مهدی پارسایی در جلسه تبادل نظر فعالان حوزه گردشگری و مدیران شهری شیراز، گفت: به نمایندگی مردم شیراز از اقدامات شهرداری شیراز در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تشکر میکنم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، گفت: امام قلی خان نماد تاریخی استکبارستیزی و قهرمان ملی ما در مبارزه رو در رو با تهاجم بیگانگان به ایران است که موفق شده است دشمنان را از خلیج فارس اخراج کند.
مدرسه خان تنها اثری است که از این شخصیت بزرگ در شیراز باقی مانده و متاسفانه اثر دیگری که یاداور حماسه آفرینی او باشد نداریم.
پارسایی دیگر شخصیت حماسی تاریخ شیراز را شاه منصور مظفری دانست و گفت: شاه منصور که مورد علاقه و ممدوح حافظ است، با رویکرد دشمن شناسانه با سایر حکام مناطق مختلف ایران نامه نگاری و آنان را نسبت به خطر حمله تیمور آگاه کرد.
او، گفت: در نامه های خود برای مقابله با تهاجم تیمور در ماوراءالنهر از حکام دیگر درخواست کمک های مالی و نیروی انسانی کرد که با بی توجهی آنان روبرو شد و نهایتا تیمور با فتح خراسان و سایر بلاد به شیراز رسید. شاه منصور در بیرون شیراز با سپاهی سه هزار نفره به مقابله با لشکر ۳۰ هزار نفره تیمور رفت.
این مقام مسئول، گفت: به روایت شرف الدین علی یزدی که مورخ تیمور بود، شاه منصور با شجاعت به نبرد با سپاه تیمور برخواست و حتی موفق شد با عبور از اطرافیان تیمور، ضربه ای به کلاه خود او بزند. شب هنگام نیز ۳۰۰ راس اسب وحشی که به دم های آنان سینی مسی بسته بود به لشکر تیمور فرستاد و لشکریان وحشت زده تیمور با تصور این که مورد شبیخون شاه منصور قرار گرفته اند، اقدام به کشتار یکدیگر کردند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با اشاره به این که شاه منصور، علی رغم عملکرد بسیار هوشمندانه و دشمن ستیزانه، نهایتا در نبرد با تیمور به شهادت رسید، گفت: اسامی کل تیموری و محله درب شازده که قبر شاه منصور در آن قرار دارد از یادگارهای این شخصیت حماسی تاریخ شیراز است که برای معرفی این حماسه بزرگ، لازم است مجسمه ای در خور شاه منصور و نبرد وی با تیمور، در فضای شهری شیراز قرار گیرد.
جایگاه شیراز فراتر از یک مقصد تفریحی است
سرپرست معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس گفت: گردشگر به شیراز برای تفریح سطحی نمیآید، بلکه هدف او حضور در محضر بزرگان فرهنگ و تاریخ ایران است؛ از این رو برنامهریزیهای گردشگری باید با تکیه بر هویت تاریخی و زیارتی شهر انجام شود.
مهدی پارسایی، گفت: شیراز مقصدی برای سرگرمی نیست؛ گردشگر به این شهر میآید تا در محضر تاریخ، ادب، دین و معرفت حاضر شود و بخشی از هویت فرهنگی خود را بازشناسی کند.
پارسایی، گفت: نگاه گردشگر به شیراز نگاه زیارتی است نه مذهبی بلکه زیارت به معنای حضور در محضر بزرگان ادب، عرفان، دین و تاریخ ایران.
گفت: فردی که از دورترین نقطه ایران راهی شیراز می شود آمده تا به زیارت شاهچراغ، حافظ، سعدی، روزبهان و همه میراثداران تمدن ایرانی-اسلامی برود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، با انتقاد از کمتوجهی به ارتباط دانشگاه با صنعت گردشگری گفت: در حوزه گردشگری، بهویژه گردشگری زیارت، کار نظری کافی انجام نشده و گفتمان علمی آن در دانشگاهها شکل نگرفته است. در حالی که زیارت، سنتی مردمی و دیرینه دارد و نیازمند تبیین مبانی نظری و هویتی است.
او، گفت: گردشگری در شیراز باید با شناخت از جنس گردشگر، رفتار و انگیزه او برنامهریزی شود. نمیتوان نسخهای واحد برای همه نقاط ایران نوشت. گردشگر شیراز با گردشگر بندرعباس یا زابل تفاوتهای اساسی دارد و برنامهریزیها باید مبتنی بر بومشناسی و هویت محلی باشد.
- نویسنده : مریم توانا