابت رسانه‌ای دچار عقب‌ماندگی خواهند شد.»

وی با اشاره به تأثیر هوش مصنوعی در تحلیل داده، تولید سریع و دقیق محتوا، تیترسازی هوشمند، پیش‌بینی واکنش‌ها و طراحی کمپین‌های اثربخش افزود: «هدف ما در استانداری فارس این است که روابط عمومی‌ها را مجهز به ابزارهای روز کنیم و به‌صورت مستمر دوره‌های تخصصی در موضوعاتی همچون گرافیک خبری، تولید محتوای ویدئویی، تحلیل رسانه، سواد رسانه‌ای و مدیریت بحران رسانه‌ای برگزار خواهیم کرد.»

بر پایه گفته‌های وی، هوش مصنوعی دیگر یک واژه لوکس یا فنی صرف نیست، بلکه به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی رسانه‌ای و ارتباطی تبدیل شده است. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تولید محتوا در زمان کوتاه، تحلیل دقیق بازخوردهای رسانه‌ای، پیش‌بینی بحران‌ها و شخصی‌سازی پیام‌ها را فراهم کرده‌اند و در حال تبدیل شدن به مغز دوم روابط عمومی‌ها هستند.

آینده‌ای که در آن سرعت، دقت، تحلیل و خلاقیت، مزیت رقابتی روابط عمومی‌ها خواهد بود

این دوره آموزشی با تدریس استاد جوادی آزاد، پژوهشگر حوزه رسانه و فناوری، در سه نوبت در روزهای دوشنبه ۶، ۱۳ و ۲۰ مردادماه ۱۴۰۴ از ساعت ۸ تا ۱۳ در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار می‌شود. دوره به صورت کارگاهی، مهارت‌محور و با تمرکز بر استفاده عملی از ابزارهای هوش مصنوعی برگزار خواهد شد.

برزگر در ادامه با اشاره به ضرورت هم‌افزایی رسانه‌ای در سطح استان گفت: «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز هم‌زمان با هفته خبرنگار، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای تدارک دیده است که به صورت مکمل با رویکرد ما در توانمندسازی نیروهای روابط عمومی، دنبال می‌شود.»

او، گفت:روابط عمومی کارآمد، روابط عمومی آموزش‌دیده و به‌روز است. ما باید از فرصت هوش مصنوعی برای هوشمندسازی ارتباطات سازمانی و ارتباط مؤثرتر با مردم بهره ببریم.

 

  • نویسنده : مریم توانا