خداکرم فیروزمند، گفت: در حال حاضر ۸۰۰۰ دانش آموز روزانه از صدرا برای تحصیل روزانه از صدرا برای تحصیل به شیراز سفر میکنند که یکی از دلایل آن نبود مدارس خاص در شهر صدرا مثل هنرستانهای مختلف و تخصصی، مدارس سمپاد، مدارس شاهد و… است.
عضو شورای اسلامی شهر صدرا، گفت: همین مدارس مدارس موجود در شهر صدرا نیز مستهلک شدهاند و انتظار داریم موضوع ساخت مدارس در صدرا مد نظر قرار گیرد.
فیروزمند با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی گفت: بخشنامهای به مدیران مدارس تحت عنوان پروژه مهر ابلاغ شده که بر اساس آن، مدیران مدارس موظف میشوند تا قبل از شروع سال تحصیلی، به بهبود وضعیت مدارس رسیدگی کنند. با کدام اعتبار دولتی مدیر مدرسه و پروژه مهر را که همه آن هزینه است انجام دهد؟
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر صدرا به موضوع کمبود زیرساختهای ورزشی نیز پرداخت و گفت: با تلاشهای مسئولان تربیت بدنی شهرستان صدرا راه اندازی شد، اما بحث اعتبارات دولتی در حوزه ورزش و جوانان نیز از مشکلاتی است شهر صدرا با آن روبهرو هستیم.
او، گفت: شهر صدرا و جمعیت ۲۵۰ هزار نفری فقط دو سالن سرپوشیده ورزشی دارد که همان ابتدای کار اینجا تاسیس شده است.
این مقام مسئول، گفت: درصدها ورزشکاران زیادی ساکن هستند حتی ما قهرمان پارالمپیک داریم که برای کوچکترین دسترسی به کوچکترین امکانات تمرینی باید از صدرا به شیراز سفر کنند.
عضو شورای اسلامی شهر صدرا، گفت: شهری که دومین شهر پرجمعیت استان و نزدیک به کلان شهر شیراز است نباید در بحث ورزش اینقدر مشکل داشته باشد و هیچ گونه زیرساخت ورزشی مناسب دریچههای وجود نداشته باشد.
انتصاب سرپرست اداره شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: ضروری است خانواده های شهدا و ایثارگران همواره در اولویت قرار گیرند و ما نباید از هیچ گونه خدمات به این قشر از جامعه دریغ کنیم.
محسن کلاری در مراسم تکریم رئیس سابق و سرپرست جدید اداره شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش استان گفت: رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان خانواده شهدا بسیار مهم و ضروری است و باید هرچه بیشتر از گذشته به این موضوع پرداخته شود.
کلاری، گفت: ضروری است خانواده های شهدا و ایثارگران باید همواره در اولویت قرار گیرند و ما نباید از هیچ گونه خدمات این قشر از جامعه دریغ کنیم.
او، گفت: خانواده هایی که عزیزترین کسان خود را در راه دفاع از میهن از دست داده اند لایق بهترین خدمات هستند لذا سعی می کنیم آموزش و پرورش در این خصوص الگوی سایر دستگاهها باشد.
رئیس سابق اداره شاهد و امور ایثارگران ادارهکل آموزش و پرورش فارس با ارائه گزارشی از عملکرد چند ساله خود، گفت: یکی از مقوله های مهم و ماموریت های ما در آموزش و پرورش، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است در این راستا برنامه هایی را در سال های اخیر در دستور کار قرار دادیم.
معصومعلی صفی قلی، گفت: در بحث نقل و انتقالات فرزندان شاهد و ایثارگر همواره سعی کردیم رضایت متقاضیان را جلب کنیم لذا با انتقال اغلب آنها موافقت شد.
او، گفت: در سال های اخیر مناسبت های مرتبط به ایثار و شهادت را همواره در اولویت کاری قرار دادیم.
سرپرست جدید اداره شاهد و ایثارگران اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: ما تاابد مدیون خانواده شهدا هستیم و این مسئولیت یک امانت است.
محمدعلی عباسی، گفت: نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت را شعار تحقق نمی یابد بلکه باید عملی کار کرد.
این مقام مسئول، گفت: مدارس شاهد از مطلوبترین محیط های آموزشی برای دانش آموزان است، لذا تربیت انسان های اخلاق مدار از اهداف مدارس شاهد است.
عباسی گفت: با برنامه ریزی، تلاش خواهم کرد مدارس شاهد در عمل الگوی سایر مدارس باشند.
در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات معصومعلی صفی قلی، رئیس پیشین اداره شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش استان، محمدعلی عباسی به عنوان سرپرست جدید این اداره منصوب شد.
تامین هزینه برگزاری کلاس های تقویتی ویژه دانش آموزان دیرآموز استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در استان فارس تعدادی دانش آموز دیر آموز در دوره ابتدایی وجود دارند که از بهره هوشی بالایی در زمینه یادگیری درسی برخوردار نیستند و نیازمند توجه ویژه هستند.
محسن کلاری در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به دستورات جلسه، گفت: تدوین طرح «تربیت هوشمند » و بر اساس مصوبه جلسه قبل شورای آموزش و پرورش، ابتدا الگوی این طرح را با حضور صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت به نقد و بررسی گذاشتیم و سپس آن را در فرآیند تعلیم و تربیت اعلام کردیم.
کلاری، گفت: در این طرح، با بهره گیری از فناوری های نوین یادگیری شخصی سازی شده داده محور، تلاش داریم دانش آموزانی خلاق تربیت کنیم.
او، گفت: برگزاری جلسات با حضور کارشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت، نشست مشترک با نماینده ولیفقیه و امام جمعه شیراز، برگزاری جلسه با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و نشست با روسای ادارات و مدیران مدارس از جمله فعالیت هایی است که به منظور طرح تربیت هوشمند انجام شده است.
این مقام مسئول، گفت: تربیت هوشمند بر الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین در دوره ابتدایی دارای شش بخش است که با توجه به اینکه طرح هایی که در سال های اخیر اجرایی شده اما خروجی آنها چنان که باید مطلوب نیست بنابراین طرح «تربیت هوشمند» برای سنجش دقیق طرح ها و تاثیرگذار بودن آنها در دست طراحی است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: طراحی طرح، محتوی مرتبط طرح در گروه علوم، ریاضی و فارسی، طرح حامی مصوبه ۱۰۰۹، فناوری و هوش مصنوعی، آموزش به کنشگران، سخت افزار و طراحی سامانههای زیرساخت از جمله مواردی است که برای راه اندازی طرح «تربیت هوشمند» نیازمند تخصیص اعتبار است.
او، گفت: سامانه مدیریت آموزشگاه، سامانه پایگاه تغذیه، سامانه مشاوران و روانشناسی، سامانه پایش هوشمند طرح ها، سامانه یادگیری هوشمند و سامانه مدیریتی مدارس تراز از جمله سامانه های ششگانه هستند که در طرح «تربیت هوشمند» پیش بینی شده است.
کلاری با اشاره به اهمیت توسعه هنرستان ها، و وجود بیش از ۷۰ هزار هنرجو، گفت: در سطح استان فارس تعداد ۵۸۴ هنرستان وجود دارد که از این تعداد ۱۵۴ واحد در شهر شیراز قرار دارد.
این مقام مسئول، گفت: در استان فارس تعدادی دانش آموز دیر آموز در دوره ابتدایی وجود دارند که از بهره هوشی بالایی در زمینه یادگیری درسی برخوردار نیستند و نیازمند توجه ویژه هستند.
در این جلسه مصوب شد هزینه برگزاری کلاس های تقویتی ویژه دانش آموزان دیرآموز استان فارس در قالب پرداخت هفته ای چهار ساعت اضافه تدریس به معلم آنها تامین شود.
سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور
سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموز ش و پرورش سراسر کشور با شعار کیفیت و عدالت آموزشی و تربیتی؛ برای ایران برای مدرسه آغاز بکار کرد.
سی و هشتیم اجلاس رؤسای آموزش و پروش از امروز ۲۷ مردادماه به صورت ترکیبی (حضوری، مجازی) با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونان و مدیران استانی آغاز و تا پایان سهشنبه ۲۸ مرداد ادامه دارد.
این اجلاس با دو محور اصلی توسعه عدالت آموزشی در فضا و کیفیت آموزشی برگزار میشود. شخصیتهای مختلف نظام در این اجلاس حضور خواهند داشت و به ایراد سخنرانی می پردازند.
تحول در برنامههای پرورشی، تشکلهای دانشآموزی، فعالیتهای ورزشی، تعلیم و تربیت کودکان، پوشش تحصیلی، اولیا و مربیان، جایگاه زنان، مدارس سمپاد، مدارس خارج از کشور و استعدادهای درخشان و همچنین مهمترین بخش یعنی کیفیتبخشی و تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری، پروژه مهر و بازگشایی مدارس، فضا و تجهیزات، تکالیف برنامه هفتم، آسیبهای اجتماعی، تحول در منابع مالی و منابع انسانی از مهمترین موضوعاتی است که در این نشست این اجلاس مورد بررسی قرار می گیرند.
آموزش ۵ هزار مدیر و مراقب سلامت آموزش و پرورش استان فارس در طرح «محیط یار»
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش محیط زیستی به دانش آموزان از طریق مراقبین سلامت و مدیران مدارس، ایجاد مشارکت فعال دانش آموزان در حفاظت از محیط زیست، تربیت نسلی آگاه و مسئول نسبت به مسائل محیط زیستی از اهداف طرح «محیط یار» است.
سید کاظم حسینی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مدیران و مراقبان سلامت نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا در خانه سلامت، گفت: اجرای طرح «محیط یار» دوره توانمندسازی ویژه مدیران مدارس ابتدایی و مراقبین سلامت در شیراز در حال برگزاری است.
حسینی، گفت: طرح ملی «محیط یار » با هدف ارتقای سواد محیطزیستی دانش آموزان و فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست در مدارس و افزایش مسئولیت پذیری دانش آموزان اجرا می شود.
او، گفت: طرح «محیط یار» زیر مجموعه ای از برنامه سفیران سلامت است که با همکاری و تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش در حال توسعه و گسترش است.
این مقام مسئول، گفت: آموزش محیط زیستی به دانش آموزان از طریق مراقبین سلامت و مدیران مدارس، ایجاد مشارکت فعال دانش آموزان در حفاظت از محیط زیست، تربیت نسلی آگاه و مسئول نسبت به مسائل محیط زیستی از دیگر اهداف طرح «محیط یار» است.
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش فارس، نیز با بیان ضرورت ارتقای سلامت محیط مدارس، گفت: با اجرای این طرح، محیط یاران نقش کلیدی در ایجاد فضای آموزشی سالم و ایمن برای دانشآموزان است.
محمد علی زارعی، گفت: این دوره آموزشی با هدف افزایش آگاهی و مهارتهای مدیران و مراقبین سلامت در ز مینه های بهداشت محیط، مدیریت سبز ، تغییر اقلیم، مدیریت پسماند ،آلودگی هوا طراحی شده است.
زارعی، گفت: در گام نخست این طرح، آموزش مراقبین سلامت و مدیران مدارس در دست کار قرار گرفته است.
او، گفت: در طرح «محیط یار» بیش از ۴ هزار و ۳۳۱ نفر از مدیران مدارس ابتدایی و ۶۰۰ نفر از مراقبین سلامت استان آموزش های لازم را فرا می گیرند و در ادامه مدارس و دانش آموزان تحت پوشش این طرح قرار میگیرند.
این مقام مسئول، گفت: در مرحله اول دوره آموزشی این طرح، بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران و مراقب سلامت در کارگاه های تخصصی آموزش های لازمه را فرا می گیرند.
بودجه آموزش و پرورش۶۷ درصد و بودجه نوسازی مدارس۲۵۰ درصد در دولت چهاردهم افزایش یافته است
وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه آموزش و پرورش۶۷ درصد و بودجه نوسازی مدارس۲۵۰ درصد در دولت چهاردهم افزایش یافته است. همچنین مشارکت خیرین بیش از ۱۸ همت بوده است که این اتفاق بزرگی است.
علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش صبح امروز، دوشنبه ۲۷ مردادماه در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، با بیان اینکه بیش از هزار نفر از راهبران و مدیران آموزشی در این اجلاس حضور دارند، اظهار کرد: این اجلاس با شعار کیفیت و عدالت؛ دو کلان برنامه ی رئیس جمهور آغاز شده است.
وی افزود: باید مراتب سپاس و قدردانی را اعلام کنم که برای اولین بار پس از ۴۶ سال فردی پیدا شد که با باورهای عمیق و راسخ به نظام یادگیری، آغازگر تحول در ابعاد تعلیم و تربیت کشور است.
کاظمی ادامه داد: رئیس جمهور بیش از ۴۰ جلسه با موضوع تعلیم و تربیت شرکت کرده است که باید قدردان چنین نگاهی از جانب ایشان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: وقتی آموزش و پرورش را بهدست گرفتیم، با خرده مسائلی مواجه شدیم که بسیاری از آنها مرتفع شده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آغاز آرام و کم دغدغه مهر گذشته با افزایش نیروی انسانی، قطعی شدن تأثیر معدل و تعیین تکلیف ۳۰۰ هزار نفر در موضوع رتبه بندی، گزینش عادلانه ، جذب ۱۶۷ هزار نیروی جدید، تأمین نیروی انسانی، ساماندهی خرید خدمات، ورود ۳ هزار نخبه به دانشگاه فرهنگیان از جمله اقدامات بوده است.
کاظمی ادامه داد: افزایش ۳۰ درصدی حقوق خدمتکاران ، پرداخت ۶۰ درصدی پاداش پایان خدمت بازنشستگان، پرداخت کامل حق الزحمه مصححان، پرداخت به روز نیروهای حق التدریس ، افزایش سهم بودجه عمومی آموزش از دیگر اقداماتی بود که در دولت چهاردهم انجام شد.
وزیر آموزش با اشاره به دو کلان برنامه اصلی گفت:۷ هزار و ۴۰۰ مسئله در سامانه ساتع در ۷ محور در فضای آموزشی شناسایی شده است تا مدارس جدید و قدیم به این واسطه بروز رسانی شوند.
وی با اشاره به مشارکت گروههای مردمی در طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی، تصریح کرد: در همین راستا ۷ هزار گروه مردمی شکل گرفته است که از همه این ظرفیتها استفاده خواهیم کرد.
کاظمی گفت: هزار و۴۰۰ فضای ورزشی و بیش از ۱۱۰ هزار کلاس درس در طرح عجمیان در مسیر شاداب سازی هستند.
وی به اهمیت و ضرورت آموزش معلمان و مدیران اشاره کرد و گفت: آموزش معلمان ابتدایی در دستور کار قرار گرفت و معلمان ابتدایی اجتماعات یادگیری را شکل دادند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در نظر داریم ضریب نفوذ رشتههای مهارتی را در مدارس به ۵۰ در صد برسانیم.
کاظمی با اشاره به برنامههای تدوین شده در راستای کنترل آسیبهای اجتماعی، گفت: تقویت هویت دینی و ملی با بهسازی و استفاده از فناوری های نوظهور در دستور کار تحول در برنامه درسی قرار گرفته است.
در این خصوص برنامه درسی را به روزرسانی میکنیم.
نظام تعلیم و تربیت سنگ بنای تحول اجتماعی است
استاندار فارس بر اهمیت بنیادین آموزش و پرورش در مسیر تعالی جامعه تأکید کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت سنگ بنای تحول اجتماعی است.
حسینعلی امیری در یکصد و هفتاد و هفتمین نشست شورای آموزش و پرورش استان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام، گفت: تعلیم و تربیت همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و از جمله حوزههایی است که رئیس جمهور محترم نیز در دوره مسئولیت خود بیشترین توجه را به آن مبذول داشتهاند.
استاندار فارس، به دشواریهای موجود در اصلاح زیرساختهای آموزشی، از جمله جمعآوری مدارس سنگی و کانکسی، اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از مأموریت آموزش و پرورش، ناظر بر تربیت دانشآموزانی در تراز نظام جمهوری اسلامی است.
امیری افزود: این مأموریت ساده نیست و نیازمند تعقل، برنامهریزی دقیق، بهرهگیری از تجارب موفق جهانی و استفاده از نظرات صاحبنظران تعلیم و تربیت است.
او، با بیان اینکه تعلیم و تربیت، فرآیندی زمانبر و نیازمند تأمل است، گفت: تصور دستیابی به نتایج مطلوب در مدت کوتاه با ذات این حوزه سازگار نیست و بخشی از تصمیمگیریها در سطح ملی و کلان باید توسط وزارت آموزش و پرورش اتخاذ شود، اما در سطح استان نیز وظایف مهمی بر عهده ماست که تکالیف استانی باید به نحو احسن انجام گیرد و به نتیجه برسد.
استاندار فارس با تأکید بر ضرورت تعمیق دیدگاههای مدیران در خصوص آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص گفت: آینده کشور و جامعه از مسیر آموزش و پرورش میگذرد و هرگونه کمک به این حوزه، اقدامی ارزشمند و شایسته است.
در ادامه این نشست، موضوع تربیت هوشمند در مدرسه تراز مورد بررسی قرار گرفت و مدل مفهومی آن مبتنی بر سند تحول بنیادین در دورههای مختلف تحصیلی ارائه شد و استاندار فارس و مدیرکل آموزش و پرورش استان و سایر مدیران و مسئولان ذیربط دیدگاههای خود را در خصوص این طرح مطرح نمودند و مقرر شد برنامه عملیاتی، اجرایی و هدفمند آن ارائه شود.
آمار هنرجویان فنیوحرفهای و کاردانش، درصد توسعه متوازن پایههای متوسطه و ظرفیت هنرستانهای جوار صنعت تحلیل شد.
در پایان جلسه، گزارش اقدامات انجامشده برای آرامش خانوادهها در آغاز سال تحصیلی ارائه شد که از جمله این اقدامات میتوان به کاهش هزینههای تحصیل، ممنوعیت ثبتنام مشروط بر مشارکت، افزایش بازرسان و کاهش شکایات مردمی نسبت به سال گذشته اشاره کرد.
در این نشست، تصمیماتی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش دانشآموزان دارای نیازهای ویژه، از جمله کمتوانان ذهنی و افراد دارای معلولیت، اتخاذ و مقرر شد برنامههای آموزشی و فوقبرنامهای متناسب با شرایط این گروه از دانشآموزان طراحی و بهصورت منظم برگزار شود.
افزایش ۵۹ درصدی بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴
نماینده مردم آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان وعضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ بودجه هزینه ای و تملک دارایی آموزش و پرورش ۲۹۱ هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری با افزایش ۵۹ درصدی به رقم ۴۶۲ هزار میلیارد تومان رسید.
رحیم زارع در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر استان که در سی و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در شیراز حضور داشتند، اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی، همواره سه مقوله آموزش، سلامت و امنیت را پیگیری می کنیم.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در راستای توسعه عدالت آموزشی، همواره در سال های اخیر موضوع پوشش تحصیلی رایگان، محتواهای آموزشی و نصیب برابر آموزشی به ویژه در مناطق کم برخوردار و مناطق مرزی و همچنین مدارس شبانه روزی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه را بر اساس اسناد بالادستی در فرآیند بررسی و تجزیه و تحلیل بودجه مورد توجه قرار داده ایم.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع تربیت اسلامی، تقویت هویت ملی و دینی، مقابله با نفوذ فرهنگی، ترویج ارزش های اسلامی، کیفیت بخشی و …، را در بودجه ۱۴۰۴ پیش بینی کرده ایم.
زارع ادامه داد: تلاش برای رویکرد معلم محوری، ارتقای شأن و منزلت معلم مانند تصویب طرح رتبه بندی که سعی کردیم معلمان در تراز اساتید دانشگاه دیده شوند، کیفیت بخشی آموزشی، جذب نیروی انسانی توانمند و متعهد در آموزش و پرورش از جمله مواردی است که مجلس شورای اسلامی به آن اهتمام دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، مجلس نیز بحث تربیت شش ساحتی در دانش اموزان و مدرسه به عنوان پایگاه تربیت و ترویج سبک زندگی اسلامی را پیگیری می کند.
وی از افزایش بودجه آموزش و پرورش توسط مجلس، خبر داد و عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۳ بودجه هزینه ای و تملک دارایی آموزش و پرورش ۲۹۱ هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری با افزایش ۵۹ درصدی به رقم ۴۶۲ هزار میلیارد تومان رسید.
زارع خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به تفکیک بگوییم ، تملک دارایی های آموزش و پرورش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ به ۳۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ رسید.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بخش هزینه ای نیز این رقم از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ به ۴۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴، افزایش یافته است که معادل ۵۶ درصد است.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی، اذعان کرد: علاوه بر برنامههای کیفی آموزشی و تربیتی، تحول دیجیتال، نیروی انسانی که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کردیم مصوب کردیم ۲۰ درصد از بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش تخصیص داده شود.
زارع ادامه داد: علاوه بر قوانین الحاقی ۲ و ۳ که بحث مشارکت ها بخش خصوصی و استفاده آموزش و پرورش از صندوق توسعه ملی و سایر منابع خارج از آموزش و پرورش را مطرح می کند، سند تحول بنیادین یکی از جهت گیری های ما در بحث بودجه است لذا امسال تلاش کردیم بودجه آموزش و پرورش را به طور قابل توجهی افزایش دهیم.
پیشرفت حقیقی کشور تابعی از پیشرفت آموزش و پرورش است
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران مدارس نباید در گیر مسائل و کارهای خدماتی شوند و تمر کز خودر ا بر فرایند آموزشی و پرورشی بگذارند.
سید اسماعیل حسینی در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر استان که در سی و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در شیراز حضور داشتند، اظهار کرد:بااشاره به اینکه معتقد است بالاترین بخش کشور معلمان و آموزش و پرورش هستند گفت: همواره در مجلس سعی کردیم در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش و معلمان تلاش کنم.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه پیشرفت حقیقی کشور تابعی از پیشرفت آموزش و پرورش است گفت: آموزش و پرورش زیربنای توسعه است ومیزان رشد و بالندگی کشور به میزان توسعه یافتگی آموزش و پرورش بستگی دارد.
حسینی بااشاره به اهمیت اموزش و پرورش گفت: اهمیت این دستگاه آن قدر است که اگر بخواهید ۲۰سال آینده کشور را پیش بینی کنید باید به سراغ مدارس آن بروید و وضعیت تربیت دانش آموزان را بررسی کنید.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: تربیت نسل پرسشگر، ماجراجو، کاوشگر از جمله وظایف مهم معلمان است.
حسینی گفت: معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد و مجلس در این خصوص حمایت خواهد کرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت:مدیران مدارس نباید در گیر مسائل و کارهای خدماتی شوند و تمر کز خودر ا بر فرایند آموزشی و پرورشی بگذارند.
حسینی افزود: در مجلس شورای اسلامی همواره مدافع حقوق معلمان هستم.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند مشکلات در همه عرصه ها وجود دارد اما مسئولیت معلمان بسیار سخت است چرا که نیروی انسانی این کشور را پرورش می دهند لذا مشکلات نباید بر کارشان تاثیرگذار باشد.
حسینی، گفت: دولت و مجلس باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که علم و دانش به شأن و منزلت واقعی خود در جامعه بازگردند و معلم شدن یکی از آرزوهای بچه ها باشد.
برای داشتن کشوری قوی نیازمند داشتن آموزش و پرورش قوی هستیم
رئیس مجمع نمایندگان فارس و نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی گفت: برای داشتن کشوری قوی نیازمند داشتن آموزش و پرورش قوی هستیم و این دغدغه رئیس جمهور و همه مردم است چرا که این آموزش و پرورش است که کشور را می سازد.
محمد مهدی فروردین در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر استان که در سی و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در شیراز حضور داشتند، اظهار کرد: در راستای تشریح دستاوردهای روز آموزش و پرورش برگزاری این اجلاس دارای اهمیت است.
رئیس مجمع نمایندگان فارس و نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی افزود: آگاهی و شناخت مدیران از دستاوردها و ظرفیت ها یکی از خروجی های این اجلاس است لذا مدیران تلاش خواهند کرد تا خود را به علم و فناوری روز مجهز کنند.
فروردین تصریح کرد:موضوع عدالت آموزشی که از شعارهای شخص رئیس جمهور است در این جلسات بارها به آن پرداخته می شود و ما در عمل این موضوع را مشاهده می کنیم و ما حرکت منسجمی را از سوی وزارتخانه هم در بعد زیرساخت های آموزش و پرورش و هم در بعد تقویت نیروی انسانی و رفع کمبود معلم شاهد هستیم.
وی اضافه کرد: در بحث مدرسه سازی و پویا سازی مدارس، اقدامات خوبی انجام شده است.
رئیس مجمع نمایندگان فارس و نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای داشتن کشوری قوی نیازمند داشتن آموزش و پرورش قوی هستیم و این دغدغه رئیس جمهور و همه مردم است چرا که این آموزش و پرورش است که کشور را می سازد.
وی گفت: انتظاری که مردم در حیطه مدرسه سازی و پویا سازی از آموزش و پرورش دارند این است که محیط مدرسه به گونه ای امن باشد که معلم و دانش آموز با فراغ بال در مدرسه حضور داشته باشند.
رئیس مجمع نمایندگان فارس و نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حضور با فراغ بال، به لحاظ علمی و آموزشی می تواند تاثیر گذار باشد و خروجی آموزش و پرورش به این برمی گردد که ما نسل آینده کشور را به لحاظ علمی و تربیتی به خوبی پرورش دهیم همانطور که در المپیادها، دستاوردهای بسیار خوب دانش آموزان جمهوری اسلامی را مشاهده می کنیم این اتفاق می تواند به مراتب تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: ما می توانیم در المپیاد های جهانی به لحاظ کیفیت و کمیت حرف های بیشتری برای گفنن داشته باشیم و در این راستا نیازمند توجه بیش از پیش به مدرسه، آموزش و پرورش و دغدغه های معلمان به ویژه در بحث مسائل مالی هستیم.
فروردین ادامه داد: چاره ای اندیشیده شود تا معلمان دغدغه نداشته باشند امروز هیچ چیزی بالاتر از تربیت دانش آموزان نیست و تنها معلم می تواند دانش آموز را تربیت کند بنابراین اگر معلم دارای دغدغه های مالی باشد در کلاس درس انگیزه کافی را نخواهد داشت هر چند علیرغم وجود مشکلات، معلمان متعهد خوبی را در کشور داریم.
وی گفت: در مورد آموزش و پرورش فارس هم باید گفت تیم بسیار منسجم مهندس کلاری توانسته است هم در رسیدگی به مناطق محروم و هم در توجه به نیروی انسانی، در همین مدت کم عملکرد بسیار خوب و مثبتی داشته باشد.
تحصیل هشت هزار دانشجو معلم دردانشگاه فرهنگیان استان فارس در سال تحصیلی جدید
علی شیروانی در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر استان که در سی و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در شیراز حضور داشتند، با ارائه گزارشی از فرایند ارزیابی شایستگی صلاحیت های معلمی دانشجومعلمان پذیرفته شده در استان، اظهار کرد: با همکاری، همراهی و تعامل خوب آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان فرآیند ارزیابی ارزیابی شایستگی صلاحیت های معلمی در تیرماه سال جاری به نحو مطلوبی انجام شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان فارس افزود: با هدف رفع ابهام و روشنگری در خصوص عدم پذیرش برخی داوطلبان دارای کد، تفسیری از کدهای مندرج در کارنامه نهایی داوطلبان ورودی به دانشگاه فرهنگیان را ارائه کردیم.
شیروانی تصریح کرد:در خصوص تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، آمادگی داریم تا تعامل بیشتر، سازنده و موثرتری با روسای ادارات آموزش و پرورش استان داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان فارس ادامه داد: در راستای ارتقاء توانمندی های مهارتی و هویت حرفه ای معلمی و کیفیت بخشی آموزشی، علمی و مهارتی دانشجو معلمان، تعامل و همکاری با آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دادیم.
شیروانی گفت: درحال حاضر بیش از ۶هزاررو ششصد نفر شامل چهار هزار دانشجوی پسر و دو هزار و ششصد دانشجوی دختر در پردیس های مختلف دانشگاه فرهنگیان استان فارس مشغول به تحصیل هستند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان فارس گفت: درسال تحصیلی آینده نیز با پذیرش دانشجویان جدید این آمار به هشت هزار دانشجو خواهد رسید.
شیروانی گفت: این دانشجویان در سه دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی و کاردانی تحصیل می کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان فارس عدم وجود فضای خوابگاهی وآموزشی مناسب، کافی را از چالش مهماین دانشگاه در سال تحصیلی جدید عنوان کرد.
مقام اول کشور در ارائه خدمات اسکان به صورت آنلاین به مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز رسید
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز گفت: بنا براعلام وزارت آموزش وپرورش این مرکز توانست مقام اول کشور را در ارائه خدمات آنلاین به فرهنگیان را به خود اختصاص دهد.
روح الله غلامی بااعلام این خبر افزود: مراکز فرهنگیان رفاهی شماره دو خرم اباد و بندرماهشهر خوزستان نیز رتبه های دوم و سوم را کسب کردند.
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز گفت: این خدمات آنلاین شامل رزرو اتاق از طریق سامانه my.medu.ir است که فرهنگیان پس از ورود به این سامانه، گزینه مراکز اقامتی و اسکان را انتخاب و مرکز رفاهی مورد نظر خود را تعیین می کنند.
غلامی گفت: این مرکز درسال ۱۳۷۴ تاسیس شده ودارای یک مرکز اصلی اسکان در خیابان حر و سه محل دیگر در برخی نقاط شهر شیراز است.
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز گفت: ساختمان اصلی این مرکز دارای ۶۰ اتاق اسکان دارای مستر می باشد که ظرفیت حدود ۲۳۰ نفر را برای اسکان دارا می باشد.
وی همچنین گفت: دیگرمحل زیر نظر این مرکز رفاهی به نام ساختمان توحید در خیابان ارم شیراز واقع شده که دارای ۱۶ واحد ۳ و۴ خوابه با ظرفیت اسکان حدود ۱۲۰ نفر می باشد.
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیرازگفت: دیگر محل اسکان زیر نظر این مرکز به نام شهدای فرهنگی درخیابان ذوالانوار شرقی شیراز است که دارای۲۲ اتاق سه و چهار تخته است و عموما به عنوان بیمارسرا برای فرهنگیان سراسر کشور که برای درمان به شیراز مراجعت می کنند استفاده می شود.
غلامی گفت: دیگر محل اسکان زیر نظر این مرکز رفاهی درچهارراه خلد برین شیراز واقع شده و دارای ۸ اتاق جهت اسکان می باشد.
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز همچنین به دیگر امکانات واقع شده در این مرکز اشاره کرد وگفت: این مرکز دارای سالن سینما به ظرفیت ۷۸۰ نفر نیز است که یکی از بزرگترین Tv وال های استان فارس نیز اخیرا در آنجا نصب شده که برای برگزاری همایش، مراسم، جنگ و جشن ها خصوصا برای مدارس بسیار مناسب می باشد.
غلامی گفت: یکی از زیباترین و مجهزترین سالن های جلسات شهر شیراز نیز با ظرفیت ۱۰۰ نفر در این مرکز قرار دارد که برای برگزاری دوره های آموزشی، جلسات اداری و … بسیار مناسب می باشد.
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز گفت: این مرکزدارای ۴ تالار بزرگ غذاخوری ویژه مهمانان مرکز و همچنین مجالس عقد، عروسی و ختم نیز می باشد.
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز گفت: درحال حاضر نزدیک به ۶۰پرسنل در این چهار مرکز زیر نظر مرکز رفاهی شماره یک مشغول به خدمت به مهمانان هستند.
غلامی گفت: خدمات این مرکز به صورت شبانه روزی و در طول هفته انجام می شود.
مدیر مرکز رفاهی فرهنگیان شماره یک شیراز گفت: خدمات این مرکز برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته سراسر کشور به صورت ویژه بوده و البته عموم مردم نیز می توانند از ان استفاده کنند.
وی گفت: فرهنگیان استان و سراسر کشور برای کسب اطاعات بیشتر در مورد این مرکز رفاهی می توانند باشماره ثابت ۰۷۱۹۱۶۹۰۶۳۳داخلی یک و یا شماره ۰۹۱۷۲۲۰۰۸۳۴ در پیام رسان ایتا تماس حاصل نمایند.
نهضت مدرسهسازی تغییر رویکردی اساسی برای توسعه فضای آموزشی کشور است
معاون وزیر ورئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: نهضت مدرسهسازی تغییر رویکردی اساسی برای توسعه فضاهای آموزشی با کمک مردم، خیران و دولت است.
حمیدرضا خان محمدی در نشست مشترک با حضور استاندار فارس و ارتباط برخط با فرمانداران و روسای ادارات سراسر اموزش و پرورش سراسر استان اظهار کرد: نهضت به معنای عبور از شیوههای سنتی و حرکت به سمت رویکردی ملی برای رفع موانع و کاستیها است.
معاون وزیر ورئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود:نهضت توسعه عدالت آموزشی با اعتقاد رئیسجمهور و با ظرفیت عظیم مردمی آغاز شده تا با همراهی دولت، خیران و جوامع محلی، آیندهای روشن برای آموزش فرزندان این سرزمین رقم بزند
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان توسعه و تجهیز و نوسازی مدارس کشورضمن تقدیر ازمدیریت راهبردی و موثر استاندار فارس در پیشبرد اهداف نهضت توسعه عدالت آموزشی گفت: با همکاری استاندار فارس و همچنین خیرین فعال در حوزه آموزش، این نهضت به صورت جدی ادامه خواهد یافت تا تمامی پروژهها به بهرهبرداری برسند و مشکلات موجود در سیستم آموزشی برطرف شود.
خانمحمدی افزود: امیدواریم با تلاش های مستمر و همت جمعی، استان فارس بتواند به یک الگوی موفق در زمینه توسعه عدالت آموزشی تبدیل شود وتمامی دانشآموزان از امکانات و فضاهای آموزشی مناسب بهرهمند گردند.
خاطر نشان می شود: در این جلسه دکتر حسینعلی امیری؛ استاندار فارس و اقایان مهندس محسن کلاری و امین سینایی؛مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان نیز حضور داشتند.
عدالت آموزشی ماموریتی اعتقادی و انسانی است
استاندار فارس اهمیت آموزش و تعلیم و تربیت را در آموزههای اسلامی برجسته دانست و افزود: تجربه بشری نشان میدهد جوامعی با افراد دانا و آگاه، مسیر تعالی را طی میکنند.
حسینعلی امیری در نشست مشترک با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و ارتباط برخط با فرمانداران و روسای ادارات سراسر اموزش و پرورش سراسر استان با اشاره به تداوم جدی نهضت توسعه عدالت آموزشی در استان گفت: آموزش باید ماموریتی اسلامی، انسانی و اعتقادی تلقی شود.
استاندار فارس اهمیت آموزش و تعلیم و تربیت را در آموزههای اسلامی برجسته دانست و افزود: تجربه بشری نشان میدهد جوامعی با افراد دانا و آگاه، مسیر تعالی را طی میکنند.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه رئیسجمهور و دولت چهاردهم به آموزش ادامه داد:حق آموزش در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته و عدالت آموزشی یکی از زیربناهای نظام جمهوری اسلامی است.
امیری اظهار کرد: تعلیم و تربیت یکی از اولویتهای اصلی استان فارس است و همه برنامهریزیها در جهت تحقق این هدف اساسی انجام شده است.
استاندار فارس گفت: حداقل هشت همت اعتبار برای اجرای پروژههای نهضت عدالت آموزشی نیاز است، در حالی که اعتبار اولیه کمتر از یک همت بود، اما با برنامهریزی دقیق و استفاده از ظرفیتهای مولدسازی روند کار آغاز و شتاب گرفته است.
امیری، ضمن تاکید بر نقش موثر مدیران استانی در تسریع پروژهها افزود: با فراهم شدن بسترها و حل و فصل موضوعات، روند اجرای پروژهها از تیرماه شتاب گرفته است.
وی، با اشاره به شرایط حساس برخی مناطق استان و تاثیرات جنگ ۱۲ روزه علیه کشور، اظهار کرد: با وجود محدودیتها، مدیران باعزم جدی اقدامات موثری انجام دادهاند و ابلاغهای لازم در شورای برنامهریزی استان صادر شده است.
نماینده عالی دولت در فارس، با تاکید بر نقش فرآیند مولدسازی در تسریع نهضت عدالت آموزشی گفت: استان فارس در سطح کشور رتبه اول یا دوم را در زمینه مولدسازی دارد و بخش قابل توجهی از تامین نیازهای پروژهها از طریق مولدسازی انجام میشود.
امیری، به مشارکت بنگاههای اقتصادی در ساخت فضاهای آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: کارخانه فولاد کوار، تعهد ساخت ۱۱ مدرسه را پذیرفته و پروژهها در حال اجرا است.
وی، با اشاره به بررسی میدانی پروژهها در سفرهای شهرستانی ادامه داد:شهرستان هایی که در توسعه فضاهای آموزشی به سطح قابل قبول نرسیدهاند باید با تلاش بیشتر به شرایط مطلوب برسند.
استاندار فارس، در خصوص وضعیت زیرساخت های آموزشی شهر جدید صدرا نیز گفت: جمعیت این شهر بیش از ۲۸۰ هزار نفر است و پیشبینی میشود به ۵۰۰ هزار نفر برسد، اما در طراحی اولیه زیرساختهای آموزشی پیشبینی نشده بود.
امیری افزود: روزانه دانشآموزان زیادی از صدرا به مدارس شیراز رفتوآمد میکنند که این موضوع تکلیفی است که باید پاسخ داده شود.
وی، با اشاره به سفر فروردین ماه امسال رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان گفت: یکی از محورهای اصلی این سفر بررسی نیازهای عدالت آموزشی بوده و نهضت توسعه عدالت آموزشی با جدیت ادامه دارد.
استاندار فارس در این نشست، در تماس تلفنی با یکی از ناظران مردمی که بر روند توسعه و تکمیل یک فضای آموزشی در شهرستان بوانات فارس نظارت داشت در جریان روند پیشرفت پروژه و فعالیتها و حمایتهای صورت گرفته در این زمینه قرار گرفت.
همچنین در این جلسه گزارشهایی از سوی رئیس مجمع خیرین مدرسهساز شیراز، نمایندگان بنیادهای خیریه و فرماندار شیراز به نمایندگی از فرمانداران استان ارائه شد.
براساس گزارشها، استان فارس با اجرای ۶۵۰ پروژه آموزشی در حال تحول و بهبود وضعیت فضای آموزشی است.
این پروژهها شامل ۱۷۴ پروژه نیمهتمام و ۶۷۵ کلاس درس هستند که با هدف کاهش تراکم دانشآموزان و فراهم کردن شرایط مناسب یادگیری طراحی شدهاند.
میانگین پیشرفت فیزیکی پروژهها به بیش از ۴۳ درصد رسیده که بیانگر تلاشهای مستمر برای ارتقای زیرساختهای آموزشی در استان فارس است.
خاطر نشان می شود: در این جلسه حمیدرضا خانمحمدی؛ معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور و اقایان مهندس محسن کلاری و امین سینایی؛مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان نیز حضور داشتند
- نویسنده : مریم توانا