گفتمان علمی با موضوع فضای سبز شهر شیراز
27 اسفند 1402 - 11:52
شناسه : 7959
همزمان با هفته منابع طبیعی، گفتمان علمی با موضوع فضای سبز شهر شیراز در دانشگاه شیراز برگزار شد.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز، در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه ترتیب یافت، موضوع فضای سبز شهر شیراز، با حضور سیدجواد نقیبی، رئیس ترویج سازمان سیمامنظر و فضای سبز، مهندس قاسم نهاوندی، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست فارس، بهمن ایزدی، فعال محیط‌زیست و جمعی از سازمان‌ های مردم‌نهاد، فعالان محیط‌زیستی، استادان دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شیراز به بحث و بررسی گذاشته شد.

 احمدرضا خسروی، استاد زیست‌شناسی دانشگاه شیراز در این نشست، به ارزیابی وضعیت فضای سبز شهر شیراز و مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های پیش رو در این زمینه پرداخت.

 دوستداران و فعالان محیط‌زیستی و نمایندگانی از تشکل‌های دانشجویی دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را از نمایندگان نهادهای مختلف، درخصوص مسائل موجود در حوزه‌ فضای سبز شهر شیراز مطرح کرده و دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دادند.

حامد تقوایی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز نیز در این نشست، پیرو مطالب مطرح‌شده در این نشست، خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر کارگروهی در زمینه‌ محیط‌ زیست و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز شد و گفت: مردم از دانشگاهیان انتظار دارند که نسبت به مشکلات و مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشند؛ بلکه با استفاده از دانش و تخصص دانشگاهی خود، به‌عنوان مطالبه‌گر ورود کرده و درصدد حل مشکلات برآیند.

او، گفت: باتوجه به حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌ محیط‌زیست و انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشگاه شیراز، امکان تشکیل کارگروهی در زمینه‌ی محیط‌زیست به‌ منظور مطالبه‌گری و پیگیری مشکلات موجود در زمینه‌ محیط‌ زیست و فضای سبز شهر شیراز وجود دارد که انتظار می رود با تحقق این مهم، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

 این نشست ازجمله ویژه‌ برنامه‌ «رویداد دانشگاه سبز» بود که برای ششمین سال پیاپی، به‌مناسبت هفته منابع طبیعی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

برگزاری همایش گرامیداشت روز جهانی آب در دانشگاه شیراز

همایش گرامیداشت روز جهانی آب ازسوی پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه شیراز برگزار شد.

همایش گرامیداشت روز جهانی آب، ازسوی پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه شیراز با همکاری انجمن علمی مهندسی راه، ساختمان و محیط‌زیست با حضور مسؤولان، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه آب استان فارس و جمعی از دانشگاهیان دانشگاه شیراز، با محوریت لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره آب در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه برگزار شد.

روز جهانی آب فرصتی برای برجسته‌کردن اهمیت آب در جوانب مختلف زندگی

امین حق‌نگهدار، سرپرست پژوهشکده آب و محیط‌زیست دانشگاه شیراز در ابتدای همایش گرامیداشت روز جهانی آب گفت: به‌منظور ترویج اهمیت آب و مدیریت پایدار منابع آب، در سال 1993، 22 مارچ (برابر با 2 یا 3 فروردین) به‌عنوان روز جهانی آب انتخاب شده است. این روز هرسال با یک شعار ویژه پاسداشت می‌شود و امسال، شعار «آب برای صلح» انتخاب شده است.

او، بابیان اینکه این روز جهانی مقارن با ایام تعطیلات نوروز است، از همین‌رو در دانشگاه زودتر برگزار شده است، گفت: این روز فرصتی است برای برجسته‌کردن اهمیت آب در جوانب مختلف زندگی، ازجمله: «پایداری محیط‌زیست، بهداشت عمومی، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی». از همین‌رو دانشگاه شیراز به سهم خود، کوشیده است تا با برگزاری این همایش، بحران آب و میزان اهمیت پرداختن به این مسأله‌ی حیاتی را باری دیگر تشریح کند و با دعوت از مسئولان و صاحب نظران حوزه‌ آب، به همفکری درباره راهکارهای چگونگی برون‌ رفت از این بحران بپردازد.

حق‌نگهدار، این همایش باهدف لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره آب و مقابله با بحران کم‌آبی و مدیریت آن، به‌ویژه در تابستان انجام شد و در این همایش درخصوص مسائلی مانند روش‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه، اصلاح الگوی کشت، هوشمند کردن چا‌ه‌های کشاورزی و استفاده از پساب فاضلاب برای مصارف صنعتی بحث و تبادل‌نظر می‌شود.

لزوم تلاش همگان برای طرح اطلاع‌رسانی و هوشیارسازی جامعه در زمینه آب

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای فارس نیز در مراسم گرامیداشت روز جهانی آب، با بیان اینکه اهمیت آب بر همه بدیهی و روشن است و حتی در متون مذهبی تاکید شده است که زندگی هر موجوی از آب نشأت گرفته و زندگی بدون آن مقدور نیست، گفت: باید همه مردم جامعه با گوشت و پوست و استخوان، اهمیت آب را لمس کرده و رفتار خود در این زمینه را تصحیح کنند.

عبدالمطلب کشاورز گفت: بحث اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی آب را باید از محیط‌های علمی به کف جامعه بکشانیم.

او، با بیان اینکه طرح اطلاع‌رسانی و هوشیارسازی جامعه ازسوی آب منطقه‌ای استان از سطح مدارس آغاز شده است، گفت: خواهش ما این است که دستگاه‌های دیگر نیز هر ترتیبی امکان دارد، اطلاع‌رسانی را به‌صورت گسترده انجام دهند.

کشاورز، گفت: از ائمه‌ جمعه گرفته تا شوراها و هر نهادی که می‌تواند اهمیت مسأله را برای مردم روشن کند.

مهندس کشاورز گفت: اگر اهمیت موضوع آب برای جامعه روشن نشود، ادامه‌ی حیات در سطح کشور با چالش جدی مواجه می شود.

نقش موثر دانش‌آموزان در فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف آب

مجری طرح فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش مصرف بهینه آب منطقه‌ای فارس نیز گفت: پروژه‌ای در مجموعه‌ی وزارت نیرو باعنوان «طرح احیا و تعادل‌بخشی» تعریف شده که طی آن ۱۵ پروژه در استان‌های مختلف اجرا می شود.

محمدمهدی شریفی گفت: به‌کارگیری گشت بازرسی در مواجهه با تخلفات، مقابله با حفر چاه غیرمجاز، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و آموزش معلمان و دانش‌آموزان در سطح استان، ازجمله اقداماتی است که توسط آب منطقه‌ای انجام شده است.

او، با اشاره به طرح «داناب: طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب» گفت: پیش از آغاز طرح فرهنگ‌سازی و آموزش، از دانش‌آموزان سؤال کردیم که بیشترین مصرف آب در چه زمینه‌ای هست؟ که ۹۰درصد دانش‌آموزان اعتقاد داشتند در حوزه‌ی آب شرب، بیشترین مصرف آب صورت می‌گیرد. اما پس از آموزش اولیه، این میزان به ۶۰درصد کاهش یافت و این یعنی آموزش‌های ما در همان گام اول جواب داده است.

شریفی گفت: دانش‌آموزان نقش زیادی در فرهنگ‌سازی دارند، همان‌ طور که بستن کمربند در خودرو را به والدین خود تاکید می‌کنند، روی ظرفیت‌ آن‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی آب هم حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.

 

لزوم برنامه‌ریزی برای اصلاح الگوی مصرف باتوجه به محدودیت‌های آبی

مدیرعامل آبفا فارس نیز با بیان اینکه استان فارس چه از نظر جمعیت و چه از نظر وسعت، حدود ۷درصد کل کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: بیش از ۵میلیون نفر در استان فارس ساکن هستند و می‌طلبد که برای تامین آب این جمعیت عظیم، برنامه‌ریزی دقیق تدوین شده و از امکانات و تکنولوژی‌های روز به همراه نیروهای فرهیخته و اندیشمند استفاده شود.

علی‌جان صادق‌پور، گفت: با وجود همه‌ محدودیت‌ها، ما در زمینه‌ی آب آشامیدنی از متوسط بین‌المللی بالاتر هستیم که در سطح دسترسی روستایی به آب آشامیدنی ۲۵درصد و در سطح شهری ۱۲درصد از سطح بین‌المللی بالاتر هستیم و این مایه‌ افتخار است.

او، با بیان اینکه برای تامین آب آشامیدنی، علاوه‌بر شرکت آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها در حفظ و تامین آب به‌ عنوان شرکت‌های پشتیبانی‌کننده حضور دارند، گفت: با توجه به محدودیت آبی که روزبه‌روز با آن مواجه می‌شویم و انتظارات مردم که از کیفیت خدمات بالا می‌رود، با محدودیت بیشتری مواجه می‌شویم.

صادق‌پور، استفاده از پساب و شیرین‌سازی آب دریا را به‌ عنوان دو مورد مهم در زمینه‌ی برون‌رفت از بحران آب عنوان کرد و گفت: اما از همه مهم‌تر، بحث اصلاح الگوی مصرف است.

امروز با افراط در مصرف مواجه هستیم. با وجود اینکه محدودیت داریم، اما حتی از کشورهایی که بالاتر از ۸٠٠ میلی‌متر بارندگی دارند، بیشتر مصرف می‌کنیم و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های اصولی و عملی انجام دهیم.

مدیرعامل آبفا فارس، گفت: از همه‌ دانشجویان دعوت می‌کنم که یک‌بار برای مشاهده اقدامات همکاران ما برای رسیدن آب شرب و گوارای قابل استفاده اقدام کنند و ببینند که چه زحماتی از حفر چاه گرفته تا خطوط انتقال، مخزن، تصفیه، کنترل کیفی و درنهایت شبکه خطوط اصلی و شبکه توزیع و خطوط فرعی، کشیده می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد.

در سال ۱۴۰۳ بحران آب، بحران اول استان فارس است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری فارس نیز در همایش روز جهانی آب در دانشگاه شیراز، با بیان اینکه در روز بزرگداشت «آب» باید ببینیم چگونه می‌توانیم این عنصر حیات‌بخش را مدیریت کنیم، گفت: برای استانی مثل فارس که یک استان کشاورزی‌محور است، باید تاکید کرد و هشدار داد که در سال ۱۴۰۳ بحران آب، بحران اول این استان است.

غلامرضا غلامی گفت: ۹٠درصد مصرف آب ما در حوزه کشاورزی است و هر روز در هر شهرستانی جلسه بحران مدیریت آب برگزار می‌شود.

او، گفت: از طرف دیگر، قوانینی داریم که می‌گوید «صنعت باید آب حاصل از پساب‌ها را به مجموعه مدیریت آب اختصاص دهد». از دیگرسو، مسئولان، مردم، دهیاران و شهرداران هم می‌گویند منطقه ما دچار بحران آب آشامیدنی است.

غلامی، با اشاره به متوسط کمبود حدود ۷۰درصد ظرفیت سدهای استان، گفت: باید آمایش سرزمینی و نگاه همه‌جانبه داشته باشیم تا یک جراحی اصولی انجام دهیم که یکی از این کارها، کشت گلخانه‌ای به‌جای کشت سنتی است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری فارس، گفت: برای تولید یک کیلوگرم ذرت، باید ۱۷٠ لیتر آب مصرف کنیم و این اشک متخصصان و انسان‌های آگاه را درمی‌آورد که اگر مقدار آب مصرفی برای یک مزرعه ذرت را در اختیار کارخانه آب‌معدنی یا مناطق کم آب قرار دهیم، خیلی بهتر است.

او، گفت: چنین جلساتی باید به یک کارگاه تبدیل شود که در پایان آن همگی بفهمیم که چه کاری باید انجام دهیم. در سال جدید همه استان باید بسیج شوند تا بحران آب مدیریت شود.

سرپرست مدیریت بحران استانداری فارس، گفت: فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌ها اهمیت زیادی دارد اما مدیریت آب در صنایع و کشاورزی بسیار مهم‌تر است و اگر خواص علمی، این مسأله را توجیه و تبیین کنند، خیلی سریع‌تر می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.

ضرورت اطلاع رسانی در سطح کشاورزان و روستاها و استفاده از دیپلماسی آبی برای ترویج صلح

استاد بخش مهندسی عمران و محیط‌ زیست دانشگاه شیراز و عضو فرهنگستان علوم کشور نیز در همایش روز جهانی آب، با اشاره به ضرورت ملاحظه همزمان بحث آب، غذا، انرژی و محیط‌زیست به لزوم فعالیت بیشتر رسانه‌ها در بحث آب و ارتقاء سواد آبی در جامعه اشاره کرد.

طالب‌بیدختی، عضو شورای پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه شیراز، با اشاره به لزوم استفاده از دیپلماسی آبی برای ترویج صلح، پیشنهاد داد که با همکاری پژوهشکده آب و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، اقداماتی در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در سطح کشاورزان و روستاها انجام شود.

لزوم کاهش وابستگی استان فارس به صنعت کشاورزی

عضو هیئت علمی بخش علوم اجتماعی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه مسئله اصلی در بحران آب، وابستگی استان به کشاورزی است، گفت: باید بتوانیم این وابستگی را کاهش دهیم تا بیش از این دچار بحران آب نشویم.

اصغر میرفردی گفت: استان فارس ظرفیت گردشگری فراوانی دارد و اگر مسئولان سیاسی استان در زمینه‌ توسعه‌ گردشگری گام بردارند، می‌توانیم به مرور از بحرانی که در زمینه آب گرفتارش شده‌ایم، نجات پیدا کنیم.

لزوم توجه ویژه به مدیریت تقاضا و مصرف آب شهری

مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آب آبفای شیراز ضمن تشریح فرایندهای به‌کارگرفته شده در تأمین آب شهر شیراز، به تشریح چالش‌های موجود در زمینه تامین و توزیع آب در شهر شیراز و شهرک صدرا پرداخت.

جمشیدی با اشاره به اهمیت بسیار زیاد مدیریت تقاضا و مصرف آب شهری، به فعالیت‌های گوناگون آبفای شیراز در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره اهمیت آب و بحران آب در سطح جامعه و اقدامات آن شرکت در جلوگیری از هدررفت آب شهری پرداخت.

مدیرکل سابق اداره کل محیط‌ زیست استان نیز در این همایش گفت: شرایط همه‌ تالاب‌های استان بحرانی است که روی اکوسیستم مناطق اطراف تالاب‌ها هم تاثیر منفی دارد.

ظهرابی گفت: به‌جز تالاب مهارلو که از پساب فاضلاب شیراز تغذیه می‌شود و نیمه‌جان است، دیگر تالاب‌های استان تقریبا خشک شده که برنامه‌ریزی برای نجات این تالاب‌ها از اولویت‌های ما است.

شیرزاده، دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز و عضو انجمن علمی مهندسی راه، ساختمان و محیط‌زیست دانشگاه نیز در این نشست در ارائه‌ای، ضرورت برگزاری روز جهانی آب و تاریخچه‌ی آن را مطرح کرد.

حسنی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، دکتر زارع معاون اداره کل هواشناسی فارس، مهندس تقی‌زاده معاون منابع انسانی و تحقیقات آبفا شیراز و جمعی دیگر از مسئولانی بودند که به همراه سایر دانشگاهیان و دانشجویان در این نشست حضور داشتند.

در این نشست، ضرورت اصلاح الگوی مصرف در تمام بخش‌ها ازسوی صاحب‌نظران تاکید شد.

به اعتقاد صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران، خواص علمی و سیاسی جامعه باید با جدیت به مسئله بحران آب ورود کرده و ضرورت اصلاح الگوی مصرف را با قاطعیت به جامعه گوشزد کنند.

در نهایت ازجمله اقدامات بسیار ساده در این زمینه، به کاهش مصرف آب در نظافت خانه در ایام عید و کاهش زمان دوش گرفتن اشاره شد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.