افزایش ۵۰ درصدی بهره‌وری آب در بخش کشاورزی تکلیف قانون برنامه هفتم است
افزایش ۵۰ درصدی بهره‌وری آب در بخش کشاورزی تکلیف قانون برنامه هفتم است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت باید میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی 50 درصد افزایش یابد، گفت: با اصلاح الگوی کشت و ارتقای تکنولوژی آبیاری در کشاورزی در کنار کاهش چشمگیر مصرف آب، برداشت محصولات کشاورزی 2 تا 2.5 برابر افزایش می‌یابد.

حامد یزدیان، گفت: با توجه به اینکه عمده مناطق کشور در اقلیم خشک قرار دارد و با درنظر گرفتن پایین بودن میزان بارندگی در این سرزمین، عموماً بخش کشاورزی در مصرف آب بهره‌وری کامل را ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پایین بودن راندمان آب در کشاورزی و افزایش تلفات محصولات در این بخش گفت : طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت باید میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی ۵۰ درصد افزایش یابد.

او، گفت: در این زمینه باید سیستم‌های آبیاری با فناوری و تکنولوژی به روزرسانی شوند و در کنار آن تلفات محصولات کشاورزی کاهش و الگوی کشت به صورت جدی رعایت شود.

این مقام مسئول، گفت: ارتقای سطح بهره‌وری در این بخش می‌تواند به بهبود اقتصاد کشاورزی کمک شایانی داشته باشد که علاوه بر آن تاثیر قابل ملاحظه‌ای در رفع تنش‎‌های آبی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت:طی سالیان گذشته مسیر را به اشتباه طی کردیم به این معنا که همه مطالبات را برای تامین از وزارت نیرو داشتیم، این در حالی است که این وزارتخانه باید به وظایف خود به منظور تامین آب عمل کند اما در این میان حتما وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح مصرف، شیوه آبیاری و الگوی کشت باید ورود جدی داشته باشد.

او، گفت:  با ایجاد این دست تغییرات و اصلاحات در کنار کاهش چشمگیر مصرف آب، برداشت محصولات کشاورزی ۲ تا ۲.۵ برابر افزایش می‌یابد.

مسئله آب امروز به مسئله‌ای فرادستگاهی و حتی فراملی تبدیل شده است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر این که اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و به‌موقع از وضعیت منابع آبی کشور، نقشی تعیین‌کننده در تصمیم‌سازی، جلب مشارکت مردم و تقویت اعتماد عمومی ایفا می‌کند، گفت: امروز مسئله آب نه‌تنها یک موضوع فنی یا بخشی، بلکه به مسئله‌ای فرادستگاهی و حتی ملی تبدیل شده است.

محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در گردهمایی مدیران روابط عمومی شرکت‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور که به مناسبت روز روابط عمومی به میزبانی این شرکت برگزار شد، با اشاره به پیچیدگی‌های فزاینده مسائل آبی کشور گفت: امروز مسئله آب نه‌تنها یک موضوع فنی یا بخشی، بلکه به مسئله‌ای فرادستگاهی و حتی فراملی تبدیل شده است.

او، گفت: با تغییر سبک زندگی، گسترش شهرنشینی و تحول در الگوهای مصرف، وضعیت منابع آب کشور نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است؛ به‌گونه‌ای که امروز برخی از مسائل آبی کشور به مرحله بحران یا شبه‌بحران رسیده‌ است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در مواردی شاهد آن هستیم که مسائل به‌ظاهر فنی و تخصصی آب، به سرعت ابعاد اجتماعی پیدا می‌کند، با اشاره به نقش روابط عمومی‌ها در تبیین صحیح وضعیت منابع آب تأکید کرد: اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و مسئولانه از وضعیت منابع آب، نه‌تنها وظیفه‌ای حرفه‌ای، بلکه مأموریتی ملی است. باید نگاه ما به این مسئولیت، نگاهی فراتر از وظایف اداری باشد.

جوان‌بخت با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه تخصیص منابع آب در کشور، تصریح کرد: به صورت شبانه‌روزی درگیر موضوع تخصیص هستیم و این مسئله، یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین وظایف پیش‌روی ماست. بدون وجود اطلاعات دقیق، هیچ برنامه‌ریزی مؤثری در این حوزه امکان‌پذیر نیست.
وی با قدردانی از برگزاری این نشست تخصصی، خواستار تدوین جمع‌بندی منسجم و پیشنهادهای اصلاحی از سوی شرکت‌های آب منطقه‌ای شد و افزود: این خروجی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در سطوح تصمیم‌سازی کلان – از جمله هیئت‌مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران و جلسات راهبردی وزارت نیرو – قابل پیگیری و بهره‌برداری باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به شرایط دشوار کشور در سال جاری از حیث اقتصادی، منابع مالی و وضعیت اقلیمی، بر ضرورت همدلی، تلاش مضاعف و تعهد جمعی تمامی مدیران و کارشناسان حوزه آب تأکید کرد و گفت: عبور از شرایط موجود، مستلزم انسجام، شفافیت اطلاعات، تقویت ارتباطات و باور به نقش حیاتی آب در سرنوشت کشور است.

روابط عمومی صنعت آب در مسیر شفاف‌سازی و تعامل فراگیر/ برگزاری صدها نشست در طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب
سرپرست روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در گردهمایی مدیران روابط عمومی بخش آب کشور از تحولات گسترده در حوزه اطلاع‌رسانی طرح احیا و تعادل‌بخشی خبر داد و گفت: با هدایت معاون وزیر و در واکنش به تنش‌های آبی اخیر، اطلاع‌رسانی در بخش آب با سرعت بیشتری پیگیری شد و تاکنون بیش از ۴۰۰ نشست با بهره‌برداران، نهادهای محلی و مسئولان برگزار شده است.

عباسعلی کیخایی سرپرست روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در گردهمایی مدیران روابط عمومی بخش آب کشور که به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی و با حضور محمد جوان‌بخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و غلامحسین مقیمی مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدامات شرکت‌های آب منطقه‌ای در پروژه اطلاع‌رسانی طرح احیا و تعادل‌بخشی اظهار کرد: با توجه به تنش‌های آبی اخیر و تأکید معاون وزیر بر شفاف‌سازی، برنامه‌های اطلاع‌رسانی با شتاب بیشتری پیش رفت و نحوه پردازش و انتقال اطلاعات متحول شد.

وی افزود: شرایط اقلیمی و اجتماعی هر استان متفاوت است و بر همین اساس، اطلاع‌رسانی نیز باید بومی‌سازی شود. در پروژه اطلاع‌رسانی که زیرمجموعه طرح تعادل‌بخشی است، تاکنون ۴۱۲ نشست با بهره‌برداران و تشکل‌های نظام کشاورزی برگزار شده است. همچنین ۲۷ نشست با مقامات قضایی، ۲۵ نشست با فرماندهان انتظامی، ۳۰ نشست با نیروهای بسیج روستایی، ۳۱ نشست با معاونت‌های مختلف استانی و ۲۷ نشست با سازمان‌های کشاورزی داشته‌ایم.

کیخایی تأکید کرد: تشکل‌های صنفی کشاورزی در برخی استان‌ها بسیار فعال‌اند و توانسته‌ایم در استان‌های خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری از ظرفیت‌های محلی استفاده کنیم. همچنین ۲۶ نشست با اداره‌کل محیط‌زیست و شهرداری‌ها و ۶۰ نشست با نمایندگان مجلس برگزار شده است. این تعاملات برای تبیین وضعیت منابع آب و مقابله با برخی زیاده‌خواهی‌های سیاسی و محلی در حوزه آب بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها نیز به طور جدی دنبال شده است، گفت: تاکنون بیش از ۴۷۴ خبر و ۲۲۰ گزارش تحلیلی در سایت شبکه خبری آب ایران منتشر شده است. در قالب طرح نجات آب نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفته‌اند. مشارکت با صداوسیما، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در سطح گسترده‌ای انجام شده و تولید تیزرهای صرفه‌جویی در مصرف آب نیز یک ماه پیش از سال جدید آغاز شد و نتایج مثبتی داشته است.

سرپرست روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران با باین اینکه از سال گذشته دیدار با مدیران مسئول رسانه‌ها و دفاتر خبری در دستور کار قرار داده‌ شده است، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان به عنوان نخستین استان اجرای طرح خبرنگاران آب به اجرا درآمد. همچنین برنامه رادیویی “آب را گم نکنیم” از هفته آینده در رادیو فرهنگ پخش خواهد شد که به نقش تاریخی و حیاتی آب در ایران می‌پردازد.

وی بیان داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع مسئولیت اجتماعی، تعامل با مراکز پژوهشی، و فعالیت‌های میدانی نیز در برخی از استان‌ها در دستور کار قرار داشته و دارد.

کیخایی در پایان ضمن قدردانی از همکاری رسانه‌ها، سازمان بسیج مستضعفین، مسئولان استانی و همه همکاران در روابط عمومی‌های سراسر کشور گفت: مجموعه روابط عمومی صنعت آب وظیفه دارد کشاورزان و مردم را از وضعیت واقعی منابع آبی مطلع کند تا با درک درست، در مدیریت این سرمایه حیاتی به مسئولان کشور یاری رسانند.

لزوم بازتعریف نقش راهبردی روابط عمومی در سیاست‌گذاری حوزه آب
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، در نشست مدیران روابط عمومی بخش آب کشور با تأکید بر ضرورت ورود جدی روابط عمومی به عرصه سیاست‌گذاری، از غفلت تاریخی این حوزه در تاثیرگذاری بر تصمیمات کلان انتقاد کرد و روابط عمومی‌ها را تسهیل‌گران خط مقدم تعامل با جامعه دانست.

غلامحسین مقیمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، با حضور در نشست مدیران روابط عمومی بخش آب کشور که به مناسبت گرامیداشت روز روابط عمومی و به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز روابط عمومی گفت: امروز فرصتی مغتنم برای گرامیداشت نقش و جایگاه روابط عمومی است؛ چرا که روابط عمومی‌ها در خط مقدم تعامل با جامعه هستند.

وی با اشاره به تجربه کاری خود در روابط عمومی بخش آب، با بیان اینکه روابط عمومی‌ها تسهیل‌گر هستند، گفت: ما باید فضای کار و اثرگذاری را برای بدنه اجرایی سازمان آماده کنیم، اما نباید فراموش کنیم که بدون نقش‌آفرینی در سیاست‌گذاری، نمی‌توانیم به‌طور مؤثر فرهنگ‌سازی داشته باشیم.

وی با انتقاد از نبود جایگاه سیاست‌گذارانه برای روابط عمومی‌ها در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اظهار داشت: روابط عمومی‌ها نباید فقط مصرف‌کننده سیاست‌ها باشند و بعد عبور از این مسئله، باید فرهنگ‌سازی کرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو با بیان اینکه ناترازی امروز آب، ریشه در سیاست‌گذاری‌های نادرست گذشته دارد، با تأکید بر نیاز به مطالعات اجتماعی پیش از اجرای پروژه‌های عمرانی ادامه داد: پروژه بدون پیوست اجتماعی و مطالعات دقیق مانند پرتاب یک کمان با چشمان بسته است. اگر نتوانیم خواست مردم را به‌درستی بسنجیم، هیچ طرحی پایدار نخواهد بود.

مقیمی، روابط عمومی‌ها را تنها ابزار سازمان برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و حتی مسئولان دانست و گفت: من یقین دارم که تنها نهادی که می‌تواند بازوی فکری قوی برای نهادهای تصمیم‌ساز باشد، رسانه و روابط عمومی است. به همین دلیل باید جایگاه خود را بازیابی کنیم.

این مقام مسئول با انتقاد از روابط عمومی‌هایی که توان بیان مسائل سازمانی خود را ندارند، خاطرنشان کرد: اگر روابط عمومی جایگاهی ندارد، مشکل از خود ماست. مدیر روابط عمومی باید توان حل مسائل بنیادین سازمان را داشته باشد، وگرنه فقط نام مدیر را یدک می‌کشد.

مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ارتقای جایگاه حرفه‌ای روابط عمومی‌ها در فضای رسانه‌ای شد و گفت: هر روابط عمومی باید تبدیل به یک چهره رسانه‌ای در استان خود شود. داشتن صفحات فعال و رسانه‌ای بودن مدیران روابط عمومی امروز دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

وی افزود: ما سال‌هاست درباره صرفه‌جویی صحبت کرده‌ایم، اما هنوز رفتار مردم تغییر نکرده است. ۸۷ درصد مردم می‌دانند باید صرفه‌جویی کنند، ولی اگر تغییر ایجاد نمی‌شودف به این دلیل است که آموزش مستقیم، چهره‌به‌چهره و موثر نداشته‌ایم.

مقیمی در پایان ضمن تشکر از تلاش‌ روابط عمومی‌های حوزه آب کشور، تأکید کرد: سال سختی از نظر منابع آب پیش‌رو داریم، اما اگر استراتژی‌ ما اصلاح نگاه و نقش‌آفرینی آگاهانه در سیاست‌گذاری باشد، می‌توانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

 

  • نویسنده : مریم توانا