تعامل بی‌نظیر شهرداری شیراز با پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری
تعامل بی‌نظیر شهرداری شیراز با پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری
علی کلانتری در نشست مطبوعاتی و در بازدید از محل لینک ارتباطی خط ۱ به ۴ با تاکید بر حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی گفت: شهرداری شیراز باتوجه‌ به موقعیت قرارگیری این طرح در بافت قدیمی و اهمیت آن، کارگاه مرکزی و اصلی این طرح را برای کاوش‌های باستان‌شناسی به طور کامل در اختیار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی قرار داده است.

کلانتری، گفت: شهرداری شیراز باتوجه‌ به موقعیت قرارگیری این طرح در بافت قدیمی، کارگاه مرکزی و اصلی آن را برای کاوش‌های باستان‌شناسی به طور کامل در اختیار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی قرار داده است.

او، گفت: این موضوع به منظور حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی تاریخی و تعامل با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس انجام شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز، گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی از ابتدای سال جاری باتوجه‌به توافق‌های انجام شده که نامه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و با هماهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به‌ صورت علمی و اجرایی توسط تیم مورد تایید پژوهشگاه آغاز شده و تاکنون تا عمق حدود ۴ متری کاوش‌ها انجام و به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول، گفت:ذمقرر شد کاوش‌ها تا رسیدن به خاک بکر انجام و پس از تهیه بسته میراثی و تعیین لایه‌های موجود و تقدیم گزارش به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، دستورالعمل لازم برای ادامه کار صادر شود.

کلانتری، گفت: در علوم مهندسی تونل‌سازی برای ساخت تونل شهری به‌ صورت زیرزمینی، باید تونل در خاک بکر و با عمق مناسب حفاری شود و این موضوع برای جلوگیری از نشست‌ها و عملیات اجرایی ایمن است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز ، گفت: براین‌اساس و باتوجه‌به گمانه‌های ژئوتکنیکی که توسط اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان فارس انجام شده، عمق خاک بکر در این محدوده ۵.۵ متر بوده که پس محدوده تاج۶ تونل طرح برای یک اجرای ایمن و مهندسی در حدود ۹ متری تعیین شده است.

این مقام مدیریت شهری، گفت: عملیات اجرایی تونل در خاک بکر از لحاظ میراثی نیز مطابق با نظر متخصصان امر بلامانع است.

کلانتری، گفت: در راستای همکاری بیشتر و سرعت بخشی به عملیات، مقرر شد گمانه پیش رو برای تعیین عمق خاک بکر اجرا شده و پس از تا این موضوع که عملیات حفاری تونل در خاک بکر انجام می شود مجوز اجرای تونل از لحاظ میراثی صادر شود.

او، گفت: دو محدوده دیگر از پروژه لینک خط ۱ به خط ۴ در اختیار تیم باستان‌شناسی قرار گرفته و به‌زودی عملیات باستان‌شناسی در این نقاط نیز شروع می شود.

نخستین کاوش‌های باستان‌شناسی بافت تاریخی شیراز، پیش از حفاری برای احداث خطوط یک و چهار قطار شهری، در پارکینگ زائر حرم حضرت شاهچراغ(ع) آغاز شده و این کاوش که در زمره کاوش‌های نجات‌بخش قرار می‌گیرد، قرار است با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و همکاری دانشگاه هنر، پیش از هر حفاری مربوط به ایجاد مترو در این منطقه، انجام شود.

این بازدید با حضور علی کلانتری رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز، ستار خالدیان رئیس دانشگاه هنر، میثم نیک‌زاد سرپرست گروه کاوش باستان‌شناسی و جواد جعفری نماینده اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همراهی اصحاب رسانه انجام شود.

  • نویسنده : مریم توانا