«علیرضا منادی سفیدان» روز سه شنبه در همایش مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در کرج با تأکید بر اینکه برنامههای مهارتآموزی کشور مورد حمایت جدی خانه ملت است، بیان داشت: در این بخش نباید موازی کاری شود اما موضوع مهارت آموزی باید با جدیت دنبال کرد.
وی با اشاره به لزوم ارتقاء جایگاه مربیان آموزش فنیوحرفهای، افزود: مربیان باید مشمول نظام رتبهبندی شوند، چرا که همانند معلمان نقش مستقیم در تربیت سرمایه انسانی دارند. اجرای این طرح، مطالبه بهحق جامعه مهارتی کشور است.
منادی همچنین از تلاشهای گذشته برای تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنیوحرفهای یاد کرد و گفت: مجلس با همراهی دولت در دورههای پیشین، سه منبع درآمد پایدار برای این سازمان تعریف کرده است؛ از جمله سهمی از محل قاچاق کالا، درآمد کارفرمایان و بودجه عمرانی دولت.
نماینده مردم تبریز با اشاره به زنجیره تأمین آموزش در کشور، تأکید کرد: آموزش مهارتی باید بخشی از زنجیره آموزش یکپارچه کشور باشد؛ از پیشدبستانی تا دانشگاه و نهایتاً اتصال به بازار کار و تولید ثروت. بدون حضور فنیوحرفهای، این زنجیره ناقص میماند.
وی با تأکید بر سهم مهارتآموزی در تحقق یکسوم رشد اقتصادی مبتنی بر بهرهوری، خطاب به مدیران گفت: شما نمایندگان بهرهوری در کشور هستید. کاری که با ۱۰۰ تومان تمام میشد، با آموزش و مهارت، میتواند با یک تومان به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه مهارتآموزی از خانواده آغاز میشود و تا آموزشهای رسمی و غیررسمی ادامه دارد، افزود: امروز بیش از هر زمان، کشور به نیروی انسانی ماهر نیاز دارد و سازمان آموزش فنی و حرفهای باید در مرکز توجه دولت و برنامهریزان قرار گیرد.
تحول در نظام مهارتآموزی کشور با اجرای طرح «همنوا» و ۸۰۰ پروژه مشارکتی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صبح امروز در اجلاس مدیران ستادی، استانی و رؤسای مراکز سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با تأکید بر اهمیت آموزش مهارتمحور در کاهش نرخ بیکاری و ارتقاء بهرهوری اقتصادی کشور با اشاره به نقش کلیدی آموزشهای مهارتی در توسعه اقتصادی کشور گفت: تقویت نیروی انسانی ماهر، محور اصلی برنامههای وزارت کار برای مقابله با بیکاری و ارتقاء بهرهوری است.
«احمد میدری» با بیان اینکه بخش بزرگی از رشد اقتصادی کشور از مسیر بهرهوری حاصل میشود، عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای موفق نظیر هند، آلمان و اتریش، همکاری میان بخش خصوصی و نهادهای آموزشی موجب تحولات جدی در بازار کار شده است. در ایران نیز باید این ارتباط تقویت شود و آموزش فنی و حرفهای بهروز و کارآمد در تعامل با صنعت و بازار باشد.
وی همچنین بر اهمیت آغاز آموزش مهارتی از سنین پایین تأکید کرد و افزود: یادگیری مهارتها، مشابه زبانآموزی است. اگر از دوران کودکی آغاز نشود، فرصتهای مهمی در زندگی فرد از دست میرود. بسیاری از افراد استعداد نظری ندارند، اما با مهارتآموزی میتوانند مسیر زندگی خود را تغییر دهند.
وزیر کار ضمن اشاره به سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد تومانی با همکاری انجمنهای ایرانی و بخش خصوصی برای تربیت مربیان و کودکان، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی، شرکتها و نیروهای مسلح نیز در طرح مهارتآموزی دوران سربازی همکاری خوبی داشتهاند که آینده روشنی برای تربیت نیروی کار متخصص رقم خواهد زد.
وی در پایان با اشاره به تدوین زیرساختهای جدید در شش ماه گذشته، ابراز امیدواری کرد که با همافزایی میان آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفهای و بخش خصوصی، شعار «رفاه برای ایران» از مسیر آموزش و مهارتآموزی محقق شود.
وی افزود: ما در آموزش فنی و حرفه ای متاسفانه حقوق و دستمزد پایینی داریم و این موضوع پیگیری شده تا منابع در اختیار قرار گیرد.
۵۰ درصد آموزشها باید فنی و مهارتی شوند
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس برنامه هفتم توسعه، موظفیم سهم آموزشهای فنی و مهارتی را تا پایان این برنامه به ۵۰ درصد برسانیم. این عدد، صرفاً یک هدف آماری نیست؛ بلکه نقطه عطفی در تغییر نگاه به آموزش و پیوند واقعی مدرسه با زندگی، تولید و اشتغال آینده کشور است.
مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش روز سهشنبه، ۲۶ فروردین ماه در اجلاس مدیران ستادی، استانی و رؤسای مراکز سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، اظهارکرد: ما امروز در نقطهای ایستادهایم که بیش از هر زمان دیگر، نیازمند وفاق ملی برای توسعه آموزشهای مهارتی هستیم. سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری شده، فرصتی طلایی برای بازتعریف جایگاه آموزشهای فنی و حرفهای در کشور است.
وی با اشاره به مأموریتهای محوری وزارت آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه، گفت: ما سه تکلیف کلیدی در این برنامه داریم که تحقق آنها میتواند نظام آموزشی کشور را دگرگون کند. نخست، افزایش ۵۰ درصدی سهم آموزشهای فنیوحرفهای تا پایان برنامه است؛ این در حالی است که اکنون حدود ۴۵ درصد این آموزشها توسط سازمان آموزش فنیوحرفهای خارج از ساختار آموزش و پرورش ارائه میشود.
آذرکیش تصریح کرد: تکلیف دوم ما این است که تا پایان برنامه، ۶ میلیون دانشآموز غیرهنرستانی حداقل یکی از مهارتهای فرهنگی، ورزشی، فنی یا شغلی را کسب کنند. به عبارتی، سالانه باید یک میلیون و دویست هزار نفر تحت پوشش آموزشهای مهارتی قرار گیرند.
به گفته این مسئول، هدف سوم بر اساس سند راهبردی فضای مجازی کشور تدوین شده و آموزش ۵۰۰ هزار دانشآموز در حوزه اقتصاد دیجیتال را در بر میگیرد؛ حوزهای یکی از میدانهای اصلی رقابت آینده کشورها است.
نهضت عدالت آموزشی؛ از رفع محرومیت تا تحول یادگیری
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سیاستهای کلان دولت در زمینه آموزش گفت: امروز با حمایتهای رئیسجمهور، دو محور اساسی در نهضت عدالت آموزشی در حال پیگیری است؛ نخست رفع محرومیتهای زیرساختی در فضاهای آموزشی، و دوم، تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری.
این مسئول با تأکید بر اینکه مهارتآموزی آغاز راه توسعه و اشتغال پایدار است، افزود: دیگر زمان آن گذشته که آموزش صرفاً حافظهمحور باشد. ما باید به سمت آموزشهایی حرکت کنیم که در آن کار تیمی، حل مسئله، تفکر نقادانه و توانایی انطباق با فناوریهای نوین آموزش داده شود.
آذرکیش با اشاره به سرعت تغییر فناوریها در دنیای امروز نیز گفت: ما باید روشهای سنتی را کنار بگذاریم و بستری فراهم کنیم که دانشآموزان در دل فضای دیجیتال، مهارت کسب کنند، کار کنند، بمانند و کشور را بسازند.
وی تأکید کرد: تحول باید از کلاس درس آغاز شود. معلم، دانشآموز و اولیا باید موتور این تغییر باشند. ما به عنوان سیاستگذاران، نقش تسهیلگر داریم، نه آنکه از بالا دستوری عمل کنیم.
این مسئول در ادامه با اشاره به تعامل مثبت میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنیوحرفهای، این مقطع زمانی را یکی از دورههای طلایی آموزش مهارتی کشور توصیف کرد و گفت: طرحهایی مانند طرح «همنوا»، گامی در مسیر وفاق ملی است تا منابع و ظرفیتهای کشور در خدمت فرزندان این مرز و بوم قرار گیرد؛ چه در قالب هنرستانها و چه در مراکز فنیوحرفهای.
آذرکیش با اشاره به جمعیت یک میلیون و سیصد هزار نفری هنرجویان هنرستانی، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مزیتهای آموزش مهارتی، تطبیقپذیری آن با تحولات بازار کار است. حتی اگر مشاغل تغییر کنند، فردی که آموزش مهارتی دیده، بهمراتب سریعتر با شرایط جدید سازگار میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: هدف ما این است که خروجیهای نظام آموزشی، مطابق با نیاز بازار کار باشند چرا که بهرهوری زمانی افزایش مییابد که میان آموزش و تقاضای بازار، هماهنگی واقعی برقرار شود.
ایران ماهر هدف بزرگ ما است
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در نشست مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای هفت برنامه کلان برای توسعه آموزشهای مهارتی در کشور خبر داد و با اشاره به مشارکت گسترده صنایع، نهادهای دولتی و مجلس، سال ۱۴۰۴ را سالی تعیینکننده برای تحقق “ایران ماهر” دانست.
غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، امروز در آیین امضای تفاهمنامه طرح کارآفن و رونمایی از طرح وفاق برای ایران (توسعه زیر ساخت های آموزش مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور) و رونمایی از اجرای طرح همنوا که با هدف یکپارچه سازی زیر ساختها و رشد و توسعه آموزش های مهارتی و گسترش عدالت آموزشی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با تأکید بر اهمیت مهارت در ارتقای کیفیت زندگی و بهرهوری اقتصادی، اظهار کرد: نقطهای که میتواند زندگی هر فرد را تغییر دهد، مهارت است.
تفاوت آدمها در سطح مهارت آنهاست و ما باید این تفاوت را به فرصت تبدیل کنیم.وی در این نشست که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران کل استانی برگزار شد، افزود: همگنی و همراهی امروز در کشور، بهترین فرصت برای ایجاد تغییر در نظام مهارتآموزی است. این همافزایی را باید به بستری برای تحول سازمانی و رشد کشور تبدیل کنیم.
محمدی با اشاره به شعار «وفاق برای سرمایهگذاری و ایران ماهر» بهعنوان شعار سال هفته کارگر، گفت: «سرمایهگذاری واقعی در وزارت کار، سرمایهگذاری روی نیروی انسانی است.
بر اساس پژوهشهای بینالمللی، هر سال آموزش مهارتی، تا ۱۰ درصد دستمزد و سه درصد بهرهوری نیروی کار را افزایش میدهد.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور از اجرای هفت کلانبرنامه ملی در حوزه آموزشهای مهارتی خبر داد و گفت: این برنامهها با رویکرد مشارکتمحوری و تقاضامحوری، با هدف پاسخ به نیازهای واقعی بازار کار، در دو سال آینده اجرا خواهند شد.
معاون وزیر با اشاره به اینکه این برنامهها بهصورت همزمان و با همکاری بخشهای مختلف کشور اجرا خواهند شد، افزود: تمرکز ما بر پاسخگویی به تقاضای واقعی بازار کار است.
بههمین دلیل برنامههای جدید با رویکرد مشارکتمحور و تقاضامحور طراحی شدهاند.
وی در تشریح این برنامهها گفت: شکلگیری کنسرسیومهای مهارت در استانها: با هدف همافزایی میان سازمان آموزش فنیوحرفهای و صنایع و بنگاههای بزرگ در سطح استانی، این کنسرسیومها به طراحی آموزشهای متناسب با نیاز واقعی صنعت و خدمات کمک میکنند.
محمدی ادامه داد: معرفی ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری در آموزشهای مهارتی؛ با همکاری اتاق بازرگانی ایران، این طرح فرصتهایی را برای سرمایهگذاران بخش خصوصی در حوزه مهارتآموزی شناسایی و ارائه میکند.
وی اضافه کرد: اجرای طرح ملی “همنوا” با وزارت آموزش و پرورش: در قالب این طرح، ظرفیت ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا مهارتآموزی از سنین پایینتر نهادینه شود.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور تصریح کرد: نوسازی و تجهیز زیرساختهای آموزشی؛ این برنامه با بهرهگیری از منابع ملی، استانی و مسئولیت اجتماعی شرکتها، بهدنبال ارتقای کیفی مراکز آموزشی در سراسر کشور است.
همچنین ایجاد ۳۱ مرکز مهارتهای پیشرفته در حوزه اقتصاد دیجیتال: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این مراکز با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر در مشاغل نوظهور دیجیتال راهاندازی می شود.
معاون وزیر با عنوان اینکه اجرای طرح “کارآفن”؛ این طرح زمینه ورود کارآموزان به بازار کار را تسهیل کرده و مهارتآموزان را برای اشتغال مؤثر توانمند میسازد، گفت: توسعه مراکز سنجش صلاحیت حرفهای و طبقهبندی شغلی با هدف اعتباربخشی به گواهینامههای مهارتی و ایجاد مسیر ارتقای شغلی بر مبنای شایستگی انجام می شود.
محمدی با بیان اینکه تحقق ایران ماهر در گروی همین اقدامات عملیاتی است، گفت: اگر بتوانیم با مشارکت صنایع و نهادهای مسئول، این برنامهها را بهدرستی اجرا کنیم، آموزش مهارتی به یک جریان ملی و پایدار در توسعه اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.
محمدی تأکید کرد: ما باید زیرساختهای آموزشی کشور را در خدمت اقتصاد قرار دهیم. اگر بتوانیم با مشارکت صنایع هزینه آموزش را کاهش دهیم، بهرهوری بالاتر میرود و مشارکتها هم بیشتر میشود.
معاون وزیر، گفت: با وجود همت بالای همکاران، درآمد اختصاصی ما رشد نکرده است.
اگر امسال موفق شویم برخی منابع مانند درآمد آموزش کارگران را جذب کنیم، میتوانیم بخشی از دغدغههای معیشتی مربیان را برطرف کنیم.
همچنین طرح رتبهبندی مربیان نیز این هفته در کمیسیون دولت بررسی می شود.
در پایان، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با ابراز امیدواری نسبت به آینده گفت: با تکیه بر مشارکت صنایع، همراهی دولت و مجلس و همت خانواده بزرگ فنی و حرفهای، میتوانیم مسیر رسیدن به یک سازمان مشارکتجو، ترازنامهمحور و کارآمد را با قدرت ادامه دهیم. ما به تحقق ایران ماهر امیدواریم.
سرمایه گذاری برای ایران ماهر با وفاق محقق می:شود/آموزش فنی و حرفه ای اگر پویا نباشد نیروی کار با دانش روز همگام نخواهد بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با وفاق می توانیم سرمایه گذاری برای ایران ماهر را به صورت عملیاتی محقق کنیم.
«احمد میدری» در آیین افتتاح اجلاس مدیران ستادی، استانی و روسای مراکز آموزش فنی و حرفهای سراسر کشور، با تاکید بر اهمیت نقش آموزش مهارتی در توسعه کشور، بر لزوم مشارکت فعالانه نهادهای دولتی، بخش خصوصی، آموزش و پرورش در این عرصه تأکید کرد.
وی، با قدردانی از تلاشهای همکاران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال گذشته، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری نیز گامهای موثری برای بهبود وضعیت کشور از دریچه مهارتآموزی برداشته شود.
میدری از از تلاش های رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در زمینه آموزش فنی و حرفه ای کشور قدردانی کرد.
وزیر کار گفت: اقای منادی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو بدون الزام اداری، به تهیه اساسنامه و پیگیری مستمر اقدام کرده و این روحیه است که میتواند کار را پیش ببرد.
وزیر کار با اشاره به نقش کلیدی مربیان و معلمان در رشد و توسعه جامعه، خاطرنشان کرد: فرهنگ مسئولیتپذیری و تلاش بیچشمداشت، موضوعی است که در بدنه آموزش وجود دارد. معلمی و مربیگری، حرفههایی هستند که نیاز به ناظر بیرونی ندارند؛ چراکه درونزا و متکی به انگیزه درونیاند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ذکر مثالی از تجربه کشور هند در کاهش بیکاری و تعریف خدمات عمومی برای افراد بیکار، افزود: زمانی که در معاونت رفاه بودم یکی از مسئولان هندی را به ایران دعوت کردم.
او در دیدار با تعدادی از نمایندگان که پرسیدند شما وقتی در هند با مشکل بیکاری روبرو می شوید از کدام مسئول سوال می کنید گفت وقتی با مشکل بیکاری مواجه میشویم رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای را صدا میزنیم؛ چراکه این نهاد وظیفه دارد به افراد مهارت بیاموزد. این الگو برای ما نیز درسآموز است.
وی تأکید کرد: اگر سازمان آموزش فنی و حرفهای پویا نباشد، نیروی کار قادر به همگامی با تحولات فناورانه نخواهد بود و بهرهوری کاهش خواهد یافت. این مسئله در شرایط کنونی که رشد اقتصادی باید از محل بهرهوری تأمین شود، اهمیت دوچندان دارد.
میدری بر ضرورت همکاری سازمانهای مرتبط برای تقویت آموزشهای مهارتی تاکید کرد و گفت: از همان ابتدای آغاز به کار ما بر این موضوع تاکید داشتیم که باید ارتباط با بخش خصوصی را تقویت کنیم. همانطور که در کشورهای پیشرفته مانند آلمان و اتریش شرکتها در طراحی آموزشها و تجهیز مراکز نقش دارند، ما نیز باید از این الگوها بهره بگیریم.
وی ادامه داد: در کشور ما، بسیاری از امکانات فعلی از زمان درآمدهای نفتی بالا بهجا مانده است. اکنون که منابع کاهش یافته، باید به سوی مشارکت فعالانه بخش خصوصی حرکت کرد.
پروژههایی مانند طرح همنوا که با آموزش و پرورش و اتاقهای بازرگانی در حال اجراست، نمونههایی موفق در این مسیر هستند.
میدری ضمن اشاره به سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد تومانی انجمن پلیمر ایران در تربیت نیروی انسانی، از این اقدام به عنوان الگویی ارزشمند یاد کرد و گفت: «نیروهای مسلح نیز در طرح “هر سرباز یک مهارت” نقشآفرینی خوبی داشتهاند که میتواند در سراسر کشور تعمیم یابد.
وی با تأکید بر اهمیت ارتقای نظام حقوق و دستمزد کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای و پیگیری اجرای قوانین معطلمانده مرتبط با منابع مالی این سازمان، افزود: با روحیهای که در میان همکاران و مدیران مشاهده میکنم و با وفاقی که بین دستگاه های ذیربط شکل گرفته، میتوانیم شعار وفاق برای سرمایهگذاری و ایران ماهر را بهصورت عملیاتی محقق کنیم.
در پایان تفاهمنامه همکاری میان رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاون متوسطه آموزش پرورش امضا و از طرح های «همنوا» و «ایران ماهر» رونمایی شد.
از طرحهای «همنوا» و «وفاق برای ایران ماهر» رونمایی و تفاهمنامه همنوا امضاء شد
در آیین افتتاحیه اجلاس مدیران ستادی، استانی و رؤسای مراکز سازمان آموزش فنیوحرفهای با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تفاهمنامه همکاری طرح همنوا به امضای «غلامحسین محمدی» رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای و «سیدمصطفی آذرکیش» معاون متوسطه وزارت آموزشوپرورش، رسید.
در حاشیه رونمایی از طرح مهم «همنوا» اظهار داشت: این طرح که پیشتر بهصورت پراکنده در برخی مناطق کشور اجرا میشد، اکنون بهشکل منسجم و سراسری در حال اجرا است.
احمد میدری در تشریح طرح «همنوا» افزود: در سال گذشته مطالعات گستردهای در این حوزه صورت گرفت که نتیجه آن تهیه حدود ۸۰۰ طرح سرمایهگذاری و مشارکت با بخش خصوصی بوده است و این طرحها با همکاری اتاقهای بازرگانی و انجمنهای صنفی و تخصصی طراحی شدهاند تا زیرساختها، تجهیزات و کیفیت آموزشی مراکز فنی و حرفهای کشور ارتقاء یابد.
وی افزود: از طرح مهمی با عنوان» «همنوا» رونمایی شد و این طرح، که پیشتر بهصورت پراکنده در برخی مناطق کشور اجرا میشد، اکنون بهشکل منسجم و سراسری در حال اجرا است و بر اساس این برنامه، هر یک از حدود ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای کشور، به چندین هنرستان آموزشوپرورش متصل میشود و بهعنوان یک مرکز مکمل آموزشی برای دانشآموزان فنیوحرفهای فعالیت خواهد کرد.
وزیر کار ادامه داد: بهعنوان مثال، دانشآموزانی که در رشتههایی مانند مکانیک تحصیل میکنند و در هنرستان خود به تجهیزات کافی دسترسی ندارند، میتوانند برای دریافت آموزشهای عملی و تخصصی به مراکز آموزش فنی و حرفهای مراجعه کنند و این مراکز همچنین خدمات آموزشی خود را به کارگران، فارغالتحصیلان و متقاضیان مهارتهای تکمیلی نیز ارائه خواهند داد.
میدری اذعان داشت: اهمیت اجرای این طرحها در آن است که در برنامه هفتم توسعه کشور، بر نقش بهرهوری بهعنوان یکی از اصلیترین عوامل رشد اقتصادی تاکید شده، و تجربه جهانی نیز نشان داده که بهرهوری نیروی انسانی مهمترین عامل در رشد پایدار اقتصادی است و سازمان آموزش فنی و حرفهای میتواند با اجرای چنین طرحهایی، نقش تعیینکنندهای در ارتقای مهارتها و بهرهوری ملی ایفا کند.
وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با حمایت دولت، همراهی بخش خصوصی، و اجرای این پروژهها، شاهد تحولی اساسی در نظام مهارتآموزی کشور باشیم.
اجرای هفت برنامه کلان برای توسعه آموزشهای مهارتی در کشور/ ایران ماهر هدف بزرگ ما است
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از اجرای هفت برنامه کلان برای توسعه آموزشهای مهارتی در کشور خبر داد و با اشاره به مشارکت گسترده صنایع، نهادهای دولتی و مجلس شورای اسلامی، سال ۱۴۰۴ را سالی تعیینکننده برای تحقق «ایران ماهر« دانست.
«غلامحسین محمدی» در اجلاس مدیران ستادی، استانی و روسای مراکز سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: سرمایه انسانی مهمترین پشتوانه توسعه هر کشوری است.
وی افزود: مقام معظم رهبری سال جاری را به نام «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردهاند و ما ترجمان این سرمایهگذاری را سرمایهگذاری در دانش، مهارت و کیفیت نیروی کار میدانیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با تأکید بر نقش کلیدی مهارت در آینده اقتصادی ایران خاطر نشان کرد: مهارت، همان نقطه کانونی است که میتواند زندگی هر فرد را در هر جایگاهی متحول کند.
هر یک سال آموزش مهارتی مساوی است با رشد ۱۰ درصدی درآمد
وی با اشاره به اینکه افزایش مهارتها مستقیماً به ارتقای کیفیت زندگی، افزایش بهرهوری و کاهش نرخ بیکاری منجر میشود، گفت: طبق مطالعات جهانی، هر یک سال آموزش مهارتی، موجب رشد ۱۰ درصدی درآمد فرد و افزایش سه درصدی بهرهوری میشود.
محمدی توضیح داد: بر این مبنا، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، استراتژی خود را بر پایه تقاضامحوری و مشارکتجویی استوار کرده است.
وی افزود:این بدان معنا است که نهتنها باید پاسخگوی نیازهای واقعی بازار کار باشیم، بلکه باید با تمام شرکای اجتماعی و اقتصادی کشور، پیوندی پایدار و اثربخش برقرار کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه بخش اعظم دانش و مهارتِ مؤثر بر بهرهوری آینده، در دل صنایع، شرکتها و بنگاهها نهفته است، افزود: طبق پژوهشها، بیش از ۹۰ درصد آموزشهای مؤثر از طریق همکاری با کارفرمایان تحقق پیدا میکند.
محمدی تاکید کرد: ما این مسیر را بهعنوان راهبرد اصلی انتخاب کردهایم و مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حمایتهای عملیاتی و قانونی مؤثری در این مسیر ارائه داده است.
وی از تدوین و آغاز اجرای هفت برنامه کلان تحول در ساختار آموزشهای مهارتی کشور خبر داد و گفت: یکی از این برنامهها، شکلگیری کنسرسیومهای مهارت است.
وی تشریح کرد: کنسرسیومهای مهارت، سازوکاری که در آن، صنایع و شرکتهای بزرگ بهصورت مستقیم در طراحی و اجرای دورههای آموزشی نقش ایفا میکنند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: این همکاری، نهتنها باعث تطبیق مهارتها با نیاز واقعی بازار میشود، بلکه بهرهوری منابع و اثربخشی آموزش را چندین برابر خواهد کرد.
محمدی با اشاره به طرح «همنوا» که با همکاری وزارت آموزشوپرورش اجرا میشود، گفت: امروز تفاهمنامهای را با وزارت آموزشوپرورش امضا کردیم تا زیرساختهای آموزشی فنی و حرفهای در اختیار دانشآموزان هنرستانها و دبیرستانها بهویژه در مناطق محروم قرار گیرد.
وی همچنین به توسعه زیرساختهای آموزشی سازمان اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه زیرساختی برای ۷۰۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور تدوین شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای درباره نقش آموزشهای فنی در توسعه اقتصاد دیجیتال توضیح داد و گفت: تفاهمنامهای با وزارت ارتباطات امضا میکنیم تا ۳۱ مرکز مهارت پیشرفته در کشور ایجاد شود.
وی افزود: هدفگذاری ما، تربیت ۱۰۰ هزار نیروی متخصص در حوزههایی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، رایانش ابری و دادههای کلان در چهار سال آینده است.
آموزش ۵۰ هزار زن در پروژه «کارفن»
محمدی همچنین از اجرای پروژهای جدید تحت عنوان «کارفن» خبر داد و اظهار کرد: کارفن، پروژهای ملی برای تسهیلگری مهارتی است که آموزشدیدگان را مستقیماً به بازار کار و مسیر خوداشتغالی متصل میکند. در قالب این طرح، مراکز ویژه بانوان که به تولید صنایع دستی اشتغال دارند نیز تقویت خواهند شد.
وی گفت: در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری و معاونت توسعه مناطق محروم، قرار است طی دو سال آینده، بیش از ۵۰ هزار زن در این مراکز آموزش دیده و وارد چرخه تولید شوند.
- نویسنده : مریم توانا