نتیجه حاشیه نشینی پیشرفت بدون ضابطه شهر
نتیجه حاشیه نشینی پیشرفت بدون ضابطه شهر
این مفهوم در معنایی کالبدی، به معنای اسکان غیررسمی در بافت جغرافیایی حاشیه شهرها، به کار گرفته شده است.

 

این درحالی است که از منظر اجتماعی، حاشیه‌نشینی مفهومی مجزا و متفاوت از سکونت غیررسمی محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را منحصر به حضور و زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی کرد.

فعال زیست محیطی گفت: بر اساس منابع و تحلیل‌های انجام شده، علل بروز حاشیه‌نشینی در ایران در چند محور شامل فقدان نگاه و برنامه‌ریزی آمایشی، وجود اقتصاد غیرمولد، عدم تعادل منطقه‌ای، مدیریت ناتوان برنامه‌ریزی فضایی، بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی، تمرکز سرمایه‌گذاری دولت در شهر‌ها و بورس‌بازی زمین و مسکن خلاصه شده است.

حمیدجورکش، گفت: اما تحلیلگران تغییر و تحولات رخ داده طی سال‌های اخیر از قبیل تورم بخش مسکن و سرریز جمعیت شهرها، ضعف در سیاستگذاری‌ها و نظارت بر اجاره‌نشینی شهری، ناکارآمدی و ناتوانی مدیریت شهری، ضعف در تدوین مقررات شهری کاربری زمین (طرح‌های جامع و تفصیلی)، کم‌توجهی به برنامه‌ریزی توسعه روستایی، بی‌توجهی به علل مهاجرت گسترده روستا به شهر را باعث افزایش و تشدید حاشیه‌نشینی تلقی می‌کنند.

جورکش، با بیان اینکه فرایند سیاستگذاری در زمینه حاشیه‌نشینی از برنامه عمرانی سوم پیش از انقلاب آغاز شده و ادامه یافته است، گفت: عمده‌ترین ضعف برنامه‌های عمرانی قبل از انقلاب، غلبه نگاه کالبدی و غفلت از وجوه اجتماعی بوده است.

این فعال اجتماعی، گفت: در عموم برنامه‌ها و اقدامات انجام شده پس از انقلاب اسلامی نیز رویکرد کالبدی غلبه داشته و از وجوه اجتماعی و فرهنگی غفلت شده است.

او، گفت: تدوین سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در این زمینه، نقطه عطفی در مسیر توجه به ابعاد غیر کالبدی سکونتگاه‌های ناکارآمد محسوب می‌شود.

فعال زیست محیطی گفت: به اثرات حاشیه‌نشینی در کلانشهر شیراز، تاثیر فقر بر کیفیت زندگی اجتماعی و فرهنگ غالب جامعه اشاره کرد و راه‌حل‌های موجود برای مدیریت سکونتگاه‌های مناطق فقیرنشین را تشریح کرد.

جورکش، گفت: ادغام روستا‌ها در شهر و خالی از سکنه شدن برخی دیگر از روستا‌ها در نتیجه مهاجرت ساکنان آن به شهر از نشانه‌های از بین رفتن زندگی روستایی است و راه حل آن توجه به رشد اقتصادی در روستا‌ها و توزیع عادلانه ثروت است که سبب سکونت در روستا‌ها و عدم سرازیر شدن جمعیت به سوی شهر‌ها خواهد شد.

او، گفت: ضعف کمیسیون ماده ۱۰۰ و تغییر کاربری‌های بی ضابطه به یک رویه نامناسب برای ساخت و ساز‌های غیر مجاز تبدیل شده است و وضعیت کلان شهر شیراز در بحث حاشیه نشینی مطلوب نیست.

در ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از پنج آسیب مهم و اولویت دار بودجه‌ی خوبی تدوین شد و با توجه به افزایش در برنامه هفتم توسعه، نبود و فقدان رویکرد سیاستی جامع و بلند مدت در مواجهه اجتماعی با سکونتگاه‌های غیر رسمی بصورت شفاف، منسجم و غیر موازی در عمل و اجرا، کارایی و اثر بخشی مهمی را به دستگاه‌ها تکلیف کرده است.

 

 

  • نویسنده : مریم توانا