در روزهایی که زیرساختهای حیاتی کشور بیش از هر زمان دیگری با امنیت و آرامش مردم گره خورده است، تامین برق پایدار نه یک وظیفه فنی، بلکه جلوهای از مسئولیتپذیری ملی است.
شبکه برق فارس و بوشهر در ماههای اخیر شرایطی پرالتهاب و حساس را پشت سر گذاشته است.
روزهایی که خادمان صنعت برق با روحیه جهادی در برابر تهدیدات فیزیکی و سایبری ایستادند تا جریان زندگی در خانهها، صنایع و مراکز درمانی متوقف نشود.
نواب قائدی، مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر، در تشریح اقدامات انجامشده برای حفظ این پایداری، روایتی از توسعه زیرساختها، پدافند غیرعامل و ایثار سرمایههای انسانی این مجموعه ارائه داد.
از ارتقای بهرهبرداری تا سد مستحکم سایبری
پایداری شبکه در شرایط متلاطم، تصادفی نیست.
مدیر عامل برق منطقهای فارس و بوشهر، گفت: در ماههای اخیر و با تلاش شبانهروزی همکاران در حوزه صف و ستاد به خصوص همکاران امور مالی ، بهرهبرداری، دیسپاچینگ، مخابرات و فناوری اطلاعات و خدمات با همکاری انجام شده فراواحدی ،کنترلپذیری ۳۶۳ ترانس و ۵۹۳ فیدر در ایستگاههای فوقتوزیع ارتقا یافته است.
نواب قائدی، با اشاره به اهمیت جنگ سایبری و حفاظت از زیرساختهای نامرئی شبکه گفت: امروز بخش مهمی از پایداری در جبهه فناوری اطلاعات رقم میخورد.
قائدی، گفت: در این مدت، ضمن اجرای بیش از ۵۰ اقدام مقاومسازی در سامانههای حیاتی و راهاندازی سیستم پشتیبان مرکز دیسپاچینگ جنوب کشور، بیش از ۵۰۰۰ آیپی (IP) مخرب یا مشکوک مسدود شد تا تابآوری شبکه در برابر تهدیدات به بالاترین سطح برسد.
جهش توسعه؛ از برنامهریزیهای کلان تا رکورد شکنی در شرایط جنگی
شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر، در کنار اقدامات بهرهبرداری، نقشه راه توسعه شبکه را نیز با دقت دنبال میکند.
قائدی، گفت: هماکنون بیش از ۷۰۰ اعتبارنامه برای پروژه در حوزههای مختلف انتقال و فوقتوزیع ثبت و برنامهریزی شده است که از میان آنها ۵۶ طرح به صورت فعال در دست اجرا قرار دارد.
او، گفت: پست ۲۰/۱۳۲ کیلوولت نخلستان (کلمه) از جمله طرحهای موفق به ثمر نشسته در این مسیر به شمار میرود.
این مقام مسئول، گفت: برای تقویت زیرساختهای منطقه در سالهای پیش رو، احداث ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت شهر راز و شروع طرح رینگ خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت شهر شیراز (خط ۴۰۰ شهر راز) ، احداث ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت سرحد، ۲۳۰ کیلوولت سیاهمکان، در کنار اجرای خط ۴۰۰ کیلو ولت عسلویه–گلهدار، در دستور کار و برنامهریزی توسعهای این شرکت قرار گرفته است.
مدیرعامل برق منطقهای فارس و بوشهر، در کنار این طرح ها طرح های مهم دیگری نیز در دست اقدام است ،از جمله آن ها می توان به پست ۶۶ کیلوولت سراج ، پست ۶۶ کیلوولت گویم ، پست ۶۶ کیلوولت بالاده و پست ۶۶ کیلوولت برازجان ۶ اشاره کرد و گفت: طرح هایی که در کنار ده ها طرح مهم دیگر ، نقش اساسی در تقویت زیرساخت های شبکه برق ، افزایش قابلیت اطمینان و پشتیبانی از توسعه صنعتی و اقتصادی منطقه ایفا می کند.
قائدی، گفت: اما یکی از درخشانترین نمادهای مدیریت جهادی در این شرکت، عملیات افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت داراب بود.
او، گفت: جابهجایی، نصب و راهاندازی یک ترانسفورماتور قدرت در این سطح ولتاژ، در حالت عادی طرحی سنگین است که ماهها زمان میبرد.
این مقام مسئول، گفت: اما متخصصان برق فارس در اوج شرایط خاص امنیتی، تهدیدات جنگی اخیر و التهابات منطقهای که تمرکز و منابع در بالاترین سطح تنش قرار داشت.
مدیرعامل برق منطقهای فارس و بوشهر، گفت: این طرح حیاتی را در یک رکوردشکنی بیسابقه، معادل نصف زمان استاندارد و تنها ظرف دو ماه به سرانجام رساندند.
قائدی، گفت: این اقدام جهادی زیر آتش تهدیدات و فشارهای همهجانبه، ثابت کرد که برای خادمان صنعت برق، هیچ مانع و بحرانی نمیتواند سد راه تأمین روشنایی و آسایش مردم شود.
او، گفت: در پایان سال ۱۴۰۳ مجموع ظرفیت نیروگاه های خورشیدی بهره برداری شده در محدوده تحت پوشش شرکت برق منطقه ای فارس حدود ۹۰ مگاوات بود.
این مقام مسئول، گفت: در حال حاضر این ظرفیت به ۳۰۴ مگاوات رسیده است که نشان دهنده رشد حدود ۲۳۸ درصدی در مدت کوتاهی است.
مدیرعامل برق منطقهای فارس و بوشهر، گفت: گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ، پیش بینی می شود ظرفیت نیروگاه های خورشیدی در این منطقه تا پایان امسال به حدود ۱۲۳۶ مگاوات برسد که در این صورت نسبت به پایان سال گذشته ۱۲۷۰ درصد رشد دارد.
قائدی، گفت: این موضوع نشان دهنده حرکت جدی منطقه به سمت توسعه انرژی های پاک و استفاده از ظرفیت های طبیعی برای تامین انرژی پایدار است.
پدافند غیرعامل؛ خط قرمز ما سلامت تجهیزات است
با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، دغدغه ناترازی انرژی پررنگتر میشود.
مدیرعامل برق منطقهای فارس، گفت: آمارها نشان میدهد اوج بار شبکه فارس در تابستان گذشته (۸ تیرماه) به ۴۸۶۱ مگاوات رسید و پیشبینی میشود این رقم در تابستان پیش رو با رشد ۵ درصدی به حدود ۵۱۰۰ مگاوات برسد.
قائدی، با تاکید بر اینکه خط قرمز ما جلوگیری از آسیب به ترانسها و تجهیزات حیاتی است، گفت: تمامی خطوط انتقال و ترانسفورماتورهای قدرت بهصورت ۲۴ساعته پایش میشوند.
او، گفت: در لایه پیشگیری، رلههای حذف بار و سیستمهای حفاظت ویژه نصب شدهاند تا در صورت افت ناگهانی تولید یا افزایش غیرعادی بار، شبکه با واکنش هوشمند مانع از فروپاشی کامل شود.
این مقام مسئول، گفت: برای مقابله با بدبینانهترین شرایط، ۱۶ سناریوی جامع بازیابی شبکه تدوین شده و مانور عملیاتی آن نیز با موفقیت به اجرا درآمده است تا قطعیهای احتمالی در سریعترین زمان ممکن مدیریت شوند.
شهیدی که نامش با روشنایی گره خورد
در جریان ماموریتهای اخیر، داغی بزرگ بر دل خانواده برق فارس و بوشهر نشست.
محمد باقر محمدی، از متخصصان شریف این مجموعه، در پست برق گویم شیراز و در جریان یک حمله تجاوزکارانه، جان پاک خود را فدای امنیت و روشنایی میهن کرد.
قائدی، با ادای احترام به مقام این شهید والامقام گفت: حضور بهرهبرداران با کلاههای زرد در تشییع پیکر ایشان و طنین جمله “لباس کار، کفن ماست”، برای همیشه در تاریخ این صنعت ثبت شد.
نامگذاری ایستگاه برق مجاور محل آرامگاه ایشان به نام این شهید عزیز، تجدید عهدی با راه تخصص، تعهد و فداکاری است که او به ما آموخت.
مدیریت مصرف؛ حلقه تکمیلکننده پایداری
با وجود تمام تدابیر فنی، عبور بدون خاموشی از تابستان تنها با مشارکت مشترکان محقق میشود.
شرکت برق منطقهای فارس، ضمن انعقاد تفاهمنامههای همکاری با صنایع بزرگ برای کاهش پیک بار، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را از خود آغاز کرده و با نصب ۲۰ کیلووات پنل خورشیدی روی ساختمان مرکزی، الگوسازی کرده است.
مدیرعامل این شرکت در پایان با قدردانی از زحمات خاموش و بیادعای کارکنان خود، از آحاد مردم، اصناف و ادارات خواست تا با اقداماتی ساده نظیر استفاده نکردن همزمان از وسایل پرمصرف در ساعات اوج بار، تنظیم دمای سیستمهای سرمایشی روی حداقل ۲۵ درجه و خاموش کردن روشناییهای غیرضروری، سهم خود را در حفظ پایداری شبکه و تداوم جریان زندگی در تابستان امسال ایفا کنند.
- نویسنده : مریم توانا






























