اجرا و بهره‌ برداری بی‌نظیر طرح های شهرداری شیراز طی یک‌سال گذشته
اجرا و بهره‌ برداری بی‌نظیر طرح های شهرداری شیراز طی یک‌سال گذشته
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شورای شهر شیراز در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح های دهه فجر شهرداری گفت: اجرا و بهره‌برداری از طرح های شهری طی یکسال گذشته با همت تیم مدیریتی فعلی شهرداری شیراز، از نظر کمی‌وکیفی کم‌نظیر بوده است.

 

رضا محمدیان در آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۳۴ پروژه شهرداری شیراز با اعتبار ۶۷۱۲.۷ میلیارد تومان با اشاره به اهمیت این کلان‌شهر در بعد تاریخی، گردشگری، فرهنگی، ورزشی، تجاری و …اشاره و اظهار کرد: اجرا و بهره‌برداری از طرح های شهری طی یکسال گذشته با همت تیم مدیریتی فعلی شهرداری، از نظر کمی‌وکیفی کم‌نظیر بوده است.

او، در خصوص طرح محور جنوبی بزرگراه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی که در سفر وزیر کشور و در دومین روز از دهه فجر به بهره‌برداری رسید، هم گفت: در نیمه نخست سال آینده ضلع شمالی این پروژه نیز تقدیم مردم می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح بر این نکته که با جهاد و گذشت از موانع، می‌توان به کارهای بزرگ دست یافت، گفت: تعداد طرح های شهری در دست اجرا در شیراز نشان می‌دهد که می‌توان به کارهای بزرگ دست یابیم و مردم هم قدردان زحمات خواهند بود.

آغاز عملیات اجرایی و احداث ۶ پارکینگ در خارج از محدوده ترافیکی شهر شیراز

رئیس کمیسیون حمل‌و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری روایت امید از آغاز عملیات اجرایی و احداث ۶ پارکینگ در خارج از محدوده ترافیکی شهر شیراز خبر داد.

رضا محمدیان در سلسله نشست‌های روایت امید با موضوع تشریح پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر، گفت: یکی از موضوعات مهم در ترافیک، فرهنگ شهروندی و فرهنگ ترافیک است که این موضوع نیازمند ابزار تشویقی و جریمه‌ای است و امروز پلیس راهور با توجه به محدودیت‌هایی که مواجه است، همکاری بسیار خوبی با شهرداری شیراز دارد اما این کافی نیست و نیازمند گسترش اقدامات است.

محمدیان، گفت: امروز اعداد جرایم راهنمایی و رانندگی نسبت به تورم و میزان بازدارندگی که باید داشته باشد، بازدارندگی لازم را ندارد و مجموعه راهور نیز نسبت به این موضوع گلایه دارد.

او، گفت: ترافیک کلان شهر شیراز به شدت اذیت کننده بوده و یکی از معضلاتی که به این موضوع دامن می‌زند بدین دلیل است که شیراز، شهری مسافر پذیر است که از سایر شهرها در مباحث مختلف انجام کار پزشکی، تجاری، مهندسی و گردشگری تردد با خودرو در مرکزیت شهر بیشتر است.

محمدیان ادامه داد: پزشکان باید با هدف کاهش ترافیک در معابر اصلی شهر، نوبت دهی خود را به بیماران صد در صد به صورت کاملاً مجازی و الکترونیکی سوق دهند. چرا که در این دوره زمانی زیبنده نیست که یک بیمار ساعت‌ها برای تعیین وقت در ترافیک، منتظر بماند.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر شیراز، بر اساس آمار سازمان ترافیک بیش از ۳۰ درصد خودروهایی که برای مراجعه پزشک به کلان شهر شیراز وارد می‌شوند، بومی نیستند و از شهرهای اطراف بوده و این اقدام خود به نوعی ایجاد ترافیک است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در این نشست از آغاز عملیات اجرایی و احداث شش پارکینگ در خارج از محدوده ترافیکی شهر شیراز خبر داد.

محمدیان با اشاره به اینکه توسعه خطوط ریلی می‌تواند به کاهش ترافیک کمک بسیاری کند، تاکید کرد: در این راستا خط یک مترو در حال بهره برداری است و خط ۲ فاز اول آن مورد بهره برداری قرار گرفت و ادامه این خط از بلوار آزادی تا میدان کلبه در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: توسعه خط ۳ از میدان بصیرت تا شهرک گلستان پیش بینی شده است و عملیات حفاری این ایستگاه پیش از پایان سال جاری آغاز می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود به موضوع خرید اتوبوس و تاکسی برقی و موتورهای شارژی و دوچرخه اشاره و اظهار امیدواری کرد: در این راستا اقدامات لازم در حال انجام است و انتظار می‌رود در سال آینده بتوانیم شاهد تحول در کلان شهر شیراز در این حوزه باشیم.

تلاش مستمر مدیریت شهری شیراز بر احداث و توسعه ایستگاه‌های خطوط مترو است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: دغدغه جدی مدیریت شهری شیراز بر احداث و توسعه ایستگاه‌های خطوط مترو در شهر شیراز است اما مشکل اصلی در تامین واگن است.

هادی شه‌دوست شیرازی، در سلسله نشست‌های روایت امید با موضوع تشریح پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر، اظهار کرد: در هفته گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلانشهر شیراز و رئیس دانشگاه صنعتی شریف تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در زمینه انجام پروژه‌های پژوهشی و استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل و رفع نیازهای شهرداری شیراز منعقد شد.

او، گفت: این تفاهم‌نامه موجب خواهد شد تا دفتر مشترک همکاری بین دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری شیراز ایجاد شود و به صورت مسئله محور مسائل و مشکلات شهری کلانشهر شیراز رسیدگی شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به مدون بودن برنامه پیش‌رو در قالب انعقاد این تفاهم‌نامه، اضافه کرد: با گذشت تنها یک هفته از انعقاد این تفاهم‌نامه، اطلاعات در برخی از موضوعات برای انجام کار ارائه شده است.

شه‌دوست شیرازی خاطرنشان کرد: مباحث این تفاهم‌نامه تنها در حوزه ترافیک نیست و تمام حوزه‌هایی را که نیاز به هوشمندسازی دارد، در بر می‌گیرد.

تأمین واگن مترو مساله اصلی مدیریت شهری است

وی در ادامه سخنان خود به تشریح وضعیت پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی پرداخت و ادامه داد: دو ایستگاه مترو رحمت و دولت سازمان حمل‌ونقلی ریلی در فاز یک خط دو مترو در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: در حال حاضر دغدغه جدی مدیریت شهری شیراز بر احداث و توسعه ایستگاه‌های خطوط مترو است اما مساله اصلی در تأمین واگن است.

شه‌دوست شیرازی افزود: موضوع تأمین واگن ما را دچارمساله کرده است و طی سه بازدیدی که شهردار شیراز از کارخانه‌های واگن‌سازی شهر تهران و ابهر داشته است، مذاکراتی با شرکت واگن‌سازی تهران برای تأمین ۲۱ واگن در قالب هفت رام به صورت سه واگن انجام شد اما مسائل و مشکلات بین‌المللی از جمله تحریم بر این موضوع به جهت تأمین قطعات، برای شرکت واگن‌سازی تهران به وجود آمد.

وی اضافه کرد: در تأمین واگن برای خطوط مترو، واردات دیگر چالشی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم و این مشکل تنها منوط به کلانشهر شیراز نیست و همه کشور با آن مواجه است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از تحقق ورود ۷۵ دستگاه میدل‌باس به کلانشهر شیراز خبر داد و افزود: با اقدامات انجام شده در این حوزه، برای نخستین بار میدل‌باس وارد شهر شیراز می‌شود.

شه‌دوست شیرازی اظهار کرد: طی هفته‌های گذشته نخستین مجتمع خدمات رفاهی و تعمیرگاهی ناوگان بار از سلسله پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با همکاری بخش خصوصی در ورودی شرق شیراز جهت استفاده فعالین ناوگان بار به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: برای نخستین‌بار ارائه خدمات خودرویی، تمام مراحل ساماندهی ناوگان بار و دریافت پروانه فعالیت و اشتغال نیز در این مجتمع برنامه‌ریزی شده است.

اجرای سیاست‌های محدوده کننده در جهت کاهش ترافیک

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین در خصوص سامانه LEZ افزود: در این طرح با ۶۰ سامانه محدوده ترافیک کلانشهر شیراز پوشش داده می‌شود.

شه‌دوست شیرازی تاکید کرد: محدوده طرح در قالب محدوده کم آلاینده، تردد مکانی_ زمانی حمل بار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در شهر شیراز وجود دارد باید به سمت محدودیت‌های ترافیکی قدم برداریم، چرا که با توجه به ظرفیت پزشکی و جاذبه‌های گردشگری که کلانشهر شیراز دارد، محدوده مرکزی تحت تأثیر ترافیک قرار دارد.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، این شهر یک کلانشهر است و روزانه بیش از ۶۰۰ هزار خودرو تردد دارد و به همین میزان نیز ورودی خودرو به شیراز داریم که برای درمان، خرید، بازدید و حتی تردد رانندگان اسنپ وجود دارد که موجب ترافیک در محدوده مرکز اصلی شهر می‌شود.

شه‌دوست شیرازی خاطرنشان کرد: الزامی است که برای کلانشهر شیراز به سمت سیاست‌های محدودکننده قدم برداریم که اجرای طرح زوج و فرد و محدودیت ترافیک از جمله اقدامات در دست اجراست.

وی همچنین با اشاره به رصد مجموعه‌های انتظامی و نظامی در مرکز شهر شیراز ادامه داد: اگر رصد مجموعه‌ها همچون کادر درمان و ساکنان به جد انجام نشود در اجرا با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از تعطیلی مدارس در خرداد و تیر سال آینده، گام‌های اولیه طرح ترافیک در شهر شیراز برداشته شود.

شه‌دوست شیرازی همچنین اظهار کرد: یکی از نقیصه‌های کلانشهر شیراز کمبود پل عابر پیاده بود که در این خصوص ۲۲ دستگاه پل عابر پیاده در سطح شهر شیراز در حال احداث است.

مکانیزه شدن پارکینگ‌ها با هدف افزایش ظرفیت

احداث پارکینگ در شهر شیراز دیگر موضوع مورد اشاره معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز بود و وی در این خصوص تصریح کرد: احداث شش پارکینگ برای شهر شیراز در دستور کار است و با توجه به اینکه طرح جامع حمل‌ونقل مصوب نشده بود پس از ابلاغ طرح جامع حمل‌ونقل در شهریور به معاونت، احداث پارکینگ‌ها در دستور کار قرار گرفت که احداث اولین پارکینگ در حال اجراست.

شه‌دوست شیرازی افزود: به دنبال این موضوع هستیم تا مکانیزه کردن پارکینگ‌ها انجام شود تا ظرفیت آنها بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در کلانشهر شیراز به زودی یک پارکینگ طبقاتی در محور تقاطع میلاد احداث می‌شود تا حجم ورودی خودروها به سمت شیراز کاهش پیدا کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین در پایان با اشاره به اضافه شدن ۳۴ سامانه ثبت تخلفات، اضافه کرد: ایمن‌سازی محور کمربندی یکی دیگر از اقدامات انجام شده بود که در این راستا دوربین‌های هوشمند و علائم و هشدارهای ترافیکی در حال نصب هستند و به دنبال این اقدامات با توجه افزایش سرقت سر پایه‌های علائم هشدارهای ترافیکی، برای اولین‌بار در کلان شهر شیراز، ساخت این سر پایه‌ها به جنس کامپوزیت تغییر پیدا کرد.

 

  • نویسنده : مریم توانا