سکانس پایانی جشنواره فیلم فجر شیراز با ۱۷ اثر سینمایی
سکانس پایانی جشنواره فیلم فجر شیراز با ۱۷ اثر سینمایی
بهار هنری فجر انقلاب در پایتخت فرهنگ و ادب ایران اسلامی با بیست و سومین جشنواره فیلم فجر شیراز از ۱۶ تا ۲۲ بهمن‌ شاهد پرواز سیمرغ بر فراز سالن‌های تالار حافظ، سینما شیراز و پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب بود تا در این مجال، سبد مشترکی از فیلم‌های بخش ” سودای سیمرغ” و “نگاه نو” را در قالب ۱۷ فیلم سینمایی و انیمیشن برای علاقمندان به هنر هفتم به نمایش بگذارد.

 

پیشینه شروع جشنواره یاد شده، نشست و کنفرانس خبری بود که با حضور اهالی مطبوعات، خبرگزایها و صدا و سیمای مرکز فارس در تالار گفتگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد و طی آن حمید رضا قانعی، مدیر کل و دیگر عوامل اجرایی به تشریح و اعلام چگونگی اکران فیلمها و شیوه اجرای جشنواره فیلم فجر شیراز پرداختند.

در ادامه این رویداد هنری سینمایی، مردم شریف شیراز توانستند هر شب در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به تماشای فیلمهای جشنواره بنشینند و روز نخست، «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و «صبح اعدام» بهروز افخمی را در کنار خانواده های خود ببینند.

شب دوم فیلم های «شه‌سوار» با کارگردانی حسین نمازی و «نبودنت» کاوه سجادی، شب سوم «مجنون» مهدی شاه محمدی و «آپارتچی» علی طاهر فر، به نمایش گذاشته شد.شب چهارم «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی و «شکار حلزون» محسن جسور، پنجمین شب نیز «آسمان غرب» محمد عسکری و «قلب رقه» خیرالله تقیانی، و ششمین شب فیلم «پرویزخان» علی ثقفی و «احمد» امیر عباس ربیعی، هفتمین شب هم «انیمیشن رویاشهر» عماد رحمانی و مهرداد محرابی و «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز برای تماشاگران اکران شد.

 

هنر شهر آفتاب نیز در این هفت شب به ترتیب شاهد پخش فیلمهای از جمله این آثار سینمایی شد: «نبودنت» کاوه سجادی، «انیمیشن رویاشهر» عماد رحمانی و مهرداد محرابی، «آپارتچی» علی طاهر فر و «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی، «شکار حلزون» محسن جسور و «قلب رقه» خیرالله تقیانی، «آسمان غرب» محمد عسکری و «ظاهر» حسین عامری، «پرویزخان» علی ثقفی و «شمشیر و اندوه» عماد رحمانی و مهرداد مهرابی، «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز و «تابستان همان سال» محمود کلاری، «احمد» امیر عباس ربیعی و «مجنون» مهدی شاه محمدی

فیلم هایی که در سالن سینما شیراز به نمایش در آمدند نیز شامل؛ «آپارتچی» علی طاهر فر و «ظاهر» حسین عامری، «مجنون» مهدی شاه محمدی و «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «صبح اعدام» بهروز افخمی و «شه‌سوار» با کارگردانی حسین نمازی، «نبودنت» کاوه سجادی و «احمد» امیر عباس ربیعی، «تابستان همان سال» محمود کلاری و «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی، «شکار حلزون» محسن جسور و «قلب رقه» خیرالله تقیانی، «آسمان غرب» محمد عسکری و «انیمیشن رویاشهر» عماد رحمانی و مهرداد محرابی، بودند.

 

هر فیلم تا سه نوبت اکران شد و بهای بلیت‌ها برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر در هنرشهر آفتاب و سالن حافظ ۶۰۰ هزار ریال، در سینما شیراز ۳۵۰ هزار ریال و در سالن حافظ رایگان و به گونه دعوتی برای اهالی فرهنگ، ادب، هنر و رسانه بود و نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها نیز در خلال برپایی جشنواره فجر در سالن غزل تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد.

هر شب جلسات نقد و بررسی و تحلیل فیلم های جشنواره توسط حمید رضا مومنی کارشناس و مجری برنامه با دعوت از هنرمندان و کارشناسان سینما برگزار می شود  که در ابتدا نکات مهم از فیلم بازگو و مختصری از روند کار توضیح داده می شد و پس از آن نقد ها به مهمانان برنامه واگذار و در پایان جلسه پرسش و پاسخ با تماشاگرها انجام می شود.

مهمانان برنامه در شب های نخست و پس از آن به ترتیب سعید ذوالنوریان، مسعود احمدی، رضا حق نگهدار، امیر مهرشیوا و نوید جعفری بودند.

دیپلم افتخار جشنواره فجر برای بانوی شیرازی؛ کمدین خندوانه شگفتی‌ساز شد

بانوی شیرازی که پیش‌تر او را به عنوان یک کمدین در مجموعه خندوانه می‌شناختیم، با ارائه یک نقش جدی و تاثیرگذار مورد توجه هیئت داوران جشنواره فجر قرار گرفت.

چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر امشب، ۲۲ بهمن‌ماه با اعلام برندگان در بخش‌های مختلف به پایان رسید.

یکی از اتفاقات جالب، قرار گرفتن نام «ساره رشیدی» بانوی شیرازی در بین نامزدهای بهترین بازیگر زن بود. رشیدی که نخستین بار با ارائه استندآپ کمدی در مجموعه خندوانه مطرح شده بود، برای اولین بار بازی در یک فیلم سینمایی را تجربه کرد.

او در فیلم سینمایی «احمد» نقش یک پزشک را ایفا می‌کرد که با از خودگذشتگی مثال زدنی، جان همشهریانش را نجات می‌دهد.
بازی تاثیرگذار رشیدی باعث شد تا نام او در بین ۵ نامزد بهترین نقش اول زن قرار گرفته و در نهایت دیپلم افتخار نصیب وی شود.

سمیرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره چهل و دوم به «مارال بنی آدم» برای بازی در فیلم سینمایی «پروین» رسید.

 

در آخرین نشست نقد فیلم‌های جشنواره فجر در شیراز مطرح شد؛ «پرویزخان» برای غیرفوتبالی‌ها هم جذاب است

در آخرین شب جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲ در سالن سبز تالار حافظ شیراز، یکشنبه ۲۲ بهمن‌ماه ابتدا انیمیشن «شمشیر و اندوه» ساخته مشترک عماد رحمانی و مهـرداد محرابی روی پرده رفت. این انیمیشن، روایتی از تاریخ اسلام و ماجرای واقعه کربلا را روایت می‌کند.

 

منتقدان شیرازی از تنها فیلم ورزشی جشنواره تقدیر کردند اما تنها انیمیشن جشنواره را مورد انتقاد قرار دادند.پس از اکران این فیلم، نشست نقد و بررسی به مانند شب‌های گذشته در سالن غزل تالار حافظ برگزار شد.

در این نشست، ابتدا فیلم دوم شب قبل یعنی «پرویز خان» ساخته علی ثقفی مورد بررسی قرار گرفت.

منتقد شیرازی با بیان اینکه پرویزخان به عنوان اولین ساخته کارگردان، اثری بهتر از برخی آثار کارگردان‌های باتجربه بوده است، گفت: در بین فیلم‌هایی که امسال در جشنواره دیدم و بودجه زیادی هم صرف آنها شده بود، پرویزخان که به نظر می‌رسید با بودجه به مراتب کمتری ساخته شده، فیلمنامه بهتری داشت و به فیلم بهتری هم تبدیل شد.

نوید جعفری، گفت: شاید در ابتدا به نظر برسد که مضمون فوتبالی فیلم باعث شود افراد غیرفوتبالی با آن ارتباط برقرار نکنند، اما فکر می‌کنم کسانی که اهل فوتبال نیستند هم بتوانند این فیلم را دوست داشته باشند.

او، گفت: پرویزخان خیلی خوب توانست بستر جامعه، فوتبال و پشت جبهه را با یکدیگر پیوند دهد. کاری که بسیاری از فیلم‌های حوزه دفاع مقدس در آن ناتوان هستند.

جعفری یکی از نقاط قوت فیلم را پژوهش انجام شده برای نوشتن فیلمنامه عنوان کرد و از بازی پورصمیمی و علی باقری نیز به عنوان دیگر نکات مثبت فیلم نام برد.

سینماگر شیرازی، گفت: کارگردان می‌توانست برای صحنه‌های مسابقه، کار راحت را انتخاب کند و از همان تصاویر آرشیوی استفاده کند، اما به سراغ کار سخت رفت و تصاویر را بازسازی کرد و این ارزشمند است.

دیگر منتقد شیرازی هم با تمجید از فیلم سینمایی پرویزخان، گفت: پرویزخان یکی از معدود فیلمهای امسال بود که با آن ارتباط درستی برقرار کردیم.

حمید مومنی، گفت: چه از نظر فیلمنامه و چه از نظر ساختار درام، فیلم شایسته‌ای بود و می‌توانستیم علاوه بر جزییات درباره فوتبال، مسائل پشت جبهه را هم به خوبی ببینیم.

او، با تاکید بر اینکه برخی کاراکترها سطحی بودند و در لحظاتی شاهد شعار زدگی هم بودیم، گفت: با وجود برخی اشکالات اما در مجموع داستان پرویزخان، بیننده را با خود همراه می‌کرد و وقتی حس قوی در مخاطب توانست ایجاد کند، یعنی فیلمنامه آن توانسته درست عمل کند.

در ادامه جلسه نقد، نوبت به بررسی انیمیشن «شمشیر و اندوه» رسید. یکی از منتقدان حاضر در جلسه در خصوص این انیمیشن، گفت: در سال‌های اخیر در زمینه کارهای فنی و گرافیکی انیمیشن پیشرفت‌های زیادی در کشورمان اتفاق افتاده است، اما در روایت و شخصیت‌پردازی هنوز دچار مشکل هستیم.

 

محمدرضا حق‌نگهدار یکی از دلایل این اشکالات را ضعف در تخیل پردازی عنوان کرد و گفت: ما در کشورمان همواره آماج اخبار و آوار وقایع روزانه هستیم. این وضعیت ما را دچار واقعیت زدگی افراطی کرده است و انگار از فضای تخیل پردازی فاصله زیادی گرفته‌ایم.

سینماگر شیرازی گفت: ما می‌توانیم خوشحال باشیم که حرکت‌های نرم و کیفیت گرافیکی بالایی را شاهد هستیم، اما نمی‌توانیم از ضعف‌هایی که توی ذوقمان می‌زند، به سادگی عبور کنیم.

حق‌نگهدار با تاکید بر اینکه باید تلاش چندساله گروه انیمیشن‌سازی را مورد تقدیر قرار دهیم، گفت: محصول کار از لحاظ تاریخی و بصری دچار ضعف فراوانی بود. معماری که در کار می‌بینیم هیچ ربطی به آن تاریخی که در داستان با آن مواجه هستیم، ندارد.

 

او، گفت: نکته بعدی، بحث دیالوگ‌پردازی است. استراتژی فیلمساز اصلا معلوم نیست. آیا این انیمیشن برای کودکان است یا داستان چند کودک در تاریخ را روایت می‌کند؟ استفاده از تکیه کلام‌های امروزی در فیلمی که مربوط به هزار و چهارصد سال پیش است، باعث نمی‌شود که بتوانیم ارتباط بهتری با داستان برقرار کنیم.

حق‌نگهدار در پایان گفت: در مجموع روند انیمشن سازی در کشور ما چندان امیدوار کننده نیست.

فیلم سینمایی «باغ کیانوش» ساخته رضا کشاورز حداد، آخرین فیلمی بود که در جشنواره فیلم فجر شیراز و در تالار حافظ اکران شد.

 

در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در شیراز، ۱۷ فیلم در سه سینما نمایش داده شدند اما عدم ارسال فیلم‌های مهم و پرطرفداری چون تمساح خونی، پروین، صبحانه با زرافه‌ها و بی‌بدن به شیراز، یکی از نقاط ضعف این جشنواره بود که میزان حضور تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد.

 

  • نویسنده : مریم توانا