روابط عمومی نیازمند نگاه راهبردی و سرمایه گذاری انسانی است
روابط عمومی نیازمند نگاه راهبردی و سرمایه گذاری انسانی است
محمدجواد برزگر با تحلیل وضعیت نیروی انسانی در عرصه روابط عمومی، از نادیده‌گرفتن ظرفیت‌های راهبردی این حوزه انتقاد کرد و خواستار بازتعریف جایگاه حرفه‌ای و سازمانی روابط عمومی در کشور شد.

 

او، گفت: آنچه امروز باعث شده جوانان مستعد تمایلی به ورود به حوزه روابط عمومی نداشته باشند، صرفاً مربوط به سختی کار یا ساعات نامتعارف نیست، بلکه به نوع نگاه غالب در ساختار اداری کشور بازمی‌گردد.

مدیر کل روابط عمومی استانداری فارس، گفت: وقتی روابط عمومی به‌عنوان یک نهاد راهبردی شناخته نشود و به فعالیت‌های ظاهری و سطحی مانند تشریفات، بنر، مراسم و گزارش‌نویسی محدود شود، طبیعی است که نیروی انسانی باانگیزه، خلاق و متخصص، احساس بی‌ثمر بودن کند و عطای این حوزه را به لقایش ببخشد.

برزگر با اشاره به اینکه «روابط عمومی، بازوی اعتمادسازی و سرمایه‌سازی اجتماعی برای حاکمیت است، گفت: ضعف در ساختار‌های استخدامی، فقدان مسیر ارتقاء شغلی روشن، نبود نظام ارزشیابی تخصصی، و پایین بودن امنیت شغلی باعث شده روابط عمومی‌ها بیشتر به حاشیه رانده شوند تا اینکه به مرکز توجه برسند.

او، گفت: ریشه این موضوع در ذهنیتی نهفته است که روابط عمومی را کاری حاشیه‌ای، پرتنش و کم‌اهمیت می‌داند. این در حالی‌ است که در جهان امروز، روابط عمومی‌ها همان سنگر اول گفت‌وگوی دولت و مردم هستند.

این مقام مسئول، گفت: روابط عمومی باید تحلیل‌گر افکار عمومی، جهت‌دهنده گفتمان‌ها و طراح ارتباطات مؤثر باشد. لازمه این تغییر، بازنگری در ساختار مدیریتی، تخصیص منابع، و تربیت نیرو‌های چندوجهی و به‌روز است.

برزگر، گفت: در دانشگاه‌ها، همچنان شاهد آموزش‌های سنتی، غیرکاربردی و تئوریک هستیم و به نسل جدیدی از روابط عمومی‌ها نیاز داریم که هم با علم ارتباطات آشنا باشند، هم با فناوری،قدرت تحلیل و مهارت اجرا.

این مقام مسئول، گفت: دولت امروز نیازمند روابط عمومی‌هایی است که روایت‌گر صادقانه اقدامات، پاسخ‌گوی دقیق مطالبه‌گری‌ها، و معماران اعتماد مردم باشند.

مدیر کل روابط عمومی استانداری فارس، گفت: این امر مهم تنها زمانی محقق می‌شود که به روابط عمومی به چشم یک سرمایه راهبردی نگاه شود، نه هزینه اضافی.

 

  • نویسنده : مریم توانا