لزوم مدیریت یکپارچه شهری؛ مطالبه‌ای برای پایان موازی‌کاری و تعارض‌های اجرایی
لزوم مدیریت یکپارچه شهری؛ مطالبه‌ای برای پایان موازی‌کاری و تعارض‌های اجرایی
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، با تأکید بر ضرورت ایجاد سازوکارهای نوین همکاری بین نهاد عمومی مردم‌محور و مراکز علمی، از تشکیل کارگروه مشترک دائمی با دانشگاه‌ها خبر داد.

سید ابراهیم حسینی، بر لزوم تعریف طرح های ملموس و همگون به جای ارتباطات دیپلماتیک صرف تأکید کرد و گفت: مسئولیت‌های پراکنده و ناهماهنگ در مدیریت شهری، خدمت‌رسانی بهینه به شهروندان را با چالش مواجه کرده است.

در نشستی که با هدف هم‌اندیشی و تعامل سازنده میان نهاد عمومی تقنینی شهری و جامعه دانشگاهی برگزار شد، حسینی، به تحلیل چالش‌های ساختاری مدیریت یکپارچه در کلان‌شهرهای ایران پرداخت.

او، گفت: در بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته، شهردار به‌صورت مستقیم مسئول حوزه‌های گسترده‌ای از زیرساخت تا خدمات اجتماعی است. این تمرکز، امکان برنامه‌ریزی منسجم و پاسخگویی شفاف را فراهم می‌آورد.

این مقام مسئول، گفت: در مقابل، در کشور ما مسئولیت‌های مدیریت شهری میان نهادهای مختلف تقسیم شده که این امر در مواردی به موازی‌کاری، تعارض مسئولیت و ناهماهنگی در اجرا منجر می‌شود.

بحران پراکندگی و تأثیر آن بر شهروندان

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: نتیجه این پراکندگی، کاهش رضایت‌مندی عمومی و اتلاف منابع است.

حسینی، گفت: شهروندان به‌درستی انتظار دارند مسئول مستقیمی برای حل مشکلات خود بیابند، اما در عمل با چندگانگی تصمیم‌گیری مواجه می‌شوند.

پاسخ شهرداری شیراز؛ مدل مشارکت عملیاتی با دانشگاه‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در بخشی دیگر از سخنان خود، راه‌حل این چالش را در گفتمان مشارکت جست‌وجو کرد و گفت: پیشنهاد ما تشکیل کارگروه‌های مشترک دائمی با مراکز علمی و دانشگاهی است.

او، گفت: در این مدل، شهرداری به‌عنوان مجری و تأمین‌کننده بخشی از منابع و امکانات فیزیکی عمل می‌کند و دانشگاه نیز با بهره‌گیری از ظرفیت علمی، پژوهشی و نیروی انسانی متخصص، بخش نظری، آموزشی و نوآورانه طرح را پیش می‌برد.

نمونه‌های عینی همکاری

حسینی به طرح های مانند «فرهنگسراهای تخصصی»، «طرح‌های سلامت محله‌محور» و «بهسازی فضای عمومی با رویکرد اجتماعی» اشاره کرد و گفت: به‌ طور مثال، در حوزه سلامت دهان و دندان، دانشگاه می‌تواند با استقرار کلینیک‌های آموزشی–خدماتی در نقاط مورد نیاز شهر، هم به آموزش دانشجویان و هم به ارتقای سلامت شهروندان کمک کند و شهرداری نیز در تأمین فضا و هماهنگی اجتماعی مشارکت خواهد داشت.

توسعه مالی شهرداری در خدمت پروژه‌های اجتماعی

او، با اشاره به رشد ۷۰۰ درصدی بودجه شهرداری شیراز، گفت: این رشد مالی باید در جهت پروژه‌های ملموس و بهبود کیفیت زندگی شهروندان هزینه شود. ما آماده‌ایم تا در قالب طرح‌های مشارکتی، از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های کاربردی دانشجویان و اساتید که مسئله محور و پاسخگوی نیازهای واقعی شهر باشد، حمایت مالی و اجرایی کنیم.

فراخوان برای تدوین نقشه راه مشترک

در پایان این نشست، حسینی از دانشگاهیان و پژوهشگران دعوت کرد تا پیشنهادهای عملیاتی خود را در قالب طرح‌های مشخص به کارگروه مشترک ارائه دهند.

او ، قول داد: اولویت‌بندی طرح های پیشنهادی با حضور نمایندگان دانشگاه و شورای شهر انجام و پیگیری اجرایی آن با جدیت دنبال می‌شود.

این نشست، گامی در جهت تحول رویکرد مدیریت شهری شیراز از وضعیت کنونی به سمت الگویی مشارکتی و علم‌بنیان بود.

به نظر می‌رسد تحقق این مدل، علاوه بر افزایش کارایی خدمات شهری، می‌تواند اعتماد عمومی و نقش اجتماعی دانشگاه‌ها را نیز تقویت کند.

پیام تبریک رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و پاسداشت مقام متعالی زن

رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در پیامی ولادت حضرت زهرا (س) و پاسداشت مقام متعالی زن را تبریک گفت.

متن پیام بدین شرح است:

به نام خداوند زیبایی‌ها که فاطمه(س) را تجلی‌گاه کرامت و حکمت آفرید

فرخنده میلاد بانوی دو جهان، شکوه خلقت، حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) بر همه پیروان راه عدالت و معرفت مبارک باد. او که مشعل‌دار ولایت و اسوه فضیلت‌هاست، برای جامعه امروزین ما چراغی فروزنده در راه تعالی اخلاقی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

شورای اسلامی شهر شیراز، این افتخار را دارد که در مقام نهادی مردمی و خدمت‌گزار، میلاد کوثر هستی را بهانه‌ای برای تجلیل از مقام بلند بانوان ایران‌زمین، به ویژه بانوان غیور و فرهیخته خطه فارس و شهر سعدی و حافظ قرار دهد. بانوانی که در هماهنگی شگفت‌انگیز میان نقش‌های خانوادگی و اجتماعی، نقشی بی‌بدیل در پویایی فضای فرهنگی، علمی و مدیریتی شهر ایفا می‌کنند.

ما اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، بر این باوریم که توسعه متعالی و همه‌جانبه شهری، بدون بهره‌گیری از بینش، توانمندی و ظرفیت‌های بی‌کران بانوان میسر نخواهد شد. از همین رو، تکریم مقام مادر و زن، در کنار ایجاد فرصت‌های عادلانه برای حضور مؤثر آنان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و اجرایی شهری، از خطوط اساسی رویکرد این شورا است.

امید داریم با الهام از سیره عملی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، گام‌های استواری در راستای ارتقای کیفیت زندگی بانوان و تقویت نهاد خانواده در شهر شهریاران برداریم و شیراز را به سمتی پیش ببریم که در آن زن، هم جلوه‌گاه کرامت انسانی باشد و هم پیشگام عرصه‌های دانش و تدبیر.

این روز فرخنده را به تمامی مادران، خواهران و دختران این سرزمین، به ویژه بانوان سخت‌کوش و اثرگذار شیرازی تبریک می‌گوییم و خود را متعهد به حمایت از جایگاه واقعی آنان در تمام سطوح مدیریت شهری می‌دانیم.

زنان در تمدن ایران اسلامی نقش آفرین هستند


عضو شورا و رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه جهان امروز از «خصلت‌های ناب زنانگی» دور شده، گفت: هر کشوری که بتواند تکلیف خود را با این مفهوم در مسیر آینده روشن کند، پیشران تحولات تمدنی می شود.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، در مراسم رویداد ملی بانوان مهندس؛ به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن که با حضور بانوان مهندس و تاثیرگذار ایران اسلامی با بیان اینکه «زنانگی» هوایی است که آن را تنفس می‌کنیم، گفت: این مفهوم نه تنها خصلتی جنسیتی، بلکه بخش جدایی‌ناپذیر روح انسانی و محور تحولات خانواده و تمدن است.

سیده مریم حسینی، گفت: در این دوره، زنانگی به مثابه یکی از ارکان زوجیت و خانواده تضعیف شده، در حالی که آینده‌سازی تمدن‌ها در گرو احیای آن است.

حسینی با تأکید بر معنای «زنانگی» به عنوان مجموعۀ صفات ناب انسانی که در وجود زن و مرد نهادینه شده، گفت: این ویژگی در طول تاریخ تمدن‌ساز بوده و امروز به نقطه‌ای حساس تبدیل شده است. هر کشوری که بتواند جایگاه این مفهوم را در حرکت به سوی آینده تبیین کند، پیشگام و پیشران تحولات خواهد بود.

او، در بخشی از سخنان خود به دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره مسئلۀ زنانگی اشاره کرد و گفت: وقتی ایشان می‌فرمایند این موضوع تحولات اجتماعی آینده پیش رو خواهد بود، از همین منظر کلان و تمدنی است.

این مقام مسئول، گفت: ما در دورۀ تاریخی حساسی زندگی می‌کنیم و احیای زنانگی اصیل، نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی برای بقای انسانیت و تمدن است.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: در این دوره، زنانگی به مثابه یکی از ارکان زوجیت و خانواده تضعیف شده، در حالی که آینده‌سازی تمدن‌ها در گرو احیای آن است.

حسینی، با تأکید بر معنای «زنانگی» به عنوان مجموعۀ صفات ناب انسانی که در وجود زن و مرد نهادینه شده، گفت: این ویژگی در طول تاریخ تمدن‌ساز بوده و امروز به نقطه‌ای حساس تبدیل شده است. هر کشوری که بتواند جایگاه این مفهوم را در حرکت به سوی آینده تبیین کند، پیشگام و پیشران تحولات خواهد بود.

او، در بخشی از سخنان خود به دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره مسئلۀ زنانگی اشاره کرد و گفت: وقتی ایشان می‌فرمایند این موضوع تحولات اجتماعی آینده پیش رو خواهد بود، از همین منظر کلان و تمدنی است.

این عضو شورای شهر، گفت: ما در دوره تاریخی حساسی زندگی می‌کنیم و احیای زنانگی اصیل، نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی برای بقای انسانیت و تمدن است.

قانون درآمدهای پایدار بسترساز شد

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، با تقدیر از تصویب «قانون درآمدهای پایدار شهری»، خواستار تسریع در تصویب «قانون مدیریت یکپارچه شهری» شد و گفت: اگر قرار است حجم دولت کوچک شود، باید به شهرداری‌ها اجازه داده شود تا با افزایش اختیارات، به دولت در مدیریت امور کمک کنند.

سید ابراهیم حسینی، در جریان بازدید از مرکز کنترل خطوط یک و دو ایستگاه قطار شهری شیراز که با حضور دکتر نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، امیری، استاندار فارس، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز و مدیران شهری برگزار شد، با تشکر از نگاه مثبت مجلس به مدیریت شهری، به تشریح دستاوردها و درخواست‌های کلیدی شهر شیراز پرداخت.

حسینی، با تقدیر از مجلس برای تصویب «قانون درآمدهای پایدار شهری»، گفت: اگرچه این قانون ممکن است ایراداتی داشته باشد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما مردم بیشترین بهره را از آن خواهند برد، چرا که افزایش عوارض در چارچوب مشخص و حداکثر به اندازه تورم سالانه محدود شده است.

او، گفت: این قانون دست شهرداری را برای سرمایه‌گذاری باز گذاشته و خوشبختانه در دو سال گذشته توانسته‌ایم کاهش وابستگی بودجه را از طریق جذب سرمایه‌گذاری در شیراز جبران کنیم.

این مقام مسئول، با اشاره به لایحه «مدیریت یکپارچه شهری» که در دستور کار مجلس قرار دارد، درخواست کرد: اگر امکان دارد روند تصویب این قانون تسریع شود، زیرا مصوبه فعلی کمیسیون مربوطه پاسخگوی نیازهای مدیریت شهری نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: اگر قرار است حجم دولت کوچک شود، باید اجازه داد تا شهرداری‌ها با بزرگ‌تر شدن ساختار و اختیارات، بخشی از وظایف دولت را بر عهده گیرند.

حسینی، گفت: این موضوع را یکی از اتفاقات مهم قابل تحقق در دوره فعلی مجلس دانست و گفت: نمایندگان به این درخواست توجه لازم را داشته باشند.

او،، گفت: استاندار به صورت خاص به ما کمک می‌کنند و وظیفه خود می‌دانم از دوستی و همراهی ایشان تشکر کنم.

اعضای شورای اسلامی شهر شیراز پاسخگوی تماس‌های شهروندان

اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در هفته آینده پاسخگوی مسائل و دغدغه‌های شهروندان از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ است.

روی خط شهر، فرصتی مناسب برای طرح مستقیم مشکلات و دریافت پاسخ‌های صریح از نمایندگان مردم را در شورای اسلامی شهر فراهم می‌آورد.

آنچه در دویست و هفدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛

دویست و هفدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به ریاست سید ابراهیم حسینی، رئیس شورا، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز، مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیر حوزه علمیه منصوریه عنوان کرد:

نسخه اخلاقی اهل‌بیت(ع) برای مدیریت شهری؛ سکوت به‌موقع و پیشقدمی در اصلاح رابطه

حجت‌الاسلام حدائق با تبیین سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع)، راهکار برون‌رفت از فضای تخریب را «اخلاق کریمانه»، «پرهیز از مجادله بی‌ثمر» و «پیش‌قدم شدن در اصلاح روابط» دانست و تأکید کرد این منش، جامعه را به سمت همدلی و انسجام پیش می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیر حوزه علمیه منصوریه، در صحن علنی شورای شهر شیراز با اشاره به جایگاه امانت در نگاه اسلامی اظهار داشت: ریاست، مسئولیت اجرایی و حتی سلامت جامعه، همگی امانت هستند و انسان مؤمن باید فرصت‌ها و موقعیت‌ها را با نگاه امانت‌داری بنگرد، نه ابزار دلبستگی و غرور.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در گفت‌وگو با دیگران نهایت احترام را قائل می‌شدند و با تمام وجود به سخن مخاطب گوش می‌دادند، افزود: این اخلاق نبوی، الگویی برای مدیران و مسئولان است؛ چراکه احترام به گوینده و شنیدن سخن دیگران، نشانه تواضع و اخلاق اسلامی است.

مدیر حوزه علمیه منصوریه با اشاره به فرمایشات امام رضا(ع) درباره مسئولیت‌پذیری تصریح کرد: در قیامت، حساب‌کشی از مسئولان متفاوت از مردم عادی است؛ خداوند از استاد دانشگاه، مدیر، تاجر و مسئول، بیش از دیگران مطالبه می‌کند و هر که بامش بیش، برفش بیشتر.

وی ادامه داد: اگر نگاه ما به مسئولیت‌ها نگاه امانت باشد، دو اثر مهم دارد؛ نخست آنکه انسان به موقعیت و امکانات دل نمی‌بندد و دوم اینکه دچار غرور و خودبرتربینی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حدائق با اشاره به دغدغه‌های مردم نسبت به برخی اختلاف‌ها و نوع گفت‌وگوها در جلسات رسمی گفت: مردم مسئولان را الگو و امین خود می‌دانند و انتظار دارند رفتار و گفتار آنان موجب تقویت اعتماد عمومی شود، نه تضعیف آن. اختلاف سلیقه طبیعی است، اما نباید به خصومت و تخریب یکدیگر بینجامد.

وی با استناد به توصیه‌های امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: عادت به سکوت در جایی که سخن فایده‌ای ندارد، پرهیز از مجادله‌های بی‌ثمر، تقویت دیدار و ارتباط با یکدیگر و خودداری از تخریب دیگران، از سفارش‌های مؤکد اهل‌بیت(ع) به شیعیان است.

مدیر حوزه علمیه منصوریه با نقل روایاتی از سیره اهل‌بیت(ع)، به‌ویژه رفتار امام حسین(ع) در مواجهه با اهانت‌ها، افزود: اخلاق کریمانه، گذشت و پیش‌قدم شدن در اصلاح روابط، دل‌ها را متحول می‌کند و جامعه را به سمت همدلی و انسجام پیش می‌برد.

وی در پایان با هشدار نسبت به پیامدهای تخریب و بدگویی اظهار داشت: امام رضا(ع) نسبت به تخریب شیعیان هشدار جدی داده‌اند و این هشدار برای کسانی که جایگاه اجتماعی و مدیریتی دارند، اهمیت دوچندان دارد؛ چراکه هم در معرض نظارت الهی‌اند و هم نگاه و قضاوت مردم متوجه آنان است.

حفظ اخلاق، امانت‌داری و وحدت، وظیفه‌ای همگانی و شرط موفقیت در خدمت به مردم است.

شفافیت اطلاعات در دوره ششم ارتقا یافته

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده در فضای مجازی، عملکرد مالی و اطلاعاتی شورای ششم را تشریح و اعلام کرد: بدهی معوق شهرداری با استفاده از سازوکار قانونی به صفر رسیده و سطح انتشار اطلاعات نسبت به دوره گذشته ارتقا یافته است.

در دویست و هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، سید ابراهیم حسینی به بیان توضیحاتی در پاسخ به برخی مباحث مطرح‌شده در فضای مجازی پرداخت.

شفافیت اطلاعات و سامانه ملی

حسینی با ردّ ادعای عدم استفاده شورا و شهرداری از «سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، اظهار داشت: این سامانه در دوره شورای پنجم تنها به صورت محدود مورد اشاره قرار گرفت، اما در دوره ششم اطلاعات در آن قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سه چهار سال گذشته تقریباً تمام فعالیت‌های کمیسیون‌ها و صحن شورا در یک سامانه ثبت و سطح انتشار اطلاعات و شفافیت در این دوره بالا است.

تحلیل عملکرد مالی و بودجه‌ای

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با ارائه آمارهایی به مقایسه وضعیت بودجه و بدهی‌ها در پایان دوره شورای پنجم (سال ۱۴۰۰) و وضعیت فعلی پرداخت.

وی در ادامه افزود: بودجه شهرداری در سال ۱۳۹۶، مبلغ ۳۲۸۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۶۰ میلیارد تومان رسید (رشد ۸۶ درصدی). در مقایسه با رشد بودجه در دوره شورای ششم گفت: بودجه در این دوره ۷۰۰ درصد رشد کرد.

حسینی درباره بدهی معوق شهرداری گفت: این بدهی از ۱۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ به ۴۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته بود.

رئیس شورا با اشاره به تصویب تبصره‌ای در شورای ششم که به شهردار اجازه داد تا با بانک شهر تسویه حساب کند، گفت: امروز بدهی معوق شهرداری شیراز به بانک شهر صفر است.

وی تأکید کرد: این عدد در مهرماه ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بود.

کاهش نیروی انسانی و املاک شهرداری

حسینی در پاسخ به بحث کاهش هزارنفری نیروی انسانی گفت: در دوره شورای پنجم ۳۸۰ نفر برخلاف قانون وارد شهرداری شدند، اما در شورای ششم با مصوبه‌ای برای پیشگیری از ورود نیرو و تشویق بازنشستگان، بیش از هزار نفر از شهرداری خارج شدند.

وی همچنین در توضیح اظهارات قبلی خود درباره املاک شهرداری گفت: منظور افزایش پول املاک نبود، بلکه مساحت املاک شهرداری حدود سه برابر شده است.

واگن‌های مترو و احیای محلات

رئیس شورای شهر از پیگیری‌های صورت‌گرفته برای حل مشکل تأمین واگن‌های مترو خبر داد و گفت: دیروز نایب رئیس مجلس نیز پیگیر این موضوع شد. در شرایط تحریم، خرید اتوبوس نیز با مشکل مواجه شده است.

وی همچنین به طرح «احیای محلات با محوریت مساجد» اشاره کرد و هرگونه اختلاف نظر درباره اصل این طرح را رد نمود. حسینی توضیح داد: این اعتبار برای خرج در مسجد نیست، بلکه برای احیای محله است. مسجد را مرکز محله می‌دانیم. اختلاف نظر موجود، صرفاً در مورد نحوه شناسایی نیازها و تخصیص اعتبار است که کارشناسی است.»

حسینی در پایان بار دیگر از زحمات اعضای دوره پنجم شورا تشکر و تأکید کرد که بحث‌های مطرح‌شده جنبه کارشناسی دارد و سیاسی نیست.

آنچه در دویست و هفدهمین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت

از تصویب لایحه شهرداری شیراز با موضوع آیین نامه تشویق کارکنان واجد شرایط جهت بازنشستگی و پایان خدمت در شهرداری شیراز تا تصویب لایحه شهرداری شیراز مبنی بر آیین نامه نحوه انتخاب نمایندگان بهره بردارن اتوبوس و مینی بوس بخش غیر دولتی

در دویست و هفدهمین جلسه صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز ۱۲ دستور کار با حضور ۱۳ عضو شورا بررسی و در نهایت ۱۰ دستورکار به تصویب رسید.

در دویست و هفدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز که در تاریخ ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۴ برگزار شد، اولین دستور کار، نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر اظهار نظر در خصوص مصوبه شماره ۱۰۵۰۹/۱۴۰۴ مورخ ۰۵/۰۹/۱۴۰۴ با موضوع”واگذاری زمین به صورت اذن انتفاع به مساحت ۶۵/۵۳۱ متر مربع از پلاک ثبتی ۴۵۰/۱۶۵۲ بخش ۴ شیراز با کد نوسازی ۴۵-۹۱-۱۲-۹ واقع در والفجر بلوار سپیده به هیئت بیت الاسماعیل”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در شرح ماده واحده آن آمده است:

با اعطای اذن انتفاع یک قطعه زمین به مساحت ۶۵‏‏‏‏‏/۵۳۱ مترمربع از پلاک ثبتی ۴۵۰‏‏‏‏/۱۶۵۲ بخش ۴ شیراز به کد نوسازی ۴۵‏‏‏‏-۹۱‏‏‏‏-۱۲‏‏‏‏-۹ واقع در والفجر بلوار سپیده جهت احداث مجتمع فرهنگی و مذهبی با حفظ کلیه حقوق و مالکیت شهرداری به هیئت امنای بیت الاسماعیل (ع) به شناسه ملی ۱۴۰۱۴۷۴۸۷۱۸ با توجه به بند ۱۹ صورتجلسه کمیسیون ماده پنج مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ موافقت گردید.

تبصره ۱: جانمایی و تحویل زمین بر عهده شهرداری منطقه نه می باشد.

تبصره۲: شهرداری مکلف است برابر آیین نامه اذن انتفاع زمان بندی اجرا را در توافقنامه لحاظ نماید.

موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، طرح کمیته نامگذاری شورا مبنی بر نامگذاری معابر و اماکن عمومی، ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در شرح این تصمیم آمده است:

با هدف اصلاح و بازنگری آیین نامه نامگذاری، دستور کار حاضر تا بررسی و تصمیم گیری در خصوص آیین نامه به مدت دو هفته به کمیسیون تلفیق ارجاع گردید.

دستور کار دیگر صحن علنی، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر آیین نامه ساماندهی کیوسک های (دکه) شهری، ارسالی از کمیسیون های برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب شد.

در ماده واحده این لایحه آمده است:

آیین نامه ساماندهی کیوسک های (دکه) شهری مشتمل بر ۹ ماده و ۱۰ تبصره به پیوست و ممهور به مهر شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید.

موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر “اصلاح مصوبه شماره ۱۷۱۳۷/۱۴۰۱ مورخ ۲۴/۱۱/۱۴۰۱ با موضوع آیین نامه تشویق کارکنان واجد شرایط جهت بازنشستگی و پایان خدمت در شهرداری شیراز”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در ماده واحده این لایحه آمده است:

آیین نامه تشویق کارکنان واجد شرایط بازنشستگی و پایان خدمت شهرداری شیراز مشتمل بر ۵ ماده و ۹ تبصره به پیوست و ممهور به مهر شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید .

تبصره : از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مصوبه شماره ۱۷۱۳۷‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۱‏‏‏‏‏‏‏‏/ ش مورخ ۲۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۱‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۱ لغو می گردد.

دستور کار دیگر صحن علنی، لایحه شماره ۴۴۰۴۰۳/۱۴۰۴ مورخ ۱۸/۰۸/۱۴۰۴ شهرداری شیراز مبنی بر “اصلاح مصوبه شماره ۱۵۹۴۱/۱۴۰۳ مورخ ۱۱/۱۲/۱۴۰۳ با موضوع بهای خدمات قابل ارائه در آرامستان بهشت احمدی”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در ماده واحده این لایحه آمده است:

مصوبه شماره ۱۵۹۴۱‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۳ مورخ ۱۱‏‏‏‏‏‏‏/۱۲‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۳ با موضوع بهای خدمات قابل ارائه در آرامستان بهشت احمدی بندهای ۱ و ۲ ردیف ۱ جدول بهای خدمات قابل ارائه در آرامستان بهشت احمدی به شرح ذیل اصلاح و یک تبصره تحت عنوان تبصره ۹ الحاق شد.

 بهای خدمات قابل ارائه در آرامستان بهشت احمدی

ردیف عنوان بند شرح بهای خدمات ۱۴۰۴

۱ حمل ۱-۱ حمل متوفی از سردخانه به غسال خانه جهت اقامه نماز یا بالعکس ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال

۱-۲ حمل متوفی و تشیع جنازه در آرامستان بهشت احمدی تا محل دفن در آرامستان مذکور ۰۰۰‏‏‏‏‏‏‏/۰۰۰‏‏‏‏‏‏‏/۲ ریال

تبصره ۹ الحاقی: در خصوص حمل پیکر مطهر شهدا تا محل دفن، موضوع بندهای ۱ و ۲ ردیف ۱، مطابق نرخ مصوب توسط شهرداری شیراز از ردیف بودجه ۱۲۰۲۰۷ پرداخت می شود.

موضوع دیگر مطرح شده در صحن شورا، موضوع: لایحه شهرداری شیراز مبنی بر اذن انتفاع با پلاک ۲۷۲۹۱/۱۶۵۲ به انجمن خیرین شهرسازی و فرهنگ ساز جهت احداث ساختمان خدمات درمانی انجمن بیماران MS”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید:

در شرح تصمیم آمده است:

با هدف بررسی بیشتر، موضوع به مدت دو هفته متوقف و به کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک ارجاع شد.

دستور کار دیگر صحن علنی شورا، موضوع طرح کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا، مبنی بر “برگزاری کنفرانس کارکردهای هوش مصنوعی در مدیریت شهری”، ارسالی از کمیسیون مذکور، مثبوت به شماره ۱۱۰۴۴/۱۴۰۴ مورخ ۱۶/۰۹/۱۴۰۴ دبیرخانه شورا، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در شرح ماده واحده آمده است:

طرح “همایش ملی کارکردهای هوش مصنوعی در مدیریت شهری” ارسال شده از سوی مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز به شرح پیوست ممهور به مهر شورا به تصویب رسید.

تبصره: شهرداری به منظور برگزاری سالانه همایش فوق اقدام کرده و ردیف بودجه بنام “همایش ملی کارکردهای هوش مصنوعی در مدیریت شهری” را در بودجه سنوات آتی لحاظ نماید.

موضوع دیگر مطروحه در صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر “اصلاح مصوبات شماره ۱۷۳۲۹/۱۴۰۱ مورخ ۲۶/۱۱/۱۴۰۱ و ۱۳۳۷۹/۱۴۰۳ مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۳ با موضوع عوارض ارزش افزوده ناشی از تعیین کاربری باغات موضوع دستورالعمل اجرایی ماده ۱۴ قانون زمین شهری”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در ماده واحده این لایحه آمده است:

در مصوبه ۱۷۳۲۹‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۱‏‏‏‏‏‏‏/ش مورخ ۲۶‏‏‏‏‏‏‏/۱۱‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۱ و مصوبه اصلاحی ۱۳۳۷۹‏‏‏‏‏/‏۱۴۰۳‏‏‏‏‏/‏ش مورخ ۱۲‏‏‏‏‏/‏۱۰‏‏‏‏‏/‏۱۴۰۳با موضوع “عوارض ارزش افزوده ناشی از تعیین کاربری باغات موضوع دستورالعمل اجرایی ماده ۱۴ قانون زمین شهری” متن ماده ۴ و ماده ۵ اصلاح، تبصره ذیل ماده ۴ حذف و یک تبصره ذیل ماده ۵ به شرح ذیل الحاق گردید:

ماده ۴ (اصلاحی): شهرداری مکلف است مجوز زیربنای احداثی را حداکثر تا سقف بندهای۲‏‏‏‏‏‏-۱، ۲‏‏‏‏‏‏-۲ و ۲‏‏‏‏‏‏-۳ و تباصر ذیل بندهای مذکور که در آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ مشخص گردیده است صادر نماید؛ در صورت درخواست سطح اشغال بیش از ضابطه دستورالعمل و موافقت با آن، عوارض موضوع این مصوبه به شرح زیر محاسبه و اخذ می گردد:

*(صرفاً متن ماده ۴ اصلاح یافته است، سایر بندهای ذیل ماده ۴ به قوت خود باقی است).

ماده ۵ (اصلاحی): در صورت تخلف ساختمانی، ابتدا موضوع در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مطرح و چنانچه زیربنای احداثی بدون مجوز یا خلاف مفاد پروانه باشد و رأی بر تخریب صادر نگردد، عوارض آن برابر این مصوبه محاسبه و اخذ می گردد.

تبصره (الحاقی ذیل ماده ۵): با توجه به نظریه شماره ۷‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۲‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۶۳۳ مورخ ۲۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۸‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه، پرداخت جریمه کمیسیون ماده صد قانون شهرداری باعث ایجاد حق مکتسب در تغییر کاربری برای ذینفعان نمی‌شود.

موضوع بعدی صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر “اصلاح مصوبه شماره ۱۵۳۹۶/۱۴۰۲ مورخ ۱۵/۱۱/۱۴۰۱ با موضوع سیاست های حمایتی جهت تأمین برخی از نیازمندی های عمومی شهر”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی به شرح زیر تصویب شد.

در ماده واحده این لایحه آمده است:

در مصوبه ۱۵۳۹۶‏‏‏/۱۴۰۲‏‏‏/ش مورخ ۱۵‏‏‏/۱۱‏‏‏/۱۴۰۲ با موضوع “سیاست های حمایتی جهت تأمین برخی از نیازمندی های عمومی شهر” به شرح ذیل بند ۲ اصلاح و یک بند تحت عنوان بند ۳ و ۴ تبصره ذیل این بند به مصوبه الحاق گردید:

۲ (اصلاحی): فضاهای ذیل در کاربری مرتبط و به جز در کاربری باغ و فضای سبز و محدوده باغات قصردشت در صورت رعایت ضوابط فنی و شهرسازی، مشمول پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی زیربنا (مسکونی و غیر مسکونی) و عوارض تراکم تا حد مجاز طبق مصوبات مراجع تصویب کننده طرح های توسعه شهری و کمیسیون ماده ۵ (مسکونی و غیر مسکونی) نمی گردند

۲-۱ فضاهای متعلق به بیماری های خاص پزشکی (شامل مراکز نگهداری، آموزشی، بهداشتی و درمانی) که بیش از ۵۰% سهام آنها متعلق به خیریه یا کلاً متعلق به دولت باشند با اخذ مجوزهای قانونی و تاییدیه های لازم از دانشگاه علوم پزشکی

۲-۲ فضاهای متعلق به معلولین و جانبازان (شامل مراکز نگهداری، آموزشی، بهداشتی و درمانی)

۲-۳ فضای شیرخوارگاه ها دولتی و غیرانتفاعی که بیش از ۵۰% سهام آنها متعلق به خیریه یا کلاً متعلق به دولت باشند دارای مجوز از مراکز ذیصلاح

۲-۴ یتیم خانه ها دولتی و غیرانتفاعی دارای مجوز که بیش از ۵۰% سهام آنها متعلق به خیریه یا کلاً متعلق به دولت باشند از مراکز ذیصلاح

۲-۵ سرای سالمندان، دولتی و غیرانتفاعی که بیش از ۵۰% سهام آنها متعلق به خیریه یا کلاً متعلق به دولت باشند دارای مجوز از مراکز ذیصلاح

۲-۶ مراکز مددکاری اجتماعی و توانبخشی و توانمندسازی متعلق به کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی یا سازمان اوقاف و امور خیریه

تبصره: سایر فضاهای اداری و تجاری متعلق به اماکن فوق مشمول این بند نمی شوند.

موضوع بعدی که در صحن علنی مطرح شد، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر “اصلاح مصوبه شماره ۱۶۳۸۲/۱۴۰۱ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ با موضوع عوارض ارزش افزوده ناشی از تعیین یا تثبیت کاربری باغات واقع در حریم شهر شیراز (به استثنای حوزه باغات قصردشت)”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در ماده واحده این لایحه آمده است:

در مصوبه ۱۶۳۸۲‏‏‏‏‏/۱۴۰۱‏‏‏‏‏/ش مورخ ۱۱‏‏‏‏‏/۱۱‏‏‏‏‏/۱۴۰۱ با موضوع “عوارض ارزش افزوده ناشی از تعیین یا تثبیت کاربری باغات واقع در حریم شهر شیراز (به استثنای حوزه باغات قصردشت)” عنوان مصوبه، ماده ۱، ماده ۴، تبصره ذیل ماده ۴ و ماده ۷ به شرح ذیل اصلاح یافت:

عنوان مصوبه (اصلاحی): عوارض ارزش افزوده ناشی از تعیین کاربری باغات واقع در حریم شهر شیراز (به استثنای حوزه باغات قصردشت)

ماده ۱ (اصلاحی): عوارض ارزش افزوده باغات واقع در حریم شهر شیراز (به استثنای حوزه باغات قصردشت) پس از ارائه درخواست بهره برداری از کاربری جدید توسط مالک مبنی بر تعیین کاربری با موافقت شهرداری و اخذ مجوز از کارگروه امور زیربنایی و ابلاغ رأی موافق شورای برنامه ریزی و توسعه استان یا سایر مراجع ذیصلاح به شرح ذیل محاسبه و اخذ می¬گردد:

الف: چنانچه زیربنای درخواستی تا ده درصد مساحت باغ برابر فرمول ذیل محاسبه و اخذ می شود.

۳ × G × Pm × rF

Pm: شاخص ارزش معاملاتی هر متر مربع عرصه املاک با کاربری مسکونی در اجرای ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم

rF: ضریب تعدیل زمین براساس دفترچه مصوب شورای اسلامی شهر (به استناد تبصره ۲ ماده ۷ دستورالعمل ابلاغی وزیر کشور)

G: سطح اشغال طبقه همکف

ب: سطح اشغال زیربنای درخواستی حداکثر تا ۱۰% عرصه، مازاد بر سطح اشغال مجاز برابر فرمول ذیل محاسبه و اخذ می¬گردد:

۵ × Pm × rF × G1

1G: سطح اشغال طبقه همکف یا زیرزمین تا ۱۰% عرصه

ج: سطح اشغال زیربنای درخواستی مازاد بر بند ب برابر است با:

۱۵ × Pm × rF × G2

2G: سطح اشغال طبقه همکف یا زیرزمین بیش از۱۰% مازاد بند ب

تبصره: ماده یک اصلاح یافته است و کلیه تباصر ذیل ماده یک(تباصر ۱ الی ۶) به قوت خود باقی است.

ماده ۴ (اصلاحی): در صورت تخلف ساختمانی، ابتدا موضوع در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مطرح و چنانچه زیربنای احداثی بدون مجوز یا خلاف مفاد پروانه باشد و رأی برتخریب صادر نگردد، عوارض آن برابر این مصوبه محاسبه و اخذ می گردد.

تبصره (الحاقی ذیل ماده ۴): با توجه به نظریه شماره ۷‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۲‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۶۳۳ مورخ ۲۵‏‏‏‏‏‏‏‏/۸‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه، پرداخت جریمه کمیسیون ماده صد قانون شهرداری باعث ایجاد حق مکتسب در تغییر کاربری برای ذینفعان نمی‌شود.

ماده ۷ (اصلاحی): باغات واقع در حریم شهر شیراز به استثنای حوزه باغات قصردشت پس از پرداخت عوارض موضوع این مصوبه، به میزان سطح اشغال دارای مجوز، مشمول پرداخت قدرالسهم ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و عوارض تغییر کاربری نمی¬گردند و در هنگام اخذ سند ششدانگ یا تغییر کاربری جهت مابقی عرصه برابر قانون عمل می شود.

دستور کار دیگر صحن علنی شورای شهر، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر “آیین نامه نحوه انتخاب نمایندگان بهره بردارن اتوبوس و مینی بوس بخش غیر دولتی”، ارسالی از کمیسیون های برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و حمل و نقل و ترافیک و عمران شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصویب گردید:

در ماده واحده این لایحه امده است:

آیین نامه نحوه برگزاری انتخاب نمایندگان بهره برداران اتوبوس و مینی بوس بخش غیردولتی مشتمل بر ۱۲ فصل ۴۲ ماده ۱۹ تبصره به شرح پیوست ممهور به مهر شورا به تصویب رسید.

تبصره : از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مصوبه های شماره۳۵۰۹۹ مورخ ۰۱‏‏‏‏‏/۰۸‏‏‏‏‏/۹۲، ۳۸۵۲۸‏‏‏‏‏‏/۹۲‏‏‏‏‏‏/ص مورخ ۲۸‏‏‏‏‏‏/۱۱‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۲، ۴۹۷‏‏‏‏‏/۹۳‏‏‏‏‏/ص مورخ ۰۸‏‏‏‏‏/۰۲‏‏‏‏‏/ ۱۳۹۳و ۸۸۰‏‏‏‏‏‏/۹۳‏‏‏‏‏‏/ص مورخ ۲۲‏‏‏‏‏‏/۲‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۳ لغو می شود.

دستور کار پایانی صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، طرح کمیته محرومیت زدایی در خصوص ” اصلاح مصوبه شماره ۱۱۷۴۸/۱۴۰۲ مورخ /۹/۱۴۰۲ با موضوع دستورالعمل اجرایی راه اندازی قرارگاه مشترک محرومیت زدایی “، ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:

در شرح این لایحه آمده است:

به پیوست اصلاحیه مصوبه ۱۴۰۲/۱۱۷۴۸/ش مورخ ۱۴۰۲/۹/۱ دستورالعمل اجرایی قرارگاه مشترک محرومیت زدایی(موضوع بند ۳ ذیل ماده واحده مصوبه شماره ۱۳۴۱۹/۱۴۰۱/ش مورخ ۲۲/۹/۱۴۰۱) در قالب ده ماده و سه تبصره به شرح پیوست ممهور به مهر شورا ی اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید. مقرر شد موضوع جهت تصویب نهایی به صحن شورا ارسال شود.

  • نویسنده : مریم توانا