برگزاری جلسه علنی شورای شهر با حضورآیت الله دژکام
برگزاری جلسه علنی شورای شهر با حضورآیت الله دژکام
جلسه علنی شورای شهر شیراز با حضور آیت الله دژکام در جمع اعضا شورا، شهردار شیراز و شهرداران مناطق مختلف شیراز برگزار شد.

متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این جلسه به شرح زیر است :

خدای متعال در آیه ۵۴ سوره مائده می فرماید ” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ”.

در ابتدا ایام عیدالله اکبر، عید سعید غدیر خم را خدمت همه شما برادران و خواهران گرامی تبریک عرض می کنم و گرامی می داریم یاد شهدای گرامی حوادث اخیر را که همه عزیز و مایه مباهات و افتخار امت اسلامی هستند.

تبریک می گوییم به حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه)، امت اسلامی و ملت شریف ایران، توانایی در تربیت کسانی که بیش از ۴۰ سال در یک مسیر گام بر می دارند و نهایت کارشان شهادت در راه خدای متعال می شود که امام خمینی (ره) فرمود فتح الفتوح تربیت چنین کسانی است و ما هم معتقد هستیم که شهادت این عزیزان نه چیزی به دشمن می افزاید و نه چیزی از ما به عنوان امت اسلامی کم می کند که شهادت مردن نیست و حیات جاویدان است.

تسلیت می گوییم به همه عزیزانی که این داغ ها و فراق ها را تحمل می کنند و از خدای متعال می خواهیم که اجر و صبرشان را افزایش دهد و همه ما را در مسیر مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان خدا ثابت قدم بفرماید.

از برادران و خواهران گرامی اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم و همه همکاران ایشان در مدیریت شهری نیز کمال تشکر را دارم به خاطر حسن توجه به مسائل شهر و نیازهای شهر و حسن تدبیر در مسائلی که به صورت ناگهانی پیش می آید مثل مسائل اخیر و به صورت ویژه به خاطر توجه ای که به عرائض بنده در نشست و اجلاس حکمرانی خوب شهری داشتند که برای بنده مایه امیدواری هرچه بیشتر بود که عزیزان به پایه های دانش ایرانی و اسلامی احترام گذاشته اند و نکته ای را که بنده از فیلسوفان سیاسی خودمان جناب فارابی و جناب خواجه نصیر طوسی در خصوص حکمرانی خوب و سیاست مُدُن یعنی اداره شهرها نقل کردم به نوعی مورد استقبال اعضای شورا و عزیزان دانشگاهی آن جمع قرار گرفت.

برای اینکه بدانید حکمرانی بر پایه مهرورزی مسئله ای است که در طول بیش از هزار سال کار فلسفی بزرگان ایران و اسلام در موردش اندیشه شده است، دو بیت شعر شاهد اینکه هزار سال در این مورد فکر شده می خوانم و خیال نکنیم فقط یک ایده است و از حد ایده بودن گذشته است و نظریه پردازی شده و دقیق ابعادش مشخص است.

بیت اول از جناب سعدی است، سعدی معاصر خواجه نصیر طوسی است و خواجه نصیر هم دو قرن بعد از فارابی بوده و خودش می گوید در باب حکمرانی بر پایه محبت و مهرورزی مطالب را از فارابی نقل می کنم اما خودش نیز نوآوری دارد و بعدی ها نیز نوآوری هایی داشته اند.

در اینجا یک سوال مطرح است و این دو روز که درگیر با اسرائیل شدیم این سوال جدی تر می شود و آن سوال این است که اگر بنا است حکمرانی بر پایه محبت و مهرورزی باشد جنگ را چطور توجیه می کنید؟جنگ گاهی در جامعه بشری ضرورت پیدا می کند.

در بیانات رهبر عظیم الشأن ما که پخش شد ادامه این بیت سعدی است و همان محور منطقی که در شعر سعدی است را رهبر معظم انقلاب تبیین می فرماید یعنی ۷۰۰ سال به عقب برگردید همین حرف را می شنوید و می خواهیم بگوییم منطقی بودن و عقلانیت که به حرف جاودانگی می دهد همیشه بوده است.

سعدی می فرماید “ترحم بر پلنگ تیز دندان … ستم کاری بود بر گوسفندان”، از این قشنگ تر و همه کس فهم تر نمی توان گفت که این موجود درنده خبیث را اگر کسی کنترل نکند همه بشریت از او آسیب خواهد دید و شهید سلیمانی فرمود حریفت منم.

این نکته اول که ما فلسفه جنگ را اگر بخواهیم بگوییم در آن بستر حکمرانی برپایه محبت چیده شده است و آیه اول سخنان من ناظر به همین موضوع است که خدای متعال در سوره مائده در وصف علی(ع) و پیروان علی(ع) فرموده است “فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ”، از محبت شروع می کند و بستر همه فعالیت ها از این محبت است، محبت خدا به این بندگان و محبت بندگان به خدا و بعد محبت بین افراد یک جامعه که برپایه محبت الهی شکل می گیرد و در ادامه آیه می فرماید “أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ”، برپایه محبت الهی باید قدرتمندی را بروز دهیم و مجاهدت و جنگ را در بستر محبت معنا می کند.

اما چرا کسی که محبت خدا را دارد وارد این جنگ می شود؟یک بیت از قاآنی شیرازی خدمت شما عرض می کنم که می گوید چرا باید مقابل آنها بایستیم و باز هم بر محور عشق و محبت خدا است.

قصیده مشهور قاآنی با این بیت شروع می شود که “رسم عاشق نیست با یک دل دو دلبر داشتن … یا ز جانان یا ز جان بایست دل برداشتن”.
این بیت ترجمه آیه قرآن است و ما غافلیم از قرآن و فهم عمیقی که بزرگان و شعرای ما از قرآن داشتند که خدای متعال می فرماید اگر من را دوست دارید چرا در مقابل من رقیب قرار می دهید؟” قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا” (آیه ۲۴ سوره توبه)، اگر پدر، فرزند، برادر، خواهر، همسر و اموال را بیشتر از خدا دوست دارید کار را خراب می کنید و رسم عشق این نیست.

امروز در این معامله ای که جور شده است اگر طرف امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و انقلاب اسلامی نایستیم دست از خدا برداشته ایم.

اگر این طرف ایستادگی کنیم جنگ است و خسارت دارد ولی باید پای آن ایستاد، ما می خواهیم امروز در شورای شهر شیراز بگوییم شیراز شهر عشق است و ما دست از جانان خود بر نمی داریم و جان چه باشد که فدای قدم دوست کنم … این مطاعی است که هر بی سروپایی دارد.

پایه حکمرانی بر مهرورزی در قرآن کریم گذاشته شده است، در ادبیات کهن ایران و در فلسفه سیاسی که ایرانی ها گفته اند نوشته شده و بازخوانی و به روز رسانی می خواهد که کار شورای شهر و شهردار است چون اداره شهر را می خواهیم بر این پایه کنیم و کار مرکز پژوهش های شورای شهر است که این موارد را به روز کند و تحویل دهد تا ما بتوانیم این مبنا را که اساس قرآنی، حدیثی، فلسفی و ادبی در ایران و شیراز دارد انشاالله به صورت گسترده ای رواج دهیم.

امیدوار هستم به عنوان یک معلم بتوانم این گوشه از رسم حکمرانی و اداره شهر بر پایه مهرورزی را از متون کهن ایران مقداری باز کنم و خدمت شما بگویم تا شما که عملا کار اجرایی می کنید آن را به روز کنید چون نسخه ای است که در تمدن نوین اسلامی به آن نیاز داریم.

 

 

 

  • نویسنده : مریم توانا