تلاش برای مناسبسازی فضاهای شهری جهت معلولین و توانیابان
محمدتقی تذروی نایبرئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: در تلاشیم فضاهای شهر را به این سمت ببریم که همه اقشار جامعه با معلولیتهای مختلف بتواند از خدمات شهری استفاده کنند و در همین راستا مشاورانی از جامعه معلولان جهت رفع ایرادات موجود در پروژهها بخصوص بوستانها و مشاوره در پروژههای جدید جهت دیدن فضای مناسب برای معلولان در کنار ما هستند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهلبیت(ع) شورای اسلامی شهر نیز گفت: منابع شناخت و معرفت علاوه بر حواس، عقل و قلب را معرفی کردهاند و اگر بیان میشود روشندل، خداوند در قرآن بیان نمودهاند که دل حریم خداست و در حریم خدا کسی جز او راه ندهیم.
محمدرضا هاجری ادامه داد: خداوند معرفت روشندلی را به شما عنایت کرده که حریم خود است و اگر آن را حفظ کنیم پرتو الهی به آن میتابد، پس از شما روشندلان میخواهم که ما را دعا کنید.
اجرای خط مترو در جلوی مدرسه نابینایان شوریده شیرازی
شهردار کلانشهر شیراز در این آیین از میزبانی فرزندان روشندل مدرسه شوریده شیرازی اظهار خرسندی و اظهار کرد: وظیفه شهرداری این است که در برنامهریزی و ایجاد فضای شهری نیازهای این عزیزان را مدنظر قرار دهد. محمدحسن اسدی گفت: یکی از اقدامات که شهرداری برای روشندلان عزیز انجام داده و بسیار حائز اهمیت است، اجرای خط مترو در جلوی مدرسه شوریده شیرازی و ایستگاه کلبه سعدی است و این عزیزان میتوانند از دورترین نقطه از ایستگاه گل سرخ و ایستگاه احسان بهراحتی به این مدرسه برسند و از خدمات شهری استفاده مطلوبی داشته باشند.
وی با اشاره به وظایفی که بر عهده شهرداری است، ادامه داد: شهرداری اعتقاد دارد که باید به این نونهالان عزیز باعزت و احترام برخورد شود و فعالیتهای خوبی در شهرداری شیراز در دست بررسی، برنامهریزی و اجرا است.
این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز در این خصوص بیان کرد: از برنامههای شهرداری شیراز در خصوص جامعه معلول میتوان مترو را بهعنوان فعالیت زیرزمین و سازههای همسطح در حال ساخت در سطح شهر، اشاره کرد.
شهردار شیراز یکی از وظایف شهرداری را موضوعات اجتماعی و اقتصادی دانست و افزود: نگاه مدیریت شهری به شهروندان در همه اقشار یک نوع است و امروز در کلیه مناطق شهرداری شیراز یکی از معلولان عزیز بهعنوان مشاور شهرداران فعالیت دارد تا مناسبسازی بهتری نسبت به گذشته برای شما عزیزان داشته باشیم.
شهردار منطقه ۳ شیراز نیز گفت: اصلیترین وظایف شهرداری بهسازی و ایجاد راه عبور مرور برای شهروندان روشندل است که توانستهایم در این مراحل برای شما عزیزان راههای مخصوص ایجاد کنیم.
سید محمدجواد افضلی ادامه داد: دستور اکید شهردار شیراز است که به این قشر از جامعه خدمات مناسب و ویژه ارائه شود.
نخستین جشنواره شهریاران در شیراز برگزار شد/ شهروندان مسئولیتپذیر تجلیل شدند
نخستین جشنواره شهریاران با موضوع تجلیل از شهروندان مشارکتجو در مدیریت شهری با بیشترین میزان ثبت و پیگیری درخواست در سامانه مردمی ۱۳۷ شهرداری شیراز به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، نخستین جشنواره تجلیل از شهروندان مشارکتجو در مدیریت شهری با بیشترین میزان ثبت و پیگیری درخواست در سامانه مردمی ۱۳۷ شهرداری شیراز به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در این جشنواره عنوان کرد: ۱۵ پروژه شاخص و کلان را در کمیسیون متبوع احصا کردیم که یک مورد آن موضوع اعتماد مردمی است.
مسعود زارعی گفت: نفس توجه به اعتماد مردم با تقویت سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ در ابعاد مختلف شکل میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: با برگزاری این جشنواره، کار ارزشمندی شکل گرفته است و نشان از این دارد که شهرداری به منتقدین خود توجه میکند، از طرفی هم اینکه عدهای خود را مسئولیت پذیر میدانند و با سامانه در ارتباط هستند، نشان از انسانهای دغدغهمند دارد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۸۰ هزار تماس مردمی داشتیم که نشان از اعتماد مردم دارد، گفت: نزدیک به ۸۰ درصد تماسها مربوط به حوزه خدمات شهری بود.
زارعی همچنین به موقعیت مکانی مرکز ۱۳۷ شهرداری اشاره و خواستار پیشبینی یک ساختمان بزرگتر شد و افزود: این مرکز با فعالیت خاص خود باید در محیط بزرگتری استقرار یابد.
وی تأکید کرد: باید کارگروهی با حضور افراد منتخب در جشنواره ایجاد شود تا از نظرات آنها استفاده و از این جمع مجموعه مطالبه گری شکل گیرد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در این جشنواره ضمن تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی و گرامیداشت یاد و خاطره شهردار فقید منطقه ۵ شیراز، بیان کرد: با فراهم شدن بستر ارتباطات مردمی شهرداری شیراز تحت عنوان سامانه ۱۳۷، شاهد اعتماد شهروندان شیرازی به مجموعه شهرداری هستیم.
حمیدرضا اسماعیلی با تصریح بر این نکته که مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷، یک سامانه تصمیمساز در مجموعه شهرداری شیراز محسوب میشود، گفت: با بررسی مجموع تماسهای برقرار شده با این سامانه، مشکلات احصا و براساس برنامه تعریف و به شورا پیشنهاد داده میشود و نهایتا پس از تصویب، شهرداری با اختصاص ردیف اعتباری به آن به عنوان یک هدف نگاه میکند.
وی که معتقد است امروز سامانه ۱۳۷ در حال سیر مسیر تکاملی به سمت سیستمی پویا، چابک و هدفمند است، افزود: برنامهریزیهای جامع تدوین شده نیز بر پویایی، هدفمندی و چابکی بیشتر این سامانه در آینده دلالت دارد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر این موضوع که آمار صعودی سالانه تماس با این سامانه نشان از اعتماد مردم به ۱۳۷ است، عنوان کرد: حتی تماسهایی که مربوط به شهرداری نیست و در گزارش شهروندان اعلام میشود، دستهبندی و مسئولان مربوطه اعلام میشود.
اسماعیلی یادآور شد: این جشنواره برای نخستین بار در شیراز اجرایی شده و مقرر شده که هر ساله برگزار شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری شیراز نیز در این جشنواره ضمن تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی، اظهار کرد: مرکز ارتباطات مردمی شهرداری شیراز (سامانه ۱۳۷) در سال ۱۳۸۱ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون طبق هدفگذاری انجام شده به سمت سامانهای هدفمند، چابک و مدرن پیش رفته است.
رضا جاویدی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار تماس با مرکز ۱۳۷ برقرار شد، افزود: در مجموع بیش از ۸۰ درصد از تماسهای برقرار شده مربوط به خدمات شهری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای این سامانه در سال گذشته با حمایتهای رئیس کمیسیون سلامت. محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز و پشتیبانیهای معاونت مالی و اقتصادی شهرداری این کلانشهر، موجب تسریع در امر پاسخگویی، پاسخگویی هوشمند، شفافیت در پاسخگویی، تسریع در پاسخگویی و ایجاد ظرفیت بهرهگیری از این سامانه برای تصمیمسازیهای کلان در شهرداری شیراز شده است.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری شیراز با بیان اینکه امروز در این مرکز رویکردهایی همچون؛ ارتباط بی واسطه با مردم، سلامت اداری، استیفای حقوق شهر و شهروند، تعمیق فرهنگ مسئولیتپذیری، پاسخگویی، تحقق مردم سالاری و حرکت بر مدار هوشمند سازی دنبال میشود، تأکید کرد: شهردار شیراز، شورای معاونین و شهرداران مناطق، در این مسیر یاریگر و حمایتگر ما بودهاند.
جاویدی همچنین به ماموریتهای مرکز ۱۳۷ نیز اشاره و عنوان کرد: ایجاد پل ارتباطی و یکپارچه بین شهروندان و مجموعه شهرداری، تحلیل کلان دادههای ثبت شده، پیگیری عملیاتی و میدانی، نظارت دقیق و اجرا و بازرسی هوشمند، پاسخگویی شبانهروزی، پایش عملکرد، شناسایی نقاط ضعف و… از مهمترین این ماموریتهاست.
بنابراین گزارش، در این جشنواره که سید ابراهیم حسینی رئیس و سیده مریم حسینی سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز و روحالله خوشبخت معاون محیط زیست و خدمات شهری و کاربران ۱۳۷ در مناطق، سازمانها و معاونتهای شهرداری شیراز نیز حضور داشتند، از ۱۸ شهروند برگزیده که بیشترین تعامل و پیگیری امور شهری را با مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ داشتند، تجلیل شد.
همچنین براساس ارزیابیهای بعمل آمده از تماسها و پیگیریهای انجام شده در سامانه ۱۳۷ به ترتیب سازمان مدیریت پسماند، شهرداری منطقه ۱۰ و شهرداری منطقه یک شیراز مقام اول تا سوم سازمانی را کسب کردند. در این جشنواره همچنین تعدادی از دانشآموزان سطح مناطق یازدهگانه شهرداری شیراز نیز بعنوان شهریار و سفیران سامانه ۱۳۷ انتخاب و نشان شهریار به آنان اهدا شد.
رفع موانع پروژههای عمرانی در فازهای طراحی، تملک و اجرا در دستور کار مدیریت شهری شیراز
در جلسه کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر به میزبانی شهرداری شیراز، مسائل و موانع پروژههای بزرگ، متوسط و کوچکمقیاس و فعال در مناطق یازدهگانه در فازهای طراحی، تملک و اجرا موردبررسی قرار گرفتند.
جلسه کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر به میزبانی شهرداری شیراز برگزار شد.
در این جلسه که شهردار شیراز، رئیس و اعضای این کمیسیون، قائممقام، معاونین، شهرداران مناطق و مدیران کل و دیگر مدیران و معاونین دوایر مختلف شهرداری این کلانشهر حضور داشتند، مسائل و موانع پروژههای بزرگ، متوسط و کوچکمقیاس شهرداری در مناطق یازدهگانه در فازهای طراحی، تملک و اجرا موردبررسی قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه با بررسی وضعیت فازهای مختلف پروژهها بر تسریع در رفع موانع و اجرای این پروژهها تأکید کرد.
رضا محمدیان که هر پروژه را بهصورت تفصیلی موردبررسی قرار میداد، ابراز امیدواری کرد: رفع موانع و روند اجرایی با سرعتی قابلقبول تا بهرهبرداری کامل تسریع یابد.
وی جهت ارتقای سطح کیفی و تسریع در اجرای پروژههای عمرانی به نقش اساسی و تعیینکننده نظارتی و عملیاتی درروند اجرای این پروژهها اعم از طراحی، نظارت، اجرا و رسیدگی تأکید کرد.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز بر نظارت شورا و تلاش مدیریت شهری در راستای آسیبشناسی کارشناسی و رفع موانع پروژههای بزرگ، متوسط و کوچکمقیاس تأکید و تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجامشده تجربیات روند مثبتی از کیفیت و سرعت در اجرای پروژهها در راستای خدمترسانی بهتر و امیدآفرینی را به همراه دارد.
لزوم هماهنگی، تعامل و همکاری در بین دستاندرکاران اجرای پروژه های عمرانی از دیگر موارد مورد تأکید محمدیان بود که تحقق انجام مطلوب آن موجب ارتقای کیفیت پروژهها میشود.
شهردار شیراز نیز در این راستا اظهار کرد: در طراحی، تصویب و اجرای پروژههای عمرانی شهرداری شیراز موانعی نظیر تملک املاک مورد مسیر، جابجایی تأسیسات و اجرای پروژه وجود دارد که مدیریت شهری همواره نسبت به رفع آنها تلاش میکند.
محمدحسن اسدی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز برای تحقق و اجرای پروژههای عمرانی اهتمامی ویژه دارند.
وی همچنین در بررسی این پروژهها به تملک و وجود معارض بهعنوان یکی از مسائل اصلی در اجرای پروژهها پرداخت. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با بررسی اکثر پروژهها گفت: امسال هم مثل سال گذشته باقوت و قدرت پروژههای شهرداری اعم از عمرانی، خدمات شهری و سایر پروژهها در دست اجرا و اقدام است.
اسدی بابیان اینکه پروژههای متعددی در سه نوبت شبانهروزی در حال فعالیت هستند، ابراز امیدواری کرد: با تلاش و تعامل بسیار خوب بین شورای اسلامی شهر و شهرداری و سایر دستگاههای خدمات رسان، پروژهها در موعد مقرر به سرانجام برسد و شاهد اجرای پروژههایی باشیم که در رفع مشکلات مردم بسیار تأثیرگذار بوده و موجبات رضایتمندی و امیدآفرینی در مردم را فراهم کند.
در ششمین دوره از شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری پروژههای متعددی در مرحله آغاز و اجرای عملیات و یا افتتاح و بهرهبرداری قرار داده است که تعدد آن در ادوار شهرداری شیراز بینظیر است.
در راستای تشویق و فرهنگسازی شهروندان جهت پرداخت بهموقع عوارض؛ هفتمین جشنواره خوشحسابی عوارض سال ۱۴۰۲ شهرداری شیراز برگزار شد
هفتمین جشنواره خوشحسابی پرداخت عوارض سال ۱۴۰۲ شهرداری شیراز در راستای تشویق و فرهنگسازی شهروندان جهت پرداخت بهموقع عوارض در قالب ۷۰ میلیارد ریال جایزه ارزنده ویژه پرداختکنندگان نقدی عوارض نوسازی، صنفی و خودرو برگزار و بهقیدقرعه به شرکتکنندگان در این جشنواره هدایای نقدی اهدا شد.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز ، هفتمین جشنواره خوشحسابی پرداخت عوارض سال ۱۴۰۲ شهرداری شیراز در راستای تشویق و فرهنگسازی شهروندان جهت پرداخت بهموقع عوارض در قالب ۷۰ میلیارد ریال جایزه ارزنده ویژه پرداختکنندگان نقدی عوارض نوسازی، صنفی و خودرو برگزار و بهقیدقرعه به شرکتکنندگان در این جشنواره هدایای نقدی اهدا شد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تبریک سالروز بزرگداشت مقام حضرت احمدبن موسی- شاهچراغ(ع) تصریح کرد: ما به دنبال معرفی شیراز بهعنوان یک آرمانشهر هستیم و ۲۰ سال آینده شهر شیراز با محوریت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در سند راهبردی سومین حرم اهل بیت(ع) گنجاندهشده است تا شهر شیراز تبدیل به یکی از بهترین شهرهای دنیا شود.
سید ابراهیم حسینی با تأکید بر این موضوع که شهر با کار فردی ساخته نمیشود، افزود: اگر همه مردم همکاری نکنند، امکان پیشرفت شهر وجود ندارد؛ چراکه تکتک افراد جامعه بهعنوان یک سلول برای بدن باید کار کنند و یک مدیریت بهعنوان شاکله عمل کند و در همه دنیا مدل کار، از مردم و برای مردم است و با مشارکت عموم مردم سرمایهگذاری اندک جمع شده و برنامهریزی میشود و برای آینده شهر هزینه میشود.
وی ادامه داد: هر چه درآمدهایی که از مردم به دست میآید پایدارتر باشد، نگاه شهردار کلانتر میشود و در مقابل اگر دست مدیر شهر کوتاهتر شود و بهجای برنامهریزی برای آینده طولانیتر مجبور به برنامه کوتاهتری میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به افزایش پنج برابری بودجه شهرداری شیراز، طی سه سال گذشته ابراز امیدواری کرد: این رقم با توجه به افزایش بودجه متمم در آینده افزایش خواهد یافت و شهروندان تکلیف قانونی خود را در برابر شهر باید انجام دهند؛ اما نیازمند کمک برای فرهنگسازی در این حوزه هستیم.
حسینی افزود: از پیشنهادهای خوب در مسیر رشد فرهنگسازی پرداخت عوارض استقبال میکنیم.
وی در خصوص برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: این آیین در راستای تقدیر از قانونمندی شهروندان شیراز است.
شهردار کلانشهر شیراز نیز با گرامیداشت فرارسیدن دهه کرامت و روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) تصریح کرد: هدف از برگزاری چنین جشنوارهای، این است که در کلانشهر ۲ میلیون نفری شیراز بتوانیم با مشارکت مردم و داشتن شهروندان مسئولیتپذیر در ادامه راه طولانی که در پیش داریم، کار خود را بهدرستی و به نحو احسنت انجام دهیم.
اسدی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ افرادی که عوارض نوسازی، صنفی، خودرویی و شغلی را تا پایان این سال پرداخت کرده بودند، در سال ۱۴۰۲ جشنواره خوشحسابی برگزار شد و اهدای جوایز به برندگان صورت گرفت، همچنین در سال جاری نیز افرادی که تا انتهای سال گذشته عوارض خود را در این حوزهها پرداخت کردند در هفتمین جشنواره خوشحسابی شرکت و برندگان جوایز نقدی خود را دریافت کردند.
وی ادامه داد: با نگاه به روند افزایشی آمار عوارض میتوان گفت ۶۰ درصد رشد داشتهایم و برای سال ۱۴۰۳ نیز طبق مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز افزایش قابلتوجهی خواهیم داشت.
شهردار شیراز از شورای اسلامی شهر شیراز، حوزههای معاونتهای مالی و اقتصادی، فرهنگی، اداره کل ارتباطات و روابط عمومی، شهرداران مناطق، سازمان فاوا و سایر افرادی که در این حوزه تلاش کردند تا روند بسیار خوبی را در خصوص پرداخت عوارض در کلانشهر شیراز شاهد باشیم، قدردانی و خاطرنشان کرد: طی مرحلههای جشنواره خوشحسابی، روند افزایشی بسیار خوبی را شاهد بودهایم.
اسدی اظهار کرد: در برگزاری این جشنواره، هدفگذاری و بعد تبلیغاتی که انجام میشود حائز اهمیت است، این در حالی است که امروز باید مردم را تشویق کنیم تا ۱۰ ماه آینده، عوارض شغلی، خودرویی، صنفی و نوسازی خود را پرداخت کنند تا در هشتمین جشنواره خوشحسابی که در آینده برگزار میشود به یکروند افزایشی دستیابیم و هدفگذاری باید بهگونهای باشد که در یک بازه زمانی پنجساله بتوانیم به یکروند رو به افزایش برسیم.
پیام تبریک رییس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت روز جهانی ارتباطات و هفته روابط عمومی
به مناسبت روز جهانی ارتباطات و هفته روابط عمومی، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با صدور پیامی، فرارسیدن ۲۷ اردیبهشت ماه،”روز روابط عمومی و ارتباطات” را به فعالان عرصه ارتباطات حوزه استان تبریک و تهنیت گفتند.
متن پیام بدین شرح است:
باسمه تعالی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی): “روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می گذرد.
اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، به گونهای است که موفقیت سازمانها و دوام آنها در عرصه فعالیتهای تخصصی به عملکرد آنها وابسته است.
روابط عمومی ها و رسانه ها به واسطه توانایی هایی که در برقراری ارتباط با جامعه و اطلاع رسانی، افکار سنجی، و جهت دهی به افکار عمومی دارند و نقش واسطه بین مردم و مسئولین را ایفا می کنند می توانند نقش موثری در تبیین، ترویج و انتشار اخبار تلاش های دولت و نهادهای مردمی داشته باشند و به عنوان دو بال عرصه اطلاع رسانی و پل ارتباطی میان دولت و ملت می توانند در دستیابی به این هدف بزرگ بسیار تأثیر گذار بوده و با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح می توانند به ایجاد همدلی میان دولت و ملت کمک کنند.
و در این میان روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز نقشی حیاتی و ضروری در اجرای راهبردها و پیشبرد اهداف و برنامه های کلان داشته و با اطلاع یابی و اطلاع رسانی از مجرای رسانه، ارتباط دوسویه مدیریت شهری شیراز را با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام برقرار و تعالی بخشیده است.
شورای اسلامی شهر شیراز فرارسیدن ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به تمامی اصحاب رسانه، فعالان عرصه ارتباطات ، صاحبان اندیشه و قلم، علی الخصوص فعالان عرصه ارتباطات حوزه استان و همکاران عزیزمان در شورای اسلامی شهر و اداره ارتباطات و روابط عمومی شهرداری شیراز تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند منان توفیق خدمت رسانی در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی مسئلت می نماییم.
- نویسنده : مریم توانا