بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از خطوط تولید محصولات سلامت‌محور در پارک علم و فناوری سلامت
بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از خطوط تولید محصولات سلامت‌محور در پارک علم و فناوری سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به همراه اعضای هیأت رئیسه، امروز یازدهم تیرماه ۱۴۰۴ با حضور در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه واقع در پردیس شهید دوران، از روند خطوط تولید یکی از شرکت های غذایی مستقر در این پارک بازدید کرد.

دکتر «سید بصیر هاشمی» در جریان این بازدید با تأکید بر اهمیت توسعه فعالیت‌های فناورانه در حوزه سلامت، اظهار داشت: گسترش پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه و فراهم‌سازی زمینه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان محصولات سلامت‌محور، از اولویت‌های راهبردی دانشگاه به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه همچنین با اشاره به نقش این مجموعه‌ها در ارتقای شاخص‌های نظام سلامت کشور افزود: حمایت از تولیدات داخلی و نوآورانه، ضمن تقویت زیرساخت‌های خدمات بهداشتی و درمانی، می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال پایدار و رونق اقتصاد سلامت در استان باشد.

در این بازدید، مشاور عالی رئیس دانشگاه و اعضای هیأت رئیسه نیز با حضور در خطوط تولید، ضمن بررسی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود، راهکارهایی در راستای بهبود فرایندها، ارتقای بهره‌وری و افزایش کیفیت محصولات ارائه دادند.

این بازدید با هدف حمایت از توانمندی‌های فناورانه در حوزه سلامت، در محل پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

چگونه شکایت کنیم و از کیفیت خدمات بیمه سلامت مطمئن باشیم

سازمان بیمه سلامت ایران در گزارشی، روند بررسی کیفیت خدمات موسسات و مراکز درمانی طرف قرار داد خود را برای بیمه شدگان تشریح کرد.

بررسی کیفیت خدمات موسسات و مراکز درمانی طرف قرار داد با این سازمان و چگونگی شکایت از کیفیت خدمات با توجه به پرسش های بیمه شدگان در گزارشی مطرح شده که شرح آن در ذیل آمده است.

نظارت بر خدمات درمانی و بیمه‌ای

در نظام سلامت، نظارت یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تضمین کیفیت و شفافیت خدمات است. سازمان بیمه سلامت با استقرار سامانه‌های گزارش مردمی، بازرسی‌های میدانی و رسیدگی به شکایات، تلاش می‌کند از حقوق بیمه‌شدگان در برابر تخلفات مراکز درمانی دفاع کند. در این بخش، پرتکرارترین سؤالات شما درباره مسیرهای گزارش تخلف، پیگیری شکایات و برخورد با مراکز متخلف پاسخ داده شده است.

چگونه شکایت کنیم و از کیفیت خدمات مطمئن باشیم؟

با شماره گیری ۱۶۶۶ یا مراجعه به سامانه https://shekayat.ihio.gov.ir نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

در صورت مشاهده تخلف از سوی بیمارستان یا مرکز درمانی، چه اقدامی انجام دهیم؟

تخلف مورد نظر را به شماره ۱۶۶۶ اطلاع دهید.

چگونه شکایت ثبت‌شده را پیگیری کنیم؟

با شماره گیری ۱۶۶۶ یا مراجعه به سامانه https://shekayat.ihio.gov.ir نسبت به بررسی شکایت ثبت شده اقدام نمایید.

اگر یک مرکز درمانی از پذیرش دفترچه یا نسخه الکترونیک بیمه سلامت امتناع کرد، چه کنیم؟

ضمن بررسی دلیل این موضوع میتوانید برای پیگیری با شماره ۱۶۶۶ تماس بگیرید.

در صورت نارضایتی از رفتار پزشک، پرستار یا کارکنان، آیا می‌توان شکایت کرد؟

با شماره گیری ۱۶۶۶ یا مراجعه به سامانه https://shekayat.ihio.gov.ir نسبت به ثبت شکایت اقدام نمایید.

آیا بیمه سلامت بر عملکرد و کیفیت مراکز طرف قرارداد نظارت دارد؟

بیمه سلامت بر عملکرد تمامی مراکز طرف قرارداد نظارت دارد.

چه تخلفاتی از سوی مراکز درمانی شایع است؟

دریافت مبلغ بیش از فرانشیز، محاسبه آزاد خدمات سلامت و دارو، عدم پذرش بیمه شده، رفتار نا مناسب و … در صورت داشتن نارضایتی می توانید جهت بررسی از طریق شماره گیری ۱۶۶۶ اقدام به پیگیری نمایید.

بخش نظارت سازمان بیمه سلامت، پل ارتباطی مهم میان مردم و ساختار رسمی درمانی کشور است. گزارش‌های مردمی، مهم‌ترین منبع برای شناسایی ضعف‌ها و تخلفات هستند. با مشارکت فعال شما، کیفیت خدمات ارتقا خواهد یافت و حقوق بیمه‌شدگان بیش‌ازپیش حفظ می‌شود.

آمادگی کامل بیمارستان‌های فارس برای ارایه خدمات درمانی در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از آمادگی کامل تمامی واحدهای اورژانس پیش بیمارستانی، مراکز درمانی و بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

دکتر «امین نیاکان» با اشاره به ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و تسلیت ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: تمامی بیمارستان ‌های شیراز و شهرستان های استان در روزهای تاسوعا و عاشورا آمادگی لازم را برای ارایه خدمات درمانی تخصصی موردنیاز به بیماران دارند.

او با اعلام اینکه برنامه ریزی لازم برای حضور پزشکان متخصص مقیم برای دسترسی مردم به خدمات درمانی انجام شده است، ادامه داد: ذخیره انبار دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها نیز در شرایط مناسبی قرار دارد.

دکتر نیاکان در ادامه با اشاره به آمادگی کامل امکانات و تجهیزات درمانی در این ایام افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورا، تمامی واحدهای اورژانس پیش بیمارستانی و مراکز فرماندهی عملیات اورژانس ۱۱۵ در آماده ‌باش هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از برنامه ریزی در خصوص آمادگی ویژه بخش اورژانس بیمارستان های استان، برای خدمت رسانی هر چه سریع تر به مصدومان و بیماران احتمالی و عزاداران حسینی خبر داد.

گرمازدگی؛ تهدیدی جدی برای جان انسان‌ها، علائم، پیشگیری و اقدامات اورژانسی/ افزایش دمای خودرو در تابستان؛ خطری مرگبار برای کودکان و سالمندان

عضو هیات علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گرمازدگی را یک موقعیت تهدیدکننده حیات و فوریت پزشکی عنوان کرد که باید به سرعت مورد پیگیری درمانی قرار گیرد

دکتر «لیلا محسنیان» با بیان اینکه در مورد گرمازدگی چهار مرحله قابل ارزیابی است، گفت: این مراحل به ترتیب شامل استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی است.

زنگ خطر گرمازدگی کجا به صدا در می آید؟

به گفته این پزشک متخصص طب اورژانس گرمازدگی ابتدا با نشانه هایی شامل سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، گرفتگی عضلانی، رنگ پریدگی، اسهال و استفراغ بروز می یابد و در ادامه در صورت درمان نشدن، شاهد مواردی نظیر تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست داغ و خشک در فرد هستیم.

دکتر محسنیان افزود: تشدید نشانه های گرمازدگی در صورت عدم دریافت مداخله های درمانی، با کاهش سطح هوشیاری و به کما رفتن فرد همراه است؛ همچنین ممکن است بیمار دچار تخریب سلول های عضلانی و نارسایی کلیوی شود.

راه های پیشگیری از بروز گرمازدگی

توصیه این عضو هیات علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پیشگیری از بروز گرمازدگی نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب و نوشیدنی های بدون گاز مانند آبمیوه و دوغ؛ کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل به دلیل دفع آب بدن؛ پرهیز از غذاهای چرب و داغ و مصرف غذاهای خوش نمک بود.

او از افراد خواست تا در فصل گرما میزان حضور در معرض آفتاب را به ویژه در ساعت های اوج تابش نور خورشید، تا حد امکان کاهش داده و در صورت حضور نیز استفاده از ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی را مورد توجه جدی قرار دهند.دکتر محسنیان اظهار کرد: همچنین به افرادی که انجام فعالیت بدنی یا ورزش در برنامه آنان قرار دارد توصیه می شود علاوه بر استفاده از وسایل محافظتی یاد شده در برابر نور خورشید، لباس های خنک و گشاد پوشیده و فعالیت بدنی خود را به صورت تدریجی انجام دهند.

چگونه به فرد گرمازده کمک کنیم؟

پزشک متخصص طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به بیان روش های مواجهه با فرد دچار گرمازدگی پرداخت و گفت: ابتدا لازم است فرد دچار گرمازدگی به جای خنک انتقال یافته و او را به حالت درازکش قرار داده و پای فرد را بالاتر از بدن قرار دهیم؛ در ادامه تا حد امکان لباس های فرد کاهش یافته و به کمک استفاده از ملحفه خیس و نوشاندن آب ولرم، دمای بدن او را کاهش دهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ایجاد فضایی برای جریان هوا در اطراف فرد گرمازده به کمک پنکه، کولر یا بادبزن، همچنین استفاده از کیسه یخ در قسمت هایی مانند کشاله ران، زیر بغل و زیر زانوی فرد را دیگر اقدامات عملیاتی در این شرایط برشمرد.

مناسب ترین نوشیدنی برای کمک به فرد دچار گرمازدگی

دکتر محسنیان مناسب ترین نوشیدنی برای کمک به فرد دچار گرمازدگی را محلول ORS عنوان کرد که در صورت نبود دسترسی به داروخانه، با ترکیب یک قاشق چایخوری نمک و هشت قاشق شکر در یک لیتر آب آشامیدنی قابل تهیه است و می تواند شرایط فرد را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد.

او افزایش دمای محیط به بالای ۳۲ درجه سانتیگراد و همچنین رطوبت بالای محیط را علت های ایجاد خطر بروز گرمازدگی در افراد عنوان کرد که ممکن است سیستم خنک کنندگی بدن در مواجهه با این شرایط قادر به دفع گرما نبوده و به عنوان یک موقعیت تهدید کننده حیات، فرد دچار گرمازدگی می شود.

حضور در خودروی پارک شده، خطری جدی در فصل گرما

این پزشک متخصص طب اورژانس افراد سالمند، کودکان و مادران باردار را بیشترین گروه های در معرض خطر دانست که باید در این فصل از سال با توجه بیشتری از سلامت آنان در برابر گرما مراقبت کنیم و در این زمینه تاکید کرد: به ویژه حضور این افراد در خودروی پارک شده در معرض گرما، یک خطر جدی برای بروز گرمازدگی و پیامدهای ناگوار آن است.

دکتر محسنیان، گفت: ظرف مدت ۱۰ دقیقه، دمای خودروی پارک شده به بیش از ۵۰ درجه افزایش یافته و این شرایط برای کودکان می تواند با خطر مرگ همراه باشد که لازم است خانواده ها به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

توصیه های تغذیه ای و بهداشتی برای تهیه نذورات در ایام محرم و صفر/ تشریح نحوه و روش های گندزدایی سبزی و میوه ها

‎در ایام سوگواری محرم و صفر، بسیاری از مردم با نذر و اطعام عزاداران حسینی ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) ابراز می‌کنند. با این حال، رعایت اصول بهداشتی و تغذیه‌ای هنگام تهیه و توزیع نذورات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استفاده از مواد اولیه سالم، رعایت نظافت فردی، شست‌وشوی صحیح میوه و سبزی، نگهداری مناسب غذا در دمای بهینه، پرهیز از مصرف روغن‌های نامناسب و استفاده از ظروف بهداشتی، تنها بخشی از نکاتی هستند که می‌توانند سلامت غذا و عزاداران را تضمین کنند. پخت غذای نذری با نیت خیر، وقتی ارزشمندتر می‌شود که با دقت در سلامت و ایمنی همراه باشد.

در ایام های عزاداری به خصوص محرم و صفر ارائه غذا به عنوان نذری به عزاداران امام حسین (ع) در کشور توسط محبان این اهل بیت انجام می شود، در این حین، ارائه مواد غذایی سالم یکی از اصول مهم است که در این مطلب، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به برخی از این اصول برای ارائه مواد غذایی سالم اشاره کرده که در ادامه می خوانید:

همواره نظافت را رعایت کنید.

استفاده از ماسک های دهان جهت افرادی که ممکن است در حین فرآوری غذا دچار عطسه و یا سرفه شوند ضروری است.

دستها مهمترین راه جهت انتقال میکرو ارگانیسم های خطرناک (باکتریها، ویروسها) از مکانی به مکان دیگر هستند. استفاده از دستکش های یکبار مصرف در هنگام آماده سازی و طبخ غذا توصیه می شود.

پیش از تماس با مواد غذایی و در طول آماده سازی مواد خام حیوانی (شیر خام و گوشت، مرغ، ماهی یا سایر فرآورده های حیوانی) برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی ضروری است دست های خود را کاملا بشویید و برای شستشوی دستها، ابتدا دستان خود را زیر آب روان خیس کنید؛ حداقل به مدت ۲۰ثانیه دستان خود را با صابون به یکدیگر مالش دهید؛ دستان خود را زیر آب روان آبکشی کنید و دستان خود را با یک حوله تمیز، ترجیحا حوله کاغذی خشک کنید. ترکیب آب گرم و صابون کمک می کند.

تمام سطوح و تجهیزاتی که جهت آماده سازی مواد غذایی به کار می روند را شستشو و گندزدایی کنید.

مهم است که بین “تمیز کردن” و “ضد عفونی کردن” تمایز قائل شوید. “تمیز کردن” فرآیند فیزیکی حذف خرده های غذا است. “ضدعفونی کردن” فرآیند گندزدایی یا نابودی میکروبها و ویروس ها ست. پارچه ها و حوله ها را تمیز نگه داشته و روزانه تعویض شوند. استفاده از اسفنج برای تمیز کردن توصیه نمی شود. برای تمیز کردن ظروف و سطوح از پارچه های جداگانه استفاده کنید تا از منتشر شدن میکروبها و ویروس ها جلوگیری شود.

توجه: برای ساخت محلول ضدعفونی کننده۱۰میلی لیتر (دوقاشق غذاخوری) از محلول سفیدکننده خانگی را در یک لیتر آب (۴ لیوان) حل کنید. از این محلول برای ضدعفونی کردن ظروف، سطوح و پارچه های تنظیف استفاده کنید. از آب جوش نیز می توان برای ضد عفونی کردن ظروف استفاده کرد، اما مراقب باشید دچار سوختگی نشوید.

غذاها را در دمای مناسب و سالم نگهداری کنید.

با نگهداری غذا در دمای کمتر از۵ درجه سانتی گراد و یا دمای بیشتر از ۶۰درجه سانتی گراد رشد میکروارگانیسم ها کاهش یافته یا متوقف می شود.

غذای پخته را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری نکنید. غذای پخته و فساد پذیر را بلافاصله وترجیحا تا کمتر از۵ درجه سانتیگراد سرد کنید.

باقیمانده غذا را بلافاصله سرد و سپس نگهداری کنید و از نگهداری غذا به مدت طولانی حتی درون یخچال اجتناب کنید. باقیمانده غذا نباید بیش از ۳روز در یخچال باقی بماند و نباید بیش از یکبار مجددا گرم شود.

همیشه از آب سالم و مواد خام سالم برای تهیه غذا استفاده کنید.

برای شستشوی دستها، ظروف و تجهیزات مورد استفاده برای پختن و خوردن غذا و شستشوی میوه و سبزیها و تهیه نوشیدنی و یخ باید از آب سالم استفاده شود.

غوطه وری سبزی ها و میوه ها در آب نمک یا آب سرکه به عنوان یک ترکیب بی ضرر برای خروج سموم آفت کش بسیار مفید است؛ توصیه می شود میوه ها و سبزی ها قبل از مصرف حدود ۱۰ دقیقه در آب نمک غوطه ور شود میوه ها عموما نیازی به انگل زدایی و ضد عفونی ندارند و پس از مرحله غوطه وری در آب نمک یا آب سرکه کافی است با آب ساده شسته شوند، اما سبزی ها نیاز به انگل زدایی دارند؛ روش ۴ مرحله ای مطابق با دستور عمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر باید اجرا شود:

جهت ضدعفونی ‌کردن سبزی ها و میوه ها ابتدا دست ‌های خود را به‌ صورت صحیح با آب ‌و صابون بشویید، سپس به ‌ترتیب زیر عمل کنید:

مرحله اول، پاک‌سازی اولیه است. در این مرحله، تمام برگهای زرد، چوب ها و گل‌ و‌لای احتمالی از سبزی جدا کنید و سپس سبزی را در آب خالص قرار دهید تا گل و لای آن جدا و ته نشین شود. به آرامی سبزی از آب خارج کنید.

مرحله دوم، انگل ‌زدایی است، در یک ظرف آب، به ازای هر لیتر آن، بین ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی بریزید. غوطه ور کردن سبزی ها به مدت سه تا پنج دقیقه در کفاب موجب جذب ماده شوینده در سبزی و یا موجب سرطان زایی آن نمی شود. این کار باعث می‌شود که تخم و کیست انگل ها لیز و لزج شود و به سطح آب بیاید. در این مرحله از شست‌ و شو، باید آب روی سبزی را به آرامی تخلیه و سپس سبزی‌ را از درون ظرف خارج کنید.

مرحله سوم، میکروب زدایی و ویروس زدایی. مقداری از محلولهای ضدعفونی‌کننده حسب دستور روی کالاهای ضدعفونی کننده ای که از داروخانه یا سوپر مارکت خریداری می کنید، در آب افزوده تا محلول ضدعفونی کننده بدست آید. یا نصف قاشق چایخوری پودر پرکلرین در پنج لیتر آب حل کنید و سپس سبزی انگل زدایی شده از مرحله دوم را برای مدت ۵ دقیقه در این محلول ضدعفونی کننده قرار داده تا میکروب و ویروس های آن از بین برود.

توجه: اگر پودر پر کلرین هم در دسترس نباشد، می توان از ۲ قاشق مربا خوری یا ۴ قاشق چای خوری مایع سفید کننده یا وایتکس (هیپو کلریت ۵ درصد) در پنج لیتر آب به عنوان محلول ضدعفونی کننده برای سبزی استفاده کرد.

مرحله چهارم، آبکشی ساده است تا اثر مواد شیمیایی (پودر پرکلرین یا وایتکس و. ..) که در مرحله سوم (میکروب زدایی) سبزی در آن غوطه ور شده بود، کاملا از بین برود. سبزی ها را با آب ساده خوب شستشو دهید تا اثری از کلر باقی نماند.

در طبخ غذا از روغن با اسید چرب ترانس کمتر از ۲ درصد و ترجیحا از روغن مایع با توجه به کاربرد آن (مخصوص سرخ کردنی برای فرآوری و سرخ کردن، مایع مخلوط و معمولی برای تفت و برنج( استفاده شود، در صورت نبود انواع روغن مایع از روغن نیمه جامد استفاده شود.

در صورت تهیه غذا به روش سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی وبه مقدار کم استفاده شود.

از برگرداندن روغن استفاده شده به ظرف اصلی و یا استفاده مکرر از روغن سوخته شده اکیدا” خودداری شود.

پوست و چربی مرغ قبل از طبخ جدا شده و غذاها بصورت کم چرب تهیه شود.

از مواد اولیه بهداشتی و پاستوریزه مانند کشک، شیر یا ماست پاستوریزه کم چرب (کمتر از ۵/۲ درصد) استفاده شود.

از نان های بسته بندی سالم، دارای مجوز قانونی و ترجیحا نان سنگک، بربری وتافتون استفاده شود.

از نوشیدنی های سالم مانندآب، دوغ پاستوریزه کم نمک بدون گاز استفاده شود واز ارائه انواع نوشابه های گازدار خوداری کنید.

غذاها با حداقل میزان نمک تهیه شود و نمک مصرفی باید از نوع نمک یددار تصفیه شده باشد.

استفاده از نمک دریا فاقد مجوز های بهداشتی، سنگ نمک و نمک های تصفیه نشده ممنوع است .

برای خیساندن برنج از نمک تصفیه شده فاقد ید استفاده شود.

نمک ید دار باید در ظروف در بسته با پوشش رنگی غیر قابل نفوذ در برابر نور نگهداری شود تا ید آن از بین نرود.

برای جلوگیری از به هدر رفتن ویتامین ها در تهیه انواع خورشت ها مانند قورمه سبزی، کدو و بادمجان مواد اولیه مورد استفاده مثل سبزی، کدو و بادمجان با روغن کم و به مدت کوتاه تفت داده شوند.

در تهیه کباب از گوشت سالم و کم چربی گوسفند،گوساله یا گاو استفاده شود واز مخلوط کردن دنبه و چربیهای زائد و افزودنی های غیر مجاز خودداری گردد.

برای پخت کباب از “حرارت غیر مستقیم” استفاده شود و تمام قسمت های کباب به طور یکنواخت پخته و مغز پخت شود.

چنانچه از شیر یا شیرکاکائو یا شربت برای پذیرایی استفاده می کنید ، از شیرین کردن بیش از حد آن اجتناب کنید.

در صورت استفاده از حبوبات در غذا، قبل از طبخ آنها را به مدت حداقل ۴ ساعت در آب بخیسانید و پس از دور ریختن آب باقیمانده، حبوبات را به غذا اضافه نمایید.

از خرما و کشمش به مقدار کم بجای قنددر کنار چای استفاده کنید.

از سرو چای داخل لیوانهای پلاستیکی شفاف و یا غذا در ظروف پلاستیکی خودداری کنید و از ظروف گیاهی یا لیوانهای شیشه ای استفاده از ظروف پلاستیکی برای ارائه نوشیدنی ها و غذاهای سرد بلامانع است.

در توزیع غذا ، ترجیحا” از ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی استفاده کنید.

از گرم کردن مکرر غذای مانده و توزیع آن جدا” خودداری نمایید.

برای تهیه یخ حتما از آب آشامیدنی و سالم برای درست کردن یخ استفاده کنید.

برای تامین یخ حتما از جاهای معتبر که پروانه کار و پروانه بهداشتی برای تولید یخ دارند خریداری کنید.

ظروف سرو غذا یا برای مواد غذایی مثل شل زرد، فرنی یا آش آلومینومی یا گیاهی باشد.

 

  • نویسنده : مریم توانا