رونمایی از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با حضور وزیر کار
رونمایی از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با حضور وزیر کار
یکصد فرصت سرمایه‌گذاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با حضور وزیر کار،رییس اتاق بازرگانی ایران،رییس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، نایب‌رییس دوم اتاق بازرگانی ورییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران رونمایی شد.

این طرح با هدف ایجادپیوند میان آموزش و بازار کار،توسعه زیرساخت‌های آموزشی و تقویت نقش بخش خصوصی وتعاونی درتوسعه مهارت‌آموزی کشور اجرا می‌شود.

زارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت چهاردهم با تاکید بر نقش و جایگاه نظام مهارت آموزی در چرخه‌ی اقتصادی و بازار اشتغال کشور با محوریت توسعه منطقه ای بر پایه عدالت از طریق به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی ۶ راهبرد کلیدی را در حوزه توسعه مهارت آموزی به شرح زیر طراحی کرده است.

طراحی آموزش‌های مشترک: ایجاد دوره‌های آموزشی مشترک با مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی برای افزایش کیفیت و بهره‌وری.

برگزاری دوره‌های ترکیبی: ارائه دوره‌های آموزشی تلفیقی که نظریه و عمل را در کنار هم قرار دهد.

مشارکت در اشتغال‌زایی: استفاده از آموزش‌های مهارتی به‌عنوان ابزاری برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار.

گسترش زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم: توسعه مراکز آموزشی در نقاط کمتر برخوردار برای کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای.

اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های مراکز آموزشی با بخش خصوصی: بهره‌گیری از دانش و تجربه بخش خصوصی در طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی.

تمرکز بر نیازهای منطقه‌ای: طراحی آموزش‌ها بر اساس نیازهای خاص هر منطقه برای کاهش مهاجرت و تقویت اقتصاد محلی.

 

یکصد فرصت‌ سرمایه گذاری در مراکز تابعه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در سراسر کشور و با تاکید بر مشارکت در آموزش واقعی در محیط کار و تولید در قالب مدل‌های مختلف مشارکت و سرمایه‌گذاری ارائه شده است.

باید نیروی کار با مهارت بین المللی تربیت کنیم/ می‌توان حداقل دستمزد را بر اساس نوع فعالیت اصناف تعیین کرد/ دولت تهیه و توزیع سبد کالا را واگذار کند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با کمک بخش خصوصی باید نیروی کار ماهری تربیت کند که بتواند مدارک بین المللی شغلی هم داشته باشد.

تصویر جامعه شناختی حضرت علی (ع) از اقشار مختلف جامعه

احمد میدری در آیین رونمایی از یکصد فرصت سرمایه گذاری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: دکتر پزشکیان در ایام انتخابات اعتقاد راسخ خود را به بخش خصوصی و بازرگانان با نقل قول از نهج البلاغه و نامه مالک بیان کردند. نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر یک جامعه شناسی از گروه های مختلف جامعه و نقاط و قوت ضعف ارائه می دهد و باید بارها آنها خواند.

حضرت امیر گفت بازرگانان را در کنار خود قرار بده

او با بیان این که «حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشترک ضمن توصیف جزئیاتی از اصناف و گروه های مختلف می فرماید هر گروه را با کمک گروه های دیگر می توان شناخت و اصلاح کرد» خاطرنشان کرد: آنجا حضرت درباره بازرگانان می فرماید که بازرگانان پدید آورندگان وسایل زندگی از دور دست هستند آنها را مردمی آشتی طلب توصیف می کند و به مالک اشتر توصیه می کند که از ستیزه جویی بازرگانان نترسد. حضرت علی در این نامه بازرگانان و اهالی صنعت را مایه قوام جامعه می داند و از مالک می خواهد که آنها را در کنار خود قرار دهد.

میدری ادامه داد: حضرت در ادامه نامه خود به مالک اشتر توصیف دقیقی از اقشار مختلف جامعه و خصوصیاتشان ارائه می دهد در حالی که هیچ کدام را هم مقدس نکرده است و سپس به مالک توصیه می کند که با مردم مدارا کند. دکتر پزشکیان در جلسات مختلف هر هفته این موضوع را بیان می کند و توضیح می دهد که چرا باید برای مقابله با تحریم ها و رسیدن به توسعه منطقه ای به سراغ بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار رفت و با آنها ارتباط مستقیم برقرار کرد.

می‌توان حداقل دستمزد را بر اساس نوع فعالیت اصناف تعیین کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود یکی از برنامه های وزارت رفاه را تعیین دستمزد بر اساس صنف خواند و گفت: ماده ۴۱ به ما این اختیار را داده است که بر حسب نوع مشاغل و اصناف دستمزد را تعیین کنیم و راهبرد ما حرکت به این سو است که دستمزدها بر اساس صنوف تعیین شود. چون گاهی حداقل هایی که در تهران وضع می کنیم برای یک صنف در یک استان دیگر ممکن است باعث رکود آن صنف شود. بر همین اساس تصمیم داریم با مشارکت استانداری و اتاق بازرگانی و نمایندگان تشکل های کارگری در هر استان حداقل یک صنف را به صورت مجزا تعیین دستمزد کنیم.

او تعیین دستمزد منطقه ای در کشور را به دلیل نبود زیرساخت غیرقابل اجرا در شرایط فعلی دانست و گفت:‌ زمینه اجرای دستمزد منطقه ای در کشور ما وجود ندارد. در کشورهایی که دستمزدهای منطقه ای دارند مهاجرت نیروی کار تحت نظارت شهرداری‌ها صورت می‌گیرد در حالی که در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

هر فصل یک مشکل از اصناف حل خواهیم کرد

او درباره موضوع اصلاح سازمان تامین اجتماعی و روابط کار خاطرنشان کرد: اصلاح سازمان تامین اجتماعی و روابط کار شروع شده است. آن زمان که من معاون رفاه بودم در این زمینه بحث‌هایی شد و بر همین اساس می خواهیم از سال آینده در هر فصل یکی از مسائل صاحبان کسب و کار را با کمک اتاق بازرگانی بررسی و حل کنیم و در این باره پیشنهاد داده ایم که در هیات نظارت از نماینده اتاق هم استفاده کنیم .

زمان بازنگری در سیاست های مدیریت ارزی رسیده است

میدری بر ضرورت تغییر در سیاست های مدیریت ارزی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: لازم است سیاست‌هایی که از سال ۹۷ در حوزه مدیریت ارزی کشور به اجرا در آمده است تغییر کند. واردات کالا در سال ۹۸ با ۳۶ میلیارد دلار اداره می‌شد. آن زمان ما این مسائل ارزی را نداشتیم. امسال اما با وجود این که ۶۸ میلیارد دلار مصرف ارزی و واردات رسمی و خروج سرمایه اتفاق افتاده، باز هم با جهش قیمت ارز روبرو بودیم و این نشان می دهد که در سیاست ها باید بازنگری شود و این بازنگری باید با مشارکت صاحبان کسب و کار و کسب نظر آنها باشد.

با همکاری‌ها فنی‌وحرفه‌ای را بالنده کنیم

او همکاری اتاق بازرگانی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را یک ضرورت توصیف کرده و گفت: معتقدم که آموزش فنی و حرفه ای باید از صفر تا صد از طراحی “مواد آموزشی”، “تربیت مربی”، ” تجهیز تامین مالی” و “برگزاری آزمون” را شامل شود. اگر همکاری در همه رده ها باشد می توان آموزش فنی و حرفه ای را بالنده کرد. اما اگر همکاری به یک زمینه محدود شود به نتیجه نمی رسیم.

آموزش فنی و حرفه ای متولی ایجاد فرصت شغلی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره “اهمیت آموزش فنی و حرفه ای” کشور به بیان خاطره ای پرداخت و خاطرنشان کرد: زمانی که معاون رفاه بودم از مسئول برنامه ریزی کشور هند به ایران دعوت کردم تا تجربه های خود را ارائه دهد. با ایشان به مجلس شورای اسلامی رفتیم.

او در آنجا در پاسخ به سوال نمایندگان که پرسیدند در صورت بالا رفتن بیکاری شما کدام مسئول را مورد سوال قرار می دهید ، او گفت که از رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای می پرسیم. و این پاسخ عجیبی بود.

او گفت نیروی کار باید به شکلی آموزش ببیند که در بدترین شرایط هم بتواند شغل خود را داشته باشد. درک این مساله برای ما سخت است.

تجربه ما در مرور علل فقر می گوید که یکی از دلایل اصلی نداشتن مهارت و آموزش فنی و حرفه ای است . در بررسی هایی که در این زمینه داشتیم مورد اتریش هم جالب بود. در اتریش ۷۵ تا ۸۰ درصد دانش آموزان برای تحصیل به مراکز فنی و حرفه ای می روند. البته آنها بنگاه های اقتصادی ارتباط بسیار نزدیکی با مراکز آموزش فنی و حرفه ای دارند، ما هم باید به سمت ارتباط بنگاه ها و سازمان های آموزش فنی و حرفه ای برویم.

میدری یکی از عوامل بیکاری را «نبود نیروی ماهر» در دنیا و به خصوص در ایران دانست و گفت: برای حل این مشکل باید مهارت آموزی را در دستور کار قرار دهیم و سازمان فنی و حرفه ای می تواند این کار را انجام دهد و اینجا نقطه شروع همکاری ما و اتاق بازرگانی است که فرصت های شغلی و کسب و کاری را پیدا کنیم و برای نیروی کار با مهارت تربیت کنیم. البته این کار آسانی نیست اما با همکاری بخش خصوصی قابل تحقق خواهد بود.

نیروی کار با مجوز بین المللی تربیت می کنیم

او با بیان این که می توان نیروی کاری با مهارت بین المللی تربیت کرد اظهار داشت:‌ می توان با کمک بخش خصوصی نیروی کار ماهری تربیت کرد که بتواند مدرک معتبر جهانی داشته باشد و این در برنامه های ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قرار دارد و لازمه اش این است که در استان ها در رشته های مختلف کارگروهی تشکیل و محتوای آموزشی مناسب تعیین شود و صلاحیت حرفه ای نیروهای آموزشی هم بررسی شود این تغییر بزرگی است و با تلاش مضاعف ما و شما در اتاق بازرگانی قابل انجام است.

دولت تهیه و توزیع سبد کالا را واگذار کند

میدری بر لزوم برون سپاری برخی فعالیت ها در دولت تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ دولت روحانی سبد کالایی برای مردم در نظر گرفت که در نتیجه نوع غلط توزیع، چند سختی‌هایی در اجرا به مردم وارد شد. با بررسی هایی که ما انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که دولت در تامین کالا و توزیع آن نباید دخالت کند و اگر قرار به توزیع منابع و یارانه ای به مردم هست می توان آن را از طریق تعاونی‌ها و فروشگاه‌ها انجام داد. در آن زمان هر استان یک مسئول توزیع داشت. اما در تجربه های بعدی و تغییراتی که انجام شد ما در معاونت رفاه وزارت توانستیم با ۲ نفر پرسنل ۱۵ میلیون بسته توزیع کنیم. در دولت شهید رییسی هم این برنامه با عنوان کالابرگ الکترونیکی ادامه یافت و با کمترین نیروی کار و هزینه تامین کالا و شبکه توزیع را افراد دیگری انجام دادند.

وزیر کار در آیین رونمایی از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور؛
می‌توان حداقل دستمزد را بر اساس نوع فعالیت اصناف تعیین کرد

وزیر کار در این آیین خاطرنشان کرد: ماده ۴۱ به ما این اختیار را داده است که بر حسب نوع مشاغل و اصناف دستمزد را تعیین کنیم و راهبرد ما حرکت به این سو است که دستمزدها بر اساس صنوف تعیین شود. چون گاهی حداقل‌هایی که در تهران وضع می‌کنیم، برای یک صنف در یک استان دیگر ممکن است باعث رکود آن صنف شود.

میدری افزود: تصمیم داریم با مشارکت استانداری، اتاق بازرگانی و نمایندگان تشکل‌های کارگری، در هر استان حداقل یک صنف را به‌صورت مجزا تعیین دستمزد کنیم.

وزیر کار در در آیین رونمایی از یکصد فرصت سرمایه‌گذاری درسازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان کرد؛ رییس جمهور پزشکیان در ایام انتخابات، اعتقاد راسخش را به بخش خصوصی و بازرگانان با نقل قول های مختلف از نهج‌البلاغه بویژه با نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر که در آن اشاره می‌کند اصلاح هرگروه در جامعه به کمک گروه دیگر است، نشان داد.

میدری، تاکید کرد: حضرت در این نامه، با معرفی بازرگانان و صاحبان صنایع به عنوان منابع اصلی منفعت و پدیدآورندگان وسایل زندگی مردم، آنها را مردمی آشتی‌طلب خوانده و می‌فرمایند قوام تمام جامعه بر دوش آنهاست آنان را کنار خود  داشته باشند.

۲ تجربه جهانی درباره آموزش مهارتی تقاضا محور

وزیر کار در آیین رونمایی از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بر این اعتقادیم و تجربه دنیا هم این را نشان داده است که با توجه به سرعت تغییر مهارتها ، آموزش فنی و حرفه ای بالنده، در تمام مراحل از طراحی مواد آموزشی، تربیت مربی، تجهیز تا برگزاری آزمون باید با همکاری صاحبان کسب وکار و واحد‌های تولیدی باشد.

میدری در رابطه با اهمیت سازمان فنی و حرفه ای ضمن بیان تجربه خود بعنوان معاون رفاه در دیدار با مسئول برنامه‌ریزی کشور هند گفت: یکی از نمایندگان مجلس از ایشان پرسید اگر بیکاری در کشور شما زیاد شود،کدام مسئول شما در مجلس مورد سوال قرار می‌گیرد و وی پاسخ داد: رییس سازمان فنی و حرفه‌ای! سازمان فنی و حرفه ای از این جهت مسئول است که باید نیروی انسانی را به گونه ای تربیت کند که در هر شرایطی کارکند.

از سوی دیگر وقتی تحقیقات مربوط به فقر آموزشی را انجام می‌دادیم،در تحقیقات مشترکی با سفارت اتریش، متوجه شدیم نزدیک به هشتاد درصد بچه‌ها، در دوره متوسطه، آموزش فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند.

چرخه اشتغال با آموزش مهارت‌محور تکمیل می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در آیین رونمایی از ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری، از راه‌اندازی مرکز توسعه مهارت در اتاق بازرگانی ایران خبر داد و گفت: اتاق ایران، موتور محرک اقتصاد ملی است و به همین دلیل، همکاری در بخش مهارت‌آموزی و اجرای طرح سفیران مهارت را در دستور کار قرار دادیم.

برای تکمیل این طرح‌ها، یکصد فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای با هدف مشارکت بخش خصوصی معرفی کردیم.

ناترازی آموزش‌ها و عدم تطابق آن با نیاز بازار کار موجب شده با وجود بیش از یک میلیون کارجو در کشور، کارفرمایان همچنان از کمبود نیروی کار ماهر گله‌مند باشند. در یک سال اخیر، بیش از ۴۰ درصد کارفرمایان به دلیل عدم تطابق مهارت‌ها، اقدام به کاهش نیروی کار کرده‌اند.

محمدی همچنین ضعف نظام آموزشی، عدم دسترسی به آموزش، تغییرات سریع بازار و عدم هماهنگی بین آموزش و صنعت را از عوامل مؤثر بر فقر مهارتی دانست.

غلامحسین محمدی» در آیین رونمایی از ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری گفت: اتاق ایران، موتور محرک اقتصاد ملی است و برای همین همکاری در بخش مهارت‌آموزی و در کنار آن اجرایی شدن طرح سفیران مهارت را در دستورکار خود قرار دادیم و برای تکمیل این طرح‌ها، یکصد فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای با هدف مشارکت بخش خصوصی، معرفی کردیم.

او، ضعف نظام آموزشی، عدم دسترسی به آموزش، تغییرات سریع بازار، عدم هماهنگی بین آموزش و صنعت و عوامل اقتصادی اجتماعی را مؤثر بر فقر مهارتی دانست و عنوان کرد: در طول زمان بخشی از مهارت‌ها منسوخ شده و در کنار آن مهارت‌های جدید جایگزین می‌شوند.

محمدی افزود: در یک سال اخیر بالغ بر ۴۰ درصد کارفرمایان به دلیل عدم تطابق مهارت‌ها، دست به کاهش نیروی کار زدند. ناترازی آموزش‌ها و عدم تطبیق آن با نیاز بازار کار، موجب شده با وجود اینکه بیش از یک میلیون کارجو در کشور وجود دارد، همواره کارفرمایان از نبود نیروی کار ماهر گله‌مند باشند.

 

او، گفت: به استناد پژوهش‌های انجام شده، کمبود نیروی کار ماهر، یک معضل تکرارشونده است. بعد آموزشی، عدم دسترسی به آموزش‌های فراگیر و عدم اتصال آموزش‌ها به بازار کار از دلایل فقر نیروی کار ماهر به شمار می‌آید.

محمدی، گفت: راهکاری که در دیگر کشورهای دنیا برای رفع این معضل به کار گرفته می‌شود، این است که کارفرمایان خودشان وارد عرصه آموزش شوند. این ورود در چارچوب مدل‌های متفاوتی تعریف شده است که در ایران هم قابلیت تعریف و اجرا دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، گفت: نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر، ناکارآمد عمل کرده و کشور ما از نظر میزان آموزش در سازمان‌ها نیز جزو هشت کشور آخر جهان، قرار دارد. این امر نشان دهنده چالش‌های جدی در زمینه توسعه نیروی انسانی و بهره‌وری در نظام آموزشی و سازمان‌های ایرانی است.

او، گفت: چرخه اشتغال فرآیندی است که در آن کارجو با کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم شغل مد نظر، ارزیابی شایستگی‌های کنونی و دریافت آموزش‌های متناسب به یک موقعیت شغلی دست می‌یابند و طرح‌های کنسرسیوم مهارت و یکصد فرصت سرمایه‌گذاری این سازمان از طرح‌های هم‌آفرینی در بهبود روند چرخه اشتغال است.

محمدی، گفت: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با هدف اصلاح نظام مالی و اقتصادی و تنظیم روابط با ذینفعان کلیدی، اقدام به تهیه فهرستی از ۱۳۰ فرصت‌ سرمایه‌گذاری برای همکاری مشترک میان سرمایه‌گذاران و سازمان کرده است.

رونمایی از یکصد فرصت سرمایه‌گذاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با حضور وزیر کار

یکصد فرصت سرمایه‌گذاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسای اتاق بازرگانی ایران و سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، رونمایی شد.

این طرح با هدف ایجادپیوند میان آموزش و بازار کار، توسعه زیرساخت‌های آموزشی و تقویت نقش بخش خصوصی و تعاونی درتوسعه مهارت‌آموزی کشور اجرا می‌شود.

در همین راستا، وزارت کار ۶ راهبرد کلیدی در حوزه مهارت‌آموزی در دولت چهاردهم را اعلام کرد:
1⃣ طراحی آموزش‌های مشترک با همکاری بخش خصوصی و نهادهای دولتی برای افزایش کیفیت آموزشی
2⃣ برگزاری دوره‌های ترکیبی که نظریه و عمل را هم‌زمان پوشش دهد
3⃣ مشارکت در اشتغال‌زایی از طریق آموزش‌های مهارتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار
4⃣ گسترش زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم برای کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای
5⃣ اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های مراکز آموزشی با بخش خصوصی برای بهره‌گیری از دانش و تجربه آن‌ها
6⃣ تمرکز بر نیازهای منطقه‌ای و طراحی آموزش‌ها متناسب با ویژگی‌های هر منطقه

یکصد فرصت سرمایه‌گذاری و کنسرسیوم مهارت از طرح‌های سازمان در هم‌آفرینی چرخه اشتغال است

غلامحسین محمدی در آیین رونمایی از یکصد فرصت سرمایه‌گذاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای از راه‌اندازی مرکز توسعه مهارت در اتاق ایران، خبر داد و گفت: یکصد فرصت سرمایه‌گذاری و کنسرسیوم مهارت از طرح‌های سازمان در هم‌آفرینی چرخه اشتغال است.

معاون وزیر از آغاز یک حرکت با همکاری پارلمان بخش خصوصی و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای صحبت کرد و گفت: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با هدف اصلاح نظام مالی و اقتصادی و تنظیم روابط با ذینفعان کلیدی، اقدام به تهیه کتابچه‌ای کرده است که زمینه‌ساز تحقق مشارکت عمومی خصوصی، خواهد بود.

این کتابچه شامل بیش از ۱۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک میان شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و سازمان است.

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و اتاق بازرگانی ایران منعقد شد

طی مراسمی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و اتاق بازرگانی ایران امضاء و در ادامه از یکصد فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای نیز رونمایی شد.

در مراسمی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران، ضمن امضای تفاهم‌نامه از یکصد فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه همکاری با محوریت ارتقای اکوسیستم آموزش فنی‌وحرفه‌ای و انطباق آموزش‌های مهارتی مورد نیاز صاحبان صنایع و کسب‌وکار و با هدف راه‌اندازی مرکز توسعه مهارت در اتاق ایران، حمایت توسعه مهارت‌آموزی در راستای ایجاد و پایداری اشتغال و .. به امضای غلامحسین محمدی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران رسید.

 

  • نویسنده : مریم توانا