متن پیام دکتر فرشید قاسمی به شرح زیر است:
نون والقلم و ما یسطرون
به نام آفریدگاری که قلم را آفرید و آن را شایسته سوگند خویش قرار داد؛ به نام یگانه آفریدگاری که انسان را به زیور اندیشه و تفکر آراست.
معلمان رسولان راستی و سفیران صداقت و درستی هستند وامروز در گام دوم انقلاب مسیر پیشرفت جامعه به دست توانای معلمان، افسران سپاه پیشرفت کشورمیسر خواهد شد و تحول به سمت حیات طیبه، جامعه صالح و تمدن نوین اسلامی از رهگذرمعلمان هویت ساز رقم خواهد خورد.
معلمان بزرگترین امانتدارارزشمندترین سرمایه های جامعه یعنی فرزندان ملت بزرگ ایران هستند که قرار است آنها را به قله های بلند علم، دانش ومعرفت برسانند وهمین مساله منجر به بروز وظهور جایگاه بلند معلم درجامعه می شود.
نظام جمهوی اسلامی که نظامی برآمده از بینشی توحیدی است برای معلم وشان او احترام وارزش ویژه ای قائل است واین مساله بارها وبارها در بیان ولسان معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) وخلف صالحش حضرت امام خامنه ای به کرات اشاره شده است.
بحمدالله دردولت سیزدهم نیزتلاش هایی برای اجرایی شدن وتحقق این مساله درجامعه صورت گرفته که میتوان از اجرای برنامه بزرگ رتبه بندی ، نظام نوین جذب وگزینش معلمان،توجه ویژه به ارتقای کمی وکیفی دانشگاه فرهنگیان وتوجه ویژه به مدرسه محوری و… اشاره کرد.
خدای بزرگ را شاکرم که روز وهفته نکوداشت مقام منیع معلم در حالی دراستان فارس پاس داشته خواهد شد که درجمعهای که گذشت شاهد صعود پانصد تن ازمعلمان عزیزمان بر قله ((بل)) بلندترین قله استان فارس درشهرستان اقلید بودیم؛ صعود این عده از همکاران سختکوش به نمایندگی ازهمه شما خوبان این سخن رهبر فرزانه انقلاب را به ذهن و قلبمان متبادر میسازد که فرمودند:((حقاً و انصافاً استان فارس یکی از قلههای برجستهی کشور ما و ملت ماست؛ قلهی برجستهی نیروهای انسانىِ ممتاز، در علم، در ادب، در پیشرفتهای گوناگون امور حیات اجتماعی، در مبارزات، در جهاد، در تدین.)) وبه عقیده بنده آنچه زمینه ساز، بودن این ((قله)) را فراهم کرده شما معلمان ونقش بی بدیل تان درتربیت همین نیروها که در بیان رهبری به آن اشاره شده بوده است.
آری باید صعود کرد،باید درخشید، باید فارس را به جایگاه شایسته خود رساند و این درخشش و رشد و تعالی جز به مدد شما معلمان مومن، دلسوز، پرتلاش و دغدغهمند رخ نخواهد داد.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری ، روز وهفته مقام معلم را به همه همکاران عزیز فرهنگی ام که طلایهداران دانایی معماران آینده میهن اسلامی هستند تبریک عرض نموده و توفیق همگان را از درگاه ایزد منان تجت توجهات حضرت ولی عصر(عج)خواهانم.
دکترفرشید قاسمی
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس
مدیر مدرسه ای در منطقه فورگ فارس مدرسه اش را هوشمند کرد
مدیر مدرسه ای در منطقه فورگ استان فارس، منتظر واریز اعتبارات دولتی نماند و با کمک و همیاری خیرین توانست تمام کلاس های آموزشگاه را هوشمند سازد.
سیروس شادکام مدیر پرتلاش و سخت کوش آموزشگاه شهید ابراهیمی منطقه فورگ فارس است.
این مدیر خلاق منتظر واریز اعتبارات دولتی نماند و با کمک و همیاری خیرین توانست تمام کلاس های آموزشگاه را هوشمند سازد.
از دیگر اقدامات ارزشمند این مدیر فعال خرید کولر توسط خیرین و نصب آن در مدرسه است.
پای شکسته مانع حضور معلم جوان منطقه فورگ استان فارس در کلاس درس نشد
یک آقا معلم در منطقه فورگ استان فارس علی رغم داشتن مرخصی استعلاجی با پای شکسته در کلاس درس حاضر شد.
علیرضا متحدی معلم دلسوز پایه دوم آموزشگاه شهید رستگار مرز منطقه فورگ استان فارس است.
این معلم متعهد، علی رغم داشتن مرخصی استعلاجی با پای شکسته در کلاس درس حاضر شد.
آقای متحدی، هدف خودرا عشق و علاقه به دانش آموزان و همچنین عقب نماندن دانش آموزان از درس عنوان کردند.
اثر هنر دستان دومعلم خوش ذوق منطقه کامفیروز استان فارس بر دیوار مدرسه
دومعلم خوش ذوق منطقه کامفیروز استان فارس با هزینه شخصی و کمک خیرین با هنر دستان خود دیوار مدرسه را جلوه ای دیگر بخشیدند.
محمد اثرکار و مجتبی نظری از معلمان منطقه کامفیروز استان فارس هستند.
این دومعلم خوش ذوق منطقه کامفیروز استان فارس باهزینه شخصی و کمک خیرین با هنر دستان خود در روز های تعطیل دیوار مدرسه را نقاشی و رنگ آمیزی کردند.
مشق مهربانی معلم دلسوز ناحیه ۳ شیراز روی تخت بیمارستان در دفتر ثبت شد
خانم معلم دلسوز ناحیه ۳ شیراز با حضور بر بالین دانش آموزانش در بیمارستان، درس محبت و مهرورزی را به او آموخت.
سمیه میری؛ آموزگار پایه دوم دبستان شاهد شهید کشاورز ناحیه ۳ شیراز است.
این معلم دلسوز، در روزهایی دانش آموزش در بیمارستان بستری بود او را تنها نگذاشت و با حضور بر بالین او، درسها را مرور کرد.
والدین این دانش آموز میگویند: بعد از آموزش خانم معلم مهربان، دخترشان آسوده خوابیده است.
بیانیه سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس به مناسبت فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم
سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس به مناسبت فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم بیانیه ای صادر کرد.
بیانیه سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس به مناسبت فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم به قرار زیر است:
باسمه تعالی
ریشههای عاشورایی معلمان و فرهنگیان انقلاب اسلامی ایران
پیامبر صلی الله علیه و آله : اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمینَ و أطِل أعمارَهُم و بارِک لَهُم فی کَسبِهِم ؛
خدایا ! آموزگاران را بیامرز ؛ عمرشان را دراز و کسبشان را با برکت کن
انقلاب اسلامی، حرکتی بنیادین و تحولی اساسی در اوضاع و احوال فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه وهمچنین تعلیم و تربیت براساس آموزههای اسلامی به منظور جایگزین نمودن نظامی مبتنی بر اصول و احکام اسلامی است. اسلامی بودن، مردمی بودن، فصل ممیز انقلاب اسلامی از سایر انقلابهای جهان است. از اینرو، در این انقلاب، عنصر تعلیم وتربیت از اهمیت ویژهای برخوردار است، بنابراین هرگونه آسیب به بدنه نظام از همین عنصر سازنده نشات می گیرد و انحراف در مسیر چنین انقلابی از همین کانال امکانپذیر خواهد بود.
انقلاب اسلامی ایران نمونهای بی بدیل از انقلابهاست که با هیچ یک از روش های مورد مطالعه در دانشگاه ها و اندیشکده های غربی مطابقت ندارد؛ چراکه با پیروی از آموزه های انبیای الهی، به ابعاد معنوی، تعلیمی و تربیتی انسانها توجه نموده است. برهمین اساس توجه به ابعاد تعلیم وتربیت، اهمیت به انتخاب آگاهانه، تلاش در تحکیم عقاید حق، تاکید بر تبیین دقیق اهداف، فراگیری انقلاب، عدم اتکا به بیگانگان، ثبات قوانین و مقررات، رعایت مصالح، برخورداری حاکمیت از پشتوانه فعال عقلانی، و اموری از این قبیل، از مؤلفههای جداییناپذیر انقلاب اسلامی ایران محسوب می شوند.
معلمان به عنوان سرچشمه های اصلی نظام رسمی تعلیم وتربیت کشور و به عنوان نیروی پیش رونده و پیش برنده نظام تعلیم و تربیت ایران عزیز اسلامی همواره در جهت منافع انقلاب، ایران، مردم و نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی گام های افتخار آمیزی را برداشته اند.
آموزش وپرورش کلید فتح آینده و معلّمان، فاتحان عرصه علم و تمدن اند. از این حیث «معلّم» اساسی ترین عامل در ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بوده و نقش وی در هدایت آینده سازان جامعه غیرقابل انکاراست..
معلّم به یاد ماندنی ترین واژه ای است که همواره در کنار اهل خرد و اندیشه، در تمام دوران بر تارک تعلیم وتربیت می درخشد؛ همان که در قرآن جلوه ای از قدرت لایزال الهی و مختصّ ذات اقدس او معرفی شده و رسول گرامی اسلام(ص)در اهمّیّت جایگاهش می فرماید:« اِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً.
رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در اهمّیّت نقش معلم در رشد و بالندگی فرهنگی جامعه می فرمایند:«دست توانای معلّم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند. معلّم هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد»
اگر شخصیّت معلّم دارای صفات انسانی از قبیل: مهر ورزی، نوع دوستی، درست کاری، همکاری، خویشتن داری و ایمان باشد، طبعاً تقلید از چنین ویژگی هایی، سلامت روانی کودک و امنیت آینده جامعه را تضمین خواهد کرد. با این توصیف، «معلّم» به عنوان مهم ترین الگوهای مورد وثوق جامعه، نقش بسیار حسّاسی در رفتار افراد جامعه، به ویژه در میان دانش آموزان داشته و آموزش و پرورش نیز بیش از هر زمان دیگری به عنوان رکن اصلی توسعه و بالندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه قلمداد شده و به منزله قدرتمندترین ابزار شکل دهی آینده یک کشور و پایداری و تداوم تاریخ و فرهنگ یک جامعه به شمار می رود. معلّم نه تنها از طریق آموزش،که از طریق نقش الگویی خویش، درهای معرفت و دانش را به روی انسان می گشاید و راه و رسم زندگی را برای وی ترسیم می نماید واو را به مراحلی از کمال می رساند که قرآن از وی به عنوان اسوه و الگو نام می برد، زیرا آموخته های وی مستقیماً در خانواده و جامعه منعکس شده و افراد بشر را در ورود بهتر به زندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یاری رسانده و با پرورش منابع انسانی به توسعه مادی و معنوی جامعه کمک می نماید.
شیوه عملکرد آموزش و پرورش یک جامعه، بهترین و نزدیک ترین مظهر فرهنگ آن جامعه است. هم چنان که فرهنگ یک جامعه، بی تردید چگونگی آموزش و پرورش آن جامعه را نشان می دهد. بنابراین حفظ، گسترش و غنی سازی فرهنگ عمومی، از جمله وظایف و نقش های بنیادین آموزش و پرورش خواهدبود. بر این اساس، معلّم زمانی می تواند نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کند که میان رفتارها، هنجارها و نظام ارزشی او وسایرهنجارهای جامعه، هماهنگی وجود داشته باشد؛ از این رو ساده اندیشی است اگر انتظار داشته باشیم که معلّم بتواند مستقل از تأثیر سایر خرده سیستم ها نقش خود را به خوبی ایفا کند. این نقش بی شک در گرو هماهنگی میان همه ی عواملی است که در امر تعلیم و تربیت دخیل اند. چنانچه رهبر معظم انقلاب در بیانات خود فرمودند: «همه ی دستگاه ها در دولت، وظیفه پشتیبانی ازآموزش و پرورش را دارند«
امید است گفتمان تحوّلی و فرهنگ تحوّل خواهی و تحوّل آفرینی در تمام سطوح آموزش و پرورش، به ویژه در مدارس و بین مدیران و معلّمان عزیزحاکم شود تا با بسیج تمام توانمندی ها و امکانات، زمینه ی اجرای سند تحوّل بنیادین و دستیابی به اهداف انسان ساز تعلیم و تربیت اسلامی که مطالبه ی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از آموزش و پرورش است، بیش از پیش فراهم آمده و آرمان های متعالی نظام مقدّس جمهوری اسلامی در گرو تربیت انسان های عالم، متّقی،آزاده و اخلاقی که بالندگی فرهنگی جامعه را به همراه خواهند داشت، در افق ایران ۱۴۰۴ محقق نماید.
اجرای طرح ماهر در اردوی تربیتی و آموزشی ویژه دانش آموزان عشایری استان فارس و استان های همجوار تحت پوشش
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس گفت: دانش آموزان عشایر در اردوی تربیتی و آموزشی یک روزه آموزشهای امدادی را فراگرفتند.
فاطمه قاسمی گفت: آموزش همگانی مبتنی بر نیاز محلی ویژه دانش آموزان عشایر استان با محوریت آموزش مباحث خفگی و احیای قلبی ریوی، کنترل فشارخون توسط مربیان جمعیت هلال احمر شهرستان شیراز انجام شد.
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس گفت: در این اردوی تربیتی و آموزشی که بیش از ۳۵۰ دانش آموز برگزیده از چهار نمایندگی آموزش عشایری استان فارس و استان های همجوار تحت پوشش، حضور داشتند.
قاسمی افزود: در این اردوی یک روزه عشایری که به همت اداره عشایری شکل گرفته بود فرصتی مغتنمی ایجاد گردید تا دانش آموزان عشایر با آموزش های امدادی آشنا شوند.
او، گفت: این آموزش ها در اردوی یک روزه دانش آموزان عشایر جهت آشنایی، امداد و کمک رسانی در مواقع حساس و ضروری که احتمال دسترسی به پزشک و اورژانس در منطقه عشایری مقدور نیست، انجام شود.
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهمیت ارائه آموزش همگانی کمکهای اولیه توسط جمعیت هلال احمر عنوان کرد: باید طیف گسترده ای از افراد جامعه تحت پوشش این آموزشها قرار بگیرند و حداقل در هر خانواده یک نفر با کمکهای اولیه آشنایی داشته باشد تا بتواند در مواقع بروز حوادث و بحرانها به خانواده خود امداد رسانی کند.
قاسمی افزود: ما در آموزش و پرورش با همکاری جمعیت هلال احمر دو گروه سنی مخاطب را در طرح های دادرس و ماهر با مهارت های امدادی آشنا می کنیم.
وی ادامه داد: طرح ماهر ویژه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و طرح دادرس ویژه دانش آموزان دوره متوسطه اول می باشد و امیدواریم که بتوانیم دادرس پیشرفته را نیز در دوره متوسطه دوم اجرایی نماییم.
اهداء بیش از ۲۰ هزار سی سی خون توسط کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس، عشایری و استثنایی در روز معلم
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس از اهداء بیش از ۲۰هزار سی سی خون توسط کارکنان اداره کل کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس، عشایری و استثنایی در روز معلم خبر داد.
فاطمه قاسمی گفت: با توجه به کمبود ذخایرخون استان با هدف خیرخواهانه و کمک به بیماران نیازمند و همچنین کمک به تامین سلامت جسمی کارکنان آموزش و پرورش، برنامه اهدای خون با دعوت از کارکنان سازمان انتقال خون و استقرار ایشان در اداره کل آموزش و پرورش انجام شد.
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس افزود: از جمله فواید انتقال خون در راستای سلامت جسمی و روانی افراد می توان به مواردی از قبیل: غربالگری رایگان سلامت و یک چکاپ فیزیکی طی معاینه قبل از اهدا خون مانند فشار خون ، بررسی آریتمی قلبی مثل فیبریلاسیون دهلیزی، تامین سلامت قلب و سیستم عروقی سالمتر، کاهش خطر حملات قلبی، داشتن زندگی شادتر و طولانیتر، بهبود سلامت روحی،کاهش استرس، بهبود حال عاطفی ،کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت تولید سلولهای جدید خونی اشاره کرد.
قاسمی با اشاره به اینکه با هر بار اهدای خون، جان سه نفر نجات پیدا میکند افزود: در این برنامه ۲۰هزار سی سی خون توسط کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس اهدا گردید.
پای شکسته مانع حضور خانم معلم منطقه سیاخ دارنگون شیراز استان فارس در کلاس درس نشد
یک خانم معلم در منطقه سیاخ دارنگون شیراز استان فارس علی رغم داشتن مرخصی استعلاجی با پای شکسته در کلاس درس حاضر شد.
کشاورز آموزگار دبستان شهید نامجو سیاخ دارنگون شیراز استان فارس است.
این معلم فداکار، علی رغم داشتن مرخصی استعلاجی با پای شکسته در کلاس درس حاضر شد.
خانم کشاورز، با این کارش درس ایثار را به دانش آموزانش عملی تدریس کرد.
- نویسنده : مریم توانا