برگزاری گرامیداشت روز ملی اصناف
برگزاری گرامیداشت روز ملی اصناف
با حضور نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گرامیداشت روز ملی اصناف با حضور آیت الله دژکام و دیگر مسئولان شهر و استان در سالن همایش های بین المللی اتاق اصناف برگزار شد.

متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این مراسم به شرح زیر است :

خدای متعال در آیه ۱۰ سوره جمعه می‌فرماید «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ».

خدمت تک‌تک شما بزرگواران، اعضای محترم اصناف استان فارس، روز ملی اصناف را تبریک می‌گویم و تلاش‌ها و خدمات شما را به جامعه اسلامی گرامی می‌دارم.

بنده در ابتدای سخنم آیه‌ای را که مربوط به نماز جمعه است در جمع اصناف قرائت کردم؛ زیرا در کنار بحث نماز جمعه، موضوع کار و فعالیت شما اصناف نیز در این آیه مورد اشاره قرار گرفته است.

ما دو اصطلاح قرآنی در این آیه از سوره جمعه داریم؛ یکی «وَاذْکُرُوا اللَّهَ» که نماز جمعه خود مصداقی از ذکرالله است، و دیگری «فَضْلِ اللَّهِ»؛ یعنی کاری که شما انجام می‌دهید و سودی که به دست می‌آورید، فضل الهی است که نصیب شما می‌شود.

در این آیه فرموده‌اند هنگامی که نماز به پایان رسید، در زمین پراکنده شوید و در پی فضل الهی بروید. در این آیه مبارکه تنها زمانی که استثنا شده، وقت نماز است؛ یعنی در هنگام نماز باید به اقامه نماز بپردازید و پس از آن آزاد هستید تا در پی فضل الهی بروید. اینکه سود، تجارت، معامله و کار شما «فضل‌الله» نام گرفته، نشان‌دهنده اهمیت جایگاه شما و فعالیت شما در جامعه دینی است.

مدیرکل صنعت و معدن استان فارس فرمودند که باید بیش از این به اصناف عزیز از حیث نقش‌آفرینی اجتماعی توجه شود و این نکته‌ای بجا و درست است.

هنگامی که کارها حکومتی و دولتی می‌شود یک حالت دارد، اما وقتی مردمی و ملی می‌شود حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. شما به دلیل آنکه کاری مردمی و ملی انجام می‌دهید، لحظه به لحظه منشأ انواع خدمات هستید؛ هرچند ممکن است همیشه مورد توجه همگان قرار نگیرید، اما خداوند می‌بیند و آنکه از فضل خود به شما عنایت می‌کند می‌داند که شما تا چه اندازه برای پاسداشت ارزش‌های دینی مردم پای کار ایستاده‌اید.

بازار وکیل که به صورت سنتی یکی از مراکز اصلی فعالیت اصناف است، نمونه‌ای از این روحیه را نشان می‌دهد؛ چنان‌که می‌بینید در دهه اول محرم ابتدا برنامه روضه برگزار می‌شود و سپس کسبه به کار خود می‌پردازند و در جاهای دیگر نیز چنین است. دکتر مجرب فرمودند هر یک از واحدهای صنفی یک موکب است و همین‌گونه است.

من نیز در این شب‌ها در موکب اصناف در میدان معلم حضور پیدا کرده‌ام. امروز شاید میدان معلم نمادی از این حرکت باشد، اما اگر دقیق نگاه کنیم در هر جای شهر موکبی برپاست و در پشت بسیاری از این فعالیت‌ها دستی از سوی شما اصناف در کار است و شما از آنها حمایت می‌کنید. اجر شما با خدای متعال است و ما نیز از شما قدردانیم. بار دیگر این توفیق را که موجب حیات اجتماعی جامعه اسلامی و شهر اسلامی هستید به شما تبریک می‌گویم.

همچنین نوع همکاری‌های شما با مجموعه مدیریت شهری نیز شایسته ذکر و یادآوری است.

همان‌گونه که شهردار محترم فرمودند، خدمات شهرداری به مجموعه شهر و اصناف ارائه می‌شود و در مقابل، اصناف نیز خدماتی به مدیریت شهری ارائه می‌دهند و این تعامل جای خرسندی دارد.

نکته دیگر اینکه پایگاه اجتماعی روحانیت همواره در میان اصناف بوده است. در سال ۴۲ هنگامی که امام راحل در برابر رژیم ستمشاهی ایستادند، این حرکت با حمایت اصناف همراه بود.

در سال ۵۷ نیز هنگامی که نهضت به پیروزی رسید، باز هم اصناف نقش‌آفرین بودند. در دوران دفاع مقدس هشت‌ساله نیز ایستادگی ما با حمایت اصناف همراه بود.

حتی تا امروز نیز بنده در سال‌هایی که در شیراز حضور داشته‌ام، در ایام عزای امام حسین(ع) در میان بازار وکیل و در جمع اصناف منبر رفته‌ام -بازار وکیل را به عنوان نماد عرض می‌کنم- و از این جهت خوشنودیم و اگر گفته‌اند «الکاسب حبیب‌الله»، واقعاً شما کاری انجام می‌دهید که مورد رضایت و محبت خداوند است.

شما موجب انسجام مجموعه‌های مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی هستید و خداوند به همه شما خیر و برکت عطا فرماید.

  • نویسنده : مریم توانا