کلانتری، گفت: در این قرارداد، پیشنهاد ورود به حوزه ساخت قطار داخلی مطرح و مقرر شد تفاهمنامه این موضوع به صورت رسمی رونمایی شود.
او، گفت: مشارکت برای ساخت داخلی قطار با الگو برداری از تجربیات تهران و سایر شهرها در دستور کار قرار گرفت و شیراز به همراه قم در این مسیر پیشقدم شدند.
این مقام مسئول، گفت: بر اساس این برنامه، ساخت ۱۰ رام قطار با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و با مشارکت داخلی دنبال میشود که زمان بندی اجرای طرح ۲۴ ماه پیشبینی شد تا نمونه اولیه قطار داخلی آماده شود که در این مسیر از ظرفیتهای بومی و شناساییشده استفاده می شود و هدف، توسعه صنعت داخلی در سطح کشور است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: امروز به دانش فنی تولید بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد قطعات قطار در داخل کشور دست یافتهایم از سیستمهای ترمز و تامین برق گرفته تا تجهیزات الکتریکی، PLC و سایر اجزای اصلی. تحریمها موجب شد توجه بیشتری به ظرفیتهای داخلی شود و اکنون این توانمندی به اثبات رسیده است.
این مقام مسئول، با اشاره به اینکه برای ساخت ۱۰ رام قطار، رقمی در حدود ۴.۷ همت پیشبینی شده گفت: با توجه به بالا بودن قیمت نمونه اولیه در مجموع قیمت هر واگن بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون یورو و هر قطار حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون یورو برآورد میشود که حدود ۲۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی است.
کلانتری، گفت: در این طرح دولت در گام نخست از محل تسهیلات تولید بار اول و در بخش طراحی و مهندسی مشارکت دارد و در ادامه، تامین مالی از طریق منابع شهرداری، بانک شهر، روشهای تهاتری و سایر ابزارهای مالی پیگیری میشود.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به وضعیت خط ۲ مترو گفت: از مهرماه ساعات بهرهبرداری افزایش یافته و خدمات از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر ارائه میشود که به دلیل فاصله حرکتی قطارها که گاهی به ۴۰ دقیقه میرسد، جذابیت خدمات کاهش مییابد و رفع کمبود ناوگان در اولویت است.
او، گفت: بخش عمده تجهیزات عملیاتی شده و تنها دو دستگاه باقیمانده که در قرارداد قبلی لحاظ نشده بود، با توافق جدید در حال ساخت است و تا مدت کوتاهی آینده تکمیل می شود.
این مقام مسئول، از تکمیل نیروی انسانی خط ۲، برگزاری آزمونها، افزایش ظرفیت جابهجایی در مناسبتهای خاص و رفع نواقص تونلها و ایستگاهها خبر داد و گفت: تا پایان امسال، خط ۲ بهصورت کامل تا سعدی به بهرهبرداری برسد.
کلانتری، گفت: حفاری تونل خط ۲ به مراحل پایانی رسیده و با برنامهریزی انجامشده، پس از دهه فجر دستگاهها آزاد شده و عملیات اجرایی خطوط جدید آغاز و در این مسیر نیز از روشهای مکانیزه و هم غیرمکانیزه مناسب با شرایط شهری استفاده می شود.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: ایمنی در حفاریهای مکانیزه در سطح بالایی قرار دارد و نیروهای انسانی کمترین تماس مستقیم با خاک دارند و روشهای اجرایی به گونهای انتخاب میشود که کمترین تداخل را با ترافیک شهری داشته باشد.
او، گفت: توسعه خط ۲ و سایر خطوط بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهری دنبال میشود و تلاش بر این است که طرح ها به صورت ایستگاه به ایستگاه تکمیل شده و خدمات قابل اتکا و منطقی به شهروندان ارائه شود.
این مقام مسئول، با اشاره به نوآوریهای مهندسی در خط ۲ مترو گفت: یکی از اقدامات شاخص، حرکت به سمت طراحی و اجرای ایستگاههای بدون ستون است.
کلانتری، گفت: در اینرویکرد، با استفاده از سقفهای قوسی، ایستگاههایی طراحی میشود که در دهانه ۲۴ متری، نیازی به ستون ندارند اقدامی که هم موجب کاهش هزینه، هم افزایش سرعت اجرا و هم ارتقای کیفیت معماری میشود.
او، گفت: ایستگاه کلبه سعدی نخستین تجربه این نوع طراحی است که البته به دلیل ملاحظات معماری و ارتباط بصری با فضای سعدی، در بخشی از آن ستونهایی پیشبینی شد، اما ساختار اصلی ایستگاه بدون ستون طراحی شده است.
این مقام مسئول، گفت: این الگو در ایستگاه میلاد، اطلسی، حافظ، کلبه سعدی و ایستگاههای حوزه تفریحی نیز اجرا شد و نتایج بسیار موفقی داشته است.
کلانتری، گفت: مترو یک سازه بتنی یا ورودی ایستگاه نیست، بلکه یک شهر زیرزمینی با دهها پیوست مهندسی است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: زیر سکوها، شبکهای از تاسیسات شامل سیستمهای اطفای حریق، پمپها، برق، سیگنالینگ و تجهیزات ایمنی فعال است که بخش عمده آن از دید عموم پنهان میماند.
او، گفت: بر اساس سند جامع حملونقل و افق ۱۴۰۹، تمامی تعهدات در دستور کار اجرا قرار دارد و در صورت تزریق به موقع منابع، این اهداف قابل تحقق است. آمادگی فنی و اجرایی در مجموعه سازمان، مشاوران و پیمانکاران وجود دارد و ترکیب تجربه و انگیزه در نیروی انسانی یک مزیت جدی برای پروژههای مترو شیراز محسوب میشود.
کلانتری، گفت: حدود ۱۰ هزار نفر بهصورت مستقیم با پروژههای مترو همکاری دارند و این مجموعه با بیش از ۱۴ رشته دانشگاهی در ارتباط است که بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاههای معتبر کشور ازجمله دانشگاه شیراز، شریف، تهران و خواجهنصیر در پروژههای مترو شیراز مشغول فعالیت هستند.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: در گذشته برای اجرای طرح های مترو وابستگی جدی به مشاوران خارجی وجود داشت، اما امروز تمام خدمات مهندسی و اجرایی بهصورت کامل توسط متخصصان داخلی انجام میشود و این نشاندهنده بلوغ فنی کشور در حوزه مترو است.
او، گفت: در حوزه طراحی ایستگاههای مترو، مطالعات متعددی ازجمله مطالعات لرزه زمین ساخت، هیدرولوژی، سیلاب و سایر بررسیهای تخصصی انجام میشود و تمامی این موارد در اسناد طراحی بهطور کامل دیده شده است.
این مقام مسئول، گفت: در طراحی سازهها، سطح آب زیرزمینی لحاظ میشود و حتی تا ۲۰ درصد تلورانس برای افزایش یا کاهش سطح آب نیز در مدلسازیها پیشبینی شده است.
کلانتری، گفت: امکان ساخت ایستگاه بدون درنظر گرفتن پدیده فرونشست وجود ندارد و ما میتوانیم بخشی از زمینهای ناپایدار را با تمهیدات مهندسی به فضای پایدار تبدیل کنیم.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: در سالهای گذشته نیز اقداماتی ازجمله برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند عکاسی، کاریکاتور بینالمللی، متروکتاب، کتابهای تکصفحهای و برنامههای مشابه اجرا شد.
او،گفت: در حال حاضر نیز پیشنهادهایی مطرحشده است؛ ازجمله استفاده از تابلوهای نقاشی در ایستگاهها و بهرهگیری از ظرفیت گالریهای مترو که پیشبینی میشود ظرف یک ماه آینده، بخشی از فضاهای مترو برای ارائه صنایع دستی، لباسهای محلی و حتی فروش این محصولات مورد استفاده قرار گیرد.
این مقام مسئول، گفت: فضای مترو محدود بوده، سکوها حریم ایمنی دارند و تجهیزات هشداردهنده فعال هستند، بنابراین هر رویداد فرهنگی باید بدون ایجاد خطر برای مسافران اجرا شود که ایدههایی مانند کتابخانه صوتی، استفاده از QR کد برای دسترسی به محتوای فرهنگی، ارسال پیامکهای اطلاعرسانی فرهنگی هنگام ورود به ایستگاهها و معرفی مفاخر فرهنگی ازجمله پیشنهادهایی که در حال بررسی است.
کلانتری، گفت: موضوع کارت بلیت پس از جنگ ۱۲روزه و بروز مشکلات سایبری، وارد فاز جدیدی شد.
او، گفت: شرکت راهبرد هوشمند بانک شهر درخواست انتقال شبکه از حالت آنلاین به آفلاین را مطرح کرد که بار مالی سنگینی برای شهرداری به همراه داشت.
این مقام مسئول، گفت: استفاده موقت از بلیتهای کاغذی یا همسانسازی قیمت بلیت تکسفره با بلیتهای کارتی تا زمان ساماندهی کامل. تجربه گذشته نشان داد صدور گسترده کارتها، بدون امکان ردیابی دقیق، منجر به رسوب منابع مالی و مشکلات اجرایی شد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: به همین دلیل، حرکت به سمت شبکههای آنلاین و استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی در دستور کار قرارگرفته که مشابه تجربه شهر تهران که مسافران با یکبار ثبتنام و شارژ کیف پول، از طریق QR کد از گیتها عبور میکنند.
کلانتری، گفت: برای پوشش کامل به چهار خط مترو به ۶۸ رام قطار نیاز داریم در حالی که تنها ۱۴ رام موجود است و تامین فوری هفت رام جدید برای کاهش فاصله حرکت در خطوط یک و دو ضروری است.
- نویسنده : مریم توانا































