مدیرکل راه و شهرسازی فارس در مراسم بهرهبرداری از قطعه هفتم آزادراه اصفهان – شیراز گفت: امروز با افتتاح این قطعه، آزادراه بزرگ شمال به جنوب کشور به شیراز رسیده است.
عبداللهی، گفت: قطعه هفتم این آزادراه به طول دوازده و نیم کیلومتر، بخشی از مسیر ۳۷۰ کیلومتری آزادراه اصفهان به شیراز است که اجرای آن نقش مهمی در روانسازی ترافیک، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت دارد.
او، با اشاره به اینکه این محور علاوه بر استان فارس، موجب بهرهمندی استانهای همجوار از جمله بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز میشود، گفت: اعتبار اولیه اجرای این طرح ۲۲۵ میلیارد تومان، معادل دو و دو دهم همت بوده است.
این مقام مسئول، گفت: عملیات احداث آزادراه اصفهان – شیراز از قطعه یک تا هفت، بیش از ده سال به طول انجامیده و قطعه هفتم به دلیل وسعت عملیات خاکی، در مدت بیش از دو سال تکمیل شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس، گفت: این قطعه به طول حدود بیست کیلومتر طراحی شده که هشت کیلومتر آن را شهرداری شیراز و دوازده کیلومتر را وزارت راه و شهرسازی با مشارکت سرمایهگذاران اجرایی میکند.
عبداللهی، گفت: قطعه هشتم این آزادراه از سهراهی به بزرگراه حسینی هاشمی شیراز متصل میشود و پیشبینی میکنیم ظرف حداکثر هجده ماه آینده به بهرهبرداری برسد.
استاندار فارس، گفت: آزادراه شیراز-اصفهان، طولانیترین آزادراه کشور است که در نقشه کلان ارتباطی، باید بندر انزلی را به بندر بوشهر متصل کند.
حسینعلی امیری، گفت: امروز شاهد افتتاح قطعه هفت این طرح به همراه چندین طرح دیگر در حوزه وزارت راه و شهرسازی با حضور ویدیوکنفرانسی رئیسجمهور هستیم.
امیری، گفت: این محور، زمان سفر میان شیراز و اصفهان را ۲ ساعت کاهش داده است.
او، گفت: این محور به صورت استاندارد و ایمن اجرا شده و به گفته کارشناسان، سالانه از وقوع حداقل ۵۰۰ تصادف جلوگیری می کند.
این مقام مسئول، با اشاره به در اولویت قرار داشتن تکمیل قطعه هفت آزادراه شیراز-اصفهان، گفت: تکمیل قطعه هفت برای ما اولویت بسیار مهمی بود زیرا رانندگانی که قصد ورود به شیراز را داشتند در انتهای آزادراه با یک محور قیفی شکل مواجه بودند و ساعتها در ترافیک معطل میماندند که این موضوع موجب نارضایتی آنان شده بود.
استاندار فارس، گفت: این طرح در پاییز پارسال یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهکاری داشت که از طریق مولدسازی داراییها، عمده اعتبار لازم برای اتمام آن تامین شد.
امیری، گفت: در گام بعدی تلاش می شود تا طرح آزادراه شیراز-بوشهر را که در واقع قطعه هشت آزادراه شیراز-اصفهان است هرچه سریعتر با مشارکت پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی آغاز کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: این طرح به طول ۱۲.۵ کیلومتر با ۶ خط عبوری آماده بهرهبرداری است؛ تاکنون بیش از ۹ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ارزش روز طرح ۲۲ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
هوشنگ بازوند، گفت: ریلگذاری کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و تکمیل پروژههای آزادراهی، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ارتقای جایگاه ایران در ترانزیت بینالمللی قرار دارد که این موضوع همواره در اولویت و تاکید رئیسجمهور قرار داشته است.
بازوند، گفت: طرح آزادراهی شمال-جنوب و مرکز کشور به منظور اتصال دریای خزر به خلیج فارس در دست اجرا است که این کریدور از بندر انزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران و اصفهان به شیراز و بندر بوشهر منتهی میشود؛ آزادراه شیراز – اصفهان بخش مهمی از این کریدور است که نقش هدایت ترانزیت از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس را بر عهده دارد.
او، گفت: این آزادراه ۲ مرکز مهم استانهای فارس و اصفهان را به هم متصل میکند و با کوتاهسازی مسیر، موجب کاهش ۱۳۴ کیلومتر مسافت و ۱۲۰ دقیقه زمان سفر می شود و بهرهبرداری از آن سالانه بیش از ۱۳۶ میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت را به همراه دارد که با ارتقای ایمنی، از وقوع ۵۵۰ کشته و مجروح در حوادث رانندگی جلوگیری میکند.
این مقام مسئول، گفت: طرح آزادراه شیراز – اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر، امروز در قالب قطعه هفت به طول ۱۲.۵ کیلومتر با ۶ خط عبوری آماده بهرهبرداری بوده که تاکنون بیش از ۹ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ارزش روز طرح ۲۲ هزار میلیارد ریال است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: منطقه آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی مرکز کشور است.
بازوند، گفت: این آزادراه به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن از اصفهان تا ایزدخواست به طول ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سهراهی مبارکه – ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز می شود.
او، گفت: قسمت دیگر آن از شیراز تا ایزدخواست به طول ۲۲۸ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن در ۸ قطعه برنامهریزی شده و قطعات یک تا شش آن به طول ۲۱۲ کیلومتر حدفاصل شهرهای ایزدخواست تا تنگه خباره در مهرماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسیده است.
این مقام مسئول، گفت: هم اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعه هفت این آزادراه، شاهد بهرهبرداری از تبادل تنگه خیاره تا تبادل قلات به طول ۱۲.۵ کیلومتر هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: قطعه هشتم نیز به طول حدود ۱۲.۵ کیلومتر در دست احداث است.
بازوند، گفت: توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد فرصتهای شغلی، افزایش ایمنی سفر و کاهش تصادفات رانندگی، کاهش مصرف سوخت و تقلیل آلایندههای زیست محیطی، تکمیل کریدور شمال جنوب شبکه آزادراهی (بندر انزلی-عسلویه)، ارتقای سطح دسترسی مراکز جمعیتی و روان سازی، ایمن سازی و تسریه در جریان ترافیک و تسهیل ارتباطات بین شهری نیز از مزایای احداث پروژه محسوب میشوند.
- نویسنده : مریم توانا