سلسله نشست‌های «هوای زندگی» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)
سلسله نشست‌های «هوای زندگی» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)
 همزمان با ایّام ماه مبارک رمضان، هر روز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در رواق دارالذکر حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم (ع) سلسله نشست‌های «هوای زندگی»، ویژه بانوان به همراه توسل و مناجات‌خوانی برگزار می‌ شود.

در این نشست‌ها، اساتید حوزه و دانشگاه پیرامون «مهارت‌های همسرداری و فرزندپروری» به ایراد سخن می‌پردازند.

کاشت هشت اصله نهال توسط تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)

در آستانه فرا رسیدن بهار طبیعت و با هدف گرامی‌داشت روز درختکاری و اهتمام به حفظ محیط زیست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) تعداد هشت اصله نهال در این بارگاه منور، غرس کردند.

ضیافت افطار بر خوان کرم سیدالسادات الاعاظم/ پویش «نذر افطاری ساده» در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام

همزمان با ایّام ماه مبارک رمضان، زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی‌الکاظم شاهچراغ علیه السلام، هر روز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، افطار میهمان خوان کرم این امامزاده واجب التکریم هستند.

خیّران و ارادتمندان به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، برای شرکت در «پویش نذر افطاری ساده» و مشارکت در این خوان کرم که به همّت مرکز خدام افتخاری و فعالیت‌های جهادی حرم مطهر گسترانیده شده است، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۷۰۰۱۰۰۴۷۳۳۳۶۰ و یا شماره شبا IR۷۵۰۶۱۰۰۰۰۰۰۷۰۰۱۰۰۴۷۳۳۳۶۰ با شناسه پرداخت ۹۰۰۰۴۵ نزد بانک شهر به نام آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) واریز نمایند.

همچنین نیکوکارانی که تمایل به مشارکت غیرنقدی و تهیه مواد غذایی دارند، می‌توانند با شماره ۰۹۱۷۱۱۶۹۵۶۰ تماس حاصل فرمایند.

تصاویر منتخب از دهه اول محفل بزرگ جزءخوانی قرآن کریم، در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام

همزمان با ایّام ماه مبارک رمضان، هر روز محفل جزءخوانی کلام الله مجید با حضور زائران آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) حرم مطهر برگزار می‌شود.

این محفل نورانی با تلاوت قاریان برجسته کشوری و استانی همراه با بیان مفاهیم آیات، تا پایان این ماه مبارک، هر روز از ساعت ۱۱ آغاز و از شبکه های چهار سیما و فارس، پخش می‌ شود.
در حاشیه این مراسم، اساتید خوشنویسی به کتاب آیات و جملات قرآنی می‌پردازند.

مراسم میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام، در سوّمین حرم اهل‌بیت علیهم السلام

امشب، ۲۵ اسفندماه، مراسم جشن شب ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت(ع)، امام حسن مجتبی علیه السلام، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت ۱۶:۳۰ با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار گردید، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کیخا پیرامون فضایل و مناقب این امام همام به ایراد سخن پرداخت و مداحان اهل‌بیت علیهم السلام؛ حاج علی رضایی، حاج حسن جوکار، کربلایی امیر محمدی و کربلایی محمدرضا فرخی، مولودی‌خوانی کردند.

زائران حرم مطهر پس از این مراسم و اقامه نماز مغرب و عشاء، ضیافت افطار از خوان کرم حضرت شاهچراغ علیه السلام، متنعم شدند.

اعلام ویژه برنامه های لیالی قدر و آیین تحویل سال ۱۴۰۴ در حرم مطهر

همزمان با شب‌های پرفضیلت قدر، ویژه برنامه های مختلفی در سوّمین حرم اهل‌بیت علیهم السلام برگزار می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین میرشکاری، معاون «فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات اسلامی» حرم مطهر، در مصاحبه ای با پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس، در تشریح این برنامه ها گفت: چهارشنبه ۲۸ اسفند، در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان، پس از تلاوت کلام الله مجید، در ساعت ۲۲، دعای جوشن کبیر از ساعت ۲۲:۱۰ توسط مداحان اهل‌بیت علیهم السلام؛ حاج خلیل نگهبان و سید عباس انجوی قرائت خواهد شد. از ساعت ۲۴ آیت‌الله شیخ‌بهایی به ایراد سخن می‌پردازد و حاج مهدی منصوری از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، ثلث دعای ابوحمزه ثمالی و از ساعت ۲ تا ۲:۳۰ بامداد، دعای قرآن را قرائت خواهد کرد.

وی در توضیح برنامه های شب قدر ۲۱ رمضان، مصادف با شب شهادت امیرمومنان حضرت علی علیه السلام، گفت: جمعه ۱ فروردین، پس از تلاوت قرآن کریم در ساعت ۲۲، حاج مهدی سروری و علیرضا شهبازی از ساعت ۲۲:۱۰ ضمن قرائت دعای جوشن کبیر، در رثای شهادت مولای متقیان، مرثیه‌سرایی می کنند و در ادامه، آیت الله دژکام نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز از ساعت ۲۴ به ایراد سخن می‌پردازند، و پس از آن، از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ثلث دوم دعای ابوحمزه ثمالی و از ساعت ۲ بامداد، دعای قرآن با نوای حجت الاسلام والمسلمین حسین‌آبادی، قرائت خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین میرشکاری، در ادامه به مراسم سوگواری روز ۲۱ ماه مبارک رمضان، اشاره کرد و گفت: شنبه ۲ فروردین، همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(رحمت الله علیه)، حجت الاسلام والمسلمین حسین‌آبادی، سخنرانی و حاج سید محسن بنی‌فاطمه، در رثای شهادت این امام همام، مرثیه‌سرایی می‌کنند.

معاون فرهنگی حرم مطهر، در خصوص برنامه های شب قدر ۲۳ ماه مبارک رمضان، گفت: یکشنبه ۳ فروردین، پس از تلاوت سوره های مبارکه دخان، روم و عنکبوت، دعای جوشن کبیر از ساعت ۲۲:۱۰ توسط مداحان اهل‌بیت علیهم السلام؛ برادران حمید رمضان‌پور و حاج اکبر افخمی قرائت می‌شود و در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان از ساعت ۲۴ به ایراد سخن می‌پردازند، و پس از آن، از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ثلث سوم دعای ابوحمزه ثمالی با نوای حاج کاظم محمدی و از ساعت ۲ بامداد تا ۲:۳۰، دعای قرآن با نوای حجت الاسلام والمسلمین ملک‌مکان، قرائت خواهد شد.

وی در ادامه به ویژه‌برنامه «مشق شب قدر»، در شب ۲۳ ماه رمضان اشاره کرد و گفت: در این شب مبارک، ۷۰ نفر از خطاطان دررواق دارالعباده حرم مطهر، از ساعت ۲۱:۳۰ در ویژه‌برنامه «مشق شب قدر»، آیاتی چند از کلام الله مجید و جملات قرآنی را خوشنویسی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین میرشکاری، به مراسم احیاء شب ۲۷ ماه مبارک رمضان در حرم مطهر اشاره کرد و گفت: پنج‌شنبه ۷ فروردین در حرم مطهر حضرت سیدمیر محمد علیه السلام، از ساعت ۲۳ آیاتی چند از کلام الله مجید، تلاوت و در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین انجوی نژاد، سخنرانی و برادران حاج عباس زحمت‌کشان و عبدالرحمان دانشجو، مناجات‌خوانی می‌کنند.

معاون فرهنگی حرم مطهر، در ادامه به ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۴ در این بارگاه منور اشاره کرد و گفت: مراسم آغاز سال جدید، پنچ‎شنبه ۳۰ اسفند، از ساعت ۱۰:۳۰ در شبستان امام خمینی(رحمت الله علیه)، با تلاوت کلام الله مجید، آغاز و با اجرای گروه تواشیح امین ولایت، قرائت دعای توسل توسط حاج مهدی منصوری و سخنرانی تولیت معزز آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، ادامه می‌یابد. بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و اعلام لحظه تحویل سال در ساعت ۱۲:۳۱، سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب(دام ظله) به صورت زنده از تلویزیون‌های حرم مطهر، پخش می شود.

محفل جزءخوانی قرآن کریم ماه مبارک رمضان که هر روز از ساعت ۱۱، برگزار می‌گردد، در روز تحویل سال جدید، از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ برگزار  می شود.

مسیرهای ورودی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام در ایّام نوروز/ نکاتی که زوّار محترم هنگام تشرف باید مدنظر قرار دهند

به اطلاع هم‌میهنان گرامی می‌رساند، ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۴ در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، پنج‌شنبه ۳۰ اسفندماه، از ساعت ۱۰:۳۰ در شبستان امام خمینی(رحمت الله علیه)، برگزار می‌گردد.
زائران و مجاوران حرم مطهر می‌توانند از ورودی‌های باب الرضا(ع) در ضلع جنوب غربی، بست شهید آیت الله دستغیب در ضلع شمال غربی، و باب السجاد(ع) در ضلع شمال شرقی حرم مطهر، به این بارگاه منور مشرف و در مراسم تحویل سال نو شرکت نمایند.
شایان ذکر است در طول ایام نوروز، ورودی‌های باب الرضا(ع) و بست شهید آیت الله دستغیب، به صورت ۲۴ ساعته و باب السجاد(ع) از ساعت ۶ تا ۲۲، باز می‌باشند.

در راستای رعایت فرهنگ عفاف و حجاب و با توجه به قداست حرم مطهر، بانوان گرامی هنگام تشرف به این بارگاه منور، ضمن به همراه داشتن چادر، در تمامی بخش‌های آستان مقدس، پوشش چادر داشته باشند.

ورود دوربین‌های فیلم‌برداری و عکاسی (DSLR) به حرم مطهر نیازمند اخذ مجوز می‌باشد. لازم است زوّار محترم در صورت داشتن دوربین‌، آن‌ها را به امانت‌داری‎ها در جوار درب‌های ورودی تحویل، و در صورت تمایل به عکاسی در مکان‌های غیرمسقف آستان مقدس، با به همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر، به روابط‌عمومی حرم مطهر واقع در ضلع شمال شرقی آستان مقدس، مراجعه و با تکمیل فرم مربوطه و تأیید اداره کل حراست، مجوز ورود دوربین را دریافت کنند.

ورود اقلامی همچون؛ هرگونه اشیاء تیز و برنده، مواد آتش‌زا و کپسول‌ها، بسته های حجیم و چمدان، قطعات و تجهیزات الکترونیکی و لپ‌تاپ، اسباب بازی‌های الکترونیکی، بادکنک و توپ‌های بادشده، ابزارآلات و لوازم خانگی و انواع ادویه‌جات، به آستان مقدس ممنوع است.

همایش بین المللی «هلال نوروزی در نگین بافت تاریخی شیراز؛ حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام»/ اهداء لوح ثبت جهانی «افطار و سنت‌های فرهنگی اجتماعی آن» توسط یونسکو، به حرم مطهر

همایش بین المللی «هلال نوروزی در نگین بافت تاریخی شیرازحرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام» در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر، برگزار شد.

محورهای اصلی همایش، شامل «بنیادهای فلسفی، علمی و فرهنگی نــوروز و ماه رمضان»، «نوروز و رمضان در روایات و احادیث اسلامی، متون و منابع»، «نوروز و جوامع محلی، اقوام ایرانی» و «نوروز و پیوندهای مشترک فرهنگی ایران و همسایگانش» بودند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دکتر امیری استاندار فارس، نظام الدین زاهدی سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران، اونتالاپ اونالبایف سفیر جمهوری قزاقستان در ایران، آتوسا مومنی، رئیس مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی یونسکو، دکتر صبوری مدیر کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، در این همایش سخنرانی کردند.

همچنین در پنل علمی همایش، دکتر عسکری، مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی بافت تاریخی شیراز و دبیر علمی همایش، پیرامون «محورهای مختلف همایش و مقالات ارائه شده» و دکتر هادیان، پیرامون «نقش نوروز در همگرایی فرهنگی»، به ایراد سخن پرداختند و در ادامه، آقایان دکتر حکمت‌نیا، در مورد «روایتگری گردشگری خلاق در رمضان در شیراز»، دکتر صبوری، در مورد «برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نوروز»، دکتر عسکری، در مورد «فلسفه نوروز و بنیاد نجومی آن»، دکتر میرفندرسکی، در مورد «نوروز و رمضان در روایات و احادیث، متون و منابع»، دکتر درودی در مورد «راز نهفته در درب چوبی کتیبه دار»، دکتر بامداد پیرامون «معماری حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام» سخنرانی و دکتر عبدی پور رئیس بنیاد ملل نوروز به بیان گزارشی پیرامون فعالیت‌های این بنیاد پرداخت.

در پایان این مراسم، لوح ثبت جهانی «افطار و سنت‌های فرهنگی اجتماعی آن»، که به ثبت سازمان یونسکو رسیده است، رونمایی و به موزه حرم مطهر اهداء شد.

حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، نماد هنر دینی است

در همایش بین المللی «هلال نوروزی در نگین بافت تاریخی شیراز؛ حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام»، به بررسی نوروز در اسلام و روایات اسلامی و اهمیت جایگاه شیراز، به عنوان شهر دین، حماسه و هنر، پرداخت.

استاد دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ابتدای این همایش، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، به حدیثی از امام صادق علیه السلام پیرامون نوروز اشاره کرد؛
«عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیسٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع یوْمَ النَّیرُوزِ فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک هَذَا یوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَی فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ ع وَ الْبَیتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکهَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَک حَتَّی تَفْهَمَهُ قُلْتُ یا سَیدِی إِنْ عُلِمَ هَذَا مِنْ عِنْدِک أَحَبُّ إِلَی مِنْ أَنْ یعِیشَ أَمْوَاتِی وَ تَمُوتَ أَعْدَائِی فَقَالَ یا مُعَلَّی إِنَّ یوْمَ النَّیرُوزِ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یعْبُدُوهُ وَ لَا یشْرِکوا بِهِ شَیئاً وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّهِ ع وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ فِیهِ الرِّیاحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَهُ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَهُ نُوحٍ عَلَی الْجُودِی وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ‏ ص أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ص عَلَی مَنْکبِهِ حَتَّی رَمَی أَصْنَامَ قُرَیشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا وَ کذَلِک إِبْرَاهِیمُ ع وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِی ص أَصْحَابَهُ أَنْ یبَایعُوا عَلِیاً ع بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی وَجَّهَ النَّبِی ص عَلِیاً ع إِلَی وَادِی الْجِنِّ یأْخُذُ عَلَیهِمُ الْبَیعَهَ لَهُ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی بُویعَ فِیهِ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فِیهِ الْبَیعَهَ الثَّانِیهَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ نَهْرَوَانَ وَ قَتَلَ ذَا الثُّدَیهِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاهُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا ع بِالدَّجَّالِ فَیصْلِبُهُ عَلَی کنَاسَهِ الْکوفَهِ وَ مَا مِنْ یوْمِ نَیرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیامِنَا وَ أَیامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیعْتُمُوهُ أَنْتُمْ وَ قَالَ إِنَّ نَبِیاً مِنَ الْأَنْبِیاءِ سَأَلَ رَبَّهُ کیفَ یحْیی هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ الَّذِینَ خَرَجُوا فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیهِ أَنْ یصُبَّ الْمَاءَ عَلَیهِمْ فِی مَضَاجِعِهِمْ فِی هَذَا الْیوْمِ وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ سَنَهِ الْفُرْسِ فَعَاشُوا وَ هُمْ ثَلَاثُونَ أَلْفاً فَصَارَ صَبُّ الْمَاءِ فِی النَّیرُوزِ سُنَّهً الْخَبَرَ»

«از معلی بن خنیس روایت است که گفت: به محضر امام صادق علیه‌السلام در روز نوروز وارد شدم که فرمود: می‌دانی امروز چه روزی است؟ گفتم: فدایتان شوم، این روز روزی است که عجم آن را بزرگ می‌دارند و در آن هدیه می دهند. امام صادق علیه السلام فرمود: قسم به بیت عتیقی که در مکه است(کعبه)، این نیست مگر برای امری قدیمی، که آن را برایت می گویم تا آن را بفهمی.
گفتم : ای سید من! اگر این از جانب شما آموخته شود، برای من دوست داشتنی تر است از اینکه اموات من زندگی کنند و دشمنان من بمیرند.

پس حضرت فرمود: ای معلی! روز نوروز، روزی است که الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند؛ به رسل و حججش ایمان آورند و به ائمه علیهم السلام ایمان آورند؛ اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته اند و زینت زمین در این روز آفریده شده؛ روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی استقرار یافت؛ روزی است که در آن رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) امیرالمؤمنین را بر شانه هایش گذاشت تا بتهای قریش را از بالای بیت الحرام سنگ زند و بشکند و همینطور است درباره ابراهیم علیه السلام. روزی است که نبی(صلی الله علیه و آله و سلم) به اصحابش امر کرد که با علی علیه السلام به اسم امیرالمؤمنین بیعت کنند و در آن روز بیعت دوم واقع شد؛ آن روزی بود که علی علیه السلام به اهل نهروان ظفر یافت و ذوثدیه را کشت؛ روزی است که قائم ما و ولاه الأمر ظهور می کنند و آن روزی است که قائم ما علیه السلام بر دجال، ظفر می یابد و او را در زباله دانی کوفه به دار می کشد و روز نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن در پی فرج هستیم برای اینکه آن روز از ایام ما و ایام شیعه ماست که عجم آن را حفظ کرده در حالی که شما آن را ضایع کردید.

و فرمود: پیامبری از انبیاء از پروردگارش سؤال کرد که چگونه این قومی را که فوت و خارج شده اند زنده می‌کند، که خداوند به او وحی کرد که بر قبور آنان آب بپاشد. در این روز که اولین روز از سال ایرانیان است پس زنده شدند و زندگی کردند در حالی که تعدادشان سی هزار نفر بود و بدین سان پاشیدن آب در نوروز سنت شد».

تولیت حرم مطهر، اظهار کرد: نوروز، روزی است که ایرانی‌ها برای آن ارزش قائل هستند؛ به تعبیر ما نوروز یعنی روز توحید، همانگونه که در قرآن به آن اشاره شده است «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»؛ «به میان هر ملتى پیامبرى مبعوث کردیم، که خدا را بپرستید و از بت دورى جویید»؛ (آیه ۳۶، سوره نحل)؛ در بیان امام صادق علیه السلام آمده است که نورز آن روزی است که خداوند از بندگانشان عهد گرفت که مسیر ایمان و بندگی را ادامه بدهند؛ روز اول نوروز که شروع سال فارسی است، آن روزی است که خدا از فطرت بشر و در عالم زر، این عهد را گرفت.

کلانتری ادامه داد: امام صادق علیه السلام در روایت مذکور فرمودند که «ما مِن یَومِ نَیروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِیهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أیّامِنا و أیّامِ شِیعَتِنا»؛ «هیچ نوروزى نیست مگر آن که ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله] هستیم؛ چرا که نوروز از روزهاى ما و شیعیان ما است»؛ بر اساس این سخن امام صادق(ع)، فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در نوروز اتفاق می‌افتد، یعنی آن منجی عالم بشریت که تمام ادیان الهی وعده ظهور او را داده‌اند به عنوان کسی که جهان را مملو از عدل و داد می‌کند، روز ظهور ایشان همزمان با آغاز سال شمسی یعنی همان نوروز است.

این نشان می‌دهد که نوروز یک ریشه دینی در سراسر دنیا دارد. دکتر کلانتری اظهار کرد: زمانی که به بافت تاریخی شیراز نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این بافت دقیقاً بر اساس همین روایت شکل گرفته است، یعنی در مرکز این بافت تاریخی، حرم مطهر امین ولایت، حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهما‌السلام قرار دارد، کسی که از ریشه امامت و دعوت‌کننده به توحید خالص الهی است، همان توحیدی که امام علیه السلام فرمودند روز نوروز، روز توحید می‌باشد، همان خورشید فروزانی که محبان اهل‌بیت(علیهم السلام) بر گرد آن اجتماع کرده‌اند و بعد شهر شیراز در این بافت تاریخی به وجود آمده است.

یعنی مساجد بزرگ شیراز، بر محور حرم مطهر شکل گرفته است، از جمله مسجد جامع عتیق، مسجد جامع شهداء و مساجد متعددی که همه به شکلی به حرم مطهر، این مرکز عظیم، وصل می‌شوند. از طرفی، همین پایگاه بزرگ، محور و مرکز اصلی آموزش علوم دین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مدارس تاریخی شیراز بر محور همین حرم مطهر، به وجود آمده است، یعنی جایی که شخصیت عظیمی مانند صدرالمتألهین شیرازی شکل گرفت و به کل بشریت عرضه شد. مدرسه خان، مدرسه حکیم، مدرسه آقا بابا خان از مراکز قدیمی آموزشی شیراز هستند که پیرامون این بارگاه منور شکل گرفته‌اند؛ حتی مرکز اقتصادی و تجاری شیراز هم بر محور این حرم مطهر می‌باشند، بازار وکیل که از شمال شیراز به این مرکز وصل می‌شود و بازارهای متعددی که در اینجا شکل گرفته است.

به لحاظ علمی، شیراز از حیث خدمات ادبی و فرهنگی که در تاریخ به کل بشریت ارائه داده است، کم نظیر بوده و همه بر محور این حرم مطهر شکل گرفته است. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه شیراز همزمان دارای سه ویژگی برجسته است، گفت: این سه ویژگی همواره در کنار هم در شیراز وجود داشته است؛ نخست دینداری، که این حرم مطهر و حضور بیشترین امامزادگان در این شهر، نشانی بر تائید آن است و پرورش تعدادی از فقیهان بزرگ در جهان اسلام که از شیراز سرچشمه گرفته، نیز گواه بر این ادعا است.

کلانتری، دومین ویژگی شیراز را حماسی بودن این شهر بیان کرد و گفت: استان پهناور فارس و شهر کهن شیراز در این زمینه همیشه خوش درخشیده است. یکی از افتخارات این استان و شهر، مبارزه جدی با استکبار انگلستان است که در تاریخ نیز ثبت شده است. مورد دیگر، نقش‌آفرینی در انقلاب اسلامی ایران که بزرگترین انقلاب مردمی تاریخ جهان است. اولین جرقه‌ها در حوزه انقلاب اسلامی در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ زده شد. در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در میدان احمدی که هم‌اکنون به یکی از بخش‌های حرم مطهر تبدیل شده است، جمعی از مردم شیراز به شهادت رسیدند و خون آنها کف خیابان‌ها و در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه‌السلام جاری شد. شیراز، شهری است که از درون آن فرد بزرگی مانند میرزای شیرازی ظهور کرد که با یک سطر نوشته، استعمار انگلستان را به زانو درآورد؛ «بسم الله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون در حکم محاربه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد»؛ با همین جمله، هم سلطنت آن روز را از پا درآورد و هم سلطه انگلستان را در هم شکست. این چیزی بود که از یک عالم بزرگ شیرازی در تاریخ ثبت شده است و این روند ادامه پیدا کرد.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، سوّمین ویژگی برجسته شهر شیراز را هنر دانست و گفت: اصالت بزرگترین ادیبان و هنرمندان در تاریخ، به شیراز بر می‌گردد. همین حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، نماد هنر دینی می‌باشد که توجه بسیاری از جهانگردان جهان را به خود جلب کرده است. فردی که اذن دخول ورودی حرم مطهر را نوشته است، کسی است که اهل و پرورش یافته همین شهر می‌باشد و بزرگترین کاتب زیارتنامه‌های اهل بیت(ع) نیز ایشان هستند. بنده در سفری که به هندوستان داشتم، به تاج محل رفتم که آنجا یک اثر عظیم فرهنگی و یک بنای کم نظیر دینی می‌باشد که در سرتا سر آن آیه و سوره‌های قرآن نوشته شده است و آن نوشته‌ها از آثار هنرمندان شیرازی می‌باشد. همچنین در شهر آگرا هندوستان در آرمگاه قاضی نورالله شوشتری که در تشیّع به «شهید ثالث» معروف می‌باشد که آثار ایشان هنوز هم در مجامع علمی و علوم دینی مورد استفاده است، در ورودی مقبره ایشان یک زیارتنامه نصب شده است که در پایین آن نام هنرمند شیرازی استاد محمد نعمتی نوشته شده، که ایشان یکی از کاتبان بزرگ قرآن مجید و در قید حیات می‌باشند، بسیاری از نوشته‌های حرم مطهر نیز از کارهای ایشان است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد شیراز اشاره کرد که می‌فرمایند: شیراز بالاترین تراز همنشینی دین، حماسه و هنر در کشور را دارا می‌باشد. تلفیق همزمان این سه باهم بزرگترین برجستگی استان فارس و شهر شیراز است؛ که همه این‌ها در استان فارس و شهر شیراز دارای نماد می‌باشد.

 

  • نویسنده : مریم توانا