شکارچی حرفه ای تشی در شیراز به دام افتاد
24 اردیبهشت 1403 - 20:28
شناسه : 15799
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز گفت: متخلف حرفه ای که مبادرت به شکار و زنده گیری تشی می کرد به دام افتاد.
نویسنده : مریم توانا
پ
پ

کامران اسلاملو با بیان جزییات بیشتری از این اقدامات گفت: با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از منزل شخصی که مبادرت به شکار و زنده گیری تشی می کرد، دو فرد تشی زنده گیری شده که در شرایط بسیار نامطلوب در پشت بام منزل نگهداری می شد کشف و در بازرسی از یخچال مقدار ۲ کیلوگرم گوشت تشی شکار شده کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز سریعا دو فرد تشی زنده را پس از معاینات لازم در طبيعت و شرایط زیستگاهی مناسب رهاسازي کرد و بر علیه متخلف اعلام جرم شده است.

اسلاملو خواستار برخورد قاطع با شکارچیان غیر مجاز شد و گفت: كاهش گونه های جانوری در دهه های اخیر واقعیتی تلخ به شمار می رود كه طبیعت ما بدان دچار شده است كه از میان بردن زیستگاه های طبیعی از دلیل های عمده تهدید گونه های مختلف جانوری محسوب می شود.

او، گفت: شكار كردن از جمله گران ترین تفریحات بشر، طرفداران فراوانی دارد و افراد بدون توجه به انقراض گونه های نادر و در معرض خطر به آن می پردازند.

اسلاملو از حمایت‌های دستگاه قضایی و دادستان عمومی و انقلاب استان جناب آقای دکتر بحرینی در برخورد قاطع با شکارچیان و تخریب کنندگان و متصرفان غیر قانونی زیستگاه ها و اراضی ملی تشکر و قدر دانی کرد.

کشف 17 قبضه سلاح از متخلفین در شهرستان فراشبند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فراشبند از کشف 17 قبضه سلاح در این شهرستان خبر داد و گفت: محیط زیست در مناطق تحت مدیریت این شهرستان در پایشی شبانه روزی مناطق را تحت کنترل و رصد دارد.

علی اکبر کشاورزی، گفت: طی گشت و کنترل ماموران، یگان حفاظت این شهرستان در فروردین ماه سال جاری 15 نفر از متخلفین شکار و صید را شناسایی و دستگیر کردند.

کشاورزی، گفت: از این افراد 17 قبضه سلاح (یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف ،سه قبضه سلاح ساچمه زنی غیر مجاز و 13 قبضه سلاح مجاز شکاری گلوله زنی و ساچمه زنی) به همراه مقادیری ادوات شکار کشف شده است.

او، با بیان اینکه دو گروه از متخلفین اقدام به شکار یک فرد قوچ و یک فرد روباه کرده بودند گفت: طی هماهنگی با دادستان دادگستری شهرستان فراشبند برای متخلفین تشکیل پرونده شده است.

این مقام مسئول خواستار برخورد قانونی با سودجویان و بهره برداران غیر قانونی از محیط زیست شد.

 

برداشت کنندگان کرومیت در پناهگاه حیات وحش بختگان راهی زندان شدند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بختگان گفت: دو نفر متخلف که شبانه به صورت غیرمجاز در پناهگاه حیات وحش بختگان اقدام به برداشت سنگ کرومیت می کردند توسط یگان اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بختگان دستگیر و با دستور مقام قضایی راهی زندان شدند.

سید حسن طباطبایی، گفت: هرگونه برداشت غیرمجاز ماده معدنی در عرصه های طبیعی حسب قانون جرم بوده و با متخلفین در این زمینه به شدت برخورد می شود.

طباطبایی با بیان اینکه برداشت بی رویه، غیر اصولی و غیر مجاز از ذخایر معدنی و منابع غیر تجدیدشونده زیانهای جبران ناپذیری به منابع ملی و محیط زیست وارد می کند گفت: ذخایر معدنی از منابع طبیعی غیر تجدیدشونده است که زیاده خواهی در برداشت از این منابع به واسطه قرار گرفتن این گونه ذخایر درجوار مراتع و جنگل ها موجب تخریب محیط زیست و عرصه های طبیعی می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بختگان ذخایر معادن شهرستان بختگان را سنگ های تزیینی و کانی های فلزی مانند کرومیت دانست و گفت: برخی سودجویان برای دست یابی به نوع ماده معدنی مورد دلخواه و نظر خود ، سطح وسیعی از مراتع، دامنه کوهها و جنگل های طبیعی را تخریب می کنند تا ماده معدنی را از اعماق زمین بیرون بکشند و بدون تردید ذخایر معدنی و طبیعی تنها متعلق به نسل فعلی نبوده و بخش عمده این ذخایر سهم نسل های آینده است.

خانه محیط‌ زیست دبستان یار مهربان استان فارس موفق به کسب امتیازات مربوط به خانه‌های برتر محیط‌ زیست کشور شد/خانه محیط زیست پایگاه اصلی ترویج فرهنگ انس با طبیعت است

فارس از جمله استان های پیشرو در راه اندازی و تاسیس خانه های محیط زیست است، بر اساس اعلام روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، خانه های محیط زیست تا کنون در 12 شهر استان فارس از جمله در شهرهای شیراز، مرودشت، خرامه، کازرون، مهر، نیریز، فیروزآباد، بختگان، داراب، استهبان، ارسنجان و لامرد ایجاد شده است.

استان فارس همگام با کلیه استان‌های کشور پس از ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط به راه‌اندازی خانه‌های محیط‌ زیست از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تلاش‌های فراوانی از سال 1401 تاکنون انجام داده که منتج به راه اندازی 25 خانه های محیط زیست در سطح استان با همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان شده است.

اهداف خانه‌های محیط‌زیست ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست و دستیابی به محیط‌زیست مطلوب، هم‌افزایی ظرفیت فرهنگی دستگاه‌های دولتی، نهادها، تشکل‌های مردم‌نهاد و دیگر فعالان محیط‌زیست، آموزش همگانی گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار اجتماعی نهادینه‌سازی رفتار شهروندی و جلب مشارکت آن‌ها برای حفظ محیط‌ زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حوزه محیط‌زیست مبنی بر ” براي ما مسئله محیط‌زیست يا حفظ منابع طبيعي مسئله‌ای تجملاتي و درجه‌دو نيست، يك مسئله حياتي است. در تلاش ما براي توسعه كشور، اولويت بايد در اين بخش باشد.

عطاء پور شیرزاد، گفت: بايد در قبال طبيعت هم احساس مسئوليت بكنيم زیرا مسئله اين جريان و آن جريان نيست، مسئله همه كشور، همه بايد دست‌به‌دست هم بدهند و شعار دولت مردمی ” دولت مردم- ايران قوی” همگام با بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد بالادستی سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست، 25 خانه محیط زیست در استان فارس راه اندازی شده است.

پور شیرزاد مردمی سازی امور محیط زیستی و تقویت رویکرد اجتماعی محیط زیستی و ترویج روش‌ها و فناوری‌های نوین و بومی‌سازی شده مدیریت اجتماعی محیط‌ زیست را از دیگر اهداف راه اندازی خانه های محیط زیست دنبال برشمرد.

آنچه در این گزارش می خوانید گفتگویی با مدیر خانه محیط زیست مدرسه یارمهربان است که به اهداف و آرمان های اصلی راه اندازی خانه های محیط زیست در آن اشاره شده است.

کشفی مدیر خانه محیط زیست یار مهربان استهبان در گفت و گویی به بیان چگونگی تاثیر گذاری خانه های محیط زیست در ترویج فرهنگ انس با طبیعت و محیط زیست پرداخت و گفت: خانه های محیط زیست به عنوان پایگاه های اصلی ترویج فرهنگ محیط زیستی در سراسر کشور، در صورت حمایت های همه جانبه، نوید بخش آینده ایی روشن در حفظ محیط زیست کشور است.

این مقام مسئول، گفت: برگزاری کارگاه ها با موضوعات محیط زیستی، برگزاری جشنواره های مختلف در مناسبت های محیط زیستی، ایجاد کتابخانه محیط زیستی، برگزاری کمپ و اردوی دانش آموزی و خانوادگی در طبیعت با موضوع حفاظت از محیط زیست، برگزاری برنامه های فرهنگی و تفریحی با موضوعات محیط زیستی از قبیل درختکاری، نهال کاری، هر دانش آموز یک گلدان، تهیه کاردستی با مواد دورریختنی از جمله کارکردهای این خانه محیط زیست بوده است.

مدیر خانه محیط زیست یار مهربان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تاسیس خانه محیط زیست و معرفی فعالیت های محیط زیستی مدرسه به والدین کمک کرده است و چگونه؟ توضیح داد: با برگزاری کارگاه های دانش افزایی، فعالیت های عملی دیدگاه والدین نسبت به این موضوع تغییر پیدا کرده است و حساسیت خانواده ها برای حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی خود بیشتر شده است.

حتی این مورد باعث بهبود عملکرد درسی دانش آموزان نیز شده است که مسئله بسیار مهمی برای والدین است.

در مجموع بعد از انجام فعالیت های برنامه ریزی شده و تلاش کادر اجرایی و آموزگاران، در والدین احساس نیاز ایجاد شده که با دنبال کردن فعالیت های محیط زیستی می توانند سطح کیفی زندگی خود و فرزندان را نیز افزایش دهند.

او، همچنین در باره اینکه افتتاح خانه محیط زیست چه تاثیری بر رفتارها و احساسات دانش آموزان عضو خانه محیط زیست داشته است؟ گفت: افزایش انگیزه فعالیت و احساس تعلق بیشتر به منظور فعالیت های محیط زیستی موضوعی است که به روشنی مشهود است که این مورد در صورت حمایت های بیشتر سازمان از خانه های محیط زیست و دانش آموزان می تواند روند صعودی داشته باشد.

جشنواره خانه های محیط زیست سراسر کشور، روز سه شنبه ۲۵اردیبهشت در استان لرستان با حضور خانه های محیط زیست برتر برگزار می شود.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.