تامین زیرساخت‌های ارتباطی در ۶ استان مرزی، اولویت مخابرات برای اربعین ۱۴۰۵
تامین زیرساخت‌های ارتباطی در ۶ استان مرزی، اولویت مخابرات برای اربعین ۱۴۰۵
نخستین جلسه ستاد مرکزی اربعین شرکت مخابرات ایران با تاکید بر آمادگی کامل زیرساخت‌های ارتباطی در استان‌های مرزی برگزار شد و تامین نیازهای ارتباطی زائران اربعین در شش استان مرزی کشور به‌ عنوان اولویت اصلی این شرکت در سال جاری مورد تاکید قرار گرفت.

در نخستین جلسه ستاد مرکزی اربعین که صبح امروز (۱۶ خردادماه) با حضور اعضای ستادی و استانی این کمیته برگزار و تامین زیرساخت‌های ارتباطی در استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان به‌عنوان مهم‌ترین برنامه شرکت مخابرات ایران در ایام اربعین تعیین شد.

بر اساس مصوبات این نشست، معاونان شبکه مخابرات ایران و استان‌های یادشده موظف شدند ضمن بررسی ظرفیت‌ها و امکانات فنی موجود، نیازمندی‌های ارتباطی هر منطقه را احصا کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تامین، نصب و راه‌اندازی تجهیزات مورد نیاز اقدام کنند.

همچنین مقرر شد خدمات وای‌فای عمومی و رایگان شرکت مخابرات ایران در پایانه‌های پرتردد مرزی، به‌ویژه در مرزهای مهران و خسروی، برای استفاده زائران اربعین راه‌اندازی شود تا امکان دسترسی آسان‌تر به خدمات ارتباطی برای زائران فراهم شود.

در این جلسه بر ضرورت هماهنگی کامل استان‌های درگیر با شرکت ارتباطات سیار ایران، سایر اپراتورهای ارتباطی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله فراجا، سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، وزارت راه و شهرسازی، استانداری‌ها و سایر نهادهای فعال در برگزاری مراسم اربعین تأکید شد.

همچنین تامین نیازهای ارتباطی، به‌ویژه در حوزه توسعه و پشتیبانی شبکه فیبر نوری، از دیگر محورهای مورد توجه این نشست بود.

بررسی آمار و تجربیات سال‌های گذشته نیز نشان داد مرز مهران همچنان پرترددترین گذرگاه زائران اربعین محسوب می‌شود؛ از این‌رو تقویت امکانات و ظرفیت‌های ارتباطی این مرز در اولویت قرار گرفت.

مرزهای خسروی و شلمچه نیز به‌عنوان دیگر مبادی اصلی تردد زائران، در برنامه توسعه و ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی قرار دارند.

اعضای ستاد مرکزی اربعین شرکت مخابرات ایران همچنین بر ضرورت پیش‌بینی تمهیدات ارتباطی در سایر مناطق مرزی از جمله استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان تاکید کردند.

در بخش دیگری از این نشست، با توجه به نقش استان سیستان و بلوچستان در تردد زائران خارجی، به‌ویژه زائران پاکستانی، مقرر شد برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و ارائه خدمات مناسب به این گروه از زائران تدوین و اجرا شود.

نشست مشترک مدیر مخابرات فارس و فرماندار رستم با محوریت توسعه شبکه ارتباطی

مدیر مخابرات منطقه فارس در دیدار با فرماندار شهرستان رستم، ضمن بررسی راهکارهای توسعه شبکه فیبرنوری، بر تسریع در رفع مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه اول و تعیین‌تکلیف املاک مخابرات در این شهرستان تأکید کرد.

محمودی مدیر مخابرات منطقه فارس در دیدار با مختاری فرماندار شهرستان رستم، بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی با محوریت فیبرنوری تأکید کرد و گفت: اجرای طرح برگردان، از مهم‌ترین برنامه‌های مخابرات منطقه فارس برای ارتقای کیفیت خدمات و پاسخگویی به نیازهای روزافزون مردم این منطقه است.

او، گفت: بررسی و رفع مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه اول در برخی نقاط شهرستان، از اولویت‌های مخابرات منطقه فارس است و تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری فرمانداری، این مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنیم.

در ادامه این نشست تعیین‌تکلیف املاک متعلق به مخابرات، در چارچوب ضوابط قانونی و با هدف بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

محمودی در پایان با قدردانی از همراهی فرماندار شهرستان رستم، خاطرنشان کرد: توسعه ارتباطات پایدار و باکیفیت، نیازمند هم‌افزایی میان مجموعه‌های اجرایی است و مخابرات منطقه فارس با جدیت این مسیر را دنبال می‌کند.

دیدار مدیر مخابرات منطقه فارس با فرماندار شهرستان نورآباد

مدیر مخابرات منطقه فارس با همتی فرماندار شهرستان نورآباد دیدار و گفتگو کرد.

محمودی، در این دیدار با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و جایگزینی شبکه‌های قدیمی با فناوری فیبر نوری، گفت: اجرای سریع‌تر طرح برگردان از مس به فیبر، علاوه بر افزایش پایداری شبکه و ارتقای کیفیت خدمات، نقش مهمی در کاهش خسارت‌های ناشی از سرقت تجهیزات ارتباطی دارد.

او، درباره اخذ مجوزهای لازم برای حفاری و کابل‌کشی در مسیر بین شهرستان‌های نورآباد و رستم گفت: برای تحقق این هدف، همراهی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی دو شهرستان‌ به‌ ویژه در زمینه صدور مجوزهای حفاری و اجرای عملیات کابل‌کشی، ضروری است و این همکاری می‌تواند روند اتصال رستم به شبکه اصلی فیبر نوری مخابرات را تسهیل کند.

این مقام مسئول، در پایان این دیدار، طرفین بر استمرار هماهنگی‌ها و پیگیری مشترک موضوعات مطرح‌ شده با هدف تسریع در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی منطقه تاکید کردند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری ستاد طرح یکپارچه و هوشمند حمل‌ و نقل و ترافیک شهری کشور و شرکت مخابرات ایران

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد طرح یکپارچه و هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک شهری کشور و شرکت مخابرات ایران با حضور سردار محمد رویانیان، رئیس هیئت مدیره ستاد طرح یکپارچه و هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک شهری کشور، سردار حسن مومنی جانشین پلیس راهور فراجا، مهندس محمدجعفرپور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، دکتر انصاری مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در امور هوشمندسازی، دکتر زارعیان معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان دو مجموعه برگزار شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با تاکید بر آمادگی کامل این شرکت برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه گفت: شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای ارتباطی منطقه، تمامی ظرفیت‌های فنی، تخصصی و زیرساختی خود را برای اجرای این پروژه ملی به کار خواهد گرفت.

محمد جعفرپور، گفت: امروزه مدیریت هوشمند شهرها بدون اتکا به زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات امکان‌پذیر نیست.

جعفرپور، گفت: بهره‌گیری از کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی و شبکه‌های ارتباطی پایدار می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های دقیق، شناسایی نقاط آسیب و ارتقای کیفیت خدمات عمومی ایفا کند.

او، گفت: مخابرات ایران این طرح را یک تفاهم‌نامه نمی‌داند و از همین امروز آمادگی ورود به فاز اجرایی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز را دارد.

در ابتدای این مراسم نیز زارعیان، امضای این تفاهم‌نامه را نتیجه ماه‌ها پیگیری و برگزاری جلسات مشترک میان دو مجموعه دانست و گفت: همکاری‌های پیش‌بینی‌شده در این تفاهم‌نامه به توسعه زیرساخت‌های هوشمند کشور منجر شود.

مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در امور هوشمندسازی، با تشریح روند تدوین تفاهم‌نامه گفت: پس از برگزاری جلسات مشترک و دریافت دیدگاه‌ها و نیازمندی‌های طرفین، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شد و متن تفاهم‌نامه در چند مرحله مورد بررسی و تکمیل قرار گرفت.

انصاری، گفت: در این طرح تلاش شده است از ظرفیت‌های شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان و توان داخلی کشور برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز استفاده شود.

او، گفت: یکی از اهداف اصلی این طرح، توسعه راهکارهای بومی و استفاده حداکثری از تجهیزات و فناوری‌های داخلی در اجرای پروژه‌های هوشمندسازی است.

مشاور وزیر کشور نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت این تفاهم‌نامه در ارتقای ایمنی حمل‌ونقل کشور گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند.

سردار محمد رویانیان، گفت: توسعه سامانه‌های هوشمند و ایجاد زیرساخت‌های یکپارچه می‌تواند نقش موثری در کاهش این خسارت‌های انسانی و اقتصادی داشته باشد.

رویانیان، گفت: این طرح در سه بخش اصلی شبکه، سامانه‌های مدیریتی و تجهیزات دنبال خواهد شد و با اتکا به زیرساخت‌های ارتباطی کشور می‌تواند زمینه‌ساز تحولی جدی در مدیریت حمل‌ و نقل و ترافیک شهری باشد.

جانشین پلیس راهور فراجا، نیز امضای تفاهم‌نامه را آغاز یک مسیر اجرایی دانست و گفت: امضای تفاهم‌نامه تنها بخشی از مسیر است و موفقیت این طرح به اجرای دقیق و عملیاتی شدن برنامه‌ها بستگی دارد.

سردار حسن مومنی، گفت: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های شرکت مخابرات ایران می‌تواند پشتوانه‌ای مطمئن برای اجرای این طرح ملی باشد.

سردار مومنی، گفت: امروز مدیریت هوشمند ترافیک و بهره‌گیری از داده‌های دقیق، یکی از ضرورت‌های کشور است و اجرای این طرح می‌تواند به کاهش حوادث، بهبود خدمات عمومی و افزایش بهره‌وری در حوزه حمل‌ و نقل منجر شود.

این تفاهم‌نامه با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، هوشمندسازی مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک، بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد رهای لازم برای ارائه خدمات نوین در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری به امضای طرفین رسید.

تعرفه آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد

با هدف تداوم پایداری شبکه تلفن ثابت، نگهداشت زیرساخت‌های ارتباطی و ارتقای کیفیت خدمات، تعرفه آبونمان تلفن ثابت در بخش‌های مختلف تغییر کرد.

همزمان، مکالمات ثابت به ثابت درون‌شهری و بین‌شهری برای مشترکان خانگی رایگان شد.

این اقدام در راستای حمایت از مشترکان و افزایش استفاده از خدمات تلفن ثابت اجرا می‌شود.

بر اساس جدول جدید تعرفه‌ها، مشترکان خانگی در تهران و کلان‌شهرها ماهانه ۴۳۵ هزار ریال، مشترکان مراکز استان‌ها ۳۲۶ هزار و ۲۵۰ ریال و مشترکان سایر شهرها ۲۴۶ هزار و ۵۰۰ ریال پرداخت می کنند.

در مقابل، این مشترکان می‌توانند بدون محدودیت از مکالمات درون‌شبکه‌ای ثابت به ثابت بهره‌مند شوند.

همچنین، تعرفه آبونمان مشترکان غیرخانگی در تمامی مناطق ۷۲۵ هزار ریال تعیین شده است.

هزینه آبونمان برای مناطق روستایی، همانند سنوات گذشته، صفر بوده و مشترکان این مناطق تنها هزینه مکالمات خود را پرداخت می‌کنند.

در قالب این طرح، مشترکان خانگی می‌توانند مکالمات ثابت به ثابت شهری و بین‌شهری خود را از این تاریخ بدون پرداخت هزینه انجام دهند؛ طرحی که با هدف افزایش رضایت مشترکان و تقویت جایگاه شبکه تلفن ثابت به اجرا درآمده است.

شرکت مخابرات ایران اعلام کرد، تلفن ثابت، با پشتیبانی ۲۴ ساعته، پوشش سراسری خدمات و ارائه انواع خدمات ارزش افزوده، همچنان یکی از بسترهای ارتباطی قابل اتکا برای مشتریان به شمار می‌رود.

  • نویسنده : مریم توانا