واکنش میراث فرهنگی فارس درباره تخریب نقش برجسته سراب بهرام
واکنش میراث فرهنگی فارس درباره تخریب نقش برجسته سراب بهرام
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس درباره تخریب نقش برجسته سراب بهرام توضیحاتی ارائه داد.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس  گفت: دوستداران میراث فرهنگی نگران نباشند، نقش برجسته سراب بهرام تخریب نشده است.
 مسعود رزمجویی به انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر تخریب نقش برجسته سراب بهرام در شهرستان ممسنی گفت: در زمان چهارشنبه‌ سوری سال ۱۴۰۲ حدود ساعت یک-دو بامداد چند ترقه دودزا و آتش‌زا به سمت نقش برجسته سراب بهرام پرتاب شد که آثار دوده و سیاهی بر این اثر تاریخی به‌جا گذاشت
رزمجویی، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده کارشناسان هیچ آثار تخریبی روی نقش برجسته سراب بهرام ایجاد نشده است.
او، گفت: فقط آثار دوده و سیاهی ترقهٔ منفجرشده روی نقش برجسته مانده بود که پاک‌سازی‌شده است.
 بر اساس ابن گزارش نقش برجسته «سراب بهرام» در پنج کیلومتری جنوب شهر نورآباد ممسنی واقع‌ شده و یکی از آثار دوره ساسانی در فارس بود که به شماره ۲۷۸ در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۱۵ در فهرست ملی به ثبت رسیده است.
در این نقش بهرام دوم، ساسانی در میان چهار نفر از صاحب‌منصبان دولتی به تصویر کشیده شده است. بهرام دوم درحالی‌که دست‌ها را بر روی غلاف شمشیرش گذاشته است، در وسط و کمی جلوتر از سایرین بر روی تخت نشسته است. طرح اولیهٔ مرمت این اثر سال ۱۳۹۹ تهیه و سال ۱۴۰۱ نیز مرمت‌هایی روی این اثر انجام شد.
ساخت یادمان شهدای گمنام شهرستان جهرم
فرمانده پایگاه مقاومت بسیج اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ساخت یادمان شهدای گمنام شهرستان جهرم با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان خبر داد.
کریم محمد حسینی امروز ۱۸ فرودین ماه ۱۴۰۳ بابیان اینکه یادمان شهدای گمنام شهرستان جهرم در پادگان شهید دستغیب این شهر ساخته و نصب‌ شده است گفت: مراسم رونمایی از این یادمان ارزشمند به‌زودی اعلام می شود.
حسینی، گفت: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی و گسترش جهاد مقاومت و همچنین ساماندهی قبور مطهر شهدا این یادمان ساخته و در محل پادگان شهید دستغیب جهرم نصب‌شده است.
او،گفت: به منظور بزرگداشت مقام شامخ شهدا و همچنین تداعی آنان برای نسل‌های آینده ساخت یادمانی برای شهدای این مرزوبوم امری ضروری است.
حسینی، گفت: یکی از اقدامات و اهداف این پایگاه مقاومت برای ساخت و توسعه چنین یادمان‌هایی این است که در آینده نزدیک تمامی فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی حول محور شهدای گمنام باشد تا بتوان روح مودت و همدلی اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم برقرار شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، افزایش سفرها در تعطیلات عید سعید فطر به فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به استمرار فعالیت ستاد خدمات سفر در این استان گفت: خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی تا پایان تعطیلات عید سعید فطر در استان فارس ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود.
 محمد ثابت اقلیدی، گفت: در بازه زمانی ۲۴ اسفند سال قبل تا ۱۸ فروردین‌ماه یک‌میلیون و ۴۷۸ هزار و ۶۱۶ نفر گردشگر از اماکن تاریخی و فرهنگی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بازدید کردند.
او، گفت: با توجه به اینکه فارس استانی چهارفصل است، هرساله در این ایام سال شاهد حضور بیشتر گردشگری نسبت به سنوات قبل بوده و در تلاش هستیم با همکاری همه دستگاه‌ها شرایط را برای حضور گردشگران مهیا کنیم.

ثابت اقلیدی به آمادگی کامل تمامی تاسیسات و مؤسسات خدمات رسان این استان در تعطیلات عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: بازدیدهای نظارتی از تمامی تاسیسات گردشگری نیز در این ایام همچنان ادامه دارد.

کورنگون دیگر نای نفس کشیدن ندارد 

سنگ نگاره ایلامی کورنگون، واپسین روز‌های زیست خود را سپری می‌کند و دیگر حتی از نزدیک هم قابل دیدن نیست و دچار مرگ زودرس شده است.

سنگ نگاره ایلامی نامدار به «کورنگون» واپسین روز‌های زیست خود را سپری می‌کند و در واقع، مرگ زودرس آن را باید اعلام کرد، زیرا دیگر حتی از نزدیک نمی‌توان نگاره‌های آن را دید و بیشتر آن‌ها کامل پاک شده است.

این سنگ نگاره، نخستین بار از سوی «بارون افن هایم» baron opfenheim کشف شد.

این یادمان باستانی به عنوان یکی از مهم ترین، کهن‌ترین و بی مانندترین سنگ نگاره‌های ایران راوی صحنه‌ای از تاریخ، فرهنگ، سنت، هویت و مذهب ایران کهن است.

سنگ نگارۀ ایلامی کورنگون با شمارۀ ۲۵۴ در ۳۰ خردادماه ۱۳۱۵ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

برخی از پژوهشگران و باستان شناسان بر این باورند که ما هیچ نمونه‌ای از این یادمان در میان رودان (بین النهرین) و جهان باستان نداشته ایم و تنها نمونه‌ای که از این نگارکَند وجود داشته در نقش رستم مرودشت بوده که در زمان ساسانیان از میان رفته است.

کارشناسان نیز از این یادمان با نام کهن‌ترین سنگ نگارۀ دینی ایلامی ایران یاد می‌کنند که دیرینگی بیشتری نسبت به سنگ نگاره‌های ایذه در خوزستان دارد.

سنگ نگاره کورنگون در باختر (غرب) استان فارس در گذر راه باستانی شوش به پارسه (تخت جمشید) و در منطقۀ رستم مَمَسنی جای گرفته است. این یادمان در برآمدگی کوهی بر فراز یک دره که مُشرِف به رودخانه است، تراشیده شده و به وسیلۀ پلکانی می‌توان به آن دست یافت (این سنگ نگاره در ۱۰ کیلومتری شمال باختری (غربی) شهر باستانی فَهلیان و در کنار رودخانۀ فهلیان قرار دارد).

دیرینگی این یادمان نیز به ۲ هزار و ۴۰۰ پیش از میلاد یعنی ۴ هزار و ۴۰۰ سال می‌رسد.

سنگ نگارۀ کورنگون

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با ارسال عکس‌هایی از سنگ نگاره ایلامی کورنگون برای خبرنگار ما، از مرگ زودرس این سنگ نگاره خبر داد و اظهار کرد: سنگ نگارۀ ایلامی کورنگون، بر اثر گذشت زمان، عوامل طبیعی و محیطی، بی توجهی و محافظت نشدن از سوی برخی از مسئولان و سرپرستان میراث فرهنگی، مرمت و رسیدگی نکردن و بدتر از همه، عوامل انسانی و تعرض قاچاقچیان اموال تاریخی – فرهنگی و کَند و کاو‌های غیرمجاز آن ها، رو به نابودی است.

کورنگون، نخستین و کهن‌ترین سنگ نگاره ایلامی است که یک موضوع مذهبی و صحنه‌ای از بارعام خدایان را به نمایش می‌گذارد، و در جایی به نام کورانگون یا کورانگان تراشیده شده است.

کنشگر میراث فرهنگی در فارس بیان کرد: کارشناسان، سنگ نگارۀ ایلامی «کوُرِنگوُن» در شهر رستم در استان فارس را کهن‌ترین و ارزشمندترین نگارکَندِ (نقش برجسته) ایلامی ایران می‌دانند که از دید پژوهش‌های تاریخی و باستان شناختی از جایگاه ویژه‌ای نزد پژوهشگران برخوردار است و دیرینگی بیش از ۴ هزار ساله دارد.

آریا تصریح کرد: سنگ نگارۀ ایلامی کورِنگون طی یک دهۀ گذشته با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو بوده است.

او ادامه داد: کُنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی نیز، همواره دشواری‌ها و چالش‌های پیش روی این یادمان ملی را به مدیران و سرپرستان وزارت خانۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و کشور گوشزد کرده و خواستار رسیدگی و راه درمانی اصولی برای پاسداری، نگهداری و نگاهبانی از آن، با برنامه ریزی‌های درست و موشکافانه، شده اند.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی گفت: چرخ روزگار، سرانجام کار خود را کرد و سرنوشت غم انگیزی برای کهن‌ترین و مهم‌ترین سنگ نگاره ایلامی کشور رقم زد تا بار دیگر بیننده نابودی یکی از ارزشمندترین یادمان‌های تاریخی و ملی کشور باشیم.

  • نویسنده : مریم توانا