مهدی طاهری، گفت: اگرچه در مراسم افتتاح پروژههای عمرانی کمتر از مهندسان و کارگران اجرایی یاد میشود، اما سهم عمدهای از استواری بناهای این شهر متعلق به این مجاهدان گمنام است که نامشان بر جلد جراید نمینشیند و داستان زندگیشان ناشنیده میماند.
او، سپس با طرح پرسشهایی اساسی، شاخصههای شورای ششم را مورد نقد قرار داد و پرسید: آیا عدالت اجتماعی و توازن در خدمات شهری از اهداف انقلاب نبود؟ آیا مبارزه با فساد مالی، که رهبری آن را به اژدهای هفتسر تشبیه کردند، جزو آرمانهای انقلاب نبود؟ آیا رسیدگی به محرومان، توجه به زنان سرپرست خانوار، توسعه فرهنگ محلهمحور، تقویت نهاد خانواده، و احیای سبک زندگی اسلامی-ایرانی از اهداف ما نبود؟
طاهری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، افزود: آیا ایجاد مراکز تولیدی و بازارهای محلهمحور در دستور کار قرار گرفت؟ آیا شورا خود را در معرض ارزیابی افکار عمومی قرار داده است؟
عضو شورای شهر شیراز با انتقاد از رویکرد قیمومیت فرهنگی در مدیریت شهری، گفت: آیا ایجاد تحول فرهنگی-اجتماعی با دیکته کردن برنامهها از بالا ممکن است؟ چرا تفکر محلهمحوری و مسجدمحوری در شیراز نهادینه نشد؟ محلاتی مانند سنگ سیاه، سهلآباد، کشن، ارم و گلستان هرکدام نیازهای فرهنگی متفاوتی دارند که باید توسط خود مردم شناسایی و حل شود.
وی با اشاره به مراسمی مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس که جنبه سراسری دارند، تأکید کرد: اما برنامههایی مانند جشنهای میلاد امام زمان (عج) یا تکیههای محرم باید با مشارکت خود مردم در مدارس و بوستانهای محلهای برگزار شود، نه با دستور از بالا.
طاهری با بیان گلایه از شورای فرهنگی عمومی استان، گفت: من این شورا را قرارگاه مرکزی راهبردی فرهنگی استان میدانم، اما متأسفانه شاهد تعارف و مماشات در اجرای تصمیمات آن هستیم. چرا تفکر محلهمحوری در این شورا رشد نکرد؟ چرا رصدخانه فرهنگی که مقام معظم رهبری بر تشکیل آن تأکید داشتند، محقق نشده است؟
او، در پاسخ به برخی اتهامات مطرحشده در فضای مجازی مبنی بر قدرت یا ایجاد دو قطبی، گفت: به این زخمزبانها اعتنایی ندارم، چرا که در خاندان ما فداکاری و ایثار امر تازهای نیست. آنان که عقل دارند، به یک اشاره بسنده میکنند.
طاهری، گفت: در روزهای گذشته، تعدادی از جانبازان، خانوادههای شهدا، رزمندگان و علما با من تماس گرفتند و علیرغم برخی بیمهریها، مرا به ادامه خدمت در شورا امر کردند. دست یکایک آنان را میبوسم و از خداوند میخواهم تا مرا در این مسیر یاری کند.
این مقام مسئول، گفت: شورا به مثابه هیئت مدیره مجمع دو میلیون نفری مردم شیراز است و شهردار، مدیرعامل آن. نظارت سختگیرانه بر امور اجرایی و سلامت اداری-مالی شهرداری، تکلیفی است که مردم بر دوش ما گذاشتهاند.
او، گفت: با اینکه بر نظر خود اصرار دارم، اما به احترام رئیس شورا و برای حفظ جایگاه این نهاد، داوری را به کارشناسان سازمان بازرسی استان میسپاریم.
پروژه ساماندهی محور دروازه کازرون و راهاندازی مجتمع بازار پروتئین وارد فاز اجرایی شد
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در یکصد و نود و سومین صحن علنی شورا از اجرایی شدن پروژه ساماندهی محور دروازه کازرون و راهاندازی مجتمع بازار پروتئین (بازارچه کارگر) پس از سالها تأخیر، خبر داد و گفت: این طرح که از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز در دستور کار قرار داشت، پس از پیگیریهای مستمر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و تصویب سه مصوبه شورا، نهایتاً در حال نهاییشدن است.
مسعود زارعی،گفت: اصل جابجایی صنوف پروتئینی از دروازه کازرون به مجتمع خیابان کارگر با استقبال شهروندان، مسئولان و کسبه مواجه شده است. در جلسه علنی شورای شهر شیراز مورخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، طرح تشویقی مدیریت بهرهبرداری از مجتمع بازار پروتئین با اتفاقنظر اعضا تصویب شد.
زارعی، گفت: این طرح شامل مشوقهای ویژه برای کسبه دروازه کازرون در زمینه اجاره و فروش واحدهای تجاری است.
او، گفت: شهرداری شیراز با هدف همراهی بیشتر با کسبه، دو تغییر عمده در برنامه اجرایی خود اعمال کرد.
این مقام مسئول، گفت: برخلاف برنامه اولیه، کسبه ملزم به فروش مغازههای خود به شهرداری نیستند و میتوانند با رعایت کاربری تعیینشده در طرح ساماندهی، به فعالیت خود ادامه دهند.
تمدید مهلت انتقال از دیگر تغییراتی بود که زارعی اشاره کرد و گفت: با درخواست کسبه برای بهرهمندی از درآمد شب عید، زمان انتقال به اواسط اردیبهشت ۱۴۰۴ موکول شد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر بر چند اقدام ضروری برای تکمیل موفقیتآمیز این پروژه اشاره کرد و اولین تصمیم را تصویب سریع طرح ساماندهی در کمیتههای تخصصی ذکر کرد و گفت: با توجه به قرارگیری این محدوده در بافت تاریخی، بررسی و تصویب نهایی طرح در کمیته شورای بافت تاریخی میراث فرهنگی و کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی ضروری است.
زارعی کنترل معبر و مقابله با دستفروشان دیگر موضوع اساسی در این تصمیم حیاتی عنوان کرد و گفت: شهرداری و نیروی انتظامی موظفند پس از انتقال صنوف، نظارت مستمر بر محدوده داشته و از فعالیت غیرمجاز دستفروشان جلوگیری کنند.
او، گفت: اداره کل ارتباطات شهرداری و رسانههای استانی باید با تهیه پیوست رسانهای، اقدامات انجامشده در حوزه آگاهی رسانی عمومی را بهصورت شفاف به شهروندان اطلاعرسانی کنند.
عضو شورای اسلامی شهر بر تهیه پیوست فرهنگی تاکید کرد و اظهار کرد: معاونت فرهنگی شهرداری نیز باید با همکاری نهادهای مربوطه، پیوست فرهنگی برای تبیین آثار مثبت این طرح در کاهش معضلات اجتماعی و ترافیکی ارائه دهد.
زارعی از استاندار فارس و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست تا با صدور دستور ویژه، روند تصویب نهایی این طرح را تسریع کنند.
او، بر لزوم همکاری تمامی نهادهای ذیربط برای اجرای بهموقع و کامل این پروژه تأکید کرد و اجرای این طرح را گامی مهم در راستای بهبود وضعیت ترافیکی، زیستمحیطی و اجتماعی یکی از محورهای پرتردد شیراز دانست.
وامدار هیچ جریان خاصی نیستم / روز شوراها و بازخوانی پیام رهبر انقلاب؛ پرهیز از مناقشات جناحی، اولویت مدیریت شهری
محمد تقی تذروی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در صحن علنی شورا با نطقی جامع و قاطع به بررسی مهمترین مسائل جاری کشور و شهر شیراز پرداخت.
محمد تقی تذروی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز سخنان خود را با تسلیت حادثه انفجار و آتشسوزی در اسکله تجاری-راهبردی شهید رجایی بندرعباس آغاز کرد و با بیان اینکه این حادثه منجر به جانباختن جمعی از هموطنان عزیزمان شده است، از مسئولان ذیربط خواستند تا هرچه سریعتر نتیجه تحقیقات را اعلام و با مسببان این حادثه برخورد قانونی شود.
او، از شهروندان خونگرم شیرازی دعوت کرد تا برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه کنند.
تذروی با تبریک فرارسیدن نهم اردیبهشت، روز شوراها، به ویژه به اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شوراهای محلات، بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۸ را قرائت کرد که در آن بر پرهیز از مناقشات سیاسی و جناحی تأکید شده بود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به چهار دهه فعالیت خود در عرصههای اجتماعی، آموزشی، نظامی و مدیریت شهری، اعلام کرد: وامدار هیچ جریان خاصی نیستم و تنها خود را مدیون شهدا و مردم میدانم.
او، با انتقاد از برخی جریانات سیاسی محلی هشدار داد: برخی میخواهند بزرگان و معتمدان شهر را از اعتبار و جایگاه اجتماعی-سیاسی خود بیندازند تا خودشان به پدرخواندههای نوظهور تبدیل شوند.
تذروی با اشاره به فضای سیاسی دوره پنجم شورا که به گفته وی مملو از سکوت یا تمجید از جریانهای خاص بود، تأکید کرد: در آن دوره، قلم، قدم و زبانم را در راه دفاع از ارزشها به کار گرفتم؛ از اعتراض به نفوذ بهائیت تا مقابله با رویههای سکولار فرهنگی.
این مقام مسئول، گفت: اگر سکوت کردم، فقط برای حفظ وحدت بود تا کارنامه شورا در حواشی گم نشود.
این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تأثیرات تاریخی تصمیمات نادرست از همه خواست تا با دقت به رهنمودهای ایشان توجه کنند تا از انحراف در مسیر حرکت نظام جلوگیری شود.
تذروی در بخش دیگری از سخنان خود، از شهردار شیراز به دلیل تمدید مهلت دریافت برگه معاینه فنی تا ابتدای خردادماهتقدیر کرد و پیشنهاد داد این طرح برای همراهی بیشتر شهروندان، مجدداً تمدید شود.
او، خواستار تهیه گزارشی جامع از خدمات شهرداری به دستگاههای دولتی شد تا شفافیت و امیدآفرینی در جامعه تقویت شود.
آنچه در یکصد و نود و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت
از ارائه گزارش مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) در مورد خدمات دندانپزشکی گروه چهادی الکفیل به نیازمندان تا تصویب لایحه همسان سازی شارژ کارت رفاهی پرسنل حجمی شرکت های طرف قرارداد شهرداری
یکصد و نود و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، رئیس شورا، قائم مقام شهردار شیراز، مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.
محمد تقی تذروی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد:
وامدار هیچ جریان خاصی نیستم / روز شوراها و بازخوانی پیام رهبر انقلاب؛ پرهیز از مناقشات جناحی، اولویت مدیریت شهری
محمد تقی تذروی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در صحن علنی شورا با نطقی جامع و قاطع به بررسی مهمترین مسائل جاری کشور و شهر شیراز پرداخت.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز سخنان خود را با تسلیت حادثه انفجار و آتشسوزی در اسکله تجاری-راهبردی شهید رجایی بندرعباس آغاز کرد و با بیان اینکه این حادثه منجر به جانباختن جمعی از هموطنان عزیزمان شده است، از مسئولان ذیربط خواستند تا هرچه سریعتر نتیجه تحقیقات را اعلام و با مسببان این حادثه برخورد قانونی شود.
او، از شهروندان خونگرم شیرازی دعوت کرد تا برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه کنند.
تذروی با تبریک فرارسیدن نهم اردیبهشت، روز شوراها، به ویژه به اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شوراهای محلات، بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۸ را قرائت کرد که در آن بر پرهیز از مناقشات سیاسی و جناحی تأکید شده بود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به چهار دهه فعالیت خود در عرصههای اجتماعی، آموزشی، نظامی و مدیریت شهری، اعلام کرد: وامدار هیچ جریان خاصی نیستم و تنها خود را مدیون شهدا و مردم میدانم.
او، با انتقاد از برخی جریانات سیاسی محلی هشدار داد: برخی میخواهند بزرگان و معتمدان شهر را از اعتبار و جایگاه اجتماعی-سیاسی خود بیندازند تا خودشان به پدرخواندههای نوظهور تبدیل شوند. و در ادامه افزود: ولی زهی خیال باطل
تذروی با اشاره به فضای سیاسی دوره پنجم شورا که به گفته وی مملو از سکوت یا تمجید از جریانهای خاص بود، تأکید کرد: در آن دوره، قلم، قدم و زبانم را در راه دفاع از ارزشها به کار گرفتم از اعتراض به نفوذ بهائیت تا مقابله با رویههای سکولار فرهنگی.
این مقام مسئول، گفت: اگر سکوت کردم، فقط برای حفظ وحدت بود تا کارنامه شورا در حواشی گم نشود.
این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تأثیرات تاریخی تصمیمات نادرست از همه خواست تا با دقت به رهنمودهای ایشان توجه کنند تا از انحراف در مسیر حرکت نظام جلوگیری شود.
تذروی در بخش دیگری از سخنان خود، از شهردار شیراز به دلیل تمدید مهلت دریافت برگه معاینه فنی تا ابتدای خردادماهتقدیر کرد و پیشنهاد داد این طرح برای همراهی بیشتر شهروندان، مجدداً تمدید شود.
او، گفت: خواستار تهیه گزارشی جامع از خدمات شهرداری به دستگاههای دولتی شد تا شفافیت و امیدآفرینی در جامعه تقویت شود.
مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز عنوان کرد:
اجرای طرح ساماندهی محور دروازه کازرون و راهاندازی مجتمع بازار پروتئین
مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در یکصد و نود و سومین صحن علنی شورا از اجرایی شدن طرح ساماندهی محور دروازه کازرون و راهاندازی مجتمع بازار پروتئین (بازارچه کارگر) پس از سالها تأخیر، خبر داد و گفت: این طرح که از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز در دستور کار قرار داشت، پس از پیگیریهای مستمر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و تصویب سه مصوبه شورا، نهایتاً در حال نهاییشدن است.
مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در نطق پیش از دستور خود گفت: اصل جابجایی صنوف پروتئینی از دروازه کازرون به مجتمع خیابان کارگر با استقبال شهروندان، مسئولان و کسبه مواجه شده است. در جلسه علنی شورای شهر شیراز مورخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، طرح تشویقی مدیریت بهرهبرداری از مجتمع بازار پروتئین با اتفاقنظر اعضا تصویب شد.
زارعی، افزود: این طرح شامل مشوقهای ویژه برای کسبه دروازه کازرون در زمینه اجاره و فروش واحدهای تجاری است.
او، گفت: شهرداری شیراز با هدف همراهی بیشتر با کسبه، دو تغییر عمده در برنامه اجرایی خود اعمال کرد.
این مقام مسئول، گفت: برخلاف برنامه اولیه، کسبه ملزم به فروش مغازههای خود به شهرداری نیستند و میتوانند با رعایت کاربری تعیینشده در طرح ساماندهی، به فعالیت خود ادامه دهند.
زارعی، گفت: با درخواست کسبه برای بهرهمندی از درآمد شب عید، زمان انتقال به اواسط اردیبهشت ۱۴۰۴ موکول شد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ، گفت: با توجه به قرارگیری این محدوده در بافت تاریخی، بررسی و تصویب نهایی طرح در کمیته شورای بافت تاریخی میراث فرهنگی و کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی ضروری است.
زارعی کنترل معبر و مقابله با دست فروشان دیگر موضوع اساسی در این تصمیم حیاتی عنوان کرد و گفت: شهرداری و نیروی انتظامی موظفند پس از انتقال صنوف، نظارت مستمر بر محدوده داشته و از فعالیت غیرمجاز دستفروشان جلوگیری کنند.
او، گفت: اداره کل ارتباطات شهرداری و رسانههای استانی باید با تهیه پیوست رسانهای، اقدامات انجامشده در حوزه آگاهی رسانی عمومی را بهصورت شفاف به شهروندان اطلاعرسانی کنند.
عضو شورای اسلامی شهر بر تهیه پیوست فرهنگی تاکید کرد و گفت: معاونت فرهنگی شهرداری نیز باید با همکاری نهادهای مربوطه، پیوست فرهنگی برای تبیین آثار مثبت این طرح در کاهش معضلات اجتماعی و ترافیکی ارائه دهد.
زارعی از استاندار فارس و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست تا با صدور دستور ویژه، روند تصویب نهایی این طرح را تسریع کنند.
او، بر لزوم همکاری تمامی نهادهای ذیربط برای اجرای بهموقع و کامل این پروژه تأکید کرد و اجرای این طرح را گامی مهم در راستای بهبود وضعیت ترافیکی، زیستمحیطی و اجتماعی یکی از محورهای پرتردد شیراز دانست.
شورای ششم باید بر اساس آرمانهای انقلاب اسلامی ارزیابی شود / بیمهریها مانع خدمت نمیشود؛ دعوت بزرگان را اجابت کردم
مهدی طاهری، با بیان سخنانی مبسوط، ضمن تسلیت به خانوادههای جانباختگان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان حادثه بندر شهید رجایی بندرعباس، به بررسی عملکرد شورای ششم و شهرداری شیراز پرداخت و بر لزوم ارزیابی این نهادها بر اساس آرمانهای انقلاب اسلامی تأکید کرد.
عضو شورای اسلامی شهر در نطق پیش از دستور خود ابتدا با تقدیر از تلاشهای مجموعه شهرداری شیراز و پیمانکاران جهادی، گفت: اگرچه در مراسم افتتاح پروژههای عمرانی کمتر از مهندسان و کارگران اجرایی یاد میشود، اما سهم عمدهای از استواری بناهای این شهر متعلق به این مجاهدان گمنام است که نامشان بر جلد جراید نمینشیند و داستان زندگیشان ناشنیده میماند.
او، گفت: آیا عدالت اجتماعی و توازن در خدمات شهری از اهداف انقلاب نبود؟ آیا مبارزه با فساد مالی، که رهبری آن را به اژدهای هفتسر تشبیه کردند، جزو آرمانهای انقلاب نبود؟ آیا رسیدگی به محرومان، توجه به زنان سرپرست خانوار، توسعه فرهنگ محلهمحور، تقویت نهاد خانواده، و احیای سبک زندگی اسلامی-ایرانی از اهداف ما نبود؟
طاهری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، گفت: آیا ایجاد مراکز تولیدی و بازارهای محلهمحور در دستور کار قرار گرفت؟ آیا شورا خود را در معرض ارزیابی افکار عمومی قرار داده است؟
عضو شورای شهر شیراز با انتقاد از رویکرد قیمومیت فرهنگی در مدیریت شهری، گفت: آیا ایجاد تحول فرهنگی-اجتماعی با دیکته کردن برنامهها از بالا ممکن است؟ چرا تفکر محلهمحوری و مسجدمحوری در شیراز نهادینه نشد؟ محلاتی مانند سنگ سیاه، سهلآباد، کشن، ارم و گلستان هرکدام نیازهای فرهنگی متفاوتی دارند که باید توسط خود مردم شناسایی و حل شود.
او، با اشاره به مراسمی مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس که جنبه سراسری دارند، تأکید کرد: اما برنامههایی مانند جشنهای میلاد امام زمان (عج) یا تکیههای محرم باید با مشارکت خود مردم در مدارس و بوستانهای محلهای برگزار شود، نه با دستور از بالا.
طاهری با بیان گلایه از شورای فرهنگی عمومی استان، گفت: من این شورا را قرارگاه مرکزی راهبردی فرهنگی استان میدانم، اما متأسفانه شاهد تعارف و مماشات در اجرای تصمیمات آن هستیم. چرا تفکر محلهمحوری در این شورا رشد نکرد؟ چرا رصدخانه فرهنگی که مقام معظم رهبری بر تشکیل آن تأکید داشتند، محقق نشده است؟
او، در پاسخ به برخی اتهامات مطرحشده در فضای مجازی مبنی بر قدرت یا ایجاد دو قطبی، گفت: به این زخمزبانها اعتنایی ندارم، چرا که در خاندان ما فداکاری و ایثار امر تازهای نیست. آنان که عقل دارند، به یک اشاره بسنده میکنند.
طاهری، گفت: در روزهای گذشته، تعدادی از جانبازان، خانوادههای شهدا، رزمندگان و علما با من تماس گرفتند و علیرغم برخی بیمهریها، مرا به ادامه خدمت در شورا امر کردند. دست یکایک آنان را میبوسم و از خداوند میخواهم تا مرا در این مسیر یاری کند.
او، گفت: شورا به مثابه هیئت مدیره مجمع دو میلیون نفری مردم شیراز است و شهردار، مدیرعامل آن. نظارت سختگیرانه بر امور اجرایی و سلامت اداری-مالی شهرداری، تکلیفی است که مردم بر دوش ما گذاشتهاند.
این مقام مسئول، گفت: با اینکه بر نظر خود اصرار دارم، اما به احترام رئیس شورا و برای حفظ جایگاه این نهاد، داوری را به کارشناسان سازمان بازرسی استان میسپاریم.
گزارش خدمات گروههای جهادی دندانپزشکی در شیراز با حمایت شورای شهر و کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس، در گزارشی به مناسبت روز شوراها، از تلاشهای اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری در برگزاری اردوی جهادی دندانپزشکی تقدیر کرد.
مرتضی موصلی، گفت: این طرح با همکاری ۲۵۰ دندانپزشک از سراسر کشور و نظارت دانشگاه علوم پزشکی انجام شد و خدمات ارزشمندی به خانوادههای نیازمند ارائه شد.
بر اساس این گزارش، در طول یک هفته، ۷۸۰ مورد کشیدن دندان، ۱۱۲۰ ترمیم، ۱۵۷ عصبکشی و بیش از ۳۷۰۰ خدمت دندانپزشکی به صورت رایگان انجام شد. همچنین ۱۲۰ نفر به عنوان دستیار دندانپزشک آموزش دیدند تا در آینده بتوانند در این حوزه فعالیت کنند.
موصلی، گفت: در استان فارس حدود ۱۷۱ هزار خانوار (۳۳۳ هزار نفر) تحت پوشش کمیته امداد هستند که ۳۰ هزار خانوار آن در شیراز** ساکنند. از این تعداد، ۶۰ درصد زن سرپرست هستند که عمدتاً به دلیل فوت، طلاق یا زندانی بودن سرپرست خانواده تحت حمایت قرار گرفتهاند.
او، گفت: با این حال، ۱۸۰۰ خانوار مستأجر در شیراز نیازمند مساعدتهای بیشتر هستند که امیدواریم با همکاری شهرداری و خیرین، زمینه بهبود شرایط آنان فراهم شود.
مدیرکل کمیته امداد استان فارس، سه پیشنهاد کلیدی به شورای شهر شیراز ارائه کرد: استفاده از فضاهای مترو برای فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار، همکاری در تأمین مسکن برای خانوادههای مستأجر نیازمند ، احداث اقامتسرای همراه بیمار در خیابان فردوسی با مجوز شورای شهر .
موصلی در پایان با تشکر از اعضای شورای شهر و شهرداری شیراز، به ویژه خانم دکتر حسینی، گفت: این همکاری بینبستری الگویی ارزشمند برای توسعه خدمات اجتماعی و ارتقای سرمایهگذاری در حوزه سلامت بود.
آنچه در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
از تصویب نهضت نامگذاری شهدا بر معابر شیراز تا تصویب لایحه همسان سازی شارژ کارت رفاهی پرسنل حجمی شرکت های طرف قرارداد شهرداری
در یکصد و نود و سومین جلسه صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز ۸ دستور کار با حضور ۱۲ عضو شورا بررسی و در نهایت ۲ دستورکار به تصویب رسید.
در یکصد و نودمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز که در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برگزار شد، اولین دستور کار نامه فرمانداری شهرستان شیراز در خصوص رفع ایراد مصوبات شماره ۱۶۳۱۷/۱۴۰۳/ش و ۴۳۰/۱۴۰۴/ش مبنی بر “واگذاری زمین به صورت اذن انتفاع و با حفظ مالکیت شهرداری به مساحت ۱۹۲ مترمربع از پلاک ثبتی ۲۳۸۵/۱۶۵۴بخش ۴ شیراز با کد نوسازی ۲-۳۶-۲۲-۴ واقع در بلوار سفیر جنوبی خیابان سپیده کوچه ۲ به هیئت متمسکین به حضرت زهرا (س)، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری شد:
موضوع جهت تأمین نظر و مذاکره با فرمانداری محترم به کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) ارجاع گردد.
دستور کار بعدی صحن علنی شورا، نامه فرمانداری شهرستان شیراز در خصوص رفع ایراد و ابهام به مصوبات شماره ۱۶۳۱۸/۱۴۰۳/ش و ۴۳۳/۱۴۰۴/ش مبنی بر”واگذاری یک قطعه زمین بصورت اذن انتفاع و با حفظ مالکیت شهرداری به مساحت ۱۲۰ متر مربع از پلاک ثبتی ۱۸۰۹/۲۱۴۳ بخش ۴ شیراز با کد نوسازی ۱-۷۰۰-۳۶-۹ واقع در شهرک برق خیابان شهید نصیرزاده نبش کوچه ۵ به مؤسسه فرهنگی مذهبی عترت نسیم رحمت”، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری شد:
موضوع جهت تأمین نظر و مذاکره با فرمانداری محترم به کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) ارجاع گردد.
دستور کار دیگر صحن علنی، نامه فرمانداری شهرستان شیراز در خصوص رفع ایراد و ابهام از مصوبات شماره ۱۶۷۰۸/۱۴۰۳/ش و ۴۳۱/۱۴۰۳/ش مبنی بر” خصوص واگذاری زمین به صورت اذن انتفاع با حفظ مالکیت شهرداری به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع از پلاک ثبتی ۱۸۰۵/۲۰۸۱ بخش ۴ شیراز با کد نوسازی ۷۲-۲۲۴-۵۵-۲ واقع در بلوار محراب دشت چنار به هیئت حسین بن علی (ع) ،با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری شد:
موضوع جهت تأمین نظر و مذاکره با فرمانداری محترم به کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) ارجاع گردد.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، طرح جمعی از اعضای محترم شورا در خصوص نهضت نامگذاری شهدا بر معابر شیراز، ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی وبه شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است:
شهرداری شیراز مکلف است ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ ابلاغ با هدف نامگذاری شهدای شیراز بر معابر بی نام اقدامات زیر را به ترتیب صورت دهد:
۱-طی استعلامی از بنیاد شهید و امور ایثارگران شیراز نام و مشخصات فردی کلیه شهدای شیرازی الاصل یا خانواده ساکن شیراز (منوط به اینکه پرونده شهید بزرگوار در بنیاد شهید شیراز باشد)یا پیکر مطهر شهید بزرگوار در شیراز مدفون باشند؛ اعم از شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس مدافعین حرم ، مدافعین امنیت . مدافعین سلامت و ترور توسط ضد انقلاب را تحت عنوان شهدای شیراز شناسایی نماید.
۲-نام کلیه معابر و تقاطع های شیراز که با نام مقدس شهدا با انتساب به شیراز و غیر شیراز طی سنوات گذشته نامگذاری شده اند تعیین نموده و در سامانه منام شهرداری ثبت و به روز زسانی سامانه منام با روش بازدید میدانی (مصوبه شماره ۱۴۰۰/۲۳۰۲/ص مورخ ۱۹/۷/۱۴۰۰) نماید.
۳-کلیه اسامی دو ردیف قبل وارد یک سامانه تطبیقی شده و مقایسه شوند ، بطوریکه اسامی شهدای عزیزی که فاقد نام بر معابر هستند احصا شده و به شورا اعلام گردد .
تبصره : با هدف تخصیص نام شهدا به معابر بی نام پس از وصول فهرست بند ۳ ، کمیته نامگذاری شورا ضمن دعوت از نمایندگان کلیه نهادهای مرتبط بنیاد شهید و امور ایثارگران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کنگره امیران و سرداران و پانزده هزار شهید استان فارس ، بنیاد حفظ آثارو نشر ارزشهای دفاع مقدس، اداره کل اطلاعات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،شهرداری شیراز و سایر دستگاههای مسئول اقدامات قانونی را برای نامگذاری و تکمیل پرونده نامگذاری شهدای شیراز بر معابر شیراز سومین حرم اهلبیت (ع) انجام و به صحن شورا اعلام خواهد نمود.
۴-شهرداری مکلف است، نسبت به تعداد اسامی شهدای باقیمانده همزمان بازدید میدانی و بررسی در سامانه منام، هر منطقه کوچه های بدون نام با آدرس دقیق مشخص نمایند. و برای نامگذاری به شورای اسلامی شهر ارائه گردد.
۵- خانواده های چند شهید(چهار شهید،سه شهید،دو شهید) ،مفقود الاثر ، مدافع حرم و مدافع امنیت در اولویت نامگذاری خصوصا معابر اصلی و تقاطع های جدیدالاحداث قرار گیرند.
دستور کار بعدی صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز، در خصوص مجوز درب، فنس، دیوار گذاری و استقرار کانکس و منبع آب، جهت باغ های دارای سند شش دانگ مالکی، غارسی در محدوده حوزه استحفاظی باغات قصردشت، ارسالی از کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری شد:
به شهرداری شیراز اجازه داده می شود پس از اخذ مجوزهای لازم از کارگروه زیربنایی استان، شورای برنامه ریزی استان و در صورت لزوم شورای عالی شهرسازی و معماری، نسبت به صدور مجوز نصب درب، احداث دیوار، فنس و استقرار کانکس در محدوده حوزه استحفاظی باغات قصردشت با رعایت شرایط ذیل اقدام نماید:
الف) مجوز دیوار و درب گذاری:
مجوز درب و دیوارگذاری برای باغ های دارای سند شش دانگ مالکی، غارسی صرفاً ضلع واقع در بر معابر که برابر اسناد ثبتی با رعایت آئین نامه گذربندی و ضوابط شهرسازی ایجاد خواهد گردید.
۱ـ اسناد ششدانگی که بدون اخذ استعلام از شهرداری صادر شده است، صرفًا پس از طی تشریفات قانونی مورد تائید شهرداری می توانند از امتیازات این مصوبه استفاده نمایند.
۲ـ دیوارگذاری می بایست بر اساس الگوی طراحی شده و با نظارت اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت حداکثر به ارتفاع ۲ متر به صورت دیوار و نرده (طرح پیوست) و با رعایت اصول، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و رعایت آئین نامه ۲۸۰۰ ساختمانی و استفاده از مصالح بوم آور و سنتی (الزاما نمای کاهگل صنعتی) باشد.
ب) مجوز فنس گذاری:
مجوز فنس گذاری باغات دارای سند ششدانگ مالکی، غارسی در بر معابر برابر اسناد ثبتی با رعایت آیین نامه گذربندی و ضوابط شهرسازی و گذرهای فرعی (عبور محلی مالکین مجاور) اعم از اینکه گذر تعریف شده طبق طرح های مصوب شهری ایجاد شده یا ناشی از عملیات و اقدامات مالکین یا به صورت معابر قدیمی و با سابقه طولانی ایجاد شده باشند.
تبصره: چنانچه باغی به صورت یکپارچه و دارای پلاک اصلی باشد علاوه بر مجوز دیوارگذاری در بر معابر با رعایت بند الف، اضلاع دیگر پلاک نیز قابلیت فنس گذاری دارد.
ج) مجوز استقرار کانکس:
مجوز ایجاد انباری و سرویس بهداشتی مشروط به عدم قطع هرگونه درخت و صرفاً با استقرار کانکس و بدون سازه ثابت بر اساس وسعت باغ (حداقل مساحت ۲۰۰۰ متر مربع) و با ارتفاع استاندارد (حداکثر ارتفاع ۶۰/۲ متر) در همکف که جانمایی موارد یاد شده با کنترل و نظارت کارشناسان اداره حوزه استحفاظی باغ های قصردشت انجام می گیرد به شرح ذیل می باشد:
۱ـ عرصه باغ با مساحت از ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر مربع ------------------- ۱۲متر مربع (دوازده متر مربع) فضای کانکس
۲ـ عرصه باغ با مساحت بیش از ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ متر مربع (یک هکتار) ------ ۱۵متر مربع (پانزده متر مربع) فضای کانکس
۳ـ عرصه باغ با مساحت از ۱۰۰۰۰ به بالا ------------------------- ۱۸متر مربع (هجده متر مربع) فضای کانکس
د) مجوز نصب یا احداث منبع آب:
مجوز نصب یا احداث منبع آب در هرباغ شش دانگ صرفاً یک دستگاه، بدون قطع درخت و با جانمایی و مشخصات اعلامی شهرداری امکان پذیر است.
ه) سایر مقررات:
۱- تعمیرات یا مقاوم سازی دیوار وضع موجود یا در حال تخریب باغ های دارای سابقه و مجوز دیوارگذاری پس از تایید گزارش کارشناسی شهرداری منطقه و اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت، بارعایت مقررات بند الف امکان پذیر است.
۲ـ اخذ مجوز درب، دیوار، فنس و استقرار کانکس مشروط به تنظیم یا به روزرسانی شناسنامه اشجار مورد تائید سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری و همچنین پرداخت عوارض احتمالی (قطع اشجار) و احیاء کامل باغ با ارائه تعهد نامه محضری می باشد.
۳- متقاضیان احداث دیوار، فنس، درب و استقرارکانکس اعم از مالک/ مالکین عرصه یا صاحبان حقوق غارسی که دارای مالکیت مشاعی می باشند مشروط به ششدانگ بودن ملک مورد تقاضا، می بایست رضایت نامه رسمی از مالک / مالکین عرصه یا صاحبان حقوق غارسی بسته به مورد اخذ و به
در شرح این تصمیم امده است::
به شهرداری شیراز اجازه داده می شود پس از اخذ مجوزهای لازم از کارگروه زیربنایی استان، شورای برنامه ریزی استان و در صورت لزوم شورای عالی شهرسازی و معماری، نسبت به صدور مجوز نصب درب، احداث دیوار، فنس و استقرار کانکس در محدوده حوزه استحفاظی باغات قصردشت با رعایت شرایط ذیل اقدام نماید:
الف) مجوز دیوار و درب گذاری:
مجوز درب و دیوارگذاری برای باغ های دارای سند شش دانگ مالکی، غارسی صرفاً ضلع واقع در بر معابر که برابر اسناد ثبتی با رعایت آئین نامه گذربندی و ضوابط شهرسازی ایجاد خواهد گردید.
۱ـ اسناد ششدانگی که بدون اخذ استعلام از شهرداری صادر شده است، صرفًا پس از طی تشریفات قانونی مورد تائید شهرداری می توانند از امتیازات این مصوبه استفاده نمایند.
۲ـ دیوارگذاری می بایست بر اساس الگوی طراحی شده و با نظارت اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت حداکثر به ارتفاع ۲ متر به صورت دیوار و نرده (طرح پیوست) و با رعایت اصول، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و رعایت آئین نامه ۲۸۰۰ ساختمانی و استفاده از مصالح بوم آور و سنتی (الزاما نمای کاهگل صنعتی) باشد.
ب) مجوز فنس گذاری:
مجوز فنس گذاری باغات دارای سند ششدانگ مالکی، غارسی در بر معابر برابر اسناد ثبتی با رعایت آیین نامه گذربندی و ضوابط شهرسازی و گذرهای فرعی (عبور محلی مالکین مجاور) اعم از اینکه گذر تعریف شده طبق طرح های مصوب شهری ایجاد شده یا ناشی از عملیات و اقدامات مالکین یا به صورت معابر قدیمی و با سابقه طولانی ایجاد شده باشند.
تبصره: چنانچه باغی به صورت یکپارچه و دارای پلاک اصلی باشد علاوه بر مجوز دیوارگذاری در بر معابر با رعایت بند الف، اضلاع دیگر پلاک نیز قابلیت فنس گذاری دارد.
ج) مجوز استقرار کانکس:
مجوز ایجاد انباری و سرویس بهداشتی مشروط به عدم قطع هرگونه درخت و صرفاً با استقرار کانکس و بدون سازه ثابت بر اساس وسعت باغ (حداقل مساحت ۲۰۰۰ متر مربع) و با ارتفاع استاندارد (حداکثر ارتفاع ۶۰/۲ متر) در همکف که جانمایی موارد یاد شده با کنترل و نظارت کارشناسان اداره حوزه استحفاظی باغ های قصردشت انجام می گیرد به شرح ذیل می باشد:
۱ـ عرصه باغ با مساحت از ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر مربع ------------------- ۱۲متر مربع (دوازده متر مربع) فضای کانکس
۲ـ عرصه باغ با مساحت بیش از ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ متر مربع (یک هکتار) ------ ۱۵متر مربع (پانزده متر مربع) فضای کانکس
۳ـ عرصه باغ با مساحت از ۱۰۰۰۰ به بالا ------------------------- ۱۸متر مربع (هجده متر مربع) فضای کانکس
د) مجوز نصب یا احداث منبع آب:
مجوز نصب یا احداث منبع آب در هرباغ شش دانگ صرفاً یک دستگاه، بدون قطع درخت و با جانمایی و مشخصات اعلامی شهرداری امکان پذیر است.
ه) سایر مقررات:
۱- تعمیرات یا مقاوم سازی دیوار وضع موجود یا در حال تخریب باغ های دارای سابقه و مجوز دیوارگذاری پس از تایید گزارش کارشناسی شهرداری منطقه و اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت، بارعایت مقررات بند الف امکان پذیر است.
۲ـ اخذ مجوز درب، دیوار، فنس و استقرار کانکس مشروط به تنظیم یا به روزرسانی شناسنامه اشجار مورد تائید سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری و همچنین پرداخت عوارض احتمالی (قطع اشجار) و احیاء کامل باغ با ارائه تعهد نامه محضری می باشد.
۳- متقاضیان احداث دیوار، فنس، درب و استقرارکانکس اعم از مالک/ مالکین عرصه یا صاحبان حقوق غارسی که دارای مالکیت مشاعی می باشند مشروط به ششدانگ بودن ملک مورد تقاضا، می بایست رضایت نامه رسمی از مالک / مالکین عرصه یا صاحبان حقوق غارسی بسته به مورد اخذ و به شهرداری ارائه نمایند.
۴- مجوز دیوار یا فنس گذاری به هیچ عنوان حقوقی مبنی بر افراز، تقسیم یا تفکیک ملک و غیره جهت مالک یا مالکین (غارسی و یامالکی) ایجاد نمی نماید.
۵ـ اخذ مجوز فنس، درب و استقرار کانکس منوط به ارائه اقرار نامه و تعهد نامه رسمی از جانب متقاضی مبنی بر اینکه “هر زمان که شهرداری ضروری دانستی یا تخلفی محرز گردید، مالک می بایست با اعلام شهرداری به طریق مقتضی بدون هیچ گونه ادعا و اعتراضی نسبت به جمع آوری دیوار، درب، کانکس یا فنس اقدام نماید؛ در غیر اینصورت شهرداری رأساً و بدون نیاز به اذن یا رضایت مالک یا دستور مراجع قضایی و یا غیر قضایی اقدام و مالک /متقاضی حق هرگونه ادعا و اعتراض یا مطالبه ای را از خود سلب و ساقط می نماید” باشد.
و) از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مصوبه شماره ۸۲۷/۹۶/ص مورخ ۲/۳/۱۳۹۶ صرفاً درخصوص سایر باغ ها به استثناء باغ های قصردشت معتبر می باشد.
تبصره: شهرداری مکلف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ مصوبه شهرداری، شیوه نامه موضوع مصوبه را ضمن درج موارد ذیل تنظیم و به زیر مجموعه ارسال نماید:
۱- تعیین تکلیف در خصوص باغ های کمتر از دو هزار متر؛
۲- روند اجرایی و نحوه نظارت بر حفظ و نگهداری باغات قصردشت؛
۳- درج تکلیف مبنی بر کشت گونه های درختی؛
۴- درج تکلیف مبنی بر نصب مخازن و منابع آب به صورت صرفا زمینی؛
۵- تعریف و تکلیف به رعایت استاندردهای لازم مبنی بر زیباسازی و یکسان سازی کانکس ها و منابع آب به رنگ طبیعت و هماهنگ با فضای کالبدی و هویتی باغات قصردشت.
موضوع دستور کار دیگر، لایحه شهرداری شیراز، در خصوص همسان سازی شارژ کارت رفاهی پرسنل حجمی شرکت های طرف قرارداد، رانندگان استیجاری، بازنشستگان کشوری، بازنشستگان ایثارگر، وظیفه بگیران متوفیان حین خدمت و روحانیون طرف قرارداد شهرداری (که همگی دارای کارت رفاهی می باشند) با کلیه پرسنل رسمی و شرکتی در اعیاد و مناسبت های خاص، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، ، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است:
به شهرداری شیراز اجازه داده می شود، نسبت به شارژ کارت رفاهی ۱- پرسنل شاغل در شرکت های حجمی طرف قرارداد سازمان مدیریت پسماند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان حمل ونقل ریلی و سازمان حمل و نقل مسافر، نیروهای حفاظت فیزیکی حجمی و نیروهای حجمی شورای اسلامی شهر شیراز ۲- رانندگان استیجاری
۳- بازنشستگان کشوری، بازنشستگان ایثارگر و وظیفه بگیران متوفیان حین خدمت ۴- روحانیون طرف قرارداد شهرداری به ترتیب از ردیف های اعتباری ۱۲۰۲۰۷، ۱۲۱۴۰۴، ۱۶۰۳۰۶ و ۱۲۰۲۰۱ بودجه سنواتی شهرداری در اعیاد و مناسبت های خاص مطابق با پرسنل رسمی و شرکتی اقدام نماید.
تبصره ۱ : مبلغ شارژ برای رانندگان ایاب و ذهاب ، معادل پنجاه درصد مبلغ پرداختی به پرسنل رسمی و شرکتی است.
تبصره ۲: شارژ کارت رفاهی پرسنل شاغل در شرکت های حجمی مشمول بند یک ماده واحده و رانندگان استیجاری منوط به کارکرد به میزان حداقل سه ماه متوالی است.
تبصره ۳: شهرداری شیراز نسبت به اصلاح روش پرداخت به نیروهای حجمی از طریق پیمانکاران مربوطه و رانندگان استیجاری اقدام نماید.
تبصره ۴: از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مصوبه های شماره ۲۳۳۹/۹۹/ص مورخ ۲۸/۰۷/۱۳۹۹، ۸۷۳/۱۴۰۳/ش مورخ ۵/۲/۱۴۰۳ و ۱۹۴۶/۱۴۰۳/ش مورخ ۲۶/۰۲/۱۴۰۳ ملغی می شود.
- نویسنده : مریم توانا