مهدی پارسایی در حاشیه بازدید از بازار وکیل شیراز در جمع خبرنگاران بر لزوم حفظ منظر تاریخی بازار های تاریخی استان افزود: در اکثر شهرستان های فارس، آثار و بافت های تاریخی و ارزشمندی وجود دارد که باید به درستی حفاظت، مرمت و نگهداری شوند که از این آثار می توان به بازارها اشاره کرد.
وی گفت: بازارهای متعدد و متعلق به دوره های مختلف تاریخی در شهر ستان های لار، شیراز، کازرون، جهرم و… وجود دارد که طی صدهای گذشته کارکرد خود را همچنان حفظ کرده اند اما شاهدیم که منظر تاریخی و بصری برخی از این آثار با دخل و تصرف هایی سهوی مخدوش شده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، آگاه سازی حجره داران و کسبه بازارهای تاریخی نسبت به رعایت ضوابط و اصول حفاظتی و نگهداری از آثار تاریخی را ضروری دانست و تأکید کرد: با اینکه کارکرد اصلی بازارهای تاریخی در فارس حفظ شده اما جا دارد حفظ منظر تاریخی این آثار در اولویت قرار گیرد چرا که برای نمونه با قدم زدن در بازار وکیل شیراز با یک ناهماهنگی بین حجره ها روبه رو می شویم.
پارسایی با بیان اینکه نباید حجره های بازارهای تاریخی مانند مغازه ها در پاساژ ها و مراکز خرید دکور شود، گفت: صرف نظر از اینکه بازار وکیل شیراز یا بازار قیصریه لارستان همواره به عنوان مراکز مهم اقتصادی جنوب کشور به شمار می روند، این آثار در طول تاریخ و به گواه سفرنامه های متعدد سیاحان خارجی و داخلی به مجموعه فرهنگی- گردشگری تبدیل شدند که باید منظر تاریخی و هویتی آن همچنان حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه دکور حجره های بازار متناسب با فضاهای تاریخی باشد بر ضرورت مشارکت بیشتر بازاریان در مباحث مرمتی بازارهای تاریخی به عنوان ذی نفعان این مجموعه ها تاکید کرد.
پارسایی به بازدید اخیر استاندار محترم فارس از بازار وکیل شیراز نیز اشاره کرد و گفت: در این بازدید به دستور استاندار محترم فارس مقرر شد با مدیریت معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری، کارگروهی برای بهسازی مرمت و ساماندهی بازار وکیل شیراز در دفتر فنی استانداری فارس تشکیل شود که اعضای این کارگروه هم از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، شورای بازار، ادارات برق، آب ومخابرات و دیگر دستگاه های خدمات رسان خواهند بود.
هوش مصنوعی، ابزاری تحولساز و ضروری برای روابطعمومیها
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس، هوش مصنوعی را ابزاری تحولساز و ضروری برای آینده روابطعمومیها دانست و بر لزوم استفاده هوشمندانه، اخلاقمحور و هدفمند از این فناوری تأکید کرد.
محمدجواد برزگر، با بیان اینکه تحول در روابط عمومی بدون پذیرش فناوریهای نوین ممکن نیست، گفت: روابطعمومیها باید از نقش صرفاً اطلاعرسان به نقش تسهیلگر تعامل مؤثر میان مردم و دولت ارتقا یابند و هوش مصنوعی دقیقاً همان ابزاری است که میتواند این گذار را ممکن کند.
وی افزود: در جهانی که هر ثانیه حجم عظیمی از داده تولید میشود، دیگر نمیتوان با روشهای سنتی، پیام را بهموقع، دقیق و هدفمند به مخاطب رساند. هوش مصنوعی این امکان را فراهم میسازد که روابطعمومیها به ابزارهایی برای تحلیل کلان داده، شخصیسازی پیامها، پیشبینی رفتار مخاطب و حتی تولید محتوا بهصورت پویا و تعاملی دست یابند.
برزگر با اشاره به تجربههای موفق جهانی در بهکارگیری هوش مصنوعی در روابط عمومی دولتها و برندهای بزرگ بیان کرد: روابط عمومی هوشمند، روابطعمومی است که بتواند داده را به معنا و معنا را به سیاست و تصمیم تبدیل کند. هوش مصنوعی این مسیر را تسریع میکند و به روابطعمومیها کمک میکند تا درک عمیقتری از نیازها، دغدغهها و ذهنیتهای مخاطبان داشته باشند.
وی، استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی در حوزههایی چون تحلیل احساسات در فضای مجازی، شناسایی بهموقع بحرانهای ارتباطی، تولید محتوای خلاقانه متناسب با پرسونای مخاطب، و نیز بهینهسازی زمان پاسخگویی به مطالبات مردمی را یک الزام دانست و گفت: اکنون زمان آن است که روابطعمومیها از نقش انفعالی به کنشگری هوشمند و آیندهنگر تبدیل شوند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس با اشاره به نگاه دولت به فناوریهای نوین، گفت: در دولت وفاق ملی، هوشمندسازی و تحول دیجیتال نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی انکارناپذیر برای ارتقاء کیفیت حکمرانی است. روابط عمومیها بهعنوان دروازه ارتباطی دولت با مردم، باید پیشگام این تحول باشند.
برزگر همچنین بر لزوم بازتعریف ساختارهای اداری و آموزشی روابط عمومیها تأکید کرد و افزود: مهمترین زیرساخت برای ورود به دوره روابطعمومی دیجیتال، توانمندسازی کارشناسان روابط عمومی است تا بتوانند از ابزارهای جدید بهدرستی و با درک صحیح از اهداف استفاده کنند. امروز، سواد رسانهای کافی نیست؛ ما به «سواد هوش مصنوعی» در روابط عمومی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در استانداری فارس، مسیر بهرهگیری از هوش مصنوعی آغاز شده است، گفت: سامانه تحلیلگر افکار عمومی بر پایه هوش مصنوعی، مرکز تولید محتوای هوشمند، و همچنین دستیار هوش مصنوعی برای استفاده بهینه در دستور کار شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان قرار دارد.
برزگر در پایان تأکید کرد: آینده روابطعمومیها، هوشمند، دادهمحور و انسانمحور خواهد بود. اگر امروز برای این آینده آماده نشویم، فردا فرصتی برای جبران نخواهیم داشت. باید از هماکنون، همت کنیم برای ساخت روابطعمومیهایی که نه فقط بازتابدهنده صدا، بلکه معماران ارتباط مؤثر در جامعه باشند.
- نویسنده : مریم توانا