تاسیس خوشه پژوهشی «آرايه‌های حسگری هوشمند برای پايش سلامت» ازسوی استاد شیمی دانشگاه شیراز
27 اسفند 1402 - 12:05
شناسه : 7963
خوشه پژوهشی «آرايه‌های حسگری هوشمند برای پايش سلامت» به‌ سرپرستی  بهرام همتی‌نژاد، استاد شیمی دانشگاه شیراز، باحمایت بنیاد علم ایران تأسیس شد.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

 

کاربرد در غربالگری بيماری های مجاری ادراری» با هدف طراحی و ساخت نسل جدیدی از حسگرها، تحت عنوان آرایه‌های حسگری، به‌سرپرستی بهرام همتی‌نژاد، استاد شیمی دانشگاه شیراز با همکاری ۸ عضو هیئت‌علمی دیگر از دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز و هایدلبرگ آلمان، در بنیاد علم ایران تصویب شد.

همتی‌ نژاد، پس از انتشار فراخوان تاسیس خوشه پژوهشی در پاییز ۱۴۰۱ ازسوی بنیاد علم ایران، پروپوزال تاسیس این خوشه پژوهشی آماده و ارسال شده که درنهایت، پس از یک‌سال ارزیابی در بهمن‌ماه سال جاری، به تصویب و حمایت بنیاد علم ایران رسیده است.

او، در توضیح اهمیت و ضرورت این خوشه پژوهشی گفت: امروزه ارائه‌ روش‌های تشخيصی سريع و ارزان‌ قيمت که بتوانند به‌عنوان تست‌های درمحل مراقبت مورد استفاده قرار گيرد از اهميت بسيار ويژه‌اي برخوردار است.

از طرفی ديگر، با توسعه‌ علوم و تکنولوژی، هرچند کيفيت زندگی درحال بهبود است، اما همين تکنولوژي‌ها مخاطرات فراوانی برای سلامت انسان (در سه حوزه‌ محيط‌زيست، غذا و پزشکی) به ارمغان آورده‌اند که به‌ منظور شناسايی ساده و سريع اين مخاطرات، نياز به ابزارهای هوشمند و قابل دسترس است.

استاد شیمی دانشگاه شیراز، گفت: آرايه‌های حسگری که با الهام از حس‌هاي بويايی و چشايي پستانداران ارائه شده‌ است که به‌ عنوان بينی و زبان الکتريکی شناخته می شود.

جفت‌شدن این آرایه‌ها با روش‌های علوم داده و هوش مصنوعی می‌تواند منجر به ساخت ابزارهای هوشمند و قابل حمل برای پایش در حوزه‌های سلامت باشد.

ازجمله کاربرد مهم این ابزارها، غربالگری بیماری به‌ ویژه انواع سرطان است.

همتی‌نژاد گفت: این خوشه‌ چندتخصصی از گردهم‌آمدن تخصص‌های مختلف شامل شیمی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، پزشکی و علوم داده و هوش مصنوعی تشکیل شده است.

سرپرست خوشه‌ پژوهشی آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت، ۸ عضو هیئت‌علمی دیگر به نام‌های: دکتر جواد تشخوریان، دکتر علی نیازی، دکتر رضا بوستانی و دکتر زهرا شجاعی‌فرد از دانشگاه شیراز، دکتر ابوالفضل خلفی‌نژاد، دکتر امیدرضا فیروزی و دکتر علی آریافر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکترUwe Bunz از دانشگاه هایدلبرگ کشور آلمان در این خوشه همکاری دارند.

استاد شیمی دانشگاه شیراز گفت: این خوشه با بودجه‌ مصوب برای یک دوره‌ سه‌ساله اجرا می شود که در صورت مثبت‌ بودن خروجی‌های خوشه تا پنج‌سال نیز قابل تمدید است.

او، گفت: در این خوشه، با همکاری پژوهشی اعضا روی ساخت ابزارهای تشخیصی هوشمند برای غربالگری بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مجاری ادرار با تاکید بر سرطان‌های مجاری ادراری و سرطان خون پژوهش می شود.

خروجی‌های موردانتظار این خوشه ثبت پتنت‌های داخلی و خارجی، چاپ مقالات در مجلات 10درصد و 25درصد بالا از نظر ضریب تاثیر (هرسال حداقل 6 مقاله) و تولید دو نمونه آزمایشگاهی از ابزارهای تشخیصی است.

از میان ۴۰ پروپوزال ارسال‌شده به بنیاد علم ایران، تنها ۳ خوشه در کشور به تصویب رسیده که خوشه پژوهشی «آرايه‌های حسگری هوشمند برای پايش سلامت»، به‌سرپرستی دکتر همتی‌نژاد، یکی از آن ۳مورد و تنها خوشه‌ی تأیید شده از دانشگاه شیراز است.

روابط‌ عمومی دانشگاه شیراز، ضمن تبریک این موفقیت ارزشمند به دکتر همتی‌نژاد و همکاران پژوهشی ایشان در این خوشه پژوهشی و همین‌طور خانواده بزرگ دانشگاه شیراز، تندرستی، سربلندی و دیر زیستی همگان را از درگاه خداوند متعال آرزومند است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.